Adakah bersetubuh tanda rujuk?

Suami menceraikan saya di luar mahkamah dengan talak satu. Perceraian kami telah didaftarkan dan kami kini menunggu hari perbicaraan untuk pengesahan cerai. Dua minggu setelah melafazkan talak, suami datang ke rumah dan mengadakan hubungan kelamin dengan kerelaan saya. Adakah kami dianggap sudah rujuk semula? Bagaimana cara yang betul sekiranya suami mahu merujuk semula dengan saya?

Anunziata Abdool Raheem,
Kuala Lumpur.

Jawapan:

Terima kasih kerana mengemukakan kemusykilan puan kepada kami. Rujuk merupakan keadaan di mana suami yang telah melafazkan talak ke atas isterinya kembali semula kepadanya semasa dalam tempoh idah. Tempoh idah bagi seorang wanita adalah tiga kali suci daripada haid.

Suami hanya boleh merujuk kembali bekas isterinya sekiranya isteri dicerai dengan talak satu atau talak dua (talak rajie). Ini berdasarkan Surah al-Baqarah ayat 229: “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali, sesudah itu bolehlah ia rujuk memegang terus (isterinya) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskannya dengan cara yang baik.”

Berdasarkan Seksyen 51 (8) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, terdapat beberapa perkara yang perlu dipenuhi oleh pasangan yang ingin merujuk.

Pertamanya, suami hendaklah melafazkan niat untuk merujuk bekas isterinya. Kedua, bekas isteri perlu memberikan persetujuannya ke atas rujuk tersebut. Kemudiannya, suami perlu membuat permohonan ke mahkamah syariah untuk mendaftarkan rujuk.

Akhir sekali, mahkamah akan mengeluarkan perintah supaya pasangan yang telah bercerai tadi hidup semula sebagai suami isteri.

Setelah proses rujuk itu lengkap barulah suami boleh kembali kepada bekas isterinya.

Daripada peruntukan undang-undang ini. Jelas terdapat dua perkara yang amat penting dalam proses rujuk: lafaz niat rujuk oleh suami dan persetujuan daripada isteri.

Seorang suami tidak boleh menganggap bahawa rujuk akan terjadi secara automatik kerana itu kemahuannya. Isteri haruslah bersetuju ke atas rujuk tersebut. Sekiranya isteri tidak bersetuju maka tiada rujuk bagi pasangan tersebut.

Suami juga tidak boleh memaksa bekas isterinya rujuk semula dengannya.

Apabila pasangan yang bercerai rujuk semula, mereka harus melaporkannya ke mahkamah syariah. Ini bagi memastikan bahawa rekod mengenai perceraian dan rujuk adalah betul dan tidak timbul apa-apa syak wasangka akan status perkahwinan seseorang.

Menurut jumhur ulama yang empat, iaitu pandangan Imam Malik, Imam Abu Hanifa, Imam Syafi’e dan juga Imam Ibn Hanbal, rujuk hanyalah berkesan jika niat rujuk dilafazkan secara terang dan jelas. Tetapi, terdapat perbezaan pendapat antara keempat-empat mazhab tentang sama ada rujuk boleh berlaku berikutan hubungan kelamin.

Menurut Mazhab Syafi’e yang diterima pakai di Malaysia, hubungan kelamin tidak dianggap sebagai memenuhi syarat untuk rujuk, walaupun suami mengadakan hubungan kelamin dengan niat untuk rujuk semula dengan puan. Ini kerana, bagi Mazhab Syafi’e, niat rujuk mestilah dilafazkan atau dibuat secara bertulis.

Apa yang puan dan suami patut lakukan sekarang adalah pergi ke mahkamah syariah yang mendengar kes perceraian puan untuk memastikan sama ada rujuk sudah terjadi, dan jika adanya rujuk, maka daftarkanlah rujuk tersebut.

Diharap jawapan yang kami berikan di sini sedikit sebanyak dapat membantu menyelesaikan masalah puan.


Rahsia Isteri Hebat. Nak tau, sila klik sini

49 Responses to Adakah bersetubuh tanda rujuk?

  1. hamba allah berkata:

    Salam,

    1)Tidak disyaratkan mendapat persetujuan isteri atau walinya atau tuannya bagi seseorang hamba untuk merujuk.Bahkan tidak perlu akad atau mas kawin yang baru

    2)Tidak perlu saksi semasa melakukan rujuk isterinya, hanya disunatkan saksi semasa malakukan rujukan itu.

    3) RUJUK TIDAK BOLEH DILAKUKAN DENGAN TA’LIQ,
    seperti kata suami untuk isterinya. Aku rujuk kamu jika kamu bersetuju. Dengan erti kata lain TIDAK PERLU MEMINTA PERSETUJUAN ISTERI UNTUK MERUJUK

    4)Rujuk boleh dilakukan dengan apa bahasa selakipun asalkan perkataan itu merujuk kepada rujuk, sama ada suami boleh berbahasa Arab atau tidak.

    5) Suami yang bisu boleh merujuk kepada isterinya dengan isyarat yang boleh difahami erti rujuk dan juga boleh dilakukan dengan tulisan

    Pendapat Ulama

    Ulama mazhab hanafi, maliki dan hambali bersependapat menyatakan bahawa rujuk boleh dilakukan dengan perbuatan antaranya seperti bersetubuh, atau mencium isteri atau melihat faraj isteri dengan perasaan samaada perbuatan itu dilakukan oleh isteri atau suami

    Pendapat kedua

    Mazhab Syafie menyatakan rujuk tidak boleh dilakukan dengan perbuatan, seperti bersetubuh, bercium dan seumpamanya kerana perbuatan seperti itu tidak menunjukan rujuk.

    Rujuk boleh dilakukan dengan lafaz perkataan yang jelas (sarih). Lafas sarih tidak perlu kepada niat. contohnya. Aku rujuk kepada kamu atau Aku kembalikan kamu dalam perkahwinanku.

    Rujuk Niat

    Mazhab Maliki sahaja

    • Lisa berkata:

      Assalam..terima kasih di atas info di atas. saya ingin bertanya kpada hamba allah, adakah rujuk (yg dilakukan dengan lafaz), sah bagi cerai taklik? harap dapat menjawab kemusykilan saya..Wassalam.

  2. muhammad sufi berkata:

    saya telah bercerai dengan isteri saya sealam lebih dari 3 bulan…ketika saya bercerai,dia telah menagandung 4bulan .itu hanya diketahui selepas kes bercerai dimahkamah selesai….apakah hukum cerai itu??adakah sah?bagaimanakah nama anak itu kelak selepas dilahirkan?adakah dibin kan dengan nama saya??bagaimana saya hendak rujuk kembali dengannye sebelum dia bersalin?

    • khalifah Allah berkata:

      hukum penceraian itu adalah sah di sisi syara’

      maka tempoh i’dah bagi isteri yang mengandung adalah sepanjang kandungan itu

      oleh itu, suami boleh merujuk kembali kepada isterinya selama mana si isteri masih di dalam i’dahnya iaitu masih mengandung dan masih belum melahirkan anak tersebut

      jika suami hendak rujuk kembali kepada isteri selepas isteri sudah bersalin, maka suami wajiblah melakukan akad nikah yang baru

  3. norlia berkata:

    Suami baru sahaja menjatuhkan talak 1 kepada saya…saya keliru apa yang perlu dilakukan. Namun selepas beberapa minit dia melafazkan cerai, dia telah melafazkan ingin rujuk kembali dan saya bersetuju. Apakah rujuk telah terjadi?Adakah perlu saya ke mahkamah syariah untuk mengesahkan penceraian walaupun suami telah melafazkan ingin rujuk kembali?Tolonglah saya….

  4. lily berkata:

    suami sy telah menceraikn sy pd bln 22 mei 2010, dan pada 12julai sy telah bersetubuh dgn suami tanpa niat rujuk, adakah sah rujuk saya itu, sy tlh tinggal bersamanya sehingga sekarang. apa yg perlu sy lakukan memandangkn percerai yg terdahulu pun blm kami daftarkn

    • Nadhir Hasan berkata:

      anda tidak dikira rujuk kerana secara terang anda mengatakn tidak berniat untuk rujuk..bagi mazhab yang digunakan di negara kita iaitu, mazhab Syafie, rujuk itu perlu didahului dengan lafaz rujuk,barulah wujud dan sah rujuk tersebut..kerana persetubuhan itu tidak dikira cara rujuk..

      • Nadhir Hasan berkata:

        untuk pengetahuan lebih lanjut,rujuklah ke mana2 pejabat agama Islam yang hampir..dan mahkamah..

      • Nadhir Hasan!!!
        kau ni jangan kelirukan orang dengan ilmu yg cetek. kalau kau tak tahu jangan jawab!!!!
        manusia macam kau lah yg mempersulitkan! kalau ada 10 org yg pandai2 mereka hukum macam kau rosaklah dunia ///
        manusia mcm kau harus gunikan sahaja.elok mati dari hidup untuk menyebar dan membuat hukum dgn akal cetek///

        baca ini….!!!
        4)Rujuk boleh dilakukan dengan apa bahasa selakipun asalkan perkataan itu merujuk kepada rujuk, sama ada suami boleh berbahasa Arab atau tidak.

        5) Suami yang bisu boleh merujuk kepada isterinya dengan isyarat yang boleh difahami erti rujuk dan juga boleh dilakukan dengan tulisan

        islam itu mudah. dan di dalam alquran pun ada soal.nikah ,cerai,rujuk…

        jangan pandai2 menambah dan mempersulit org lain macam si Nadhir Hasan!!
        kalau bodoh sila bertanya dan jangan jawab dan mempersulit orang lain!!! ilmu agama itu bukan boleh di teka2 dan di sebar yg tak betul.
        ///

  5. lily berkata:

    tolongla sy

  6. abuod berkata:

    suami awk ade ckp nk rujuk x?klo dua2 xde rujuk itu dikira zina..tapi klo suami ckp nk rujuk wlpn awk x stuju itu telah dikira rujuk..

  7. aku parti x kalo matiorg pari o tak leh gie berkata:

    kalo ado saksi dah termahtub ..tak do hubongei lagie..perilaku sex..ZINA..mahkamah dunia hanya keluak tulisan bukti ajorr..untok tatapan manusia ajorr..bukti kpd mereka sesamao demo lah…..kato2 di bersaksikan dan termeterai di terima oleh ALLAH..

  8. teja berkata:

    saya telah bercerai dgn talak satu pada bln okt 2010. 2 mggu slps tu kami telah rujuk semula di mahkamah. masalahnye sehingga ke hari ini, suami saya belum mendaftarkan semula penceraian & rujuk kami. apa yg perlu dilakukan oleh saya.

    • tak perlu daftar..
      dari segi agama. rujuk kahwin cerai tu sah…
      awak tak akan dipersoal di mahkamah akhirat..

      cuma akan dipersoal oleh mahkamah malaysia. kerana kerajaan msia tetapkan segala nikah cerai rujuk kematian haruslah di DAFTARKAN UNTUK SENANG KERJA
      BANCI PENDUDUK.

      ///

      AL QURAN KU JUNJUNG

      KU LAFAZ DI MULUT…

      KAU AKU SAMA SAHAJA ///

      • ains berkata:

        maaf ye menyampuk sat..mahkamah diMalaysia minta utk daftar cerai untuk rekod sebab banyak kes berlaku pasangan tolak hukum ketepi..ada yg dah bercerai kali ke tiga dan x daftar cerai..pastu rujuk sendiri2 padahal dh haram kahwin slagi isteri tidak kahwin dgn lelaki lain..dh brapa lama bersama smula tu si suami pukul isteri dan lafaz lagi cerai utk yg ke 4 kali..mana ada talak 4..bila isteri dah x tahan pegi mahkamah syariah buat aduan..tapi nak buat camna benda dh berlalu..terpaksa la terima hakikat rupanya sblm ni ikatan suami isteri x sah..anak yg dilahirkan selepas talak tiga tadi camna pulak?so itulah antaranya sebab mahkamah syariah minta utk didaftarkan cerai..

  9. teja berkata:

    klu suami ckp berkias-kias spt ‘awak bole keluar dari rumah ini’ atau ‘saya dah taknak ambil tahu apa2 pasal awak’ kira bercerai juga ke?

  10. kalau suami kata awk kluar dari rumah atau tak nk ambil tahu tu bukaan cerai..

    check balik buku agama.awk sekolah d mana ye? awak ambil kursus kahwin tak dan awk tak pernah baca isi al quran ke?

    cerai hanya dan jika apabila
    1-suami terang2 lafaz cerai.
    2-suami menzahirkan atau memberitahu.akan diri isterinya adalah sama dgn muhrim si suami,.
    contoh.. eh punggungmu sama seperti punggung adikmu.

