Jodoh Merupakan Takdir Dan Perlu Mencarinya

“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan”

Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan
berlangsung atas persetujuan anak.

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.
Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut.

Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.

Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita,  setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga.

ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil

iii. Pasangan ideal dalam erti;
– bersikap baik terhadap isteri
– dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat
– menerima kekurangan dan kelemahan isteri
– dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu
– dapat menjaga kewibawaan isteri
– dapat membimbing isteri ke jalan yang baik
– dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri

iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak

v. Pasangan yang baik zahir dan batin


Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.

175 Responses to Jodoh Merupakan Takdir Dan Perlu Mencarinya

  1. vmyfs berkata:

    Good site!!!

  2. hajah habibah ghazalli berkata:

    asalamualaikum- saya hjh bib- nak cari teman sebagai jodoh yang dapat membimbing saya kearah yang diredai oleh ALLAH SWT – hubungi saya di 019-9967900

  3. Khaled berkata:

    Assalamualaikum, Minta izin bertanya, Hjh Habibah ni dr mana? Bekerja di mana?

  4. noshar berkata:

    Ajal maut dan jodoh ditentukan oleh Allah. Allah telah menentukan jodoh saya tidak berpanjangan. Saya redha, walaupun saya mempunyai banyak kelebihan yang tidak dimiliki oleh semua perempuan, tapi saya mempunyai satu kekurangan, iaitu sesuatu yang dimiliki oleh kebanyakan perempuan. Walaupun saya telah melakukan yang terbaik, jodoh saja tidak panjang. Pasti ada hikmah di sebaliknya.

    • MOHD IZHAM B. MD ZULKIFLI berkata:

      AJALMAUT ketentuan Allah S.W.T,sbg hamba kita hrs
      b’usaha dl,kemudian br b’tawakal pd Allah S.W.T.
      kelebihan itu semua milik Allah.jgn mudah m’yalah’n
      takdir, sebaliknya,kena kaji dulu apa yg tlh kita
      lakukan,untuk ingatan semua, terutama pd diri
      sendiri,jika Allah m’ambil sesuatu pasti b’sebab
      kerana Allah tidak akan menzalimi hambanya,
      Allah S.W.T akan m’gantikannya dgn yang lebih baik
      lagi,jangan putus dari berdoa dan berharap pd Allah
      b’sabarlah,

  5. ilah berkata:

    bersabar noshar,

    Hidup tanpa suami adalah ujian berat didunia tetapi kalau kita lalui dengan tabah dan tahu haram dan halal, inshaAllah ada yang terbaik sedang menanti.

  6. nasis berkata:

    Assalamualaikum…benar kata ilah, hidup tanpa suami ujian berat dari Allah…namun pasti ada rahsia tersembunyi dariNya yang tertulis bagi insan bergelar ibu tunggal ini. Saya salah seorang drpdnya. Sbg guru sy mendidik insan menjd manusia bermakna tapi kehidupan sy sebaliknya. Exhubby x menjlnkn kewajipan sbg ketua keluarga, sy dibiarkan keseorg dlm segalanya…bertahun hidup sbg suami isteri hny on paper shj…kini sy rs hidup lebih bermakna n bahagia bersama puteri tunggal, x perlu susah hati n mmendam rasa…lebih tenang, rs keyakinan n kesabaran dgn ujianNya lebih tinggi. Semoga ada sinar bahagia utk sy n rakan2 senasib pd ms2 mendtg…Insyaallah!!!
    TQVM ats kewujudan blog ini..hrpan sy dpt menambh kenalan utk bertukar2 pandgn n pendpt ttg KEHIDUPAN.
    my e-mail: ainnas06@tm.net

  7. noshar berkata:

    Assalamualaikum… Saya amat memahami apa yang telah nasis lalui. Saya juga seorang guru, kita cuba melakukan yang terbaik. Nasis lebih bertuah kerana mempunyai seorang puteri tunggal. Saya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat setelah 10 tahun hidup bersama. Berpisah mungkin adalah baik bagi kami, walaupun kami saling menyayangi, tidak bermakna kami harus bersama. Percaya atau tidak….., tiada sesiapa tahu kami telah berpisah. Saya sendiri tidak faham…., mengapa kami perlu berpisah. Bekas suami saya nekad untuk menceraikan saya, tapi dia mahu saya terus dalam kawalannya.

  8. Ladies berkata:

    Hai…

    Kalau masih belum bertemu jodoh…..apa kan daya…
    mungkin masih belum sampai masanya lagi….
    saya pun masih belum bertemu…dan masih terus menunggu yg sesuai

    • mohamad rosydi berkata:

      sabar……. selalu menemani usaha,bukankah jodo udah ada yang ngatur………..bukalah hati jangan pilihan jadi tujuan hanya ketulusan kan buka kesempatan…….

      • as berkata:

        jodoh? saya pun belum berjodoh..kala usia 45 thn..rasa kenikmatan rumahtangga ni ada ke? sometime sunyi dan inginnnn sangat..sometime putus asa..mungkin takdir Tuhan ke atas diri saya sebab masa muda dulu saya pernah tolak pinangan orang..redha je skdg..

  9. nasis berkata:

    To noshar n all forumers…
    terkadang bila sekali fikir, hidup ni memang pelik…isteri baik suami pula sebaliknya, suami baik isteri pula buat hal.
    dua kali fikir…semua yg terjadi dlm hidup setiap insan adalah ketentuanNya, DIA tidak memberi ujian kepada sesiapa yg x mampu untuk harunginya…
    kata org kebahagiaan perlu dicari…begitukah hidup kita??? bila rmhtgg punah, rasa kecewa dlm diri, terkadang terbawa2 rasa takut n serik dgn semua itu…
    masih ada BAHAGIAKAH utk insan seperti kita???

  10. nur berkata:

    To noshar n nasis..
    Memang bila difikirkan kita jadi serik, tapi kita kena terima Qada dan Qadar..ketentuan ilahi tiada siapa yang tahu..saya pun senasib..setiap manusia perlukan pasangan, mungkin ditakdirkan jodoh kita setakat itu, dan mungkin ada jodoh lain yang menanti..kita perlu mencari kebahagiaan diri kita sendiri…moga kita semua mendapat hidayah dan petunjuk serta diberikan jodoh yang terbaik…AMIN…

  11. hajah zainab berkata:

    saya hajah zainab, saya dah setahun berpisah dengan bekas suami.saya nak mencari calon suami yang jujur, penyayang dan dapat membimbing saya supaya sama-sama mendapat keredhaan Allah.Saya berasal dari kedah tetapi bertugas di Sarawak tempat bekas suami saya dan dalam proses nak mohon transper balik ke semenanjung.Bukan nak memaksa tetapi jika ada yang sudi dan menepati ciri-ciri yang telah saya katakan boleh hubungi saya di nombor 016-8718180.

  12. nurul hidayati berkata:

    saya amati any responds here, it is really exiciting for me. Demi Allah Yang Maha Kasih … tidak ada sesuatu dicipta sia-sia, segala penuh dengan hikmah pembelajaran maka hidup pun sebenarnya adalah belajar dan belajar memahami kehandakNya, maka hendaklah kita hai-hati … Hendaknya kita belajar jua dari keterbatasan akal dan rasa kita, biarlah Allah Yang Maha Baik dengan segala PengetahuanNya memberi petunjuk pada titian jalan hidup kita … amiin … (responder dari Indonesia)

  13. arfah berkata:

    saya sedih sangat dan kecewa.saya sangat mencintai seseorang setelah harapan diberi oleh lelaki tersebut. tidak sangke lelai tersebut mencari gadia lain. saya anggup menunggu tapi apakan daya, mungkin bukan jodoh saya. sedih sangat tau.

  14. arfah berkata:

    saya sedang mencari seseorang yang sesuai. umur saya 25 tahun, guru. email arfah_syazzana@yahoo.com

  15. arfah berkata:

    pone number 0125792061

  16. ima berkata:

    sy seorg ustazah..brusia 23 thun..sekiranya ada yg sudi kenal ngan sy hubungi sy,,sy mengharapkan sesuatu yg slu baik terjadi dalam hidup.selamt hdup dunia dan akhirat.013-9407811

  17. sabrina berkata:

    sya pernah dikecewakn brape kali..tapi pd saya , sy x mylahkn ape yg terjadi, krn Allah lebih mengetahui y terbaik utk diri sy..DAN skrang sy berkwn dgn seseorg yg lebih”matang” drpd usia sy..cukup sy ktkan,bersyukur dipertemukan dgn si dia.prinsip sy wlau sy pernah dikeciwakan, sy masih beri peluang kpd diri, hati sy utk menghargai cinta,dicintai..kpd anda yangpernh dikeciwa..jalan biar k dpan,bukan k blkg..mohon padaNYA, krn Dia selalu dihati..to “My Sayang”,terima kacih terima dia seadanya..doakan jodh kami,,amin

  18. cute suci berkata:

    cinta memang membuat saya tidak tentu arah. bila syg menguasai segalanya……….arghhhhh

  19. boocex berkata:

    hehe.. giliran ngomongin jodoh.. yang coment cewek semua ya.. RAta- RAta..

  20. mawar berkata:

    memang cinta memeningkan..tapi bagi saya..cinta itu buta…saya tak penah rasa kecewa…tapi saya bersyukur apa yang ada sekarang…tak lama g saya akan mendirikan rumahtangga..doakan kami kan bahagia selalu..

  21. eija_gbk berkata:

    susah mencari cinta sejati, yg akan memahami kita lelaki skrg hyn amik kesempatan keatas wanita yg berkerjaya… belum ade jdh lg allah menentukny dan perjlnan hidup nie msh panjg dan awal:-)

  22. amor berkata:

    askum, sy seorang , bapa tunggall mencari teman hidup untuk bahagia yang ikhlas.kerja sebagai head chef

    0129438477

  23. kasihku abadi berkata:

    assslamualaik………..adalakanya cinta perlu dicari tetapi adakalanya cinta itu tidak perlu dicari kerana……yang tidak perlu dicari itulah yang lebih bermakna dan selalunya hadir tanpa diduga. masa skrg ni nak cari jodoh sendiri bukan mudah macam org dulu tapi depends on the person lah… sy setuju sekiranya cinta itu datang sendiri kerana yang pastinya itulah orag yang telah ditetapkan oleh Allah.

  24. SN berkata:

    ya betul..usaha perlu ada…

  25. Anisa berkata:

    Asslmlkum……Saya anak pertama dari 3 bersaudara, bapak saya sudah men-duda dari umur saya 5 tahun, dan skrng saya sudah ber umur 21 tahun.. selama dia menduda, semua waktu dan tenaga hanya untuk bekerja dan merawat ke-tiga anak… Bapak saya adalah orang yg sangat setia pd keluarga… Saya ingin sekali mencarikan dia pasangan hidup yang baik dan soleha untuk nya… mungkin salah satu dengan cara ini saya bisa membantu bapak saya mencari jodoh yang baik untuk nya… lewat media ini baru pertama kalinya saya mencoba…. Bagi yang ingin berkenalan, bertanya2 dan untuk lebih dekat dengan bapak saya, anda bs menghubungi 081315912537 untuk informasi awal, bapak saya berumur 53 tahun pekerjaan PNS… Makasi ya atas perhatiannya….

  26. rheos berkata:

    akum. jodol, ajal dan rezeki semuanya Tuhan yang tentukan dan itulah yang kita katakan takdir. takdir pula ada yang tak dapat diubah dan ada yang dapat kita ubah yakni dengan usaha. yang penting jangan putus asa sebab itu antara sifat yang dilarang. dan sekali terluka bukan ia bermakna selamanya. adakalanya kekecewaan terdahul merupakan ‘doa’ untuk kita peroleh kebahagiaan di masa akan datang. saya cakap berdasarkan pengalaman.pernah terluka, tapi kini saya bahagia dengan seseorang yang telah lama menyintai saya tanpa saya sedari..

  27. suterasufie berkata:

    cinta itu adakala membahagiakan …menggembirakan..namun adakala menjadi racun dalam kehidupan sekiranya tidak berlandaskan kepada keikhlasan , kejujuran, kesetian dan ketakwaan..
    sekiranya sebuah pintu kebahagian telah tertutup buatmu..sebuah pintu kebahagian yang lain telah di bukakan untukmu..namun kita seringkali masih terpaku di pintu yg telah tertutup itu..oleh itu ..berusahalah untuk mencari pintu kebahagian yg di bukakn untuk kita..cinta yabg abadi hanya pada ilahi…

  28. deeyna berkata:

    hm……..
    kita berusaha…
    tp
    life is difficult to predict…..
    salahkah mengharap yg terbaik utk diri?
    salahkah untuk masih terus mencari dn menunggu?

  29. deeyna berkata:

    sy…???
    pernah merasai bahagia dari insan bergelar kekasih….
    bertahun menanm impian dan harapan….
    menyemai cinta,
    namun apakan daya….
    entah dimana silapnya,
    dia pergi meninggalkan sy begitu shj…
    puas diri bertanya dimana silapnya,
    hingga kini…
    telah 3 thn bersendiri..
    tp
    yg sy khuatiri,
    hati ini masih lagi milik dia
    biarpun dia banyak melukakan….

    dia mahu kami bersahabat…
    tp sy…
    takut..
    bukan kerana apa,
    kerana cinta masih ada lg untuknya..
    sedangkan dia telah berpunya….

  30. Ardy berkata:

    Jodoh jauh sebelum lahir sudah di tentukan oleh Ilahi, maka setiap bay yang di lahir dia tangisi beberapa perkara di antaranya adalah jodoh sebab siapa, kapan dan dimana tidak kita ketahuinya. Inilah ujian yang maa bila dipikirkan terasa berat untuk mencari dan menentukan pilihan siapa jodoh kita sebenarnya. Akan tetapi jauh sebelum kita di lahirkan sudah ada kesepakatan anata sang pencita dan yang dicipta, mau tidak mau harus bisa, maka dari itu bacalah riwayat dan risalah dari dari Ilahi dan para rasul semoga anda dan kita semua yang belum menikah mendapat petunjuk dari keterangan yang di maksud

  31. nurairina berkata:

    saya inaz……………..dalam hidup banyak dugaan…………..memang mencarijogdoh sukar.tapi satu jer yang ina pinta bukan cinta tapi kasih sayang.ina terlalu dahagakan kasih n sayang………..ina terlalu menderita mengharapkan …selepas arwah ayah meninggal jiwa ina rasa terlalu kosong…….ina kadang rasa sebab ina tak lawa gemuk coz tak ada org yang nak kat ina……….perangai ina tak elok kut ramaiyang tak nak kawan…..entah kadang2 rasa nak bunuh diri jer

  32. manja berkata:

    Adik-adik, cinta adalah sesuatu yang sukar di tafsirkan..sama ada melalui perbuatan atau juga melalui kata-kata, jodoh pertemuan juga sudah di tentukan olehNYA. Namun kehidupan pada hari ini , perlulah kita berhati-hati dalam memilih jodoh teman sehidup dan semati ini. Sama ada kita ini terlalu cantik, jelita atau hodoh atau terlalu hodoh, tidak perlulah di fikirkan sangat, dalam apa2 hal pun..jangan jadikan kekurangan diri sebagai penghalang sesuatu kebahagiaan ada apapun..kerana yang penting hati budi yang baik, kalau cantik sekali manapun, hati busuk dengan hasad dengki, pun tiada maknanya. jangan fikir bodoh, kerana sunyi, tak ada kasih sayang sampai mahu membunuh diri…jiwa yang kosong harus di penuhi dengan zikir dan doa pada ALLAH, di usia belasan,duapuluhan memang kita akan berfikiran yang tidak matang…tetapi dengan akal dan fikiran ALLAH bagi, kita kena fikir, usaha dan tawakkal, juga doa…Minta dengan ALLAH, ALLAH sentiasa sayang pada kita, cuma kita sahaja yang lupa pada ALLAH…kembalilah pada ALLAH….agar kita semua perolehi ketenangan dan juga teman hidup yang boleh membahagiakan…

  33. juita berkata:

    teman, mengapa bila kita menyintai seseorang dengan sepenuh hati akhir nya cinta kita di dustai dan di khinanati?

  34. nur syahadah humaira' berkata:

    salam…
    ana dh bc smue yg antum dan antunna tulis..
    jodoh d tgn tuhan, Allah mngetahui tiap sst yg d cipta dan d takdirkan..
    ana..
    alhmdulillah skng ni dlm proses ke arh membina masjid..
    doakan ana dan bakal zauj ana..
    doa teman2 adlah rahsia terbsar kbahagian kami..insya-Allah..
    wassalam

  35. lira Safira berkata:

    Assalamu’alakum Wr. Wb.

    Saat ini saya berusia 38 tahun, masih sendiri dan merasa sangat terpuruk. Berbagai usaha telah saya lakukan termasuk berdoa, namun Allah SWT belum juga memberikan jodoh.

    Apalagi yang mesti saya lakukan untuk mendapatkanya Bu. Terima kasih

    Wassalamu’alaikum Wr. Wb.

    Lira Safira

    • Mohd.Zain Tauhid berkata:

      Jangan putus asa. Doa memohon kepada ALLAH jangan sesekali ditinggalkan walaupun berada dimana sekalipun InsyaALLAH dimakbulkan. Saya pun sama senasib. Saya faham benar perasaan ini.Kalau hendak digambarkan tidak akan serupa.Setakat ini sahaja buat kali pertama. SALAM

  36. nia berkata:

    insyaallah nanti jumpalah tu….sbar and tawakal…..ppuan yg baik akan dpt lelaki yg baik

  37. Teratai berkata:

    I berusia 29 tahun, dari KL.

    I mecari jodoh yang benar2 ikhlas dapat menerima I seadanya. I tidak lah cantik mana, cukup lah sekadar sesedap mata memandang. Jika anda mengenali I sekarang, terima lah I seadanya sekarang dan begitu juga I akan terima anda seadanya anda.

    Yang lepas kita jadikan pengajaran dan yang akan datang kita tempuh dengan restuNya InsyaAllah.

    Jika sudi hubungi I melalui email: hbabythereal@hotmail.com

  38. Cik Mimi berkata:

    Assalamualaikum…
    saya mimi berusia 27thn sedang mencari pasangan hidup yang boleh menerima saya seadanya dan membawa saya mencari keredhaan Allah bersama. Saya mencari bakal suami yang beriman dan bertanggungjawab. boleh hubungi saya di no 012-2524728

  39. ery berkata:

    Assalamualaikum…..
    Sy seorang suami dengan 1 orang anak laki-laki, sy mempunyai argument bahwa jodoh itu takdir yang tidak ditetapkan Allah sebelum kita lahir…,jadi jodoh kita berubah ubah tergantung dari usaha kita sendiri..,dari hasil usaha kita barulah Allah memberikan ketetapannya apakah si A menjadi jodoh kita atau tidak. Atau si B yg akan menjadi jodoh kita ataukah dua duanya A dan B yang akan menjadi jodoh kita. Hal ini telah terjadi pada diri saya pribadi

  40. arul berkata:

    SALAM..
    JODOH DAH DITENTUKAN ALLAH BILA SAMPAI MASANYA. KITA KENA BERUSAHA MENCARI DAN MENGENAL..

    TAKAN NAK TUNGGU JODOH DATANG BERGOLEK DI DEPAN MATA. BETUL TAK?
    KITA AKAN DAPAT MERASAKAN KEDATANGANNYA. SAMBIL MENCARI DAN MENGENAL KITA KENA JUGA BERDOA KEPADA ALLAH SERTA BERTAWAKAL. ITU LEBIH UTAMA.

    JANGAN SUSAH HATI. SETIAP UJIAN YG DATANG ADALAH UTK MENGUJI KESABARAN DAN KEIMANAN HAMBANYA.

    putera_assia@yahoo.com

  41. nazrida berkata:

    DALAM MENCARI JODOH, BAIKLAH AMALKAN DOA BERIKUT : RABBANA HAB LANA MIN AZWAJINA WA ZURIYYATINA QURATA A’YUNI WAJ’ALNA LIL MUTAQIINA IMAMMA…MAKSUDNYA, YA ALLAH, KURNIAKAN LAH AKU ISTERI DAN ANAK2 KU MENJADI PENYEJUK HATIKU DAN JADIKANLAH ANAK-ANAKKU IMAM BAGI ORANG-ORANG YANG BERTAQWA… DOA INI BUKAN KHUSUS UNTUK LELAKI SAHAJA TETAPI BAGI PEREMPUAN JUGA PERLU DIBACA SUPAYA MENDAPAT SUAMI YANG MENJADI PENYEJUK HATI DAN MENDAPAT KETURUNAN YANG BERTAQWA…..

    BAGI MEREKA YANG BELUM BERTEMU JODOH, JANGAN GUSAR, KERANA TIAP MAHKLUK ADA PASANGANNYA, MUNGKIN SAJA ANDA MASIH BELUM BERTEMU INSAN YANG MEMANG DICIPTAKAN UNTUK ANDA

    P/S : ARUL, AWAK RAJIN JUGAK POSTING KAT BLOK NI YE, MUDAH2AN AWAK DAPAT MANFAAT DARIPADA POSTING KAWAN2 DALAM BLOK NI BEGITU JUGA SAYA. MUDAH2AN AWAK BERTEMU JODOH YANG BAIK DAN BERFIKIRAN MATANG MACAM AWAK. AMIN.

  42. sweeties berkata:

    assalamualaikum…..sy berusia 36 thn juga mencari jodoh….kekdg terfikir jugak nape sy belun ada jodoh…mungkin byk perkara yang kta lakukan tidak disukai Allah..

  43. Arjuna berkata:

    sweeties..jangan kata cam tu… lambat jodoh bukan sebab kita tak disukai Allah. Kita hamba Dia.. dia tentu suka kita…. Dia nak duga siapa saja boleh duga.

    Pulak tu kita tak tahu sebenarnya apa hikmah disebalik lambat jodoh. Jodoh akan datang bila Allah kata datang. Ingat formula tu je. Senang kan..!!

  44. kebayan berkata:

    sweeties ….jangan lah bersedih hati,kadang kadang orang yang dah berkahwin pun belum tentu bahagia.Terimalah keadaan seadanya,janganlah bersangka sangka pada nasib.Yang penting jaga diri,kumpul duit dan berbuat baik pada orang.Dekatkan diri pada tuhan.Anda tidak bersaorangan ,ramai diluar sana yang maseh belum menemui jodonnya.Tabahkan hati menghadapi dugaan hidup ini…

  45. tya Berkata berkata:

    Memang ramai wanita masakini yang belum mempunyai pasangan termasuklah saya walaupun umur sudah hampir ke 30-an . Sedangkan kaum lelaki rata-rata sudah berkahwin pada usia 26 tahun. Yang ada mungkin lebih muda atau sudah berstatus suami orang. Lelaki bujang yang lewat berkahwin mungkin disebabkan pernah kecewa,terlalu memilih, tidak bersedia nak kahwin. kerjaya tidak stabil dan macam2 lagilah sebabnya. Sama juga dengan perempuan.
    Jodoh memang kena dicari tetapi kalau dah tak der macammana nak buat? Zaman ni kebanyakan pasangan dipilih sendiri berbanding zaman dahulu diaturkan keluarga rupa paras, kedudukan bukan menjadi soal.

  46. meow meow berkata:

    tya n sweeties…kita doakan awak akan dapat jodoh yg terbaik dan tak menyesal sama sekali menunggu hingga usia 30 an baru nak meninggikan rumahtaangga…insyaAllah…

  47. purplegurlz berkata:

    salam…
    saye sdg menghadapi saat yg sukar dlm hidup..
    sgt sukar tuk menghadapi kenyataan bhw org dicintai pergi meninggalkan saya tuk selama-lamanya..
    saya terlalu mencintai dia dan sgt susah tuk memulakan kehidupan seterusnya tanpa dia…kami merancang tuk berkahwin dan disaat kami dalam perancangan tuk berkongsi kehidupan bersama, dia pergi mengadap Ilahi.. sumetimes rase hidup ini terlalu sukar tuk saya…sekarang saya berharap saya dapat meredhai pemergiannya..saya terlalu menyayangi die..semoga dirinya ditempatkan di kalangna orang2 yang beriman..

  48. (> berkata:

    AKU KAWIN LAMBAT SBB KENA TANGGONG KELUARGA….SWEET 32..KELULUSAN TAK DAK..

  49. KESEDEH SAMPAI KE ALAM BAQA' no berkata:

    i PUN DOA SATU KETIKA NANTI PASTI MENJELMA LAH PRICE OF RIGHT OK SMILE WILL YEAH. .

  50. kebayan berkata:

    purplegurlz … jangan bersedih hati … tiada yang kekal didunia ini .Bila tiba saatnya kita pon akan kesana nanti …

  51. farahani berkata:

    Buat mereka yg masih menanti..anda tahu siapa anda yg sebenarnye..

    Just for sharing..Saya ade kenal dgn dua org wanita age 44 and 46…both of them cantik,bergaya & berkerjaya..but still single..The different between them is keredhaan ttg jodoh..

    Wanita age 44 ckup sensitif klu ckp psl kawin..mst angin 1 badan..benarkah wanita yg melepasi usia “ngam-ngam kawin” ni slalu moody dan angin xtentu pasal..dia mcm myalahkan lelaki yg selama ni byk mempermainkan perasaan dia selama ni..kadang2 dia myalahkan pengorbanan yg dia dah lakukan sblum ni.berkorban demi adik2..ape yg dia harapkan agar masa dpt diputarkan semula..for revenge or rebut peluang yg ade..xtau la..

    Wanita age 46 ckup berbeza perilakunya..dia byk kenal dgn lelaki tp frust dgn mereka sb kebanyakannya suami org dan tak dpt restu family. But she still cool and terima semua tu atas Ketentuan-Nya..Bile bertanyakan ttg perkahwinan, dia xpenah nak melenting. She just answered “BLUM JODOH AKAK..LAGIPUN AKAK BAHAGIA SKG..” . Pernah terlintas dihati saya nak kenalkan dia dgn teman yg berusia 40, berkerjaya dan memiliki segalanya. Namun kakak ni menolak lembut..dia ckp lelaki tu muda lg dan layak dpt isteri yg lebih baik.. but for me age not matter.kakak ni adalah yg terbaik..dia penuhi aktiviti hari minggunye dgn kelas al-Quran dan Agama.. tak tau la ape yg difikirkan..Only Allah and she knows…

    SO THINK OF IT..REDHA OR REVENGE..WHO WILL SUFFER..

  52. kiranto berkata:

    the lady at 44… felt sorry for her.. sacrifices after sacrifices made
    for people but end result she is still SOLO…. i think its normal for her
    to react or take revenge in such a way after what she had gone through
    BUT not sure whether tjis will be advantage to her or satisfy her

    The lady at 46… wow..she must be a very strong mentally by now… selama
    ini dia tidak bertemu jodoh dan seems happy as she is..so i too think
    its not the time for her to think of mariiage… WHY… marrying at this age
    perhaps menimbulkan berbanyak soalan pada dia… sama ada pasangan yang
    akan dia temui nanti sama ada benar2 sayang atau cintakan dia atau sebaliknya
    … dan dalam usia sebegini..minta maaf cakap… peluang untuk menimang cahaya
    mata atau bina keluraga sendiri…agar tipis dan membahayakan diri sendiri…
    dia dah biasa BERDIKARI sendiri dan mungkin agak kekok bila masa berdua
    nanti… CUMA nanti.. bila this lady sakit2 dan perlu pertolongan kecemasan
    dia berada dalam keadaan ‘ no win’ situation… mudah2an ada antara keluarga dia
    yang mungkin dia support selama ini beringat untuk menghulur atau memberi
    bantuan yang perlu

    Apa apa pun kalau sekadar nak menjawab soalan FARAHANI… REDHA or REVENGE..
    to me BOTH are actually looser BUT if you are on the ‘REVENGE’ side.. then
    think and think over and over again… U may not get the result as you may think

    ( above is my 2$ overview of the situation )

    salam

    • bunga berkata:

      Even thought i am 38 years old , but i can see my self with the lady 46, the difference that i am single mother who has son 4 years old

      Well its not true , normal women always need man in their life. it doesnt matter she is indepent or strong metally at the end we all need man who can share our life happiness or sadness

      Saya orang indonesia yg hidup di amerika, berrat sekali rasanya cobaan hidup sendiri, terutama negara bebas, tp Alhamdulillah sampai saat ini saya masih mampu hidup dalam aturan agama islam , dan saya berharap Allah selalu melindungi saya , semoga suatu saat saya bisa menemukan calon suami , yg bisa menjadi bapak yg baik buat anak saya amien

      Ancel

  53. laila_ilya berkata:

    assalamualaikum..
    sy nak bertanya, perempuan ni umur berapa yg boleh di sebut andartu??
    setahu sy lah kan kalo dh berumur 25 ke atas tu dh tahap bahaya gak…
    walaupun kita penuh ilmu di dada, sembahyang tak tinggal, serba serbi cukup tapi kita tak kahwin… itu ada kesilapan nya… perkahwinan adalah sunnah nabi.. kalo tak silap, hidup tak lengkap tanpa suami disisi.. sy pernah ter baca dlm website apa ntah(tak ingat) tentang semua ni… berkahwin laaa walapun hanya sementara..

  54. farahani berkata:

    Correct kiranto..so to setlle it mereka ni perlukan kaunseling dan support..gunakan secara halus..wanita kan pernuh dgn emosi..

    Andartu..urmm 30++ and above..propably..no heart feeling ok..

  55. kiranto berkata:

    Kita dapat lihat corak peningkatan umur untuk berkahwin semakin bertambah. Tahun demi tahun pastinya lebih ramai yang akan berkahwin pada lewat usia. Seperti yang kita tahu pelbagai masalah sosial berlaku disebabkan gejala kahwin lambat ini. Antaranya masalah sosial pergaulan bebas semakin meningkat, pertambahan bilangan anak luar nikah, aborasi berleluasa, peningkatan bilangan golongan wanita yang bekerjaya dan berpangkat tinggi, kedudukan wanita dalam institusi sosial semakin setaraf dengan kedudukan lelaki, kesukaran mendapatkan anak pada lanjut usia bagi wanita. Kecenderungan kelahiran bayi yang tidak normal kerana hamil pada usia sudah lanjut (akibat kemerosotan hormon reproduktif), gangguan emosi (tuntutan zahir dan batin tidak dipenuhi) dan seumpamanya..

    Hidup membujang ada hadnya. Jika sudah cukup syarat segerakan pelaksanaannya. Jangan sampai gelaran andartu, andalusia, bujang lapuk, bujang terlajak menjadi milik anda.

    Firman Allah s.w.t dalam surah al- Nuur ayat 32: “Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang ) di antara kamu..”

    Hadis Rasulullah s.a.w. : “Nikah adalah sunnahku, maka barang siapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunnahku itu.” (riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas r.a.)

  56. pinky berkata:

    ehm..sy ada 1 kemusykilan..apakah jodoh setiap insan itu telah ditentukan oleh Allah..??mksd sy,adaka Allah telah tentukan dgn siapa kita akan berkwin..??ataupun,Allah hanya menjanjikan setiap manusia itu jodohnya,tetapi jodoh itu bergantung kepada usaha dan perilaku individu tersebut..??

    analoginya begini..
    sy mengenali lelaki A..tetapi atas sbb2 tertentu,kmi bersetuju untuk berpisah..tetapi,sy msh menyanyanginya dan msh berusaha agar jodoh sy dan dia di panjngkan..persoalan sy adalah,adakah panjang atau pendeknya sesuatu jodoh itu adalah berdasarkan usaha dan ikhtiar kita..??
    dengan erti kata lain,adakah jodoh ini sesuatu yang dinamakan takdir atau ketentuan Allah yang masih boleh berubah berkat doa dan usaha..??

  57. kebayan berkata:

    pinky .. kita hanya merancang dan berusaha .. tapi tuhan yang menentukannya ..

  58. ek ele berkata:

    pinky….benda ni complicated….tu sebab kita sebagai org Islam terima dengan redhanya
    ketentuan Allah….kalau kau nak fikir mau gila…pasal fikiran manusia ni amat
    lemah dan kecil di bandingkan dengan kuasa Allah…kalau kau nak fikir…ni dia

    kau doa = ni pun tuhan dah tentukan….kau nak usaha panjangkan jodoh…result tuhan dah tentukan…..perjalanan dari dulu hidup kau sampai sekarang…sama ada kau usaha
    ke tak ke apa ke sume dah di tentukan oleh tuhan…..tapi di samping itu kita bleh
    berdoa dan berusaha utk berubah…tapi ini pun dah di tentukan…kita rancang dan tuhan
    tentukan…tapi sebenarnya di luar batasan pemikiran kita…yang kita merancang tu pun
    tuhan dah tentukan….

    tu sebab dalam Islam…bab2 yang mengajar kita supaya menghambakan diri dgn Allah
    jangan di main2….redha…jangan ingkar….

    dan kita manusia….belajar menerima….dan memberi…..jangan banyak songih…pasal
    kalau banyak pertanyaan kemusykilan tentang Tauhid…kita akan rasa kita berhak utk
    mempersoalkan kewujudan Allah…..tidak akan dapat kita fikirkan…pasal kita manusia…yang takde bandingannya denganNya…tu yang nanti ada yang sampai sembahyang dalam sungai dah jadi sesat sasau…

    eh jau na lak aku kan….he he….simple je aku kalau logik nye….dah bersetuju nak
    berpisah apa nak repeat lagi…maknanya tak bersetuju lah tu…jiwa kata tak nak berpisah..raga aje yang kata kat mulut nak perpisah….ingat….raga tu casing je…
    yang gadget software nye sume jiwa

    Salam

  59. ek ele berkata:

    sekali lagi aku nak laser ni…..bagi aku…mulia betul kalau seseorang perempuan tak kawin dan bekorban utk keluarga demi adik2 …..

    tapi tanya aku lagi…ingat…..itu sebenarnya berkorban..tapi jalan dia salah sikit…..
    dah kawin pun bleh berkorban gak tolong adik2….memang akan di pertikaikan nanti statement aku ni….tapi ingat…tak kawin dah tua sok sapa nak jaga kalau tak anak2 atau partner kita (laki/bini)?

    ini kira macam….ada yang berkorban amik hantu raya mak dia pasal kalau tak amik
    mak dia tak dapat pergi dengan aman….berkorban gak ni…mulia…tapi salah…

    benda salah mana bleh buat…

    satu lagi…..kalau tak pecaya kerat jari aku ni…..ramai yang tak kawin ni baik lelaki
    ke perempuan ke…selalunya pasal banyak songih….cerewet dan lain lain reason keduniaan…contohnya….(drama sasta ni)….

    “aku di permainkan oleh lelaki itu…dia cakap dia hartawan
    ..tapi sebenarnya tukang kebun aje….crittttttttt (bunyi tape video rewind)….flash back…masa mula2 jumpa bukan main aku tunjuk dia gelang aku..kebaya aku…rantai aku….kehidupan aku….dan kasi tau apa impian aku lepas kawin nanti dengan dia…
    …pastu apa lagi…si jantan terpaksa lah berlakon up to akunye expectation……alih2
    sekarang aku dapat tahu dia tukang kebun….cis dipermainkanya aku…..”..sapa main sapa ni sebenarnya….entah lah…contoh aje lah kan….

    itu aje lah aku nak cakap..tepuk dada tanya selera….lepas puasa ni nak nasi briyani aje
    bila tepuk dada aku ni….pasal tepuk dada..belum sempat tanya selera ..perut dah bunyi…he he

  60. kayeye berkata:

    x sume ikut kehendak kite…

    kekadang kite nak, tp org len halang…

  61. kebayan berkata:

    Bila dah genggam tangan tok kadhi tu .. dah melafazkan akad nikah .. maka itulah jodoh dan takdir kita .Terimalah dengan hati yang terbuka .Mana mungkin kita berkata yang kita tak cinta pada isteri kita .. cinta boleh berputik pada bila bila masa saja .Ingatlah kita berkahwin bukan semata mata hanya nafsu .. kita menjalankan amanat tuhan .. peliharalah kesucian perkahwinan ..

  62. farahani berkata:

    fuhh..pedih gak kene lazer ek ele..bbzzzz….

  63. kayeye berkata:

    ek ele nih betul2 kuarkan abih sume yg terpendam time pose arituh nih haha..

    xpe2, laserkan aje, kalu x point kat sesape, x salah pun kan ek ele kan kan hehe :P

  64. ek ele berkata:

    tapi kebayan lagi kelas…aku bukak mulut sejam..tapi isi seminit je….kebayan bukak mulut seminit..tapi isinye sejam….

    bukan apa aku bukak mulut sejam tu…sebab ramai manusia atas dunia ni kene 16 kali cakap baru dia paham

  65. kirana berkata:

    Kalau tanya kat bos tpt keja kirana, dia kata dia nak anak- anak dia kawin lambat, sebab nak anak dia berjaya dulu, kumpul harta dulu, dapat nama dulu….Dia kata dia tak setuju orang2 yang kawin cepat (cthnya kirana la) sebab dunia dah berubah, zaman dulu orang kawin cepat sebab tak de benda lain yang nak dikejar tapi sekarang banyak benda nak dikejar dulu (prepared). sampai anak dia dah ada gfriend pun, kena dpt persetujuan dia dulu! Entahlah, bagi kirana kalau orang perempuan, asal dah dpt diploma/digree dan kerja yang baik, dah boleh kawin! Tapi lelaki kenalah stabilkan ekonomi dulu. Jangan simpan cukup2 untuk kawin jer…. dah lepas kawin nanti nak juga ada rumah/menyewa… nak ada kereta…sebab mana lah tau lepas kawin terus bunting pelamin… dah ada anak tak kan nak naik moto kot….

  66. pinky berkata:

    ek ele..trimas2..eheee…emm,tp sejujurnya..aku msh beharap antara kitorang msh berjodoh..sepa tau berkat doa,Allah temukan kitorang semula..kan..??kan..??
    neway,aku bedoa aku dpt lepas tempoh2 “sakit” skg ni.. ^^,
    insya- Allah..klu mmg dia jodoh yang Allah tetapkan utk aku,aku harap Allah berilah petunjuk pd kmi berdua..lgpun,klu di pikir2kan,kitorang bknnya nak kwin skg pun..cumanya,rsa ‘sakit’ tu ttp ada..mkin aku doa utk lupa dia,mkin kuat pla dia dtg..xpalah,Allah lebih mengetahui stp yang berlaku..

  67. ek ele berkata:

    kirana…masa saya kawin saya kerani je…naik RXZ…6 bulan kawin bini mengandong..terus Allah kasi rezeki beli keta…..pastu tak penah saya bawak anak bini naik moto……and pastu rezeki lagi murah dan senang terkumpul selepas kawin berbanding
    sebelum….

    Salam

  68. pinky berkata:

    jap2..kiranya…

    analogi aku..
    aku knal ngan b,tp aku becinta ngan c..tp,jodoh yang ditentukan olah Allah adalah A.kiranya,wlau apa pun,aku ttp akan dgn A..??
    soalan aku nih..
    adakah jodoh ni satu ketentuan Allah yang msh ble berubah (jg atas ketentuan Allah) berkat dari usaha dan doa..??

    “Allah x akan mngubah nasib sesuatu kaum,melainkan kaum itu sdri yg berusaha..”
    adakah hal yg sama berlaku kpd jodoh..??

  69. kirana berkata:

    Memang betul kata kau ek ele, lepas kawin especially bila ada anak, rezeki makin bertambah murah… Alhamdulillah! Cuma kirana tak paham pasal bos kirana tu lah…. fikiran orang yang kaya cam dia tu tak sama cam kita yg sederhana ni……Mungkin dia pandang rendah kat kita yang kerja makan gaji je tak?!….

  70. kebayan berkata:

    pinky .. kadang kadang dalam hukum ugama kita dilarang untuk berfikir sesuatu yang tak dapat dicapai oleh akal kita .. takut takut tergelincir akidah kita .. semuanya kerja tuhan .. berserahlah kepadanya ..

  71. kebayan berkata:

    correction – no for ” kadang kadang “

  72. piah berkata:

    pasangan perlu mendapat restu dari orang tua..kalau orang tua tak restu..walaupun kita kata kita dan dia akan berbahagia kerana terlalu sayang menyayangi…pasti ada timbul gak masalah…benda ni aku sedar bila tengok asam garam perkawinan kekawan aku..

  73. ek ele berkata:

    piah…aku berpendapat sikit je lain dari kau…..restu dari parent yang normal i.e. bersesuaian dgn ajaran ugama kita memang perlu…pasal restu dia org tu selalunya
    ada berpandukan dan berkaitan dgn benda baik-baik…

    tapi kalau mak bapak perompak professional dan tak restu anak dia kawin dgn doktor pasal nanti anak dia tak sambung kerjaya merompak tradisi turun menurun keluarga
    ..tak payah lah ikut restu tu…kau kawin je lah dgn doktor ke dgn guru ugama pilihan hati..

    dapat kut message aku ni kan…he he”

    Salam

  74. ek ele berkata:

    lain lak gambar aku tu kan pasal type email salah…pakai laptop adik aku ni….yang ni betul tak?

  75. ek ele berkata:

    pinky….lumrah manusia…kita nak kan jawapan bagi tiap persoalan…..tapi..tak semua
    jawapan akan di fahami oleh manusia……pasal jawapan tu bukan datang dari
    manusia…ia datang dari Allah S.W.T. kita bukan di taraf yang sama nak memikirkannya..

    memadai lah kau fikir apa nak makan pagi sok…he he…

    nasihat aku senang je….belajar bersyukor…..belajar menerima kelemahan org…..
    cuma kalau kita kawin dengan tunggul kayu aje baru boleh takde masalah…

    Salam

  76. siti asma berkata:

    assalamualaikum wbt…saya siti dari utara..pasal jodoh..saya ingin cari teman hidup yang boleh membentuk keluarga bahagia dunia dan akhirat..InsyaAllah..saya masih belajar dan umur saya 27 tahun..saya suka duduk di rumah dan keluar hanya untuk ke kelas atau jika ada urusan..saya tidak gemar berfoya2 atau melakukan perbuatan yang tidak berfaedah…saya tak penting rupa paras..saya hanya perlukan seorang lelaki yang beriman,baik akhlak budi dan bertanggungjawab..kalau ada sudilah hubungi saya di 0176517834 atau 0194226135..

  77. kebayan berkata:

    ada orang jodohnya datang dengan cepat .. sementara ada juga jodohnya datang lambat dan ada juga langsung tak ada jodoh .Hiduplah kita didunia ini mengikut kesesuaian diri .Yang maseh solo .. mungkin merasa kesunyian tak ada tempat mengadu dan bermanja sementara yang berpasangan pun ada juga masaalahnya ..dengan bebanan tanggung jawap dan kecurangan pasangan .Rasanya solo dengan berkahwin sama aja .. yang penting cara kita menghadapi masaalah dalam hidup ini .. kena positif selalu ..

  78. piah berkata:

    kalau dah ada jodoh…tup tup kawin..macam aku dulu..ada juga pak we…hilang pak we ..dapat pak we lain…last-last aku kawin dengan lelaki yang aku tak berapa nak kenal ….kira bercinta lepas kawin lah…tapi Alhamdulillah..memang jodoh aku dengan laki aku..dan aku bahagia…disamping anak-anak aku…

  79. puterififi berkata:

    jodoh mmg sukar nk di gambarkn,tp..kalau kita bertahan sejauh mana pon.kalau bukan jodoh kita,mmg buknla …p3 telah mengenali lelaki nie hmpir 5thun,bermacam dugaan telah lalui,akhirnyer tgl lagi sebuln ingin berkhwin,pts pertungan,kkdg pk sejenak mmg bukn dia jodoh kita atau ade jodoh lebih baik? slps itu hadir seorg lelaki yg menyinari hidup p3,dgn hnya perkenlan yg singkat..dan kini kami menanti hari pernikahan kami,yg p3 harap bahagia hingga akhir hayat..

  80. teruterubozu berkata:

    cint ITU MENYAKITkan jika cinta itu tidak dinilai dengan baik..hanya orang yang xfhm apa itu cinta akan benar2 menyesali bila cinta itu telah pergi.masa tue menangis airmata darah sekalipun xguna disesali kerana peluang telah byk diberikan agar belaku perubahan tp kerana keegoan sampai lupa segalanya.

  81. mr.white berkata:

    akum sume..sbagai umat islam kta x patut bercinta sbelum berkahwin, inilah penyebab maksiat…wallahualam…

  82. kebayan berkata:

    cinta itu ibarat kentut .. jika tak dilepaskan akan resah gelisah .. bila dah dilepaskan ah .. leganya ..

  83. hmhazu berkata:

    assalamualaikum….sy kalau boleh mencari pasangan untuk suami sy.ada tak sesiapa yg sudi…. mungkin ini agak pelik untuk di dengar tapi sy ikhlas.

  84. keris berkata:

    Kalau lelaki umur 50han berapa pula umur wanita yang sesuai untuknya

  85. marcelozenneti berkata:

    Saya berumur 30 tahun 6hb Januari lepas..Sperti wanita yang lain yang masih tiada pasangan, saya masih tercari2 pasangan saya. Setiap hari menceburi kawn2 yang telah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri. Tetapi redha dengan ketentuan Allah, mgkin ini bukan masa yang sesuai untuk bertemu jodoh lagi..

  86. matahari berkata:

    marcelozenneti…

    Tergeliat lidah aku nak sebut nama kau tu…Pada zaman sekarang kalau umur 30 tu..muda lagi…kalau kau ada kerjaya apa takut..Masa kau masih panjang..jangan cari laki orang sudah la…Tak payah nak cemburu..sebab sekarang ni..kalau silap pilih jadi tak menentu..Kau kena pilih yang betul2 beriman dan yang berilmu. Cuba kau layari laman lain macam2 masalah boleh kita baca…semua tu..penting untuk kita berfikir..dan mencari pengetahuan dan pengalaman…Nak kawin ni..jgan ambil mudah..

    Aku yang dah kawin ni..pun masih bergetah dan ramai teruna yang cuba nak goda aku..masakan kamu yang belum kawin..Yang penting kau mesti ada peterampilan yang menarik.. tak semestinya cantik..Sikap kau mesti ramah dan mudah tersenyum..kau mesti menjadi seorang yang periang…Kalau ada perangai yang tak elok tu..buang jauh2…

    Satu hari jodoh kamu akan tiba…aku doakan….

  87. ida berkata:

    saya berumur 22 tahun, pelajar tahun dua Ijazah,kelahiran johor.saya ingin mencari seorang lelaki yang baik dan ikhlas menjadikan saya isteri.kerana saya berasal dari keluarga susah dan adik beradik ramai yang masih belajar di universiti,saya perlukan seseorang yg dpt membantu saya dlm kehidupan saya.ida_success1987@yahoo.com

  88. fadil berkata:

    saya ingin mencari pasangan untuk menjadi teman hidup….saya ingin mecARi guru wanita bujang dara berumur sekitar 24-25 tahun,,,hubungi saya…hubungi saya 0137251920

  89. lynn berkata:

    sy berusia 22thn.dok kt n9.sedang mcari teman hdup yg btL2 ikhlas.beragama,btanggujwb,hormat org tua serta mpunyai pkerjaan yg tetap…jika ada hubungi sy 0172547883.

  90. leha berkata:

    saya zaleha..umur 28 tahun nak cari seorang lelaki yang mahu berkahwin dgn saya ..kerja tetap..dan ada impian dalam membina kehidupan..seorang yang tabah pernah merasa susah dan hidup untuk mendapat redha Allah dan kahwin dengan saya kerana Allah..

  91. muhlaz berkata:

    aku mo tanya gimana caranya agar kita tau atu yakin bahwa orang tersebut jodoh kita tolong kasih tau ya……………. email aku adhani34@yahoo.co.id ok!! fs dan fb juga itu alamatna

  92. muhlaz berkata:

    aku tungguin emailna

  93. Safiudin berkata:

    “dah jodoh kau dengan dia, ikut aje lah..”

    kita bukan ditakdirkan untuk jodoh tetapi kita masih perlu mencarinya! (untuk orang bujang aje le)..

    yang dah kahwin tak payah le cari2 lagi…

    “Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu menikahinya), maka nikahilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (nikahilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya. (QS. 4:3)

  94. kejora berkata:

    Assalamualaikum..
    Sy tertarik dengan topik ini..berkaitan jodoh. Kepada rakan2 semua, ketahuilah bahawa Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita.Sering kali kita menyesali dengan apa yang terjadi kepada kehidupan kita..adakah kita sedar bahawa perbuatan ini seolah-olah menyalahkan takdir..perlu diingat,perkara yang baik difikiran kita, mungkin yang terburuk hasilnya, dan perkara yang difikirkan buruk, adalah yang terbaik buat kita..pernahkah terfikir mengapa dan kenapa apa yang diimpikan tdk kunjung tiba?? berfikirlah secara positif. umpamanya,sepasang suami isteri amat mengharapkan kehadiran cahaya mata, dan impian itu tercapai, wlau bagaimanapun setelah dewasa anak itu menjadi anak derhaka..kesudahan yang menyedihkan.Kehidupan kita 100%.Berapa pembahagian yang dapat mencukupkan 100% itu. mungkin 50-50, mungkin 60 – 40 dan mungkin 80 – 20. hasil tambahnya pasti 100. banyak contoh dapat dilihat dan boleh diambil iktibar. si A eoarang yang sangat kaya, tetapi tidak memiliki zuriat, si B seorang yang miskin, tatapi memiliki ramai zuriat..begitulah kehidupan..beryukurlah dengan apa yang diberi dan tidak perlu dipertikaikan..kita adalah hak-Nya. Bersyukurlah selalu..

  95. nurkasihrena berkata:

    assalamualaikum..
    seonok jgk dok dgr masalah yang di alami org semua org di sini..
    sy xtau lah adakah masalah sama yang di hadapi oleh kaum hawa akan saya hadapi suatu hari nanti..

  96. mj berkata:

    kita lahir berpasangan tapi mungkin yg tak sempat merasa atau malas menunggu mecari lama..meragut kekasih orng yg dah tersurat dgn paksaan..aku malas nak tunggu buah mempelam depan rumah ku masak gugur sendiri..kalo masak memang sedap di makan kemanisan.. tapi aku bedal je – kait aje yg muda mengkal untok di baham ..walau masam mengangui kesihatan seterus nya..bab 2 aku takut di curi orang…permintaan dalaman dah melebehi tahap keinginan.. anak buah aku sweet 24 pompuan cantik molid nak cari yg beragama..kerja tetap..loaded..handsome…0123155395

  97. abangajii berkata:

    mak oii..sekarang ni nak cari harta kemewahan rupa aja..ambik habuan..

  98. man pak semambu berkata:

    Aku tidak lah nak salah mana mana pihak,sebab bini aku nie hah, lum kawin kata nak berkongsi lanja, tapi lepas kawin semua nya aku – gaji kecik nie aje yg tanggong dia 4 angka, lopeh tangan aje nie..kata die dah tanggongjawab suamie, bagi aku bab ugama ni aku turuti..tapi jgn lah janji tinggal jangi lum kawin..nanti jadi kanji…die gie.

  99. pakkochok berkata:

    abangjii dan mansemambu klon ke nie..tak pe leh suko soko aje..lah nampak

  100. wan berkata:

    SALAM..

    Semua orang nak benda yang baik di antara yang terbaik.Penah tak kita muhasabah diri sendiri berapa jahat kita dgn allah s.w.t (Orang gila tak kata dirinya gila).Cek diri sendiri layak tak kita dgn si pulan bin si pulan.Tentang jodoh ni duk dalam qada dan qadar sudah di takdir di luh mahfuz..tak payah kita duk pening kepala tentang jodoh…yang penting bagaimana cara untuk mendapat keredhaan dari allah s.w.t.

    Untuk mereka yang nak cari pasangan soleh dan solehah ini adalah ayatnya.

    Cukuplah kau mencintai Allah dengan
    sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah, kau akan mencintai ku keranaNya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

  101. diva berkata:

    kalau lelaki umur 61 masih umph lagi tak? dia mmg tak ada apa2 penyakit setakat ni. ekonomi dia stabil. rupa pun ok lagi. umur sy 42. rasa2 ok tak kalau sy kawin dgn dia? tlg lah bagi pendapat.

  102. MOHD IZHAM B. MD ZULKIFLI berkata:

    aslkum,sy sendiri pn x tau nak kata apa? sbb sy sendiri pn masih blm m’alaminya(p’kahwinan),apapun yg kita lakkukan hrs m’ikut panduan yg tlh D ttp’n Allah S.W.T,usaha penting sblm tawakal.s’galanya tlh t’tulis,jika ada masalah tanganilah dgn akalmu, kerana akal, manusia diangkat darjatnya D sisi Allah. kemudian berdoalah pada Allah.InsyaAllah.sy sendiri tgh berusaha,moga Allah m’beri petunjuk kpd sy. wassalam

  103. az berkata:

    Assalamualaikum

    Bila membaca ruangan ini, baru saya sedar bukan saya sahaja yang masih dalam penantian untuk bertemu jodoh. Saya berumur 30 tahun dan bekerja sebagai eksekutif di sykt GLC. Sehingga kini, ALLAH masih belum temukan seorang lelaki untuk menjadi teman hidup saya. Kepada semua rakan-rakan yang menghadapi dilema yang sama, sabarlah. Moga ALLAH akan membalas kesabaran itu dengan sesuatu yang indah. Amin. Kepada yang ingin menjadi teman atau sahabat, boleh e-mail saya di muza_4955@yahoo.com.

  104. rin berkata:

    salam..say nie x lah nak komen ape2 bab maseh budak lagi,n bca lah pengalaman pak n mak cik semua..umo baru 21…tkt jugak tgok cta mcm nie kan…tapi lucu lah jugak tgok yg bg no tel n cari jodoh padahal baru je cerai…mmmm…nak kata ape ye….papapun all da bez kat sume…tabah dan hadapi cabaran dgn positif

  105. ruth berkata:

    assalamualaikum saya baru joint.salam perkenalan tujuan saya joint ingin mencari kenalan.kalau ada jodoh alhamdulilih saya di ceraikan suami dgn talak tiga 10tahun yg lalu kerana org ketiga tak mahu lagi berkongsi.madu saya muda dan org indonesia. bekas suami pernah ckp tak ada lelaki yg nak dgn saya.sampai sekarang saya rasa kata2 dia mcm betul sampai sekarang saya belum jumpe sesiape,walaupun ada anak2 tapi teta[ rasa sunyi

  106. permata berkata:

    assalamualaikum wt
    sabar lah ruth. hidup ini mmg mcm2 ujian. lain org lain ujian nya. agar ujian yg tersaji di depan mata mendekatkan kita kpd Dia yg menentukan segalanya.

    • Dilemma berkata:

      wahai cik permata… mmg betul apa yg pertama cakap tu… mmg kita perlu tahu dan sedar hakikat bhw jodoh pertemuan di tangan Tuhan.. kadang kala, setiap pilihan yg nampak baik di mata kita, sebenarnya adalah TIDAK dlm suratan yg tertulis di tangan Tuhan…cuma kita perlukan sedikit kesabaran utk melihat kebenaran yg perkara yg tlh ditentukan itu sebenarnya adalah yg terbaik utk kita…

      pssstt: Do i know u Permata?? hihihih..

      • Abg manja berkata:

        hai adindaku delima…u r still active my dear with ur marblous comment..can i know more about u??u look intrested when u have a story and share with each other…u r very nice.

  107. strawberry berkata:

    salam semua..sy 24thn dan masih menunggu jdoh..sy keliru untuk membuat pilihan..ade seseorang meminati sy secara serius tetapi sy tiada prasaan pd die..bkn pd dia je..sy xde prasaan pada sesape pon skg ni..xtaw la knp..xnak la kawen lambat..tp cmn sy nk trima die kalo hati sy xde prasaan pd die..mak sy sokong 100% sy kawan ngn die..kadang tu umur cmni pon da trase tua da..sy ni g kls blk kls..bkn jmp org sgt pon..sy tkut nnt kalo x trima die lak,nnt sy xjmp da yg sebaik die..sshnye nak wat kputusan..tlg sy~

  108. rogayah othman berkata:

    Salam berkenalan pada semua. Semoga kita dalam rahmat Allah dalam mencari jodoh…

  109. carisima berkata:

    salam ukhwah….saya tertarik dgn topik yg dibincangkan kat sini. di kesempatan ni,saya ingin mencari kenalan atau yang boleh dijadikan teman hidup..saya akan berumur 29 tahun..ingin cari kenalan di kalangan guru lelaki lingkungan umur 28 31tahun…kalau boleh di sekitar pahang..saya tidaklah jelita tp sedapla mata memandang dan berkerja kerajaan.boleh email ke saya (mis_yankumi@yahoo.com)…

  110. aku ada lah aku berkata:

    I umor dah nak menyembah bumi, keinginan masih ade tapi nak cari yg loaded ade potongan misti lawa sedap mata memandang,kalau buleh free from any sickness…i nak cuci kaki aje…

  111. Teja berkata:

    Learn from yesterday.. Live for Today and Hope for Tomorrow..

    “Assalamualaikum.. semua.. Teja org baru.. just nak share dan berkawan dngn semua..”

    Teja ni umur early 30’s.. tp selalu dapat berkawan dan yg hanya ingin berkawan dngn Teja semuanya muda dr Teja.. tetapi semuanya tidak kekal.. kdg² sunyi jugak.. mungkin jugak pengalaman lalu telah membuatkan Teja dihukum begini.. tp semuanya Takdir.. jika ingn berkenalan.. email la Teja.. wakaluci@yahoo.com

    Wassalam

  112. nurul berkata:

    saya nurul..
    asal kedah…masih menati jodoh saya tp kalu ada yg sudi b’kenalan sila lah email ke n_aziem@yahoo.com usia akan mencecah 30 tahun…ok wassalam

  113. rosaceae berkata:

    SALAM…
    RAMAI ORG MENGATAKAN GADIS BERKERJAYA SKRG TERLALU MEMILIH…SEBAB TU LAH JODOH LAMBAT SAMPAI..TP HAKIKATNYA TAK SEMUA BEGITU. RAMAI GADIS YG INGIN MENCARI PASANGAN HIDUP, TAPI IA X SEMUDAH YG DISANGKA.WALAU ORG KATA, ZAMAN DAH BERUBAH….PERIGI MENCARI TIMBA X RELEVAN SKRG… NAMUN HAKIKATNYA, MASIH RAMAI GADIS YG MENGHARAPKAN LELAKI DTG MENAGIH CINTANYA…. SO, LELAKI2 BUJANG, JGN TAKUT MEMBURU GADIS YG MENDAMBAKAN CINTA ANDA…..

  114. rosaceae berkata:

    Sesiapa yg sudi berkongsi kisah or menjalinkan persahabatan, silalah e mail ke rosaceae_blossom@yahoo.com

  115. sweet56 berkata:

    nak kawan dengan sapa sape aje..jadi tak jade belakang kira..pakkochok@yahoo.com

  116. melia berkata:

    Salam..

    15 April baru2 ni genap 2tahun hbgn kteorg..Tp,saye tgglkn dia pada 16 april kerana yg maha Esa..saye xsggop nk couple lame2 sedangkn umo kami baru 23..masih pnjg perjalanan..kami belum trpikir nk kawin..bohong la kalo saye xsyg dia..tp,hati saye dh kuat xnk brcinta sebelum kawin..jd,saye lebih senang kalo bercinta dgn maha Berkuasa..biar Dia yg menentukan segalanya..saye hnye redha..hanya Cinta dariNya yg sgt setia dan jujur..saye sgt bersyukur..pada yg sebaye dgn saye,jgn la trburu2 dan asyik ngn cinta dunia..Allah berpegang pada jji..lelaki yg baik utk perempuan yg baik..begitulah sebaliknya..wallahu’alam..

  117. hani berkata:

    saya seorg wanita b’kerjaya, sy penah kuar ngan lelaki lagi muda dan b’keja. selepas 8 bln kami kuar, saya mendpt tahu dia ade pompuan lain, sejak dari hari itu dia trus mengatakan yg kami tidak setaraf…dan katanye akan bertunang ngan pompuan itu, selepas 5 bln saya hati saya utk dia masih kuat dan saya masih merinduinye walau saya memberi peluang kpd diri sy utk b’kenanlan dgn yg lain. si dia blm lagi bertunang, sudah byk kali pospone. bagaimana kah utk mengubat hati ini…??? adakah ade jodoh yg baik lagi atau adakah dia utk ku?

  118. perogolbersiri berkata:

    tak tau laa..sebagei kato2 biasa aku rogol suka sama suka ..lepas tu kawein..

  119. perogolbersiri berkata:

    aku pun pernah berkenalan terlalu banyak sangat …maklum lah nak pilih yg best drp the best..tapi tak ku temui…aoa lah best sangat dlm perkawinan ini…yg blum ku temui saperti di katakan… .hingga masa mengatasi usia ku ini ..kini aku kesaorangan tanpa zuriat famili atau kenalan..sedih tu memang lah sedih..amat terasa kat ati samasekali…apa tak lagi bila memandang anak2 org kesana kemari…ibupada bergembira tersenyum di muka dan hati….tak terkira nak di perkatakan…kadangkala aku memang tersenyum kesaorangan diri,…ada yg kata aku dah tak kenalkan diri lagi ..luahan ..screw loose..dah di terima sejati.tapi aku tetap dgn halimun di pemikiran yg mengambarkan kelunakan malam tak terperi ..lakunan pementasan yg ku alami …bila mengigati petarungan free atas tilam dreamland spring tu hah..amat mengelikan hati samasekali…yg aku amat hairankan pemberian syadu tak terperi itu..seolah olah selepas madu di hirup..mereka meninggal aku pergi..tak tau lah keadaan dunia kini..siok tu memang laa siok dapat free..tapi bila dah tue ini menyesal menjadi jadi lak..apa nak ku kata lagie api neraka tetap ku tempohi..

    • sekampung berkata:

      hai perog..u nii ade ade saje, tu lah cari satu kawin dah ada zuriat agak gak tak nyam cari lain bila u rase dah ngam..atau sampai dapek yg betul2 sebulu dgn u..apa dah jadi bila u mati tak de sape yg simpati kat u bersama sampai K O..maklum lah zaman ayam cucu looinni…kalo dah ado anak..walau macam mana pun kelakuan dia orang..tetap jua ada orang menziarah pusara u de kemudian hare..kan ..dan sikit sebanyak mendoakan roh u..harta titik peluh u pun tak kemana kan..kalu sebagai lelaki u maseh boleh buat kerjakan membajakkan ? kalo idak am so sorry lah..tapi kalo pompuan , dah meningkat 2..sorry ajaa laa…kalo dapat anak angkat yg soleh okey laa.. kalu disebalik nya.. so sorry lah…sepatut nye u kena plan perjalanan hidup u awal awal lagi before etenity.. I am so soory..dont ever cry over split milk..be happy with urr remains days ahead..banyak banyak lah astafarullah …..good lucks…

      • kekeruhandiriini berkata:

        sehebat hebat kejadian seorang lelaki ietu ..seteruk2 kerja membajak dia bikin tetap steady..elighment tak lari.. tapi kalo opposite sex tu rentikan nak bertukar ganti..di mana keseasonan akan tetap menjadi…

    • shamni berkata:

      salam perogol bersiri..sedih lak saya bace luahan tu..

  120. za berkata:

    Jodoh ditangan Allah…sudah nak masuk 4 tahun suami meninggal dunia…hanya tahun 2010 ini sahaja mula hati terbuka untuk mencari penganti…umur calon yang dicari..47-60tahun..memang sudah ada yang melamar…tetapi belum temui yang sesuai….jika ada yang sudi..email z.bibah@yahoo.com

    • ...... berkata:

      Kadangkala…. jodoh tidak akan datang mengolek bagitu aje..bibah..kena berusaha ..jugak..tapi kena hati hati jugak xaman pakei buang nie..bukan cahaya yg menerangi kita tetapi kegelapan pula yg tiba..mus@iname.com

      • ...... berkata:

        …harus ingat jua kalau dah mempunyai anak blum dewasa atau umor dah meningkat pula, kalo buleh cari pengganti dari kalangan kaum kerabat saudara mara jauh dekat..yg baik baik belaka atau yg kita kenal pasti…kelakuan nya, supaya bila dah tiba masa ..time of calling ”home”..dah geranti anak atau harta di jagai dengan sempurna…likely mungkin dah terjadi..atas peninggalan si lelaki …baru.. bergembira dgn warisan harta.. bah kata anak yg dah dewasa jadi mangsa pula.

    • zack berkata:

      klu sudi sms sy 0134712486,blh kt knl2

  121. jbblues berkata:

    mana2 perempuan yang nk berkenalan email saya kt zainal_hlm@yahoo.com

  122. Jomblomen Sejati berkata:

    Dear all fren, siapa yea mau pacaran dengan ku yang telah kena kanker leukemia dan skr sdh pola makan vegetarian seumur hidup dichat/sms online lucu 08197827772 :D

  123. habibah berkata:

    cinta tak ,mamandang sesuatu walaupun tidak direstui kedua orang tua. jadi jangan menyerah walaupun apa yang terjadi kalau kalian saling mencintai

  124. Aina berkata:

    Salam. Saya ingin mencari teman suka dan duka. Beriman. Baik. memahami dan penyayang.

  125. Aina berkata:

    Salam. Saya liza. Ingin mencari teman suka dan duka. Mgkin juga sbg teman hidup jika sesuai. Sgt Penyayang. Beriman. Brumur 38thn. sgt ikhlas. Bekerja ..jodoh ajal maut itu ketentuan Allah. Blh email saya. Di.. norlieza08@yahoo.com

  126. afii berkata:

    erm ramai lagi yg belom berjumpe jodoh rupenyer
    tidak terkecuali diri ini
    Ya Allah. semoga dipermudahkan kehidupanku dan rakan-rakan yg lain
    Permudahkan Kami bertemu jodoh kami..Amin

  127. izan berkata:

    kdg2 diri ini terasa sgt sunyi tanpa teman di sisi..ya allah, pertemu kan lah jodoh untuk ku..permudah kan lah urusan jodoh ku dan kwn2 ku.amin.sape2 yg nk jd kwn sy bleh la email sy..nur_izzan965@yahoo.com

  128. Amirah berkata:

    Manusia tiada yang sempurna.. Trimalah seadanye..

  129. zahira berkata:

    Kenapa kensunyian amat terasa… mungkin masanya untuk ku mencari jodoh sudah tiba… ya allah ampunila aku sekiranya telah melakukan dosa, sucikanlah hatiku untuk ikhlas menerima sesiapa saja jodoh yang telah ditentukan olehmu. pertemukanlah aku dengan pemilik tulang rusuk ini untuk menjadi teman dari dunia hingga aklhirat. sape2 yang ikhlas nak berkawan boleh ym ierraz81@yahoo.com

  130. dina berkata:

    as salam.. Hati ini kesepain, wujud rasa dengki atas kbehagian kwn2 lain. Jauhkan la aku dari perasaan itu dan aku redha dengan ketentuan allah. Janganlah aku d uji dengan ujian yang tidak mampu aku hadapi dan aku mharap belas kasihmu.. Permudahkanlah jodoh ku dan rakan2 d sini agar kami boleh meneruskan syariatmu ya rabb..

  131. mar berkata:

    sayang..aku masih mengingati dan merindui mu…

  132. Kalsom Ahmad berkata:

    Semoga Allah merahmati dan memakbulkan doa-doa daripada hambaNya…. Amin

  133. as berkata:

    Saya ingin bertanya…untuk perempuan yang pernah buat dosa..masihkah lagi ada jodoh untuk mereka?

    • Didi berkata:

      Allah Maha Pengasih dan Penyayang yang penting kita sebagai hamba bersifat binasa berusaha dan bedoa mendapat keberkatan dan kerahmatannya.

  134. Didi berkata:

    Saya seorang lelaki mencari seorang wanita yang berfikiran terbuka,pandai menyimpan rahsia,ikhlas dan dapat menerima seadanya sekadar meneruskan keperluan kehidupan.Mohon maaf kepada semua seandainya menyinggung perasaan atau berselisih pendapat.

  135. nissya berkata:

    nissya berkata:november 29,2012 at 2.05am sy mncri tmn yg bole terima sy seadanye….klo bole nk yg duda atau yg bujng…berumur 28thn dan beriman dan bertanggung jawab…..yg xder ada atau ada ank….sy janda yg ank dah meninggal dlm umurnye 25ari….ne no fon sy yg berminat utk mengenal sy lg lebih dekat…0176654986..balas

  136. ayunee berkata:

    salam..sy yunie keje govt. sy dh umur 35thn. sy sedeh sgt kerana smpai skrg x kawin2 lg. dpt teman lelaki pon semua hnya permainkan sy sdgkan sy betul2 jujur n ikhlas serta berniat nak cr seoarng suami yg baik2. sy redha mgkin ini ujian buat sy. sy nak cr seorang lelaki yg betul2 nk jdkan sy isterinya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers

%d bloggers like this: