Kehidupan selepas perceraian

Perceraian adalah satu perkara yang amat merugikan. Ia seperti satu krisis kehidupan yang memberi impak amat besar terhadap orang yang diceraikan. Impak tersebut bukan sahaja terhadap individu terbabit malah anak-anak, adik- beradik dan ahli keluarga yang lain.

Kalau anda wanita yang mempunyai pengalaman atau sedang melalui proses perceraian, jangan menganggap anda berseorangan kerana di luar sana ada ramai yang senasib dengan anda.

Perasaan yang ditanggung? Sudah tentu menyakitkan. Impak perceraian tersebut bukan setakat pada diri anda malah seluruh ahli keluarga juga merasai kepedihannya.

Antara yang dirasakan oleh mangsa cerai ialah kehilangan, dikhianati dan keliru. Semua perkara ini bukanlah sesuatu yang diinginkan oleh mereka yang terlibat dalam perceraian.

Persoalan yang sering berlegar di fikiran ialah apa yang akan berlaku selepas ini? Ketahuilah, perceraian bukanlah pengakhir kehidupan.

Ia bukan satu perkara yang mudah. Juga bukanlah satu pilihan yang telah dirancang, namun jangan risau kerana terdapat beberapa langkah yang boleh diambil apabila anda terpaksa berhadapan dengan situasi baru ini.

“Saya sudah tidak sanggup melalui pengalaman sebegini.”

Perceraian memang menyakitkan. Tiada satu ubat pun yang boleh menghilangkan dengan segera. Ia adalah satu proses pemulihan yang mengambil masa mungkin sehingga bertahun lamanya.

Jika anda mengalami perceraian, anda pastinya akan berasa sedih dan dinafikan. Hati anda hancur dan sedih hingga mungkin menyebabkan anda tidak mahu mempunyai hubungan dengan sesiapapun.

Jangan sesekali membiarkan emosi menguasai diri kerana inilah masanya anda perlu membangunkan diri anda kembali. Anda perlu meletakkan kehidupan pada tahap yang paling stabil.

Memang perasaan sedih itu normal dan tidak dinafikan juga tangisan akan memberikan kelegaan sekali gus memulihkan hati secara perlahan.

Tiada masalah jika anda memberikan ruang untuk memikirkan kembali masalah tersebut tetapi bangkitlah untuk satu sinar yang lebih baik.

“Saya masih mencintainya dan amat berharap dia menerima saya kembali.”

Kebanyakan isteri yang telah diceraikan mengakui masih menyayangi bekas suami. Ini kerana mereka telah memberikan sepenuh hati dan mengabdikan diri kepada pasangan masing-masing.

Bagi isteri hanya maut yang boleh memisahkan dengan suami, tetapi malangnya hanya isteri yang beranggapan sedemikian. Suami tidak mahu meneruskan perjanjian yang telah dimeterai semasa dia melafazkan akad nikah dahulu.

Anda tidak mempunyai kuasa untuk mengubah fikiran suami dan sekalipun anda memaksa ia mungkin tidak akan berlaku.

Apabila kembali tenang, mungkin anda boleh cuba fikirkan siapa yang anda mahukan untuk menemani hidup sepanjang hayat.

Sudah tentu suami yang menyayangi diri anda dan menerima anda seadanya.

Apabila anda seikhlas hati menyintai seorang lelaki, pasti anda mengharapkan dia juga berperasaan sama terhadap anda bukan?

Cinta sejati perlu lahir dari hati yang ingin dicintai. Cinta yang ditolak dan diri yang dikhianati memang memeritkan. Tetapi mahukah anda apabila pasangan anda kembali kepada anda tanpa perasaan cinta dan ikhlas? Tidak, bukan!

Sudah tentu anda mahukan suami yang dulunya pernah mengucap cinta pada anda saat melafazkan pernikahan, walau anda inginkan saat itu kembali kini, anda perlu menerima hakikat yang anda tidak boleh memaksa dia mencintai anda seperti dulu.

“Saya rasa seperti tidak wujud di hati suami dan dikhianati.”

Walaupun diketepikan oleh suami jangan sekali-kali merasakan dia telah mengubah keyakinan diri anda. Anda tetap individu yang mempunyai harga diri dan disayangi oleh ahli keluarga serta sahabat.

Perceraian itu tidak akan mengubah nilai baik yang ada pada anda. Ingatlah manusia adalah ciptaan Tuhan dengan mempunyai matlamat, mempunyai bakat, pendapat dan boleh mengubah kehidupan kepada yang lebih baik.

Memang perceraian membuatkan anda berasa marah. Tetapi anda perlu mengajar diri untuk berhadapan dengan perasaan negatif tersebut.

Tidak dinafikan juga kemarahan itu boleh memberikan anda motivasi dan meningkat diri serta kerjaya ke tahap yang lebih baik.

Tetapi awas, silap langkah, kemarahan boleh membinasakan diri anda kembali.

“Nampaknya apa saja yang saya buat semuanya tidak kena…hidup saya kini tidak sebaik dulu.”

Lapan puluh peratus daripada tenaga digunakan untuk ‘memproses’ perasaan. Sebab itu, seseorang akan berasa letih jika terlalu tertekan dengan masalah. Tahap keyakinan diri juga memang akan terjejas.

Selepas berkahwin, sedikit sebanyak hubungan bersama rakan-rakan biasanya akan berkurangan. Selepas bercerai anda rasa keseorangan dan mahu mengasingkan diri.

Akhirnya sikap tersebut memberi kesan kepada prestasi kerja dan seterusnya kewangan anda.

Lawan perasaan tersebut, beritahu diri dan buat pilihan untuk jalan yang lebih baik.

“Apakah pilihan yang saya boleh ambil selepas diceraikan?”

l Dapatkan khidmat sokongan dan kaunseling. Cari seorang kaunselor bertauliah yang pernah anda dengar menerusi media atau risalah. Kini terdapat juga pusat perlindungan dan penjagaan sementara untuk mangsa cerai.

l Ucap selamat tinggal pada masa lampau, carilah pekerjaan baru dan sumber kewangan jika itulah isu utama perceraian.

Jika tidak tahu caranya, minta tolong pada sesiapa yang tahu untuk membuat resume. Banyak laman web yang menyediakan khidmat mencari pekerjaan untuk mereka yang memerlukan.

l Tetapkan matlamat jangka pendek pasti akan memberi satu sinar baru. Sebagai contoh, anda boleh mulakan gaya hidup baru dengan cara yang lebih sihat.

Pastikan anda bersenam setiap hari dan makan makanan yang berkhasiat. Terima hakikat bahawa anda telah bercerai. Cari buku motivasi tentang kehidupan selepas bercerai dan bina semangat baru.

l Berdoa dan beribadat mampu memberi kekuatan dalaman. Malah apabila anda mendekatkan diri kepada Tuhan anda akan lebih mengenali diri anda dan berasa bersyukur dengan apa yang telah Tuhan beri.

Apabila anda tenang, semua perkara dapat diatasi dengan baik.

Susunan Noor Fazrina Kamal

42 Responses to Kehidupan selepas perceraian

  1. amy berkata:

    Saya juga menghadapi masalah dengan suami. Kami selalu bergaduh dan selalu hampir2 bercerai.Suami ada berkata dia mahu bercerai dan sudah tidak sayangkan saya tapi saya selalu memujuk dia supaya jangan bercerai. Kadang2 saya rasa selalu saya yang mengalah dan saya selalu menangis bila pikirkan ini semua. Saya takut untuk bercerai sebab saya takut hidup berseorangan dan saya takut sunyi.Punca kami bergaduh bukan lah sebab ada orang ketiga selalu berpunca dari masalah kecil. Suami susah hendak di ajak berbincang tentang sesuatu perkara dan saya sudah tidak tahu apa yang perlu di buat lagi. Ada saja perkara yang yang membuat kami bergaduh dan sampai satu tahap saya sudah tidak tahan dan sya juga mahu bercerai tapi saya takut dan dalam hati saya masih sayangkan perkahwinan ini. Kami pernah pergi ke mahkamah tapi bila sampai di depan mahkamah kami tidak jadi teruskan dan kembali semula ke rumah. Usia perkahwinan kami baru sahaja setahun lebih dan lebih teruk bila kedua-dua belah keluarga baik keluarga saya dan mertua tahu akan masAlah kami dan mereka juga ada memberi nasihat. Saya selalu terpikir kenapa ini semua terjadi adakah kerana saya atau pasangan saya mempunyai sikap ego yang tinggi dan tidak mahu bertolak ansur?Saya mengaku saya juga ada buat salah tapi saya selalu meminta maaf dari suami tapi suami tidak pernah buat begitu. Saya mahukan anak tapi suami pernah memberitahu dia tidak mahukan anak sebab kami selalu bergaduh dan kami pun jarang bersama. Apa yang perlu saya lakukan? saya masih sayangkan suami dan perkahwinan ini tapi dalam masa yang sama saya sudah tidak tahan dengan semua ini.

    • kebayan berkata:

      amy .. biasalah tu , pada tahun tahun pertama perkahwinan selalu bergaduh .. bukan apa sebenarnya kita belum saling memahami perangai dan karenah pasangan masing masing .Untuk mengelakkan pergaduhan cubalah amy memahami sikap dan perangai suami .. apa yang dia tak suka dan apa yang dia suka..Bila bergaduh .. cubalah beralah .. beralah bukan bermakna kalah .. tapi beralah untuk kedamaian .
      Hidup berumah tangga ini tidak lah sukar mana bila kita sudah betul betul saling memahami diantara satu sama lain ..

    • iza berkata:

      amy, itulah yg berlaku pd diri saya dgn bekas suami tapi bekas suami saya ada org ketiga disamping lupa diri dengan berperangai bujang, berhibur di kelab malam smp pkl 4 @ 5 pagi hampir setiap mlm….hampir 1 thn 8 bln saya bersabar tp saya bkn malaikat…sabar saya mmg ada had….

    • umieyrah berkata:

      Salam kak amy…kisah akak sdikit sbnyk sme dgn sye…skrang slalu menagis sndri…depan fmily buat2 kuat….hnya Tuhan yg tau prsaan sye …sye cuba untk redha

  2. hai369in berkata:

    hai kwn2 sperjuangan…mari kta tlg kwn kta yg nmanya emy ni…cian sy dgr cter die…emy..u rjin chat x..lau u rjin jom chat…ni email sy hai369in@gmail.com.

    • lyana berkata:

      lyana rasa sedih bila baca mslah emy..samalah lyana
      pun baru lepas diceraikan..dan lyana syg sgat bkas suami…tapi lyana terpaksa melupakanya walupun perit sb itu kehendaknye..dan lyana tension knpa walaupun dia dah ceraikan lyana tapi masih take care n still bbahsakan dirinya syg…lyana tak faham…

  3. lyana berkata:

    saya setuju dgan pendapat diats

  4. iza berkata:

    rasa sedih, marah bila diceraikan….betul, biasanya bekas suami bila dh bercerai, mereka cepat2 cari pengganti…saya diceraikan pada bln Okt 2010 dan disahkan oleh mahkamah pada Dis 2010…..mmg jauh disudut hati saya, mmg mengharapkan bekas suami dpt berfikir semula tentang apa yg terjadi…tetapi, perkara itu mmg xkan terjadi….saya rasa, bertemu dgn kaunselor & mencari pendapatan sampingan adalah salah satu cara untuk mengubati diri….

  5. cycomantic berkata:

    mane nak fikiak lagie..ape ko bonda solidmolid kotat selalu boleh di cali sebagai penggantie..buek apo nak ambik kereto 2nd hand balik kalo dah di jualkan..lagie..dgn permasaalah yg dah di diketahui..lagie pun engine dah setengah matie..pick up dah tak boleh lari..best sekali kalo pandu kereta baru..senyum selalu…hi hi hi

    • chiyka berkata:

      tak semua keta baru tu elok. Kadang2 kna je tarik balik sbb kurang spesifikasi nya. manusia kenapa tak pernah bersyukur dgn ape yg ade. kalau mampu mmg boleh ganti yang baru kalau yg lama memberi masalah kpd kita tp kalau keta lama tu elok? knapa mesti cr yg baru? adakah sengaja mahu mencuba atau kerana org kain pon dah tukar yg baru? jgn terlalu ikutkan nafsu..

  6. holyman berkata:

    wah..korang nie otak dah kena virus kok isap kaki kerr

  7. Cekak rmbt berkata:

    Aku pn br je kna cerai.talak 3 lg,wlopn aku syg sesgt kt ex-hubby aku.tp xleh da tarik blek.lg ah aku tgh pregnant skang..nasib bdn..lelaki2,xpnh kng budi.difitnah lg aku bzina ngn org len.tah ah.aku sedih,arpny masa tn2kn sume..allah,tlg hamba-Mu ini!

    • Fahrul Radzi berkata:

      harap bersabar..saya pun sudah bercerai..baru sahaja sebulan.saya bercerai di sebab kan ego juga..tapi saya menyesal..tapi nasi sudah menjadi bubur.saya cerai kali ke tiga..genap 2 tahun saya berkahwin,akhirnya cerai..jangan la asingkan diri,cuba tabah kan hati..jangan ingat perempuan saja bersedih..si lelaki pun bersedih..mungkin jodoh kamu di luar sana yang lebih baik..

  8. ibu muda berkata:

    saya bercerai 4 bulan yang lalu.. sedih teramat sgt sbbnyer ex-suami mmg ada masalah tak ngam dgn family saya…saya sempat berkahwin 2 tahun je.. genap 2 tahun berkahwin kami pn bercerai..sedih..sekarang ank saya dah 8 bulan.. masa bercerai anak saya baru 4 bulan.. suami panas baran dan ego.. tp suami sgt setia.. family saya tk dapat terima perbuatan suami saya pada saya dan mereka.. kami bercerai atas dasar paksaan.. lepas bercerai suami bencikan saya.. sbbnya saya yang failkan perceraian (paksaan keluarga). tapi saya sentiasa teringat bekas suami.. dan saya menutup rapat pintu hati saya untuk orang lain.. saya kawin muda usia 22.. usia 24 tahun dah jadi janda.. kini saya hidup sendiri dengan anak.. saya tekad tk mahu keluarga masuk campur urusan saya.. saya bawa diri jauh dari keluarga… saya menderita.. menderita teramat sgt.. saya selalu fikir adakah manusia seperti saya layak dapat kebahagiaan seperti orang lain.. atau saya akan meninggalkan dunia ini dengan keadaan seperti ini?

    • KahwinCerai berkata:

      Saya simpati dengan apa yang berlaku, tetapi jangan dendam pada keluarga. Itu tindakan yang tidak bijak. Walau apa pun berlaku, keluarga kita tetap keluarga. Suami tu boleh jadi ex-suami kan..tapi keluarga x boleh jadi ex-keluarga. Kalau kecik hati pun sepatutnya berterus teranglah. Kalau depa x boleh terima x pe. Berdoalah semoga mereka paham satu hari nanti. Sebenarnya tuhan uji kita. Kita jangan sekali-kali putuskan silaturahim….kita takkan tenang…hiduplah dalam gelombang positif dan lakukan sesuatu yang berfaedah untuk redakan keresahan kita. Contohnya masuk kelas masakan ke jahitan ke di Kolej Komuniti…murah dan kelas pun pada hujung minggu sahaja.

    • KahwinCerai berkata:

      Kita perlu banyak bersabar dan berfikiran positif. Jangan salahkan keadaan yang berlaku itu adalah hikmahnya. Jangan pula memandang ke belakang, masih ingatkan suami tu adatlah dan tak mengapa. Puan kena banyak solah dan berdoa utk ketenangan hati. Puan, fikirkanlah anak Puan sorang tu. Dia perlu didik dan ditanam nilai-nilai murni dalam dirnya. Puan mesti tunjukkan nilai-nilai positif untuk anak puan supaya perkembangan dia tidak terjejas. Banyakkan berdoa dan berzikir, insya allah, tuhan ada penyelesaiannya. Apa yang telah keluarga puan lakukan ada hikmah sebenarnya, puan jangan sekali berdendam dengan keluarga kerana mereka sahaja yang kita ada semasa senang susah kita. Harapan saya puan dapat lebih ketenangan jiwa, semoga puan tabah hadapinya.

  9. mohd malkan 0127342813 berkata:

    sememangnya penceraian suatu penyiksaan…..bagi saya seorang lelaki tuga amat terasa apabila bekas isteri asyik minta cerai….dan akhirnya saya ceraikan kerana saya tidak mampy bagi kemewahan seperti dahulu…..tapi saya kini sibukkan dengan kerja dan apabila teringat anak anak saya sembahyang 2 rekaat dan baca alquraan….alhamdulillah saya kini tenang dan kehidupan saya lebih terurus dan kerja saya lebih menyeronokkan…..apabila anak datgang masa cuti sekolah saya masakkan…saya ajak windo shopping…saya ajak jalan2….saya makin happy…..kini saya bersama warga swm enviroment…seronok kerja…woha…

    • KahwinCerai berkata:

      Tu lah kadang-kadang orang x sedar….biasanya bila ada depan mata x kisah..bila dah x de masa tu lah seribu perasaan dan kesalan timbul..bukan dengan suami isteri jer dengan ibubapa pun cam tu jugak….hehehehe..

  10. loneliness berkata:

    salam

    sy pun dlm proses pceraian gak…
    puncanye bukanlah psl kami xserasi…atau xleh tolak ansur…
    tp sbb mak mertua…semua yg sy buat xkena…

    • KahwinCerai berkata:

      kalau boleh jangan disebabkan ibu mertua kita suami isteri nak bercerai. Balik rumah bincang elok2 dengan suami. Pasal ibu mertua tu, kita jumpa dia pun bbrp kali saja dalam setahun/sebulan? Suami kita hari2. Jadi yang lebih utama suami, cuma hormat pada ibu mertua.

  11. KahwinCerai berkata:

    Salam,

    Loneliness: kalau boleh jangan disebabkan ibu mertua kita suami isteri nak bercerai. Balik rumah bincang elok2 dengan suami. Pasal ibu mertua tu, kita jumpa dia pun bbrp kali saja dalam setahun/sebulan? Suami kita hari2. Jadi yang lebih utama suami, cuma hormat pada ibu mertua.

    Ibu Muda: Saya simpati dengan apa yang berlaku, tetapi jangan dendam pada keluarga. Itu tindakan yang tidak bijak. Walau apa pun berlaku, keluarga kita tetap keluarga. Suami tu boleh jadi ex-suami kan..tapi keluarga x boleh jadi ex-keluarga. Kalau kecik hati pun sepatutnya berterus teranglah. Kalau depa x boleh terima x pe. Berdoalah semoga mereka paham satu hari nanti. Sebenarnya tuhan uji kita. Kita jangan sekali-kali putuskan silaturahim….kita takkan tenang…hiduplah dalam gelombang positif dan lakukan sesuatu yang berfaedah untuk redakan keresahan kita. Contohnya masuk kelas masakan ke jahitan ke di Kolej Komuniti…murah dan kelas pun pada hujung minggu sahaja.

    Bukanlah saya nak mengajarkan pula tetapi cubalah….saya pun mengalami situasi yang sama juga pada awal perkahwinan…rumahtangga saya 12 tahun dibina dengan penuh seribu cubaan dan dugaan. Cuma saya kalah bila saya diuji dengan kesihatan. Saya terpaksa kerana mengenangkan suami masih tak berubah, malahan makin teruk.

    Saya teringatkan kata-kata seorang peguam syarie, “Pada pengalaman saya, ramai kakak-kakak di luar sana yang lebih bahagia selepas perceraian. Maksud saya bukanlah ini jalan penyelesaian terbaik, tetapi inilah jalan terakhir setelah segala jalan lain dicuba tidak berhasil. Malah dalam al-quran ada menyebut banyak tentang perceraian.Buat apa kahwin kalau hari-hari kita sakit hati. Perkahwinan itu untuk bahagia bukan derita.” Peguam syarie ini merupakan seorang lelaki. Saya pun terkejut mendengarkannya. Maklumlah ramai desus desas menyatakan yang peguam lelaki lebih memihak pada lelaki. Tidak semuanya, ini buktinya.

    Sebenarnya saya ingin berkongsi di sini, bahawa tanggungjawab sebagai suami adalah berat. Dia bertanggungjawab kepada ibunya, isterinya dan anak-anaknya. Bayangkan selepas bercerai barulah saya tahu yang nafkah isteri itu lain (berasingan) dan makan-minum itu lain. Maksudnya katakanlah suami itu balik ke rumah(suami sewa/beli) belikan bahan mentah, isteri tolong masakkan(walaupun bukan tanggungjawab, kalau kita buat dapat pahala). Isteri nak mandi(api/air suami bayar), barang2 mandian, solekan, bedak deodoran, wangian tu wajib suami sediakan untuknya. Lepas tu pakaian suami kena belikan. Lepas tu makan dengan suami, isteri tolong layan, hidangkan (dpt pahala lagi). Makan sama-sama, tolong kemaskan dapur dan teman suami tengok tv lepas tu tidor (dapat pahala lagi). Esok suami gaji, terus transfer plak duit rm500 dengan nota “Yang, ni nafkah bulan ni. I luv u!”. Macam ni lah sepatutnya. Dan isteri perlulah menjalankan hak-hak suami yang dituntut syarak kerana suami mu ni baik dah…jaga maruah suami, taat dan setia suami, didik anak-anak, yang paling penting lagi taat kepada Allah, nescaya bahagia.

    Maaf yer kalau ada tersinggung kata tak betul. Ini adalah apa yang berlaku sebenarnya dan saya telah mendapat nasihat daripada peguam syarie dan dah diberi nasihat pula oleh pegawai syarie di mahkamah syariah dengan senario yang demikian rupa.

    Semoga sedikit sebanyak boleh bantu rumahtangga kita maju dan lebih bahagia kerana isteri yang bahagia adalah kunci rumahtangga bahagia.

    Wallahualam.

    • anne berkata:

      ye itu sepatutnyer…suami saya tak buat gitu…memandangkan saya kerja…dia agak lepas tangan..suruh saya masak tp bila mengadu takde apa nak masak..dia tak nak beli..duit pun tak bagi..semua nak keluar dr poket sendiri..gaji saya sendiri..duit bulanan pun tak bagi..rumah pun menumpang di rumah mertua dgn 9 org ahli keluarga yg lain..kenderaan pegi keje pun motor saya sendiri..hantaran masa kawen..duit kenduri rumah dia..duit belanja dia utk persiapan perkahwinan semuanye minta kat saya..dia bagi nafkah bila dia ader gaji…4-5 bulan bagi..lps tu 3-4 bln tak bagi..emm dah bertahun2 saya thn..tup2 bln disember 2013 saya jumpa dia tgh baring atas riba bini nombor tiga di rumah sewa bapak dia..bulan jan 2014..saya dpt nombor telefon bini no 2 dia..semuanye dia dah kawen bertahun2 tanpa pengetahuan sesiapa…dan tak bagi nafkah juge…jd akhirnye saya buat keputusan utk bercerai..saya rasa dianiayai sungguh2

  12. bulan berkata:

    bodoh la klau bercerai pasal mak mertua .Klau hubungan dgn suami mmg da goyah jgn la nak slahkan org lain pula .Mak mertua ni apa la sgt .. orgtua mmg perangai cam tu .. masuk telinga kanan .. keluar telinga kiri .. ada mulut diam .. ada mata lihat .. Dari pengalaman sendiri ..buat bodo jer .. yg penting kita suami isteri baik mufakat ..

  13. katya arina berkata:

    salam,

    Saya tak tahu bagaimana nak mulakan..usia perkhawinan saya 9 tahun.Saya berkerjaya tetap dengan gaji yang agak lumayan di luar negara.Dari awal perkhawinan sehingga kini..saya yang mencari nafkah.Suami cuba mencari kerja tetapi gagal dan sekarang sibuk berlajar ke peringkat PHd.Saya tidak kisah dan ikhlas mencari rezeki untuk keluarga.Saya mempunyai seorang anak yang berusia 9 tahun.Biasalah dalam berumahtangga adakalanya bergaduh.Dia suka mendera emosi saya dengan kata-kata yang cukup menyakitkan.saya bersabar.suami saya juga terlalu cemburu,Namun baru-baru ini..dia lagi sekali cemburu dan meyakitakn hati saya..buat pertama kalinya..saya tidak rasa apa-apa,hati saya jadi beku dan mati pada dia.Dia perasan perubahan saya dan kami akhirnya bergaduh…dia ugut untuk menceraikan saya.Bila saya minta diberi ruang untuk tenangkan diri,dia makin mengasak saya.Persoalan saya apa yang patut saya lakukan,hati saya benar-benar terluka,saya memendam rasa.Saya berkerjaya, memiliki rupa..dan taat.tapi saya tak tahu apa lagi yang dia inginkan.semakin lama saya rasakan semakin kosong.suami langsung tak berkerja,saya yang buat semua..Anak dalam jagaan suami kerana saya berkerja diluar negara.persoalan saya apakah patut saya meminta cerai kerana saya tidak sanggup dimaki hamun bila tua kelak.Saya impikan kehidupan yang tenang dan penuh kasih sayang.Bantulah saya dengan pengalaman anda semua.Saya juga risaukan anak saya..apakah kesan dengan perceraian ini.Terima kasih

  14. Norazira berkata:

    Salam, saya dalam proses utk bercerai punca kami tiada persefahaman & dia sudah temui pengganti. Mudahnya diakan lom apa2 dh ada pengganti. Tapi saya redha mungkin ini ujian utk saya dan saya masih ada anak2, keluarga & rakan2 yg menyayangi saya. Hidup umpama roda kadang kala kita di atas & suatu hari kita akan di bawah. Dalam dunia ni tuhan bayar cash je …x payah nak gaduh2 & sedih2kn. Buat anak2 ku moga tuhan beri kekuatan utk ibu dpt membesarkan kalian sesempurna yang mungkin. Selagi ada kudrat Tuhan bagi aku akan terus melangkah. Selamat tinggal kenangan silam

  15. nana berkata:

    salam, saya sudah berkahwin selama 5 thn, dan pnyai 2 org ank.. selama perkahwinan kami sering bergaduh.. suami sy seorg yg kuat berahsia. kadang bila kami bergaduh dia mmng tak nk berbincang.. nnti sy mkn hati dan lupa begitu shaja..suami sy mempunyai ramai kwn wanita sejak bujang sehingga lah berkahwin. tp sya tak knal seorg pun dr mereka. suami sy seorg yg kuat bekerja.. weekend pun bkerja. sy selalu pk yg positif sy bila dia keluar rumah mlm selalu untuk cr rezeki. sejak berkahwin sy tak pernah pn pegang hp suami. dia mmng suka sembunyikn dan off bila blk ke rumah.. saya selalu tnya dan alasan yg berbagai dia bg. sy tak nk pk bkn2. da seminggu lps tuhan nk tunjukkn sy terjumpa hp dia dan dpt mmbaca sms kata2 syg bkn dgn seorg tp sampai 3 org wanita. itu yg saya dpt bc yg tak dpt bc sy tak tahu la… suami seorg yg ego tinggi. dia salahkan saya punca dia jg begini sebab saya tak pandai jaga dia dan selalu melawan apa dia ckp… sy tak bertengkar pn dgn dia sy ckp baik2.. tp dia yg keluar rumah dah 5 hari tak blk dgn alasan sy yg halau dia keluar rumah.. dia tak nk pn mengaku kesalahannye dan tak de pn usaha nk berbincang.. saya dah nekad kali ni mmng saya nk bercerai dgn dia.. sepnjang 5 thn berkahwin sy tak penah dilayan dgn baik…sy redha dgn apa yg berlaku.. dan saya takut untuk harungi khidupan slepas bercerai…

    • anne berkata:

      nasib kita sama..suami saya pun camtu jugak..dia berahsia..sorok handphone bawah tpt duduk motor dia bertahun2..katanya takde phone..bila dia balik saya adelah suami..bila dia tak balik..kami anak beranak tungguuuu jerlah mcm tunngu bulan jatuh ke riba..bila rahsia dia yg dah kahwin tiga terbongkar..dia salahkan saya punca semua nih.. dia kata saya melawan dia..tak hormat dia..tak dgr kata..tak boleh dinasihati..tak nak mengalah…dia langsung tak rasa bersalah.. katanye apa yg dia buat tak salah disisi Allah.. jd saya nekad nak bercerai..saya tgh nak bincang spy dpt bercerai baik2..kalau dah dia kata saya bkn isteri yg baik..jd lpskanlah saya spy saya tak terus berdosa pd dia..saya pun lbh senang hati..

  16. aku berkata:

    huuuu..huhu..aku tgh sedih dan menangis masa menaip ni..bnyk perkara aku dah berkorban..untuk suami..anak2 dan rumahtangga..kenapa lag ego dan baran sangat engkau..salah sikit pun marah2..tengking2..aku benci2 sgt dgn engkau..aku nak lari dari rumah ini..aku nak tinggalkan semua nya..hati aku hncur..

  17. shima berkata:

    nana…… husband u mcm perangai husbnd i, hp semua lock……Dan yg memeritkan apa yg i fikirkan mmg benar ,,,, dia curang sekian lama n dah berkawin senyap2….. 10 thn i hidup dgn dia….n kebykan belanja fmily i yg tanggung than dia balas i mcm tu……i dah x sanggup idup dgn dia…..n i dlm proses permohonan cerai…

  18. mia berkata:

    sedih laaa…baca nasib org2 kt sini..sbb sy pn salah sorang yg baru diceraikan oleh suami sbb wanita lain. cukup abis edah 3 bln dia terus kawin dgn ppuan tu. sedangkan sy baru kawin dgn dia 5 bulan dia dh ada skandal..mcm awk la hp slalu lock tp tuhan nk tunjuk..dia trlupa sy dpt baca..mnyakitkan dn melukakan..sy dianiayai dn dizalimi oleh suami sndiir…

    • tukjanggut berkata:

      MIA: Kesiannya dgn u mia.muda-muda baru kahwin dh jd janda.semoga u jumpa lelaki yg baik selepas ini ok.Sedih hari ini tak semestinya sedih sepanjang hidup u.i doakan u akan dapat sinar bahagia juga suatu hari nanti.

  19. rayyanah berkata:

    salam…saya dlm proses bercerai dgn suami. Saya buntu dan sgt sedih …perceraian ini disebabkan suami sy yg berdendam(bermusuh dgn ayah dan ibu )saya.Hampir setiap mlm saya menangis rindukan nya. Bila tengok anak yg smakin membesar lagi bertambah sedih..saya yg minta utk bercerai disebabkan tidak tahan mendengar suami yg suka menghina dan bercakap tidak baik terutama pada ibu bapa saya.Apa yg patut saya lakukan. Sekarang saya pula merayu untuk tidak diceraikan memandangkan saya sgt rindu dan sayang pada nya lagi.

    • umieyrah berkata:

      Salam kak rayyanah …sabar la akak ..sye bru aje brpe hri dceraikan…skrng mcm dh tk de ape2..apelah nsib sye…becerai muda ..sekurg2nya akak ade ank pengubat rindu…sdgkn sye..tu yg sye harapkn bt mse skrng untk selamatkn tumahtngga sye ….sedih sgt….

  20. pacak pacak bera berkata:

    facebook / pacak pacak bera /pacak langit bera/vimax pacak langit,segala masalah anda…akan terjawab

  21. seera berkata:

    sedihkan,bersusah payah bercinta akhirnya selepas kahwin bercerai…

  22. zarina md noor berkata:

    saya pun d lema dengan perkahwinan saya. Kami dah berkahwin hampir 20 tahun. Dr mula kawin suami x ambil berat Hal rumahtanga . saya yg urus bila di tegur d kata saya x hormat tp d biar dia x ambil kisah. dulu dia selalu pukul saya bila Kami bergaduh. Hal anak tak d ambil tahu setiap hari keluar ngan kawan2 mcm bujang. semua ini sy tetap sabar. Kami pernah nak bercerai tp x jadi kerana ssya masih berharap dia berubah. Kami semakin dingin dia lebih bnyk habiskan masa d luar Dan sekarang dengan tabiat bru suka ngan chat laman sex. bila d nasihat Kami bergaduh saya dah buntu apa patut saya buat….harap ada yg bleh bg nasihat bagaimana untuk sy tangani masaalah saya

  23. Salam..saya dah 2 bulan ditinggalkan..sy dok ngan parents sbb suami tak mmpu byr loan rumah dan kene sewakan umah dia kat org lain..die niaga pasar mlm..sy kerja pejabat..almost everything sy yg kena tanggung..masa bersalin pun duit tak ckup kene pinjam kt ayah sy..sy g keje pagi, balik kul 9 tiap2 hari..tiap kali gaduh die kuar umah.masa sy ngandung pun die wat gitu. bila dah ada baby die ckp nk niaga pagi dan petang. tapi dia tido sampai zohor, pastu g niaga petang..balik kul 11 onwards,main game smpai 2-3 pagi. bila dikejutkan bgn subuh die marah2.dia lyn sy cam musuh..die tuduh sy tak jalankan tgjwb-masak, basuh kain baju die, dsbgnya.pokonya dia nak sy jadi cam full time hse wife.dia xde simpati dgn sy balik mlm..penat…baju die tinggal kat lantai je..takmau letak dlm mesinbasuh..towel pun nak bersuruh sidai kat luar umah..kalau tak lempap je dlm bilik.everytime die kuar umah tak balik2 sy gak yg kene pujuk dan kene mtk maaf.sy dah bosan dgn sikap die.dah ada anak pun perangai cam budak2.padahal dah 41thn. remark yg plg menyakitkan hati, die ckp sy tak reti beranak sbb tu sy kene bedah utk lahirkan anak. bengong punya laki. nak sangat tinggalkan sy, pergi la..cukup 4 bulan, spt dlm taklik, sy akan ke mahkamah utk tuntut cerai. sy dah berusaha untuk selamatkan rumahtangga dgn ajak die g kaunseling rumahtangga.sms dan call x dilayan. fine la..sy pon manusia biasa..kalau dah lama sgt kene pijak sampai sy rasa xde harga diri..sy belajar tinggi2 dan rs diperbodoh2kan oleh suami sendiri! cukup2 la.perkahwinan seharusnya improve life, improve diri dan happy.tapi kalau sy sedih all the time, sy rasa diperkotak-katikkan, die tak hormati family sy(dah la dok umah sy tak byr 1 sen pun!),pastu ckp sy tak reti beranak..this is the right time to say goodbye.wanita dinikahi utk dikasihi dan disayangi..kalau emosi dah terdera, i bid him goodbye

    • she berkata:

      Assalamualaikum…
      Congratulation dear siti…..you make a good decision,im in the same shoe of you….just pray hard,make doa…..insya allah…you will have your own happiness…..never give up.

  24. tq she:) i just want to know ada tak support group utk wanita yg mcm kita?i am at all time ada emotional breakdown and constantly need moral support..

  25. sally berkata:

    sally..

    i’m the one who will be going to divorce…

    jgn2 sedih2 kerana allah sentiasa bersama dengan kita..kalau dia dah ada betina lain, biarkanlah…kita undur diri dan mulakan kehidupan baru..tak payah berebut jantan yang tak guna dan tak sedar diri kerana kita yang berkorban kita jualah yang terkorban….

  26. zainab hassan berkata:

    pernikahan adalah persetujuan bersama utk hidup didunia agar dapat kembali sama-sama ke syurga. kehidupan didunia adalah ujian yg di qada dan qadar oleh pencipta agar manusia menyerahkan diri sepenuhnya pd pencipta. jadi hiduplah kerana pencipta bukan kerana yg lain2, pasti Berjaya di dunia sekrng dan selepasnya.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

