Jangan Tidur Selepas Seks

SeksologiKeinginan terhadap seks membuatkan ramai suami yang sanggup mengejutkan isteri yang sedang lena tidur demi memuaskan hasrat yang terbuku. Menyedari tanggungjawab memenuhi kehendak batin suami, si isteri walaupun separuh hati melayani juga suami di ranjang.

Namun agak mengecewakan setelah mendapat apa yang diingini, si suami terus lena tidur malah berdengkur membiarkan si isteri terkapar keseorangan. Sedikit sebanyak timbul rasa kecewa di hati isteri malah mungkin juga perasaan tidak dihargai.

Situasi sebegini mungkin pernah dirasai oleh sebahagian isteri di luar sana. Tidur selepas seks memang lazim dilakukan oleh suami dan ia adalah antara perkara yang paling selesa dan sesuai dilakukan selepas mencapai orgasme. Badan yang letih selepas berhempas pulas sebelumnya akan membuatkan tidur lebih lena.

Memang ada alasan bilogi mengapa ada perasaan ingin tidur setelah melakukan hubungan intim. Semasa orgasme tubuh akan mengeluarkan hormon yang disebut oksitoksin yang membuatkan seseorang itu rasa mengantuk. Oleh itu mereka cenderung untuk tidur.

Tapi biarpun tidur dirasakan nyaman, namun perlu diingat pasangan yang berjaga mungkin akan berasa sebaliknya. Bagi mengelakkan ada pihak berkecil hati, terasa tidak dihargai dan sebagainya seeloknya anda pertimbangkan beberapa langkah di bawah untuk dilakukan sebagai pengganti tidur. Lebih elok menjaga hati isteri daripada tidur, bukan?

Terus Memberi Sentuhan
Walaupun berasa penat selepas bersama tapi teruskanlah memberi sentuhan kepada pasangan. Tidak perlulah membuat gerakan yang merangsang setelah pertempuran yang cukup melelahkan, cukuplah sekadar menempatkan tangan pada paha pasangan dan mengusap dengan lembut. Ini adalah tanda kasih sayang dan perhatian dari suami.

Mandi Bersama
Setelah anda dan pasangan berada di ranjang untuk acara yang mengeluarkan peluh, inilah masanya untuk anda membersihkan tubuh. Jangan lakukan sendirian, sebaliknya mandilah bersama. Sekiranya mempunyai tab mandi, penuhilah ia dengan air dan berbaringlah berdua di dalamnya.

Bersihkan pasangan dengan sabun dan urut lembut tubuhnya. Lakukan secara bergilir dengan pasangan. Percayalah, ini adalah masa yang paling membahagiakan buat suami isteri. Detik ini tak akan dilupakan.

Sediakan Hidangan
Selalunya setelah penat melakukan hubungan intim, masing-masing akan berasa lapar. Daripada membiarkan rasa mengantuk menyelubungi diri, tiada salahnya anda menyiapkan makan malam/pagi/siang bersama-sama . Selain bagi mengisi perut yang kosong, anda dan pasangan akan menghabiskan waktu bersama-sama sekalipun setelah melewati klimaks. Tidak perlulah menyediakan hidangan yang berat, cukup sekadar mengalas perut dengan sandwic, buah-buahan ataupun makanan ringan.

Jika Mahu, Rangsanglah Pasangan
Selepas perut kenyang, dan jika masih ada saki baki tenaga, tiada salahnya jika anda ingin melakukan hubungan seks sekali lagi. Mulakan dengan aktiviti pemanasan jika pasangan turut bersedia untuknya.

Tidur Bersama
Akan tetapi, jika anda bersama pasangan kepenatan dan lebih cenderung untuk tidur maka tidurlah tapi pastikan anda tidur bersama-sama. Bukan seorang tidur di sofa tingkat bawah dan seorang lagi di bilik tidur. Rangkullah pasangan anda atau letakkan tangan di dada atau di pinggangnya supaya pasangan tahu bahawa si dia telah membuatkan anda tidak terdaya.


Kamasutra Bergambar Melayu, sila klik sini


Pancutkan Isteri Anda. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Seni Ciuman. Keterangan lanjut, sila klik sini.

25 Responses to Jangan Tidur Selepas Seks

  1. ilia berkata:

    hmmm…bagus kalau semua suami faham macm ni…

  2. bin laden berkata:

    great info…….

  3. ziela berkata:

    tau x pe ilia…
    syok je kan….
    he2~ tp hubby i kalo x tid0 2 tndenyer mintk lg….

  4. gerektua berkata:

    oooh alkisahnya… dh kawin nanti akan dipraktikkan sebaik mungkin ni huhuhu

  5. HermanSamsudeen berkata:

    Perkahwinan itu mengajar kita erti berkongsi….susah senang, seronok-sedih, malah dalam hal ehwal atas ranjang pun ada adab dan erti perkongsiannya. Kalau suami nak puas, isteri pun sama…tapi beringatlah ikut kemampuan, jangan ikut nafsu sahaja.

    Semua orang ada keinginan, maka Islam ada mengajar adabnya.

    Suami janganlah pentingkan diri dan nafsu sendiri, Ikatan di ranjang, bukan sekadar pelepas nafsu, tapi ia juga penting untuk eratkan kasih sayang dan bina keyakinan dalam rumahtangga.

    Syaitan akan menangis bila melihat suami isteri bersama diatas ranjang dengan penuh beradab dan ikhlas kerana Allah. Maka dari situlah akan lahirnya zuriat yang soleh dan solehah.

    Ingat! seks bukan untuk seronok sahaja. Ada tanggungjawab dan juga adabnya.

  6. shafifah berkata:

    Pengajian Kitab Sairus Salikin oleh al-Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari al-Maliki al-Nadwi

    Tarikh: 22 Dhulhijjah 1429/ 20 Disember 2008 (Sabtu) dan 23 Dhulhijjah 1429/ 21 Disember 2008 (Ahad)

    Lokasi: Masjid al-Falah USJ 9, Subang Jaya
    Masa: 9.00 pagi – 12.30 tengahari

    http://pondokhabib.wordpress.com

  7. wah.. artikel yang best :) tq kepada penulis

  8. ilia berkata:

    ziela, wah…kalau tak tido lagi maksudnya nak second round ker? anyway, betul kata herman, ada adab2 di atas ranjang yg perlu kita ikuti…

  9. ziela berkata:

    ye ilia ma hubby nakal skit…
    kadang2 i ngah bsiap nk g keje pon die sempat lg..
    geram katenye he~

  10. Dill berkata:

    masalahnya bukan terletak pada lelaki sahaja. Ada isteri yang juga berdengkur bila dah cukup puas.

  11. sanz berkata:

    hmmm… a great info.,.,

  12. ziela berkata:

    ntah la dill oi tgok gak cari husband…
    jgn la lepas pancut tgl jer…
    ape salahnyer di pegang2 dulu tmpat yg di kerjakan 2…
    like ma hubby…

  13. dandangsetia berkata:

    tq buat hubby yg memahami….. ziela.., bestkan malam kena pastu sepanjang waktu tidor ade org tolong peluk. Pastu bangun pg mandi bersama, kalau rezeki murah dalam bilik air sekali lg. Kalau bgun awal ari cutile… ari kerja jgn buat kerja nanti kad merah. Kena plak mlm td si hubby pekena tonic baru je kita sarung
    dress dia tarik naik katil plak nah kau tiga round satu ari. Pas tu kena mandi semula la wei. Plg best sama2 g dapur masak sarapan. Si hubby plak sengaja je buat kerja dekat2 lagakan adik dia kat badan kite. Pas tu takkan kite nak bioje. Lagakan gunung-ganang kite kat dia. Ade sarapan siap pkl 10 pg. padan muka.
    Sape berani cubela.

  14. ziela berkata:

    yup2 btol 2 dandangsetia…
    my hubby pon cam tu jugak…
    mmg x bley nampak kite bsiap laju jer di tariknyer….
    kadang2 ziela lambt g keje tao..tp besh..

  15. dandangsetia berkata:

    selamat tahun baru 1430 hijrah buat semua

  16. nazir95 berkata:

    selamat tahun baru 1430 hijrah dan 2009. semoga tahu ni akan membuatkan inpian dan cita-cita kita tercapai..INGIN BERNIAGA? Sila lawati

    http://www.niagawang.com/

  17. gerektua berkata:

    pergh… komen2 pun tak kurang hebatnya hehehe arrrh bila la aku nk kawin ni…. huhuhu

  18. dandangsetia berkata:

    gerektua pakai minyak ape kat rantai spi krang x kawin. jgn bkarat dahle

  19. zakirawang berkata:

    Topik yang bagus untuk kebahagiaan rumahtangga. Mesti ada peningkatan dalam hubungan suami isteri baru seronok.

    http://zakirawang.wordpress.com/

  20. hendrastar berkata:

    ohh…nice info…berguna sesangat nih time nak kawin nanti… :D :D :D

  21. paksu berkata:

    apa yang bagus sgt. cuba kasi komen sikit. korang takde cerita lain ke nak buat

  22. nazir95 berkata:

    Baru perasan yang isu sebenarnya SEX..Asmara x pernah puas..mane ada manusia,selagi manusia puas ape yang ada SEX,harta,EMAS,kERETA, dah dapat nanti nak tukar pula…tapi beasmara tu memang hebat,pas beasmara kita selalu dapat banyak IDEA……jangan lupa layari web ini ,sebab banyak idea buat kita PUAS.

    http://www.niagawang.com/

  23. ronald defoe berkata:

    kou memang hebat le..memang le lepas dapt tembak lega ajo..di pemikiran nyo…pompuan lak relax ajo tak do nongkin2 anak tak menentu…kalu bising makno nyo dia kepunan le tu..bagi ajo..

    Lepas tu fikran tonang ajo…ilham lak tibo tibo..menjelmo luas plak tu..nak pasang lagi satu..

  24. hanna berkata:

    nak tnye…
    hanna baru je kawen…tp blom rancang nak ade baby..
    tp tgh konfius le jugak sbb, mmg hubby ade gak kuarkan “tonic” tu tp kat luar jer..
    tp xtau rrr…klu keadaan mcm tu, ade peluang nak preggy ke x?
    sbb nye, hubby tembak kat luar gunung tu je..
    tp skrg ni, hanna rs mcm ade tanda2 awal preggy ni…wp xpernah “sembur” kat dlm…
    mcm mn tu ye…hrp bleh guard hanna.tq

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers

%d bloggers like this: