Suami panas baran

Suami saya seorang yang panas baran dan apabila marah dia selalu mengeluarkan kata-kata kesat dan buruk dari mulutnya. Seperti perkataan sumpah, laknat dan kalau saya mati saya akan masuk neraka. Apakah hukum suami yang bertindak semacam itu?

– Yani, isteri merana,Kuala Lumpur.

——————

JAWAPAN: Puan perlu banyak bersabar dan berlapang dada untuk melayani kerenah suami dengan mendoakan kebaikannya dan puan juga hendaklah berusaha mencari punca kemarahannya itu. Adakah kerana kesilapan puan atau kerana sikapnya yang saja panas baran? Seandainya punca tersebut daripada pihak puan, maka puan hendaklah berusaha mengikisnya dari diri sendiri, tetapi kalau dari pihaknya maka puan perlu berhati-hati untuk membimbingnya dengan pengetahuan agama dan dengan didikan yang baik serta penuh hikmah.

Adapun sumpah dan hukumannya supaya puan masuk neraka, itu bukan urusannya malah akan kembali kepada dirinya sendiri. Paling tidak mereka yang suka memaki hamun orang lain itu, akan merana dan menjadi muflis di akhirat nanti. Ini kerana kesalahannya terhadap orang lain itu akan ditukar atau dilangsaikan dengan kebaikannya sehingga habis kebaikannya diambil orang yang disumpah seranah tadi. Sehinggakan segala kebaikan dirinya akan habis diberikan kepada orang yang dimaki atau dianiayainya bahkan dia sendiri pula akan memikul kesalahan orang yang dizaliminya lalu dan akhirnya akan dihumbankan ke neraka sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasullullah s.a.w. dalam hadisnya yang masyhur.

Selain itu, Syaikh Hasan Basri pernah menghantar hadiah ke rumah mereka yang mengumpat dan memakinya kerana terlampau gembira dengan umpatan atau maki hamun tersebut, sebab setiap umpatan atau maki hamun itu akan ditukar dengan kebaikan kepadanya. Wallahualam.

Dijawab oleh: MOHD. YYUSOF ABAS


Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Super Isteri. Nak tau, sila klik sini

93 Responses to Suami panas baran

  1. siti berkata:

    ayh sy seorg yg pns baran,slama 21 tahun ibu sy kahwin dgn bliau kerap kali blaku pergaduhan….kdg2 kate2 yg dilemparkan amat menyakitkan ati…bkn dgn ibu sj,malahan dgn sy sbg anak sulong pon terkene tempias…slama sy ddk bwh 1 bumbung dgn bliau x pernah pon die ambil ati sy dan ibu sy…caci,maki dan kate2 kesat dah jd makanan kami setiap hari…tp kecekalan dan kesabaran ibu sy yg myebabkan kami bertahn ddk 1 bumbung dgn bliau…tp yg peliknye adik2 sy xpernah rase ape yg sy rase….die mmg sorg yg pilih kasih….bile2 adik2 minta mcm2 senang sj nk bagi…klu sy susah nk hulur….sy perlukan ketenangan…..

  2. kebayan berkata:

    dari apa yang pernah aku baca,panas baran ni..dalam katogari sakit mental juga.Mungkin dia dibesarkan dengan penuh kesakitan,ibubapaknya dulu seorang yang terlalu garang dan suka memaki hamun.Jadi bila dewasa dia melepaskan perasaan kecewa itu pada anak dan isterinya.Rasa marah adalah positif tetapi menjadi masaalah
    apabila terlalu kerap,amat kerap,berlanjutan atau timbul dalam situasi yang tidak sesuai dan membawa kepada agresif.Semuga tuhan menunjukkan jalan satu hari nanti.

    • Amoi berkata:

      saya jugak serupa seperti kamu semua,pacar saya sungguh panas baran,semua kata2 ku di anggap salah,semua teguran ku menjadi salah,hampir setiap ari aku di kutuk dgn kata2 kesat,hampir setiap ari aku di teriak,hampir setiap ari aku di marah.aku betul2 bingung mengapa semua bisa jadi begini kerna pada mula2 perkenalan ku sama si dia,tidak lah sebegini parah,adakah kerna semua ne salah ku,atau adakah ia tidak menyayangi ku lagi.setiap kali si dia memarah ku dgn menyingungkn perasaan ku,dia akhirnya meminta maaf,tapi adakah itu bleh mengubati ati ku yg tersingung?sememang nya tidak sama sekali.aku hanya mampu bersabar kerna aku tau aku tlalu mencintai dia,ttpi adakah semua ini akan jadi bbaloi,sekiranya hampir setiap ari aku di maki,hampir setiap ari di marah,hampir setiap ari aku menetis kn ari mata.penat dan lelah.apa yg perlu aku laku kn lagi??hanya mampu bsabar,tidak cukup.

  3. MIA berkata:

    SUAMI SAYA UMUR 25 TAHUN, KAMI BARU SAJA MENDIRIKAN RUMAH TANGGA. SUAMI SAYA SEORNG YG PANAS BARAN. JD SETIAP KALI BERLAKU PERGADUHAN, SAYA JD FOBIA.. SEDANGKAN MASALAH KECIL DIPERBESARKAN DAN KADANG2 KESALAHAN TU BUKAN DARI SAYA. IA DATANG DARI DIRINYA SENDRI DAN MENGUNDANG PERGADUHAN. AKHIRNYA BERGADUH DAN DIA MULA PANAS BARAN. KAMI HIDUP SEBUMBUNG DENGAN IBU MERTUA. SAYA KADANG2 BERASA TERTEKAN DENGAN SIKAPNYA. APA YG HARUS SAYA LAKUKAN?

  4. Aku positif berkata:

    Saya juga mempunyai suami yang sangat panas baran. kami berjumpa 3 bulan dan terus nikah. sebelum saya berkahwin beliu ada mengatakan dia seorang yang panas baran. tapi saya tidak menyangka yang dia seorang yang begitu panas baran.

    saya banyak mengalah. selama saya kawin, tidak ada ruang kepada saya untuk merajuk jauh sekali untuk bermasam muka. pantang tunjukkan muka masam langsung kata nak teranjang saya, kalau dia yang buat muka cuka… saya juga nak diterajangnya.

    saya sentiasa berdoa agar tuhan sentiasa membukakan pintu hatinya untuk kembali bersolat. sebab suami saya jenis yang gemar tinggal solat walaupun sudah bergelar haji. saya sayangkan suami saya dan saya mahu dia berubah and menghambakan diri dia kepada Allah. saya rasa sebab dia tidak mempunyai iman yang kuat dan sebab itu juga lah saya merasakan yang banyak syaitan dan iblis menghasut minda dia.

    doa saya pada dia tidak pernah putus. saya yakin dia akan berubah.

  5. Azila berkata:

    Sy nk cite prob sy.sy mpnyai suami yg trlalu ego, suka marah2 dan mengeluarkn kt kesat sp bangang,pukimak,bosan dan sk gn kekerasan.bleh x bg pndpt.lg satu kuarganye x taw tntng hub kt da kahwin n punyai swg anak 5 thn.sy da suruh gtaw kuarga tp dia still x nk gtaw.

  6. one berkata:

    Abang saya dah berkahwin lebih kurang 10 tahun dah, dia seorang yang terlalu panas baran. Sebenarnya ayah saya pun panas baran, dan ayah saya mempunyai tiga orang isteri dan ketiga-tiga isteri memang menjadi mangsa lempang dan sepak terajang ayah saya, termasuklah ibu saya. Saya pernah dengar ibu saya menjerit sebab dipukul oleh ayah saya masa saya kecil, saya bukan nak memalukan family sendiri tetapi saya begitu tertekan dan kecewa dengan keadaan family saya ini. Ayah saya juga jenis yang tak beri nafkah untuk isteri2 dan cara percakapan ayah saya dgn isteri2 sugguh memalukan dan benci untuk didengar, memang kasar gila, melaung dan menengking je pandai, tension betul kalau dengar and lebih memalukan kalau didepan khalayak pun dia tanpa rasa malu bercakap dengan mak saya macam tu, walaupun sekarang ayah saya tu dah tua. Malunya saya Tuhan saja yang tahu, apatah lagi ibu saya yang menanggung. Dua orang abang saya juga panas baran , selalu tampar dan pukul bini walaupun tak de apa2 salah dan bercakap ngan bini pun dgn nada tengkingan. Entahlah, saya begitu kesiankan Ibu, dan kedua2 kakak ipar saya yang mempunyai suami yang begitu dasyat. Saya takut nanti anak sedara saya pun jadi panas baran macam mereka jugak, nanti makin ramailah generasi panas baran. Saya begitu tertekan dan sugguh jelous dengan kawan2 yang mempunyai family yang bukan panas baran.

  7. eza berkata:

    Memang sabar ibu One dengan bapa sampai boleh bertahan sampai ke tua. Orang selalu nasihatkan semasa muda dapat suami baran supaya bersabar, takut anak2 jadi mangsa perceraian, tapi sebenarnya, anak2 lebih teruk kalau membesar dalam situasi ni melihat contoh tidak baik. Kalau bercerai, anak2 tak nampak perangau bapa depan mata, mungkin perangai akan jadi lagi lebih baik. Sekarang dah jadi generasi panas baran, hari2 asyik dgr tengking saja.

    Ada kes sepasang suami isteri yg baran juga, sekarang ni dah tua, tapi akhirnya bercerai juga selepas suami tuang kuah kacang ke muka isteri.

    Sebab tu Allah halalkan perceraian…perceraian itu dibenci kalau tidak ada sebab musabab.

    Sama juga dengan bapa yang ketagih seks, masa muda tak bercerai tapi bila anak perempuan dah besar, anak pula di perkosanya.

    Lelaki macam ni elok saja ditanam separuh dalam tanah

  8. kebayan berkata:

    orang orang kita tidak terdedah kepada mengenali Penyakit dan Rawatan Psikiatri .Sebenarnya ini adalah satu penyakit mental yang juga berupa penyakit keturunan .Ia nya boleh dirawat jika dikesan pada peringkat awal ..

  9. khadijah berkata:

    selepas membaca komen kat sni,saya rasa nasib saya masih baik kalau di bandingkan dgn org lain.suami saya pn seorg yang panas baran.dalam sebln boleh bilang berapa hari je dia ok,hari2 lain mesti marah2.dia dibesarkan dengan kekerasan,dlm kata lain ayahnya pn seorg panas baran jgk.kalau boleh dia nk didik anak sama mcm ayahnya didik dia tapi saya lebih sukakan pdekatan bercakap supaya anak faham.dia jgk pernah berjanji nak berubah tapi masih blum berjaya.kadang2 saya simpati pd dia,dr kecik dia tk mendapat kasih syg yg seckupnya….

  10. wina berkata:

    ape ler korg citer aib suami korg…buat dose jerk….cubalah berbincg ngan suami tu baik2.bg tau die ape yg korg xsuke ke.suh die bnyk2 muhasabah diri ker..ckp kat suami korg mase main pndai x pns baran plak!

  11. yasmien berkata:

    suami aku sorang yg panas baran dan dan tidak ada sifat yg bole dgelar suami yg baik..di awl prkawinan sifat panas barannya mmg tidak dketahui oleh saya.Dia suami yg hanya tahu maki hamun isteri seperti”pukimak, babi, dan perkataan yg bole menyakitkan hati setiap isteri. beza umur saya gan suami 6 thun. sudah lama aku bertahan dgn sifatnya…dan aku tidak sanggup sebumbung sudah hidup dgnnya…jika dtakdirkan aku berpisah dgnnya sekalipun aku redha daripada aku hidup dengan lelaki yg tidak bole membahagiakan aku dan hanya tau maki dan memperkecilkan isteri sendiri.

    • Nissa berkata:

      Rupannya ramai yang senasib dgn saya kat ruangan nie. Saya dh 2 thun berkahwin dgn suami. dah puas kena caci maki n tampar, sepak terajangnya beliau. Selain panas baran beliau juga kaki pompuan.
      Suami berubah sejak kami kehilangan anak tahun lepas. Anak saya meninggal ketika 7 bulan dlm kandungan. Semasa menggandung saya amat tertekan dgn sikap suami yg menjalinkan hubungan dgn perempuan di luar bukan seorang tapi 3, 4 org. Balik ke rumah ada saja kesalahan sy yang d cari. saya juga d pukul semasa mengandung.
      Selepas kehilangan anak saya meminta agar d lepaskan tetapi suami x sanggup dan mulalah adegan merayu, menanggis dan berjanji. Sy maafkan suami dlm keadaan x ikhlas. Sampai skrg rasanya dah x de cinta di hati buatnya. Yang ada skrg cuma tanggungjwb.
      Dia memohon utk berkahwin seorang lagi saya benarkan dgn harapan dia akan melepaskan saya tapi nmpknya sy masih di sini dan hidup bermadu dlm keadaan yg aman.
      Saya telah membuat perjanjian dgn suami iaitu jika dia menyakiti saya dari segi fizikal, saya x akan ragu2 utk membawa dia ke pengadilan. Itu janji saya di atas kubur anak kami.
      Sekarang suami saya x lagi berani memukul sy, tapi still panas baran nya tetap ada. Cuma harta benda yang menjadi sasarannya. Apa pun sy dah x gentar lagi kerana sy x akan ragu2 dgn keputusan sy utk meninggalkannya jika dia melanggar janji.

      • adam berkata:

        samekom…pah2 awak nak bagi harta awak kat dia ke??lu dah tahu dia mata duitan???sampai hati dia terajang awak n pe lagi..amat menyakitkan…

  12. laranai berkata:

    mmgla bg org yg tk pnah mpunyai suami baran akan bkata tk baik mgutuk suami…bila dh panas baran nk nasihat pon susah…ntahla sy pon bru bkahwin tk sampai 1 tahun lg…tp blh dkatakan hari2 ade jer hal2 kcil yg mjadi besar…telinga ni dah lali dengar makian…airmata je jadik pneman hdup…lbh2 lg tgh pregnant…harap suami sy akan mhargai sy sblm sy dh tawar hati utk hdup bsamanya lg…amin…

    • manja berkata:

      btul la laranai…aku pun sama gak mcm ko… tau x hampir setiap hari ade jerrr x kene. bende kecik pun jd besar. yang lagi buzt aku tensoin.. salah dia pun kita yang kene… ikut hati nak je aku blah. tapi pk lik kesian kat anak kecik lg.. masa ngandung lg r. ingat ade la belas kasihan, herm. hampehhh. same jee. sampai da lali da maki hamun ni.. masuk telinga kanan kuar telinga kiri, penampar pun da sebati da kat badan aku. boleh jd giler aku mcm ni..

    • ila berkata:

      saya juga mempunyai suami yg panas baran…tension dgn keadaan mcm ni…tapi saya kuatkan iman dan byk bersabar,faktor yg menyebabkan dia jadi begini kerana dia dibesarkan dgn kekasaran.dia pernah bercerita semasa kecil dia pernah dihukum menjunjung sebaldi air yg penuh sambil berlutut dari malam sehingga dinihari akibat hal yg sangat kecil…maklumlah masa kecil,kita adakalanya nakal,tapi tak perlulah menghukum ank sedemikian rupa.mengalahkan latihan komando….kadang2,marah juga dgn family dia kerana tak pandai mendidik ank.akibatnya suami saya membesar dgn jiwa yg memberontak.kesian juga dgn suami saya ni.di masa remaja dia menjadi seorang yg keras kepala dan sering bergaduh dgn family nya….padan muka family dia…sorrylah kalau saya agk keterlaluan mengaibkan keluarga mertua saya…tapi inilah hakikatnya.suami saya ni kalau mood nya o.k…lapoang dada…tapi bila dah meletup kecoh satu perumahan…semua org akan dimakinya temasuk jiran2….saya menganggap suami saya ini dlm golongan sakit mental bukan gila lah…saya sedaya upaya mebimbing beliau ke arah yg lebih positif.

  13. kita serupa berkata:

    pada mulanya aku merasakan hanya aku jer yang ada suami yang panas baran, tapi ramai yang se baran macam suami aku. aku lak pasal anak tersepit pintu suami aku maki hamun aku sehabisnya. aku jadi sakit hati, terus balik umah mak aku. yang paling sedihnyer , buka puasa tanpa suami.. apa yang aku pelajari, lelaki baran nie tak boleh dilawan, and dia akan bertndak diluar kawalan otak.. and be careful jika ka tangan dia ada objek tajam, bertindak tanpa kawalan otak … bahayakan

  14. amanda berkata:

    bercakap ttg suami tak ada kesudahan..mendapat suami baran membuatkan aku merasakan benda yg paling aku menyesal dlm hidup ialah..berkahwin.benci? sayang? aku tak tahu mana satu.now aku mengandung 8 bulan lebih.menunggu hari untuk bersalin.bila mengamuk suami aku menyuruh aku mampus semasa bersalin nanti. Ya Allah..kuatnya dugaanmu. aku sudah tak mampu menjawab krn aku tahu manusia sebegini tak mungkin berubah. bukan kali ni ajer dia menyumpah …aku dah lali.tapi aku masih berdebar2. adakah doanya dimakbulkan..?dia suamiku..

    • isteri kecewa berkata:

      aku bersetuju dgn korang. sampaikan aku terasa lebih bahagia jika tidak berkahwin. aku menyesal dengan perkahwinan ini. suamiku panas baran dan suka mengungkit. dia juga benci dengan keluargaku…aku teringin nak melarikan diri dr hidupnya..setip hari aku berteman air mata. mendengar suaranya pun aku jadi fobia..kalau benda ni berterusan tak mustahil aku sakit jiwa…seribu kali menyesal krn berkahwin

  15. Insan Sepi berkata:

    Hhhmm…berbicara ttg suami panas baran…mmg terasa hati ini bagai disiat2 sepanjang waktu… tak kusangka, rupanya ramai lg yg senasib dgn saya… betapa malang kan nasib kita yg bersuamikan lelaki baran!!

    Masa zaman bercinta, suami sy adalah manusia yg paling baik pernah saya kenali, tak pernah meninggi suara malah sanggup mengikuti semua kemahuan saya..(zaman bercinta la kononnya)…lantaran itu, saya sanggup berkahwin dengannya… Bila berkahwin selama 1 thn, saya dah blh nampak siapa dia yg sebenarnya…mmg agak panas baran tetapi masih boleh dikontrol dgn pujukan saya..

    Tapi bila dah masuk tahun2 yang kebelakangan ini…usia perkahwinan mencecah lebih 5 tahun…saya rasa spt makin sukar nak kontrol kemarahan dia..malah pujukan saya juga nampaknya dah jadi immune pd dia.. Last2 sy biarkan aje bila dia dah start naik angin…tunggu sampai dia sejuk sendiri…

    Satu perkara yg aya notice, bila selalu2 sgt bertekak dan dia marah2 mcm ni…kasih dan cinta saya pdnya dah makin pudar… malah jiwa semacam memberontak rasa mcm escapism manjang… addoiii… bilalah laki aku ni nak jd org normal??? :-(

  16. erna redwan berkata:

    asmlkum,suami sya panas baran.dia xde keje tetap,suka pinjam dt knn nak mniaga pas 2 xjd.bila keje slalu je brhnt sbb gaduh dgn boss pas 2 mnta maaf nk masuk keje balik merayu dan menyesal sya dan ank2 jd mangsa.Bila gduh dia kt nk brubah okla br peluang tp sya x tau lg nk bt camne spy hlg pns baran dia dan keje bt tetap.setakat ni dah lebih 10 kali tukar keje,nak cerai kesian kt ank.stil hrp dia akan brubah nk bg dia modal meniaga.entahlah sya mcm x yakin tp nak bg dia peluang je .bagaimana la nak hlgkan pns baran dan buang sikap mls dia tu.boleh bagi petua ke?

  17. musbai berkata:

    bior aje die gitiu..dio pandei pandei lah cari iktiar cari modal sendiri..,melain u dah overflow dan tak tau nak buat apo dgn duet banyak atau u loaded….selaien drp tu…kalo dongar kato2 macam tu ..lengkop lah modal hang..nanti hang yg merana kehabisan wang atau tanggong pinjam ubtok org panas baran ni..org panas baran nie selalu hangat taik ayei ajo..sembahyang hajat..doa pada maha kuasa…hembus niat pada ayor atau makanan ingat sebagai menyeboh kan penyakit panas baran nyo..kalo hal duniawi..kasi die riang selalu ..buat dont aje..kasi die wang kalo minta-kalo loaded.takdo itu tak payah kasi..jgn berutang untok dio-fahem….jgn melawan cakap..negative…selain pada tu makanan-ubah permakanan atau masakan atau berpenyakit pun boleh menyebab panas baran

  18. man telo berkata:

    Org panas baran ne macei cerita nazir bilal khan main drama malam tadi lah..di prima oasis astro..panas baran pun di leh kerjakan bini pak ..ji.bini dia kena penampau selalu ..(dia pegang watak orang panas baran aja) ..orang panas baran ni boleh di sejukankan die dgn duit ..semasa bila dia minta,ikut cakap die..ya aja..dengar aje dia berkata kata,jgn melawan..silap.. atau melebehi kepandai dgn dia..angok aje macam org bodoh…dengor tak dengor ajo..maybe makanan yg ‘sejuk’ atau ubatan drp pakar dapat mereda menenang sedikit.

  19. matahati berkata:

    panas baran ini mudah dikawal jika yang empunya diri sendiri tahu akan kelemahannya .Mereka boleh mendapat bantuan dari pakar pakar kaunseling .. cara untuk mengawal kemarahan .Kepada yang menderita dengan sikap suami yang panas baran .. kalau masa sedang moodnya baik .. cubalah pujuk suami untuk berjumpa dengan pakar pakar kaunseling .Jangan biarkan panas baran ini berlarutan sehingga memporak perandakan rumahtangga ..( teringat aku citer “enough”lakunan jenifer lopez .. suaminya kaki pukul .Dah terlampau tak tahan .. bininya lari dan berlatih cara untuk memukul ..untuk memukul lakinya balik .. jangan main main ..

  20. aku bosan berkata:

    tak sangka ramai juga yg senasib dgn aku.
    yg tak alaminya mmg akan berkata kita aibkan suami..uhm..suami aku juga sgt panas baran..baran dia dr waktu kami tunang dulu lg..tp time tu kire bleh consider lagi sbb dia pun dh mula berubah..lepas kawin..keje dia pun mcm merosot sket. then baran dia kembali..maki2 babi pukimak, betina bangsat semua mmg tak penah lekang dari mulut kala dia marah aku..sayu nya hati ni hanya Allah saja yg tahu bila suami sanggup memaki hamun isteri mcm tu.. semua saat2 manis dulu2 hilang mcm tu je dari ingatan dia..pengorbanan isteri dia yg support hidup slama nih..terus dia lupa.. sampai satu tahap, dia pukul sy, tampar sy sewaktu sy sedang sarat ngandung..yaAllah ujian apakah yg kau berikan pada aku. sejak itu makin lancang juga mulutnya nk sebut bab talak. slalu ckp pasal sape ketua, takleh melawan suami.. tp tak pulak dia pikir tanggungjawab suami yg agama tuntut. Patut nya dia beruntung saya tidak pernah meminta nafkah atau apa2 pun darinya. saya buntu. dia boleh menjadi seorang yg sgt penyanyang dan sekelip mata boleh menjadi sgt bengis.Sy sgt takut anak sy terikut2 perangai nya. Moga Allah beri hidayah pada suami saya dan panjangkan perkahwinan kami sehingga akhir hayat.

    • layla berkata:

      saya kagum dgn ketabahan awak mghadapi dugaan ni..
      masa tunang dulu, suami awak penah naik tgan??
      knpe erkk..lelaki yg pns baran, slalu dikaitkan dgn
      keegoan yg sgt melampau dn xmau kalah, cmburu, mngongkong,..sensitif..kite yg pmpuan ni pulak jdi
      kuat dri segi emosi..

      • lia berkata:

        Setuju sangat dgn layla..suami yg panas baran takkan mengaku salah mereka, cemburu mereka memang x terkawal, dan yang menderita kita sebagai isteri..sy berckp berdasarkn pengalaman sendiri

  21. pening berkata:

    Rse kesian bile mmbace masalah2 tntng suami panas baran ni…mmg tersiksa mental d watnye jika sering d maki hamun, kalau x bernasib baik kne penampar lg…tp kpd para isteri yg menerima nasib begini..jgnlah berputus asa utk menasihati, memujuk suami mereka utk berubah..selalulah berdoa kpdZNya…mmglah berat mata memandang, berat lg bahu yg memikulnya…

  22. mofar berkata:

    aku pun kesian dengan wife yang dapat suami panas baran.. sebab aku rasa kenapa la kita tak ditakdirkan bersama.. sebab aku pun dapat isteri yg cepat melenting..aku ni jenis x senang marah. jiwa aku sering meronta.. dulu bila ada teman yg sesama nasib lega betul bila dapat diluahkan perasaan..

  23. Sal (jb) berkata:

    A’kum saya baru berkahwin 1 tahun.saya isteri no 2.madu saya ada anak. Saya belum dikurniakan zuriat tapi saya menjaga anak bekas isteri suami saya dahulu. Saya x paham kenapa suami saya selalu marah2 saya maki saya selalu cakap menyesal kawin dengan saya disebabkan saya terkasar dengan anak dia..kadang2 saya xpaham kenapa.suami saya pernah cakap kalau saya x jaga anak dia. Dia x akan balik buat selama- lama.

  24. Sal (jb) berkata:

    Sal (jb) berkata:
    Oktober 30, 2009 at 9:12 pm
    A’kum saya baru berkahwin 1 tahun.saya isteri no 2.madu saya ada anak. Saya belum dikurniakan zuriat tapi saya menjaga anak bekas isteri suami saya dahulu. Saya x paham kenapa suami saya selalu marah2 saya maki saya selalu cakap menyesal kawin dengan saya disebabkan saya terkasar dengan anak dia..kadang2 saya xpaham kenapa.suami saya pernah cakap kalau saya x jaga anak dia. Dia x akan balik buat selama- lama.

  25. nor berkata:

    salam. sy pun mngalami nasib yg sama. suami sy sgt panas baran. bezanya stakat dh 4 thn kawin dia tak penah pukul sy, tp brg2 dlm umah abis dikerjakannya..sy malu dgn jiran-jiran apbila bgaduh dia marah2, sy diam dan x mlawan, kerana sy tau kalau dilawan keadaan bertambah teruk..sy tak tau brapa lama sy dapat bertahan kerana dia juga tak suka kat famili saya. banyak pkara2 yang dia tak suka pasal mak ayah saya, sy sedih kerana ibu bapa adalah org yang paling saya sanjung, bila kawin suami pula tak suka. kalau anda di tempat sy apa perasaan anda? sy kesian ngan mak ayah, smpai skg tak tau suami sy tak suka mereka…kalau sy tau jadi mcm ni sy tak kawin…

  26. Gadis keliru berkata:

    Sy blum bkhwin tp dlm mjalinkn cnta dgn tman lelaki..pd awl bcnta sguh indah..kmi da bkwn 6thn.skpnye memg pns brn n diakui oleh fmly dia sndri.tak bole trma tgurn n pndgan..kalo bgdo,xsah dia akn tgglkn kesn lbm d tbuh sy.kt2 mkian mmg da slalu stiap kali bgdo..stiap kali bgado,mst sy dpslahkn knn nye sy mjd pnca pgduhan.sy mmg xthn dgn skpnye apatah lg fkrkn nk brumah tgga dgn org seprti dia.hati da bbelah bagi,syg atau bnci..pnh diugt utk rogol rmps dra kalo sy tgglknnya..lelaki len nk cb dkt pn dia ugt nk bnuh bia sme tak dpt mliki sy.arini annivesary kami,sy xrs excitd spti thn2 yg lpas..adakh bnr dia jdoh sy..:-(

    • kesian diri berkata:

      saya juga bercinta dengan tmn llaki sy hampir 5 thn, skp pns brnnya mula dilihat selepas beberapa bulan kami declare,apb dia marah,dia akan maki hamun,pelbagai kata kesat yg dia keluarkan,tp bila dia dh sjk, dia akan tggu sy mntk maaf ngan dia dulu, br dia mntk maaf dgn sy…sy pelik dan xfhm…sy prnh diam bl dia tgh mrh, sy xnk curah mnyk dlm api, tp dia lg bertmbh mrh bl sy diam ms dia tgh mrh smpi dia tlk pale sy,klu sy menjwb dia maki hamun,saye berthn 5 thn dgn dia sbb perasaan syg yg semakin lame bertkr menjd kesian…bl dia pjk rayu sy, sy kesian nk tggl kn dia….tp sy jg terfikir klu sy berkhwn dgnnya….apa akn jd nnt?;(

      • ila berkata:

        tinggalkan dia je lah…kesian diri…nanti macam saya….menyesal tak berguna….kalau i masih ada peluang macam u tu…masih blm kahwin…i dah angkat kaki.buat apa nak kesian kat mat baran ni…dia orang tak pernah kesiankan kita…fikirlah baik2..demi kebaikan u sendiri…:)

    • Nissa berkata:

      Betul kata Ila tu, saya setuju sgt. Jgn jd macam kt ni. Nak angkat kaki pun susah.Sesungguahnya amat lah payah utk org panas baran ni nk berubah. Kalo berubah pun sekejap je.Apa lagi kalo sikap panas baran tu di turunkan dari keluarga.
      Kalo dia ugut nak bunuh buat laporan polis. Jgn tunduk dgn ancaman nya. Sayangilah diri, sebelum menyayangi org lain.

  27. rogolman berkata:

    dia sakit mental ..kot..

    • Dilemma berkata:

      hehehhe… i kinda like your statement…

      betul tu kesiadiri, (mmg kesian la kat u ni..), u bygkan kalu dok masyuk bercinta dah macam tu perangainya.. dah kawin nanti tatau ler apa yg dia boleh buat pd you? jgn asmpai naik tangan dan kaki kat muka u sudah la..

      anyway.. hati2 la.. dah 5 thn berkawan, bukan masa yg singkat utk kenali luar dan dalam pasangan kita.. ye tak? kalu u rasa u mampu hidup tanpa dia..dan cari pengganti lain, just go ahead. Saya tak rasa org panas baran macam tu patut kita dampingi… nanti anak2 pon takut nak dekat kelak!! tapi kalo stakat hot temper sikit2 tu..std la..

  28. matakelabu berkata:

    ..kebiasaan kaum lelaki hot temper ni, pukulan malam nye hebat sama sekali-kalu periok kurang berasap di siang hari, tak makan pun ta’pa, pukulan malam dah gurantee memuaskan diri…apa nak lagi-itu sebab nya bini tak lari,walau di belasah hingga 1/2 mati…

  29. riz berkata:

    Hmm… panas baran ni mmg susah nak rawat… diri dia sendiri kena muhasabah sendiri… biasanya yang bleh nampak secara zahir, hati tak tenang. suka campur masalah dengan lain lain. boleh dikatakan zalim jika dalam keadaan begitu.

  30. sue berkata:

    salam…
    bile aku bace sume luahan kat atas..aku rase u all sume still b’tuah..ini kerana ape yg aku alami skg amat menyakitkan ati yg xt’mampu untuk biubati..aku mengaku kdg punce pergaduhan dr diri aku sendiri…tp walau aku baik mcmne pon…kejahatan aku lah yg plg jelas di mata suamiku..baru2 ni,kami b’gado..setakat babi,pukimak,sial,doakan aku mati kene langgar,mati kene petir…sume ni da wat aku lali…setiap pergaduhan ku b’hiaskan ayat2 di atas..tp,mlm tu..die telah gunekan 1 perkataan yg xdpt aku terime…tp mase tu hanye TUHAN yg tahu ape yg aku rase..ape yg u all akan rase…bile suami yg kite syg&cinta…memanggil kite “PELACUR”!!!!!!!hancur luluh hati saye time tu…betape hinenye saye rase apabila dilabelkan seperti itu..HANYA TUHAN YG TAHU…

    • adam berkata:

      salam..leh tahan ke sue dengan lki can2???sya sebagai lelaki xkan sampai hati nak kuar ayat2 babi or pe.apetah pelacur…di dunia ni lu tuhan nak tunjuk kejap je,lu xtunjuk didunia ni mesta diakhirat lak…

  31. pearl berkata:

    teruknye laki ko sue? Itu lelaki ke jantan! Melampau! Kalau aku dah lama dah aku tinggalkan.. Asal sayang sgt kat org camtu? U deserve better than tis u noe!

  32. pearl berkata:

    sorry.. Lum salam2 kat u. I pearl..

    Sue, dah brapa lama kahwin? Dan dah brapa lama he sadis ngan u dengan kata2 nista ni? Macam mana ko leh bertahan camni? Kasihan ko. Simpati aku membacanya..

  33. sue berkata:

    sue bkn pe…sue sedar sape sue..i ade 2org anak yg comey2..so,ixnak nant effect kat dorg..tu yg sue tertekan sgt2..sue xtahu cmne nak wat..sue tol2 stuck gile..sue da pk..juz dlm mase 2tahun ni,sue nak makesure yg sue nak carik duet byk2 untuk sue n anak2..so,nant bile sue da cerai dgn die…idop sue n anak2 xt’kontang-kanting…tu mmg sue xnak…so,sementara nak tgu idop sue b’duet,sue kene sabar je ar…

  34. sue berkata:

    adam…
    yup,sue still tgl dgn die…
    xbole nak lari…

    • adam berkata:

      oo,masih still?xleh ke lau sue hidup tanpa dia?i know u masih sayngkan dia tapi utk kebaikan anak2 n sue gak…nati anak2 akan stress tngok ibu bapak dia bergaduh…lu layan camni memang dah melampau…xinsaf2

      • sue berkata:

        adam…
        sue bkn stil tgl dgn die sbb sue sygkan die…
        tp sbb sue xnak jd yg lg trok..
        dgn financial sue baru nak improve ciket2..
        thats y sue bg tempoh 2 tahun kat diri sue…
        untuk prepare dr skg…
        atlez bile da divorse nant, sue xde nak pk
        psl duet sume..
        kalo skg ni sue nak divorse, cmne ar sue nak
        tgung idop sue n anak2 pasni..
        lgpon sue kalo kene maki trok cmne pon…
        sue xkan pi ngadu kat family sume..
        ni 1st place sue ngadu sbb slalu sgt mlm2 sue
        dok nangis sorg2..
        atlez kat sini sue bole share..
        ade yg bg nasihat sume..
        tp..even die suke maki2 ni..xpenah lak die
        nek tgn sume..hmmmm…

      • adam berkata:

        ok2..pas2 camner kesudahannyer nie???sampai bila ye???baek cari orang laen yang lbih baek dari dia nie…geram saya dibuatnyer…he3

      • sue berkata:

        final decision sue is sue bg tempoh kat diri sue selame 2 tahun…cari seberape duet yg bole…
        even kalo setaon je pon,kalo sue rase sue da
        mampu sendiri…sue mnta divorce jek…

  35. pearl berkata:

    tapi sue dia tu dah sah2 macam org gileg panas baran tak tentu pasal. To me dia tu biadap. Sori to say this. He tak layak ada istri jika tak tahu menghormatinya.

    Srkarang su kerja dia ada ganggu duit su tak?

    • sue berkata:

      pearl…
      tu ar…sbb tu sue ckp sue stuck gile..
      sue stil saba lg skg ni..sbb sue tahu tahap
      financial sue katne…
      susah kalo sue divorse skg dgn keadaan financial
      cmni..sbb tu sue bg diri sue 2 tahun…
      duet gaji sue slalunye bli brg2 anak..
      yg len sume die tgung..

  36. layla berkata:

    A’skum….sya fikir, sya sorg je yg alami situasi mcm ni..rupe2 nye ramai lgi yg senasib dgn sya..sya knal kksih sye sjak awal bln 8 thn lpas,,..ms awal2 knal, die xde tunjuk sgt sfat barannya..tpi..stlah die mrisik sye bru2 ni..barannya mkin mnjadi2..mmg perkataan “babi, pukimak, betina, bodoh, sial, pegi mampos muke lu…” mmg da sebati dlm jiwa saya…sya msh igt lagi, ptme kali die maki saya gila2..mase tu di shopping complex hya krna pekara remeh-temeh je..mse tu sya se malu sgt2 dgn org disekeliling..sya pn degil gak wktu tu, apalagi saye beta2 die kt situ, lau tgk cm drama filem pon ade..mse tu sye pn se marah sgt2..mmg tkejut sgt die ley mlukan sye smpi mcm tu skali..mmg airmate jdi pnwar..klu xagkat kol @ lmbat, msti kna marah…lgi stu die seorg yg kuat cemburu,. penah ktika kami jln2 di j.jusco,.biaselah klu kite jalan2..mesti akan ade org yg perhatikan kite..tpi bfren sye xbleh trime n trus berani bedepan dgn org lelaki yg pandang2 sye..sye jdi mlu..tiap kali kua date msti kne marah..adduuss..sye stress sgt2 dgn sikap die..tpi…sya xsalahkan die 100% diatas sifat die yg pnas baran tu coz sye lihat, fmily die pn cm xamik berat kt die..mcm terbiar..dri kisah die, adk-brdik die suke mgmbil ksmpatan dri segi wang..sye sedih dgn nsib die..wlupn mcm tu, die seorg yg sgt penyayang…cme bile baran dtg, die xblh kawal.. sye pnah bertanye pd die, klu da kawen nti, sye tkut die akan naik tgn pde sya..tpi die kata, utk naik tgn xmgkin..klu marah ye..die kate die syg sgt kt sye n xsggp lau sye tggalkan die..entahla sye mmg syg kn die..tpi bile die slalu maki2 sye..hti sye jdi hancur sgt2…bile sye mngis, die kate “lu pehal nngis2 ni, ati wa xcair r lau lu ngis..” dlu die pnah kcwa dgn gurl…n skg die tgh brusaha utk kurgkan baran die tuh..spi kdg2 sye xtahan maki hamun, sye mtk ptus, trus die ugut2 utk cderakan sye dn fmily…so, sye xjdi nk ptus..cinta sye kuat utk die..dn skrg ni, sye jdi seorg yg sgt penyabar wlu pd hkikatnye sye ni sbnarnye seorg yg pns baran jgak..sye xtau mcm mne nk ubah die agar kurgkan baran, itupn da kire brsyukur.. sifatnye xde semuanye buruk..cume barannye saje…hmm.

  37. layla berkata:

    A’skum….sya fikir, sya sorg je yg alami situasi mcm ni..rupe2 nye ramai lgi yg senasib dgn sya..sya knal kksih sye sjak awal bln 8 thn lpas,,..ms awal2 knal, die xde tunjuk sgt sfat barannya..tpi..stlah die mrisik sye bru2 ni..barannya mkin mnjadi2..mmg perkataan “babi, pukimak, betina, bodoh, sial, pegi mampos muke lu…” mmg da sebati dlm jiwa saya…sya msh igt lagi, ptme kali die maki saya gila2..mase tu di shopping complex hya krna pekara remeh-temeh je..mse tu sya se malu sgt2 dgn org disekeliling..sya pn degil gak wktu tu, apalagi saye beta2 die kt situ, lau tgk cm drama filem pon ade..mse tu sye pn se marah sgt2..mmg tkejut sgt die ley mlukan sye smpi mcm tu skali..mmg airmate jdi pnwar..klu xagkat kol @ lmbat, msti kna marah…lgi stu die seorg yg kuat cemburu,. penah ktika kami jln2 di j.jusco,.biaselah klu kite jalan2..mesti akan ade org yg perhatikan kite..tpi bfren sye xbleh trime n trus berani bedepan dgn org lelaki yg pandang2 sye..sye jdi mlu..tiap kali kua date msti kne marah..adduuss..sye stress sgt2 dgn sikap die..tpi…sya xsalahkan die 100% diatas sifat die yg pnas baran tu coz sye lihat, fmily die pn cm xamik berat kt die..mcm terbiar..dri kisah die, adk-brdik die suke mgmbil ksmpatan dri segi wang..sye sedih dgn nsib die..wlupn mcm tu, die seorg yg sgt penyayang…cme bile baran dtg, die xblh kawal.. sye pnah bertanye pd die, klu da kawen nti, sye tkut die akan naik tgn pde sya..tpi die kata, utk naik tgn xmgkin..klu marah ye..die kate die syg sgt kt sye n xsggp lau sye tggalkan die..entahla sye mmg syg kn die..tpi bile die slalu maki2 sye..hti sye jdi hancur sgt2…bile sye mngis, die kate “lu pehal nngis2 ni, ati wa xcair r lau lu ngis..” dlu die pnah kcwa dgn gurl…n skg die tgh brusaha utk kurgkan baran die tuh..spi kdg2 sye xtahan maki hamun, sye mtk ptus, trus die ugut2 utk cderakan sye dn fmily…so, sye xjdi nk ptus..cinta sye kuat utk die..dn skrg ni, sye jdi seorg yg sgt penyabar wlu pd hkikatnye sye ni sbnarnye seorg yg pns baran jgak..sye xtau mcm mne nk ubah die agar kurgkan baran, itupn da kire brsyukur.. sifatnye xde semuanye buruk..cume barannye saje…hmm

    • Rayyan berkata:

      pkir la baik2 layla…belim kawin lg dh tunjuk taring…dh kwin sya gerenti sepak terajang msti awk dpt nyer…TUHAN dh bg ptunjuk tu…awk pkir la baik2…sya pun x penah kuarkan pkataan mcm tu punye kesat pd prempuan,jgn dok kerana syg awk,ht awk perasaan awk dibiarkan di sakiti…awk kan ada perasaan…semcm x mghormati lnsung pasangan bila kuarkan kata kesat mcm tu…pkirkan la btl2 sblum bt kptusan ambik dia sbagai tman hdup.

      • layla berkata:

        sya da fikir masak2..sya xmgkin tggalkan die.
        sbb sya bila da syg seseorang, susah utk sye
        lpaskan..mgkin sje ni dugaan buat saya..dn
        jka sye ptus pn, xmgkin juga dia akn biarkan
        sye..redha je la yg sye mampu skg ni..

  38. thelostconqueror berkata:

    kasi dia main aje bila dah..letih lega aja lemah longlai,pasti akan kekurangan baran nya…lagie satu dia berpenyakit,tekananphysical dan mentalll-permasaalahan

    • lostconqueror berkata:

      kasi kebebasan kat dia jgn queen control sangat supaya kita tak jadi mangsa deraan…tapi org baran nie pasti dapat kelebehanan malam kot dari nye..kenikmatan pukulan malam yg hebat agak nya,itu sobab yg dapat org semacam inie, selalu maseh setia selalu walau muka badan ‘hancur’ ahkibat penagan atau di kerjakan …. kalo aku pompuan leh nerdiktari belah aje care ganti..yapi zaman kini dah mulai berubah..ada juga bini yg cemacam ini – panas baran-tampa sobab..mgapa yer?

      • layla berkata:

        sya xpnah control die..tpi die iye..
        mngawal setiap pergerakan sye..kdg2 time
        die baran..ade jugak sye melawak ngn die..
        tpi xjalan gak haha!..xpela, take time..
        org baran ni selaunye berani..xtkut musuh..
        sbb tu kdg2 sye se cm selamat je bile die
        ada ngn saye..

  39. layla berkata:

    yg sebenarnya.lelaki ni tak tau..yg kita ni mgsa2 baran mereka..amat myayangi mreka..tpi knape lelaki trlalu ego utk mngakui bahwa mreka juga spatutnya mghormati kaum wanita sprti kami??..kami jga ada perasaan..klu xkrna mreka dpt isteri2 yg solehah, xmgkin mrke setabah itu utk truskan khidupan mghadapi kekasaran suami sndiri..hya doa, dn airmata jdi tmpat mlpaskan sgalanye..sukar sgatkah lelaki utk mnyayangi isteri2 yg sggup mnerima sifat buruk mereka seadanya??…hya wnita yg tabah sje yg mampu lalui dugaan sprti ini..wahai lelaki2 dn suami2 baran…
    berubahlah demi insan yg kamu cintai..jgnlah disakiti lagi hati mereka….brsyukurlah yg kamu mmpunyai isteri2 yg sabar..yg blh mnerima dri kamu seadanya..

  40. miza berkata:

    saya dah berkhawin 4 tahun selama saya berkhawin banyak benda yang jadi suami saya ni sangat panas baran macam macam yang saya kena maki sial pukima syaitan anak haram dan macam macam lagi,pada hal perkara nya kecil aja……tolong lah saya kalau saya nak bercerai saya kesian anak saya…dan untuk pengetahuan semua ini ialah perkhawinan kedua

    • nor berkata:

      kalau boleh bersabar..cubalah sabar..
      tapi mcm saya.. saya nekad bercerai..kesiankan anak..tk nak anak hidup dalam keadaan tak sihat mcm tu.. anyway my FIL tersangatla panas barannya..sian my MIL..my MIL berendam air mata sepanjang hidup..dari muda sampaila dah bercucu ni.. saya tk nak jadi macam tu..

  41. miza berkata:

    baru baru ni perkara kecil pun dia camapk rezeki kat dinding depan anak apa lah patut saya buat

  42. mai berkata:

    sy sudah bertunang da tunang sy seorang yg agak panas baran..dia suka mengeluarkan kata2 yang kesat terutama pada waktu memandu sehingga die hilang pertimbangan untuk bersabar…bila di tegur cara lembut pun dia xberubah apatah lagi cara kasar..kami akan melansungkan perkahwinan pada 2011 dan saye amat menyayanginya…dari segi tanggujawab die sentiasa mengambil berat tentang saya…mgkn die kekurangan ilmu agama..minta pendapat…

    • nor berkata:

      belajar dari pengalaman.. mcm tu la my ex hubby sblm kahwin.. dah tahu dier baran..kalo marah mmg suka bawak keta laju-laju.. at last kawin jugak.. tapi tahan 2 tahun je..

  43. iskandar berkata:

    salam all,
    sbg org lelaki..kalau suami anda panas2..bagilah dia jadi “sejuk”.. :)

  44. rima melati berkata:

    salam..

    hubu saya dulu pn panas baran gak..masa baru2 kawin n sama2 muda dulu..i melawan gak baran nye..kalau dia hempas pintu..kiter balas gak hempas pintu..jawab gak ckp2 dia..tapi jangan laa sampai keterlaluan..nanati kena penampar laa pulak..hehe…now x lagi daa..lama2 kawin dah sama2 cool…kiter cuba memahami pasangan..jgn cari pasal daa.

  45. xman berkata:

    suami yg baran ini ‘cota’ die memberangsangkan kenikmatan tak terhingga ..sobab tu pompuan tak lali..hantaran baek punyoa …bior mulut kekeringan asal sodap selalu..hie hie..maaf lawak jieerr ..***SElamat tahun baru***..salji pun deh turun …..atas tu

  46. Aiza Sufpian berkata:

    Macam mana boleh kita kurangkan panas baran org yg kita sayang?

  47. nor berkata:

    salam.. tk sangka rupanya ramai gk senasib dgn saya cumer saya dah pon bercerai dgn suami yang panas baran.. saya hanya sempat kahwin 2 tahun je.. dari awal berkahwin ex hubby asyik marah2.. ex-hubby sgt pemarah smpaikan sgn family saya pon dier bergaduh.. kini ex hubby dok memujuk saya kembali..saya mmg dah tawar hati tp kalo tgk muker anak mmg tk sampai hati..tah la..help me pleaseeeeeeee

  48. nurin berkata:

    salam nor..

    saya nasihatkan x payah laa bagi peluang n bagi muka kt lelaki jenis panas baran nie…baru padan ngan muker dia tu..buang masa..cari lain jer..dpt gak rasa yg lain..betul x

  49. Noraini Ambon berkata:

    bla…bla…bla….no komen

    • iblisie berkata:

      yerr lerr hantaran nye baik punye..tak terpegun lak nak kato..tak terkato laa 2..dap dap dap

  50. Jedun berkata:

    pegi matilah…….

  51. iblisie berkata:

    bakor jerr tengah tidoq //potong anu nye tu..

  52. intan berkata:

    salam..sy baru masuk thun ke 2 kawen..ade anak umur 1 tahun 6 bln…suami yg agak panas baran..kalau mengamuk,babi,pukimak,sial,bodoh,gua lu,aku kau sume ade..penah kene lempang,tolak kepala,kne tumbuk kt kepala,tarik rambut…..memg baran,,tp die sngt sygkan ank die..betanggungjawb dlam hal isi rumah,keperluan anak n isteri,solat,ngaji……cmane tu ekkk???dilema tul laaa…..

  53. Ina First berkata:

    Saya dah kahwin hampir 17 tahun tapi suami tak berubah langsung. Maki hamun jgn cakaplah – bodoh, bangang, bengap,barua semua ada. Yg sedih, anak2 pun jadi mangsa. Mereka pun kena mcm saya juga. Kalau org tgk dia, selalu org cakap saya ni queen control sbb depan org mcm bagus. Tapi sapa yg dah kenal dia, mesti org tanya mcm mana saya boleh tahan. Emak saya pun dah biasa kena maki hamun dgn dia. Sampai, tak de sedara dah nak dtg jenguk kami kat rumah. Anak2 selalu marah saya sbb saya malas nak menjwb. Biasanya saya diam je bila dia naik angin. Tapi, saya juga manusia biasa, ada hati dan perasaan. Sampai bila saya boleh bertahan, entahlah. Penampar pun dah biasa kena. Sumpah “pergi mampus’ pun boleh kata selalu. Cuma dia tak pernah lupa bagi belanja bulanan membuatkan saya masih boleh bertahan sebab saya tenangkan hati dgn berkata, “Ada org yg lebih teruk nasibnya dari saya”. Kdg2 terfikir, jahat sgtkah saya ni utk dpt suami mcm ni? Kalau tak kenal dia, mesti hairan sbb sembahyang tak tinggal, dlm kereta je mesti pasang ayat quran tp siapa sangka, mulut dan hati busuk suka sumpah seranah. Bila dia mula menyumpah, habis satu keturunan dikaitkan. Airmata ni boleh kata nak kering dah. Tak tahu nak mengadu kat siapa – malu pun ada, segan pun ada. Ikutkan hati nak bercerai je, bukan saya tak mampu nak sara keluarga. Gaji saya besar dr gaji dia – bukan nak mendabik dada tapi itulah keadaan yg sebenarnya.

  54. Kak yah berkata:

    Sabarlah Ina. Suami awak tu memang jantan tak sedar diri dan tak tahu malu. Dia maki isteri dengan bodoh bahlol bangsat sial babi … lepas tu disetubuhinya isterinya pulak. Maknya nye dia telah bersetubuh dengan si bodoh dan si babi lah kan. Buruknye perangai suami macam tu. kerat kote bagi kat anjin pun tak pe. Jangan risaulah dengan perangai buruk dia tu sebab apa yang dimakinya itu selalu akan berbalik kepada dirinye…. biasa suami macam ni sebab ade tekanan jiwe, dan rasa rendah diri….Anggaplah selalu itu hanyalah dugaan hidup…

  55. noor berkata:

    saya pun mengalami nasb y sama..suami sy panas baran sgt..

  56. noor berkata:

    bila kami bergaduh…sy y selalu disalahkan..
    bila sy mengalah untuk meminta maaf…penampar yang akn hinggap ke muka ni…Tp sy sgt sayangkan suami sy..sedngkn usia perkahwinan kami bru je 1 tahun 6 bln…sy dh ade ank y bru berusia 5 bln…kadang2 2 hati sy ni nk sgt balik ke pangkuan org tua sy dan xnak balik2 lg tp bila tgok muka anak….macam terfikir…sy xnak anak sy membesar tanpa ayah…saya sgt kecewa dgn sikap suami…mase bercinta dulu suami sy xmcm ni…beza umur sy dengan suami 10 tahun…saya ingat die lbh mature dr sy…

  57. nurkasih35 berkata:

    kalau bukan panas baran tu nama nya bukan lelaki lah..rasa nya semua org lelaki ni ada panas baran..rasa ego terhadap isteri masing2…cuma ada yg boleh control dan ada yg tidak…suami saya pn tak terkecuali jugak..cuma kalau dia tgh baran tu saya diam dan berdoa ‘ Ya Allah..kau sejukkan lah hati suami ku sebagaimana engkau menyejukkan salji’…masa mula2 kawin saya terkejut jugak bila dia baran..saya pun boleh tahan gak baran nya..jawab menjawap..tapi lepas tu saya cuba bertahan..diam dan niat saja hanya kerana Allah…bila suami dah sejuk baru saya bukak mukadimah nya..ckp baik2 apa yang saya x suka perangai nya.
    Alhamdulillah..panas baran nya dah banyak kurang…

  58. noor berkata:

    time kasih nurkasih35….lain kali saya akan buat cm awak buat…sebab saya pun panas baran jgak…tp sy ni tinggal dengan family mertua…dalam rumah tu ade ramai ipar yang tinggal sekali…
    kdg2 sy ade jgok kecik hati dgn family suami saya…bila mengadu kat suami tentu saya yang akan dipersalahkan…kami berlainan negeri…

  59. maharani berkata:

    Sedih, memang sedih. insan yg diharapkan dpt menunpang kasih & berkongsi suka duka mengucapkan kata-kata kesat kepada kita. sabar ada tahapnya. kita manusia biasa, ada ms blh sabar, kita sabar tp sampai satu tahap, sy redha dgn perpisahan. mungkin ini yg dia mahukan. mungkin jodoh kami berdua sampai di sini saja & sy redha dgn semua yg berlaku. semoga tuhan tabahkan hati hambamu ini.

  60. Suami Baran. berkata:

    Tak semestinya suami yang panas baran nie kita boleh kata dia berperangai buruk..(walaupun kita nampak buruk)…dalam hati nya juga ada taman…kadang-kadang orang panas baran nie lebih penyayang cuma dia belum pandai nak kontrol..ikut hati…isteri juga mestilah banyak bersabar dengan sentiasa berdoa kepada Allah supaya berubah…api kemarahan yang sedang menyala-nyala dengan bahan pembakarnya adalah nafsu dan hasutan syaitan..maka isteri jangan pulak turut sama semarakkan lagi api kemarahan sang suami dengan membalas balik kata-kata atau perbuatan suami….jangan lupa bahawa kita bukan berkahwin dengan para wali atau nabi..just orng biasa-biasa je..maka sang isteri perlu memberi motivasi dan dakwah secara perlahan-lahan dan ikut cara islam…selalunya isteri yang selalu mengalah dan itulah yang terbaik…mengalah bukan bererti kalah tapi menyelesaikan masaalah…suami tgh marah kita diam…nak buat macam mana..dah suami kita….masa belum kawin sang suami pandai sembunyikan sikap baran dia..dah kawin baru tahu…..saya yakin suami akan berubah ..cuma lambat atau cepat je..SABAR ADALAH KUNCI UTAMA …tak sabar maka berlakulah penceraian..penderaan..dsbnya..Isteri sabar adalah sebaik-baik penawar kepada suami yang baran nie…Saya pun jenis spesis suami yang panas baran juga….Banyak baca quran,puasa dan tak tingal solat serta rajin hadir pengajian islam….cari kawan yang penyabar dan Suka dengan perumpamaan Sayang anak tangan tangankan..sayang isteri tinggal-tinggalkan..kalu rasa nak marah kat isteri..ambik quran baca dan kata dalam hati ini kerja syaitan…ataupun start motor pergi pekena teh tarik…lagi baik..wallahualam

  61. noor berkata:

    sgguh tension rase bile suami sentiase mencari salah kite…
    ape y kite buat ade je yg tidak kena depan mata nye……salah skit jd besar…

  62. siti berkata:

    suami sya sblm khwin lg dh nmpk prangai brn dia tu tp sya x expect pulak lpas kwin die brani angkt tgn dkt sya,bila angin die dtg,mula lh buat2 tumbuk pintu smpai t’kopak,bling brg2 spaya sya takut dgn die,skrg sya mngandung 8bln,die buat blik prangai lme die,g clubing,kul 3,4pg bru nk blik umah dgn asap rokok bau kt bdn n mlut busuk bau arak,sya kt rumah mcm tunggul kayu,spnjg pregnant die x prnh jga hti sya,sya je yg kna dgr ckp die,klu x,die ugut mcm2,sya dh twr hti dgn sikap suami

  63. azman berkata:

    ksian kt awak siti…tersalah pilih..dah jodoh..kena redha jer laa..berdoa pada Allah ..moga2 suami berubah..tak berubah jugak..pergi pejabat kadhi..bubarkan perkahwinan tu..

  64. nia berkata:

    saya rasa lega pas baca ruangan ini sbb ada gak yg punya masalah sama..semua saya pun dah kena..cuma leh sabar je..tp jika ada apa2 berlaku kat saya lepas ni..saya akan report polis, gi naik mahkamah..kesian kat anak2 saya, kecik2 gi dah tgk mak ayah bergaduh..

  65. manja berkata:

    sy harap isteri2 diluar sn,bykkan bsabar n b,zikir…..huhu

  66. pacak 7557 berkata:

    Sila baca fakta-fakta yang merisaukan ini :

    70% isteri mengatakan mereka TIDAK PERNAH mencapai

    puncak orgasme/klimaks semasa melakukan hubungan seksual dengan suami mereka.
    65% isteri mengakui sering BERPURA-PURA MENCAPAI ORGASME untuk me

    muaskan hati suami mereka.
    Hanya 15% isteri yang mencapai orgasme lebih sekali dalam seminggu.
    78% daripada isteri mengaku yang mereka lebih suka dibelai-belai sahaja dari melakukan seks memandang mereka tidak mencapai kepuasan dari hubungan seksual dengan suami.

    ANDA PERCAYA ATAU TIDAK, FAKTA TETAP FAKTA.
    KINI PRODUK PACAK LANGIT-VIMAX-EXTEND GEL BERADA DIBERA
    PM SAYA JIKA BERMINAT
    semua ini kan berakhir
    pm/add/sms/call saya-facebok pacak pacak bera
    jika berminat
    produk hebat lelaki maskulin
    kini beada dibera
    pacak langit+ Men extend gel.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

