Kontroversi Hukuman Sebat Kartika Sari

Model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor tidak akan berganjak dengan pendiriannya untuk menerima hukuman enam sebatan seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 18 Julai lalu.

Menurut Kartika, ada sesuatu yang tidak kena jika dia memohon kepada mahkamah supaya hukuman sebatan itu tidak dilaksanakan sedangkan sebelum ini dia mempunyai masa dan hak untuk berbuat demikian.

“Sebelum ini sudah lima kali saya naik turun mahkamah dengan tujuan dapat mengelakkan hukuman sebat tetapi tiada siapa yang ambil kisah. Dalam tempoh merayu saya tidak berbuat begitu, inikan pula selepas waran penahanan telah dikeluarkan semalam (kelmarin),” ujarnya.

Di sebalik penangguhan hukuman sebat ke atasnya yang sepatutnya ditempatkan di Penjara Kajang kelmarin, banyak tanda tanya timbul dan pihak yang terbabit saling menuding jari menyalahkan pihak lain.

Tidak dapat dipastikan siapa yang benar dalam hal ini, tetapi yang pasti kontroversi itu mendapat liputan meluas termasuk oleh media asing.

Keputusan menangguhkan hukuman sebat ke atas Kartika dikatakan bukan kerana mahu menghormati Ramadan tetapi dipengaruhi keengganan pihak Penjara Wanita Kajang untuk melaksanakan hukuman tersebut.

Demikian dakwaan Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Datuk Abdul Rahim Jaafar mengenai kegagalan pelaksanaan hukuman sebat ke atas Kartika, 32, seperti yang dijadualkan sebelum ini.

Beliau mendakwa, pengurusan Penjara Kajang tidak membenarkan penjara tersebut dijadikan tempat melaksanakan hukuman itu mungkin disebabkan mereka menerima tekanan daripada pihak tertentu.

“Penangguhan tersebut tidak ada kaitan dengan faktor menghormati bulan Ramadan kerana Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan sebelum ini memang memutuskan hukuman sebat dilaksanakan dalam bulan puasa untuk tujuan menginsafkan pesalah.

“Kita percaya pengurusan penjara itu mungkin memohon mendapatkan arahan daripada Pejabat Peguam Negara supaya hukuman sebat ke atas Kartika ditangguhkan. Mungkin ada campur tangan daripada pihak tertentu sehingga menyebabkan Pejabat Peguam Negara juga campur tangan,” katanya ketika dihubungi semalam tetapi beliau enggan mendedahkan pihak yang dimaksudkannya.

6 Responses to Kontroversi Hukuman Sebat Kartika Sari

  1. serial xxxx berkata:

    kata kpngkekman dia pun nak kehadapan berkaitan dgn adengan2 kongkek nye dan rehda untok di sula dgn buloh atau di rejam dgn batu sampei mati dgn adengan xxx action die..yg lalu…tapi kat sapa diew nak mengadu….tapi nak serah kepala kat sapo..tok guru sentiase ajo berapi2 tapi aksi tak do..lain2 belajor mengatasi al azhar..tapi hukuman dlm undang2 lopong… 00000

  2. kudoiteimak oii lari koncangsianhg malam berkata:

    Tuan haji Nik Mat tolong… kasi pandangei …kalau nak sebut ..adengan sana lage gah..tak gitiu ..barangkali undangaei patut di mula lagie kat sano ..lamo dulu heh..wallahuallam

  3. AJIKULOP berkata:

    MAYBE SEMERAH padi lama dulu dah ada melaksana hukuman islam ..walu pun keadaan berimba..walau pun ketika itu tak ada peraduan membaca ALQUARAN seanterio dunia..

    Kita cuma gah dgn mengada peraduan aje..sedap membaca aja.. afdal dgn segala hukuman2..nahu2..barangkali ada yg terfikiak yg malaysie lebeh bagui drp arab saudi..ada yg kato nahu kita lebeh baik lagi di dunia ini..gah laa kou lobai2..ketika dulu -arab saudi ..gerun sunggoh dgn hukuman kelayak ramai demo …macam taliban lah ..pak arab nie pun barangkali menukar jubah tradisi dgn western suit ..dalei kapal terbang..sebelum menuju ..ke sorga idaman dunio demo laa..wallahuallam..( kot2 aje mungkin ado..) semua bangga dgn otak islei demo ajo..dgn nas2 itu ini ..barangkali ego degei dgn cogan malaysie bOleh kot.

    Kartika dewi boleh mohon kat taliban atau kerajan arab saudi untok menjalan hukuman di sana..kalo buleh aku nak tolong..cara gelap gelap..tapi apo kan DAYO..nasib akun pun …kena di hukum sebelum menghukumkan org…..

  4. AJIKULOP berkata:

    KADaNGKAL ..NAMPAK NYE ORANG YG MINUM BEER NIE..BUKAN NYE SEMUA MABOK..berfikiran malap ..TAPI HATIE-FIKIRAN MEREKA TERBUKA meLUAS KEINSAFAN terhadap creator..medalami creator’s.,,terpancar de sanubari mereka…

  5. ....... berkata:

    Selamat Berpuasa dan Berhariraya

    Ampun Maaf Ku Pinta

  6. ....... berkata:

    barangkali insan membunuh kan diri sendri tu pun agak2 menghukumkan diri….tak kira laa cara apa sekali pun bertujuan mengambil initiatif memadamkan diri cara terbaik..sebab tak do hukuman yg bolih di ambik mengikut undang undang cara islae malaysie….kot walllauallam.jadi kita tak leh kato setengah insan tu mati kafiak..yg kafiak pak lebai…yg takut untok kebenaran …..tinggi mano ilmu mu .jadi ketua ugama..makan gaji tak setimpal dgn berkebolehan kerja..jalei yg bonar…mu akan di tanya bab yg ini..tunggu dan lihat di padang mahzar..c u there okey lobai2

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

%d bloggers like this: