Suntikan Kolagen Alternatif Awet Muda

Anda ingin kelihatan cantik tanpa melakukan pembedahan? Dalam era moden, mungkin anda boleh merawat masalah kesihatan kulit tanpa melakukan pembedahan. Menariknya, kaedah ini hanya mengambil masa satu hingga dua jam. Hasilnya, kulit anda akan lebih cerah dan tegang. Mungkin kaedah tidak invasif alternatif terbaik untuk anda merawat masalah kulit seperti parut, bintik atau tompok, lebihan kulit, garis halus, bentuk badan atau mengurangkan lemak badan.

Prosedur tidak invasif juga dilihat menarik minat pesakit yang belum bersedia, tidak mahu atau tidak boleh menjalani pembedahan dengan catatan 11.4 juta prosedur dijalankan sepanjang 2005 iaitu peningkatan dua kali ganda berbanding tahun 2000.

Pakar Runding Perubatan Estetik, Dr. Alice Prethima menjelaskan alternatif terhadap pembedahan dan jarum ini juga mampu membantu masalah kulit lembik, parut, kesan regangan atau selulit melalui kaedah terkini, berkesan dan selamat.

Mereka mungkin boleh mencuba rawatan kecantikan berbentuk tidak invasif (tidak melibatkan pembedahan) seperti laser vaginoplasti dan vaser liposelection (termasuk mencairkan, menyedut lemak dan menegangkan kulit pada masa yang sama.

“Semua orang ada kecantikan mereka yang tersendiri. Jadi tidak perlulah melakukan ‘perubahan’ yang keterlaluan.

“Rawatan-rawatan kecil (tidak invasif) sudah memadai melainkan apabila rawatan invasif diperlukan, seperti untuk kes kecacatan dan gangguan kesihatan,” katanya ketika ditemui di Bangsar, Jalan Maarof, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Dr. Alice, pesakit di negara ini juga kurang diberikan pendedahan mengenai kaedah terkini rawatan kulit seperti penggunaan laser berbanding kaedah lama yang mencungkil keluar jerawat atau pigmen pada kulit.

Tambah beliau, penggunaan jarum merupakan antara yang paling digeruni pesakit tetapi melalui kaedah dilectropolation, pesakit tidak memerlukan suntikan untuk memasukkan molekul penting untuk rawatan kulit.

Namun, pada zaman sekarang pembedahan tidak lagi diperlukan untuk menegangkan kulit.

Hanya melalui penggunaan kolagen yang menjadikan kulit anjal dan kelihatan lebih muda.

Suntikan kolagen

Dr. Alice memberitahu, suntikan kolagen selamat juga selamat diguna.

Walaupun kesannya agak sedikit lambat berbanding botox, namun ia lebih mudah dijaga.

Kebiasaannya selepas dua atau tiga kali rawatan, wajah pelanggan akan lebih kelihatan semula jadi. Selepas enam minggu, hasilnya akan lebih nampak baik.

“Kolagen menerusi Sculptra telah digunakan di Australia sejak 2002. Tiada kesan alergi yang pernah ditemui selepas rawatan. Bahkan ia membantu kawasan melasma iaitu kawasan segi tiga hidung dan pipi. Kolagen merupakan ramuan yang lazimnya terkandung dalam kebanyakan produk awet muda. Kajian klinikal telah menunjukkan keberkesanan kolagen mengurangkan bilangan, kepadatan dan kejelasan kedutan, serta memastikan keanjalan dan kesegaran kulit,” jelasnya.

Bagaimanapun, ramai yang cuma mempunyai pemahaman terhad tentang kolagen dan tidak sedar akan potensi sepenuhnya terhadap badan kita, mahupun bantuan kecantikan.

Sebenarnya, kolagen merupakan struktur protein yang berfungsi sebagai perekat dalam badan.

Ketika usia remaja dan awal 20-an, terdapat pertumbuhan hormon yang aktif bagi menyokong pertumbuhan struktur dan menggalakkan perkembangan otot, tendon dan ligamen.

Kolagen digunakan untuk menghasilkan protein bagi membantu pertumbuhan ini serta mengaktifkan penjanaan semula sel badan baru.

Apabila kolagen dalam tisu lembut semakin berkurangan, ini mengakibatkan kesukaran pengangkutan toksin dari sel ke sistem limfa.

Ia juga menghalang pergerakan nutrisi dan hidrasi yang mempunyai kesan ke atas kesihatan keseluruhan, langsung mempengaruhi keadaan kulit dan sel lain. Pada masa yang sama, keadaan tulang, kuku dan rambut akan turut menunjukkan tanda-tanda awal penuaan.

“Susutan kolagen kini boleh diganti menerusi proses yang dipanggil kaedah sintesis kolagen (collagen synthesis) menerusi terapi suntikan kolagen, apabila wanita dan lelaki memilih bahagian tertentu bagi suntikan yang menunjukkan kesan serta-merta,” katanya.

Sementara itu, Dr. Alice menasihatkan orang ramai yang ingin mencuba teknologi baru atau kaedah rawatan terkini memastikan ia telah diluluskan Pentadbiran Makanan dan Perubatan AS (FDA) dengan melakukan penyelidikan melalui Internet terlebih dahulu.

“Teknik atau teknologi yang sesuai digunakan bergantung kepada masalah yang dihadapi pesakit selain faktor lain seperti tahap kesihatan semasa dan bentuk badan. Pemeriksaan mencari punca dasar masalah kulit juga penting termasuk masalah hormon badan,” tegasnya.

Dr. Alice turut menekankan orang ramai tidak terlalu mengikut perakuan individu yang menggunakan produk baru kerana kadangkala kaedah tersebut hanya bersesuaian untuk sesetengah pesakit sahaja.


Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

15 Responses to Suntikan Kolagen Alternatif Awet Muda

  1. .lkiuu berkata:

    aku tak dak awek muda …nak umok panjei sihat badan dah laa..kalo leh setamina aski maseh baek seterus nye lagi baik ..alhamdullilah…kalo awek mudo ajo ..sakit selalu daleimei sapo pun tak tahu nak buek gapoh..kolek luak versarang de dalei..maaf hambo yo

  2. psyco berkata:

    apo ko cakop ni lkiuu..
    dok pohe den…huhuhu…

  3. .lkiuu berkata:

    sorry bang terkena bau asap rokok nipah mat gian tadi..

  4. HANI berkata:

    AKU X BERANI LA NAK SUNTIK2 NIE….
    BIARLA X CANTIK SGT….JANJI RASA SELAMAT…HUHU

  5. teha berkata:

    saya nak tanye dr.alice ada x rawatn untuk menghilangkan
    tanda lahir di pusat rawatan dr.alice?

  6. Lieza berkata:

    hello Dr Alice, kalau saya ambil suntiakn kolagen di kawasan bawah mata (aye bag ) dan di bwh aye bag. boleh tak? Tak de keside effect. Minta tolong Dr beri penjelasan. Terima kasih di atas kerjasama

  7. bebe berkata:

    slmat pagi doc,dmanakah tmpat yang sepatutnya dan dbenarkan oleh kementerian kesihatan untuk mdapatkan perkhidmatan ini ?

  8. siti berkata:

    Dr, bleh tak sy nak tau harga unt suntikan kolegen+vit c bp ye? Kat mana saya leh dptkan rawatan tu???

  9. mardiani @dian berkata:

    Sya berminat dgn collagen synthesis ni,Bole tak bgtau kat mane nak dptkan rawatan & brpe kos nyer…

  10. puteri berkata:

    saye amat tertarik juge komen2 yg ade kat ats tu,td saye dtg umah kawan die org tengah buat suntikan collogen,soalan saye adekah slmt bile di buat oleh org yg bkn dokter suke2 menyuntik muke org dah lah kos nye pun mhl.jd seandainye sy mau mendapatkan suntikan collogen ni kat mane sy blh dpt kanye ye trimekaseh.

  11. kelly berkata:

    saya ada menjual produk2 ini.sila ke fb atau page saya http://www.facebook.com/pages/Glutax-Vita-C-Injection/158416934244654

    atau hubungi 0123448589 (kelly)

  12. raynie berkata:

    besT gaK tU,,,dia mcm vitaMin gak… (:

  13. raynie berkata:

    huHu,,,,CIk kat ne naK dpT tu.. bila bergegas nak g opis selalu terluPa aMik vitaMin…pagI2

    kolageN ni kira vItaMin…gak

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

%d bloggers like this: