Poligami : Buntu pilih isteri pertama atau kedua

Saya berusia 27 tahun, sudah berkahwin dan mempunyai cahaya mata berusia setahun. Bagaimanapun, belum sempat menyambut ulang tahun kedua perkahwinan, saya berkahwin lagi dengan bekas kekasih. Saya memang tidak mampu menolaknya dan dia juga sanggup membelakangkan keluarga untuk menjadi isteri kedua saya. Sekarang ini saya keliru, memilih isteri pertama atau kedua. Isteri pertama tidak dapat menerima hakikat saya berkahwin lagi dan meminta saya menceraikannya. Isteri kedua pula tidak kisah asalkan saya berlaku adil. Saya pula menyayangi kedua-duanya. Apa saranan puan?

Khiry

Jawapan:
Salam ‘macho’ buat Khiry yang mabuk cinta. Anda adalah lelaki yang sangat prihatin dengan perasaan sendiri dan sangat ghairah untuk melebarkan cinta atas nama lelaki. Sikap ini baik kerana hendak menyelamatkan wanita, tetapi tindakan ini juga sangat melukakan wanita!

Lelaki ialah hadiah daripada Allah SWT dan anda dibekalkan dengan diri yang sasa dan hebat. Namun, perlu diingat, semua ini bukan diberi percuma oleh Allah SWT kepada lelaki. Ini kerana fungsi utamanya untuk membina kebahagiaan keluarga, menjadi anak soleh yang menyenangkan hati dan kehidupan orang tua dan menjaga mereka dengan penuh kasih sayang.

Kemudian anda diamanahkan jawatan sebagai suami untuk membimbing isteri menjadi isteri solehah, kemudian dinaikkan pangkat sebagai ayah, mendidik dan membimbing serta menjadi contoh terbaik kepada anak agar mereka menjadi anak yang soleh dan solehah, kerana syurga isteri juga di tangan anda. Anda dipertanggungjawabkan untuk mendidik anak dan isteri agar anda dan mereka mampu menjawab depan Allah SWT nanti atas sebab anda dilahirkan di dunia ini.

Kontrak paling banyak tanggungjawab di hadapan Allah SWT nanti ialah kontrak perkahwinan. Kasih sayang dan cinta kepada manusia yang meluap-luap tanpa disandarkan kepada Allah SWT, bukan kerana Allah SWT dan tidak mohon reda Allah SWT, malah hanya berpaut kepada cinta nafsu saja adalah perkahwinan yang bertunjangkan nafsu. Ia tidak akan membawa anda berasa nikmatnya bahagia baik di dunia dan akhirat.

Oleh itu sebelum anda dilaknat Allah SWT kerana berhasrat berpoligami bukan sebab yang dibenarkan oleh Allah SWT, melukakan hati isteri, menggugat hubungan mesra, ikhlas dalam keluarga, renggang hubungan dengan ibu bapa dan ipar duai, lebih baik berfikir menggunakan alasan agama bukan alasan cinta nafsu yang meluap hingga akhirnya anda bukan menikmati cinta bahagia tapi akhirnya membina istana yang panas bak neraka di dunia. Jika tidak bahagia di dunia, sulit untuk kita menikmati syurga di akhirat.

Cuba bayangkan, bekas kekasih anda sanggup membelakangkan keluarganya kerana mahu menikahi anda, ini bermakna perkahwinan anda tidak direstui orang tuanya. Jarang perkahwinan sebegini akan meraih buah yang namanya bahagia. Oleh kerana restu orang tua amat penting dalam apa saja urusan seorang anak terutama perkahwinan. Sudah dipesan agama, reda Allah SWT ada dalam redanya ibu bapa. Satu lagi cuba fikirkan sikap dan pegangan agama dan keyakinan mempunyai Tuhan bekas kekasih anda itu. Jika dia memahami agama dan mentaati perintah Tuhan dan hidup dengan berpegang kepada prinsip bertuhan, dia tidak akan sanggup melukakan dan membelakangkan ibu bapa dan keluarga yang sudah membesarkan dia dari dua jari telapak kaki sehingga pandai bercinta dengan anda.

Jika jasa yang sebesar ini tidak dapat dihargai dan dibalas dengan baik, malah dia sanggup pula meninggalkan mereka, hanya kerana memburu anda yang sudah bergelar suami dan ayah! Jadi baikkah dia? Hinggakan anda harus melukakan hati isteri yang anda nikahi dengan sah dan dengan restu orang tua. Ingat, jika seseorang sanggup tidak menghormati dan menyayangi kedua orang yang melahir dan membesarkan dan dengan mudah meninggalkan ibu dan ayahnya, dia juga akan senang nanti meninggalkan anda yang hanya berjasa sebagai bekas kekasih saja.

Jika dia sanggup melakukan hal sedemikian, dia juga tidak akan ragu-ragu untuk melakukan apa saja untuk mendapatkan apa yang dia hajatkan di dunia ini tanpa memikirkan perasaan malu dengan kedua-dua orang tuanya, perasaan isteri anda dan perasaan orang yang ada di persekitarannya. Adakah anda yakin dia mencintai anda dengan cinta sejati atau cinta nafsu saja.

Jika dia benar-benar mencintai anda, dia tidak akan mengganggu anda selepas dia mengetahui anda sudah berkeluarga dan dia juga tahu perkahwinan kedua pasti akan menggugat keharmonian rumah tangga pertama anda. Jika dia memegang prinsip hidup beragama yang kental, dia akan melihat perkara itu sebagai tidak ada jodoh. Sebab dia tahu jodoh di tangan Tuhan, bukan di tangannya. Dia juga pasti akan menghormati perkahwinan anda dan sepatutnya dia mampu menganggap anda sebagai sahabat atau melupakan saja anda kerana Allah SWT.

Malah dia sepatutnya mendoakan kebahagiaan anda kerana sudah jelas dan nyata anda dengan dia tidak tertulis jodoh. Ini tanda wanita yang baik hati dan jauh daripada sifat balas dendam atau sifat tamak sesama wanita. Selain itu hormatilah isteri yang sudah anda nikahi dan sudah berkorban untuk menghadiahkan anda seorang cahaya mata.

Ingatlah pesan orang tua ‘bila anda melukakan, anda tidak akan dapat lari daripada dilukai.’ Tambahan pula perkahwinan anda sangatlah baru dan mentah lagi. Mungkin saja anda berasa terhimpit dengan cubaan ini, kerana anda tidak sedar bahawa jalan keluarnya ada di tangan Sang Pencipta. Akhir sekali Umi pesan, jangan bersedih, sebab usia anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan dan ketenangan hati anda.

Oleh sebab itu, jangan habiskan usia muda anda dengan kesedihan, jangan lalui malam anda dengan gelisah dan cemas, dan jangan biarkan minit-minit hidup anda untuk gundah dan jangan berlebihan memburu cinta dalam hidup ini sebab Allah SWT tidak suka orang yang suka berlebih-lebihan.

Sentiasalah bergerak, bekerja, mencari, membaca kitab suci al-Quran hingga waktu anda terisi sebaik-baiknya. Jangan biarkan seminit pun disia-siakan. Ingatlah sehari saja anda tiada aktiviti sehinggakan ada hari yang terbiar kosong nescaya gundah gulana, keresahan, kerenah godaan dan bisikan syaitan akan mudah menyelinap dalam tubuh anda.

Apabila ini terjadi, anda sudah menjadi lapangan permainan syaitan. Berhati-hatilah membuat keputusan, jangan sampai yang diburu tak dapat, yang dikendong berciciran….atau ayam terlepas tangan bau tahi. Cinta yang tidak berlandaskan Tuhan tidak akan membawa kita ke syurga Allah SWT.

Dr Rubiah K Hamzah (Pakar Motivasi)

70 Responses to Poligami : Buntu pilih isteri pertama atau kedua

  1. pakcikli00 berkata:

    Asalamualaikum

    Pertanyaan yang ikhlas,
    sejauh manakah kepercayaan Dr Rubiah bahawa jodoh pertemuan, ajal maut dan tanah kubur itu ditangan tuhan.

    Terima kaseh salam hormat

  2. mat berkata:

    Assalammualaikum..

    untuk isu poligami ni..apa yg dpt saya lihat dr Rubiah seolah-olah hendak menghamtam sj si pengadu (mngkin si pengadu kurang arif ttg agama dan haknya)..tidak pula dr Rubiah memberi komen ttng isterinya yg meminta cerai..bukankah berdosa si isteri meminta cerai pd suami kerana berpoligami..bg saya semua salah dlm cerita ini..namun apa yg baiknya ialah si Khiry menghawini wanita tersebut bukan berzina..apa pun harus kita ingat jodoh itu Allah yg tentukan, bkn kita, walau apa cara yg berlaku kepada kita ia adalah kehendakNya..suka ke tak suka ke poligami itu adalah hak suami..jgn kita persoalkan..poligami menyelesaikan masalah bukan menambah..namun manusia yg menimbulkan masalah..wallahualam..

    • insan terhimpit berkata:

      assalamualaikum….
      utk isu poligami ini,saya sndiri telah melaluinya beberapa minggu yg lepas..dlm hal ini saya sndri x taw sapa yg ptot d slhkn..keadaan saya same sprti d ats..yg mana isteri pertama suami meminta cerai semasa saya dan suami meminta kebenaran utk berkahwin..d pendekkan cerita,kami bernikah d siam kerana tiada kebenaran dr pihak isteri pertama suami…so skg hubungan kami msh d rahsiakn dr pngtahuan isteri pertama..ape yg saya rasa skg,suami tidak berlaku adil..oleh kerana kami baru bernikah,hanya 2 kali sahaja suami menemui sya sepangjang sebulan perkahwinan kami..dan mlm pertama kami berlalu begitu sje kerana suami pulang ke rumah isteri pertama..cbe bygkan slame sbln,suami hanya peruntukkn hnya beberapa jam untuk sya…alangkah sedihnya hidup berpoligami…bkn seindah yg d sangkakn…

      • Anggun berkata:

        Salam, insan terhimpt,

        Hidup berpoligami memang tidak dinafikan banyak onak dan duri perlu di tempuhi,
        yang penting ialah peranan suami yang ingin berpoligami itu mestilah jujur dan bertanggung jawab.
        untuk memikul beban dan tangunggannya.berterus terang adalah jalan yang terbaik walau pon pada sesetengah orang adalah mustahil untuk mendapat keizinan isteri pertama.
        di situ lah perlunya lelaki untuk bersunguh2 dah sabar dalam segala hal. Jika niatnya ikhlas dan tidak mengabaikan isteri pertama, insyaAllah akan di permudahkan. Kalau boleh jangan lah mencari jalan mudah
        pergi menikah di siam, selepas itu mulalah pelbagai masalah yang timbul.
        keindahan berpoligami pon jauh sekali dapat di rasa apatah lagi untuk berlaku adil , yang mana telah disyaratkan kepada lelaki yang berpoligami.

        Didalam situasi anda sekarang, perlulah banyak bersabar dan mencari jalan penyelesaian berbincang dengan suami untuk memperbetulkan keadaan .pada masa ini perlulah banyak bersabar dan berdoa pada Allah.
        Hidup berpoligami tu indah jika betul urusan dan perjalanannya.insyaAllah

      • faeez'90 berkata:

        urmm..tau xpe…
        >tp hadapi saja ngan sabar…da nasi jadi bubur ,katakn>???????

    • faeez'90 berkata:

      >alah kau nie x leh fikir lgsg plak….persoalan nye sekarang nieeeeee..
      adakah dia tu berkemampuan tuk nikahi bekas kekasihnya…mmg tiada larangan tuk mrk y berpolgami kn’?
      taaaaapiiiiiii lihat la pd situasi crta tu,
      >shggakn kekasih nye sndiri membelakang klurga,nie ker islam ajar arrrr???…malahan bkn restu klurga plak tu,
      >”Cuba bayangkan, bekas kekasih anda sanggup membelakangkan keluarganya kerana mahu menikahi anda, ini bermakna perkahwinan anda tidak direstui orang tuanya. Jarang perkahwinan sebegini akan meraih buah yang namanya bahagia. Oleh kerana restu orang tua amat penting dalam apa saja urusan seorang anak terutama perkahwinan. Sudah dipesan agama, reda Allah SWT ada dalam redanya ibu bapa”
      >disni saja kta sdh ble lihat…DR tu bkn nk menghantam..tp mencadangkn jln y pln seesuai???????

      • as berkata:

        kepada mat.jgn cerita pasal hak klu x tahu.jgn guna agama nak tutup segala kelemahan.perempuan juga ada hak.kepada khiry.sblum u kahwin 2, u tnya x diri u.kenapa u kahwin dgn isteri u terlebih dahulu dan bukannya bekas kekasih.nampak gaya bekas kekasih macam terdesak aje.ada rahsia tersembunyi ke.u aje yg tahu.tnya diri u zalim atau tidak.poligami ni ‘harus’.sunat pun u x buat,wajib jauh sekali,x mampu pun nak buat yg harus.bagi i itu adalah kebodohan yang nyata

    • Khir berkata:

      Terima kasih saudara saudari sekalian.. Untuk pengetahuan semua, saya adalah penulis asal artikel tersebut. (khiry, bukan nama sebenar). Apa yang mengecewakan saya, surat saya itu telahpun diubah suai oleh pihak terlibat dan dijawab secara semborono.

  3. serina berkata:

    Salam…Saya sebenarnya kurang dan tak bersetuju dengan pendapat Dr. Rubiah ni…Cara komen tu mcm kita ni menentang qada dan qadar tuhan….Apa yang terjadi walau bagaimana ia dielakkan dan mengelak ia tetap akan terjadi dengan izin Allah Taala…Jadi pa yang baik di sini khiry jujur dengan isterinya memberitahu bahawa dia telah mengahwini bekas kekasihnya. Ia sah dari hukum agama…

    Apa yang penting sekarang ini ia beganung kepa khiry untuk berlaku adil kepada kedua-duanya…dan tidak membeza-bezakan antara isteri pertama da kedua….sbb khiry dah pun mengambil tanggungjawab ini sebagai amanah berat daripada Allah. Perlulah jaga hati, perasaan n nafkah zahir batin kedua-dua isteri…Khiry harus melengkapkan dan memberi sepenuh didikan agama kepada keduanya…jadi jika didikan agama dah utuh dalam diri isteri2 maka takkan timbul masalah2 lain….

    Saya rasa x baik jika kita jadi batu api meruntuhkan sebuah masjid yang sudah dibina…sebaiknya kita sebagai penasihat harus cari jalan untuk menyelamatkan kedua2nya..sama ada dia isteri pertama dan kedua…Perkara ini sudah terjadi…poligami ini suatu yang indah jika individu itu pandai menangani dan melayari kedua2 nakhoda…Apa yang terjadi sudah pun ditetapkan di Luh Mahfuz jadi kalau boleh beri lah nasihat yang berguna kepada mereka2 yang bermasalah ini. Jgnlah kerana silap beri nasihat kita menumpang dosa orang yang bermasalah ini…NAUZUBILLAH…

  4. maaf berkata:

    BORAK2 AJE NIE JGN AMBIL HATI atau termakan hatie..kadangkala pompuan nie permata hati nya hanya (macam nyanyi okid abdullah-penawar rindu lah agak nye) untok sesaorang aje..apa tak lagi kalo benda dah di torehi-nak hidup semati tapi tak jadi untok bersama.penoh dgn kenangan meratapi diri.. ..biasa nye die tak kisah sangat jadi nombor ke berapa ..asal dapat bersama penaluk pertama nya..walau jadi bini ke 10

    Biasa nyae hati pompuan nie ingin menapoli..mempunyai sa orang laki aje..tak mau berkongi ..macam bini kongsi laki ..macam mana rasai di hati..gitu lah kot ( macam manao die bonar pun ada hari terasa di hati juga.. dalam apa keadaan sekali pun..keputusan baisa nye…””lepaskan aku”” lepas tu kou boleh kawin ..itu seboab nya laki kawin dlm senyap sepi..bila dah ketahui dah jadi sebati dan rasi..bukan semue gitu ye.

    barangkali kita tak leh nak kata kadak dan kadar secara ringkas nya untok menutopi laluan kejadian yg tak di ingini terjadi..kita mempunyai fikiran yg waras untok melalui jalan yg di berkati menuju ke illahi.

    Kata dol aku kawin dua sebab nak harta benda pompuan yg menawar kan ..bini aku yg lemah santun dulu nye dah bertukar menjadi naga berapi memakn hati-selalu menarah poket hingga tak berisi lagi-selalu memerahi-bila malam dari kegairahan awalan dah menjadi basi dan sepi,kdgkala ek ek la tak bagi..apa tak lagi ada yg offer untok mengisikan hati yg sepi..buleh mereda keadan derita hati bila berganti..ali pula kata dia mengambil kekasih lam pertama yg tak jadi ..untok isteri ke 2 untok mengotai janji2 setelah menodai..sebelum menikahi yg pertama…

    Biasa nye lah.. yg memberi membenaran secara iklas hati itu berkeadaan uzur untok melahirkan anak sendiri..atau sebagainya..00001/2%..aja rela di madukan..tetapi akan menyusah kan diri di kemudian hari…tetapi kalo banyak harta dan wang elok lah berpoligami tapi walau pun mampu pada zahir batin akan keciciran..nanti kecurangan belaku..kadang kalo lesen kito punyo barang olang punyo ..ha ha ha.. kita menanggong malu di dnia..dosa di ahkirat..kalo tak mampu mainyain 2-3 kereto..1 cukup lah sampai mati..wallahuallam

  5. smm berkata:

    kalo kita berpoligami..kita langung tak berasa pahit di hati,,,tapi bayangkan isteri kita yg berpoligami ..macam ano rasa nya..aku rasa pedih..hati..tak lalu nak menghapiri lagi..

    • as berkata:

      sokong smm.klu isteri poligami, rasanya x de lg lelaki didunia ni, semua mati kena bunuh.baru dengar bini ada affair pun lelaki dh macam cacing kepanasan. knp sblum buat ko x fikir.inilah poligami kerana nafsu, ko juga yg sesak nafas.klu cinta & sayang kerana Allah akan tetap hati itu walau badai melanda.Allah dh bpesankepada lelaki’klu melihat perempuan dan bernafsu cepat2 dapatkan isterimu kerana apa yg perempuan itu ada semuanya ada pada isterimu’.klu rasa tidak berlaku adil kpd perempuan2 kamu cukuplah hanya seorang.jelas,terang dan nya Allah membenarkan poligami tp pada masa yg sama Allah telah memberi amaran.

  6. pening berkata:

    Salam, saya juge sependapat dgn pandangan pembace di atas…kita sebagai insan biase tdk dpt menolak qada’ & qadar yg d tntukan Allah..dlm masalah Khiry ni, dia tlh mmbuat keputusan dgn kehendak hatinye…perkara (perkahwinan ke dua) da terjd..jd dia kenalah terus memikul tanggungjwb yg telah d amanhkan kpdnya dgn sebaik mngkin..sebagai ketua keluarga kpd isteri2nya tu..dia msti bersikap adil dr segi giliran,layanan, nafkah..bkn mudah utk beristeri lbh dr seorg ni…mmg berat tanngungjwb & bebananya..jd pertimbangkanlah dgn sebaik-baiknya sebelum mmbuat keputusan..

    • faeez'90 berkata:

      i sokong u sgt2…

    • hidup bermadu.... berkata:

      sy pun setuju sgt2 apa yg saudara ckp tu…..yg penting adil….

      • sue mohd berkata:

        bukan senang nak adil….sebenarnya dalam konsep berpoligami ni perempuan yg selalu makan hati n terpaksa beralah demi kasih syg n x mahu kehilangan suami.Bila si isteri redha n berlapang dada itu yg bole aman tpi percayalah hati menangis tiada siapa yg tahu.Sama aje sakitnya isteri pertama atau kedua….konsep berkongsi ini memang berat tapi TIDAK bagi yg berlapang dada……

  7. pp berkata:

    setuju BENAR kata2 SMM dan MAAF

  8. pakcikli00 berkata:

    Asalamualaikum

    Persoalannya apakah jawawapan Dr Rubiah K. Hamzah layak daripada seorang bergelar sarjana dan pakar motovasi. Kerana jawapan yang seumpama ini boleh memalukan universiti keluarannya dan jabatan motivasinya kepada khalayak. Jika benar Puan Robiah seorang sarjana dan pakar motovasi seharusnyalah beliau berhati hati menulis komentar untuk menjaga penghormatan yang diberikan kepadanya. Pesanan ikhlas saya kepada Puan Rubiah “pandai merasa itu adalah lebih baik daripada merasa pandai”

    Terima kaseh salam hormat.

  9. mat kemut berkata:

    Situasi mcm ni seringkali terjadi..
    Kadang2 ada yg sudi bermadu.. ade yg tak sudi bermadu…
    Tu sampai cerai berai..

    Yang peenting hidup perlu diteruskan
    Gagal sekali tak bermakna gagal selamanya..
    Jangan gila talak sudah.. Bukan lelaki je gila talak..perempuan pun ade yg gila talak tau..hahahaha

  10. mat kemut berkata:

    Hmm..Ini respon dari Pakar motivasi perempuan

    Cuba respon dari pakar motivasi lelaki..

    Saya pasti ia akan beri pandangan yang berbeza..

  11. manbai berkata:

    main2 aje ne matkemut.. kou punye memang tarak lali punye sebab kuat kemut…khiry likely kou kena fikiak baik2 sebab kou yg buat hal,bukan no 1 tapi kou yg bersalah gatal berkawan dgn dia..dah nak menjadi tapi tak jadi kot kot aja , kemudian atas simpati kou berkawin balik dgn dia ahkir nya,bini yg pertama memang lah hot sbb pompuan memang ingin mempunyai 1 orang suami aje tampa mengosikan dgn sapa2-macam dia olang kata..example aja..kalu isteri u berpoligami ,apa rase u sanggup tak u sentuh die lagi selepas atau ingauan di belakun dgn suami pertama..bayang kan lah.., macam mano rasa hati u..mimpi ngeri kalo aku tak lalu pegang die lagi..mana tak lebeh kurang ..bekas la..tapi illahi mencipta pompuan yg terpaksa..sanggup untok menerima di sebalik nya…buat dont know aje ..carry on as usual..hal mana2 isteri jgn berceritakan diantara satu sama lain..mana2 tg isteri tak setuju suruh dia tarik diri..memohon perpisahan..u jagan memohon untok berpisah.. sebab u kan menanggong kepahitan hidup di kemudian hari..tapi harus ingat jealous isteri pertama akan sentiasa membara dgn hati kurang menyenangkan.. perilaku keiblisan (maaaaf) kata2 yg kurang senang di hati..kadangkala menggagui-menghantui pemikiran u…. yg kedua tetap menatang u dgn minyak yg penoh…dia akan kekal dlm hidup u..kalo berpisah laksana kaca terhempas di batu..tapi harus ingat kedua2 nya mempunyai perasaan hati manusia bukan wali..yg pertam akan cuba sedaya upaya untok menapoli diri u..ini akn mennyebakan u akan terabaikan tanggongjawap terhadap bini kedua ygsentiasa menunggu nunggu… mempunyai simpati -sayang yg mendalam terhadap diri u..kot kot aje ni..good lucks bewallhuallam

  12. manbotak berkata:

    takut lah..kalu bermalam semalaman dgn bini hitam kemudian yg putih..dah tentu maybe bini putih dapat anka berwrna hitam…ha ha hha..syok2 aje nie dgn

  13. mat berkata:

    Salam..Dahulukan soal mukum agama..dosa dan pahala..tk bleh kira perasaan..itu soal ke dua..

  14. pakcikli00 berkata:

    Asalamualaikum

    Tuan Mat ni pun perlu dimuliakan komentarnya,
    layakkah orang yang tiada berperasaan untok
    bertimbangrasa dan berugama ?

    Terima kaseh salam hormat.

    • faeez'90 berkata:

      pakcikli00:
      >sy rase fkr,urrrrmmmm pakcik nie still kolot tntg niaeeee arrr…
      >ikt sedap ati je nk hantam…cuba la fikir sikit islam da gariskan smua tntg panduan niee kn,so jgn arr nk memandai-mandai…
      >islam tu indah tau!!!!!islam tu sederhana,jgn terlalu di permudahkn dan jgn terlalu disusahkan ..

      • as berkata:

        hoi faeez’90.memang benar islam tu indah tp kat sini hal c khiry tu yang x mengikut garis panduan dlm islam.ko nak ckp org ko tu yg x btl.kesian aku tengok, wanita yg teraniaya.lelaki yg salah perempuan yg tanggung.kepada khiry berani buat,berani tanggung

  15. wali berkata:

    - Biase nye yg kedua nie kira baik orang nye
    – Setia sedie berkorban nyawa dan harta untuk mu sayang
    – Tapi aku bukan Maha illahi..die biase tak lama di dunia ini
    – Walau baik die ada berkurangan tapi dapat menong dalam segi kwangan.
    – Sebagai pakar rujukan dlm hal tertentu… wallauallam

  16. mat berkata:

    Salam pakcik..berperasaan biar kene pada tempatnye..kalu ikut perasaan jdla mcm komen Dr Rubiah tu..

  17. atie berkata:

    kpd en khiry,
    pada pandangan saya, oleh kerana tuan telah menduakan isteri tuan, tuan sepatutnya bersyukur kerana ditakdirkan memimpin dua orang wanita yang tuan senangi dan sayangi selain dari ibu tuan.

    oleh itu, saya pasti tuan tentu2lah telah memikirkan segala kebaikan dan keburukan sehingga sanggup untuk menambah isteri dengan tanggungjawab yang seharusnya dipikul sebagai seorang lelaki, sbagai seorang suami dan jugak sebagai seorang khalifah.

    sebagai seorang wanita, dan sudah menjadi trend terkini… menggunakan segala kelembutan dan kemajaannya, serta kelebihannya untuk memonopoli suaminya (agar tidak melebihkan yang lain atau tidak beralih arah, sedangkan dia sedar poligami itu bukan haknya), jadi janganlah tuan terleka dan tertipu dengan keluh kesah serta terlalu menurutkan kemahuan dan perasaan isteri2 yang mahu dilebihkan.

    sebagai seorang lelaki, saya sarankan tuan teruskan hidup berpoligami (yg telah pun dilalui).. cuma.. tuan wajib menjalankan tanggungjawab tuan dengan lebih tegas. ketegasan seorang suami didalam menjalankan tanggungjawab (memastikan waktu, wang, harta, perhatian dibahagikan seadil2nya, walaupun kasih sayang tidak dapat diukur namun perhatian yang diberi harus jangan nampak ketara berbeza).

    Saya pasti sebagai seorang wanita.. lambat laun mereka (hati wanita itu kan macam kerak nasi), akan dapat menerima dan faham yang suaminya yang tercinta itu mampu berpoligami dan menjalankan tanggungjawabnya dengan baik.. cuma berikanlah masa dan peluang untuk tuan membuktikan yang tuan mampu menjaga dan menjalankan tanggungjawab. tuan banyak2 bersabar, belajarlah dari pemimpin yang agung ..tentang sifat2 mulia seorang pemimpin seperti tegas, firm, consitant, tidak berat sebelah and etc.

  18. atie berkata:

    adalah amat penting bagi tuan menunaikan perkara2 wajib yang lain seperti solat jangan tinggal, berpuasa tidak tinggal, zakat dan berpuasa, buatlah solat berjamaah selalu, didiklah diri sendiri dan isteri2 serta anak2 akan turut ikut kalau tuan tunjukkan sikap yang betul.

    percayalah.. lelaki adalah khalifah selepas rasulullah.. tiada yang mudah, tetapi kita kena mengikut peraturan dan cekal untuk menjadi seorang pemimpin. kalau seorang lelaki yang tidak tahu erti sikap dan tanggungjawab sebagai pemimpin, kalau ada seorang isteri pun belum tentu dapat dipimpinnya.

    selalulah menghampirkan diri kepad allah dan mohonlah pertolonganNya, mohonlah perlindunganNya dan mohonlah keampunanNya.

    InsyaAllah.. tuan mampu melaluinya.

  19. pakkochok berkata:

    apa guna nye sembahyang tongang terbalik.alkoran boleh hafal berkali2 dgn latang..tapi pemikiran tindak tanduk -tentang nas2 kebaikan tak do.Kadang kalo aku lihat olang tak sembahyang sepenoh nye atau tidak..mempunyai fikiran dan perasaan terbukak luas perhatinan terhadap insan laen.

  20. pakkochok berkata:

    Jgn ceraikan mana2 1 ,biak macam 2 aje, kalo yg no 1 nak jugak biak die gie kat Mahkamah syariah..lepas tu ambil pilihan..kalo die beria2 nak berpisah kasi aje ..biak die rase ..bila dah tue penyesalan akan dtg menjelma di pemikiran nye..dgn titisan ayor mato..kesedihan di ate tak sudah menjelma bila kesunyian mendatang. ..skrg nie u kena jaga kedua2 nye macam biase lah..kalo yg no 1 ek ek ek sangat keadaan tingkak laku menyakitkan hati u gie rumah no 2..rehat kat sana lagi pun ‘yg baru’ pasti ade ummmmph rohani jasmani..barangkali yg no 2 nie mengharap dan menyerah jiwa raga harta benda kpd u tampa belah bagi lage..hanya abe’ seorang ”penawan ridu pada mu’ okid abdullah laa. barangkali aje ..macei cerita hindi yg baik nie akan pergi dulu drp yg jahat..tapi u jgn menceraikan mana2 satu sebab u yg bikin masaalah dgn ayor miang u 2,memang laa macam ditelan mati mak di buang mati bapak..u kena melalui skripts hidup u dgn tabah ,yg telah tertulis atau di tulis..good lucks

  21. kebayan berkata:

    bagi aku pula kalau ada diantaranya berkeras untuk dilepaskan .. atas dasar timbang rasa turutkan sahaja kehendaknya .Pada realitinya tiada isteri yang mahu dimadukan .Teringat kisah kawan yang dimadukan .. “daripada aku menanggung dosa memaki hamun kau .. apa kata kau ceraikan aku saja” dan suami memang mengakui kesilapannya kerana perubahan sikap isteri yang lemah lembut telah jadi kurang ajar .. lantas menceraikannya .. habis cerita ..

  22. DENNIE berkata:

    Deria hati den lah ni lah jang.. ,,baco lah.., yg nombor satu tu ada rupa orang nye..korjo gaji leh tahan..nampek kebersehan lak ado..sebab tu jadi pilihan siko yg pertama..yg kedua lak hati baik korjo ok ..tak do masaalah kewangan, tapi rupa tingkah laku barangkali ‘slow’ sikit’ slow lorries ((( tapi den nak selitkan sikit kes lain…dulu pakmat tala satu pompuan tapi kahwin yg lain,penyesalan mendatang bila bertemu kembali , barangkali dgn keadaan kedudukan nye tinggi keingginan menjadi gilo atau penyesal dosa tak sudah..untok menebus balik kesalahan sendiri))))

  23. manjonnah berkata:

    Mak oii pakkochok macam kes bonar2 ajo nie ..tapi kes kawan i pun gitu jugak lebeh kurang ajo aje ni…macam kata kata dennie dan kata2 pakkocok di atas tu,die ni kawin dgn makwe solid molid mengaji boleh pass,leh jilat…lepas kawin kenyataan menjadi nyata..ular menjadi naga,kawan i nie selalu kepiluan ahkibat maki hamun hina menghina ..dgn kuasa allah jumpa dgn awek baik ati.. rupa zero ..lbh kurang mcm kata pakkocok..kesenangan..belaiaan memang menajubkan..tempat mengadu bila hati membengkak..tapi bab lain slow sikit ..keadaan semulajadi…tapi die pergi dulu,meninggal kawan i dgn kesunyian pilu..,merana lah kawan i nie di huli dek betina yg no satu..kata kawan nie nak tinggal lari.. dua2 anak lak perempuan , kalau anak lelaki ..die dah lama belah pergi..kata die…tapi den solute kat kawan i nii., die tak menceraikan yg pertama walau pun de cabar dek betino nombor satu tu.. ( brgkali dah termakan atau janji2 masa bertemu dulu atu lain hal yg tersembunyi..aku tak tahu)

    (Antidote: Masaalah perbelanjaan dan kewangan-melebeh pendapatan, mungkin tidak belaku kalo wang di tangan mencukupi.ada bini kato kalo laki tak balik pun tak pe tapi periok misti berasap)

    TO ME “” MONEY CAN BUY HAPPINESS””

  24. serina berkata:

    Ye ke Money Can Buy Happiness…di zaman serba canggih ni mmg la duit tu penting…kalau ada duit banyak kurang la sikit beban yang ditanggung untuk seketika…tetapi kekal ke ia???? Kalau duit ada hati tak pernah tenang…aman ke hidup??? Buat la amal dan selalu dekatkan diri pada Allah nescaya semua beban sebesar gunung pun Allah akan jadikan ia hanya sebesar hama…Cuma letakkan pergantungan pada Allah bukannya manusia….

    Adakala kat dunia tuhan bagi sikit2 je pembalasan kat Akhirat besok2 mcm mana rupa pun tak tau kan…Setiap apa yang Allah halalkan baik kita berfikir apa motifnya…kita manusia yang kata IDOK IDOK…sedangkan apa yang Allah buat dan takdirkan semuanya untuk kebaikan manusia tersebut…tapi kita je tak boleh nak menerima…

  25. serina berkata:

    Cubalah fikirkan sesuatu yang positif dalam keadaan berpoligami…No 1 n no 2 berbaik…anak2 sesama pi mai pi mai umah no1 n no2…panggil mama n ibu…berjalan sama2 makan sama2. Atasi perselisihan sama2…solat sama2 tak dak masalah…masalah monopoli dan memonopoli suami akan setiasa wujud jika hati tak bersih.Wanita yang terlalu menyanyangi suami dan tidak rela dimadukan mmg akan ada sifat monopoli…jadi jika betul2 ingin berpoligami…didiklah isteri anda sebaik2nya jika tidak berlaku perang 3 segi.

  26. Yang Kedua berkata:

    Sy juga sependapat dgn beberapa komentar di atas yg tidak bersetuju dgn pandangan Dr. Rubiah (wp sy juga wanita).

    Amat mengecewakan beliau memberi nasihat yg berbaur berat sebelah dan seolah menghasut utk merobohkan masjid yg kedua.

    Sebagai individu yg secara peribadi merasai sendiri seperti yg dialami oleh soalan penanya, sy amat memahami perasaan menjadi isteri ke-2. Kes yg diutarakan di atas, saling tak tumpah dgn kisah saya sendiri.

    Ulasan Dr. rubiah yg bersifat tuduhan dan memburukkan Isteri yg datang kemudian dpt dirasai oleh saya sekalipun mungkin org lain yg tidak berada dlm situasi saya tidak dapat melihatnya, bahkan mungkin menilai buah-buah bicara Dr. sbg mutiara yg bersulam hujah agama.

    Tetapi benarkah agama mengatakan sedemikian? Benarkah agama membenarkan kita menghukum dan menilai insan lain buruk jahat dgn hanya berprasangka. Amat dikesalkan kata-kata ini keluar dr seorg yg dianggap profesional dan beragama.

    Tidak perlu saya buktikan pd org lain bahawa saya wanita yg baik wp mengahwini suami org yg pernah menjadi kekasih sy sebelum ini. Tetapi cukuplah diri sendiri mengetahui benar atau tidak tuduhan2 yg dilontarkan oleh Dr. terhadap wanita yg menjadi Isteri ke-2 En. Khiry.

    Sy mengucapkan syabas dan tahniah kpd En. Khiry krn berani bertanggungjawab dan memikul amanah yg besar. Jelas saudara menyayangi ke2nya, jadi betullah tindakan saudara, take it or leave it. En. Khiry membuat kptsn utk take it, bkn leave it, bermakna saudara tlh bersikap adil pd thp yg pertama. Iaitu tidak ada mana-mana perasaan wanita yg dipermainkan. Janji yg ditabur adalah benar utk memberi komitmen, bukan hanya janji kosong demi keseronokan memainkan perasaan anak gadis org.

    Apabila berkahwin, fikir hanya utk bahagiakan dan memandu kedua-dua rmhtga ke arah jln yg diredhai Allah. Beri masa kpd isteri pertama. ugutan cerai adalah perkara biasa, tetaplah tunjukkan kasih sayang dan tanggungjawab. Sekeras-keras kerak nasi….memang mana-mana wanita pun akan terluka, tp poligami tidak salah. Yg salah adalah menabur janji suka2 utk main2 sehingga merosakkan hati dan perasaan wanita lain yg tidak berdosa. Itu adalah zalim dan penganiayaan thdp wanita juga.

    Kepada yg berada di luar sana, yg tidak merasai apa yg org spt kami lalui, jgn hanya fikirkan isteri kedua seronok mengambil hak org, terlalu jahat dan busuk hati (spt kata Dr. Rubiah, bukan golongan baik hati). Fikirlah jika anak gadis anda hanya menjadi bahan permainan lelaki yg tidak sedia utk berpoligami tetapi sekian lama dan banyak menabur janji, memberi harapan. Tidakkah dia dianayai? Mengalami tekanan emosi dan mental.

    Dan sekiranya kasih sayang mereka adalah benar dan sejati, tegakah, tergamakkah anda menjadi penghalang mereka hanya krn status lelaki tersebut? Sdgkan agama membenarkah. Sedangkan Islam memberi jalan yg boleh menyelamatkan seorg lg wanita,dan memberi hak yg sama sbg isteri, bukan simpanan atau hanya menjadi kekasih gelap.

  27. Yang Kedua berkata:

    Dlm situasi skg, nasihat sy kpd En. Khiry spy banyakkan bersabar dgn ugutan cerai.Sejukkan hati isteri dgn kata-kata mendamaikan ttg kasih sayang yg tidak terkurang dan pelukan sayang. Jgn abaikan tanggungjawab terhadap mana-mana keluarga dan berlaku adil pd perkara yg zahir. Tentang kasih sayang, siapa yg lebih disayangi, tiada tuntutan utk disamakan krn mmg saudara tak akan mampu.

    Pd masa sama, sedikit demi sedikit didiklah isteri-isteri. Sifat tegas dan berprinsip perlu ada sbg pemimpin. Jika apa yg saudara Khiry rasa betul pd pertimbangan saudara, menurut neraca agama, hendaklah tegas dan jgn sesekali lemah dgn tuntutan mana-mana isteri yg berkecenderungan utk menjadikan saudara tidak adil kpd mana-mana pihak.

  28. serina berkata:

    Salam….maaflah kesalahan Dr. Rubiah tu…setiap manusia ni ada kelebihan dan kekurangan. Walaupun mungkin dia tu cerdik pandai dalam bidang psikologi tak semestinye dia arif dan boleh terbuka hati tentang semua hal….setiap manusia ada pendapat sama ada positif n negetif..Inilah dikatakan dugaan kepadanya….

    Cuma next time setiap nasihat tu perlulah difikirkan dalam segi banyak hal…apa didahulukan adalah agama yang menjadi asas dan benteng yang kukuh…janganlah nasihat dan beri pandangan mengikut nafsu dan jalan pintas. Mungkin juga nasihat kita boleh meruntuhkan hubungan… Dosa memutuskan pertalian silaturahim sesama makhluk merupakan dosa yang amat besar…Jika Dr. seorang yang beragama saya harap rujuk lah Al-Quran dan Assunah sebelum berbicara…

    Mengeluarkan sesuatu perkataan itu mudah….dan adakah mereka2 ni berfikir tentang kesusahan dan beban yang ditanggung oleh mereka yang bermasalah ini…Tulah saya kata sebelum ni…Manusia ni tak kena atas batang hidung sendiri mmg sedap je bercakap”.Bila dah kena baru lah insaf dan baru sedar kesalahan…

    Kepada individu yang bertittle isteri No 2…mmg tuduhan akan selalu hinggap di atas kepala anda…Jadi, tabahkan diri…ikhlaskan hati…jangan buat benda yang terlarang oleh Allah dan jagalah bahtera anda dengan sebaiknya…dengan penuh kasih sayang…Kesabaran itu penting untuk memperolehi kebahagian….mmg kena sentiasa beralah.Janganlah niatkan buruk pada madu kerana buruk juga jadinya…Allah akan memakbulkan apa yang difikirkan dan diucapkan oleh manusia….tak semestinya anda beralah anda akan kalah…setiap apa yang dilontarkan anda haruslah balas dengan perbuatan yang baik…Insya-Allah…Allah akan buktikan pada masyarakat bahawa anda insan mulia…

    Kalaulah isteri no dua ni jahat…Isteri nabi pun boleh dikatakan jahat juga ye????…termasuk lah Aisyah R.A…kalau gitu kenapa kita tak hukum je Allah. Sebab Dia lah yang menghalalkan semua ni….pikirlah secara waras wahai manusia2 yang berada dalam gengaman ALLAH!!! Nauzubillah…..

  29. orgbiasa berkata:

    Assalamualaikum..

    poligami adalah suatu pilihan,bkn kemestian..
    bg yg kedua..saya memahami perasaan puan.puan berkahwin dgn bekas kekasih yang terlebih dulu menjadi suami org. mungkin pada hakikatnya,puan adalah yg pertama dlm hati suami puan.
    saya pernah mengalami situasi dimana kekasih saya berkahwin dgn gadis lain,sewaktu nak nikah sang kekasih masih lagi mhubungi saya,berlarutan sampai dia beranak dua.katanya dia xmengerti kenapa saya tak dapat menerimanya sdgkan saya tahu saya dulu amat menyayanginya..saya juga tak mengerti kenapa saya enggan menerimanya.ada yg kata saya terkena buatan org..tapi xapalah..saya terima ketentuan Ilahi..saya tak mahu melukakan hati isterinya, walaupun saya tahu saya boleh ‘dapat’ balik si dia tu..
    sehinggalah saya jumpa suami saya sekarang…
    lebih kurang setahun berkawan,kami kahwin..
    genap setahun kahwin dia ada perempuan lain.. saya dapat tahu perkara tu masa saya diawal kehamilan ke 2 (kehamilan pertama gugur)..
    saya percaya para isteri tahu apa perasaan saya ketika itu..masuk keluar wad dah jd perkara biasa..
    alhamdulillah anak dalam kandungan sihat..org kata yang tak sihat sebenarnya saya..huhu itu saya tak nafikan..saya mengalami tekanan emosi yg sgt dalam yg kdg2 tidak tertanggung..masakan tidak, disaat kita lemah dan berperang dgn kesakitan ketika mengandung, suami menyulam kasih dgn wanita lain. janji suami nak berubah,tapi asyik mungkir saja.. siapa tak sakit hati?..sebenarnya suami saya dah termakan pujuk rayu wanita tu, dia janjikan kesenangan dunia utk suami saya,maklumlah dia berpangkat besar,poket pun tebal,dah berumur sedikit..
    sekarang saya tgu masa nak bersalin..saya berharap lps ini suami benar2 brubah dan akan meningggalkan wanita tu..
    maaf,saya cerita pasal hal saya pulak,tapi boleh jadi iktibar juga buat adam dan hawa diluar sana..
    adam,
    jgn jadikan hadis utk menutup kelemahan,
    tak siapa nafikan lelaki boleh kawin empat,tp harus diigt dugaannya juga berat..
    kepada kaum hawa yg nak jadi org ke 2..fikir2lah sebaiknya,kdg2 kita terlalu memikirkan diri sendiri (takot tak kawin) tanpa memahami org pertama..
    dalam situasi saya,saya amat terkilan dgn sikap wanita yg beria2 mahukan suami saya tu, seolah2 dia tak meletakkn dirinya pada situasi saya,dia tahu saya mengandung,kuar masuk hospital tp masih nak memikat dan memujuk suami saya..

    ntahlah…dunia..dunia..

  30. sorrysuka2je berkata:

    brgkali perasaan untok monopoli atau perasaan terhadap nilai2 kemanusiaan, insan lain dah mulai pudar dan hilang serta basi, mengikut harus semasa ..dulu aku susah nak menyakiti hati pompuan luar sana tu…seolah2 mereka sebahagian drp ahli keluarga atau darah daging ku sendiri,..kata mat matahari dgn penoh keinsafan.. tapi bila dan bergaul kawin adengan2 semasa tingkah laku insan yg penuh dgn kepuraan hidup ini, membuat aku berubah sama sekali..manusia dah tak menghargai diri satu sama lain lagi..laksana pakai buang lah dewasa ni,perkawianan kegembiraan zaman ini sentiasa menjadi illusi atau impian dlm mimpi ngeri,…dgn masa depan yg kurang pasti lagi..kita dah melangkah kaki ke alam dimensi yg penoh dgn imaginary..ketelusan hati dah tak guna lagi

  31. Yang Kedua berkata:

    Hai…Org biasa. Mungkin nampak sama situasi kita tetapi tetap berbeza. Puan enggan menerima bekas kekasih krn tidak mahu melukakan hati isterinya. Bererti perpisahan itu dgn kerelaan puan atau kedua-dua pihak. Bererti puan bersedia menghadapi tekanan ataupun tidak ada apa yg dikesalkan lg.

    Tetapi sy tidak boleh melupakan kekasih begitu sahaja, begitu juga dia. Memikirkan diri sendiri takut tak kahwin spt kata puan tidak timbul sama sekali. Perpisahan itu memberi tekanan emosi dan mental yg dahsyat kerana ini soal hati. Setiap org melalui perjalanan msg2 dan jalan cerita tersendiri. Dan diri setiap individu juga berbeza. Ada sebab utk seseorg itu terlalu mencintai, atau membenci.

    Puan menolak bekas kekasih krn tdk sanggup berpoligami wp mungkin masih ada cinta (?). Saya sanggup berpoligami kerana cinta pdnya yg tdk mampu terpadam. Bukanlah sy yg lebih bahagia atau bergembira dari Yang Pertama. Tetapi cinta dan kasih sayang saya utknya lebih besar dari kepahitan bermadu, lebih besar dari kemarahan padanya dan kemaafan utknya adalah kerana cinta ini.

    Kita yg melalui sendiri kehidupan. Kita yang rasakan apa yg org lain tidak tahu krn tdk merasakan. Jadi, terpulanglah, biarlah apa org nak kata. Kdg2 dgn menolak hidup berpoligami, tidaklah kita lebih bahagia dgn monogami jika org yg dinikahi tidak tahu menghargai wanita yg dinikahinya.

  32. Yang Kedua berkata:

    Cuba renungkan, dalam situasi yg sama 2 individu yg berbeza bertindak dan mengambil keputusan yg berbeza.

    Cth, seorang balu yg kesempitan hidup sanggup menyerahkan anak yg dilahirkan kpd org lain demi masa depan si anak, kerana dia tahu dia tak mampu membesarkan. Dengan harapan anak itu mendapat kehidupan yg lebih terjamin dan masa depan yg cerah, berbanding jika hidup dengannya.

    Tetapi, seorang balu yg lain wp mengalami kesempitan hidup tidak sanggup berjauhan, apatah lagi berpisah dgn si anak utk diserahkan kpd org lain. Biarlah sesusah macamana sekalipun, namun utk berpisah dgn si anak tidak sekali. Biar bersengkang mata mencari rezeki, tetap berazam utk membesarkan sendiri si anak, biar berkorban apa shj yg mampu asal kasih sygnya dgn si anak tdk diputuskan.

    Kedua-dua individu membuat keputusan kerana kasih sayang. Bukanlah perkahwinan pertama shj yg suci, perkahwinan kedua hanya berlandaskan nafsu. Tidak siapa yg dpt menentukan apa yg tersimpan dalam hati setiap insan. Dengan penuh keyakinan Dr. Rubiah menidakkan perasaan isteri ke2 (dlm kes di atas), hanya cinta nafsu bukan cinta sejati. Amat tersasar sekali tuduhan dendam dan tamak sesama wanita.

    Perkahwinan seseorg yg dicintai dgn wanita lain adalah perkara yg sgt menyakitkan, penuh kekecewaan. Jika dendam yg diambil, nama pun tidak akan sudi disebut lagi apath lg utk menerima kembali sbg suami. Tetapi isteri kedua itu masih sudi menjadi isteri kpd lelaki yg tlh menghancurluluhkan hatinya. Itu tandanya kemaafan yg diberi seikhlas hati. Jauh sekali menjadi dendam. Kemaafan yg lahir dari perasaan cinta yg luhur. Kasih syg yg menguasai lebih besar dari kemarahan dan kebencian. Lelaki yg mensesiakan wanita spt ini, akan merasakan sendiri bagaimana jika kehilangannya…

    Jika tamak sesama wanita….apa maknanya dia berada dlm ikatan perkahwinan poligami bersama isteri pertama? Masih tergamak menilai org dgn sifat tamak? Jika isteri pertama memohon memilih satu antara dua, meninggalkan isteri kedua utk dirinya, bukankah itu cubaan memutuskan ikatan kasih syg yg sah antara suami isteri? Terputuslah selamanya hbgn antara 2 insan yg tlh disatukan secara syarie. Siapakah yg tamak?

    Tetapi permintaan isteri kedua hanya adil. Bukan mohon utk dirinya shj. Adil bermakna penerima keadilan itu adalah 2 pihak. Hbgn suami isteri dan kasih syg tetap wujud utk semua pihak. Tidak ada sesiapa yg terputus kasih syg dr suami. Tamakkah?

  33. xman berkata:

    Lelaki tak boleh nak dikatakan gatal atas nafsu nya dah semulajadi..atau mencari kententeram drp mimpi ngeri belasahan yg pertama..pompuan lah miang barangkali quota dewasa ini dan usia dah mengatasi keadaan.

    Aku beri sekalung bunga kat balu yg kedua , dia ada lah pompuan sejati…yg menhayatkan hati…

    Kita manusia walau sedia menerima, hati tetap ada yg tak di senangi..cuma segelintir aje akan sedari tangisi dlm hati bila seorang tinggal pergi dan mati..itu ada lah lumrah alam kehidupan yg kita lalui.

  34. Tuanmat berkata:

    Aku amat mengangumi keiklasan dan kematangan fikiran Puan Yang Kedua..terbukti puan amat memahami agama dan Tuntutan Islam dalam menyemai cinta dan kasih sayang..wanita sebeginilah yang harus lelaki hargai dan cintai..

    • as berkata:

      tuanmat. cakap semua org boleh.berdetang detum seperti guruh di langit.hanya org merasai yg tahu.kepada lelaki2 yg bermasalah dlm poligami,anggap aje takdir qadaq dan qadar Allah.telanlah segala kepahitan,tak perlu menangis sebabnya semua yang berlaku adalah pilihan anda

  35. serina berkata:

    Salam…

    Kebanyakkan isteri pertama berkeadaan begitu jika tahu dirinya dimadukan…mendesak suami menceraikan yang kedua kerana itu semua bukan kehendaknya…yang bernikah adalah suaminya…Jadi menganggap isteri kedua perampas kebahagiaannya bersama suami….sama ada wanita tersebut bermasalah dengan suami atau tidak…Menganggap suami adalah hak mutlaknya…Sbb kedua menikah dengan suaminya tanpa kebenarannya…semua itu sudah lumrah akan berlaku pergolakan yang hebat nak2 diawal perkahwinan….

    Anggaplah permasalahan yang timbul itu adalah rutin bagi rumahtangga yang berpoligami….semuanya bergantung kepada suami…kalau suaminya tewas kepada mana2 isteri pincang dan berlakulah berat sebelah…kebayakkan dikalangan suami ni akan menyebelah isteri pertama…kebanyakkan lah kerana ia adalah pilihan keluarga direstui….dapat pertolongan dari keluarga suami….faktor anak dengan pertama…takut kasih sayang anak dengan pertama hilang….dan suami takut dipulau keluarganya dan keluarga pertama….semuanya faktor rutin….

    Bagi yang kedua…dia terpaksa dan harus akur dengan apa yang ada…sbb biasanya kedua ni dah faham bagaimana situasi dan jalan cerita dari awal sampai akhir permasalahan….nak tak nak kena terima semua yang ada…cuma keadilan, kesamarataan dan kasih sayang dari suami yang menentukan cemerlangnya kasih sayang…

  36. smm berkata:

    Biasa lah tu bini pertama memang nak monopoly seorang..sepanjang hidup nye…brgkali dah terpaksa kawin.

    Si lelaki lah mungkin rasa berdosa tak menepati janji2 manis dgn makwe tak jadi..tapi syg berbuah kembali ,,terpaksa kawin untok menepati.

    Barangkali bini yg ade ego ek ek nye berkati kati..queen control ..gangguan emosi..sebab tu laki kawin lagi..apa tak lagi apa tah lagi dgn janji2 kesenangan diri.

    Kalo dah jadi terima aje lah tak guna menangis lagi atau meratapi nanti makan diri gan hati.

    Supaya aman kekal dan di rahmati,tak guna membenci, yg merugikan diri sendiri.

    Dah mati seorang baru sedari..yg tidak bererti lagi.

    I dulu.. kawin yg pertama sebab dah menikmati,, kawin anak pak aji nak bertaubat untok mengaji…tapi lain pula jadi..selalu makan hati.

    I kawin yg kedua untok meredakan seksanya diri..laksana cuci kaki..memang senang kenikmatan di hati..bila di caci maki betina pertama..yg selalu iri hati ..dgn penghinaan caci pada yg kedua yg selalu merendahkan diri..tapi bila mati…. yg pertama baru insaf diri..perbutan nye tempoh hari..skrg aku turut nak pergi..

  37. smm berkata:

    kat ali dungu…..atas tu not me.. kalo i pompuan ..kena terima jae lah..give n takes..sebagai orang islam percaya qada dan kadar..telah tertulis..kita boleh tambah bakti dgn kerelaan hati murni..itu ada lah scripts di tulis untok dilalui..akan di tanya di kemudian hari…cabaran telah diberi tapi kamu gagal melalui dgn suci hati….sebaliknya kamu penohi dgn dosa2 mencaci…ada yg sanggup meracuni..barabgkali kebersaran allah tak mati..barangkali ade wallauallam

  38. ntahlah.. berkata:

    ntahla..kadang manusia ni dahulukan akal nafsu kemudiankan akal fikiran..bila dah terkena baru nak mencari penawar..bukan nak memihak mana-mana pihak..seharusnya sebelum bertindak fikirkan dahulu pihak pertama..kalau hanya sayang tanpa kasihan rumahtangga senang goyah..si suami seharusnya memikirkan pihak isteri pertama bukannya perihal dirinya sahaja..apabila isteri pertama minta kebebasan harus juga dipertimbangkan..tidakkah kasihan sekiranya memang isteri pertama tidak dapat menerima..tidakkah terseksa zahir batinnya takala si suami dan yang kedua sedang menikmati kebahagiaan.dan bukankah rumahtangga akan sentiasa berantakan sekirannya yg pertama tadi masih tidak ‘rela’..kepada yang belum ‘terkena’ berhati2la dengan perasaan atau nafsu yang bakal mengugat kebahagiaan rumahtangga yang sedang dinikmati..fikir dulu sebelum buat..

  39. xman berkata:

    Kena terima keadaan,pandai membahagikan masa diantara satu sama lain,wang perbelanjaan yg penting..sex tak lah bagitu ketara..tapi kena gasak sama rata..hi hi hi..itu dah tanggung jawab atas bawah seorang suami-biasa nya yg cun selalu di minati lama sikit laa…(sorry screw dah loose ni) tapi yg dah ada anak atau uzur itu kemahuan sex menurun, mengikut usia..walau pun ada pihak no 1 atau 2 sanggup rela hati menanggong pebelanjaan atas budi bicara secara iklas..biasa nya yg no 2 yg selalu sanggup berkorban berbuat sedemikian,dalam berbaqai2 aspek ..yg no 1 selalu nya berkeadaan hidung tinggi ek ek ek lak tu.. nak monopoli 100% seorang..termasuk perbelanjaan..walau pun gaji dia 3 x drp aku..kalu buleh selalu nak mengangkang untok dia aja (barangkali kata no 2 ha ha ha ).aku kawin no 2 ini memang tempat mengadu..duka lara..tempat letak kepala atas riba..banyak membantu aku daripada no 1… dalam berbaqgai aspek .yg tak dapat nak gambarkan..walau dia tak cun dimata tapi sedap di hati..dah tentu hati dia tak berbelah bagi sampai kemati..yg no satu memang cun tak kering2 tapi selalu .. berkeadaan menyakitkan ati..dlm tingkah laku..dah pasti berbelah bagi…

  40. ady berkata:

    Assalamualaikum…..

    Semoga Allah ampunkan saya sekiranya kata2 saya ini salah.pertama saya hormati Dr.Rubiah atas dasar Pakar Motivasi…bagi saya,nasihat Dr saya tidak berapa setuju.kata2 Dr hanya untuk menghantam apa yg da tejadi,bukan utk myelesaikan masalah.kita fahami sebagai umat islam jodoh,ajal ,rezeki dah d tentukan Allah SWT.Dosa Pahala semua org buat.persoalannya ada kah peluang utk berubah.dlm soal ni khiry da berkahwin 2,so tidak wajar utk dia menceraikan mana2 bini dia.jgn salahkan poligami hanya krn isteri pertama tidak setuju…tidak berpuas hati krn di madukan itu hanya krn nafsu semata mata,bukan krn Iman.memang betul suami kena didik istri,tp isteri jg kena timbang rasa pd suami sbb sekurang kurangnya dlm islam membenarkan poligami.yang penting sekarang mcm mana si suami bole ambil Hati 1st wife & berlaku Adil.kita kena akui dan terima juga perkara yg da terjadi jgn runtuhkan ke2 dua nya.memang 1st wife X berpuas hati,tapi cuba fikirkan pasti ada Hikmah di sebalik semua ini.sprti yg saya ckp tadi,istri petama sakit hati bukan krn Iman nya tp nafsu nya semata mata,bermakna 1st wife pun ikut nafsu.cuba kita renung2kan bagaimana suami2 yg buat maksiat hingga ke tahap Zina,ramai.Puas saya dengar,& ramai istri2 mrk tidak mengetahui hal sebenar.dan si suami masih mgatakan yg dia sayangkan istrinya,itu betul tp hidup dlm maksiat.jd,dgn berpoligami sekurang kurangnya martabat wanita di darjatkan lebih dr biasa sekiranya dia redha atas poligami.memanglah kita nampak mcm ikut nafsu si suami mau kawin lagi,tp kita kena ingat yg itu adalah fitrah lelaki Allah SWT jdkan hati lelaki bole mencintai ledih dr 1,tp tidak pada isteri.Jiwa laki2 n wanita tidak sama langsung.oleh itu,lebih baik khiry diajar bagaimana utk berlaku adil dlm poligami drpa menghantam dia.klu bersabar n byk Berdoa pd Allah SWT,insyaAllah lambat laun semua nya akan pulih sperti sedia kala malah bule jadi lebih baik dr dulu walaupun mempunyai 2 isteri…sebab khiry antara suami yg di anugerahkan 2 isteri,krn berkahwin lebih dr 1 ni adalah Pilihan dr Allah SWT.ketahuilah bukan semua suami Allah SWT kurniakan Isteri lebih dr 1.bermakna Khiry bole buat tp kena ikut jalan yg betul wlupun perit dia sbagai suami sedia utk berkorban penat,masa n sgala2nya mgkin.semata mata utk kebahgiaan dunia akhirat.yg penting yakin lah pada Allah SWT,sesaat pun tidak terlepas Pandangan Allah SWT pd kita semua.klu anda mengadu pada manusia sja tiada apa2 perubahan jg,sbb semua manusia buat Dosa n manusia tidak bole nilai manusia itu sndiri,hanya Allah SWT yg menilai kita semua.Niat belajar lah kita untuk baiki Iman n amal kita sampai mati.belajarlah utk baiki rumahtangga kta sampai bila2.semoga Allah tunjukkan jln utk Khiry pertahankan rumahtangganya.yang baik dtg dr Allah SWT.semoga Allah SWT ampunkan kata2 ku yg kurang menyenangkan hati2 kalian,sesungguhnya aku jg manusia biasa yg byk dosa & hina…..itu saja dr ku setakat ini…Maaf jika terkasar Bahasa….Wassalam…

    • tun teja berkata:

      Salam….
      Saya bersetuju dengan pandangan Ady. Saya teruja untuk bersama memberi pandangan yang tidak seberapa ini…Sesungguhnya qada’ dan qadar kita telah tertulis di Luh Mahfudz, tertakdir oleh Allah yang menentukan…dimana tidak semua dapat menjadi pemimpin, tidak semua kaya-raya, tidak semua hidup bahagia, tidak semua berada dalam ligkungan poligami…namum begitu ketentuan hidup ini harus dilalui berlandaskan Islam, terikat dengan alQuran, hadis & sunnah…yang penting keredhaan Ilahi, dimata Ilahi bukan dimata manusia yang kebanyakan menghukum dengan cara yang tidak bijaksana.
      Buat Saudara Khiry, anda terpilih memimpin dua wanita, lakukan dengan yang terbaik. Wanita khidmatnya kepada suami, walaupun anda isteri pertama, isteri kedua, isteri ketiga atau isteri keempat, tiada perbezaan dan darjat antara nombor-nombor itu, yang berbeza adalah ketakwaan kepada Allah, kepatuhan kepada suami… dan jangan dipersoal kenapa suami kahwin lain, kerana itu ketentuan jodohnya yang tertulis dari azali.
      Wahai suami, janganlah dicerai mana-mana isteri anda hanya kerana desakan minta dicerai atau suruh mencerai…ini membawa kepada laknat Allah.
      Moga saya dan semua kita fahami dan teladani, bahawa hidup didunia ini sementara dan ujian untuk menempatkan kita di pintu yang mana (syurga atau neraka) di akhirat kelak. Redhalah dengan segala ketentuan Ilahi kerna sesungguhnya Allah maha Mengetahui lagi maha Berkuasa.

  41. ina berkata:

    salam semua,

    apabila kita melihat kepada hukum harusnya poligami atas sebab untuk menghindari masalah sosial, disamping hukum Allah membenarkannya, saya juga tidak menyalahkan si suami dalam memilih poligami. tetapi sebagai seorang wanita yang berpendidikan agama sewajarnya sudah tentu dapat melihat sendiri siapa diri suami kita. jangan kita salahkan isteri pertama kiranya dia tidak menerima poligami. kemarahan seorang isteri mesti ada sebabnya, dan kena ingat tidak semua isteri yang halang suami poligami kerana menurut nafsu tamak haloba atau ego yg tinggi. saya sendiri pernah alami situasi yg seumpamanya. seorang isteri tidak akan menolak poligami jika suami seorang yang benar2 melaksanakan tanggungjawabnya sebagai suami sejati. jika dilihat pada senario sekarang, gaji suami selalunya habis kepada hobi2nya, dan belanja entah apa2. sebahagian kecil malah tak cukup langsung nak bayar bil elektrik atau bil air yang melambung tinggi sbb anak2 yg ramai dan semakin membesar. akhirnya duit dapur, bil telefon, sewa rumah, minyak kereta, susu almpin anak, duit sekolah anak, yuran anak2 semua isteri tanggong. kepayahan isteri bekerja yang mengandung tidak diberi perhatian, tak pernah bantu tugas di rumah, serah semua pada isteri yang dah tak terlarat kudrat dan tenaganya untuk melakukan semua kerja dari A-Z, dah kahwin 9 tahun, seutas rantai pun tak mampu nak hadiah kat isteri sbg tanda penghargaan. lebih senang cerita, memang suami langsung tak mampu dari sudut zahir….inilah sbb kenapa isteri berkeras menghalang. jika suami dapat atasi semua masalah ini dan memuaskan hati isteri, pastinya takde masalah. percayalah… jadi kaum adam kaji diri anda dulu sebelum menuduh kami isteri pertama sbg insan yang tamak. jgn harap nak isteri sempurna sedang diri anda tidak pernah sempurna.

  42. kongkekman1111 berkata:

    biasa orang poligami nie..tunjuk langit nya memberontak selalu..keadaei bini pertamo… keduo ko …yg pertama tak tahan selalu…asik basah jerr.. berkeadaaei dah nok surrender selalu…atao .isteri sedia ado mandul atau ..dingin nafsu…atou.main kayu tigo..atau ek ek nye..sombong bodoh.

    bepoligamie nie si suami dapek berlindung dan mengadu nasib menyedap ..nok nyo yg kedua ..atao yg ketigo punya baek atie..selalu kasie segala galo nyo..cuci kaki jerr..siok siok kalo bagini..ya ..selamat berpuasa dan berhari raya maaf zahir batin..muso muna

  43. perogolmalam010 berkata:

    wah di kongkekman sodap namo dan rupo..selamat hary rayo maaf zahir batin

  44. kaseh berkata:

    salam..kesian ckp Ummi Dr Robiah mcm tu:(

    yg jelas seorang anak tak patut membelakangi ibu bapa mcm tu.
    kalau pikul satu tanggungjawab pun dah tak larat kenapa mau ditambah.

  45. maya kirin berkata:

    hee bencinya aku kat laki aku..bosan dgn perangai dia..ego sgt!!!..

  46. Nurhajira Abdul Rahman berkata:

    Sama tapi tak serupa. Kerana terlanjur jadi isteri kedua pun tidak mengapa,e2 semua suratan takdir. Bahagia atau tidak, biar Tuhan yang tentukan

  47. jira syg berkata:

    Isteri pertama asyik meroyan.Nak call si suami pun kena tunggu isteri pertama tidur.Wahai isteri pertama,samada kau bodoh atau buat2 bodoh,suami kita itu hanya menggunakan kau sebagai tempat berlindung.Tidak usahla meroyan lagi.Wahai suami,jangan takut dengan isteri pertama.Berani buat berani tanggung. Tak mengapa hilang anak,isteri pertama, lagi ramai anak dan kasih boleh syg berikan pada suamiku syg

  48. Charline berkata:

    I hardly leave comments, however i did some searching and wound up here Poligami : Buntu pilih isteri pertama atau kedua | Dunia Perkahwinan – Asam Garam Hidup Berkeluarga.
    And I actually do have a couple of questions for you if you usually do not mind.
    Could it be only me or does it appear like
    a few of these responses come across like left by brain dead visitors? :-P And, if you are posting on additional places, I would like to keep up with anything
    fresh you have to post. Could you make a list of the complete urls of all your social pages like your Facebook page, twitter feed, or
    linkedin profile?

  49. Syu berkata:

    Tak sepatutnya dr memberi nasihat begini. Pd pandangan saya jika pasangan ini sudah berkahwin adalah lebih baik kita menasihati saudara khairy akan cr2 yg boleh dia usahakan utk membantu perkahwinan kedua2nya. Sy seorang perempuan. Dan hasil bacaan sy dr pandangan dr, jelas ianya lebih emosi

    • Nurain berkata:

      Setuju dgn Syu. Tindakan Khiry berkahwin & bersedia bertjwb pd kedua2 isteri adalah betul. Beliau tidak melakukan maksiat @ berzina, cuma berhadapan dgn isteri pertama yg tidak dpt menerima hakikat shj. Ingatlah poligami itu hak suami yg diberi oleh Allah. Mengapa disalahkan cinta nafsu? Adakah isteri pertama sj yg blh memiliki nafsu & isteri kedua tidak boleh memilikinya? Bukankah semua manusia lahir kerana nafsu? Kpd Khiry, jagalah kedua2 isteri dgn sebaik2nya, jgn dihiraukan pandangan org lain yg berat sebelah kerana merekalah perosak poligami yg dihalalkan oleh Allah. Yg penting Allah tahu keikhlasan anda berpoligami dan memberi ganjaran pahala kpd anda kerana melindungi dan menaikkan martabat wanita dgn menjadikan mereka seorang ‘isteri’, bukannya mempermainkan maruah mereka.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

%d bloggers like this: