Masalah keputihan dan jangkitan kuman

“Keputihan’ yang disebabkan oleh keluaran lendir dari faraj seringkali menimbulkan kerunsingan dan ketakutan di kalangan wanita-wanita.

Perkara yang paling ditakuti sekali ialah jangkitan kuman (venereal disease) seperti siplis dan gonorrhea iaitu penyakit –penyakit yang dijangkitkan menerusi hubungan seks. Perkara lain yang merunsingkan wanita ialah kemungkinan beliau mengidap penyakit kanser pada bahagian peranakan. Bagi gadis-gadis yang belum berkahwin, pengeluaran keputihan menimbulkan persoalan samada mereka mengidap penyakit yang mengancam kesuburan mereka di masa hadapan kelak.

1. Peranan lendir di dalam faraj

Pengeluaran lendir keputihan dari kemaluan tidak semestinya menandakan penyakit. Di sebaliknya ia mungkin tanda seperkara yang biasa sahaja. Lendir dikeluarkan oleh faraj dan pangkal rahim untuk tujuan tertentu. Ia dikeluarkan oleh sel-sel dan kilang-kilang khas pengeluar lendir.

Lendir ini mempunyai tugas pelindung kepada sel-sel dan dinding saluran faraj. Jika tanpa lendir, sel-sel tersebut akan menjadi kering dan rosak. Kekeringan faraj sering dialami oleh wanita-wanita yang telah putus haid (menopause) dan iini boleh menimbulkan masalah seperti rasa sakit sewaktu bersetubuh dan terkeluarnya darah dari dinding faraj.

Lendir faraj juga mempunyai peranan penting dalam peranan persetubuhan dan pengeluaran lendir bertambah banyak ketika naik syahwat dan ketika bersetubuh. Dalam keadaan demikian lendir adalah dikeluarkan oleh kilang-kilang lendir yang khusus dan terletak di bibir faraj. Keluaran lendir dari faraj yang berlebihan boleh berlaku di kalangan gadis-gadis yang sedang di alam percintaan dan gadis-gadis yang tinggi syahwatnya.

Pangkal rahim (cervix) juga mengeluarkan lendir denga tujuan-tujuan tertentu. Lendir pangkal rahim memainkan peranan dalam percantuman di antara benih lelaki (sperm) dan benih perempuan (ovum) di dalam proses persenyawaan.

Lendir ini mempunyai daya untuk membekal makanan dan tenaga kepada benih-benih lelaki untuk beberapa hari dalam keadaan hidup jika sperma terletak di dalam lendir di pangkal rahim (pada kebiasaannya benih lelaki hanya hidup di antara 24-28 jam sahaja). Sifat dan keadaan lendir di pangkal rahim berubah dengan pusingan haid oleh sebab terpengaruh dengan perubahan paras hormon.

2. Apakah yang mengawal pengeluaran lendir?

Pengeluaran lendir dari faraj adalah dipengaruhi oleh paras-paras hormon-hormon iaitu estrogen dan progesteron di dalam darah wanita. Hormon-hormon tersebut menambah bilangan kilang-kilang lendir dan membesarkan saluran-salutran kilang tersebut. Kenaikan dalam paras hormon tersebut , menambahkan lagi pengeluaran lendir dari dinding faraj dan pangkal rahim.

Keadaan ini sering kita temui apabila seorang wanita hamil. Ketika kehamilan kandungan hormon-hormon estrogen dan progesteron meningkat naik dan ini seringkali menyebabkan pengeluaran lendir yang berlebihan dari biasa.

Keadaan yang sama seringkali dialami oleh wanita-wanita yang memakan pil perancang keluarga kerana pil tersebut mengandungi kedua jenis hormon etsrogen dan progesteron. Wanita-wanita yang sedang dalam rawatan dengan ubat-ubat hormon oleh sebab penyakit-penyakit yang tertentu seperti endometriosis kadang-kala juga mengalami pengeluaran lendir yang berlebihan.

Keadaan-keadaan tersebut di atas adalah dianggap sebagai fisiologi atau biasa dan tidak perlu merasa gempar atau bimbang.

Pengeluaran lendir yang berlebihan juga boleh berlaku kerana gangguana jiwa seperti keadaan yang menimbulkan kesedihan atau kegembiraan yang amat sangat. Begitu juga wanita-wanita yang bekerja kuat dan memerlukan tenaga fizikal yang banyak, pengeluaranlendir yang berlebihan juga boleh berlaku.

Sifat lendir yang normal

Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal.

3. Keputihan sebagai tanda penyakit

Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Di dalam keadaan sedemikian, pada kebiasaannya lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.

4. Jenis-jenis jangkitan kuman
Beberapa jenis kuman boleh menjangkiti faraj, rahim dan saluran fallopian. Sesetengah daripada jangkitan kuamn hanya terhad kepada faraj tanpa melibatkan rahim dan saluran fallopian. Keadaan ini tidak begitu membahayakan. Tetapi apabila jangkitan kuman merebak kepada saluran fallopian di antara perkara-perkara yang akan timbul dalam jangka-masa panjang ialah kemandulan, masalah haid, kesakitan dan lain-lain.

i. Kuman

Kuman bakteria jenis E-coli adalah kuman yang sering menjangkiti kemaluan dan perkakas peranakan. Kuman-kuman yang lain yang merbahayakan ialah kuman gonorrhea dan siplis. Kuman yang digelar dengan nama ‘Trichomonas’ sering juga menjangkiti kemaluan dan menyebabkan pengeluaran lendir yang berwarna kehijauan dengan disertai gatal-gatal dan bau busuk

ii. Kulat

Kulat yang digelar dengan nama ‘Monilia’ atau ‘candida’ sering menjangkiti wanita yang sedang hamil atau mengidap kencing manis.

iii. Virus

Virus seperti ‘herpes’ dan ‘chlamydia’ sering menjangkiti kemaluan dan perkakas peranakan.

5. Apakah bahaya jangkitan kuman

Di antara-antara penyakit jangkitan kuman terdapat beberapa jenis yang membahayakan terutama jika ia menyerang saluran fallopian. Ia menyebabkan kemandulan , kesakitan ketika haid, pendarahan yang banyak selepas persetubuhan. Kuman yang hanya menyerang faraj dan pangkal rahim kurang merbahaya kerana masalah-masalah yang ditimbulkan adalah kecil iaitu sakit sewaktu bersetubuh, pendarahan selepas bersetubuh. Tetapi ia jarang menyebabkan masalah-masalah yang teruk dan kemandulan.

6. Bagaimana kuman berjangkit?

Wanita-wanita yang hamil, selepas bersalin , selepas gugur, memakan pil perancang keluarga, memakai alat dalam rahim seperti IUD dan lepas putus haid mempunyai lebih risiko untuk dijangkiti kuman.

Kebanyakan jangkitan kuman adalah hasil dari perhubungan seks.. Oleh itu adalah tidak memeranjatkan jika penyakit tersebut lebih sering dihadapi oleh wanita-wanita pelacur dan mereka yang mengamalkan seks rambang (promiscuity).

Pasangan lelaki atau suami boleh mengidap penyakit yang sama khususnya ‘gonorrhea walaupun tidak mengalami apa-apa tanda penyakit tetapi ia hanya menyimpan kuman tersebut di dalam kemaluannya dan boleh menjadi sumber penularan dari satu mangsa ke mangsa lain.

214 Responses to Masalah keputihan dan jangkitan kuman

  1. luvie berkata:

    saya seorang wanita 22 tahun, sejak smu saya mendapat keputihan. saya sgt takut akan akibat kemandulan. kadang2 keputihan saya kental dan berwarna hijau atau putih susu tp tidak bau dan gatal. apa yg harus saya lakukan? untuk menghilangkan itu? apa mgkn saya dapat mandul klo di biarkan? apa dengan minum byk air putih setiap hari dapat mengobatinya?L

    • Neyl berkata:

      1-pastikan suwa dlm sentiasa bersih/kerap ditukar
      2-pastikan alat sulit sentiasa kering terutama selps buang air kecil
      3-pakai bedak antibakteria(antipeluh) sejurus slps mandi.
      4-amal minum air rebusan sireh.
      5-rendam alat sulit(kangkang dlm besen berisi air panas suam+garam+asam keping) seminggu sekali.
      Sy harap petua dan amalan sy berguna kpd rakan2 diluar sana. insyallah

    • deen berkata:

      sy keje kat makmal,slalu ade kes keputihan..ianya disebabkan bakteria vaginosis..apa yang anda perlu buat bila ada keputihan, bg yang da berkahwin atau pernah melakukan hubungan seks,segerala buat buat ujian pap smear..ujian ini akan menentukan samaada vagina anda di jangkiti bakteria atau virus..apa yang slalu kami repot adalh masalh dengan bakteria vaginosis dan candida serta trichomonas..just iky ape rawatan doktor untuk langkah seterusnya

    • althea berkata:

      amalkan penggunaan JAMU RATU DARA….pasti x sia2….just call me utk tempahan at 012-6850290…kini dgn harga rm30 shj…

  2. ZURAIDA BT HJ MOHD ZIN berkata:

    Good for knowleght

  3. girl berkata:

    i have this itch around my virginia after having sex with my boyfriend.it became red when i scratched.why is it happen?and is it dangerous?please reply me..thank u

    • nyzarra berkata:

      don’t scratch..if u feel itchy you can use Magic Powder from Jamu Susuk Dara. it acts ac masker or talcum powder. contact me at nyzarra.nr@gmail.com for details..visit me on facebook at Hasniza Razak

  4. hidayu berkata:

    saya masih lagi remaja. tetapi mempunyai maalah keputihan yang serius saya rasa. tiap kal saa nak slat mesti kena pergi ke toilet dahlu. bagaiana untuk saya mengurangkan keputihan agar lebih selesa

  5. Neyl berkata:

    Saya juga pernah mengalami keputihan smp thp kegatalan & seterusnya menjadi kulat seperti ulser dikeliling vagina. Pada mulanya sy mmbiarkan saja tp lama kelamaan setlh mnjd kulat sy mula runsing beb.kali pergi klinik tp perkara ni berulang terutama slps period. Ketika itu sy terkena selama 3 bln berturut2 mmg seksa. Setlh kerap alami pekr yg sm sy mengambil langkah awal:
    1-pastikan suwa dlm sentiasa bersih/kerap ditukar
    2-pastikan alat sulit sentiasa kering terutama selps buang air kecil
    3-pakai bedak antibakteria(antipeluh) sejurus slps mandi.
    4-amal minum air rebusan sireh.
    5-rendam alat sulit(kangkang dlm besen berisi air panas suam+garam+asam keping) seminggu sekali.
    Sy harap petua dan amalan sy berguna kpd rakan2 diluar sana. insyallah

    • et amiera berkata:

      sy pun mengalami masalah kegatalan pd alat sulit…slpas 6 blan bersalin…sengsara…garu2 smpai luka..sy smpan minyak gamat masih blom sembuh..awak pnya petua mujarab x?plis reply me asap

      • nadira berkata:

        gune pil..sekali makan da elok..saya dulu pon mcm awak..tapi lepas mkn tros ok sampai skrg..boleh msg or call..sedia membantu..0175109056

    • srikandi berkata:

      tq bagi ptua

    • aisyah berkata:

      pergilah dapatkan rawatan di klinik sy jamin ubat yg diberi oleh doktor dpt memberi kesan yg efektif..sbb sy sendiri mengalami masalah yg sama..tp alhamdulillah skrang rase gatal ap semue sudah tiada..

  6. Fitreen Amandda berkata:

    Saya baru berusia 23 tahun dan mempunyai seorang cahaya mata..ketika membuat hubungan batin dengan suami saya faraj saya sentiasa kering..suami saya selalu merunggut…saya nak tahu begaimana hendak mengatasi masalah itu..saya takut suami saya akan dingin terhadap saya kerana rumah tangga kami baru berusia 2 tahun..tolonglah saya….

    • yasmin berkata:

      saya agak puan kurang rase mood utk bersame. maybe suami puan kurang memberi belaian yg cukup sebelum bersama puan. saya suggest puan membeli pelincir yg dijual fi farmasi utk mendapatkan kelicinan.

    • nyzarra berkata:

      puan boleh amalkan Minyak Ikat Kasih daripada Produk Jamu Susuk Dara. Ramai yang telah mencuba dan hasilnya terbukti. untuk konsultasi dan maklumat lanjut, hubungi saya di FB Hasniza Razak

  7. Zuraidah berkata:

    sy berumur 21 thun,sy mengalami keputihan yg agak teruk…
    keputihan sy bwarna kekuningan seperti nanah,berbau dan kadangkala kehitaman separti darah…
    sy juga megalami gatal2 dan kepedihan ketika mgeluarkn air kencing…
    sekrg pnykit itu bjgkit pada teman lelaki saya….
    apa harus saya lakukan??

  8. dilute berkata:

    sy berumur 25thn dan mempunyai seorang anak.sy mempunyai masalah kegatalan pada kemaluan saya semenjak sy selesai tempoh berpantangselepas melahirkan, dan kini setelah anak saya berusia setahun ianya sudah merebak hingga ke bahagian bontot saya..masalah ini sudah dirujuk berkali-kali kepada klinik swasta, dan setelah dikenakan ubat yang dibekalkan, ianya hanya baik untuk tempoh sebulan sahaja. pls berikan saya penyebabnya agar ia dapat dielakkan di kemudian hari, dan pls berikan saya cara2 mengatasinya.

    • yuya berkata:

      pastikan suami anda bersih. kerana candiasis ini menjangkiti lelaki tanpa apa 2 simptom.ketika mendapatkan rawatan pastikan membawa suami anda sekali untuk rawatan.

  9. ida berkata:

    apabila keadaan seperti ini berlaku segera berjumpa doktor. keputihan semasa mengandung adalah normal tetapi sekiranya keputihan bertukar mnjadi kehijauan ia mungkin berisiko dan dikhuatiri dijangkiti kuman yang bole merebak ke pangkal rahim. dapatkan nasihat doktor. doktor akan membuat ujian HVS iaitu ujian vaginal discharge. apabila jns kuman dikenalpasti doktor akn mmberi ubat yang sesuai. banyak kan minum air masak, pakai panty dr kain kapas, kerap menukar panty liner. sekian, ida subang jaya

  10. jenny berkata:

    Saya baru sahaja mendirikan rumah tangga 3 bulan yg lalu.. apakah akibatnya jika haid saya tidak tetap setiap bulan? adakah risiko untuk hamil akan sukar?

  11. elis berkata:

    saya,wanita 23thn,dan melakukannya utk yg prtma diusia 16thn dan akhirnya menikah diusia muda,hnya brthn 1thn pernikahan wktu itu saya ikut rancangan keluarga berencana,wkt itu trjd sprti menstruasi tp brhnti hnya bbrpa hri dan kmbali menstruasi,skrg dgn pernikahan ke2 sdh menikah 18bln blm dikaruniai anak,dan dari umur 11thn saya mengalami keputihan yg amat sangat tp tdk brbau,mknkah akibat dr sering mengkonsumsi buah nanas yg saya gemari wktu itu.dan sekitar 2thnan yg lalu cairan itu slalu muncul dan yg paling parah sekarang2 ini,brupa putih pekat berbau kadang menimbulkan gatal2 dibibir kemaluan sampai memerah apa lg semasa menstruasi.saya pernah melakukan USG,dokter menyampaikan bahwa ukuran sel telur saya besarnya tdk normal(kecil)dan ada infeksi saluran kencing,pertnyaan saya:apa saja yg hrs saya lakukan agar saya cpt hamil dan apakah saya bsa hamil ? trimakasih.

  12. elis berkata:

    1 Hal lg yg bt saya tersiksa disaat menstruasi merasakan keram diperut yg amat sangat dan pinggang yg terasa panas dan pegal.kadang disertai sakit kepala yg sangat menyiksa. saya harap mendapatkan solusi utk masalah saya.
    Terikasih.

  13. LINA berkata:

    bantulah saya…saya bakal melangsungkan perkahwinan tidak lama lg,apa yg merungsingkan saya adalah saya punya hormon x stabil sudah 2 bulan x datang bulan,selalu juga terjadi, jika datang bulan darah bnyk keluar pernah sehingga 1 bulan..sy takut..doktor ckp bila kawen suma akan kembali normal paling merungsingkan saya badan saya juga ditumbuhi bulu yg banyak,ditangan,kaki,peha..apa lg di bahagian sulit..yg memeningkan kepala saya didalam bahagian sulit sy juga ada tumbuh bulu yg banyak,bukan ditepi atau diatas tapi di bahagian dalam..sy takut…kerana lagi 2 minggu majlis saya..tolonglah saya….secepat yang mungkin..tq..

  14. leen berkata:

    jika kita tidak datang bula 2-3 bulan sekali adatang bulan 1 bulan direct adakah itu boleh menyebabkan mandul??bagaimana hendak menghilangkan jerawat dimuka yg membengkak?

  15. nora berkata:

    saya seorang wanita 23 tahun, sejak seminggu saya mendapat keputihan. saya sgt takut akan akibat kemandulan. kadang2 keputihan saya kental dan berwarna hijau atau putih susu tp tidak bau dan gatal. kadang2 faraj saya terasa sangat gatal..dan sekeliling faraj rasa kering n sakit…apa yg harus saya lakukan? untuk menghilangkan itu? apa mgkn saya dapat mandul kalau di biarkan? apa dengan minum byk air putih setiap hari dapat mengubatinya? Tolong la beri say maklumat…

  16. LINA berkata:

    tolonglah saya selesaikan masalah saya ….sudah banyak hari langsung tiada respon..plz…sesiapa yg berkenaan bantulah saya..hanya ALLAH yang dapat membalas…

  17. athanalissa berkata:

    saya seorang wanita berumur 22 thn,sejak seminggu kebelangkangan ni keputihan saya keluar banyak dan berwarna kuning pekat serta berbau..bagaimana nak mengatasi masalah saya.sekian terima kasih

  18. nieza berkata:

    saya mengalami masalah kencing tidak lawas. air kecil yang keluar menjadi halus. kepedihan terasa ketika buang air kecil.pedih dihujung.kadang2 ketika duduk berehat, ada terasa cecair atau air keluar mengalir dari faraj.berwarna kekuningan ( cair warna ) dan berbau. pakaian dalam akan menjadi basah@lembap.kadang2 ada tanda merah seperti darah di panty.sebelum ini saya tidak mengalami masalah keputihan.tidak ada tanda2 di pakaian dalam saya.tapi sekarang saya mengalami.baru-baru ni saya berjumpa doktor dan doktor memberi pil vagina untuk dimasukkan ke dalam faraj saya dan pil antibiotik.kegatalan dan keputihan tidak ada tapi cecair @ air meleleh masih ada dan berbau.apakah punca kejadian ini?apakah rawatan yang perlu dijalani?ada petua?minta pertolongan.saya risau kerana saya bekerja memerlukan saya bergerak dan aktif.tqvm.

  19. Helmy berkata:

    Sebenarnya tidak usah kwatir berlebihan, tidak akan mandul kok, hanya virusnya sulit disembuhkan total,sembuh sih sembuh tapi nongol lagi karna tidak ada virus yg bisa disembuhkan. Saran saya : Jangan dicebok pakai sabun, dan jangan makan timun, jangan minum es, atau tape thanks

  20. herna berkata:

    saya ingin berkongsikan masalah keputihan yg saye alami.saya telah berjumpa dokter pakar berkenaan dgn kesulitan yg saya alami..keputihan saya sudah hilang tp skrg saya menggalami kembalik masalah keputihan n berbau..apakah yg perlu saya lakukan..

  21. ummu berkata:

    saya mengalami masalah bonjolan di bahagian faraj. bonjolan tersebut seperti bisul dan berasa sakit. terdapat beberapa biji dan saya takut jika ia berkaitan dengan masalah penyakit-penyakit serius. tolong saya untuk mengenal pasti penyakit ini dan jenis ubat yang saya perlukan.

    • siti berkata:

      mmm…saya pun ade masalah yang sama? da tau ke kenape? if da tau.. bgtau saya ye.. tq

    • izzaty berkata:

      saya pon ada masala yang sama. apa yang saya harus lakukan, saya takot. saya berumur 21 tahun. bgtahu saya if tahu, please. thanks

    • Ingin membantu berkata:

      saya pernah mengalaminya, benjolan itu sebenarnya bisul.tanpa sebab pun dia boleh jadi, mcm jerawat kat muka. Penyelesaiannya, pergi ke emergency, doktor akan operate, buang nanah,selepas itu, sakit akan hilang..insyaalah.cuma lepas ini, jaga kebersihan kemaluan supaya tak berulang lagi.TQ

      • poret berkata:

        saya mengalami benda yg sama….ada bonjolan mmcm bisul dan jerawat di bahagian luar kemaluan….ianyya tumbuh hilang datang…..tidakkah ada obat yg boleh menghilangkan sepenuhnya??

      • nora berkata:

        Saya pun pernah buat operation kes yang sama . dan kini ia berulang lagi tapi mujur dia pecah sendiri….tak perlu lagi pergi operation. dulu tumbuh di luar tapi kini tumbuh di dalam saya picit bahagian yang membonjol itu selepas punatnya pecah di dalam supaya semua nanah keluar….alhamdulillah dia dah mengecut .

  22. kat berkata:

    a’kim…kpd yg mengalami masalah keputihan atau masalah kewanitaan yg lain sila lah hubungi saya kat tielie63@yahoo.com.my Kita boleh discuss dgn lebih detail lagi

  23. organikcom berkata:

    salam semua…
    buleh saya bg cadangan utk semua…ini sekadar berkongsi pendapat..

    saya juga mempunyai kastemer ..anak dara yg mempunyai keputihan yg teruk..
    boleh diamalkan produk produk dcl…
    antaranya inte cleanse dan juga bidadari…

    kalau nak tahu lebih lanjut boleh hubungi saya di email azlan_za@yahoo.com

  24. salam buat semua…disini saya ingin menceritakan tentng masalah yang saya hadapi. saya berusia 22 tahun…saya mempunyai masalah keputihan. saya mendapat banyak keputihan selepas habis haid.semasa haid, faraj saya mengalami kegatalan selepas habis haid masalah keputihan pula yang timbul.terlalu banyak keputihan yang saya alami.beberapa hari selepas tu, saya prgi ke farmasi untuk mmbeli ubat utk mengawal keputihan saya.dlm masa beberapa hari saya menggunakan ubat tu, gatal saya hilang dan keputihan tidak kelihatan diluar.selepas 2 hari saya dapati keputihan ada kembali.keputihan tersebut ada di lubang faraj.keputihan yang saya alami itu berwarna putih kekuningan,seolah2 macam nanah serta berbau busuk.saya berasa takut bila melihat keadaan itu berlaku.adakah saya telah dijangkiti oleh kuman?adakah ianya akan menjejaskan sistem peranakan serta rahim saya?adakah saya bakal mendapat kanser.tolong lah saya….

    • anis berkata:

      kita mengalami msalah yg sama…dan baru berumah tngga…masalah sebegini kadang kala…membuatkan kita rasa tidak selea…terutama ketika bersetbuh bersama pasangan…cecair tersebut akan keluar dan membuatkan ianya tidak selesa…apakah tindakan yg harus saya lakukan???

      • cc berkata:

        saya pun sama menglami mslh ni..tpi x tahu cara nk menyelsaikan..saya memkai panty herbs avail..tpi mc jgk x berkesan..tlg la bg petua or mklumat pada yg tahu..

      • nadira berkata:

        mudah je..kiter dulu pon mcm tu jugk..jenuh jugk nak hilangkan..tp kiter mkn pil sbijik je..tros ok sampai skrg..kdg2 jangkitan kuman..elok la mkn ubat ni..mkn sbijik je da nmpk kesan..;-)kalau berminat n nk tahu boleh call n msg kat no ni..0175109056.sedia membantu..

    • althea berkata:

      sila amalkan memakan jamu ratu dara…amat berkesan untuk mencegah segala masalah dalaman dgn masa yg singkat…ins’allah…

    • nyzarra berkata:

      puan boleh amalkan Produk Jamu Susuk Dara. Ramai yang telah mencuba dan hasilnya terbukti. untuk konsultasi dan maklumat lanjut, hubungi saya di FB Hasniza Razak

  25. kamariah berkata:

    kepada bingung dgn masalah…..berat masalah u ni dik….akak cuma boleh mencadangkan Ladys Herbs Gold tu aje…cubalah….rasanya ramai pembaca@forumer kat blog ni yg dah mencuba dan mendapat kesannya..!!! Cuba tel. 013-3903443 atau layari http://www.sinaris4u.com utk keterangan lanjut…

  26. nana berkata:

    kebanyakan jangkitan kuman adalah hasil perhubungan seks .Maka berhati hatilah ..

    • gadis kebingungan berkata:

      xsmestinya…sye jge tidak prnah melakukan hub. seks dan belum berkahwin tapi kputihan sye bnyak jgak…apakah pncanye….

  27. organikcom berkata:

    ni testimoni saya ttg keputihan….
    anak saya mengalami keputihan yg teruk,berbau busuk,keluar warna kehijauan….
    anak saya jenis allergic …..tk boleh gunakan pembersih yg dijual dipasaran….
    adik nya selalu komplen…kakak nya berbau…”***** busuk “..kate adik…

    saya risau….
    sehinggalah saya telah berjumpa jln penyelesaianya…..
    dlm masa 3 hari setelah mengamalkan produk tersebut…..
    alhamdulillah kata anak saya….keputihan nya sudah tiada,bau pun hilang….
    tidak lagi tergaru garu…..
    period anak pun tak terganggu….

    nak tahu lebih lanjut boleh email saya azlan_za@yahoo.com
    saya bukan sekadar menjual brngn shj…ttp ianya juga satu kegembiraan jika
    kastemer yg menggunakannya pulih dr penyakit nya…

    sila lah melawat ke http://www.zawiahshop.com/

  28. butter berkata:

    1)Bernanah jari disebabkan jarum,duri, dan tulang ikan
    Ambil 3 sulur bawang merah lalu ditumbuk jangan sampai lumat.Kemudian bubuh 1 sudu besar minyak kelapa dan dibungkus dengan menggunakan daun pisang dan dipanaskan ke atas api.Apabila sudah agak panas, tampalkan ramuan tersebut pada tempat yang sakit dan dibalutkan dengan kain pembalut luka.Buatlah sebanyak 3 kali sehari.

    2)Bau mulut
    Ambil beberapa helai daun sireh diramaskan ke dalam air dan berkumur.Buatlah selama beberapa hari.

    3)Resdung
    Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan mencium bunga daun bawang merah sentiasa.

    4)Kunyit mengurangkan rabun mata
    Sediakan 20 helai daun sireh dan satu oz kunyit dan keduanya diparut.Letakkan di atas penapis dan tuangkan air panas dan diperah.Minum air yang sudah ditapis itu satu gelas pada setiap hari.

    5)Perut masuk angin
    Setiap kali anda minum teh atau kopi masukkan daun delima yang sudah dipotong kecil-kecil. Amalkan selama 1 bulan.

    6)Perut Memulas
    Ambil pucuk ciku secukupnya dan didihkan.Selepas air itu sejuk minumlah.

    7)Telingga bernanah
    Ambil kunyit tua sebesar ibu jari kaki, diparut dan diambil airnya dan ditambahkan dengan satu sudu teh.Masukkan ke dalam telingga yang bernanah secara terus menerus selama 1 minggu.

    Rambut Ubat Kaki Pecah
    Ambillah rambut yang gugur (rambut sendiri) satu genggam, kemudian rambut itu terus dibakar dan abunya dicampurkan dengan minyak kelapa.Waktu mahu tidur malam,bahagian kaki yang pecah itu dibersihkan terlebih dahulu.Kemudian sapukan minyak dari abu rambut itu dengan menggunakan kapas di bahagian kaki yang bengkak.Bila sudah disapu pakailah sarung kaki yang agak longgar supaya cadar tempat tidur tidak kotor.

    9)Jerawat
    (a)Masukkan sebungkus daun teh (masih hijau) ke dalam air yang mendidih.Kemudian wap air teh itu dihadapkan ke muka.Buatlah sentiasa sehingga jerawat di muka anda hilang.

    (b)Kupaskan ubi kentang dan hiriskan nipis-nipis lalu segera ditampalkan pada muka dan biarkan sehingga ubi kentang itu kering.Amalkan sedemikian setiap hari.

    10)Rambut beruban
    Ambil biji buah betik daripada buah betik yang sudah masak sebanyak 2 sudu besar.Jemur biji betik itu sampai betul-betul kering.Kemudian digoreng sampai hangus (jangan guna minyak) serta disusuli dengan tumbuk biji itu sampai halus.Campur debu biji betik itu dengan minyak kelapa dan kacau sampai merata.Setelah rambut anda dicuci bersih, lumurkan ramuan itu pada bahagian kepala yang beruban, seelok-eloknya sewaktu hendak tidur.

    11)Melebatkan tumbuh rambut
    Potong pokok pisang dan batang yang tertinggal itu dibuat lubang di atasnya seperti tempurung. Pagi-pagi esoknya bubuh bair yang betul-betul sejuk ke dalam lubang itu dan dibiarkan beberapa minit.Kemudian terus ambil air dari lubang itu dan digosokkan ke atas kepala yang botak.Buatlah sedemikian setiap hari.

    12)Membuang tahi lalat hidup
    Ambil getah daun kemboja, bubuh pada tempat tersebut dan tampalkan dengan kapas.Buatlah sedemikian sehingga hilang.Begitu juga dengan caranya membuang ketaut kulit dan mengubat tapak kaki yang pecah-pecah.

    13)Muka kasar dan berbintik-bintik hitam
    Cari buah mentimum, diparut dan diperah lalu diambil airnya.Gunakannya untuk mencuci muka anda sewaktu hendak tidur.Boleh juga tempel atau tampalkan hampas mentimum itu ke wajah anda.Pada sebelah petangnya, mandi dengan air suam dan cuci muka anda berkali-kali dengan air suam.

    14)Menghilangkan kesan jerawat
    Basuh muka dengan air kelapa muda.Biarkan air itu di muka selama-lamanya 1 jam dan biar ia kering sendiri tanpa dilap.Kemudian cucilah dengan air sejuk.

    15)Menghilangkan urat-urat yang timbul di kaki
    Ambil segengam kacang hijau lalu direbus tanpa gula dan jangan hancurkan.Makanlah pada waktu pagi dan malam.Selain itu setiap kali mahu tidur, angkatlah kaki ke atas setinggi mungkin dengan menyandarkan badan pada dinding dalam masa 10 minit.Selepas itu barulah tidur.

    16)Daun petai cina ubat seri muka
    Cari daun petai cina yang masih muda dan ramas pada telapak tangan.Sapukanlah pada seluruh tubuh dan wajah anda sewaktu mandi.Kemudian tunggu beberapa saat baru dibersihkan dengan air yang bersih.Amalkan pada waktu mandi pagi dan petang selama lebih kurang 1 bulan.

    17)Kudis buta
    Cari 5 atau 6 helai daun jambu batu, giling hingga lumat.Ia kemudian dicampurkan dengan santan dari segengam kelapa parut perah.Kemudian dibungkus dalam kain jarang dan digosokkan pada kudis buta itu.

    1Bulu ketiak
    Cari ubi kunyit dan kapur sireh.Cabut semua bulu ketiak anda dan celupkan ibu kunyit itu ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam beberapa minit dan kemudian basuh.

    19)Cacar air
    Ambil 5 helai daun jarak dan direbus lalu dimandikan kepada mereka yang mengalaminya.Air rebusan itu hendaklah agak panas sedikit namun bolehlah dilihat kepada pesakit itu sama ada kanak-kanak atau yang sudah dewasa.Gosok juga daun jarak yang sudah direbus itu pada badan pesakit.Lakukan selama 3 hari berturut-turut.

    20)Menghilangkan bekas kurap di badan
    Bakar kulit kerang sebanyak 12 biji selama 20 minit.Bila kulit kerang itu terbakar jiruslah dengan air panas mendidih.Kulit kerang yang lumat ditumbuk dicampurkan dengan 1 sudu belerang kuning.Biarkan 2 ramuan itu sebati selama 1 jam dan campurkan pula dengan setengah cawan minyak tanah.Sapukan ramuan itu ke bekas kurap.

    21)Menghilangkan bau ketiak
    Campurkan hampas tea dengan sedikit air garam sapukan pada ketiak dan biarkan beberapa minit kemudian basuh dengan air hangat atau air sejuk.Lakukan secara kerap setiap hari.

    22)Ubat panau
    Daun gelenggang dicampurkan dengan kapur lalu digosok pada badan yang terkena panau itu.

    23)Menghilangkan parut cacar air
    Ambil segengam beras dan dibersihkan.Ambil 5 helai daun asam jawa dan sebuku kunyit hidup ditumbuk halus bersama-sama beras tadi untuk dijadikan bedak.Pakailah ketika hendak tidur selama seminggu.

    24)Gatal-gatal malam
    Ambil kelapa muda yang kulitnya masih hijau dan satu gelas madu asli, campurkan kedua-duanya dan minum selama 3 hari berturut-turut.

    25)Gatal-gatal pada kemaluan perempuan
    Ambil seikat daun sireh dan direbuskan dengan air biasa.Minum air tersebut setiap kali lepas kencing dan cucilah kemaluan anda dengan air tersebut.

    26)Gatal Kulit
    Ramai di kalangan kita yang mengalami gatal-gatal di bahagian kemaluan terutamanya orang perempuan.Anda mungkin berasa malu hendak berjumpa dengan doktor.Sakit ini tidaklah teruk sangat tetapi mendatangkan rasa kurang senang kepada mereka yang menghidapinya.Sakit ini boleh diatasi dengan menggunakan daun sireh.Carilah sesikat daun sireh mengikut ukuran sendiri.Daun sireh itu direbus dalam periuk.Biarkanlah di atas dapur sehingga mendidih.Ambil 2 gelas air rebus daun sireh itu untuk diminum pada sebelah pagi dan petang.Sementara air yang lebih atau tinggal dalam periuk pula digunakan untuk mencuci setiap kali selepas membuang air kecil.Jika diamalkan dalam tempoh 2 minggu, rasa gatal itu akan hilang secara beransur-ansur.

    27) Menghilangkan Bulu Ketiak
    Ada petua yang tersendiri untuk menghilangkan bulu ketiak daripada tumbuh.Caranya cukup mudah dan bahan-bahannya amat mudah didapati.Apa yang anda perlu cari adalah ibu kunyit dan kapur sireh.Bila ubi kunyit dan sireh telah diperolehi anda dikehendaki mencabut semua bulu ketiak anda.Selepas itu celupkan ubi kunyit ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam masa beberapa minit dan kemudian hendaklah dibasuh.Lakukan perkara ini dalam sehari mengikut suka hati anda.Pada gadis yang belum tumbuh bulu bolehlah mencuba cara ini, bagi menghalang bulu ketiak daripada tumbuh.

    2 Sakit bahagian buah pinggang
    Ambil sepotong temu lawak yang panjangnya kira-kira 6 cm, kemudian dipotong dan dicuci.Setelah itu direbus dengan menggunakan air bersih kira-kira 4 setengah gelas minuman.Biarkan air itu tinggal kira-kira satu gelas.
    Bila sudah kering terus disaring dan diminum bersama-sama dengan madu lebah.Ubat itu harus diminum 3 kali sehari, setiap kali diminum kira-kira 3/4 gelas.

    29) Sakit siplis
    Ambil lobak putih dalam sekati.Kemudian diparut halus-halus diperah dan diambil patinya.Amalkan berkali-kali segelas untuk 3 kali sehari.
    Amalkan memakan jering sebagai ulam, kerana zat jering dapat membantu menghilangkan penyakit siflis yang berjangkit itu.

    30) Bisa-bisa tulang
    Dapatkan “akar sakit lelaki” sebanyak 3 atau 3 cekak dan direbus selama 2-3 jam kemudian disejukkan dan bolehlah diminum segelas sehari.

    31) Lemah jantung dan darah tinggi
    Caranya adalah dengan mencari buah Mahagani yang terdapat merata tempat di semenanjung Malaysia.Buah Mahagani boleh dikunyah mentah-mentah.Sebaiknya makan seulas untuk tempoh seminggu.Insya-Allah,dalam masa 4 minggu anda mengamalkan nya penyakit anda boleh sembuh.

    32) Kencing manis
    Ambil sekati rebung buluh kuning, basuh bersih-bersih kemudian direbus dengan sekati kulit kerang yang baru.Cara merebus rebung buluh kuning ialah dengan menggunakan periuk tanah dengan memasukkan satu setengah liter air dengan api yang sederhana.Sesudah air rebusan tinggal 1/4 nahagian,angkat dan sejukkan.
    Anda boleh amalkan, minum setiap pagi untuk sekali sehari. Insya-allah, penyakit anda akan sembuh.Tiada pantang larang semasa mengamalkan ubat tradisional ini dan sudah ramai pengidap kencing manis sudah sembuh sesudah mencubanya.

    33) Demam kuning
    Ambil segenggam daun daripada pohon dukung anak.Tumbuk sampai halus, kemudian tuangkan air masakke dalamnya dan campurkan dengan sedikit garam.Minum air tersebut pada waktu pagi dan petang.

    34) Penyakit kuning
    Ambil daun sukun yang telah tua kemudian direbus sehingga airnya merah tua.Minum air tersebut 2 kali sehari sekurang-kurangnya untuk 3 hari.

    35) Demam Berdarah
    (a)Beri minum air kelapa muda yang bercampur dengan air limau nipis, panasnya akan turun segera.

    (b)Beri minum segera air perahan daun kangkong sebanyak 3 sudu besar dan basahkan kepala dengan air tersebut

    36) Cara-cara mengurangkan demam
    (a)Beri pesakit minum air yang banyak
    (b)Menyejukkan kepalanya dengan bilasan air
    (c)Mengurut permukaan badannya dan menyelimutkan badannya dengan kain yang tebal

    37) Demam panas dan demam biasa serta doa penawarnya
    (a)Beri minum air zam-zam dan lap badannya
    (b)Boleh juga dilapkan badan dengan air batu dan bawa pesakit ke tepi sungai yang mengalir antara selepas terbit fajar dan sebelum matahari naik dan ucapkanlah:
    “Dengan nama Allah,wahai Allah,sembuhkanlah hambamu,dan benarlah rasulmu”
    Dan rendamlah dalam sungai itu seketika.Lakukan selama 3 hari berturut-turut dan jika masih tidak sembuh tambahkan 2 hari lagi.Insya-Allah, tempoh 7 hari tetap akan sembuh.

    3 Pening Kepala
    Pening kepala disebabkan oleh makanan yang kurang hadam, terlalu banyak bekerja, mata terasa penat kerana terlalu banyak gas busuk dalam perut.Ambil daun sawi sebanyak 6 lebar digiling atau ditumbuk menjadi halus dan kemudian dicampurkan dengan sedikit garam.Kemudian digosok-gosokkan pada dahi dan pelipis, gunakan cara ini satu atau 2 kali.
    Satu lagi cara yang anda boleh lakukan ialah dengan menggunakan daun kemangi, ambil 50 lebar daun kemangi yang kemudian dikunyah, bila telah lumat terus ditelan,selepas itu cepat-cepat meneguk air hangat segelas.Ubat cara ini boleh dilakukan 2 kali dalam sehari.

    39) Ubat Kencing Batu
    Jagung isinya sedap dimakan.Tetapi tiadak banyak orang mengetahui bahawa teras jagung juga mempunyai khasiatnya yang tersendiri.Carilah teras dari 6 tongkol jagung, kemudian direbus dan dimasak dengan menggunakan 5 gelas air.Kemudian pesakit itu bolehlah meminumnya 3 kali sehari.Setiap kali minum adalah sebanyak 3/4 gelas.

    40) Ubi Kayu Ubat Sakit Gastrik
    Gastrik satu penyakit yang tidak disenangi oleh kebanyakan orang.Dalam perubatan tradisional orang-orang kita,bagi mengatasi sakit ini amat mudah,bahan-bahannya amat mudah diperolehi.Cara mengubat menurut orang tua-tua kita dahulu, ialah dengan mencari ubi kayu yang masih segar (masih muda).Dikupas kulitnya dan dicuci dengan bersih.Kemudian ubi kayu itu dipotong sepanjang 5 cm.Makanlah ubi kayu itu sehari 3 potong (1 potong = 5 cm) iaitu pada sebelah pagi, tengahari dan petang.Pada sebelah pagi sebelum makan ubi kayu tersebut makanlah nasi terlebih dahulu walaupun sedikit.Lakukan ini setiap hari kira-kira sampai 3 minggu atau sebulan.

    41) Sakit Kepala
    Sakit kepala adalah berpunca dari saluran darah dan sel-sel saraf.Sel-sel saraf terdapat diseluruh badan.Apabila sel saraf ini dibangkitkan maka rasa sakit akan dialami.Kesakitan berlaku akibat kerosakan tisu.Bila banyak tisu rosak maka rasa sakitnya akan lebih teruk.Bagi mengubati sakit kepala seeloknya mengubati punca sakit terlebih dahulu.Sekiranya terlalu kerap mungkin menandakan sakit barah otak.

    i.Punca Dari Pakaian
    Pakaian yang tidak sesuai seperti terlalu ketat di bahagian pinggang boleh menyebabkan pening kepala, begitu juga dengan bauan atau minyak wangi yang keterlaluan

    ii.Punca Dari Cahaya
    Anda boleh mendapat sakit kepala sekiranya anda duduk bertentangan dengan sumber cahaya yang terang

    iii.Punca Dari Mata
    Mata yang kabur dan kelabu bila melihat sesuatu dengan merenung boleh menyebabkan sakit kepala, begitu juga dengan cermin mata yang tidak sesuai kuasanya dan cermin yang kotor boleh menyebabkan sakit kepala

    iv.Punca Dari Penyakit
    Penyakit-penyakit seperti barah, migrain, Denggi, kencing manis, dan sebagainya boleh menyebabkan sakit kepala.

    v.Punca Dari Kepala
    Otak yang bercelaru dengan fikiran yang tak menentu juga boleh menyebabkan sakit kepala

    42) Ubat sakit kepala
    i.Ambil segemgam daun turi (ia seperti daun petai dan digunakan dalam membuat nasi lemak), lada sebanyak 7 biji, bawang putih beberapa ulas, dan ditumbuk kesemua bahan tersebut dan kemudian selepas ia halus dicampurkan pula dengan 1 sudu cuka dan diperapkan.Bubuhlah dikening mata anda selepas itu dan Insya-Allah akan sembuh segera.
    atau

    ii.Ambil cuka nipah/cuka biasa/air asam jawa/air limau nipis sekadar 1 sudu teh lalu diminum.

    43)Cirit-Birit
    Ramuannya;bawang merah,biji kopi, dan madu lebah asli.Bawang merah hendaklah dibersihkan dan dikupas (jangan membasuhkannya).Biji kopi dikisar halus.Campurkan bawang merah dan biji kopi yang dikisar dengan madu lalu dimakan semasa mengidap penyakit tersebut

    44) Kencing Tidak Lawas
    Ramuannya;madu lebah,limau oren,madu dan air panas.Limau diperah dan diambil airnya dan dicampurkan dengan madu dan air panas lalu diminum apabila menghadapi masalah tersebut.Bawang merah hendaklah dipanaskan di atas api dan digosokkan di atas buah pinggang dan pundi kencing.

    45) Menyembuhkan Luka
    Ramuannya;Kulit kayu manis dan madu lebah.Kulit kayu manis hendaklah ditumbuk dan kemudian dicampurkan dengan madu lebah.Bahagian luka hendaklah dibersihkan dengan air suam.Setelah kering, sapukanlah ramuan di atas bahagian yang luka itu.

    46) Menyembuhkan sakit gigi
    Ramuannya;Tempurung kelapa,garam,bunga cengkih dan madu lebah.Tempurung dibakar hingga menjadi arang kemudian ditumbuk bersama-sama dengan garam dan dicampurkan dengan madu lebah.Ramuan ini hendaklah digunakan untuk menggosok gigi pada setiap hari.Bunga cengkih dapat menyembuhkan sakit pada gusi.Garam dapat menahan pengaliran darah.

    47) Untuk mendapat anak
    Ramuannya;3 ulas bawang jantan,1 biji telor ayam kampung dan madu lebah secukupnya. Kesemua hendaklah dimakan pada setiap pagi sebagai sarapan.Sebelum itu, hendaklah meminum air suam yang telah disimpan semalaman sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.Bacalah selawat sebelum meminum air tersebut.

    4 Jika terlekat tulang
    Celupkanlah jari ke dalam madu lebah.Dengan berselawat sebnyak 3 kali, masukkan jari ke dalam mulut dan hisapkanlah jari itu perlahan-lahan.Insya-allah,tulang yang melekat itu akan keluar dengan mudah.

    49) Untuk mengubati penyakit batu karang
    Ramuannya;madu lebah, dan jintan hitam.Tumbuk jintan hingga lumat kemudian campurkan jintan hitam ke dalamnya dan gaul sampai sebati.Campurkanlah ramuan ini ke dalam air hangat dan diminum.

    50) Panawar racun dan sengatan binatang berbisa
    Ramuannya;madu lebah dan minyak sapi atau kambing.Gaulkan sehingga sebati,kemudian diminum.

    51) Penawar jika dipatuk ular
    Ramuannya;bawang putih dan madu lebah.Bakar bawang putih, kemudian ditumbuk sehingga lumat lalu digaulkan dengan madu dan ditampalkan pada tempat yang terkena patukan.

    52) Penawar gigitan anjing gila
    Ramuannya;daging siput dan madu lebah.Daging siput hendaklah dihancurkan kemudiannya dicampurkan dengan madu lebah.Ramuan ini hendaklah ditampalkan pada bahagian badan yang telah digigit oleh anjing gila tersebut.

    53) Untuk merawati masalah batuk kering
    Ramuannya;1/2 cawan madu lebah dan 10 ulas bawang merah.Bawang merah ditumbuk hingga lumat kemudian diperah untuk diambil airnya.Air perahan ini dicampurkan dengan madu lebah dam sukatan yang sama banyak dan hendaklah diminum oleh pengidap penyakit tersebut.

    54) Penawar sesak nafas
    Ramuannya;madu lebah dan lobak putih.Lobak putih hendaklah diparut.Lobak yang telah diparut diperah airnya dan kemudian dicampurkan dengan madu lebah lalu diminum dengan teratur setiap hari.

    55) Penyakit gagap
    Madu yang dicampurkan dengan garam kemudian diletakkan di bawah lidah serta digosokkan ke atasnya, ia boleh mengubati penyakit kepada mereka yang mempunyai masalah di dalam percakapan.

    56) Batuk Biasa
    Ramuannya;bawang putih dan madu.Bawang putih yang telah dibersihkan dari kulitnya perlu dihancurkan terlebih dahulu sehingga halus.Campurkan ia bersama dengan madu dan makanlah ia 4 kali sehari.Setiap kali makanberatnya sebanyak 100gm untuk sekali makan.Amalkan selama 3-7 hari.

    57) Benjol dan luka yang teruk
    Ramuannya;buah delima yang diambil bijinya dan madu.Tumbuk biji buah delima hingga lumat kemudian dicampurkan dengan sedikit madu.Sapukanlah pada bahagian tubuh yang benjol atau luka tersebut.

    5 Mempercepatkan penumbuhan rambut
    Ramuannya;darah kambing dan madu.Ambil darah kambing dan madu, campurkan semua kembali dan letak atas kepala.Ia bukan sahaja mempercepatkan ketumbuhan rambut malah dapat melembut serta memanjangnya sekali.

    59) Mata berselaput
    Bahan-bahannya;Buih laut dan madu.Ambil buih laut yang terdapat dipinggir laut (kekotoran yang disebabkan oleh garam yang terdapat di dalam laut), dan campurkannya bersama dengan madu,kemudian letakkan campuran tersebut di atas pelopak mata dan ulangi sehingga sembuh.

    60) Penjagaan badan supaya sentiasa langsing
    Ramuan;halia,telor ayam kampung dan madu.Halia hendaklah ditumbuk halus, kemudian bubuhkanlah air ke dalamnya untuk mendapatkan airnya.Biarkanlah selama beberapa minit hingga pati halia itu mendap.Air halia itu hendaklah diminum dengan dicampurkan bersama-sama dengan madu lebah.

    61) Pelembap muka
    Ramuannya;kobis dan madu lebah Kobis dihancurkan dengan menggunakan mesin pengisar.Kemudian airnya hendaklah diperah keluar dan dicampurkan dengan madu lebah.Basuhkanlah kulit muka dengan ramuan ini, insya-allah kulit muka akan menjadi lembab dan segar.

    62) Membersihkan Muka
    Ramuannya;sepotong betik yang masak,madu lebah,susu segar dan susu tepung.Kesemua bahan-bahan di atas hendaklah digaul sehingga rata.Kemudian basuhlah muka dengannya dan biarkan ia bertempekan di muka untuk beberapa lama barulah dibasuh.Hasilnya kulit akan bertambah cerah,lembut dan kurang berminyak.

    63) Deman Selsema
    Ramuannya;sepotong betik yang masak,madu lebah,susu segar dan susu tepung.Kesemua bahan-bahan di atas hendaklah digaul sehingga rata.Kemudian basuhlah muka dengannya dan biarkan ia bertempekan di muka untuk beberapa lama barulah dibasuh.Hasilnya kulit akan bertambah cerah,lembut dan kurang berminyak.

  29. maria berkata:

    assalamualaikum .

    saya hanya ingin bertanya , semasa mengandung anak pertama bahagian kemaluan dan kelangkang saya menjadi kehitam-hitaman. saya telah bertanya dengan doktor tentang hal ini dan doktor memberi jawapan bahawa ini adalah biasa ketika mengandung. walaubagaimanapun selepas bersalin ia tidak hilang… .ini amat merungsingkan saya dan saya rasa malu.. bagaimana hendak menghilangkan dan menjadikan warnanya sekata semula .

    terima kasih.

  30. hantu raya berkata:

    doktor tu kurang pandai,sapu aje ubat gatal atau ubat kurap,semoga hilang,biasa dr pun baca buku bagi rujukan,tapi bila tua jadi pakar guna pengelaman..sebab nak baca teory tak ada masa…effa blh syorkan..selamat mencuba….

  31. dr house md berkata:

    pergi kedai senseh beli cream ubat kurap-sapu aje-kalu yg pedas berangin -berpeluluh bahagian kekangkang -tapi kesan positive.klu masa dulu di orang tumbok daun gelengang campur belerang sikit dan sapu,BEKAS HITAM TU AKAN HILANG MENGIKUT MASA YG LAMA……..Hai drs…….EFFA…………tolong syorkan products yg dapat menolong…

  32. dr house md berkata:

    elak makan makanan laut sotong kerang siput ikan kering ..setegah jenis ikan yg…mengatalkan…..

  33. ungu berkata:

    hi…saya berumur 21thn..dan mengalami keputihan yg teruk…keputihan saya keluar dgn byk yg berwarna keputih-putihan,berlendir tetapi tidak berbau..tepi2 vagina saya pula terasa amat gatal..bagaimana ka hendak mengatasinya?adakah dgn memakan antibiotik dpt membantu menghilangkn nya??

    • althea berkata:

      ni testimoni saya ttg keputihan….
      anak saya mengalami keputihan yg teruk,berbau busuk,keluar warna kehijauan….
      anak saya jenis allergic …..tk boleh gunakan pembersih yg dijual dipasaran….
      adik nya selalu komplen…kakak nya berbau…”***** busuk “..kate adik…

      saya risau….
      sehinggalah saya telah berjumpa jln penyelesaianya…..
      dlm masa 3 hari setelah mengamalkan produk tersebut…..
      alhamdulillah kata anak saya….keputihan nya sudah tiada,bau pun hilang….
      tidak lagi tergaru garu…..
      period anak pun tak terganggu….

      nak tahu lebih lanjut boleh email saya are_t2045@yahoo.com
      saya bukan sekadar menjual brngn shj…ttp ianya juga satu kegembiraan jika
      kastemer yg menggunakannya pulih dr penyakit nya…

  34. suri manja berkata:

    ooohhh bnda ni bkn di sebabkan baktiria tp cuba tkr suar dalam, mean gna yang kain cotton pastu time nk tido mlm x yah pkai tanggalkan… pastu makanan kn jaga sikitlah… mgkin hormon jgak lh sy rasa… akak cuba gna lactacid yang feminin.. sy rasa ok kot sbb dkt klinik sy keje dlu ada kes mcm ni tp bla dia cuba ok lah…
    ermm ungu try dlu kalu x jd email je kat sy mybe sya bleh bntu cra len… adyummie@yahoo.com.my, oup lupa nkj tanya dah kwin ke blom?

  35. suri manja berkata:

    fitreen amanda awk bleh bli ubat di pelincir di klinik or d frmasi… sya rasa dengan rawatan tradisional awk jga ble makan tembikai or terung … ini akan mmbuatkan vigina awk sentiasa lembab dan berair

  36. ISMANIZA ISMAIL berkata:

    SAYA ADA MASALAH KEPUTIHAN YANG ADA KALANYA BERBAU, DAN GATAL
    APA PERLU SAYA BUAT? ADAKAH SAYA PERLU BERJUMPA DOKTOR, UNTUK PENGETAHUAN SAYA BELUM MEMPUNYAI ANAK SETELAH 3 TAHUN BERKAHWIN.

  37. farahani berkata:

    isma, better u jumpe doktor…keputihan bile dah berbau ni bahaya.. ape yg pernah i baca keputihan tu la yg bleh menjejaskan kesuburan kite.. keputihan merosakkan benih kita dan chances nak pregnant tipis..

    so pegi jumpe pakar sakit puan dgn segera sebelum melarat..dan jgn lupe jg kebersihan diri…

  38. suzi berkata:

    saya baru berkahwin.belum ada anak.sy mengalami keputihan yang bewarna hijau tapi tak berbau.namun rasa gatal yang teramat sangat.macam mana nak atasi rasa gatal tersebut?adakah saya dijangkiti sejenis virus/kuman yang merbahay dan boleh menyebabkan kemandulan?

  39. sweetgurl berkata:

    sy mengalami mslh kpthn sjk zmn sekolah lagi sehingga dah berkahwin..sy risau samada mslh ni blh mbw kesan dlm kshtn & khdpn sy?bgmana nak atasi mslh ni??

  40. alia berkata:

    sy baru 3 hari berasa gatal2 pada selaput dara sy.sy igtkn pkara biasa,tp bila sy cek tk kt cermin krn xthn kgatalan di kaw itu.sy dapati slaput dara sy btukar warna mnjd putih.lendir turut serata kadang kala keluar.sy nk tahu apa pnyakit itu n mcm mana nk ubatinyer?sy sgt tkt

  41. alia berkata:

    tolong yer

  42. kakak berkata:

    alia .. nasihat kakak jangan malu jumpa doktor .. masaalah ni biasa .. ada kaitan dengan hormon ..

  43. sirna berkata:

    mtk tlong byk2…saya bru berumur 22 tahun…tp baru-baru ini saya mengalami masalah kegatalan pada kemaluan sehinggalah saya cekkan dan mendapati bwh ujung keletit saya bengkak dan seperti ade sengumpal daging yang agk besar dan sgt gtl…aya sangat berharap sesiapa dpt menerangkan apakah benjuolan tersebut dan bagaimana mahu merawatinya..

  44. aty berkata:

    sy berumur 21 thn,kegatalan sering menganggu sy selepas haid. terutama di sekitar dinding vagina disertai dengan keputihan yg berwarna kekuning2an tapi tidak berbau. dah jumpa doktor beberapa kali tapi masih lg berulang. x tahan la, gatal sangat,dan pedih pada masa yg sama. adakah keadaan ini akan menyebabkan sy mandul atau pun mengidap kanser ?

  45. Ihlia berkata:

    hyee..nak minx tlg..Saya berumur 19tahun.Masalah saya bile saya buang air kecil terasa pedih dan sukar untuk kencing habis.Jadi ape masalah saya???tolongggg

  46. mawar berkata:

    hai..mawar ader prob yang mawar malu nak ceritakan..mawar mengalami kekeringan pada faraj setiap kali bersama..air keluar agak sedikit..bagaimana cara untuk mengatasinya???

  47. GIRL berkata:

    HAI.. SAYA MENGALAMI KEPUTIHAN YANG BANYAK DAN TIDAK BERHENTI SELEPAS MELAHIRKAN ANAK YANG PERTAMA. LENDIR YG KEKUNINGAN DAN BERBAU. SAYA RISAU JIKA NYER BERPENYAKIT. JIKA BOLEH SAYA NAK TAHU CARA MENGATASINYA.

  48. ara berkata:

    hye…sy berumur 19tahun…
    sy mengelami.kehitaman celah peha dan kemaluan…
    dan ada sedikit gatal2…bagaimana mengatasinya.

  49. ZZar34 berkata:

    ara..cuba guna losyen Kamar Sutera

    layari http://www.biokasihasli.blogspot.com

  50. melor jasmine berkata:

    hi..memang membimbangkan masalah bersangkut paut dgn vagina.saya pun mengalami masalah yang sama.mula – mula vagina gatal, lama – kelamaan menjadi sakit.bila check ia kemerahan. pakai ubat sapu rasa tak selesa, bila kencing rasa panas. risau..adakah ini tanda – tanda jangkitan kulat, virus atau bekteria??? boleh kan dia menyebabkan kanser pangkal rahim.takut lah …

  51. sue berkata:

    hello,saya nk tnye, sy mempunyai masalh keputiha dulu,lepas jmpe doctor, dia bg ubt Biozole,lepas beberapa bln ada lg keputihan,tp bukan lg warna putih,ia lebih serius sehingga warna coklat dan berlendir2. Jmpe doctor lg,dia bg ubt antibiotic, dia kate bunuh kuman,ubt da habis mkn,Sekarang,saya dapati darah keluar walaupun bukan ketika haid. Dan darah yg keluar tak sama seperti darah haid dari segi bau,dan darah lebih cair. saya pernah melakukan hubungan seks sebelum ini tetapi hanya bersama bf saya dan sekarang tidak lg. Saya tidak bertukar2 pasangan. Jerawat tumbuh banyak sgt di kwasan sekitar bibir dan hidung. Adakah ini tanda2 awal Siflis? atau ianya hanya kuman biasa? TQ.

    • adik berkata:

      sue, adik juge pnah mgalaminya, slpas brsama, kegatalan di sekitar kaw kemaluan sya terjadi, terasa hendak kencing sakit kerana pedih, dan jerawat juge ade, ttpi jerawat kini kian hilang kerana berjauhan dgn pasangan saya jadi kami kurang bersama, sy penah mgalami kencing x lawas akibat bersama pada waktu saya hndak mmbuang air kecil, jadi ia spt tersumbat, selepas berjumpa dktor, saya di minta minum air alkali dr klinik, dn minum air putih dgn byk, dan ia nya mujarab..

  52. mofar berkata:

    sue,ko memang x betukar pasangan..Bf ko yg tukar2 pasangan kot? baik cek darah..boleh tau sakit tu dari mana.. baru dalam RM100.senang nak berubat dah tau sakit apa..swasta byk tempat cek darah..

    • zaza berkata:

      saya baru saja melahirkn anak ke2 dan habis berpantang. slps habis darah nifas saya ade mengadakn hbgan seks dgn suami saya. slps beberapa hari faraj saya berasa gatal dan mengeluarkan keputihan. saya mencuci faraj saya dgn sabun setiap kali slps kencing dan ia bertukar seakan-akan ulser. ia amat menyeksakan dan pedih sekali.saya sudh berjumpe pakar sakit puan dan mmbuat ujian drah, skrg tgh tgu result? persoalannya, adakah itu sejenis siflis @ kuman? bagaiamana ulser itu boleh terjadi? apakah puncenye? adakah ia akn berulang? saya amat runsing mmikirkan ttng ulser pd faraj saya…

  53. nzack berkata:

    saya berumur 28 thun dan mempunyai seorang ank.Masalah saya adalah dialat sulit saya mempunyai ulser dibahagian bibir.apakah harus saya lakukan…

  54. nana berkata:

    saya berumur 25 tahun, mempunyai 2 orang anak. masalah saya ialah adanya benjolan pada kemaluan saya. harap boleh tolong saya secepat mungkin.

  55. miss_anna berkata:

    hi semua,sy juga mengalami masalah yg sama.first2 tue bila kencing pedih dan panas..mcm tak habis jer..pas tue balik2 ke toilet..jumpa ngan doktor,dia bgi ubat utk dimkn dalm bentuk pil..dalam masa 5 hari sembuh.then x lama pas tue gatal pulak kat tot tue..dengan keputihan yg tak tahu nak explain warna cm mn..hijau tak jugak hijau..lebih kepada kuning n cm putih bertepu…confuse n takut nak ke hospital,takut doc check kat tot…tue..so anna try pantiliner..mcm2 ana guna..susen,avail satu produk lagi dri cni..tp xsembuh2 jugak…bertambah gatal la pulak…sekarang anna try jamu anak dara..dah dekat sebulan tp tak sembuh2 jugak…jamu tue cuma menjadikan keputihan anna berbau…tension la plak…

    • cute zz berkata:

      miss_anna,saya turut simpati ape yg berlaku pd diri anna..sy pernah alami perkara mcm ni..saya ada cuba produk ni..bukan ubat…mmg berkesan..

      • lil mama berkata:

        serius ke cute zz?sy pun dh bmcm2 produk tmasuk jamu dan ubat2 klinik jgk tp xhilang jgk keputihan ni…saya dh putus asa..sampai sy offer asben suh kawen laen tp alhamdulillah dia xnk..

    • sdas berkata:

      tu namanya u dah kena penyakit kencing kotor. doktor yg rawat u tu pun sebenarnya salah jugak sebab tak rawat u betul2 dan cuma bagi antibiotik. takut kuman tu sampai kat buah pinggang dan akan merosakkannya. i kena kencing kotor kat korea dan dirawat dengan sebaik mungkin. siap suntik antibiotik dan masukkan air lagi untuk bersihkan air kencing.pastu makan antibiotik seminggu dan follow-up treatment. sekarang dah baik. u dah kena buat ict scan dan xray untuk pastikan kuman tak masuk kat buah pinggang.

  56. cute zz berkata:

    anna,untuk dapatkan maklumat lanjut..anna hantar email je ek..eytta79@yahoo.com..insyaallah saya cuba bantu

  57. Devi berkata:

    hi , umur saya dah 30 tahun . Saya ada 2 org anak
    Sekarang masalah saya ialah ada keputihan yang banyak dan gatal di bahagian kemaluan dan juga ada panau disekelling bahagian kemaluan. Setiap kali selepas bersama dgn suami saya rasa terlalu gatal. Gangguan ini dah selama 7 tahun tapi belum baik lagi saya dah jumpa doctor dia bagi ubat sahaja dah selain tu saya cuba minum rebusan air sirih dan cuci juga tapi masih begitu lah tolong lah saya

  58. siti berkata:

    saya sering mendapat kegatalan dibahagian kemaluan.. saya juga kerap mendapat bisul dibahagian sekitar kemaluan.. kenapa perkara ini berlaku..? apa yg harus saya lakukan

  59. cik berkata:

    mendpt gatal di bhgian kemaluan dan keluar cair, bagi kenapa berkara ini berlaku… apa harus i nak do.

  60. JESI berkata:

    saya berumur 22 tahun.Sekarang masalah saya ialah ada keputihan yang banyak dan gatal di bahagian kemaluan dan kekuningan. dan juga berbau.apa saya harus lakukan

  61. lil mama berkata:

    sy pun mgalami masalah yang same…every month especially lepas period n lepas bsama suami mesti kne keputihan teruk..asben kdg2 komplen sampai kami mgambil kputusan utk tidak “bersama” lg..tp alhamdulillah suami xcari laen.
    kdg2 keputihan ni dsebabkn elegik pd air mani suami..betol ke..
    n patut la saya xpeknen lg..kesian my 1st doter xdpt adik lg..pasni sy akn pndg serius pd masalah ni..

  62. ziza berkata:

    hi lil mama..ape kata u cuba makan ladys herb gold.
    dengar citer kawan2 kat post lain..produk ni ok utk mengatasi masalah keputihan

    • lil mama berkata:

      ziza…kt mne nk cri ladys herb gold tu ek…n bape argenye…

    • zyie berkata:

      sy bru ja bkahwin..sy mgalami kputihan gak..tpi tk la gatal twpun bau…tpi mslahnya skg husbn sy yg mglami kgatalan pd kmaluanya…knpa leh jdi cm tu ya..adaka sy y mjdi puncanya,tolong sngt nak minta pndpt….

  63. jojo berkata:

    “Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Di dalam keadaan sedemikian, pada kebiasaannya lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.”

    saya pernah dengar masalah seperti ini berpunca daripada kesilapan pada waktu remaja… pemakanan tak dijaga… selalu suka memakan makanan laut yang gatal-gatal (bukan tak boleh, tapi diambil terlalu byk)
    dan ramai remaja kini, suka melakukan onani. terutama remaja perempuan… ini salah satu gejala punca lelehan yang kuar drpd faraj yang berbau dan terjadinya gatal-gatal… be serious!
    sebenarnya byk lagi punca yang lain lain… Wallahualam

  64. Zafira berkata:

    saya juga menghadapi masalah yang agak sama.. dalam 2/3 bln yang lepas, ada lelehan jernih ( seperti air mazi) keluar dari vagina saya. keadaan tu membimbangkan kerana ia keluar tanpa henti. dalam seminggu ni, lelehan tu bertukar menjadi kekuningan dan kadang-kadang kemerahan dan agak berbau. Saya sangat risau dengan keadaan ini. ada sesiapa boleh bantu? saya akan melansungkan perkahwinan hujung tahun nanti. saya tidak mahu perkara ini merosakkan hubungan kami nanti. terima kasih

  65. ny berkata:

    saya baru brumur 22thn. sya ada masalah keputihan yg sya rasa memang dah tahap serius. dulu cuma cecair putih jernih, lepas tu brtukar mnjadi warna putih pekat, lepas tu baru2 ni sya mngalami cecair yg keluar dari faraj sya brwarna hitam seperti darah dan sangat berbau (bau hanyir). sya berasa sgt tdk selesa sekarang. kadang2 sya berasa sakit di bahagian dlm faraj sya. bagaimana sya mahu mengubati masalahan sya ni? bagaimana sya dpt menghilangkn masalah ini? tolong la sya sebab sya takut sya mandul.

  66. ayyuqi berkata:

    saya nak tanya kalau lelaki yg tekena jangkitan apa ubatnya?

  67. nabila berkata:

    salam……….

    masalah keputihan memang perkara biasa yg berlaku kpd kaum hawa..saya cdgkan saudari2 mndptkn rawatan doktor ataupun ke farmasi2 dan tanye kpd mereka ubat untuk pnyakit keputihan..dan prgi ke klinik dahulu atau hospital supaya doktor dpt mngetahui jenis jangkitan pada faraj…

    • ziza berkata:

      saudari nabila pernah ada masalah keputihan tak?
      pada saya, masalah keputihan bukan perkara biasa..tapi ‘luar biasa’??

  68. ros berkata:

    salam..
    saya wanita yg brkahwin,dan mempunyai seorang anak yg brumur 5 bulan..selepas beranak saya mengambil suntikan depo(rancang kehamilan) slma stahun..jadiny masalah yg saya hadapi ialah darah nifas masih ada sampai sekarang..walaupun darahny keluar tak tentu,sekejap ada sekejap tak ada,tetapi bau nya mebuat saya tak tahan..tolong lah saya mcmna mau mgubati prkra ini..dktor kata darah itu akan sendirinya berhenti dalam masa 2-3 bulan..tapi sekrg sudah 5 bulan masih belum habis..tolong lah saya..

  69. ziza berkata:

    ros..apa kata ros cuba cara lain, makan jamu ke..
    mungkin rahim awak tak sihat sepenuhnya..cuba ros makan ladys herbs gold, mana tahu boleh membantu!

  70. ieda_shahrul berkata:

    saya juga mengalami keputihan.tahun lepas saya pernah keguguran, dan ini mengakibatkan saya belum hamil hingga sekarang. masalah sekarang saya kerap sakit perut dan lambat datang haid. saya mempunyai tanda-tanda seperti sakit payu dara, kerap demam, sakit ketika buang air kecil.

  71. dina berkata:

    saya ingin bertanya,kemaluan saya menjadi gatal2 sangat saya cuci dengn bersih apabila kencing sya bru berkawin 3bulan yang lalu,bulan lepas saya jadi gatal2 dan period pun lambat tapi doktor dh msukan sejenis pil dalam faraj saya dah pun ok,bulan nie jadi pulak saya p farmasi belu bat yang sama tapi suami saya xbg sya pakai sebab dia takut period saya xmai,adakah ini menjadi masalah untuk saya hamil??dan sebab apa jadi gatal apabila malam lg gatai,tolong selesaikan masalah saya.

  72. m berkata:

    bacteria atau u ada alahan makanan laut, makan mild anti biotic

  73. girl87 berkata:

    Erm..sy mengalami masalah kptihan yang agak teruk. baru seminggu kpthan ni berlaku.ia kua spt susu basi, gatal sangat tetapi xb’bau..cmne nk ilangkan eh? xthan da asenye gtal ni..