    cerai amatlah mudah.yakini hanya lafaz cerai..
    tetapi rujuk lagi mudah.tak perlu lafaz.. cuma si suami perlu menunjukkan perilaku menyesal dan niat nk rujuk semula.. ingat si bisu tidak boleh lafaz.. kalau dia peluk balik isteri dia, dan istri dia paham.tu dikira rujuk…

    kita semua adalah sama
    pekida paya senang ///

    • pekida paya susah berkata:

      pekida paya senang,kalau mengikut apa yang saya belajar,ada betulnya apa yang dikatakan oleh Nadhir Hasan tu..saya merasakan bahawa,dia mengatakan sebegitu disebabkan mungkin dia belajar bab rujuk dalam empat mazhab. sememangnya mazhab Syafie tidak menerima rujuk dengan perbuatan, hanyalah menerima dengan lafaz kerana mazhab Syafie memerlukan saksi dalam kes rujuk. bagaimana saksi boleh didatangkan ketika rujuk dengan perbuatan? anda seolah-olah terlalu ekstrem dengan menggunakan nama pekida..tapi sayang…saya melihat komen2 anda banyak yang mengikut logik akal anda sendiri. Sebagai contoh,persoalan mengenai apakah perlu didaftar semula kes rujuk itu,anda mengatakan tidak perlu kerana hanya semua itu sah dan seolah-olah hanya mahkamah akhirat yang boleh mengadilinya. bagaimana boleh anda mengatakan begitu? kenapa tak ikut undang-undang keluarga di malaysia? setiap perkahwinan,perceraian dan rujuk perlu didaftarkan. hal ini kerana jika didaftarkan, maka mahkamah ataupun pejabat agama Islam lebih tahu akan status anda, berapa kalikah anda pernah ditalak dan sebagainya. jika tak didaftar, maka pihak yang berwajib tidak akan tahu status perkahwinan anda. entah2, dah 2 3 kali dijatuhkan talak. itulah gunanya kes2 tersebut didaftarkan. nak saya ajar rujuk dengan perbuatan menurut pendapat 4 mazhab ke? saya sedih dengan anda sebenarnya..kerana orang seperti andalah yang merosakan agama Islam, dan menjadikan Islam itu tidak sistematik. Muhasabah kembali diri anda tu, cukup kah ilmu anda sehingga anda menghentam orang lain itu? lihat kepada cara anda dalam ikhtilaf pendapat pun dah hentam sakan, nampak seperti anda banyak menggunakan akal semata-mata..golongan yang banyak menggunakan akal ni adalah golongan muktazilah..dan orang seperti anda ini yang membuatkan nama pekida tu teruk..saya tak tahu apa yang anda fikirkan sebenarnya..terlalu fanatik dengan nama pekida..saya pun tak tahu kenapa..kebanyakkan orang melayu macam tu, ilmu kurang tapi bila orang lain bagi pendapat yang berbeza, terus cakap orang itu tak betul dan sebagainya sedangkan anda sendiri yang tak cukup ilmu…

      • paya happy berkata:

        betulla ckp bro tu..tp CARA MENJAWAP tu paling sy respek…ini tk, org duk tya elok2,,dia pya jwpn fuhh mcm ceti haram…siap nk guni2 org yg tk tahan tu..agakyer dia ni br lps kena cerai ngan bini dia kot tu yg `melompat` smcm tu…rilek2 sudaa yer bro..ni forum bab agama bkn bab bajuu…

        AL QURAN KU JUNJUNG

        KU LAFAZ DI MULUT…
        ku simpan dihati..

        KAU AKU SAMA SAHAJA

  11. alyna berkata:

    kalau rasa payah sgt, naper tak telefon jawi saje tanya. kan lg mudah jika bertanya pada org yg lebih ARIF. Jgn berlagak bila ilmu panjang sejengkal. sy bila ada masalah sy terus call Jawi. bila sy masih tak pasti lg sy call MUFTI. kan lg senang dan kita pun tak was2 dgn pendapat dr pelbagai pihak. Klu rasa nak memberi pendapat, sila beri dgn kata2 yg penuh berhemah. klu tak rasa nak ikut cara tuh, lebih baik diam saje. jgn sampai nak tanya2 org sekolah di mana, takat mana. bercakap biar bersopan.

  12. Ahmad berkata:

    Salam,

    Saya minta maaf klu apa yg saya ingin tulis ni menyakitkan hati sesiapa, klu saya salah mintak di tunjukkan yg betul/benar.

    Saya sudah jatuhkan talak 1 ke isteri saya kerana desakan isteri saya semasa kami sedang bergaduh. Kami sekarang tinggal berasingan.

    Saya cuma buat kajian melalui internet dan saudara terdekat sahaja utk dapatkan pandangan/nasihat dan panduan.

    Saya memang nak rujuk balik, tak sanggup saya berpisah dengan keluarga saya cuma sekarang isteri saya masih belum bersedia utk dirujuk.

    Saya memang sudah menyesal akan terlafaznya talak itu. Saya tahu lagi elok jika saya dapatkan nasihat Jabatan Agama akan tetapi yg saya tak mahu membayar denda jika saya memfailkan cerai dan prosesnya membebankan.

    Saya bukan nak memperlekehkan undang2 Jabatan Agama akan tetapi bagi saya duit saya lagi penting saya belanjakan utk keluarga saya daripada membayar denda ke Jabatan Agama. Kami bukan keluarga mewah pun.

    Bila dia sudah bersedia nnt dan saya harap dalam masa terdekat sebelum habisnya eddah saya akan lafazkan rujuk pada isteri saya. Semoga ianya SAH disisi islam dan diterima Allah SWT.

    Wassallam

    • omar berkata:

      saya sokong…hari ini para ulama byk yg menyusahkan daripada menyenangkan…org nak cerai atau rujuk jgnlah sampai nak kene bicarakan, sampai kene saman atau kemungkinan kene penjara…ckp jelah sah ke tidak cerai atau rujuk tu, ini tidak, nak kene tunggu lama pulak tu…lepas tu nak kene bayar itu ini…org b’cerai orang nak cari kebhagian, begitu jugaklah org nak rujuk…lagipun semua halal..dan simple je pelaksanaannya(sepatutnyalah)…inilah bila sudah tidak dilaksanakan undang islam secara kaffah(menyeluruhh), maka para2 ulama kita meroyan sebab xboleh nak laksanakan islam, diorang bantai lah bab2 munakahat yang sebenarnya simple tapi dirumit agar boleh tunjuklah konon malaysia ada hukum syariah…

  13. shida berkata:

    assalamualaikum.. Maaf krn memberi komen.
    Sy bersetuju dgn jawapan nadhir hasan. Mengikut mazhab syafie, rujuk perlu lafaz niat terlebih dahulu dari suami yg berniat rujuk keatas bekas isterinya.
    Dalam mazhab syafie, bersetubuh tanpa lafaz bg pasangan dalam edah, masih d anggap zina

    Islam semestinya mudah tapi tak bermakna, umat islam blh sewenang2nya
    Mempermudahkan hukum yang telah d tetapkan syariah.
    Stp hamba Allah hanya blh berpegang pada 1 mazhab dan tdk d campur aduk dgn pendapat dari mazhab yg lain.
    Wallahualam.

  14. pekIDA sedap berkata:

    apa hebat sgt dgn nama PEKIDA tu hah???LEBIH GENTAR&MENGIGIL aku dgr nama ALLAH S.W.T…HIDUP&MATIKU DITANGAN ALLAH..
    SYURGA &NERAKAKU DITENTUKAN OLEH NYA..
    nama yg GAH didunia hanyalah sementara..
    nape nanti kat MASYAR member pekida ini dpt advantage ke??dpt msk syurga tanpa dihisab ke??eh sudah2lah!!engko jgn nak memperlekehkan agama lah!!nanti tak psl2 ko kene laknat baru pdn muka kau!!jgn nak jual2 nama lah!!

  15. pekIDA sedap berkata:

    apa hebat sgt dgn nama PEKIDA tu hah???LEBIH GENTAR&MENGIGIL aku dgr nama ALLAH S.W.T…HIDUP&MATIKU DITANGAN ALLAH..
    SYURGA &NERAKAKU DITENTUKAN OLEH NYA..
    nama yg GAH didunia hanyalah sementara..
    nape nanti kat MASYAR member pekida ini dpt advantage ke??dpt msk syurga tanpa dihisab ke??eh sudah2lah!!engko jgn nak memperlekehkan agama lah!!nanti tak psl2 ko kene laknat baru pdn muka kau!!jgn nak jual2 nama lah!!Aku PANTANG tol kalo org ckp mulut ikut sedap mlt dia jer!!Ko nie bleh menyesatkan org yg baru bljr psl agama!!ko nie blh menyebabkan mualaf2 ambil mudah psl agama!!Ko ustaz ke??ko blajar pondok mane sampai nak tanye org sklh kat mane??!!ko nie sah bljr dgn berok!!belajar pondok atas pokok!!nak kene lempang btol bdk nie!!mu dok sah nak tunjuk hebat lah kawe!!

  16. omar berkata:

    As’salam,
    Saya nak bertanya, kalau seorang suami telah melafazkan lafaz kinayah dengan niat cerai kepada isterinya kemudian mengulangi beberapa kali (lebih dari 3 kali pada masa yang sama dgn tujuan utk menegaskan kepada isteri bahawa dia telah diceraikan), apakah kesan daripada lafaz tersebut? dan Berapa bilangan cerai tersebut adakah hanya jatuh talak 1? mohon pencerahan….

    terima kasih

  17. aliya berkata:

    Omar, saya pun mengalami hal yang sama. Saya tengah menunggu perbicaraan untuk pengesahan cerai. Saya telah bertanya kepada ramai orang yang ada ilmu agama. Menurut mereka jika sudah menjatuhkan talak, maka sudah bercerai. Jadi talak yang berikut tidak diambil kira. Jika talak yang berulang itu berlaku pada satu masa. Bagaimana hendak menjatuhkan talak lagi jika sudah bercerai dan belum rujuk semula?Melainkan rujuk sudah berlaku dan lafaz talak berlaku lagi. Itu cuma pandangan segelintir orang. Jika mahu kepastian, kena rujuk ke mahkamah syariah.

  18. ti berkata:

    salam….
    di sini sy ingin bertanya bg pihak adik sy….dia telah di ceraikan oleh suaminya 2x bermakna sudah talak 2….skang nih dia mengandung 2 bln semasa suaminya jatuhkan talak……minggu lepas suaminya dtg kerumah dan diorg terus rujuk…..boleh kah macam itu cara rujukk….sbb diorg x pergi mana2 pejabat agama atau mahkamah untuk minta nasihat. sebab sy sgt keliru adakah cara mereka betul atau tidak????

    • mat 3 suku berkata:

      rujuk bole di lakukan ketika dlm iddah tanpa perlu memberitahu kpd pejabat ugama .Iddah wanita hamil sehingga ia melahirkan ..

  19. nor berkata:

    saya diceraikan dengan talak 2.sekarang saya menunggu tempoh eddah sehingga melahirkan anak. tetapi kami berdua telah melakukan persetubuhan tanpa lafaz rujuk daripada suami apa yang perlu saya buat sekiranya saya saja yang bersetuju untuk rujuk semula tetapi dia tidak mahu. tolonglah saya…

  20. solehah berkata:

    salam…
    saya telah bertengkar dgn suami melalui sms hand phone.perkara ini terjadi semasa saya di tempat kerja. Semasa pertengkaran sms ini, suami telah menulis aku ceraikan engkau dgn talak 1 mengikut kehendak engkau.
    Pulang aje dr kerja, kami sama2 diam dan tidak mengukit lagi pasal cerai. Tiba waktu malam suami ingin keluar tetapi telah di halang oleh saya. Hubungan kami menjadi baik dan tiada pertengkaran berlaku. Pada malam tersebut kami telah bersama.
    Ke esokan pagi saya telah pergi ke Mahkamah Syariah dan telah mengesahkan bahawa percerain melalui sms adalah sah dan perlu di daftarkan. Tempoh perbicaraan mengambil masa berbulan-bulan dan saya masih boleh tinggal bersama suami tetapi tidak boleh bersama. Hal ini telah membuatkan saya dan suami meminta pandangan org tua dan igin rujuk kembali tanpa melalui mahkamah.
    Suami telah melafaskan kata rujuk kembali pada saya dengan bersaksikan 2 org kawan lelaki yang berusia 30an.

    Persoalan saya ialah:
    1. Adakah saya dan suami telah melakukan zina di malam suami melafaskan cerai? Walaupun hubungan itu atas kerelaan kedua-dua pihak.
    2. Adakah rujuk kami ini sah? Tanpa melaporkan pada mahkamah yang mengambil masa terlalu lama untuk perbicaraan. Di kuatiri didalam tempoh tersebut akan menyebabkan kejadian yang tidak di ingini terjadi akibat tinggal bersama.

    • zalia berkata:

      Saya bukanlah seorang yang arif dalam agama. Namun apa yang saya katakan ini adalah menerusi pengalaman. Saya juga pernah diceraikan menerusi sms apabila bertengkar dalam hp. Tapi mahkamah tidak mensabitkan talak tersebut kerana suami tiada niat. Talak sms hanya akan sah jika suami mempunyai niat untuk menceraikan. Namun jika suami tiada niat untuk cerai, maka talak mungkin tidak berlaku pada hari tersebut. Perbicaraan saya hanya mengambil masa dalam sehari. Mengenai rujuk, rujuk ada lafaznya. Bukan sebarang lafaz. Oleh itu, nasihat saya pergilah ke mahkamah syariah untuk pengesahan dan rekod.

  21. nisrin berkata:

    suami sy lafaz talak 1 kpd sy.tp slpas berapa minit,dia lafaz rujuk pd sy.adakah rujuk itu sah?perlukah sy daftar di mahkamah.tlg..

  22. suha berkata:

    Assalammualaikum.
    Saya ada kemusykilan disini. Saya telah berkahwin dan mempunyai 2 orang dan sedang hamil 2 bulan. Suami saya mempunyai kekasih hati yang dikenali selama 3 tahun. Baru baru ini beliau menyatakan hasratnya untuk berkahwin dan saya telah izinkannya. Persoalan di sini ialah suami mengaku bahawa beliau tak boleh bersetubuh dengan saya kerana ternampak @ terbayangkan kekasihnya. Adakah itu di anggap zihar?

  23. kongkekman berkata:

    nonsenses….

  24. Dayang berkata:

    Adakah ini dikira taklik “baguss laaa…kalau kau berhenti merokok cerai kita”.. kata suami pada isteri kerna mara si isteri merokok

  25. jejaka keliru berkata:

    Sy telah brcerai dgn isteri di mahk syariah dan isteri sy masih dlm eddah sbb mengandung……tiba2 suatu hari isteri sy dtg rumah dan ingin rujuk tetapi sy belum brsedia utk rujuk. Isteri sy menangis2 dan pada masa yg sama sy dan isteri telah tidur brsama serta telah brcumbu cumbuan (senang cter oral seks) sehingga kedua2 pihak mncapai klimaks tetapi tidak smpai ke tahap melakukan hubungan seks. Adakah sy dan bekas isteri sudah dikira bersetubuh dan sudah dikira rujuk semula.

  26. ila berkata:

    saya ingin bertanya suami saya ceraikan saya dengan talak 1,seminggu lpas 2,dia kembali rujuk pada saya dan saya terima kami tak daftar kan ke pejabat agama islam.jadi sah ke rukuk suami saya itu.

  27. ifa berkata:

    salam,.saya ingin bertanya lafas cerai dgn talak 1 melalui hp adakah sah atau tidak…dn lafas cerai 2x secara bdepan dgn nenek saya..dgn bkata saya cerai kan lah dia tu….sah atau tidak…selepas mlafas kn cerai mlalui hp saya tidak mbuat tindakan krana suami saya bkata lafas cerai mlalui hp xsah.saya kliru…kmudian ari dia mlafas kn cerai mlalui hp keesokan hari dia memaksa saya mlakukan hbungan….mula2 saya tidak mahu krna saya ingin ke jbtn agama dn mpmukan mslh kami namun dia enggan dn mmaksa saya mlakukan hbungan klamin….selepas bbrapa bulan saya tidak mpdulikan kan lg hal itu…kmi bgumpul smula…nmun skrg saya menyesal dan ingin menuntut cerai kerana dia memukul sa di tempat awam…….

    • zalia berkata:

      sy prnh diceraikan menerusi telefon.Apabila dibawa ke mahkamah syariah, hakim mengatakan talak itu sah kerana mempunyai niat. Hakim mengatakan lafaz cerai menerusi medium contoh hp atau fb akan sah jika dengan niat, manakala cerai yang dilafazkan dengan mulut sendiri walaupun tidak secara berdepan dan tidak mempunyai niat adalah sah.

      • ifa berkata:

        terima kasih zalia dgn bls mklum ne….. jd saya ble mnuntut cerai walau pn kmi masih sembumbung??? dn msih sprti suami isteri… lafas cerai yg dia lafaskn mlalui sms 3bln lalu dah… saya masih ble tuntut cerai kah ne….

      • zalia berkata:

        lafaz cerai menerusi sms akan sah kalau suami mempunyai niat. Namun jika si suami mempunyai niat sekali pun ketika melafazkan cerai, rujuk sudah berlaku kerana sudah ada persetubuhan selepas itu. Jika cik ifa merasakan tidak tahan lagi, maka cik Ifa boleh menuntut cerai di mahkamah syariah. Namun pada pendapat saya, cik Ifa perlu juga mendaftar kes cerai yang pertama jika ingin bercerai kali kedua. Walaupun talak mungkin tidak jatuh pada malam itu. Ini sebagai rekod andai kata si suami mempunyai niat pada malam itu, maka talak 1 telah jatuh. Dan apabila cik ifa menuntut cerai lagi sekali, maka ini merupakan talak kedua. Maksudnya jika si suami masih mahu bersama cik ifa selepas itu, beliau hanya mempunyai satu talak sahaja lagi. Ini no hp sy jika cik ifa mahu bertanya lbh lanjut or ada something untuk share coz nasib sy sama je seperti cik ifa. Zalia-0167193646

  28. JejakaKonfius berkata:

    Assalamualaikum. sebelum saya ingin memulakan perbicaraan, saya ingin memohon maaf jika apa yg saya akan cakapkan ini seolah-olah tidak berasaskan fakta dan sumber. cuma, saya bukan lah ingin bertanya, tetapi mungkin saya sendiri yang keliru tentang hukum lafaz. sepertimana perkara di atas byk mengatakan lafaz itu wajib bg membuktikan niat kita secara lebih jelas. namun, persoalannya, adakah hukum lafaz itu wajib pada setiap prkra atau sebahagian ? krna, slma apa yg sudah saya pelajari, terdapat bbrpa perkara yg tidak wajib lafaz niat. cnth 1, mandi wajib. berniat di dlm hati dan memastikan air semua rata ke tubuh badan( perlakuan ), itu sudah memadai sbg syarat sah mandi wajib. termasuk lah berpuasa, ckup lah bersahur (perlakuan) itu sudah membuktikan kita berniat puasa. dan pengalaman saya sendiri ketika menunaikan umrah, saya melihat seorang lelaki afrika dtg ke hadapan Kaabah dan terus angkt takbir untuk bersolat tanpa lafaz niat. mungkin kah dia sudah berniat ketika dlm perjalanan td?? adakah benar lafaz itu benar2 wajib di sisi Allah atau sebaliknya atau sbgnya ? atau mazhab di negara serantau ini sahaja ? Jadi, saya ingin memohon maaf sekali lagi jika persoalan saya kurang berkait dgn persoalan di atas, cuma krna pentingnya kita harus membezakan kewajiban lafaz niat pd sesuatu prkra termasuk lafaz niat.

  29. Isteri curiga berkata:

    Assalamualaikum..Sy ingin bertanya satu soalan..Pada 31/8/12 suami telah melafazkan cerai kepada sy..Sy telah pun melaporkan hal ini kpd pejabat agama dan mereka memberi sy satu tarikh yg lebih kurang sebulan untuk sy dan suami pergi ke mahkamah untuk pgesahan lafaz cerai tersebut..Jd sblm smp tarikh ke mahkamah tersebut suami ada merujuk sy kembali tetapi sy tidak menjawab sama ada sy mahu rujuk semula dgn nya..Selepas itu ada terjadi perhubungan intim antara sy dan suami..Semasa smp tarikh ke mahkamah untuk pengesahan lafaz cerai suami tidak memberitahu kpd hakim yg dia ada nerujuk sy semula selepas dr lafaz cerai tersebut..Hakim di mahkamah telah putuskan yg lafaz cerai suami itu adalah sah maka tertalak lah sy dgn talak satu..Tetapi lafaz rujuk tidak diberitahu suami..Sy telah melalui edah sehingga 3 bulan..Apabila cukup 3 bln sy telah mndapat surat cerai dr imam yg nikah kn sy..apabila msk bln ke 4 sy telah dilamar dan bertunang dgn org lain..Apabila bekassuami sy dpt tahu dia telah dtg ke pejabat agama dan memberitahu yg dia pernah merujuk sy sblm ini..Sy langsung tidak tahu yg dia dtg je sini membuat pengesahan lafaz rujuk yg sblm ini telah di lafaz..Sy telah di beritahu yg sy telah sah dirujuk suami semula oleh pjbat agama tersebut..Tetapi mencurigai cara suami melafaz rujuk tersebut..Setelah lama di lafaz baru di buat pengesahan..Suami melafaz rujuk antara sengkang masa sy dan suami tidak mengetahui status lafaz cerai suami..Adakah sah lafaz rujuk tersebut..Sy benar2 keliru..

  30. aley berkata:

    mohon pencerahan.. kalau sudah diceraikan dengan talak 3.. tiada anak.. adakah pertalian lagi dengan keluarga sebelah bekas suami?

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

%d bloggers like this: