Tips Untuk Mengenali Suami Curang

1. Suami anda selalunya tidaklah terlalu bergaya, tetapi tiba-tiba anda perasan suami mula menjaga badan dan berdandan. Tidak lagi biasa-biasa saja atau selekeh lagi dan cukup ambil peduli kisah penampilan diri! Hah! Ini menunjukkan suami anda sudah mula beri perhatian kepada seseorang yang diminatinya.

2. Suami pakai dua atau lebih talipon gengam? Ada sesetengah kompeni memang ada memberi kemudahan talipon genggam dan suami mungkin dikurniakan kemudahan ini. Tetapi awas, jika salah satu talipon genggamnya dipadamkan. Ini memang boleh menimpulkan keraguan!

3. Suami mula dingin atas katil jika anda mengajaknya bersama. Ada pepatah mengatakan, masakan kucing menolak lauk, ya! Atau mungkin bila suami nampak kelemahan anda, suami mula komplen yang anda tidak pandai itu dan tidak pandai ini! Jika suami memilih untuk berdiam diri tanpa komplen, suami akan bermasam muka.

4. Suami anda semakin banyak termenung sendirian sambil tersenyum meleret seorang diri. Orang yang hatinya sudah berputik dan mula ber‘bunga’ biasanya boleh dilihat menerusi ekspresi mukanya. Maklumlah, lelaki yang baru mula menjalinkan hubungan dengan seseorang yang diminatinya mudah dilihat seri cinta diwajahnya.

5. Tiba-tiba suami anda menjadi seorang yang mudah lupa! Mungkin fikirannya merewang jauh kerana asyik terkenangkan ‘kekasih gelap’nya, jadi banyak perkara yang dia mudah lupa.

6. Suatu hari suami mengatakan dia ditugaskan ke luar daerah. Jika anda katakan yang anda ingin turut serta tetapi suami pula bersungguh-sungguh pujuk suapaya anda tidak mengikutnya. Awas! Suami mungkin telah berjanji dengan temanitanya untuk berjumpa semasa ke luar daerah. Ingat, ada tambang murah tiket kapalterbang yang memungkinkan suami melancong bersama ‘kekasih gelap’nya!

7. Tiba-tiba suami cukup perihatin dan memberi perhatian lebih pada anda? Jangan mudah terpedaya dengan aksi hidung belangnya, kadang-kala sikapnya yang tiba-tiba positif ini sebenarnya untuk mengaburi mata anda supaya anda tidak perasan atau terhidu kesalahannya.

8. Suami selalu lewat tidur. Jika dulu beriya-iya mengajak anda tidur awal supaya boleh diulitnya tiap-tiap malam, awaslah, jika kebelakangan ini dia suka tidur lewat. Jika tiada rancangan menarik di kaca televisyen dan suami asyik mengerling talipon genggamnya, berwaspadalah. Berkemungkinan suami mahu bermain sms dengan ‘kekasih gelap’nya! Lewat malam adalah masa yang boleh menimbulkan suasana romantis.

9. Suami tergagap-gagap bila ditanya soalan yang umum, misalnya “Kenapa nak jaga badan sekarang ni?” atau “Ada tak abang suka perempuan lain?”

10. Suami mula tidak ambil ambil peduli kepada anak-anaknya biarpun selama ini suami mengambil berat perihal anak-anak dan selalu bermesra/bermain dengan mereka.

Antara tip dan ‘kerja-kerja gila’ yang boleh dipertimbangkan oleh seorang isteri dalam menyelamatkan rumahtangganya ialah:

1. Talipon gengamnya selalu di‘silent’ atau ditutup ketika berada di rumah. Jika ini berlaku, tentu ada sebabnya, berkemungkinan besar ada sesuatu yang cuba disembunyikannya. Sesekali periksa talipon gengamnya, semak SMS, email dan panggilan telefon suami. Mohon penjelasan secara berhemah tentang sesuatu yang mencurigakan. Jangan mudah menghukum, tetapi tanyalah dengan baik pada masa yang anda berdua selesa.

2. Apa kata anda buat kejutan! Sesekali ambil cuti mengejut dan pergilah melawat suami di pejabatnya dan biarkan hati anda merasa apa-apa yang berlaku di sana.

3. Ambil peduli siapa teman-teman rapatnya. Pepatah Arab ada menyatakan: “Jangan tanya siapa dia, tetapi tanyalah siapa temannya. Setiap teman pasti mengikuti temannya.” Firman Allah SWT yang bermaksud, “Teman-teman yang akrab pada hari itu (akhirat), sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.” (Surah al-Zukhruf, ayat 67). Sekali-sekala, apa kata anda hubungi teman rapatnya. Tiada salahnya jika anda inginkan kepastian teman-teman suami anda bukanlah dikalangan orang-orang yang boleh ‘merosakkan’ suami anda.

4. Perbaiki layanan anda terhadap suami dan lakukan perubahan yang positif serta selidikilah kekurangan diri.

Adakah anda seorang isteri yang terobses oleh suami anda? Jika anda tidak risau tentang hal ehwal suami anda sendiri, itu adalah petanda awal bagi keretakan perkahwinan yang dibina. Sayangilah diri dan suami, anda berdua akan kekal bahagia selamanya, insya Allah!


Rahsia Kecurangan Pasangan. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Doa Pengasih
Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Isteri Hebat. Nak tau, sila klik sini

49 thoughts on “Tips Untuk Mengenali Suami Curang

  1. Macam mana pulak dgn perempuan, semua benda yang din sebutkan diatas di buat oleh isteri saya, bila dah nak cerai baru dpt bukti yang dia bukan simpan sorang tapi simpan 5 6 orang dalam suatu masa, bukan simpan siap layan batin sekali

  2. nazrida.
    it is ok kalau nak ambik dari org lain tapi kena acknowdgement siapa penulis awal. itu saya buat dlm blog saya rancanghidup.blogspot.com /rancanghidup.wordpress.com.

  3. ari ni saya dpt baca sms dia kat hp dia, dia siap buat phone sex dgn para para pakwe dia, zaman sekarang tak boleh kata lelaki je yang jahat, perempuan pun ada, jgn lupa di neraka nanti yang banyak menghuni neraka adalah perempuan maka beringatlah, kalau ada tanda tanda di atas berwaspadalah

  4. tak kisah la siapa punya tapi yang penting posting ini memang betul dan berguna utk mengenalpasti suami/isteri yang curang…. (trust me..ek ele!!!)

  5. Haniey, good job, posting2 kat sini memang memberi kesedaran kepada saya….dan diharap kepada orang lain jugak!

  6. laki ni bkn leh percaya sgt.kalau bagi muka suka la diaorang.bukan x percaya pada suami sdri tp memang kenyataan lah.kite yang menderita tapi dia asyik bergembira bersama pompuan jahanam……..pergi mampis lah.

  7. Apa gunanya nak mengenali lelaki curang?
    Nak serang dia?
    Nak marah dia?
    Nak Tembak dia?
    Nak bergaduh dengan dia?

    Sebaiknya kalau tak mahu suami curang, jangan pandang serong atau negatif pada dia. kalau dia nak berkahwin sangat sampai dah tak keruan jadinya.. suruh je dia kawin. Kalau nak menjadi spy… nak tau apa suami buat dibelakang baik tak payah kawin. Dok sorang2 senang.. tak ada suami langsung tak de curang2. Suami curang berpunca dari awal berumahtangga lagi. Bahkan dari berkenalan lagi. Cuba check balikkkk…

    Nak kenal suami curang? Senang saja.. Nak aku bagi tau tips….OK ni dia…:

    Kalau suami boleh curang dengan Tuhan, dengan kamu isteri2 apatah lagi..!!

    Kalau dalam rumah dah tek bergema ayat2 Quran… siaplah tunggu kehancuran..

    Kalau dalam rumah suami dah tak boleh jadi imam berjamaah bersama… mcmana nak hidup berjamaah dengan suami/isteri anak2.

    Kalau suami/isteri sembahyang tonggang langgang.. main ikut suka waktu nak sembahyang… siaplah, akan ada kecurangan siapa2. Kalau tak isteri, suami, kalau tak suami, isteri.

    Kalau suami isteri, keluar rumah ‘berpakaian tapi bogel’, bersiap sedialah… malaikat makin jauh….(siapa pula yang makin dekat nak ganti malaikat?)

    TU JA TIPS DIA… TAK PAYAH PANJANG2

    p/s; aku bukan ngata korang ekk.. aku muhasabah diri aku juga nihhh….

  8. moderater, bleh tak kasik censored nama-nama yg terlibat dgn komen si celcominformer ni, kesian kat anak-anak dia orang…….maaf ye celcominformer ni, bukan ku nak menyebelahi sapa2 atau nak menyibuk mcm org pandai aka bagus, tp aku ni kesian je kat anak2 dia…mintak maap ye…

  9. nasihat yang bernas arjuna.betullah nazrida sape makan cili mesti terasa pedasnya.betulkan diri…….betulkan keluarga…………baru jadi masyarakat
    cemerlang dan gemilang.yang terbilang dek jari skrang byknya kes cerai
    kerana orang yang ketiga.

  10. hmmm.. lahai,,, kadang2 baikkita bercakap dengan diri sendiri dari bercakap tentang hal orang… kalau nak ikutkan cakap hal diri sendiri lebih banyak dari cerita orang. Tapi seronok dengar cerita orang dan seronok kita buat assumption. Lepas buat assumption kita sebar ramai2.. kasi tau seluruh dunia orang itu ini dah buat itu ini.

    Kadang2 betul cakap orang2 tua pelihara anak tu biarlah campak kelaut jadi pulau, kalau campak kedarat jadi bukit. Kita pun samalah… kalau huruhara keluarga cemana nak harapkan anak2 jadi pulau atau bukit?

    Kalau suami curang, kalau isteri curang takkan nak ketuk canang? Tapikalau nak bercerita dengan kiasan dan iktibar silakan. Tapi kena berhikmahlah. Aku pun nak tau juga kes2 sebenar yang berlaku di dunia maya ini supaya aku boleh jadikan sempadan dan tauladan. Tapi aku tak nak tau siapa orang yang buat angkara tu.

    Aku nak tau sebab aku nak jaga anakisteri aku supaya jangan jadi macam itu. Dan aku pun tak nak jadi macam itu sengaja menempah risiko.

    Perempuan selalu menunding jari pada lelaki dengan kata ‘curang’. Lelaki pulak bila sama2 lelaki boleh bercerita yang dia dah ada ‘sparepart’. Dengan bangganya dia bercerita kat kawan2! Seolah2 di tu power lagi, masih boleh dapat mengail ikan walau sudah berumur lanjut. Bagi lelaki itu tidak dinamakan curang, cuma perkataan curang ini berlegar2 disekitar perempuan sahaja. Sedar tak sedar suami sudah berkahwin lagi satu. Dan pada masa yang sama dia tak tahu pun apa kesalahan dia, apa kelemahan dia yang sisuami sanggup buat macam tu.

    Apabila suami berkahwin lagi satu, isteri pertama adalah siteri, dan isteri baru pun adalah isteri. Dua-dua perempuan. Dua-dua isteri. Masa itu, tidak ada lagi label ‘suami curang’. Jadi untuk mengelakkan suami anda jadi curang, benarkanlah dia berkahwin lagi satu. kalau boleh tolong dia selesaikan pernikahan secepat mungkin.

    Suami kalau nak berkahwin lagi satu tu mesti ada sebab. Kalau dok teringin kat pompuan2 lain tu mesti ada sebab. Mustahil kalau saja2 dia teringin pompuan lain. Nfsu memanglah nafsu sebab pernah aku tanya beberapa kawan perempuan,kalau engkau dibenarkan kawin lagi satu engkau nak tak.. dorang jawab NAKKK…!!

    So teringin jugak nak curang pada suami walaupun hasrat tu kecil sangat dalam hati.

    Soaku tanya balik, kalau laki kau dua2 nak dalammasa yang sama macamana? Dia kata kasilah dua2 sekali. Kalau dua2 nak masukkan ikut depan tu cemana? Tak tersiksa rabak? Termenung dia lepas tu..
    Aku tanya lagi.. anakkau nak bin binti apa? Lagi termenung dia..
    Lagi psoalan, macamana kalau dua2 lelaki tu tak nak mengaku anak tu anak dia.. siapa nak bela anak tu? Haha…. tu lapasal lelaki ni tuhan jadikan dia bersifat ingin kawin lagi… dan liku2 perjalanan untuk kawin lagi itu terpaksalah sisuami meredah jalan ‘curang’.

    Bagi aku istilah ‘suami curang’ hanya ada pada isteri yang tak mahu suami kawin lagi.
    Aku berani cakap macam ni sebab aku x nak kawin lagi… (buat masa ni lah hehe) sebab isteri aku memerlukan aku menguruskan banyak hal2 dunia dan akhirat, dan anak2 aku memerlukan aku beri perhatian 100% pada dorang. Tu pasal aku pegang kata org tua2 “anak tu biar jadi pulau atau bukit’. Insyaalah…..

  11. panas..mmg panas dan tu hakikat

    cmne pula jika isteri takde hubungan betul tp sibuk la main sms dan sorok sms setiap masa..

    dia ckp suma salah suami sbb tak pandai jaga dia…m…sms dgn laki lain tu tak salah ye…tak dosa ye…nape tak sms dgn suami sendiri je…kat rumah nengok tv bersama pun blh sms dgn laki lain..sapa curang ni?

  12. celcominformer,

    ayu suzliana tu grad dari uk ke? Dia x-itm segamat sblm fly ke uk ke?

  13. Arjuna,
    It is good if u think like that u that curang coz wife u still need u. But there are mens who think nak kena perhatian kat dia jer. Tak paham yang didik anak2 bersama. Nak seronok jer. Itu yang buat spare…. sebab dia rasa bini tak bole beri perhatian kat dia dah.

  14. Opera,
    Isteri kalau suami beri sepenuhnya, zahir and batin, dia takkan cari lain. Kalau dia cari jugak bererti dia tamak. Itu jer.

  15. kebanyakan lelaki yg “menghimpit” wanita skg ni bukan kerena rupa budi bahasa kerana harta benda nya aje…..jadi wanita- isteri2 yg dah berkawin tu.sedar sikit jangan rasa lepas satu dapat satu….

  16. Bunga nie gosip nak menyedarkan si perempuan yang tak sedar diri, walaupun dah bersuami masih bercinta dengan laki orang. kami ada banyak bukti, bukan cakap2 kosong jer kat sini. “Tips untuk mengenali suami curang” same goes to isteri curang!

  17. tapi you kena ingat … you telah menyebarkan gossip ini , siap bagi nama lagi … patutnya you doakan dia agar satu hari nanti dia berubah …

  18. takpe bunga…kita ambik secara positive…anggap ini sebagai amaran kepada isteri2 supaya laki dia org kat tempat kerja yang sama tak di telan sekali oleh monster tu….he he..mintak simpang

  19. ..mungkin wire otak dia dah tercabut,kita ta boleh nak hentam dia aje..dlm keadaan sedemikian dia mungkin tidak berperasaan……

  20. sepatutnya… kisah mereka jadi iktibar kepada you all semua.You all sepatutnya tak payahlah nak busy body … biar isterinya tahu sendiri … yang you all sibuk sibuk nak bagitahu bini diar apa pasal …jaga suami sendiri baik baik .. perkara ni,boleh berlaku pada siapa saja dan dimana saja …

  21. -riang bertenaga drp biasa
    -mula menghiaskan diri-saloon kecantikan
    -talipon sms berbunyi,yg keras kepala tu kunci bilek borak di dalam
    -selalu chatting di internate-selalu keluar
    -nada ego mula meninggi
    -balik lambat -jumpa kawan
    – nak main tak bagi-tidur bersempadan…(dah puas ….untok menjaga mengetat bagi dirasai abang tenggek baru agak nya)
    -balik lambat jumpa kawan2-hiburan
    -riak dgn kata2 kegoan..kau nak berambus pun tak apa..aku boleh hidup dgn anak2..
    …aku boleh cari -ada yg lain
    -kurang bermesra..berkemungkinan kau kau aku aku
    -kalau ada seminar syarikat selalu tidor di hotel atau yg disediakan , walau pun rumah jarak dekat…(ada org berseminar di seremban balik hari di KL)
    -tanggongjawab kekeluargaan berkurangan.
    – selalu makan luar
    -bila malam selalu ke bilik ayer drp kebiasaan.
    -kadang kala lesu..mana tak lesu petarungan hebat diluar…agak nya..

  22. bunga……kadang2 ada situasi kita kene apply kan perkataan “subahat”….kalau
    dah masuk kategori tu…org sekeliling dah jatuh bertanggung jawab….tapi
    kene berlandaskan langkah2 yang betul…

  23. I wish to point out to all of you educated genius,whenever u wrote something for discussions,I always prays that you dont -want- to include the real person name-organisation-in my belief u cannot tarnished any person credebility by known location and name…….its against the common law….modestrator should played her his decision of consderations.

  24. apa ni heavenly…grace..discussion ni kat malaysia kita ada freedom tau,kita katakan apa yg benar kepercayaan ugama kami untok menegakan kebenaran…..bukan kat overseas saman sana saman sini… anyway thanks for urr comments o.k….good luck

  25. freedom of thought and freedom of speech… each and every individuals
    u are responsible for what u had post(s) wherever forum blog u made…

    ALWAYS REMEMBER… your IP address could be checked and traced

  26. xxxx biasa lah tu ikan bilis punya hal nak buat apa,dia nak menenggek ke telanjang bulat ke buat dont know,kalau tak mampu lihat belah aje,kalau boleh kongsi sekaki sapu aje,kalau dia ada duit kebas bersih aje.

    Orang atasan pun dah bagi contoh yg tak habis2 ,yg bail..apa lagi tunggu !…

    tapi aku SOLUTE chua song lek…real gentlement of the year.

  27. bunga, kitaorang bukan nak busy body, tapi nak menolong sesama wanita. harap u faham, belum kena belum tahu. ttg ip address tu, tak payah siasat lah, ini kerja kami CHR Tkt.7. heavently college of unknown spt kata dontbesorrrybehappy kita ni di malaysia bukan overseas, ada pegangan agama, agama Islam bukan freethingker…NAUZUBILLAH! Tegur menegur amalan yang mulia. Kami dah sampaikan berita utk isteri dia dan kami dah mendapat ucapan terimakasih pun dari isteri beliau. (utk pengetahuan). selainnya terpulangkan kepada diri masing2, kubur masing2 n amalan masing2. ALLAH HUAKHBAR!

  28. heavently college of unknown, u macam takut jer..u ada buat benda2 tak baik jer? ada bercinta dengan bini orang or suami orang ker?

  29. kiranto, kita ni orang2 biasa jer yang melayan blog ni, kalau nama2 tu melibatkan orang2 ternama eg. Dato2 ker Datin2 ada la untung nya check IP address tu untuk saman juta2 , tapi tetap kantoi kalau ada bukti!

    Maaf semua kalau kami menyingung perasaan blogger disini. sampai disini. maaf zahir n batin. selamat berpuasa n selamat hari raya!

  30. lastly kepada Kak M, if you were around this “territory” all the very best in your marriage. Kami dah membantu n kami akan sama2 berdoa utk K/M. AMIN….

  31. Aku nak jadi orang islam tulen..tak boleh haramm… tengok adegan adengan dongar cerito pun tak leh….walau pun kadang kalo bondo memberontak keinginan terpakso dipondam ajo….amboi mak umor dah tuo duit takdo …nak …boli lak ..bondo dah melambong tinggi..dah tentu ..harga diri nyo.. melambung tinggi.jugak…tak kan nak cari yg tak do gigi lak.he he he….tak po lah….tapi kata john dari celco cuconest..rasa nyo lunak sodap,… macei d ayam goreng kentucky la…kepuasan nya tak terhingga sentiasa ajo ado ..mak hoi manis aje rasa nya…kemahuan sentiasa ado…sodap kato john durai …mungkin syaitan tumpang sekaki dio tak nampak kot…tapi kata john durai permainan nyo boleh tahan lama sesuka hati bila nak pancut keluak ….(itu yg menghairankan nyo.itu lah keajaibpan manusia maken di luar …tak puas2..hinggo ada yg meninggal atas mahkota)….tampa viagra yg tersedia ado—–(teringat den kat kes jln kuching org tu sapu dua sekali gus dale’ kereto nyo..hingga nyawo dio hilang…terlampou syook agak nyo …wallahuallam)—-drp lakonan dgn isteri yag halal…skg ni berlambak ado….bukan macam 70’s nak tengok pun tak do…skrg ni nak macam mano.. semua nyo ado ..itei..putih..langsat…amboi mak syoknya surga di dunia ni…tepok dada tanyo selero ajo……celcominformer I fahe’ niat murni uu…kalau ,macem kawe’ ..john durai tentu dia tumpang sekaki….

  32. Thank you very much to my dearest friend,celcomindinfomer..for his braviest mind ..wish u to continuing …be here at all the times.as i love to hears and share your valuable and fruitfull thoughts… onwards…kadang kala / selalu nya, kebenaran didunia ini tidak akan di hargai-yg betul jadi salah -yg salah jadi betul-itu ada lah cabaran liku2 hidup[ sepanjang perjalanan pulang…(yg di anggap murni oleh kita..di pandang keji oleh undang2 iblis)akan menyebakan kesusahan kepayahan pada diri…saya selalu memaparkan cerita benar di laman dunia tetapi saya tetap mengguna nama ,tempat yg di pendekan atau samaran supaya laman berkenaan tidak disekat-tindakan perundang2 yg akan menyusahkan pengguna lain…..my dearest friend-celcomininfomer dont be sadden with..just a drop of sour lime…be strong…life always be likes that…lots of love…

  33. melainkan di USA kita boleh poskan-kentam george bush lain2 dgn bahasa kesat-gambar2 yg kurang sopan atau kurang ajarc tetapi (dimalaysia ia nya akan menjadi tajuk yg tak sudah2-kata cole kawan aku)…orang dan negara nya lebeh arif-superman mind.

  34. alah kebayan….kalau sedang2 pun kalau dah terselak sapa pun masuk dalam kemah
    tu…

    dapat kat aku..aku lepuk je dua2

  35. tapi aku yan selak lah macam mana sekali pun,mandi madu ke…..setua2 aku kena jaga jugak,takut kepala abang aku hilang menanah digigit “kutu”..walau muka luar cantik molek dalaman romah “berhantu’.

Komentar ditutup.