  74. emel berkata:

    saya berusia 21 tahun mempunyai masalah keputihan berbau dan gatal2.ia sprti susu y basi.sa xtau cmna nk wat da ni.teman lelaki saya pn kena bnda y sma gak sering gatal2 n berbau.apa y harus saya lakukn dan bgaimana cra nk hilangkn masalah kputihan saya ni?

    • Aliah berkata:

      Salam,
      Kes serupa ini dah banyak kami terima,Insyallah cuba SERUM DH-5 & PPW keluaran Dr Herba.Insyallah boleh sembuh seperti ramai wanita yang telah sembuh menggunakan rutin yang sama.Elakkan pencuci bersabun,wangian,shampoo atau spray buat masa ini.Serum DH-5 hanya diguna untuk 7 hari bagi membasmi keputihan dan PPW melindung dari berulang kembali,

      http://www.doktorherba.com

  75. rizasurihani berkata:

    saya berusia 25thun baru mendirikan rumah tangga 6 blan yg lalu..sampai skrg belum mempunyai cahaya mata….mmg sebelum berkahwin saya ade keputihan just kuar lendir macam putih telur…kdg-kdg cair dan pekat..baru2 nie dah 3 mggu saya sakit perut kat bhgian bawah perut belah kiri…semalam g check doc..doc cakap ade jangkitan kuman….die suh makan antibiotik…so dier xkasi saya mengandung buat masa skrg nie…coz dier suh bunuh kuman dulu…die cakap klu nak mengandung gak die cakap mybe anak akan cacat klu makan antibiotik…ase sedihnye…xtau nak uat camner…nak makan pe ye nak kasi sakit 2 cepat baik…nak cube cara tradisional la plak…huhuhu….

  76. emma berkata:

    akak nak bagi pendapat…

    sesiapa yang ader keputihan tu.. makan kena jaga.. setiap perempuan memang ada keputihan .. ader yang sikit.. ader yang banyak..

    kurang kan makanan yang berminyak.. banyak kan air dan buah-buahan..

    pergi farmasi.. beli pencuci wanita.. beli yang branded sikit… masa cuci kemaluan tu.. cuci bersih2.. lap kering2.. biasakan menukar panty liner.. underware… kalo tak berkesan jupe doktor.. nanti doktor suggest apa yang patut.. mungkin antibiotik.. or ubat..

    susah nak cakap sebab kadang2 hormon kita tak stabil.. jangan stress.. sebaliknya berusaha mengubati.. jangan biarkan… takut lama2 kronik lagi susah nak baik..stress dan penat pun menyumbang kepada masalah keputihan, selain corak pemakanan kita..

    pokoknya, pemakanan dan kebersihan tu memang penting…

  77. umi berkata:

    sy brumur 21tahun..sdh mpunyai sorang ank..sjk lps pantang,sy mgalami keputihan hgga mnyebabkan gatal2 pd vagina..keputihan nya berwarna kekuningan dan agak berbau..dah lama hadapi masalah ni tapi takut nak berjumpa dgn doktor..boleh tak handle perkara nie tanpa jumpa dgn doktor?

  78. syirah berkata:

    Attention Please…!
    salam….
    saya brumur 22 tahun dan masih bujang. saya mempunyai masalh bhgn alat sulit saya. di bwh bhgian bibir alat sulit terkeluar(kulit kecut) kerana masa saya kecil2 apabila saya basuh saya selalu tertarik kulit itu sehinggakan terkeluar dan kelihatan tidak normal sekarang. apa perlu saya buat doctor?? saya sangat risaukan rupa alat sulit saya sekarang kerana saya masih bujang…. harap doctor@somebody memberi pertolongan kepada saya… terimakasih….

  79. syirah berkata:

    ATTENTION PLEASE…!
    salam….
    saya brumur 22 tahun dan masih bujang. saya mempunyai masalh bhgn alat sulit saya. di bwh bhgian bibir alat sulit terkeluar(kulit kecut) kerana masa saya kecil2 apabila saya basuh saya selalu tertarik kulit itu sehinggakan terkeluar dan kelihatan tidak normal sekarang. apa perlu saya buat doctor?? saya sangat risaukan rupa alat sulit saya sekarang kerana saya masih bujang…. harap doctor@somebody memberi pertolongan kepada saya… terimakasih….

  80. mami berkata:

    salam.. saya kini bermasalah keputihan berbau busuk sehingga nak bersama pun x selesa dgn bau keputihan..da try pakai pencuci tp masih berbau biler bersama..

  81. muna asy syifa berkata:

    ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA…UNTUK MENGATASI MASALAH WANITA DAN MASALAH KEPUTIHAN INI MENGAPA TAK CUBA PRODUK JAMU TRADISIONAL MUNA ASY SYIFA, SEMOGA IA AKAN DAPAT MEMBANTU/ MENGATASI SETIAP MASALAH YANG YANG DIHADAPI OLEH SEMUA, INSYAALLAH…JOM LAYARI http://www.munaherbs.blogspot.com
    TERIMA KASIH.

  82. ija berkata:

    utk elakkn keputihan jaga kbrshn vagina..jgn lupa cukur bulu ari.jgn biarkn ia pjg xbercukur krna ia blh mnyebabkn vagina lembab.keadaan yg lmbab inilah yg blh mgalakkan pembiakan bakteria…

  83. Nurul berkata:

    Saya mengalami keputihan..keputiah ni bila beertukar menjdi kehijauan sy akn t’rse gatal yg t’amat sgt…sy tdak slesa sy msih dara dan blom b’kahwin.tlg la sy sblm t’lewat.sy malu untuk b’jmpe doktor.hrp ade ape2 pil yg leh d’rasankn kpd sy..

  84. nora berkata:

    saya ada masalah ni..sy takut sgt…sy nye keputihan semakin teruk,kadng2 berbau dan hijau2..kalo buang air kecil plak..ader darah.tepi faraj sy pulak ade bijik2..dan bulan ni haid sy tidak datng.adakah sy mengndung?tlg la kalo ade sape2 tahu maslh sy ni..

  85. norin berkata:

    saya baru berusia 20 tahun. saya mempunyai masalah keputihan yang teruk. keputihan saya berwarna putih susu kadangkala kemerah2 an kerana luka akibat di garu. kini dikeliling vagina saya mempunyai ulser. apa yg perlu saya lakukan?? saya semakin rungsing dan risau denagn masalah yang saya hadapi.

  86. Aiman berkata:

    Untuk yang masih anak dara keputihan akan hilang bila berkahwin. Airmani suami dapat merawat keputihan tersebut. Yang telah berkahwin pula suruhlah suami jilat kemaluan anda, insyaAllah keputihan akan hilang.

  87. mie berkata:

    Sejak 2-3 hari lepas, saya dapati lendiran berwarna coklat dan sedit berbau keluar dari vagina. Selain itu perut saya juga terase sakit. Badan juga terase lemah2 je. Sy xfhm ape mslhnye..adakah akibat stress? atau apa2 jangkitan? Sy perlu bantuan untuk mengubatinya.

  88. ejun berkata:

    Saya berumur 29 tahun dan belum berkahwin. Baru-baru ini saya mengalami masalh keputihan yang bercampur dengan darah. Ia berlaku kira-kira seminggu setelah habis tempoh haid saya. Sebelum ini keputihan saya hanya banyak sahaja tetapi sejak ia bersama dengan darah ianya agak kurang. Saya tidak berasa gatal atau sakit. Adakah saya mengalami masalah jangkitan kuman? Adakah ianya merbahaya?

    • achik berkata:

      sama keadaannya seperti saya cuma saya berasa gatal dan berbau. Saya berasa sakit semasa membuang air kecil. Tapi saya masih belum berkahwin dan tidak pernah melakukan hubungan seks. saya baru berusia 21 tahun.. boleh bantu saya.. saya amat risau dengan keadaan saya.

  89. farah berkata:

    saya berumur 20 tahun dan belum mendirikan rumah tangga. saya mengalami masalah keputihan yang agak gatal dan berbau yang kurang menyenangkan setelah lepas datang bulan. sebelum ini juga sering terjadi. tapi saya tidak mengambil apa – apa jenis ubat untuk merawat. apa yang perlu saya lakukan supaya dapat mmengatasi masalah ini? bila terjadi nya kegatalan yang teramat pada sekitar faraj , adakah sy dijangkiti kuman dan ianya akan memudaratkan jika tidak dirawat?

  90. nida berkata:

    Saya mengalami masalah vagina berbintik seperti jerawat, bernanah dan pedih ketika membuang air kecil. Bagaimana cara mengubatinya?. Saya ada berjumpa dengan doktor baru-baru ini dan doktor hanya memberi ubat Antibiotik, sejenis ubat sapu dan Antivirus, adakah ianya mencukupi atau ada kaedah tambahan yang lain.

  91. sarah berkata:

    hai.. sya brusia 23thn.. mgalami kputihan warna kekuningan.. x gtal or brbau.. info mgatakan kputihan warna kuning akibat jangkitan yang disebabkan oleh nisseria gonorrhoe.. y mn ia mpunyai ciri2 gatal, brbau, sgt kental, terasa pns & gatal serta mgalami kesakitan pda kemaluan. Namun, sya hnya mgalami kputihan bwarna kuning xda ada ciri2 y dkatakan.. pa harus sy lakukn utk mgatasi’y?
    SILA BERI PENDAPAT..

  92. salma berkata:

    salam…..saya mengalami..belinder putih sering kali…saya rasa gatal..kuat..dan seluruh luar bibir faraj saya bengkak dan rasa sakit apo bila tidur dan duduk,,saya saya umur23 belum kahwin masih belajar diluar negara saya tak pandai nok bicara ubat dengan dokter mesir takut bagi salah ubat saya cuti belajar sampai nok masuk1 minggu,,,,,sebab saya susah nok berjalan..dan saya rasa jika,,,,dok ter bagi tahu tentang ubat daun kawasan rumoh pasti tidak ada kt mesir kalu buah buahan bulih lah saya cari,,,dokter tolong bagi tahu secepat mungkin

  93. maz berkata:

    salam,sy berusia 28thn,br berkhwin,sblum berkhwin mmg mmpuyai masalah keputihan tetapi sejak sebulan ini selepas bersama suami terdapat lelehan putih cair keluar beserta darah cair dan berbau busuk,buat masa ini sy masih menunggu keputusan dr dktor,mgkin ada sesiapa yg blh beri cadangan utk mengatasi masalah ini.

  94. cira berkata:

    salam.sy ada mslah jngktan kuman buah pingang.sy x prnah lakukan seks rambang atau hubungan seks..mcm mana jgkitan 2 bleh blaku???

  95. hazirah berkata:

    sy ada mlsh vagina sy berbau slps bersma suami..mcmna nk atsinya,,sy baru je berkawin..msh belum mempunyai ank..tpi mlsh vagina sy hanya akn berbau slps bersama suami..jika x bersma baunya biasa shj..mcna nk atsi..tlg sy..

    • nadira berkata:

      mungkin da tkena jangkitan kuman.jangan bia kan lame2 nanti boleh merosakan sistem peranakan dan ditahap serius boleh mengakibatkan mandul..cegah dari sekarang..dulu saya pun macam tu..tapi makan pil sebijik je dari makcik,tapi ubat tu memg bgus n berkesan sangat n tros ok sampai sekarang..dah tak de masalah mcm tu lagi..kalau nak cuba boleh call 0175109056.pasti ia boleh membantu..

  96. Izan berkata:

    saya ada mengalami keputihan..selepas kahwin dia jadi warna putih pekat..kdg2 bercampur darah..boleh ke jadi sebab sy x blh pregnant??sy alami semua ni selepas kahwin…

  97. elliez berkata:

    hopefully ini sume dpt membantu i.. I ade mslh kegatalan pada kemaluan n agak sangat sakit tiap kali buang air kecil.. ada kesan luke dan bengkak serta kekuningan pada bibir vagina.. setakat nie saye m’gunakan air sireh dan dpt kurangkan kegatalan tue tapi saye ingin tahu juga bagaimana saye dpt kluarkan kekuningan pada bibir vagina saye. ia agak sakit untuk saye sentuh… ada cadangan x utk saye atasi mslh ini??

  98. Siti Nor Khairani berkata:

    saya mengalami masalah keputihan. di mana ia akan keluar dalam keadaan ketulan di kemaluan saya. selain itu perkara yang merisaukan saya apabila lendiran itu mengeluarkan bau hanyir yang kurang menyenangkan saya untuk mendekati orang lain. adakah ia serius?

  99. cc berkata:

    hye..saya ada 1 mslh..saya mempunyai fibroid dan pernah melakukn pembedahan utk fibroid yg membesar di luar rahim sya..(membesar di abdomen sebesar 23cm). saya telah berkhawin selama 9 bulan dan sdg berusaha utk mengandung..namun skrg msih terdpt 3 fibroid di uterus saya..hbgan bersma suami agk aktif dan kerap..sya jga mengalami keputihan..saya memakai panty liner avail tpi mc tidak berkesan..kegtlan jga kdg2 terasa..terutamanya pd waktu mlm..knp ya? keputihn saya warna putih susu n berbau hanyir..

  100. Salam..suami saya merupakan pengamal perubatan AYURVEDA (perubatan herba india paling lama di dunia) sejak 20 tahun yang lalu base di Balik Pulau, Pulau Pinang (dikenali sebagai Balik Pulau Selva Vaidyar AYURVEDIC & HOMEOPATHY SPECIALIST) sebelum memindahkan operasi di SUMMIT, Subang Jaya dan dikenali dengan nama LUQMAN HERBS CENTRE. Beliau telah merawat ramai pesakit yang mengidap berjenis penyakit dan mereka sembuh sepenuhnya. Antara masalah kesihatan yang boleh dirawat adalah:- kencing manis, darah tinggi, arthritis, rheumatoid arthritis, lumpuh, sakit tulang belakang, batu karang, buasir, resdung, gaot, asma, psoriasis, eczema, sopak, epilepsy (sawan tarik), sakit kepala, barah, sakit tuan / puan, ketidaksuburan (susah dapat anak), lupus dan lain-lain penyakit. Sesiapa yang ingin mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan perubatan alternatif, bolehlah berhubung melalui talian: 03 56502948 (Off) / 014 6332307 (Dr Luqman) untuk sebarang pertanyaan atau menetapkan tarikh temujanji atau layari http://www.luqmanherbscentre.com menerusi GOOGLE untuk malumat lanjut. Tq.

  101. Nia berkata:

    Salam, saya berumur 21 tahun dan ada sorang anak perempuan berumur 2 stengah tahun. now sy sedang mengandung anak ke-2 (6bulan). masalah sy skarang, sy mengalami keputihan yang sgt byk n kdg2 sy plak yg rasa tkejut tgk mende tu.. knapa menda ni tjadi ya? cmana nk hilangkannya sbb seriously sgt2 xselesa..ia xberbau tapi menganggu kehidupan harian saya. help!

  102. aton berkata:

    salam,sya berumur 23 tahun..saya mempunyi masalah keputihan..vagaina syay mengeluar kan lendir seperti putih sus dan kadang2 waran kekuningan..sekejap bebbau,sekejap tidak..dan saya jugak merasa gatal..hampir setiap hari lendir itu keluar..syay merasa resah dan takut..tolong saya..macam mna hendak menghilangkan nya..

    • nadira berkata:

      jangan bia kan lame2, nanti boleh merosakan sistem peranakan dan ditahap serius boleh mengakibatkan mandul..cegah dari sekarang..dulu saya pun macam tu..tapi makan pil sebijik je dari makcik sy,tapi ubat tu memg bgus n berkesan sangat n tros ok sampai sekarang..bayng kan la mkn sbijik je da ok n tak de kesan sampingan pon.n now dah tak de masalah mcm tu lagi..kalau nak cuba boleh call 0175109056.pasti ia boleh membantu..

  103. FIZA berkata:

    SALAM….sya bumr 24thn..sy mengalami masalah keputihan n bau yg teruk.dsblik e2 jgk period sy dh 7 bln xmai..bdn pun dh jd smkin besar???mcm mn nk pulihkan smua masalah sy ni ek?????sy rasa tkut sgt nk jmpe doktor….tolong saya selesaikan masalah sy yer…

    • Dr Salwa berkata:

      Salam,
      Faraj adik ada jangkitan dan perlu cepat mendapatkan rawatan sebelum ia menular keoargan2 yang berdekatan.Cuba layari laman web Dr Herba dan dapatkan Terapi herba PRK,Insya;Allah tidak sampai 10 hari semuanya akan pulih seperti biasa jika menjalani terapi dengan aturanya.

      Laman web Dr Herba http://www.doktorherba.com

    • nadira berkata:

      mkn pil je fiza..skali mkn insyaallh tros ok..dulu pn penah jd mcm tu..pastu makcik kasi pil..mkn sbijik tros ok tau..serius pnyer..n sampai sekarang alhmdulilh tak de mslh..harga pon murah..berbaloi2..tak de kesan sampingan..klu rase perlu kan..call or msg 0175109056..pasti ia kan bantu..

  104. Dr Luqman Malik berkata:

    Salam..saya merupakan pengamal perubatan AYURVEDA (perubatan herba india paling lama di dunia) dan Homeopathy sejak 20 tahun yang lalu. Saya telah merawat lebih 70 ribu pesakit yang mengidap berbagai jenis penyakit dan mereka sembuh sepenuhnya setelah menjalani rawatan untuk tempoh seperti ditetapkan. Antara masalah kesihatan yang saya rawat adalah:- kencing manis, darah tinggi, arthritis, rheumatoid arthritis, lumpuh, sakit tulang belakang, batu karang, buasir, resdung, gaot, asma, psoriasis, eczema, sopak, epilepsy (sawan tarik), sakit kepala, barah, sakit tuan / puan, ketidaksuburan (susah dapat anak), lupus dan lain-lain penyakit. Sesiapa yang ingin mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan perubatan alternatif, bolehlah berhubung melalui talian: 03 56502948 (Off) / 014 6332307 (Dr Luqman) untuk sebarang pertanyaan atau menetapkan tarikh temujanji atau layari http://www.luqmanherbscentre.com untuk maklumat lanjut. Terima kasih.

  105. Dr Salwa berkata:

    Bagi anda yang mempunyai masalah keputihan,sila ke blog Klinik Keputihan Dr Salwa untuk bertanyakan soalan tentang kesihatan dan keputihan anda.

    Alamat blog http://klinikkeputihan.blogspot.com

  106. nana berkata:

    saya mengalami kputihan..yg kerap stiap kli saya harus menukar..under wear saya ..saya berasa tak selasa..apa lagi..kalu keputihan mengeluar kan bau d kputihan saya pekat dan berwana kekunkngan ada ka saya d jangkit kuman…saya berumur 32 tahun dan mem punyai seorang anak..bagaimana saya harus mengatasi nya,,,

  107. nana berkata:

    hai. saya berumur 27 tahun. sekarang hamil 6 bulan. saya mengalami keputihan yang berwarna lendir hijau sejak awal kehamilan. ini yang merunsingkan saya. adakan terdapat kesan atau akibat pada kandungan saya?

  108. lia berkata:

    sy brumur 19thn sy blm khwin tp da melakukn hbgn sex. sejak2 ni sy mengalami keputihan melampau ttpi sudah jmpe dktor. mula2 ilang lpstu dtg blk. skrg tdk seteruk dulu brwrna kuning hijau, berbau gatal etc. cme mkn antibiotik. skrg tgh cuba ubt cina. elok ke? sy xdpt ubt yg masuk dlm vagina sbb sy kte sy belum khwin. ubt tu ke yg plg kene amik? bole x bgtau camane nk atasi supaya jd normal mcm dulu dan xjd blk?

  109. mai berkata:

    tu la pasal dik oii .Blum kawen dah main .Kdg2 masa main pon boleh kena jangkitan kuman tambahan klau dilakukan secara haram maklum ler dok menibai celah2 semak mana .

  110. fifa berkata:

    Sy dah kahwin dan mempunyai 3 orang anak,..
    tp masalahnya sy ada masalah keputihan yg kritkal kerana kemaluan sy mengelurkan cecair yg bwarna hijau… apabila bersama sy tak rasa apa.. adakan ia berpunca daripada jangkitan kuman.kemaluan sy juga sentiasa mengelurkan lendir yang berlebihan.. sentiasa basah seluar dalam walaupun sy dan suami tidak bersama. macam mana yea sy nak mengatasi masalah ini???

  111. mellow berkata:

    salam
    sy berumur 21 tahun dan masih bujang ,,
    yang merisaukan sy ,,kputihan sy berwarna coklat dan kadang2 berdarah ,,sebelum ni tak pernah berlaku perkara macam ni … macam mana cara utk sy mengatasi masalah ini ??

  112. lilis a'is berkata:

    saya a’is saya umur 16thn saya mengalami keputihan dari kls 4 sd saya binggung knp keputihan yg saya alami ini tdk pernah berhenti n selama berturut2 yg plng aneh keputihan yg sya alami ini selalu berubah-ubah terkadang sya binggung harus bertanya ke siapa dlu wktu sd sya ud pernah nanya sama mama saya(alm)
    tp kta alm mama saya itu wajar tp bagi sya itu tdk wajar saya ingin priksa ke dokter tp ngk tau knp saya merasa takut

  113. kerisauan melanda berkata:

    saya nak minta tolong. saya ada masalah gatal pada kemaluan saya, kadang mengeluarkan lendir dan bau yang busuk. pernah juga bibir kemaluan saya seperti melicit dan melekat di seluar dalam dan setelah kering,saya terpaksa kopek seperti kulit kering pada bahagian tersebut. saya berasa sangat tidak selesa apabila ingin bersama dengan suami saya. apakah yang saya harus lakukan ?

    • althea berkata:

      sila amalkan pengambilan JAMU RATU DARA….cuma rm30 sebotol….pasti usaha anda tidak sia2 dan akan merawat penyakit anda dgn cepatt….

  114. tolong saya plz berkata:

    hi .. saya mempunyai masalah .. kemaluan saya kadangx2 berbau ,, dan apabila saya korek kemaluan saya . d bahagian dalam kemauan saya terdapat bonjolan kecil seperti tulang .. pinggang sebelah kiri saya juga sangat sakit .. keputihan keluar dengan banyak tapi kadangx2 berbau dan kadang kadang tidak .. saya merupakan orang yang kuat menjalani ubungan seks dengan ramai boyfriend saya .. pliz .. tolong saya .. saya perlu jalan penyelesaian nya ..

  115. Dian berkata:

    itu lah padah nya….mula2 sekali brtaubat…pohon ampun pada Allah..

  116. achik berkata:

    cadangan saya baiklah awak melakukan pemeriksaan di klinik atau di hospital yg berhampiran… dulu sy pernah pergi byk klinik n hospital utk mengetahui masalah yang dihadapi oleh saya tapi doktor sekadar dapat memberi ubat untuk jangkitan kuman dan menasihatkan cara penjagaan kebersihan terhadap panties n private part dan ada tu xbg ubat ape2 pun.. tp xsmudah itu die baik.. skrg kne ag walaupun sy amalkan ape yg doktor katakan.. entahlah sy pn xtau knpe mb xcukup jaga kot.. ermm masa tu doktor kata die xdpt nk jelaskn lbh terperinci mengenai masalah yg saya hadapi sbb katanya saya belum berkahwin n tidak pernah melakukan hbgn seks makanye die tidak dapat melakukan ujian yg lbh lanjut terhadap masalah itu (pap smear kot yg doktor maksudkan.. ) sbb katanye ujian itu akan effect selaput dara jd selagi sy blh elakkn dr buat ujian tu doktor seboleh yg mungkin xnk buatlah.. jdnye saya rase lebih baik masalah awak ni rujuk pd doktor yang mempunyai kepakaran dalam bidang ini dengan segera sbb melalui pembacaan saya sebelum ini, sperti apa yang awak katakan diatas dimana awak menjalani hubungan seks bersama ramai lelaki (bf) merupakan kesan2 kpd penyakit ini. jd sebelum terlambat saya rasa lebih baik awk menjalani rawatan dengan kadar segera itulah penyelesaiannya (sekadar perkongsian pengalaman dan pengetahuan) =)

  117. althea berkata:

    JAMU RATU DARA

    Nak Ketat? Rapat? Padat ? Mantap?
    Jamu Ratu Dara ada jawapanya! Teruskan membaca..

    Memperkenalkan jamu warisan nenek moyang Jamu Ratu Dara. Terbukti sejak dari tahun 1970an lagi. Diadun dengan herba khusus untuk wanita yang diamalkan sejak turun temurun. Warisan dari nenek moyang yang merupakan pengamal ubatan herba.

    Adakah anda…

    • Selalu rasa rendah diri dengan suami sebab prestasi anda tak hebat cam dulu?
    • Kurang keyakinan dalam tak dpt bg memberikan servis terbaik untuk suami
    mcm dulu2?
    • Asyik rasa tak selesa sebab keputihan melampau?
    • Sering lesu dan lemah urat badan?
    • Kulit kusam jek tak de seri langsung?

    Jika anda tergolong dalam golongan di atas, kami ada jawapannye..

    Jamu ini 100% diperbuat dari herba dan rempah ratus. Boleh mengatasi pelbagai masalah yang dialami oleh wanita. Untuk mendapatkan hasil yang menakjubkan, Jamu Ratu Dara perlu diamalkan secara konsisten.
    Hasilnya akan terpancar pada wajah dan tubuh badan anda terasa lebih segar dan sihat sentiasa.. Insyallah…

    Antara khasiat Jamu Ratu Dara :

    • Sgt berkesan utk merapatkan serta memantapkan lagi vagina. Kompem ketat dan padat dan panas je kat dalam tu.. Grip akan jadik luar biasa!!..Mcm anak dara balik tau!

    • Sgt berkesan memulihkan masalah keputihan, kegatalan dan bau2 yang kurang enak di vagina..

    • Mengawal lendir dan lelehan vagina..

    • Menambahkan tenaga dan melancarkan perjalanan darah.

    • Merawat keletihan dan tidak bermaya. (Letih2 badan tu elok la makan..)

    • Melawaskan pembuangan air besar dan kecil.

    • Boleh mencegah barah payudara dan rahim.

    • Memulih otot dalaman faraj. (Sgt sesuai untuk wanita lepas bersalin)

    • Awet muda. Boleh menghaluskan dan mencantikkan kulit (Muke jadi merah2
    berseri)

    Ramuan :

    Manjakani, Kacip Fatimah, Akar Serapat, Habatus-Sauda & Rempah Ratus Terpilih.

    Cara Makan :

    • 2 biji pagi selepas sarapan
    • 2 biji malam selepas makan malam
    • Di ikuti dgn selawat ke atas Nabi.
    • Minum dgn air suam atau air masak. Jangan minum dgn air berkarbonat!

    = Anak dara pun boleh makan Jamu Ratu Dara ni untuk penjagaan awal..Tak rugi apa pun malah boleh menjaga kewanitaan kite ni dari anak dara lagi..=

    **Anak dara makan 2 biji sehari pun sudah memadai..

    **Tidak sesuai untuk ibu-ibu mengandung, menyusu bayi, wanita yg dalam period dan pesakit darah tinggi.

    *** Banyakkan minum air masak okey..

    Harga Jualan :

    Harga :

    RM 30 (S/M)
    RM 35 (S/S)

    (60 kapsul)

    Tunggu apa lagi? Jom try!!

    Penghantaran :

    Semenanjung Malaysia = RM 6
    Sabah / Sarawak = RM 9

    PESANAN (ORDER)

    SILA EMAIL KE are_t2045@yahoo.com or call at 012-6850290 DISERTAKAN DENGAN BUTIR2 BERIKUT:-

    1.NAMA PENUH
    2.NO KAD PENGENALAN
    3.ALAMAT TERKINI
    4.NO TELEFON
    5.NAMA PRODUK
    6.KUANTITI PRODUK
    7.TARIKH PESANAN

    TERIMA KASIH….

  118. ieda berkata:

    saya ieda..21thn sdh brmh tgga…mslah yg sy hdapi jangkitan kuman seperti keputihan yg trok…doktr sy ckp sy gbs pstif…mmg ssh sbb tgh hamil 38minggu sy hidap sakit nie da 2bln..byk kptihan,rase gtal2,mrah2 di vgna mybbkan bkak,bila bsama suami elkkan sebb suami bleh kena jangkitn jgk…kpthn warna kning dan tdk berbau….kering mcm klit yg x cht…

    • AYU berkata:

      BERMINAT UNTUK MENCUBA PRODUK KAMI LIFE GEL??
      BOLEH CALL / SMS CIK AYU 017 621 5780 UTK PERTANYAAN.. PRODUK NIE SGT BERKESAN SEBAB SAYA SENDIRI TELAH MENGGUNAKAN NYA.. DAN KAMI MEMPUNYAI LEBIH 50 PENGEDAR DI SELURUH NEGARA…TERIMA KASIH.

  119. zyie berkata:

    sy bru ja bkahwin..sy mgalami kputihan gak..tpi tk la gatal twpun bau…tpi mslahnya skg husbn sy yg mglami kgatalan pd kmaluanya…knpa leh jdi cm tu ya..adaka sy y mjdi puncanya,tolong sngt nak minta pndpt….

    • AYU berkata:

      BERMINAT UNTUK MENCUBA PRODUK KAMI LIFE GEL??
      BOLEH CALL / SMS CIK AYU 017 621 5780 UTK PERTANYAAN.. PRODUK NIE SGT BERKESAN SEBAB SAYA SENDIRI TELAH MENGGUNAKAN NYA.. DAN KAMI MEMPUNYAI LEBIH 50 PENGEDAR DI SELURUH NEGARA…TERIMA KASIH.

  120. syue wan berkata:

    saya baru mendirikan rumahtangga dlm 4 bulan
    baru2 ni suami sy dapati kemaluan dia ada 2 luka tp dia tak rasa sakit atau pedih . apakah itu tanda2 dia diijangkiti penyakit kelamin? dan jika kami tidak buat seks dgn org lain adakah perTusan utk dijangkiti penyakit kelamin ini ada?

  121. aida berkata:

    sy bru berkahwin,bru2 ni sy mngalami keputihan y trk.berbau bsuk dan kluar mngalir.keptihan tu berwrna putih kekuningan dan berketul-ketul.adakah sy mngalami penyakit kelamin.nk jmpa dktor malu.

  122. erna berkata:

    Saya berumur 15 tahun, saya sering kali mengalami keputihan.. Saya sngt takut akan akibat kemandulan atau kanker, keputihan saya kental, berwarna hijau, berbau dan gatal….apa Ўªήğ harus saya lakukan?? dan bagaimana cara mengatasinya ?? mengakibatkan apa jika saya tidak mengatasinya

  123. erna berkata:

    Saya wanita berumur 15 tahun, saya sering kali mengalami keputihan.. Saya sngt takut akan akibat kemandulan atau kanker, keputihan saya kental, berwarna hijau, berbau dan gatal….apa Ўªήğ harus saya lakukan?? dan bagaimana cara mengatasinya ?? mengakibatkan apa jika saya tidak mengatasinya

    • Dr Salwa berkata:

      Salam,
      Keputihan dari infeksi microorganisma boleh mengakibatkan kemandulan hanya apabila dibiarkan ia menular keorgan2 lain.Pada lazimnya ia boleh menyerang tiub fallopio dan mengakibatkan atopik pregnancy.Nasihat saya,ialah adik perlu melakukan rawatan dengan kadar segera.

  124. nurul berkata:

    saya baru berapa bulan, selepas bersalin sudah mengalami keputihan,sering gatal pada kemaluan sya,.dan bila kena air rasa pedih,apakah punca dan penyebab penyakit saya ini, macam mana cara mengatasi nya.

    • Dr Salwa berkata:

      Salam,
      Selepas Bersalin atau Keguguran – Kadar pH didalam faraj meningkat dan sel-sel yang melindung dari iritasi juga berkurang.Jangkitan bakteria & kulat akan mudah berlaku.Ada 2 cara rawatan yg sesuai iaitu ubatan antibiotik di klinik atau alternatifnya terapi prk dari Dr Herba Industries yg and boleh rawatnya sendiri dirumah,cuba kelaman web http://www.doktorherba.com

      kedua2 rawatan berkesan untuk merawat masalah anda.

  125. sya berkata:

    Ulser pada vagina ni pedih dan buat saya rasa sangat tak selesa.. Macam mana nk mengatasi? Boleh kecut sendiri ke ulser ni? Seksa rasanya nk bergerak..

  126. wini berkata:

    wini
    Saya mengalamai kegatalan di keliling faraj sye…
    bile sye mencukur…sye akn rase gatal
    keputihan mmg ada….sye kurang selesa
    ape cre yg boleh sye buat….

  127. Dr Salwa berkata:

    Sila baca entri terbaru saya bertajuk vaginitis – sindrom derita dalam senyap di blog http://www.klinikkeputihan.blogspot.com

  128. yaya berkata:

    saya mengalami keputihan berdarah sejak 5 bulan lalu,saya sangat risau.bagaimanakah untuk saya merawat penyakit ini.dan di manakah saya boleh memperolehi ubat…..?kerana saya malu nak jumpa dokter.

  129. Yanna berkata:

    well, saya berumur 14. kalau keputihan ini keluar, iya nya berketul kadang2.. adakah ini biasa di kalangan remaja ?Help me ? I’m worried :(

  130. sha berkata:

    sebelum ni keputihan biasa je..tapi dlm semingu ni..saya rasa gatal di pangkal lubang faraj..juga timbul bintik2..bintik2 itulah yang gatal…kenapa ye..nak tau jenis jangkitan..terima kasih

  131. sandra berkata:

    salam ….
    sy baru berkahwin 3 bulan. masalah sy ialah, selama tempoh perkahwinan sy, sy pernah 2 kali mengalami sakit apabila membuang air kecil. sy jg mengalami keputihan dimana cecair kekuningan ( cair seperti air dan tidak berlendir )yang sangat banyak keluar sehinggakan seluar dalam basah dan lembab. hal ini terjadi selepas sy bersama dengan suami (berjauhan tempat kerja…. tolong respon, tqvm

  132. Nana berkata:

    saya berumur 21 thun dan msih belum berkahwin.. 2/3 hari lepas tiba2 sya terasa sakit di bhagian faraj sya.. krana xthan sya cuba untuk mlihat apa yg menyebbknnya sakit kerana yg skit di bhagian luar bukn di dalam.. setelah melihat saya dapati ader bintik2 putih seperti ulser di keliling faraj saya, lebih kurng 5 bji kcik2.. ulser itulah yg menyebbkn faraj sya sakit.. tlg komen dgn sgera..saya amt tkut dn stress ktika ini.. apakah punca dn cara merawatnya??

  133. Iqa berkata:

    salam. saya demam selepas bersama pasangan. kami juga ada melakukan seks oral. saya tak pernah alami perkara ni sebelum ni. biasanya, demam saya kebah selepas 2 hari tapi kali ni demam saya tak sembuh2. adakah demam ni effect dr hubungan kami? saya juga sudah kurang mengalami keputihan.

  134. nyzarra berkata:

    cubalah Produk Jamu Susuk Dara..ramai yang telah mencuba dan hasilnya sangat berkesan. Boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.

  135. AYU berkata:

    WINI, YAYA, SANDRA DAN SEMUA WANITA DAN GADIS YANG MENGALAMI MASALAH KEPUTIHAN, KEGATALAN DI BAHAGIAN FARAJ, HAID TIDAK TERATUR, SENGGUGUT YANG TERUK DAN PELBAGAI LAGI MASALAH DALAMAN WANITA… CUBA LAH PRODUK KAMI.. LIFE GEL.. IA MEMBANTU MENGATASI MASALAH ANDA.. SILA HUBUNGI CIK AYU 017 – 621 5780.. PEJABAT KAMI DI TTDI JAYA SHAH ALAM, SELANGOR… DI LUAR SELANGOR JUGA BOLEH MENCUBA KERANA KAMI MEMPUNYAI LEBIH 50 PENGEDAR BESAR DI SELURUH SEMNANJUNG JUGA SABAH DAN SARAWAK…BOLEH JUGA SMS SAHAJA DI NOMBOR YANG TERTERA..KAMI AKAN HUBUNGI SECEPAT MUNGKIN.. TERIMA KASIH.

  136. ena berkata:

    saya mengalami masalah keputihan ini baru lagi, tp saya x tahan kerana mengalami kegatalan yang melampau, kadang2 sampai luka

  137. iz berkata:

    sy berumur 30 thn n ada 2 org ank..sejak thn lps faraj sy berbau..itupn semasa bersetubuh…sy tidak mengalami gatal2 n keluar keputihan..sy sedang kebingungan n kecil hati bila suami x abiskan “hubungan ” kami n mengeluh tntg bau d faraj sy..sy x tau apa nk wat..dh jmpa dktr tp dktr kata ok je..keputihan @jangkitan kuman pn x de..sy bingung n sedih sgt2..ada suami pn x beri sokongan..tau menyalahkan je..ada sesiapa leh tlg sy…

    • Dr Salwa berkata:

      Salam,
      Simpati saya pada anda namun tetapi sebagai wanita kita perlu berusaha untuk memahami keadaan kita sendiri dengan menambahkan sedikit ilmu pengetahuan sekitar masalah organ reproduksi supaya mudah untuk kita tangani bila timbul masalah ye..InsyaAllah cuba keblog saya untuk baca artikel2 yg bermanfaat untuk wanita Islam.

      Apapun masalah yg dialami bukan lah serius sangat cuma jangkitan mikroorganisma yg melanda hampir 80% wanita jika kita tidak perihatin dan bersikap sambil lewa dlm penjagaan kendiri.Bersabar lah dan ikhtiarkan merawat samada dengan kaedah moden atau alternatif ye..InsyaAllah boleh sembuh.

      • iz berkata:

        assalam..dr. keputihan sy skrg dh b,tmbh baik..alhamdulillah.faraj sy tidak lg berbau..sy kini mengamalkan pengambilan d’folia produk sendayu tggi..hbgn kelamin b.tmbah baik n suami pn tak merungut lagi..terima kasih di atas nasihat dr.:-)

  138. Marta berkata:

    Sya mpunyai anak prempuang bru brumur 13 th tpi blum mnglami menstruasi namun anak sya sudah kputihan selama 2 blan, ank sya mngku klo kputihan’a brwana kuning dn brbau amis,
    apa yg tindkan yg tpt untk menangani mslh ank sya?

  139. jeje berkata:

    sy bru kahwin 6 bulan dan sy terus dapat hamil… kandungan sy pun 6 bulan…. skrg sy menggalami masalah keputihan ya teruk sampai kemaluan sy merah disbb garu….. hari2 kena tukar seluar dlm 4 atau 5 kali…. keputihan berwarna hijau kuning dan berbau…. di sbb ni sy dan suami sy sudah lama tidak bersama…. keputihan ni
    membawa bahaya kepada anak sy ke…….

  140. myirah berkata:

    Saya berusia 12 tahun tetapi saya belum mengalami menstruasi tapi saya mendapati ada lendir berwarna putih pekat,tidak berbau dan tidak banyak namun apa yang merisaukan saya ialah ianya berlaku setiap hari dan ianya telah berlaku hampir 2minggu adakah ianya adalah salah1 tanda penyakit??

  141. im berkata:

    saya bersuami, belum punyai anak tapi apabila melakukan hbgn kelamin didapati ade bau busuk dr kemaluan saya. adakah ini punca kuman itu ataupun keputihan saja.

    • al berkata:

      sy pn sama mcm awak im..tp sy dh ada 2 org ank..mmg skrg sy mengalami masalah sama mcm awak. better u g jmpa dktr..jangkitan kuman tu..nanti dktr bg antibiotik..klu di biarkan nanti menjejaskan kesuburan n peluang utk hamil..apa2 pn g jmpa dktr..tu yg terbaik..jgn malu asalkan kesihatan terjaga demi kebaikan rmh tangga:-)

  142. pacak 7557 berkata:

    Sila baca fakta-fakta yang merisaukan ini :

    70% isteri mengatakan mereka TIDAK PERNAH mencapai

    puncak orgasme/klimaks semasa melakukan hubungan seksual
    dengan suami mereka.
    65% isteri mengakui sering BERPURA-PURA MENCAPAI ORGASME untuk me
    muaskan hati suami mereka.
    Hanya 15% isteri yang mencapai orgasme lebih sekali dalam seminggu.
    78% daripada isteri mengaku yang mereka lebih suka dibelai-belai
    sahaja dari melakukan seks memandang mereka tidak mencapai kepuasan dari hubungan seksual dengan suami.

    ANDA PERCAYA ATAU TIDAK, FAKTA TETAP FAKTA.
    KINI PRODUK PACAK LANGIT-VIMAX-EXTEND GEL BERADA DIBERA
    PM SAYA JIKA BERMINAT/add saya di fb pacak pacak bera

  143. m berkata:

    Sa berumur 20tahun dan mpunyai seorang anak . Sa mengalami masalah bisul di bahagian2 kemaluan . Area2 garisan underwear . Knpe erk ? Any suggestion ?

  144. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish.

    nonetheless, you command get bought an edginess over that you
    wish be delivering the following. unwell unquestionably
    come more formerly again as exactly the same nearly very
    often inside case you shield this hike.

  145. salinah berkata:

    Sy menghidapi cacar air Dan keliling vagina sy pun serta saluran kecil sy.. Mcm mna hendak ubati selepas buang air kecil bila sy cuci akn trasa pedis

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

%d bloggers like this: