Jimak siang Ramadan

Saya ingin mendapat kepastian Datuk mengenai status puasa saya. Saya sudah berkahwin lapan tahun, tetapi suami sering bertugas pada waktu malam.

Suami mudah terangsang pada pagi dan kerap memaksa saya melayaninya. Bagaimanapun, permintaannya saya tolak dengan baik kerana berpuasa.

Mulanya saya bersikap lembut, namun bertukar menjadi kasar apabila dia memaksa saya. Dalam keadaan meronta, dia berjaya memasukkan zakarnya seketika (tiada pancutan air mani) dan tindakan saya meronta-ronta membuatkan dia terdiam dan terhenti.

Saya kesal dengan perbuatannya. Saya rasa bersalah dan berdosa kepada Allah dan tetap meneruskan puasa.
Adakah puasa saya dikira batal? Adakah saya perlu membayar denda, walaupun perkara itu berlaku di luar kerelaan saya dan tidak sampai ke klimaks?

Sepanjang Ramadan saya sentiasa bersedia melayaninya malam, tetapi dia menolak kerana letih balik daripada kerja.

Sepanjang perkahwinan kami, itu kali pertama saya diperlakukan begitu. Apa pandangan Datuk dalam hal ini?

ISTERI KELIRU,Negeri Sembilan

Jawapan:

Puasa bukan sekadar tidak makan dan minum, tetapi sebenarnya menguji ketaatan hamba pada perintah Allah.

Hanya sebulan kita tidak dibenar mengadakan hubungan seks pada siang hari dan lakukanlah seperti biasa pada waktu malam. Namun, masih mereka yang gagal mengawal nafsunya.

Perbuatan suami memasukkan zakarnya secara paksa membatalkan puasa puan dan suami.

Bagaimanapun, hanya suami puan harus membayar kafarah membatalkan puasanya kerana berjimak, iaitu berpuasa tiga bulan berturut-turut. Jika tidak mampu, hendaklah memberi makan 60 orang miskin.

Puan pula wajib mengqada puasa yang terbatal. Mari kita ambil maklum puasa Ramadan yang sengaja dibatalkan tidak akan sama walau diganti berapa pun dengan hari lain.

Sama-samalah menjaga puasa yang hanya datang sebulan dalam setahun.

Dijawab oleh  Dr Mashitah


Kamasutra Bergambar Melayu, sila klik sini


Pancutkan Isteri Anda. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Super Isteri. Nak tau, sila klik sini

35 Responses to Jimak siang Ramadan

  1. farahani berkata:

    ade gak pasangan yg dah lame mendirikan rumahtangga tp masih jahil ttg topik kat atas…si suami hanya mengganti hari yg t’batal sahaja..nauzubillah..

  2. sudi berkata:

    Mmg diakui ramai yang melakukannya… tapi amat sedikit yang mahu menceritakannya. hal ini terjadi terutama bg mereka yang baru berkahwin dan br menikmati kenikmatan hubungan suami isteri… di tambah lagi, tanpa gangguan.. contohnya memulakan kehidupan baru di rumah sendiri. anak-anak tiada lagi… di sinilah akan terjadi dengan mudah….. bila dah buat tidak fikir pasal hukum hakam lagi…walaupun ramai yang mengetahuinya

  3. pucuk paku berkata:

    SALAM..

    Saya baru mendirikan rumah tangga. Saya ada satu soalan bekernaan sekiranya kita melakukan hubungan suami isteri pada bulan Ramadhan ( malam) dan terus tido.. dan bangun untuk makan sahur tanpa mandi wajib terdahulu, adakah puasa saya sah atau tidak. Andai kata saya mandi wajib pada waktu pagi, selepas azan subuh..adakah puasa saya sah atau sebaliknya. Saya betul 2 ingin tahu status puasa saya. Waktu bila sebaiknya untuk mandi wajib.

  4. kiranto berkata:

    pucuk pakuterbaca suatu petikan mengenai soalan sama
    seperti soalan pucuk paku diatas. saya attach di bawah dengan jawaban nya -

    “Saya dan pasangan saya, baru selesai berhubungan suami istri. Tapi kami belum sempat mandi besar, tiba2 adzan subuh sudah berkumandang. Lalu, apakah saya dan pasangan saya masih ‘boleh’ melanjutkan shaum kami?”

    ___
    Untuk menjawab pertanyaan itu, mari kita tinjau hadits berikut:
    Abu Bakar bin Abdur Rahman berkata, “Saya dan ayah ketika menemui Aisyah dan Ummu Salamah. (Dalam satu riwayat: dari Abu Bakar bin Abdur Rahman, bahwa al-Harits bin Hisyam bahwa ayahnya Abdur Rahman memberitahukan kepada Marwan) Aisyah dan Ummu Salamah memberitahukan bahwa Rasulullah pernah memasuki waktu fajar sedang beliau dalam keadaan junub setelah melakukan hubungan biologis (2/234) dengan istrinya, bukan karena mimpi.

    Kemudian beliau mandi dan berpuasa.” Marwan berkata kepada Abdur Rahman bin Harits, “Aku bersumpah dengan nama Allah, bahwa engkau harus mengkonfirmasikannya kepada Abu Hurairah.” Marwan pada waktu itu sedang berada di Madinah. Abu Bakar berkata, “Abdur Rahman tidak menyukai hal itu. Kemudian kami ditakdirkan bertemu di Dzul Hulaifah, dan Abu Hurairah mempunyai tanah di sana. Lalu Abdur Rahman berkata kepada Abu Hurairah, ‘Saya akan menyampaikan kepadamu suatu hal, yang seandainya Marwan tidak bersumpah kepadaku mengenai hal ini, niscaya saya tidak akan mengemukakannya kepadamu.’ Lalu, Abdur Rahman menyebutkan perkataan Aisyah dan Ummu Salamah. Kemudian Abu Hurairah berkata, ‘Demikian pula yang diinformasikan al-Fadhl bin Abbas kepadaku, sedangkan mereka (istri-istri Rasulullah) lebih mengetahui tentang hal ini.’”

    Silakan perhatikan bagian yg dicetak tebal. Di sana, disebutkan bahwa Rasululloh SAW mandi (besar) lalu melanjutkan shaum di hari itu.

    Adapun referensi lain adalah sebagaimana di Al Baqarah(2):187,“….Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beri`tikaf dalam mesjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, supaya mereka bertakwa.”

    Dengan demikian, bagi para pasangan suami istri yg ‘keasyikan’ ber-sunnah Rasul sehingga belum sempat mandi besar ketika adzan Shubuh berkumandang, maka mereka tidak perlu khawatir dengan ibadah shaum mereka. Solusinya sangatlah mudah:
    SEGERA MANDI BESAR DAN LANJUTKAN SHAUM.

    note – shaum ( nahasa arab) = puasa

    LINK sepenuhnya –

    http://tausyiah275.blogsome.com/2008/09/05/mandi-junub-dan-shaum-ramadhan/

    salamz

  5. kiranto berkata:

    pucuk paku

    ni ada satu lagi berkenaan dengan soalan kamu di atas tu -

    “”
    Saturday, August 30, 2008
    MANDI JUNUB SELEPAS IMSAK “”

    Soalan; Berkenaan dgn mandi junub, di dalam bln ramadhan ini adakah kita perlu mandi junub sebelum imsak ataupun blh mandi junub selepas imsak?

    Jawapan;

    Tidak menjadi masalah mandi junub selepas imsak, malah selepas masuk waktu subuh. Ia tidak memberi sebarang kesan kepada puasa. Yang perlu dijaga ialah jangan bersetubuh selepas masuk waktu subuh kerana ia membatalkan puasa. Adapun bersetubuh sebelum masuknya subuh, ia tidak membatalkan puasa sekalipun mandi junub dilakukan selepas subuh. Saidatinia ‘Aisyah r.a. dan Ummu Salamah r.a. pernah menceritakan bahawa; “Nabi s.a.w. pernah bangun pagi dalam bulan Ramadhan dalam keadaan berjunub kerana bersetubuh dengan isterinya. Baginda mandi dan kemudiannya berpuasa tanpa mengqadhanya” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim).

    Jadi bagi orang yang bersetubuh dengan isterinya, harus melewatkan mandi junub sehingga selepas masuk waktu subuh. Begitu juga, bagi wanita yang terputus haidnya pada sebelah malamnya, tidak batal puasanya jika ia menangguh mandinya hingga selepas subuh. Namun demikian, menyegerakan mandi dalam semua keadaan ini adalah disunatkan.

    Wallahu a’lam.

    Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

    salamz

  6. ek ele berkata:

    dan aku rasa kiranto…bila dah masuk subuh dah tentu kene mandi sebelum subuh habis ye tak…kalau tak camne nak sembahyang subuh….

  7. kiranto berkata:

    dari kesimpulan diatas mengenai mandi wajib dibulanramadhan >>>

    kalau bolih dipercepatkan lah supaya tidak terbabas waktu subuh…
    kerana suami dan isteri berjimak bukan waktu berpuasa cuma persoalan bila
    waktu jubub tu perlu… sama ada sebelum imsak atau masuk subuh>>

  8. kiranto berkata:

    ** junub **

  9. farahani berkata:

    kiranto.. thanks for the info.mmg berguna.

  10. kebayan berkata:

    kalau ikut aku lah kiranto .. mandilah junub pada waktu subuh .. bukan ke kita nak sembahyang subuh .. apa pasal nak di lewatkan lagi .Tapi mengikut fahaman aku .. yang pernah aku belajar .. jangan sampai tergelincir matahari .. hukumnya dah batal puasa ..

  11. kiranto berkata:

    sebab tu kita ada waktu imsak…subuh dan fajar ( terbit matahari )
    yang di kuatiri waktu fajar menyinsing pun leh terbabas

    wallahu a’lam

  12. kiranto berkata:

    satu lagi contoh soalan agak2 sama..

    Apakah hukum jika selepas mengadakan hubungan dengan isteri sebelum imsak dan mandi wajib selepas terbit matahari? Bagaimana jika seseorang itu mengalami kes hampir sama, cuma tidak melakukan seks, sebaliknya onani atau keluar mani kerana mimpi?

    Jawapan: Hukum puasa itu sah walaupun masih dalam junub. Mandi wajib kerana bersetubuh atau onani dibenarkan selepas masuk waktu Subuh. Bagi yang keluar mani kerana mimpi pada siang hari, puasa tidak batal, Hanya mengeluarkan mani secara sengaja membatalkan puasa.

    Dr Abdul Salam Muhammad Shukri.
    Penolong Profesor Kuliyah Ilmu Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa
    Malaysia.

    http://www.familiazam.com/dr_salam.htm

  13. pucuk paku berkata:

    Terima kasih Kiranto..

    Terima kasih dengan penerangan tu. Kiranya puasa masih boleh dilakukan walaupun kita masih tak mandi hadas besar lagi.. cuma lebih baik dipercepatkan mandi hadas..

    Info yang berguna bagi pasangan yang baru berkahwin.

  14. Pembebel berkata:

    Ini ada satu lagi soalan:

    Katakan si suami demam dan tidak puasa hari itu. Beliau mengajak isteri bercumbu dan kaluar lah air mani dengan sengaja tanpa memasukkan zakar ke dalam kemaluan isteri. Adakah beliau wajib mengganti puasa 3 bulan berturut2? Atau, hanya sehari itu sahaja yang perlu diganti (dengan alasan demam)?

    Itu bukan aku. Sekian, terima kasih. :D

    • musykil berkata:

      emm.. saya tertarik dengan solan pembebel nie, jadi dalam hal ini, bagaimana dengan puasa si isteri? batal jugak ke walaupun dia x klimaks?

  15. sudi berkata:

    buat pembebel…

    nak masuk kategori manakah hamba Allah tu? rasanya dalam kategori sihat agaknya… kalau dah demam , tak ada nafsu..ni masih bernafsu…. nak komen pasal hukum -hakam tak brani. sbb blajar tak habis lagi…mungkin sahabat kita kiranto buleh bantu..lengkap dengan hadis skali.

  16. kiranto berkata:

    mengenai soalan pembebel, saya rasa
    kes berikutan ada persamaan :-

    KIFARAT JIKA BERSETUBUH DI SIANG HARI RAMADHAN

    ADAKAH wajib kifarat ke atas suami yang membatalkan puasanya terlebih dahulu sebelum melakukan perse-tubuhan pada siang hari Ra¬madan? Saya keliru dengan isu ini kerana ada sesetengah berpendapat orang Islam dila-rangsama sekali bersetubuh pada siang hari Ramadan, tidak kira sama ada kita berpuasa atau tidak?

    Jawapan:

    PEMBATALKAN puasa diwajibkan ganti (qada),manakala bersetubuh pada siang hari wajib qada dan kifarat, iaitu tiga peringkat kifarat: (1) memerdekakan hamba, tetapi sekiranya tidak mampu atau tiada, (2) berpuasa dua bulan berturut-turut dan sekiranya tidak mampu (3) member! sebanyak 60 cupak makanan asasi kepada 60 orang fakir miskin dengan kadar secupak seorang. Satu daripada kifarat ini tetap perlu ditunaikan apa-bila mampu.

    Membatalkan puasa terlebih dahulu sebelum bersetubuh tidak menghalangkan dikenakan kifarat kerana beliau sebenarnya menceroboh kesucian bulan Ramadan.

    http://www.familiazam.com/dr_salam.htm

  17. Pembebel berkata:

    Saya setuju dengan menceroboh kesucian bulan Ramadhan. Tak patut.. Tapi, tanpa memasukkan alat kelamin ke dalam alat kelamin yang satu lagi, hukumnya adalah sama dengan melakukan onani di siang hari bulan Ramadhan. Jadi, hanya perlu meng’qadha puasa sehari sahaja. Betul kan saya jika salah. :)

  18. farahani berkata:

    kiranto..

    ape beza kifarat dgn kafarah yer..
    sb kat artikel atas kafarah mggantikan puasa 3 bulan berturut2..

    attachment kiranto kifarat mggantikan puasa 2bulan berturut2..

    so ape beza nyer yer…ape yg mnyebabkan total ganti puasa tu berbeza yer…

  19. kiranto berkata:

    farahani

    kedua2 maksud nya… DENDA..
    for confirmation … see flwg attachments..

    1 – http://percikaniman.org/tanya_jawab_aam.php?cID=37

    2- http://duwex.wordpress.com/2008/09/08/pembatal-pembatal-puasa/

  20. ek ele berkata:

    korang tau tak nape blog ni look dah lain…macam susah aje nak baca

  21. kiranto berkata:

    azam baru..setiap 2-3 bulan tukor image..

    errmm some postings ada moderation..

  22. chingga89 berkata:

    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████

    KINI TELAH DIBUKA..
    PUSAT DOWNLOAD MELAYU

    MACAM-MACAM ADA! DOWNLOAD SECARA PERCUMA!!!
    ►Audio Muzik
    ►Ceramah & Motivasi
    ——Audio
    ——Video
    ►Ebook
    ——Majalah
    ————Hiburan
    ————Humor
    ————ICT
    ————Isu Semasa
    ————Lelaki
    ————Pertahanan & Ketenteraan
    ————Remaja
    ————Sukan
    ————Wanita
    ————————Majalah PC ada,
    ————————Majalah PC Xtra ada,
    ————————Mangga ada,
    ————————Ujang ada,
    ————————Mastika ada,
    ————————Gila-Gila ada,
    ————————Majalah Apo? ada,
    ————————Majalah Gempak ada,
    ————————Majalah Utopia ada,
    ————————Majalah Mingguan Wanita ada,
    ————————Majalah Mastika ada,
    ————————Majalah Wisel ada,
    ————————Majalah Arena Bolasepak ada,
    ————————Majalah Hai ada,
    ————————Majalah Maskulin ada,
    ————————Majalah G3 ada,
    ————————Majalah Max It ada,
    ————————Majalah Star Soccer ada,
    ————————Majalah Klik ada,
    ————————Majalah Remaja ada,
    ————————Majalah CHIP ada,
    ————————Majalah Aliran Informasi Pertahanan TEMPUR ada,
    ————————Majalah Rasa ada,
    ►Filem
    ——Versi DVD
    ————Cerita Indonesia
    ————Cerita Melayu
    ————Cerita Orang Putih
    ——Versi VCD
    ————Cerita Indonesia
    ————Cerita Melayu
    ————Cerita Orang Putih
    ►Rancangan Televisyen
    ——8TV
    ——Astro Ceria
    ——Astro Prima
    ——Astro RIA
    ——AXN
    ——NTV7
    ——RTM
    ——TV3
    ——TV9
    ►Video Muzik
    ——Muzik Indonesia

    dan banyak lagi..!!!

    Masuk sini= http://jiwang.notlong.com

    TENGOK DULU BARU TAHU, CAKAP SAJA TARA GUNA

    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████

  23. kiranto berkata:

    chingga89

    site yang kamu quoye kat atas tutak bawak ke mana
    server not found..

    tapi kalau pusinh atau tambah lain didepannya
    eermm ke site lain sudah kuar nya…

    salamz

  24. kiranto berkata:

    * quoye = quote *

    *pusinh = pusing *

  25. pucuk paku berkata:

    Salam..

    iyer lah..mcm susuah nak bace.. kekadang die punye interface tak leh nak bace.. masalah lah.. kalu dulu tak ade.. ok jer.. senang pun senang

  26. cempaka berkata:

    salam n slmt mnjalani ibadah puasa

    to kiranto, i mmg suka artikel u ttg isu pucuk paku… wpun kita ade ilmu tak salah tambahkan lagi ilmu kita… kegunaan kita utk dunia akhirat gak…

    thankz kiranto, u mmg best

  27. kayeye berkata:

    bagus2, wat la pahala bebanyak di bulan pose nih ye hehe

  28. parit selikur berkata:

    good article…ada juga orang yang bertanya saya hari tu.. sekarang dah jelas la sikit..

  29. ek ele berkata:

    aku ada soalan details sikit kiranto….

    kalau jimak di siang hari dalam
    keadaan berpuasa…atau batalnya puasa di sebabkan berjimak….so denda seperti yang di bincangkan di atas…

    apa kata kalau kalau lah kan…kedua2 tidak berpuasa kerana sakit ke apa ke…yang haruskan mereka tak berpuasa…pastu….dalam keadaan tidak berpuasa tu…dia org jimak….camne tu.

    sama gak ke denda nye?…

  30. kebayan berkata:

    sama denda nya .. dah dalam bulan puasa .. bukannya kira puasa atau tak puasa ..

  31. kirant0 berkata:

    ek ele

    kiranto rasa dari penjelasan di atas.. perbuatan sedemikian
    tak bolih lari dari kena denda tu… perbuatan tu dah dikira
    suatu penghinaan dibulan RAMADHAN.. kalau daha dua duapasangan sakit..heheh buat cara skit je lah… lepas azan magrib bulih ‘ ON” tanpa was was…

    wallahu allam

    selamat berbuka pose 12 ramadhan 1429H

  32. kebayan berkata:

    ek ele .. ko ni tak nyompek nyompek .. lepas azan magrib kang .. ekau on lah .. tapi gosok gigi dulu .. kang pengsan ..

  33. abadie berkata:

    mmm apa yg saya perna belajar dari seorg ust d sek. agama dl..kifarah tu hanya dikenakan kepada mereka(lelaki) yg batal puasanya kerana bersetubuh pada siang hari di bulan Ramadhan.,..

    bagi mereka yang tidak puasa kerana demam atau dengan sengaja tidak puasa lalu melakukan persetubuhan pada siang hari tidak dikenakan kifarah…

    namun mereka wajib mengqada’ puasa pada hari lain yang semmgnya tidak sama nilainya dgn puasa di bulan Ramadhan. ( dosa pula adalah urusan-Nya)

    sememangnya tindakan ini tidak sopan kerana tidak hormat pada bulan suci ini tapi ia bukanla faktor lelaki itu wajib dikenakan kifarah iaitu terbatalny puasa atas sebab persetubuhan.

    Perbetulkan saya jika ada silap..tk..anyway byk info tau dlm blog ni ;)

  34. eden berkata:

    SOALAN LAGI

    kalau diorang bersuka suka tapi tak keluar mani kira batal ke pose diaorng. makna isteri pegang suami punya kemaluandan sebaliknya – hanya mazi aje keluar.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

%d bloggers like this: