Bahaya seks melalui dubur

Dijawab oleh Pakar Sakit Puan bersama DR ADILAH AHMAT

ADAKAH sebarang jangkitan jika pasangan sudah berkahwin melakukan hubungan kelamin melalui dubur?

INGIN TAHU | Alor Star, Kedah.

DUBUR mengandungi banyak kuman (daripada najis) yang berpotensi memasuki aliran darah dan menyebabkan jangkitan teruk. Pada bukaan dubur, ada struktur seperti injap (sfinkter) yang mengawal pembukaan dan penutupannya sewaktu membuang air besar.

Sfinkter ini tidak seperti faraj, ia tidak bersedia mengembang dan mudah koyak serta kekal rosak. Koyakan (fisur) ini boleh mengundang jangkitan kuman daripada lubang usus ke dalam aliran darah seseorang.

Pasangan lelakinya juga berpotensi dijangkiti kuman ke kemaluannya atau ke dalam pundi kencingnya. Ini bukanlah amalan yang sihat. Ia juga haram dalam Islam.

16 thoughts on “Bahaya seks melalui dubur

  1. Saya ada terbaca pendapat mengatakan jika ingin melakukan seks dubur dengan selamat, pasangan lelaki itu ( suami ) harus menggunakan kondom sebelum melakukannya pada pasangan perempuan ( isteri )…

  2. nabi tidak mengaku umat../bagi org islam yg melakukan seks ikut dubur….ingat tu…..walaupun suami isteri….tidak mengaku umat.jika nabi sendiri dah tk mgaku umat..maka tertutupla pintu syurga buat org yg main taruh belakang..so jika mna yg dh terlanjur cepat cepat la taubat nasuha.moga diampunkan….

  3. ada yg kata boleh kalau dgn isteri…kalau dgn lelaki sama lelaki hukumnya haram…tapi kalau dgn isteri boleh…boleh bagi tahu..ingin tahu hukum yg sebenarnya..

  4. bagaimana nak menolak ajakan suami kalu dia meminta SEKS melalui DUBUR? 😥 tiap kali kalu die minta saya akan tgur”takbaik, tak elok”,, dan bertengkarlah kami sekelamin.. habis tu macam mane nak menolaknye? suami dah tau haram,,, tapi nak jugak,,, saya buntu,, sedih bile diperlakukan begini:(

  5. Sila baca fakta-fakta yang merisaukan ini :

    70% isteri mengatakan mereka TIDAK PERNAH mencapai

    puncak orgasme/klimaks semasa melakukan hubungan seksual dengan suami mereka.
    65% isteri mengakui sering BERPURA-PURA MENCAPAI ORGASME untuk me

    muaskan hati suami mereka.
    Hanya 15% isteri yang mencapai orgasme lebih sekali dalam seminggu.
    78% daripada isteri mengaku yang mereka lebih suka dibelai-belai sahaja dari melakukan seks memandang mereka tidak mencapai kepuasan dari hubungan seksual dengan suami.

    ANDA PERCAYA ATAU TIDAK, FAKTA TETAP FAKTA.
    KINI PRODUK PACAK LANGIT-VIMAX-EXTEND GEL BERADA DIBERA
    PM SAYA JIKA BERMINAT
    semua ini kan berakhir
    pm/add/sms/call saya-facebok pacak pacak bera
    jika berminat
    produk hebat lelaki maskulin
    kini beada dibera
    pacak langit+ Men extend gel.

Tinggalkan komen