Bahaya seks melalui dubur

Dijawab oleh Pakar Sakit Puan bersama DR ADILAH AHMAT

ADAKAH sebarang jangkitan jika pasangan sudah berkahwin melakukan hubungan kelamin melalui dubur?

INGIN TAHU | Alor Star, Kedah.

DUBUR mengandungi banyak kuman (daripada najis) yang berpotensi memasuki aliran darah dan menyebabkan jangkitan teruk. Pada bukaan dubur, ada struktur seperti injap (sfinkter) yang mengawal pembukaan dan penutupannya sewaktu membuang air besar.

Sfinkter ini tidak seperti faraj, ia tidak bersedia mengembang dan mudah koyak serta kekal rosak. Koyakan (fisur) ini boleh mengundang jangkitan kuman daripada lubang usus ke dalam aliran darah seseorang.

Pasangan lelakinya juga berpotensi dijangkiti kuman ke kemaluannya atau ke dalam pundi kencingnya. Ini bukanlah amalan yang sihat. Ia juga haram dalam Islam.

13 Responses to Bahaya seks melalui dubur

  1. Zaki berkata:

    Saya ada terbaca pendapat mengatakan jika ingin melakukan seks dubur dengan selamat, pasangan lelaki itu ( suami ) harus menggunakan kondom sebelum melakukannya pada pasangan perempuan ( isteri )…

  2. kebayan berkata:

    hubungan seks melalui dubur hukumnya haram …

  3. org muda berkata:

    nabi tidak mengaku umat../bagi org islam yg melakukan seks ikut dubur….ingat tu…..walaupun suami isteri….tidak mengaku umat.jika nabi sendiri dah tk mgaku umat..maka tertutupla pintu syurga buat org yg main taruh belakang..so jika mna yg dh terlanjur cepat cepat la taubat nasuha.moga diampunkan….

  4. Joe berkata:

    Org gila aje suka main dubur

  5. gaban muslim berkata:

    MELAYU MUDAH LUPA….
    MUSLIM MUDAH TERPEDAYA….

  6. burger berkata:

    ada yg kata boleh kalau dgn isteri…kalau dgn lelaki sama lelaki hukumnya haram…tapi kalau dgn isteri boleh…boleh bagi tahu..ingin tahu hukum yg sebenarnya..

  7. zak berkata:

    aku slalu main blakang ngan awek aku.
    pakai condom ngan lubrication. dia pun suka.. layan jer la..

  8. nan berkata:

    main ikut lubang jubur la nikmat.perempuan pn takleh bunting.

  9. lufya berkata:

    bagaimana nak menolak ajakan suami kalu dia meminta SEKS melalui DUBUR? :’( tiap kali kalu die minta saya akan tgur”takbaik, tak elok”,, dan bertengkarlah kami sekelamin.. habis tu macam mane nak menolaknye? suami dah tau haram,,, tapi nak jugak,,, saya buntu,, sedih bile diperlakukan begini:(

  10. pacak7557 berkata:

    Sila baca fakta-fakta yang merisaukan ini :

    70% isteri mengatakan mereka TIDAK PERNAH mencapai

    puncak orgasme/klimaks semasa melakukan hubungan seksual dengan suami mereka.
    65% isteri mengakui sering BERPURA-PURA MENCAPAI ORGASME untuk me

    muaskan hati suami mereka.
    Hanya 15% isteri yang mencapai orgasme lebih sekali dalam seminggu.
    78% daripada isteri mengaku yang mereka lebih suka dibelai-belai sahaja dari melakukan seks memandang mereka tidak mencapai kepuasan dari hubungan seksual dengan suami.

    ANDA PERCAYA ATAU TIDAK, FAKTA TETAP FAKTA.
    KINI PRODUK PACAK LANGIT-VIMAX-EXTEND GEL BERADA DIBERA
    PM SAYA JIKA BERMINAT
    semua ini kan berakhir
    pm/add/sms/call saya-facebok pacak pacak bera
    jika berminat
    produk hebat lelaki maskulin
    kini beada dibera
    pacak langit+ Men extend gel.

  11. Pakar Lelaki berkata:

    pacak langit bahaya..jangan percaya..

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

%d bloggers like this: