Hukum Perkahwinan

1. Wajib – Bagi memana lelaki yang mempunyai kemampuan dari segi nafkah zahir dan batin dan mereka ditakuti akan terjerumus ke lembah maksiat dan perbuatan zina sekiranya tidak berkahwin.

2. Sunat – Bagi mereka yang mempunyai kemampuan dari segi nafkah zahir dan batin serta mereka mempunyai nafsu dan keinginan untuk berkahwin.. Walaupun mereka tidak dikhuatiri terdorong dirinya ke lembah maksiat dan zina.

3. Harus – Bagi sesiapa yang tidak mempunyai apa-apa sebab yang mendorongnya berkahwin dan tidak ada sebab yang mengharamkan mereka daripada berkahwin.

4. Makruh – Bagi memana lelaki yang tidak mempunyai kemampuan dari segi nafkah zahir untuk bakal isterinya, namun mempunyai nafsu dan keinginan untuk berkahwin.

5 thoughts on “Hukum Perkahwinan

    • …tak buleh sebab keinginan nak rasai keinginan maen nie akan memberontak tak tentu masa..kalo pompuan bilo dah tuo nengok orang berkepit dgn anak2 ..raso kesunyian lak..kerugian ..menyosal tak sudah…kalo pompuan akan guna taongkat mas (indon) yg di perbuat drpa batu macam anak lesung tu laa..pisei muda ko..terong lo..yg solo jgn cuba yo..nanti tak nak kawin lak….adik..kalo lelaki tak kan nak tala tilam bantal berancap aje..nanti bila dah ada bahan
      ‘apekebenda’ dah tak mau naik..makei luar lah bini…

      kalo dua alam tu tak kawin pun tak pe…nanti kita tal die..die lak tal kita..hi hi hi maaf zahir batin…

    • woo .. dah tau mati pucuk nak kawin jugak .Cinta tu mmg buta masa belum mendapat …. bila dah dapat baru celik dan tepikir betapa bodohnya aku ..

Tinggalkan komen