Ayat Penunduk Untuk Suami/Isteri Bengis/Panas Baran/Perengus

Amalkan surah Al Hasyr Ayat 21 3x setiap kali lepas solat. Kemudian berdoa “Berkat fadhilat ayat ni, Ya Allah minta lembutkan hati si polan bin/bte sipolan tu”   InsyaAllah lembutlah hatinya

لَوۡ أَنزَلۡنَا هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ عَلَىٰ جَبَلٍ۬ لَّرَأَيۡتَهُ ۥ خَـٰشِعً۬ا مُّ تَصَدِّعً۬ا مِّنۡ خَشۡيَةِ ٱللَّهِ‌ۚ وَتِلۡكَ ٱلۡأَمۡثَـٰلُ نَضۡرِبُہَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ

Firman ALLAH SWT
Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. Al Hasyr 21)

Sumber: Forum Terapi Al- Quran

Doa Pengasih
Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.

65 Responses to Ayat Penunduk Untuk Suami/Isteri Bengis/Panas Baran/Perengus

  1. Syurga Dunia berkata:

    Kalau diri pembaca ayat penunduk tu lemah (x jaga sembahyang Contohnya) boleh berkesan ke ayat tersebut.

  2. iezan berkata:

    nak tanya, tak berdosakah isteri kalau dia gunakan ayat ini kepada suaminya, sedangkan semua tau suami ada lah kunci isteri untuk ke syurga?

  3. ruby berkata:

    saya dah cuba ayt ini stiap kali slpz solat.tapi mgkin mash awl lg saya mncubanya..
    masalah saya di sebabkan kami tinggal brjauhan dan hanya bersama setiap mggu atau 2 minggu sahaja.atas sebab saya sedang menyambung pelajaran.suami saya sudah mula macam berubah.dan memang di ketahui dia memang seorang yang keras hati dan pemarah.saya kelamaan menjadi rasa kekurangan kasih sayang dan perhatian.saya sentiasa sedih dan murung dengan masalah saya.boleh bantu saya?

    • tokwan_kelate berkata:

      Assalamualaikum…

      Untuk masalah kak ruby ni janganlah sampai jadi mcm masalah saya. Saya sampai jadi duda anak dua. Isteri saya pun jenis yang suka buat keputusan sendiri & garang. Sampai sekarang pun tak mahu berbual dengan saya walaupun dah berkali-kali di call. Tapi pelik juga ye, kenapa tidak dipertemukan jodoh bersama orang yang pelembut hatinya. Mungkin itu adalah ujian & dugaan dari Allah ke atas setiap hamba-Nya. Indahnya cinta dari perkahwinan nabi Ayub r.a yang sungguh penyabar sehingga dipertemukan semula jodoh yang terputus. Apa pun carilah jalan untuk merapatkan semula hubungan. Mungkin suami jadi pemarah dan keras hati sebab dia masih inginkan curahan kasih-sayang yang lebih dan perasaan begitu romantis seorang isteri. Kan seorang isteri itu dicipta untuk menggoda & melembutkan hati suami. Kalau tidak begitu masakan Nabi Muhdd s.a.w tidak menoleh kepada “dunia” yang Allah s.w.t ciptakan dalam bentuk wanita yang menyeru Rasulullah untuk mendekatinya semasa hampir berakhirnya peristiwa …. haaa. peristiwa apa tu ? tanya abang kak ruby ye !!!

      • yati-ar berkata:

        salam,saya hampir 4 thn bkahwin,tp blum lg mdapat zuriat,mane ade wanita yang taknak anak kan???suami saya sekarang byk berubah,saya pnh bjumpe seorg ustaz katanya,suami saya dah di ikat mak mertua saya.dia akan sentiasa ingat mak dia dr saya.bygkan lah…duit sewa umah ,api air,sume saya yang menanggung,suami hanya beri rm50 sebulan,itu pun diminta dia bg,x minta haram sesen pun xdpt.mcamana saya nk buat????

      • Z berkata:

        tokwan nak tanya kalau masalah macam tu bila kita bercerai pejabat agama akan salahkan siapa? Sebab saya pun dapat isteri macam tu jugak, garang & kadang2 slumber je dia tempik saya dpn anak2

  4. shahrul berkata:

    salam,maaf saya menyelit diruangan ini. Saudari!teruskan solat,teruskan berdoa,teruskan dan sentiasa di sisi NYA..tentang masalah itu hanya anda yang harus bertanyakan permasalah ini dan suami anda itu harus tahu kewajiban sebagai seorang suami. klau sisuami itu pemarah,mesti beliau ada masalah yang saudari sendiri tidak tahu. mungkin ditempat kerja,atau lain2.. untk menjadi isteri yang solehah memang kena patuh arahan suami,tapi jangan mengikut sahaja tanpa berfikir,ingat!! klau dia nak bawak anda ke neraka,biar saja dia yang pergi sorang2… jika masalah ini berlanjutan,dapatkan pihak yang ke3(Pejabat Agama)…ambil sesi kaunseling itu sebagai titik permulaan baru,jangan biarkan ia berlarutan sampai ke tua,takut2 ia akn jadi lebih rumit dan pahit untk ditelan. ingat,bersih hati,maaf-memaafkan,doa-mendoakan,maaf orang lain, baru DOA di makbulkan NYA.. harap terima dan pertimbangkan… terima kasih…
    sebarang pertanyaan email atau tel saya 0175421369

  5. solihin berkata:

    untuk mengamalkan ayat quran kita mestilah bergur, jgn main ambil je ikut sedap hati

  6. syed berkata:

    salam..
    saya nak bertanya,salah kah kita untuk mengamalkan ayat ini dengan bertujuan baik..agar pasangan kita tunduk kepada kita..bukan untuk tujuan tidak baik semata-mata..saya cuma ingin tahu jika ia nya salah atau tidak

  7. hazrul berkata:

    salam ustaz sye ada masalah berat la?isteri saya tak bagi nafkah batin dah 1minggu?bila saye nk je dia byk beri alasan2 padahal dia mkn pil x nk beranak lg?penah saye di tengdang and d tepis bila nk kt dia?sye bri nafkah zahir tiap bln bgi 100@150 wang saku?duit dapur lain…tp sye nk di x bagi ,so sye nk kwin lg dia suruh ceraikn dia :plak >sye ckp dia suka tinggi2 suara?sye di buatcm btg kayu je kat umah?masak malas yg di tahu nk blik kmpg jeee?saye x bg di naik bas blik?

    • tokwan_kelate berkata:

      A’kum wan. apa pun sebenarnya lelaki lebih menghadapi ujian kerana wanita ni memang bersifat kebendaan. Cuba kita tengok kat luar sana… mana ada seorang isteri bila dah dapat suami yang VIP, duit masuk dlm akaun ratusan ribu ringgit, kereta mewah dapat, rumah banglo besar & mcm-mcm lagi. takkan bising. Betul tak ? Jarang sangat yang kita dengar seorang isteri sanggup bersama-sama memikul beban hidup apabila tiba saat suami ditimpa musibah dan kesusahan. Lagi pun sekarang kita adalah golongan lelaki yang akhir zaman. Adakan Rasulullah SAW dlm hadisnya : “…Isteri yang menderhakai suaminya, anak yang menderhakai kedua ibubapanya…” dan banyak lagi. Kebaikan ada di mana sahaja. Yang penting kita tahu dan mahu berusaha mencarinya.

    • Z berkata:

      hazrul : saya punya mslh pun lbih krg mcm tu gak, saya penah sy smpi 2 mgu lbih tk dpt nafkah batin….dia ckp letih lah, padahal keje ofc hour isnin-jumaat je, & lg satu semenjak dia ada membeli sedikit perabot rumah nmpk semakin besar kepala tak bleh tegur sikit, kita blk yg kena….kdg2 saya tertanya dlm ati siapa sbnrnya ketua keluarga

  8. rafa berkata:

    salam
    sape yg ngajar ayat nie dijadikan untuk penunduk?
    quran untuk dibaca dan ambil pedoman.bukan dipakai bila ada tujuan2 dan maksud2 tertentu sahaja.
    seperti yg aku faham beramal dengan ayat alquran nie maksudnya beramal dengan suruhan ayat quran itu.
    bukan beramal macam nie.WALLAHi kalau muslim muslimin semua ikut ALquran dan sunnah…doalah apa2 pun insyallah ALLAH MAkbulkan.tak perlu baca ayat quran nie macam jampi serapah.dah jatuh bidaah dan boleh sampai syirik.Nak baca ,baca ambil pedoman dan buat amalan.
    AL baqarah 186 : Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

  9. botak chin berkata:

    Tak salah kita sbg hamba Allah menggunakan ayat2 Al-Quran asalkn niat kita ke arah kebaikan,contohnya utk mnyembuhkn pnyakit,untuk menenangkn hati dll.yg penting nawaitu…,,

  10. haidanish berkata:

    untuk kebaikan tentu lah boleh guna ayat al-quran

  11. keinginan malam berkata:

    ada wang leh belanja besar ,, dah pasti awek – pakwe tak lari

  12. aii berkata:

    salam,saya nk tanya suami saya suka pk saya ada laki lain la smpai benda tu memudaratkan hubungan kami..dia tak bagi sya bertegur ng lelaki dlm waktu kje..kl saya duk rumah pula dia akan kata saya bergayut @ berjumpa org diluar pengetahuan dia..saya dah bersabar lama tp keadaan masih tak berubah..dr mula kahwin hingga sekarang hidup saya dgn masalh yg sama…tp dia semua blh buat nk cal perempuan ker @ apa saja tidak mengapa…saya buntu.

  13. ana berkata:

    askum..saya nak berkongsi masalah.punya suami yang sgt panas baran, caci maki hamun tak lekang dari mulut.saya dan anak2 sudah biasa diherdik dengan perkataan yang sgt kesat seperti barua, ba**, bangsat, bodoh, bengong.walaupun kesalahan yg dilakukan sgt kecik cth: tidak menggosok baju, atau tersalah letak barang.anak2 sekecil 7 dan 5 tahun pun terang2 dipanggil bab**, walaupun hanya menyanyi dgn kuat didalam kereta.kdg2 rasa tertekan, sedang sarat mengandung 9 bulan pun masih lg dimakihamun, dan ditampar depan2 rumah jiran..sy juga masih mencuci kereta ketika perut sudah cukup.suami cukup2 marah kereta kotor.sy juga bekerja, tapi beban kerja rumah dan kerja sgt2 buat sy tertekan.sekiranya sy lambat melakukan sesuatu kerja(kepenatan) saya akan ditanya bertubi-tubi ” apa yang kau buat dari tadi?bodoh! bengong!!!”..nak bantu jauh sekali.makan hati..dgn kawan2 lidahnya cukup baik,dengan kami anak beranak, dicacinya macam anjing.ini bukan rekaan, tapi pengalaman berkongsi hidup dgn lelaki yang sgt2 panas baran.kdg2 tgk kawan2 punya suami yg jauh bertimbangrasa, rasa terkilan,kenapa sy dan anak2 tak diberi peluang jalani hidup yg sama seperti mereka.setiapkali suami balik, sy ketakutan, salah apa yg akan dicari..kenapa ya kaum lelaki..

    • muso berkata:

      tiap2 insan tu mempunyai hati dan berfikiran waras tak kan sewenang wenang nak bikin sekejam bagitu..melainkan dia telah di pelakukan hingga hati kecil nye terluka tampa dapat di ubati, dendaman tetap akan membara, saperti gunung berapi st halena tempoh hari yg sedang tidor lena, tetapi tetap akan meluah kan lahar pada bila2 masa.. bila masa berkemuncak tiba, pasti ade peristiwa, perilaku yg tak di igini nya belaku semasa melalui bersama dalam idup hingga terjadi sebagini..yg menyakitkan diri nya amat sangat ..cerai aje antidote yg misti di lalui, kalu berterusan semacam duri dalam daging je…masing2 pun dah selalu tak haluan selalu..keadaan bagini sukar untok mendapatkan ketenangan di hati hingga ke mati…

      • muso berkata:

        perkataan ‘anjing’ pun dah jadi kebiasaan,apa yg aku yg X takuti bila allah nak tujuk, alkan terjadidi nye sesautu…atas..kata orang ..kemasinan mulut sesao manusia itu sendiri.. bagi bertujuan penyedaran diri…wallahuallam

    • gadis berkata:

      sye rse suami ana mungkin sudah kurang kasih sayang terhadap rumah tangga…die mgkn bosan tp sebenarnye die bukan la xsyg kn keluarge nye tapi xtahu nk hargai org yg dekat dengan dia…bila dh jd sesuatu pda ana dn ank2 brula die akn menyesal xsudh….sekarang ni die mgkn xnmpk semua kbaikn dn kepentingan ank2 dn isteri tp percaye la 1 hari nnti pasti die sedar juga…sblm terlmbr nsht kn die supaye sentiasa mendekt kn diri dgn Allah…jika hubgn die dgn tuhan baik pasti die akn membaiki dirinye dn memjd suami yg baik…bykkn berdoa ye ana..mntk pertolongan dri ALLAH S.W.T dibuka kn pintu hati suami ana untuk berubah…..sye doa kn…amin….

    • deya berkata:

      sy sgt memahami keadaan itu walaupun sy lom berkahwin tp ibu sy pernah alaminya.ayah sy sorang yg panas baran.btol!dgn keluarga mmg silap sikit akan jadi bahan utk dia marah+maki tp dgn jiran2 dan org lain bukan main ramah gelak tawa.cuma mak sy je yg mkn hati.smp satu thp ibu nak lari rumah sbb ayah sebut “pukimak” tp ayah tak izinkan dan ibu pon tak keluar.hanya tangisan je yg mampu melepaskan perasaan ibu yg terbuku.perkataan “celaka” tu dah sebati utk kami sekeluarga.masa zmn ayah 30-40an baran tu mmg di tahap maks tp sejak umur dah lebih seabad ni ayah dh berubah sikit mungkin sbb malu kami anak2 dah bsr pnjg.alhamdulillah.tak tau la perubahan itu semula jadi atau sbb ibu banyak hadiahkan al-fatihah utk ayah lps solat,dan ada juga ibu mnta kan air penawar dari ustaz2 utk lembutkan hati ayah. wallahualam.

    • alin berkata:

      ana..bakalu btul suami awak cam tu..ksian sgt saya ngan awak n anak2..mmg sediah nasib awak..ntah laa..dari mula kawin ker perangai dia cam tu…sepatut nya dah lama awak tinggalkan suami yg panas baran n kuat makin hamun tu…elok dia kawin ngan monyet jer..tu yg sesuai untuk lelaki cam tu

    • syukria...LD berkata:

      nasib kita sama ana,pnya suami yg tak ada perasaan..dpn org ramai pon dia akan marah n kata saya mcm2…ari tu dpn mak mentua dia pukul sy….apa la nasib dpt suami mcm nie….

    • merpati putih berkata:

      salam ana, dengar cerita awak ni buat saya sakit hati je… saya pun ada pengalaman mcm ni tapi takla seteruk nasib awak… tapi tindakan saya walaupun pertama kali dan sekali je saya kena, saya terus pegi hospital n buat repot polis…lepas tu saya pegi pejabat agama minta kaunseling..kat sana ustaz/ustazah akan bg kita nasihat apa yg harus kita buat…wanita solehah yg bergelar isteri ini sgt mulia di sisi Allah…jgn biarkan suami awak buat sesuka hati dia…awak ada anak2 untuk membesar, fikiran mereka akan terganggu kalau hari2 mcm tu…tolongla fikirkan diri sendiri n anak2…sori to say, jgn jd isteri yg tak tau apa2 hakla… byk tempat awak boleh rujuk…

  14. donperignon berkata:

    sampingan daripada itu ..DUIT mano kou duet ..pun boleh menawar kan hati yg duka nestapa – pemikiran yg rusing – membernihkan kebahagiaan rumah tangga… atau perilakuan – harian…aku akan lega bila loaded dgn duit …nak sembahyang pun khusuk tak do hutang sekeliling pinggang..walau pun ado zuriat.. ..yg 1/2 orang kata dapat membahagiakan keadaan tampa money ? ..dewasa ini mungkin kata2 itu dah nak padam mengikut kekensaraan trend kehidupan…mengejar semasa ..pendapat aku lerr..

  15. isteri garang berkata:

    saya baru berkahwin sebulan. Masalahd lm rumahtangga saya berpunca dari saya sendiri. saya cepat naik angin kalau nampak umah bersepah. cepat tarik muka dan yang paling teruk saya takde keinginan kepada seks.. sian suami saya. Walaupun saya sedar kesalahan saya, tapi memang takleh nak control.. kadang-kadang dalam seminggu tu, rasa benci je kat suami.. kalau nak masuk bilik untuk tidur terus rasa panas and benci kat dia.. bila pagi, pegi keje, ok je.. rasa nak bersama, tapi bila balik umah, masuk bilik,, mesti rasa menyampah and benci..langsung takde keinginan. Sian suami saya.. apa yang saya buat sekarang, kami banyak baca quran dan nasib baik dia masih bersabar….sapa yang tau camne nak wat..atau ada guru yang boleh di rujuk, mohon maklumkan ye.. tq

  16. ist3 berkata:

    dapat suami baik awak buat hal pulak..angin satu badan jer..tanggung laa sendri..kalau suami buat hal pulak nanti baru padan muka awak tu..

    • yati-ar berkata:

      tah….kalu bleh men tukar2 suami saya nk je tukar…huhuhu…berubah lah…suami dah baik jage elok2.jgn nanti myesal kemudian ari…suami ni dia simpan2 jek…nanti dia btindak kearah lain…..alahai…bsiap sedia lah nk d madukan…

  17. hana qistina berkata:

    salam…
    setiap yang Allah sw.t tentuan ada sebabnya.Segala ujian yg datang adalh ganjaran pahala bagi org2 yg sabar mengadapinya.Pertelingkahan adat asam garam dalam rumahtangga..ibarat irama dan lagu yang tak dapat dipisahkan.Percayalah yang Allah tidak akan menguji hamba2-Nya lebih batas kemampuan hamba-Nya…Pengalaman mngajar kita erti kedewasaan.Yng manis itu kita kenang brpanjangan dan yang pahit itu usah terus dibuang krn ia boleh dijadikan ubat waktu kita mmrlukan.insya’Allah..

  18. tokwan_kelate berkata:

    A’KUM ? KEPADA SEMUA PASANGAN YANG MENGHADAPI MASALAH RUMAHTANGGA.

    Apa yang saya kaji & periksa dari masalah suami-isteri di sini ialah kerana banyak faktor dan puncanya :
    1- KURANG SANGAT PENDIDIKAN AGAMA ALLAH (ISLAM ) yang memberikan nasihat & pengajaran terhadap hak-hak suami-isteri dalam rumahtangga. Apatah lagi tidak berusaha untuk mengamalkannya. Ini kerana yang belajar agama sendiri pun boleh terjebak dalam kes-kes masalah rumahtangga.sehinggakan BERCERAI. Tapi biarlah cara baik jika tidak sehaluan.
    2- TIDAK INGAT MATI. Tahukah kita bahawa hidup di dunia ini hanyalah sementara dan tempat utk kita beramal-soleh. Kita semua asal dari seorang bayi, diciptakan Allah menjadi insan yang sempurna & diberi kekuatan tubuh badan serta akal yang sempurna. Tujuan kita dihidupkan Allah SWT sebenarnya adalah untuk beramal ibadah kepadanya mengumpul seberapa banyak pahala untuk menjadi jalan menuju kepada keredhaan dan syurga Allah. Bukan nak buat sengketa dan bergaduh perkara-perkara yang tak pernah memberikan faedah dan manfaat. Jika kita ingin menjadi seorang insan yang baik pasti hidup kita akan tenang dan tenteram di mana sahaja kita berada walau apa sahaja status diri kita & walau ditimpa pelbagai ujian & dugaan.
    3- PENDIDIKAN DALAM KELUARGA DI MASA LALU tidak sama seperti yang dilalui apabila menempuh alam rumahtangga yang baharu. Tidak kira suami atau isteri, kalau dia seorang yang baik pasti apabila melangkah ke alam rumahtangga yang baharu dia akan berusaha menjadi seorang insan terbaik. (SUAMI @ ISTERI YANG TERBAIK). Ini kerana mereka begitu mengimpikan sebuah rumahtangga yang diredhai Allah SWT. Soal handsome/cantik, kaya, keturunan itu semua perkara di belakang yang bakal mengikuti hidup suami-isteri. Yang penting mahu jadi SUAMI SOLEH/ISTERI SOLEHAH.
    4- MUDAH PERCAYA KEPADA BERITA-BERITA FASIK di luar hidup rumahtangga antara suami-isteri. Baik suami atau isteri.
    5- KURANGNYA PERBINCANGAN ANTARA SUAMI-ISTERI walau dalam masalah dan perkara kecil. Di antara 2, suami dan isteri jangan mudah memandang rendah terhadap kedudukan masing-masing dlm rumahtangga. Ingat ! suami adalah KETUA, manakal isteri PEMBANTU. Sebab itu jika berlaku penceraian Islam memberikan 3 talak yang boleh diberikan oleh suami kepada isteri. Bukan main lepas sekali gus. Supaya antara suami dan isteri berfikir dengan akal yang waras utk membetulkan kesilapan dalam rumahtangga agar lebih matang dan bahagia.
    Alamak ! TOK_WAN tak cukup masa sebab terpaksa turun KL. Untuk pengetahuan semua, TOK_WAN berasal dari KELANTAN ni pernah belajar agama di JORDAN. Nak bincang pasal kaunseling & motivasi rumahtangga mengikut Syariat Islam, bolehlah kawan-kawan sms TOKWAN di : 012-9835604 atau email di : kama_jordan@yahoo.com. Jumpa lagi.

  19. yati-ar berkata:

    salam…alahai tok wan….patotnya suami yg mgingat kan is3 bsolat,,,ini saya ya kene ingatkan suami…kalau buat xpe jgk,ini haram x diendahkan…cmana nk buek…

  20. iblisie berkata:

    bagie dio duet selalu ..diaem laa dio selalu

  21. Haji berkata:

    ayat tu ayat penunduk syaitan dan makhluk-makhluk jahat. Segala bentuk kejahatan akan terhindar dengan kuasa Allah. Jadi kalau suami anda pun ala-ala syaitan pun akan mendapat panahan ayat ini juga……

  22. hafita berkata:

    Salam….
    Saya pun mengalami masalah dalam rumahtangga, suami panas baran, tak tau apa salah saya…xbercakap ngan selama sebulan..ikut mood dia, saya rasa sedih sangat.selang 2 ke 3 bulan dia akan buat hal macam ni..kekadang dia Ok. kalau ada sesapayg b lh bantu saya.tolong la

  23. nurul berkata:

    a’kum.sy nurul dr selangor.mslah sme je ngan ana.sumi sy,hanya allah yg thu.jika membunuh tu di halalkan,dah lama sy bunuh dia.

  24. nurul berkata:

    hari ni genap 3 hr sy x bertegur sapa ngan suami..sumenya gara2 dia maki hamun saya pagi2, cari brg yg dia sndiri simpan ntah kt mana.x jumpa!!!!..pg td pulak dpt thu dia suka mlayan prempuan di tagged.fb…mengaku bujang….hancur ht saya….hrtu dah elok2 sy balik umah mak,dia pujuk.jnji macam2..tp ttp x berubah…..sy n anak dia2 masih jd tmpt dia lepasgeram n caci maki

  25. mieeee berkata:

    saya nak kawin..bakal suami lebih kurang panas baranya…kalau betul2 dia marah..dia terlupaapa dia ckp kan….skrg sayajadi takut…dlm dilema…

    • mamatwin berkata:

      Mieeee..masih ada ms sblm diijab qabulkn.. sikap panas baran biasanya mmg susah nk ilang.. buat solat istikharah..fikir dlm2.. mohon petunjuk dr Allah..

  26. mohd shah berkata:

    salam..sy shah dari bangi..sy baru bnikah pada bln feb yg lepas..hanya sempat tingal bersama isteri selama 2bln je.smua nye gara2 isteri terlalu mengikut kata kakaknyer..masuk ari ni dah 2bln sy x dibenarkan balik kerumah..sy xpernah lgsg sakitkan dia tapi dia dahulu kan kakaknyer dari sy hinggakan x bagi sy pulang ke rumah semata-mata mendengar kata kakaknyer..bila mak sya bejumpa dgn nyer,lain yg dckp tapi bila sy pulang ke rumah,dihalaunya pula..sy benar2 mati akal kerana x tahu mcmana lg nak pujuk isteri sy…

  27. pak umaq berkata:

    salam.

    pak umaq

    Sering kita dengar suami maki isteri.lain pulak saya isteri saya tak boleh saya buat salah sebesar kuman pun dia akan maki hamun saya.Tak cukup dengan itu,keturunan dan keluarga saya turut dihina.Sedangkan kami dari
    golongan yang baik2.Dia punya perangai lagi tak puas hati dia akan keluarkan kata2 yang amat bisa.Bila kita menjawab dia lagi menggila kalau diam pula ditolak-tolak kita supaya pukul dia.Apa pun tak kena untuk meredakannya melainkan dengar sahaja percakapanya
    sehingga dia puas hati bukan sekejap kdg2 sampai pagi tak berhenti lagi bercakap.Dia cakap pula apa yang kita x buat.Amat2
    menyiksakan saya hidup dengannya.Disebabkan ada anak,saya masih bersabar.Tolonglah saya..

    • Pakdin berkata:

      Pak Umaq….
      Selamat berpuasa.
      kalau pak umaq masih sayang dengan isteri tu ambillah peluang dibulan ramadan ni untuk solat hjat dan berdoa kepada Allah semoga diubahkan perangai buruk isteri tuan tu.

      kalau dah hilang sayang dan hilang sabar, berdoalah supaya isteri tu pergi daripada hidup pak Umaq. setiap masa dan ketika kirimkan alfatihah semoga hidup isteri akan berubah.

      Kalau perangainya bertambah buruk dan teruk: tuan pergilah carikan mercun merah yang sebesar ibu jari tu. Sumbatkan di mulutnya atau di lubang kemaluannya dan bakarlah mercun itu. Nescaya senyaplah mulut yang selalu membebel itu….insyaAllah.

    • Z berkata:

      sama mcm saya la pak umaq ooi….isteri saya pun jenis suka tengking2, ada satu hari tu kami bertengkar mulut pastu dia kutuk keluarga saya, dia kutuk2 bapa saya walaupun bapa saya dah meninggal, smpai saya sendiri yang meleleh air mata bila dgr mcm tu

  28. MakLimah berkata:

    aduyaii…ganaz nyer nasihat pakdin tu..dibulan pose plak tu..sampai hati..x ksian ker kalau mercun tu meletup…

  29. pak umaq berkata:

    salam…
    tolong la bagi respon kat masalah pak umaq hari tu..
    pak umaq dah tension ni..

  30. zul berkata:

    saya mempunyai tunang tapi masalah boleh ke saye mngamalkan ayat ni.. tunang saya agak baran xkira salah saya ke salah die ke mesti saya yang kene.. kadang die nak bebas utk bergaul.. saya agak keliru buat masa skrg ni..agak keras hati.

  31. kak sabar berkata:

    salam. dik klu dah tau yang tunang jenis baran, kenapa nk diteruskan jugak,,,klu mampu nk bertahan go on tp klu dr awal rasa sangsi baik buat solat isqharah je….. tp love is blind…:)

  32. agang lbn berkata:

    salam…
    macam mana saya nak didik atau tunduk kan suami saya…saya dah berusaha cari bomoh tetapi hasilnya macam tad ada apa apa…setiap kalai nampak muka suami setiap kali tu juga saya amat amat benci dengan dia..bila dia kuar jak dari umah terasa aman damai sangat rumah tu…boleh ka sesiapa bantu saya menyelesaikan masalah saya ni..dah masuk 6 tahun saya berumahtangga…

  33. cikgu bie berkata:

    byk2 amalkan ayat ‘hasbunallah wani’ mal wakiil’….

  34. alin_jb berkata:

    assalammualaikum……

    apa khabar semua… alin ingat dlm dunia nie alin sorang je yg b’nasib malang, rupanya ramai senasib ngan alin…. Tuhan saje yg thu b’tapa pedihnya mempunyai suami yg panas baran. semestinya tuhan menguji seseorang itu tanda dia syg pada umatnya tp bg alin, benar2 dh x boleh tahan sgt2. hampair 4thn p’kahwinan kami. alin thu kekurangan alin tp bkn kehendak alin tidak m’beri zuriat. ya Allah azab nya dugaan yg kau berikan pada ku…

  35. alin_jb berkata:

    alin disalahkan kerna tidak dpt m’berikan anak..sedangkan alin dh bt check up doc kata alin x punya masalah.pernah juga alin g pjbt agama, u’tad tu sdri suruh alin b’ubat utk ilangkan panas baran dia. u’tad tu kta dia btl2 panas, pergi la b’jumpa org2 yg kuat agama. tp alin x thu dimana. susah utk memahami adakala dia lembut sgt2.. adamasa Ya Allah seolah2 dia bkn dia, mengamuk, memaki-maki, dia tdh alin ada hbngan ngan lelaki lain, & tuduh alin utk m’jatuhkan dia.dr bujang dia susah alin x pernah lari.wlupn dia b’henti keja. pukullll dh bnyk kali..alin x de tpt utk mengadu.. nk cerita pada mama susah gak, alin tkt mama x lh trima dia bila dia b’ubh nanti.. spi mulut alin nie menyumpah2. kenapa dia dijodohkan utk alin.. apa salah alin sehingga dpt suami begini. kehadiran suami adalah utk m’bahagiakan isteri bkn memusnahkan isteri. alin m’harapkan dia bubah.. Ya Allah aku mohon padamu… dia begini terusnya pisahkan la kami wlu pe skli caranya mati pn aku sanggup… jika dia bnr2 utk aku kau buangla perangai yg x sepatutnya… ak dh x sanggp.

  36. Mel berkata:

    Saya ada seorang suami yg banas baran, suka control & sangat pelokek. Sebelum ada anak semuanya ok, tapi setelah ada anak, dia tidak suka kalau saya bawa ke umah kak saya atau ahli keluarga saya. Tapi bila sebelah dia bawa anak saya kuar, dia tk ckp ape2 pulak.Dia pun tidak beberapa suka dgn keluarga saya, padahal ape yg dorang buat salah pun saya tak tau, bkn nya ada utang pe2 pun dgn dia..Dia banyak lebihkan sebelah dia, sikit2 kakak…Tapi bila saya?? Dia ckp asyik g umh kakak je, padahal saya ke sana cuma tiap2 ari sabtu je. Tu pun bkn tiap2 minggu. Kenapa dia benci sgt tu yg saya hairan?Nak li mkn pun susah, nnti sikit2 mahal, brg dapur pun setakat murah2 ok, kalau nk li mcm seafood, sotong ayam ketam daging, dia akan ckp mahal nya.Dia ingat harga tu semua macam sayur ke?

  37. syukria...LD berkata:

    assalamualaikum…masalah sy plak,suami sy jarang bg nafkah,kalo dia ada bgi pon dia akan mntk blik..kalo sy tak bg dia akan pukul n kta sy mcm2..kadang 2 dia kuar rumah tak blik2…bila sy tnya je dia akan marah2 n pukul sy…duit belanja tak pernah cukup…lebih2 lg time skng nie sy pregnant bnyak nk pakai duit,tp dia bt2 tak tahu je…ssh la nk cakap…

  38. tasnim berkata:

    salam

  39. pacak7557 berkata:

    salam..warga intim mcm biasa hari-hari kita mendengar luahan rasa,wanita suami dlm alam rumahtangga,semua ini ada jalan penyelesaian ayuh kita sama-sama berbincang dalam,pacak bera difb..

  40. suhada berkata:

    berkesan ke?

  41. Siti berkata:

    Asassalammualaikum……semua cerita yang saya baca sama dengan nasib yang menimpa saya…dapat suami yg panas baran..rase mnyesal kawen dgn dia…kalo dgn kawan mcm pijak semut xmati…hari2 lalui hidup dgn dia …saya rase mcm duduk dlm api yg panas….trseksa???ya,allah npe ini trjadi kepada saya….kao saya diberi kuasa nk jerk saya bunuh sbb dia xprnah brsyukur dgn apa yg allah kurniakn….tlonglah bntu dh xtaw la cra mam mne lg….dh puas brdoa….kalo ikutkn hati brcerai lg baik pkirkan anak yg masih kecik saya pertahankan……

Tinggalkan Jawapan

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers

