Wanita dan penyakit tiroid

TIROID adalah satu kelenjar yang terletak di bahagian hadapan leher dan menjaga beberapa fungsi utama badan. Penyakit tiroid boleh mempengaruhi hampir kesemua bahagian-bahagian badan dan juga merbahaya untuk kesihatan.

Penyakit tiroid lebih kerap berlaku di kalangan wanita berbanding lelaki. Penyakit ini juga boleh berlaku semasa dan selepas kehamilan. Rawatan untuk penyakit ini bagaimanapun selamat serta mudah.

* Kelenjar tiroid

Secara anatomi, kelenjar tiroid terbahagi dua, seperti rama-rama. Dua hormon dikeluarkan kelenjar ini iaitu hormon tiroksin (T4) dan juga triiodotiroksin (T3).

Hormon-hormon ini mengawal kadar perjalanan kebanyakan fungsi-fungsi badan yang dipanggil metabolisma.

Meningkatnya hormon-hormon ini bermakna metabolisma badan meningkat dan begitulah sebaliknya akan berlaku jika hormon terbabit dikurangkan.

Dengan metabolisma yang tinggi, anda mungkin berasa panas dan begitulah sebaliknya. Jadi kelenjar tiroid membantu fungsi badan anda berjalan pada kadar yang selamat dan berkesan.

Kawalan kelenjar ini dilakukan oleh kelenjar pituitari pada otak, melalui hormon perangsang tiroid.

Apabila hormon tiroid banyak, penyakit hipertiroidisma berlaku dan sekiranya hormonnya sedikit, penyakit hipotiroidisma pula berlaku.

* Diagnosis penyakit tiroid

Terdapat ujian, pemeriksaan dan juga rungutan tertentu yang boleh digunakan untuk diagnosis penyakit tiroid.

Anda juga mungkin akan menghidap penyakit-penyakit lain susulan daripada perjalanan fungsi kelenjar tiroid yang tidak teratur.

Leher perlu diperhatikan kerana kelenjar tiroid akan bergerak dengan tindakan menelan. Jika dipegang, boleh dirasai bentuk kelenjar dan juga pergerakannya dengan menelan.

Kulit dan mata juga boleh diperiksa di samping suhu badan serta berat badan boleh diamati untuk memastikan masalah kelenjar tiroid.

* Penyakit hipotiroidisma

Penyakit ini berlaku apabila kelenjar tiroid anda tidak berfungsi secara optimum sehinggakan hormon-hormon tidak dikeluarkan secukupnya.

Ubat yang dimakan untuk merawat fungsi tiroid yang berlebihan juga boleh menyebabkan penyakit hipotiroidisma.

Lazimnya, penyakit hipotiroidisma ini disebabkan oleh keradangan pada kelenjar tersebut, dipanggil tiroiditis.

Penyakit ini juga dikenali sebagai penyakit Hashimoto. Penyakit autoimun ini merangsang pertahanan badan supaya mengeluarkan antibodi terhadap kelenjar tiroid.

Akibatnya, otak mengeluarkan isyarat melalui hormon perangsang tiroid supaya kelenjar tiroid berkerja dengan lebih kuat.

Akibatnya, kelenjar tersebut membesar dan dipanggil sebagai goiter. Lama kelamaan, kelenjar tiroid tidak lagi dapat mengeluarkan hormon yang diperlukan oleh badan.

Cara pemakanan yang tidak betul juga boleh menyebabkan hipotiroidisma (rujuk pada intisari makanan yang mempunyai kandungan iodin).

Simptom hipotiroid dengan perlahan-lahan akan dirungutkan dan sebab itu juga anda mungkin tidak mempunyai rungutan berbulan-bulan dan juga mungkin bertahun-tahun lamanya walaupun menghidap penyakit hipotiroidisma.

Ujian paras darah hormon tiroid akan dilakukan untuk mengesahkan yang anda sememangnya menghidapi hipotiroidisma. Sekiranya paras hormon adalah normal, mungkin anda mempunyai penyakit-penyakit lain dan ujian lanjutan mungkin diperlukan.

Hormon tiroid akan diberikan kepada anda supaya paras hormon tiroid badan kembali normal dan terdapat kemungkinan anda terpaksa mengambil hormon ini selama-lamanya.

Dos ubat juga mungkin diubah secara berkala dan ujian darah mungkin dilakukan.

* Hipertiroidisma

Penyakit ini berlaku apabila kelenjar tiroid anda mengeluarkan hormon secara berlebihan. Ini menyebabkan metabolisma badan meningkat. Penyakit ini lazimnya berlaku pada wanita sekitar umur 20 hingga 40 tahun.

Penyakit Grave adalah penyebab utama peningkatan aktiviti kelenjar ini. Biasanya mata mereka yang menghidapi penyakit ini akan kelihatan seperti mata ikan emas!

Selain itu, ubat yang diambil untuk penyakit hipotiroid juga mungkin menyebabkan hipertiroid, jadi pengawasan doktor amatlah penting.

Penyakit hipertiroid ini boleh juga menyebabkan ‘ribut tiroid’ terutamanya apabila anda mengalami masalah kesihatan lain yang akut. Ribut tiroid ini menyebabkan anda mendapat demam, peningkatan degupan jantung, dan juga perubahan fungsi otak seperti kekusutan pemikiran, sawan, cemas keterlaluan dan mungkin juga menyebabkan koma.

Rawatan yang diberikan akan mengurangkan pengeluaran hormon tiroid. Ubat untuk mengurangkan degupan jantung juga mungkin perlu diberikan.

Sekiranya rawatan yang diberikan gagal, mungkin rawatan menggunakan iodin beradioaktif diberikan dengan niat untuk memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid anda. Pembedahan juga salah satu daripada kaedah rawatan yang boleh membantu.

Sekiranya anda mendapati adanya bengkak kecil iaitu nodular pada kelenjar tiroid, pemeriksaan perlu dilakukan untuk mengetahui sama ada ianya kanser ataupun masalah nodular biasa.

Pemeriksaan ultrasound dan juga biopsi ataupun aspirasi menggunakan jarum perlu dilakukan. Rawatan lanjut akan dibincangkan doktor dengan anda semasa lawatan kesihatan susulan.

* Penyakit tiroid semasa mengandung

Penyakit tiroid memberikan risiko pada anda dan juga kandungan. Sebab itulah pentingnya anda menjalani pemeriksaan kesihatan semasa lawatan pertama ke klinik ibu mengandung.

Dengan rawatan, anda boleh mengandung secara normal dan selamat. Rawatan anda juga mungkin diubah dos ubatnya secara berkala di samping ujian darah dan juga ujian-ujian lain yang difikirkan perlu.

Rawatan iodin beradioaktif tidak akan diberikan pada pesakit-pesakit semasa mengandung. Ada juga sesetengah ibu mengalami masalah tiroid selepas bersalin.

Ini dipanggil sebagai postpartum tiroiditis. Lazimnya paras hormon tiroid ibu terbabit kembali ke paras normal dengan pantas. Namun, ada segelintir daripada ibu terbabit yang mungkin akan mengalami hipotiroidisma pada masa hadapan.

Perlu ditegaskan di sini bahawa ujian pengesanan ataupun ujian darah hormon-hormon tiroid bukan merupakan pemeriksaan rutin semasa pemeriksaan antenatal.

 

 

147 Responses to Wanita dan penyakit tiroid

  1. Ular Marah berkata:

    wife i baru dapat tau dia kena tiroid..sedih betul dia..makan pun tak lalu
    ada tak sape2 ada pengalaman tentang penyakit ni???

    1.apakah rawatan terbaik untuk penyakit ni?
    2.adakah tiada harapan untuk sembuh??

    ada org kena tiroid n lepas operate…teru hilang suara..ngeri..tolong kami..

    • nazifah berkata:

      salam. bgtau wife u jgn tkut la.. u mintak dia bnyk minum susu untuk kalsium.. i x nk rmai jd cm i ada kmplikasi dgn kalsium.. suara x kn hlang la cma slow sket je.. kta ada rmai dktor hebat kt m”sia ni.. tnya dktor 2 u pnya wife cm mana dia pnya pnyakit.. kalo dktor ckp posttotal i rasa better u cri ubat kg dlu.. jgn silap lgkah cm i… lau nk tau u add fb i.. i stdnt tyroid so bad dream for me now n forever

      • nabeela Bt Mohamad Pesal. berkata:

        HI Nazifah,

        I pn salah sorg pesakit tiroid, but baru lagi. Doctor advised saya buat operation tp saya takut.

        Boleh bagi URL FB awak?

      • rianie berkata:

        hai..leh bg fb awak x??fyi,sy pun ada tiroid..pls..

    • otenova berkata:

      saya nova di batam kepulauan riau no hp 081270137569 sudah 3 orang sy tolong minum nutrisi yg sy berikan alhamdulillah semua merasakan perubahan yg sangat menggembirakan sampai sekarang mereka msh minum nutrisinya saya dgn senang hati kalau ada yg berminat consultasi tentang nutrisi semoga saya bisa bantu saudaara2 yg membutuhkan aman tdk ada efek samping karna nutrisi ini makanan sel jd tubuh kita setiap hari membutuhkan nutrisi ini

    • mai berkata:

      sya ada tiroid gak…tindakan sya 1. buat pemeriksaan
      2.wat pembedahan…mule2 pas bedah je suara slow
      sekarang dah ok …kalu nk nyanyipn boleh
      3. sekarang cume wat rawatan susulan…je

      • nabeela Bt Mohamad Pesal. berkata:

        Hai Mai,

        ada x kesan2 sampaingan lepas awak buat pembedahan?

      • zubaidah berkata:

        Mai, tolong kak zu ceritakan waktu nak operate tu..kak zu pun ada tiroid. doktor suruh kak zu opeate tapi kak zu takutlah…apa pendapat mai..kak zu akan operate di hospital universiti PJ

  2. dania berkata:

    ular marah ckp kat isteri u x yah risau. bkn nya dia kena penyakit berjangkit. u kena pastikan dia ambil ubat yang doktor bg tepat masanya. klu dia miss mkn ubat nanti hormon tiroid tu lg tinggi. ubat yang blh tlg dia kawal hormon tu jgn tinggi. klu x nanti mcm2 risiko yang dia kena tanggung. i dah dpt penyakit ini dari i anak dara lagi. bab mkn ubat yang i x ambil kisah. rasa nk mkn i mkn. klu x berminggu2 i tinggalkan. ubat yg dok bekalkan buat i jd gemuk. biasalah anak dara msti takut gemukkn. lps kawin penyakit ni x jgk sembuh sbb miss mkn ubat. kesannya sampai sekarang i x de rezeki utk dpt zuriat. dok x bg i mengandung selagi hormon tiroid 2 tinggi. skrg dh 2 thn lbh i kawin i masih mkn ubat tp dok dh izinkan i mengandung. skrg tgh usaha utk dptkn anak.

    • hafiza berkata:

      betul la,sma mcm sya..sya mengalaminya dh hmpir 5 tahun..dpd zman msih ank dara lg hnggakan la ni dh brkhwin pon msh ada lg..bla follow up pon..kejap2 normal..kejap tnggi blik..bdan dh mkin naik dlu 36kg je..la ni dh 50kg..sya smpai skrng blum da rzki untuk hamil..mcm2 sya dh ikhtiar,dpd kg ke bndr la..hehe..la ni sya mkn ubt carbimazole dgn folid acid je..sbb nk mengndung..tp smpai la ni blm ada rzki..sya sdih sngt..kdg2 stres ni..tuhan sje la thu apa persaan yg di alami nie..la ni pon sya dok tngh ushakn untk mdptkn ank jgk….

  3. Ular Marah berkata:

    thanks dania..

    dania…skrg wife i tgh buat rawatan dekat hospital homeopati Dr nik omar.kat Pasir Mas…Dr kata insyaallah kalu diizin tuhan dan serasi ubat dgn kita dpt sembuh..Dr kata kebanyakan yg pg sana tuhan kasi sembuh after 2 week makan ubat..Dr suh banyak2 doa…
    Dr larang jgn makan ape2 ubat dulu sms amik ubat dia..

  4. Jeeva berkata:

    kawan saya bernama revathi mengalami penyakit tiroid, sebagai kawan saya sedih atas nya kerana ramai yang gi tau tiroid ini blh menakibatkan kematian, ada tak cara lain selain daripada dok….contoh nya ubat tradisional…..tolong kawan saya dania….

  5. ja berkata:

    salam… sy mngidap tiroid n akan mjlani pembedahan akhir bulan ni okt. 2008..
    ape y sy taw pnyakit ni mmbuatkan sy sukar nak kawal marah.. btul ker???
    sy mghidap pnyakit ni tp sy xdpt maklumat y lengkap ttg ape y sy hadapi… ape risikonyer… ape kesan pd masa akan dtg… kepada y tahu.. pls bgtaw sy…

  6. nina berkata:

    Slm perkenalan..

    Saya kini berada di luar negara dan baru disahkan oleh doktor di sini yg sy menghidap hipotiroid yg dgn keputusan bacaan 5.1. Doktor hanya beri sy multivitamin shj. Apa yg perlu sy lakukan utk atasi hipotiroid ini? Apakah jenis makanan yg bole diambil utk atasi penyakit ini segera dari segi sayur, buah dan lain2. Adakah penyakit saya ini bole pulih?

    Harap sudi membantu..Tk

  7. nur berkata:

    adik sy br 19 thn,tp dh kna pnykt ini,hipertiriodisme sjk umur 17 thn lg,ms dia xam spm..akbtnya,kptsn xam dia menurun..skrg ni,dia hnya b’gntg pd ubt yg dktr bg…dia juga mkn gamat healin..alhmdllh,nmpk sdkt ok b’bndg dl…15 hb ni,dia akn mnjlni pmbdhn mmbuang bnda 2..harap semuanya ok…sm2 kita doakn..

  8. why berkata:

    ai… sy baru berkemungkinan mengidap tiroid. mmg saya sukar mengawal marah sejak akhir2 nie..apa yang saya buat…berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah. makan ubat…dan berusaha tradisional…

  9. nawa berkata:

    i br tau dr dr yang i mgidp penykt tiroid. berat badan i turun,cirit birit n leher i bengkak tak lah besar sgt.tp i takut sgt.hosptl swasta hantar i k hosptl krjaan tp i blum pegi. i.tkt sgt.bantulah i. adakh rawatan yg dilakukan menyakitkan. i tkt kena operate.

  10. adeq berkata:

    ada x cara len slen operate?

  11. daiSa berkata:

    pade sume….bykkan berd0a pade Allah keyh??h0pe cpat sembuh………

  12. dahlia berkata:

    i nk ask smethg about tiroid ni…bab i der tiroid…
    tiroid ni always ke membengkak kalau kita der prob? bab i kalau der prob or stress msti tiroid kat leher i ni membengkak… ia nyer ble jd maut ke or juz mmg cam 2 jer?

  13. dahlia berkata:

    my fwen pon der tiroid gak.. mula2 dia oprate pas 1 month…tiroid kat fwen i 2 jd blk… she say skt sgt… so..kalau nk oprate pon msti lg teruk… family i soh i oprate but i takut jd cam fwen i 2… plez help me….

  14. cynariany deanna berkata:

    saya salah seorang pengidap penyakit tiroid. saya mengetahui tentang penyakit ini sejak saya mengandung anak yang pertama. permulaannya saya tidak mengetahui langsung penyakit ini sehinggalah anak saya di lahirkan. buat umum,pertama kali mengandung..makan tak lalu,sampaikan ubat pun tekak saya sukar nak terima.ianya telah memberi kesan pada anak saya,berat ketika lahir cuma 1.8 kg sahaja. bahkan..terpaksa dirawat di hospital hampir 2 minggu gara2 plat darah tak membeku.malah saya juga,tidak disaran menyusui anak kerana hormon tiroid saya akibat terlebih dos ubat yang di makan.
    kali ini,saya mengandung lagi anak yang kedua dan masih dalam rawatan pakar akan kandungan dan penyakit tiroid saya.tapi jumlah pengambilan dah dikurangkan kepada sebiji sehari. disini saya kemukakan soalan,sekiranya saya ni pengidap,bolehkah saya menyusui anak? ada sesetengah orang kata boleh,tapi ada jugak yang kata tak boleh..confuse sangat ni. kiranya hormon saya di tahap normal ( makan ubat ikut jadual ),takkan mudaratkan anak tak?
    untuk soalan yang ke-2.sekiranya saya membuat pembedahan tiroid saya ni,ada tak effect lain sekiranya kelenjar tiroid saya ni dibuang? dan adakah saya masih lagi perlu mengambil ubat tiroid yang biasanya saya makan apabila sudah dibedah?

  15. za berkata:

    Askum,bg pndpt sy klu awk dah wat op ia hanye membuang tp tak baik spnhnyer.

  16. za berkata:

    Ubat masih kena diteruskan selagi belum betul2 stabil.kalau dah ok pn jgn puas hati sbb bo dpt blk pnykt tu blk.

  17. eina3 berkata:

    salam…sy baru dapat tau yg sy menghidap tiroid, baru seminggu buat pemeriksaan, skng sy bergantung kpd ubt neomercazole…sy dah berkahwin n smpi skng lum ada rezki, sy nk tny pada yg sudi membantu, adakah penyakit nie akan menyukarkan kite untuk mengandung??? sgt ingin tahu

  18. ani berkata:

    slm….sy mngidap sakit hiper tiroid da hampir 9 thn asyik mkn ubt je sya bru je berkwin 5 bln lps…wlpun tiroid sy kecil mcm tak nmpk tp effect pd kesihatan sy sngt terjejas kdg buat keje pun terganggu…kwn sy penyakit ni bole buat org tu jd gile…btl ke?

    • effa berkata:

      Betul aini…saya pernah mengalami hilang ingatan akibat penyakit ini pada tahun 2006 ianya dicampur dgn masalah beban tugas dan stress semasa bekerja..s
      kita kena control emosi n byk2 bersabar…

      • zakiah berkata:

        saya juga tiroid setahun dulu tapi tiada operate ape ape…sekarag saya tiada lagi tiroid kerana saya amlkn nutrisi…hrga memng mahal sikit tapi Alhamdulillah kini saya tak perlu operate dan ubat doktor.kalau nk tahu lebih lnjut sila add saya di http://www.facebook.com/zcklz

  19. smm berkata:

    Common symptoms and signs

    •Palpitations
    •Heat intolerance
    •Nervousness
    •Insomnia
    •Breathlessness
    •Increased bowel movements
    •Light or absent menstrual periods
    •Fatigue
    •Fast heart rate
    •Trembling hands
    •Weight loss
    •Muscle weakness
    •Warm moist skin
    •Hair loss
    •Staring gaze

    TREATMENTS

    —Radioactive iodine is the most widely-recommended permanent treatment of hyperthyroidism

    —permanent cure for hyperthyroidism is to surgically remove all or partTreatment drugs in this category are methimazole and propylthiouracil (PTU), both of which actually interfere with the thyroid gland’s ability to make its hormones.

    —permanent cure for hyperthyroidism is to surgically remove all or part

  20. lin berkata:

    salam, skg saya mgandung 4 bulan ank kedua, sya disahkan hipertiroid. skg mkn ubat PTU 1 biji sehari. sy nk tnya sapa2 yg ada pngalaman, ada effect apa2 tak pada baby, kalau amik ubat waktu hamil ni…ramai yg ckp baby ada masalah bila lahir nanti. sy jadi stress dan risau dgn keadaan ini. tolonglah, saya…..

  21. liza berkata:

    salam..lin..
    saya pun mengidap hipertiroidsme, sy ade sedikit pengalaman utk berkongsi..semasa mengandung sy di syorkan mkn ubat PTU 2 biji sehari tapi ubat tu sebenarnya itu tidak memudaratkan pada kita atau pun kandungan ttp itu bukan la menjadi masalah..selalunya yg memudaratkan bagi hipotiroid kemungkinan ia juga memberi kesan pada bayi mengalami penyakit yg sama seperti hipotiroid, cacat fizikal @ mental bagi sesetngah..dan melahir bayi pramatang..

  22. azie berkata:

    A’kum,

    Saya tahu yang saya mengidap hypertiroidsme semasa saya sedang mengandungkan anak ke2. berat badan saya menurum setiap bln tapi saya berselera makan. Dr amil darah untuk test dan sy mengidap hyper. yang saya takutkan petang ni saya akan jumpa Dr pakar saya takut apa yang akan Dr bg tau. saya takut ada kesan kepada baby dlm kendungan saya. skg ni kandungan sy dah 3 bln lebih dn blm mendapatkan apa2 rawatan. saya ada terbaca yang org mengandung ada penyakit tyriod ank yg d lahirkan akn cacat. saya rasa sangat takut. saya takut nk mkn ubat klu2 ubat yg dr bg tu effect kpd baby. saya takut sgt skg nih saya merasa sungguuh tertekan

    • Liza berkata:

      Hi Azie, sy menghidap penyakit hyperthiroid dr umur 18 thn lagi, skg dah 27 plan nak dpt baby tp takut penyakit ni boleh effect dgn baby kalau makan tukar ubat.. Mcm mn dgn kmu and baby kamu? Boleh share tak

      • Syida berkata:

        Hai liza..
        Sy dpt pnyakit hipertiroid dr sy anak dara lg..slepas 5 bln kwin sy mgandung n terus mkn ubat..alhamdullah skrg sy da ade 2 org anak n smua anak2 sy sihat walafiat..sy dpt penyakit tiroid nie da hmpir 9-10 tahun da..2/7 nie sy akn bjmpa ngan dr zanariah pakar dr putrajaya..doc2 pakar sbelum nie cadangkn sy buat rawatan radioaktif iodin..tp sy xtaula nk wat ke x coz sy ade ank kecil..tp yg seksanye sakit nie bdn slalu letih n sukar bernafas..kalo ikutkn nk wat jer rawatan ape2 pn asalkn sy kembali sihat..

  23. emelda berkata:

    S

  24. emelda berkata:

    saya pernah menjalani pembedahan tiroid di hospital swasta pada 2005 namun pada 2009 saya menyedari ketumbuhan semula tiroid.Saya tidak membuat apa2 rawatan mahupun pembedahan namun saya dpt merasakan kesan drpd penyakit tersebut spt rambut mjadi kering dan kasar, berat badan bertambah dan susah utk turun, lemah badan, rasa malas,cepat sejuk dan mudah marah. Melalui maklumat saya berpendapat saya mengalami hipotiroid. Saya ada bertanyakan rakan yg merupakan seorang doktor dan dia menasihatkan saya agar mendapatkan rawatan segera di hospital. Any suggestion?

    • man berkata:

      bagi sy tidak perlu krn ubat hospital mengandungi dadah dan ada kesan sampingan..jika awk nak sembuh penyakit awk saya dapat tolong…produk saya dapat meningkatkan sistem imun tubuh dan merawat serta mencegah daripada diserang penyakit..jika berminat sila hubungi 012 9567830(man)

      • anita berkata:

        makanlah ubat hospital, itu yang terbaik. Doktor xkan naye patient dia.. ubat luar x tau kandungan dia apa… n cara proses dia mcm mana

  25. wanie berkata:

    saya ada tiroid sejak 2thn lalu(sebelum kahwin)….saya ikut nasihat doktor(gh)dan mkn ubat selama 1thn setengah…selepas kahwin saya ke klinik….doktor kata ubat yg saya mkn itu boleh ganggu kesuburan iaitu susah utk mengandung…betul ke??

    • hana berkata:

      saya pom ada hypertiroid,dktor pon pernah ckp mcmtu kat sy,org yg ada pnyakit tiroid payah nak ngandung,,,,,,,,tapi tuhan maha kaya…seminggu selepas saya jumpa doktor,
      saya hamil..5minggu lepas tu scan..ada nampak 2 sarung,rupa2nya twins…dan skang my twins dah umur 2tahun..sehat dan bijak…jadi,kkadang dktor ni suka menakutkan patient..jadi buat teman2…dun worry ok..saya dapat pnyakit hypertiroid dah 7 tahun…mkn ubt 10biji sehari…bagi sy tiroid bukan lah pnyakit berbahaya yg boleh mati.dun wori k

      • mieza berkata:

        ye ke..bestnye dengar, sy pun de hypertiroid dh 7 thn n sy baru kawin dlm 2 bln….tp sy btl2 risau kot lmbt dpt zuriat, suami nk sgt2 supaya cpt dpt ank, tp keadaan sy skg cpt rasa penat cm xckup nafas.. hana pnya punya penyakit tiroid 2 jenis daging ke?kira lps kawin hana terus lekat ke?

      • zakiah berkata:

        vemma nutrisi adalah suplement pling berkesan utk yg hendak zuriat kerana ia diperkaya dgn asid folik.tiroid pun akan hilang bila kita mengamalknnya.kerana saya adalah salah seorg pesakit tiroid.kini saya tiada lnsung tiroid lagi.
        MIEZA boleh dapatkn cuma dionline at http://www.zcklz.vemma.com

      • Liza berkata:

        Hi Hana, ubat yg doctor bg masa mengandung tak beri kesan sampingan ke dgn baby? I takut sb I dah lama menghidap penyakit ni dr umur 18 tahun lagi skg dah kawin nak plan dpt baby, tp dok nasihat kan supya buat Rawatan radioaktif utk matikan sel thyroid. Tolong share ya, thank u

  26. Zanna berkata:

    Sy di tahap thyroid normal, tetapi kedatangan haid sy masih sedikit.. adakah kemungkinan sy sukar untuk hamil? boleh kah sy utk hamil?

  27. ingin tahu berkata:

    hai semua..sy nak tau sgt tanda2 awal utk penyakit tiroid ni…sy dh 5 hr dada ni asyik bedebar2 (tp bkn cam bedebar tp cam gelisah risau), pastu sy nk telan air liur pun ssh..adakah sy ade penyakit ni?

    • sobrie ahmad berkata:

      pegi la check kat hospital..biasa tanda2 awal berdebar jantung,begetar tangan,rambut jadi gugur..

  28. man berkata:

    dalam al-quran dah kata..setiap penyakit ada ubatnya…hanya tabah,usaha dan tawakkal yang tentukanya..disamping keizinanNya…saya sedia membantu dalam mengatasi dan merawat penyakit rakan2 sekalian..tak kira lah tiroid,kanser,barah,migrain,dll…untuk keterangan lanjut sila hubungi 012 9567830 ( man )

  29. kalthom bt hj. abd rahman berkata:

    saya mengidap tiroid selps anak kedua lahir.saya selalu rasa letih dan juga migren dan yang paling saya tak tahan sekali badan panas selalu berpeluh.peluh sy bukan nya menyihatkan tapi sy anggap peluh ini adalah penyakit.beberapa tahun lepas penyakit sy dah pulih tetapi tahun ini 2010 November telah datang balek.Baru 3 hari lepas amik darah untuk diuji samada tiroid sy dtg menyerang atau tidak.Keputusan blood test pd 21/11/10 ni.Hati sy cuak gak nk tahu ni.Doktor tak boleh bagi ubat selagi result belom keluar.Skrg ni sy dalam keletihan sengal sendi2 badan dn mkn tak lalu.

  30. nanny berkata:

    saya mengidap tiroid selps anak kedua lahir.saya selalu rasa letih dan juga migren dan yang paling saya tak tahan sekali badan panas selalu berpeluh.peluh sy bukan nya menyihatkan tapi sy anggap peluh ini adalah penyakit.beberapa tahun lepas penyakit sy dah pulih tetapi tahun ini 2010 November telah datang balek.Baru 3 hari lepas amik darah untuk diuji samada tiroid sy dtg menyerang atau tidak.Keputusan blood test pd 21/11/10 ni.Hati sy cuak gak nk tahu ni.Doktor tak boleh bagi ubat selagi result belom keluar.Skrg ni sy dalam keletihan sengal sendi2 badan dn mkn tak lalu.Td search internet dn jumpa Ubat yang boleh mnyembuhkan atau boleh mengurangkan tiroid,tu pun kalau dengan izin ALLAH iaitu Minyak Kelapa Dara BIOVCO.Sy terus orger nk cuba..

  31. Ina berkata:

    bln 8 sye operate krn sakit cyst.skrg msh dlm treatment LUCRIN INJECTION.hari 3 hari lepas sye disahkan pulak ade tyroid.ambk darah.seminngu lagi baru result keluar.tuhan jer tahu ape yg sye rse.sedih mcmmana pun sye perlu tabah..perlu utk tunjuk bhw saye amat gembira didepan suami & ank…namun semakin hari semakin resah…macamana nk hadapi semua ni…

  32. wanfa berkata:

    baru-baru ni sy pergi 1 klinik di Ampang kerana anak sy 3 bulan ada sakit gatal pada kulit muka. bila jumpa doktor tersebut, tiba-tiba doktor tu cakap sy ada penyakit hipertiroid berdasarkan fizikal anak sy xde tulang hidung ant mata dan lebam pada bawah mata sy. adakah btl ini tanda2 hipertiroid? di tambah lg dgn tanda2 lain seperti sakit pinggang, pernah keguguran dan anak mempunyai bulu lebat pd bahagian belakang bdn berdasarkan fakta doktor tersebut. doktor itu juga mengatakan anak2 sy yg akan dtg akan mengalami sindrom down disebabkan penyakit ini jika tidak berubat. skrg sy sgt runsing memikirkan masalah ini. adakah btl kata2 doktor ini? bagaimanakah cara sy utk memastikan sy mengidap penyakit ini?

  33. iena berkata:

    Salam semua….sy nk tnye laa,sy dlu ada thyroid dan mkn ubat sebelum kawen..now tiroid sy dh normal b4 kawen tuh pn sbb sy minum iodin,skrg aLhamdulillah tiroid sy dh normal…now dh 8bulan pregnant,sy risau ada ape2 effect x kat baby walaupn tiroid sy nie dh normal…

    • rose berkata:

      salam….saya pun antara yg berpenyakit tiroid hampir 3 tahun dan sudah melahirkan anak umur 2 tahun…masa lahir anak cuma berat 1.97 tapi sekarang lebih besar dari budak yg bersalin normal…
      cara pemakanana ubat yang teratur sgt penting time mengandung sebab penyakit tiroid boleh mempengaruhi anak dlm kandungan kalau kita xmkan ubat n boleh menjejaskan kandungan….

      • rosmafila berkata:

        salam rose..boleh tau ubat apa yg dimakan waktu tu.sy juga ada masalah thyriod in pregnancy sekarang.

  34. uminurin berkata:

    saye disahkan ade tiroid sms membuat medical checkup di hospital swasta utk rawatan cyst.lps pembedahan, sya dapati simptom tiroid mkn ketara..dan bengkak dileher semakin jelas.nk jgk try barubat cr traditional tp nk tunggu treatment cyst hbs dulu…
    ade spe2 tk yg thu ubat tradisional utk tiroid..

  35. noor berkata:

    sy menghidap hyperthyroid semenjak setahun yg lepas..sy dibekalkan dgn ubat camazol carbimazole 5mg (2 biji sekali mkn setiap hari) dan propranolol HCI 40mg (ambik bila perlu/rasa brdebar)..tp skrg ni sy dah lama tak ambik ubat..sy dgr kalau ambik ubat2 tu sukar nak mngandung..tahun ni masuk 3 tahun kahwin tp blum ada rezeki lg nak dapat cahaya mata..adakah betul ubat2 tu myebabkan pesakit tiroid sukar utk mengandung?dan adakah tipis peluang utk pesakit tiroid mengandung?

    • zack berkata:

      saya bukan pakar tapi saya juga pernah tiroid.anda cuba daptkn nutrisi yg diperkaya dgn asid folik iaitu vemma nutrisi.amat sesuai utk yg ingin mengandung dan sedang mengandung.sila kepautan utk info lanjut http://www.zcklz.vemma.com utk pengetahuan saya hingga kini minum nutrisi ini dan tiroid saya hilang tiba tiba

  36. siti berkata:

    ibu saya ada tiroid..dalam dua minggu ni ibu saya kerap keluar darah melalui hidung..darah berketul2..ibu saya dah ke klinik tapi doktor beritahu tak ada apa-apa..saya khuatir pendarahan hidung itu disebabkan tiroid pecah..kalau tiroid tu pecah adakah berbahaya kepada pesakit..ibu juga selalu batuk2 keluar darah

  37. sobrie ahmad berkata:

    as-salam. bila cite bab tyroid ni mmg smua akan rasa risau buat2 lagi yg da kene penyakit ni..hati risau aje.dok pk benda yg bukan2..aku salah sorang yg dpt penyakit ni..dulu aku seorang yg sihat,bina badan,selalu jogging, nk kata aku ni mmg seorang yg aktif bersukan..makan jaga,..smua utk kesihatan aku buat coz nk sihat..tp seingat aku pada bulan oktober 2010 mula aku terasa semacam..tanggan aku mengeletar,jantung berdegup laju.,jiwa kacau laah..aduhh…!! tp dlm hati aku kata xde mende pon ni..myb aku penat kot..sampai 1 masa tu berat badan aku turun sgt mendadak.korang bayangkan berat aku normal 110kg tinggi aku 6kaki coz aku bodybuilder besar dan berketul2..tiba2 berat jatuh sampai 80kg!!!..menakutkan aku masa tu!tp aku buat dek aje..myb penat.perubahan demi perubahan jelas nmpk kat diri aku..sampai kawan2 lama dtg tgk aku terkejut beruk..!! coz aku da jadi org normal x berketul2! kurus dan panjang dah la tinggi..tp still hensem laa heheeh..
    sampai 1 masa ada sorang kawan aku tegur kenapa aku da kurus..kebetulan dia doktor n terus check ..terus dia bagithu “abg u ni kene tyroid”!esok kita pergi hospital checkup..”! aku terlopong dok pk ape kebende nye tyroid tu..skg dok makan ubat doc kasi..mmg sah aku tyroid..penyakit yg merbahaya..boleh bawa kematian..kawan aku da meninggal pasal tyriod.stat dr bulan 10 2010 smpai la bulan 2 2011 aku dok makan ubat n BIOVICO rasa lega sket layan BIOVCO.HAH~!!!! 14/3/2011 lepas aku dah minum air radioaktif iodin..apa air tu?apa fungsi nya?apa rasa nya?da ok ke aku skg ni?smua ni akan aku cite ngan korang nanti..mmg layan..pengalaman minum air radioaktif iodin..berdebar beb…

  38. mummy risau berkata:

    I baru je lepas melahirkan anak ke-2,sekarang ni I rasa tangan ni salu berpeluh-peluh,jantung berdegup kuat kalau fikir bukan2 dan kalau terlalu stres,,berdebar2 pun ada jugak,kalau drive tu mcm tak concentrate tp sampai jugak kat umah,keluar peluh kalau bgn tidur,tak dapat tidur awal,runsing.dekat tekak mcm susah nak telan air liur,mcm payah sangat..aduh I takut sekarang..so kelmarin I pergi jumpa doc cakap I ada simptom2 tiroid dan suruh ambil darah tp I takut sangat nak ambil blood tu…I harap tu perubahan hormon je lepas beranak..

  39. ernawati berkata:

    slm..saya kn hypertairod dah dekat 4thn..sekrg nie sy nk mengandung lg..pny la susah..ulng alik hospital..darah tkyah ckpla dh naik lali tagan dh..semua ubat sy dh cuba..tp lps sy minum ubat abatus sauda (dcl)alhamdulilah keputusan darah sy turun..ubat pun kn makan 3x sehari(camazol)sebelum nie kn makan 6 biji sehari dah tk larat rasenye.hormon sy pun dh stabil.lg 2bln sy nk jumpe doct nk tgk keputusan darah sy cmne.harap2 turun la lg..nk hilang terus mmg susah..kn makan ubat yg disarankan doct untuk stabilkan hormon..penyakit nie melibatkan hormon kt..jd kl nk mengandung lg sy kn stabilkan hormon dulu..makan ubat apepun kl hormon tk stabil susah nk lekat..adik sy ckp kt pintu rahim kita tu ada aisid tu yg bila sperma masuk je dia dh matikan dulu..tk sempat nk sampai kt telur…jd sperma yg betul2 kuat je yg leh di senyawakan..

  40. cy-ziey berkata:

    salam…saya nk share penglaman saya…sebenrnya saya tk tk sedar saya ada tiroid…thn lps 2010.saya perasan ada benjolan kt leher..pastu g checkup amik darah…confirm ada tiroid ..saya refer kt private…doc suh operate…ingtkan satu rupanya dua2 kena buang…so sekrng saya mkn ubat hormon seumo hidup…mungkin sbb tiroid saya ssah nk pregannt lgi kot…anak no 2 dh 11 thn…ada petua apa2 ke utk org tiroid hamil lgi? tq….cyah_zainy@yahoo.com

  41. Nur Aimi berkata:

    saya mengalami hipertiroid sejak berumur 17thn. bln mac yg lalu sy dh menjalani pembedahan buang kedua2 klnjar tiroid. sejak dari pembedahan tersebut, suara saya menjadi serak. ada tak cara-cara nk pulihkan suara kembali seperti asal?

  42. insan risau berkata:

    as salam..2009 sy disahkan sakit hypertiroid…sy mkn ubt da hmpir normal hormon 2..tp sakit 2 dtg blk…doc suh mkn 6 biji ubt sehari,bacaan T4 dr 100 turun ke 66..dan terkini 46…sebulan lg p amik darah tgk T4 turun ke x…mgu lpas doc suh mkn 12 biji ubt plak…sdgkan bacaan T4 sy dah turun,sy xpasti nk ikut saranan doc ke x…smpai 12 biji sehari…sbb bl kita follow up kt hospital krjn ni doc berubah2…ada doc yg cek lebih kurg jer…cuma yg terbaru doc suh p scan sbb ada bengkak di leher,sy risau psl sakit ni kita xnmpak hormon 2…doc jg ckp lau nk pregnant kna btl2 chat sbb bley effect kt baby…then effect breast…btl ke?sy dgr jd takut plak…nk kawen pn takut..yela sapa xnk ank…tp bl dgr ley effect baby takut plak..

  43. sue_cool berkata:

    pengalaman sy, around bulan 4/2011 sy dapat tau kena hypertyroid dr private clinic…lepas tu doc tersebut refer sy ke hospital gov…jadi bila sy ke hosp putrajaya, doc mula mengaturkan appointment dgn hospital tersebut..bulan 5/2011 sy kawen…doc pesan klu boleh elakkan pregnant dlm masa setahun setengah…tapi rezki dari ALLAH kita x tau, sy disahkan mengandung pada bulan 7/2011…jd moral dari sini ubat tyroid bukan penghalang utk pregnant…cuma doakan sy n baby sihat sejahtera..amin

  44. aishah berkata:

    salam… Sy bru buat ujian darah tyroid tp result blm kuar lg…sy skrg mengandung 3bln lebh…apkah kesan terhdp bby yg akan lahir nti? Sy begitu runsing memikirkan hal ini…sy hrp yg ada pengalaman, dptlah membantu sy..

  45. zie berkata:

    salam… saya pun salah seorang yg ada tiroid. saya nak tanya sesapa ada tak try produk monavie?? ok tak??

  46. Rohana Mohamed berkata:

    salam, saya juga ada problem hiperthyroid..dah masuk tahun ke 3 makan ubat…awal tahun disahkan pregnant…skrg dah 36 minggu..sangat risau cz makan PTU sehari 8 biji tp hormon masih tak stabil..risau baby dalam kandungan…..ada sesiapa nak share prob..?

  47. mifta berkata:

    hi alhamdullilah rupe2nyer ramai plak yg senasib dengan sya nih, sy penghidap papillary tyroid dah 6tahun sejak umur sya 15tahun…asyik makan ubat radioaktif iodin jer,,setiap tahun 2kali, ubat tu ada effect if makan lebih ,,ble terkene leukimia ler dll..so sya brenti makan selama 1tahun, atau jarakkan masa tu, tetibe jer sya jumpa jodoh dan mengandung..skg ni dah 8bulan..sy takut pulak ada risiko trutama baby dlm kandungan tu..doktor tu cakap kesan radioaktif tu dah takder sebab sya dah tak minum selama 2tahun, yg penting ubat tyroxin tu kena makan utk tumbesaran baby yg normal,,,doktor cakap mungkin ada risiko kesan terhadap baby tu tapi tak banyak..dlm 10 org maybe sorang je yg kena..hehe. so byk2 kan berdoa..sya harap baby dlm kandungan ni normal n sempurna ..takpe kalau tyroid tu balik kat sya yg penting sya ader zuriat…n selesa sentiasa menjalani treatment ni..

  48. sanisa berkata:

    saya baru tahu melalui klinik homeopati yg saya ni ada tiroid. doktor bagi ubat , dia kata dlm 2 minggu boleh kecut tiroid tu.. saya nak tengok dulu rawatan ni macan mana baru g hospital..apa pendapat korang….

  49. maria elina berkata:

    salam…sye telah menjalani operation setahun yang lepas untuk membuang sebelah dr tiroid sye.tetapi sye tidak diberikan ape2 ubat pon..sekarang ni sye da 6 bulan berkahwin,,tapi masih belum hamil..sye dan suami jd makin tertekan., kerana sering diajukan soalan blum ngandung lg ke.?bla..bla..bla..adekah sye x boleh hamil.?adekah pembedahan itu membuatkan sye sukar untuk hamil…sape2 yang ade pengalaman..tolonglah bg komen..

  50. Mifta berkata:

    Hi. Sya penghidap kanser tyroid suda 7 tahun dan skrang masi under treatment di HKL ..disebabkan ingin mengandung, sya tak menerima rawatan radioiodin slama 2 tahun dan dibenarkan hamil. Jadi suda 3 tahun bethenti merawat radiodin, ketika hamil..anak sihat dlm kandungan dan ubat tyroxin kena makan selalu utk tumbesaran bayi. Selepas 9bulan hamil, akhirnya selamat melahirkan anak yg sempurna dan tiada cacat akalnya. Alhamdullilah. Kwn2, kamu bole hamil dan jgn risau..

  51. mama nurul iman berkata:

    salam semua,

    saya menghidap hyperthyroid sejak mac 2010. selepas setahun setengah hormon saya jadi stabil & doktor benarkan saya untuk mengandung. setelah 12minggu mengandung, setelah menjalani ujian darah hormon tiroid saya semakin tak ok, bacaannya 27. jadi sejak isnin 12/12/2011 saya dikehendaki makan ubat PTU 50mg sebiji sehari. saya mmg amat risaukan kandungan saya. apa yg saya tau risiko jika kita menghidap hperthyroid adalah keguguran bayi… semoga kandungan saya selamat & panjang umur serta sempurna akal & fizikalnya.

  52. na puc berkata:

    salam,
    saya mengidap hypertiroid sejak 2008 apabila disahkan mengandung 6 minggu. Alhamdulillah, dengan mengikut peraturan makan ubat yang doktor nasihat, saya selamat melahirkan anak yang normal & bijak. Selepas daripada itu, bacaan t3 & t4 kadang2 tinggi, kadang2 normal dan baru2 ni doktor nasihatkan saya minum radioaktif iodin. Apa yang harus saya lakukan? dgr nasihat doc atau teruskan makan ubat?

  53. syahronizad berkata:

    salam…my wife bt operation tiroid jan 2011,masa 2 baru hamil jek…sekitar 3weeks,doktor buang sebelah jek,n ditakdirkan ank dlm kndungn mnggal masa 6 bulan dlm kandungan,lpas 2 isteri sy period jd x tentu…so skang msih x de rezeki lg,so nk tnya sape2 yg arif,ade ke kesan keatas kesuburan wanita bila ade history hypertiroid?t.ksih…

    • fida berkata:

      dr apa yg saya tau memg ada hubung kait kesuburan wanita dgn hormon tiroid ni.klu da buang dua2 mmg xleh mengandung,,risikonye anak akan cacat.

      • zakiah berkata:

        sy selalu ajak kekawan yg mengalami simptom tiroid ambil nutrisi spt saya.yg dulunya tiroid.selama hampir setahun makan ubat dismping itu minum juga nutrisi dan kini saya benar benar normal.ubat pun doktor sudah stop.tapi nutrisi ttp saya amalkn.

      • fida berkata:

        zakiah..klu tiroid tu da buang sebelah boleh ke ambil nutrisi tu..bagi tau saya nutrisi yg mcmana tu..sy risau jika akan dtg sy kena buang lg sebelah

      • zakiah berkata:

        kalau anda sayang diri anda dan org tersayang jgn rasa ralat utk keluarkn wang semata mata utk kebaikan diri dan semua.tak perlu nak agak agak ambil vemma ni.u boleh add saya di fb klu nk tnya lebih lnjut. add saya di http://www.facebook.com/zcklz atau ila kepage http://www.facebook.com/nutrisiterbaik

  54. ria berkata:

    salam..sy pun ada hipertiroid,dh mkn ubat(carbimazol) lbih 2 thun..sblm ni wat endah x endah,skrg ni sy bru sblan lbih kahwin.dktor syorkan mnum radio iodin tu.dah bg nama tuk mnum dua mgu lg..tp skrg ni takut plak…apa rs air tu??apa bahayanya smpai nk kena kuarantin smgu??leh ka sy pregnant nti??tolong la…bla pkir rs sedih plak…

  55. Normadiah binti Ibrahim berkata:

    salam semua….saya k,ja dr kuala kangsar. sekarang ni selalu runsing dengan berbagai-bagai simpton penyakit..saya ada athsma,tapi okay je..yg merunsingkan sekarang ni kahak berketul-ketul warna putih dan kental sentiasa terhasil di leher.kekadang sampai penat dan sesak nafas..sesekali rasa nak marah sebab dah penat berludah….saya ada tyroid ke….pernah ke hemoeparti tapi tak sure ok..dulu pernah cheak darah tapi tak ada…tapi mungkin dah lama…rakan2 bantu saya tq

  56. devi berkata:

    salam knl cmua.. saja mw nanya.ap kh awl tanda penyakit ni..
    ap kh tangan sering bekeringat..jantung sring berdebar tu salh satu tandany.
    ap kh penyakit ini sangat berbahaya..

  57. insan lemah berkata:

    aslmkm, sesungguhnya Allah swt tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka berusaha untuk mengubahnya sendiri. disini saya ingin memberi sedikit pendapat, cuba sahabat2 semua amalkan minum air zamzam kerana air zamzam merupakan air yg terbek didunia. saya pernah terbaca 1 artikel dimana ada pesakit kanser, dan penyakit len mampu di ubati dengan air zamzam… ini telah dibuktikan oleh beberapa sainstis terhebat di seluruh dunia tentang kehebatan air zamzam… tiada apa yg perlu ditakutkan kecuali Allah swt.

  58. nadzatul adzmida berkata:

    saya mgalami penyakit hipertiriod dan telah membuat pemantauan doktor hmpir setiap bulan,melalui ujian darah ia normal dan tanda sudah kurang masalahnya kenapa ia membengkak?

  59. Dada berkata:

    salam semua…
    thanks tuk info yg sngat berguna…mak saya baru di sahkan pnyakit ini kerana tanda2 penyakit ini telah kelihatan secara ketara…jantung ibu saya berdegup kencang…sentiasa resah…mata seakan terbeliak ketika bercakap dn berpeluh2…
    apabila check di hospital doc beritahu yg ibu saya dh lama nghidap pnyakit ini tp x seserius skrg…
    bila diingtkn kembali 10thn lepas ketika kami nakal..ibu mngalami sedikit kemurungan dn perasaan takut yg melampau beliau sentiasa merasakan berada dlm keadaan ketakutan dan unsecured….bila dibawa berjumpa doc klinik…doc kata ibu stress dan kami cuba berubat secara alternatif…dan ibu kembali normal cuma perasaan takut dan berdebar2 tu masih ada….
    and today…mak saya perlu bergantung pada ubat yg doc bg supa jantung ibu sy berdegup secara normal…perasaan kembali tenang tidak berpeluh2 dan gemuruh….
    pada sy…seseorg yg mempunyai penyakit ini..perlu sentiasa berada dlm keadaan tenang…jgn dibebani dgn tekanan/stress…

    • zack berkata:

      saya penghidap tiroid..mula bergantubg pd ubat selama 6 bulan dlm masa yg sama saya amlkn nutrisi sehingga sekarang doktor sahkn darah saya sudah tiada tiroid lagi.Alhamdulillah

  60. minah kepoh berkata:

    cari artikel tentang rumput belalai gajah….selalunya org ada thyroid ni moody betul tak. jantung berdebar2 tiba..

  61. minah kepoh berkata:

    thyroid ni bukan pada leher je… jenis dalam darah pun ada… tak nampak, tapi perangai tiba2 berubah jadi murung atau agresif…..
    moody, cepat marah…jantung berdebar2 tiba2 tanpa sebab…kadang2 period tak tetap, kadang2 banyak. tak semestinya tak dpt anak…kalau jaga permakanan tak bahaya….jgn stress.minda kena positif….pengalaman sendiri…

  62. zack berkata:

    i juga tiroid.setahun lalu tapi doc stop ubt cos dah normal,cuma baru baru ini i jadi risau sebab masuk 2 bulan tk period.upt ngtv…itupun normal kerana i amalkn nutrisi minuman…3 ari lepas ambil darah semula samada tk period tu berkait atau tiroid kembali..tapi i ok je tk gelabah macm dulu.frust juga bila dh 2bulan tk period upt ngtv…

  63. sya berkata:

    Sy skrg pregnant n sy mgalami mslh tyroid. Leher sy x la nmpk besar tp dgupan jntung sy amat laju. Bgaimana nasihat n CRA sy perlu atasi dlm sy mgandung ini??

    • zack berkata:

      munkin kepenatan membuat saya lambat period.tapi Alhamdulillah selepas saya ambil nutrisi itu period pun kembali.saya ok jer tak gelabah.kadang faktor usia juga.tapi kepada yg tgh mengandung Alhamdulillah,dan nutrisi yg saya mksudkn ini amat sesuai utk ibu mengandung kerana dia diperkaya dgn asid folik.ia membantu anda dan bayi anda utk sehat.cuba daptkn nutrisi ini di http://www.zcklz.vemma.com

  64. Siti berkata:

    saya bru brumur 16 tp sy ada tiroid . ayah sya kta keturunan n kne wt pmbedahan . sy risau dan sya ckup anti dgn hospital .

  65. zakiah berkata:

    vemma adalah powerliquid antioksidant yg mmpu cegah 200 penyakit kronik.dia bukn pil.kerana minum vemmalah doktor terus stop ubat sebab tiroid saya benar benar tiada.buat ujian saringan setahun kemudian mmg tiroid tiada lagi.sekarang saya tk perlu apoinment ngn klinik lagi

    • cik rose berkata:

      Hai…sy ngah runsing….de sesape x ley kongsi camne ase tanda2 tiroid nih….coz sy dpt asekan sy mengalaminya….haid sy tidak dtg bln nih..dada berdebar2 berdegup kencang..tekanan darah tinggi.lenguh2 badan…cept penat..cepat lapar.perut ase cam kembung penuh ng angin
      ..ase ssh nk nafas..xde selera mkn..pening kpala..xthn pnas..cepat berpeluh..buat keje cepat ase penat n xlarat…n mlm ssh nk tdo….hmmmm ape nk wat ek…adakah sy de pnykit tiroid?????bantu la sy….dah smggu sy rase camnih….

      • Hidayah berkata:

        Wasalam cik rose,ada baiknya cik rose berjumpa dgn doctor and minta buat test..itu yg terbaik dan byk kn berdoa kepada tuhan..insyallah keadaan menjadi seperti biasa.

      • zakiah berkata:

        cik rose apa yg anda alami sama spt saya alami dulu.saya cuma bg cadangan anda daptkn nutrisi.hrga walaupun mahal insyAAllah ats izinnya anda akn normal mcm dulu.saya biarkn diri saya sebegitu hmpir 6 bulan baru jumpa doktor.jumpa doktor juga perlu utk ketahui penyakitnya.tapi pengalaman saya sebelum lebih kritis baik ambil nutrisi.tak ape minum nutrisi dan makn ubat doktor seiring…lambat lambat 6 bulan tiroid kita akn normal.jgn biarkn ianya jadi parah.utk info sila ke http://www.facebook.com/nutrisiterbaik

      • fida berkata:

        sy baru mjalani penbedahan tiroid tp sebelah je..doc kt jgn buang dua2 nnti kena mkn ubat seumur hidup.sy buat kt hosp pakar puteri jb..sy nasihatkan rose pergi jumpa pakar jgn pergi klinik biasa.mahal cikit xpe..kt sana step ptama yg sy lalui ialah ujian darah,air kencing,ultrasound.xray dan doc akan cucuk kt leher utk ambil sample utk dhtr ke makmal..lps seminggu sy wat operate..itu je cara yg ada.

  66. fida berkata:

    sy baru mjalani operation buang tiroid di host pakar puteri jb pd 10 okt 2012 tp buang sebelah je…doc kata klu buang dua2 kena mkn ubat seumur hidup18 oct ni ada follow up lg utk buka plaster dileher dan nk tau keputusan ujian makmal…

    • fida berkata:

      skrg ni doktor da buka plaster tu..alhamdulillah luka da kering tp saya masih berpantang makan lagi..tapi yang paling saya bersyukur pada allah ialah keputusan ujian makmal menunjukkan saya negetif sel kanser… doktor xda bekalkan apa2 ubat…kini sy akan makan makanan secara berhati2…x mahu dibuang yg sebelah lagi tu…

      • zakiah berkata:

        Alhamdulillah…saya tumpang gembira.elok elok jaga diri,jangan stress,kena selalu cool ok

      • fida berkata:

        sy ingin pendapat dan pandangan kawan2 semua..ok x klu sy makan spirulina dan minyak kelapa dara…2 bulan lg saya ada follow up dgn doktor lg..

      • zakiah berkata:

        salam fida.akak bukan nak takutkn fida tapi akak dulu makn sipirulina pil tulah tetiba akak kena tiroid.terpulang pd fida.tapi akak sekarang sudah tiada tiroid lagi dgn minum vemma yaitu powerfull liquid antioksida.dimana nutrisi ini lengkap dgn sayuran,buahan serta kulitmanggis.

      • yati berkata:

        assalam fida…bole x nk contact awk in person…nk tnye psl tiroid ni la…

    • mazni berkata:

      Salam,sy nak tanya mcmana dgn keadaan suara awk slps pmbedahan? Sebab sy pun dh 2 bln lbh buat operation tiriod,tp sampai sekarang suara sy jd slow sgt..tirod sy dibuang sebelah je

      • fida berkata:

        mazni…slow sgtke suara awak..operate kt hopl mana…fida punya suara ok je…tp fida ada dengar ada yg terus xda suara .itu risiko dia kot..patut la DR tu asyik tanya suara awak mcmana ok ke x…mazni ada follow up dgn DR ke..fida 13 dec ni ada follow up lg…

      • zakiah berkata:

        selain ubat doktor perlu ambil perhatian juga bahawa nutrisi terbaik dapat mmbntu menyelesaikn masalah tiroid.saya kini sudah normal dan bebas dari tiroid setelah mengamalknnya setiap hari.untuk lebih mengetahui apa yg saya maksudkan silalah kepage ini lebih lanjut.http://www.facebook.com/nutrisiterbaik

    • yati berkata:

      assalam fida…bole x nk contact awk in person…nk tnye psl tiroid ni la…

  67. zulima berkata:

    as salam…
    ai mengidap penyakit hyperthyrodisme ni sejak tahun 2009 n hingga kini menjalani rawatan di GH. ai adalah ibu kpd seorang anak yg berusia 2tahun pada 12 feb yg lepas..anak ai seorang yg aktif n sihat. cuma berat badannya sj yg 9kg. time lahir 3.58kg bersalin normal n berat x pernah turun..naik je siket2.. kata nurse : xpe asalkan anak sihat, lagipon mummy daddy kurus2 juga..huhuhu..time pregnent dulu ai tukar ubat camazol ke ptu..1-2 biji je ikut nasihat doktor ketika ai p check up bulan2 sampai bersalin..then doc suruh ai follow ptu sampai anak ai umo 1 thn 10 bln..pastu tiroid ai naik mendadak mayb salah ai juga yg culang calin mkn ubat..passtu doc tukar ubat camazol trus ke 6 bj 1 hari selama 2 bulan..ai tny doc, btol ke org tiroid ni sukar mengandung? dia ckp x..apabila kita mkn ubat dgn cara yg betul, hormon tu akan jd normal n kita boleh pregnen mcm biasa..then bulan ke3 doc ckp ai kna mkn 5bj shj n bulan ke4 baru ada jumpa doc semula…but dlm bulan ke2 ai dah disahkan hamil n kini masuk 2months ai pregnent. esk ai nk p jumpa doc n nk tau apa yg harus dilakukan seterusnya..nx ai akan bagitau uols okey???

    • zulima berkata:

      tambah sikit….time ai lepas bersalin, ai menyusukan anak ai mcm biasa sampai dia sendiri x nak time umo 8-9 bulan mcm tu..i juga mummy yg berkerja…anak ai kne ambil darah setiap bulan sampai umo 6 bulan n disahkan xde tiroid ni..alhamdulillah…

  68. zulima berkata:

    as salam….hari ni ai dah ada di klinik ibu N anak jam 8am..hmmm ramai jugak la coz lepas raya cina kan….x ketinggalan juga kepada yg nk booking mcm ai ni…stlh menjlani beberapa step spt urin, darah, berat, tinggi, temuduga dsb…tibalah utk ai jumpa dgn doc pulak…lepas bla..bla..bla..sikit sebanyak dgn doc tu, nx ai kena la scan pulak utk tgk kandungan yg hari ni mencecah 7w6dys…Ya Allah…Engkau telah kurniakan hambamu ini dengan sepasang kembar!! ai terkedu sedetik dan mengucap syukur Alhamdulillah sambil dituruti titisan air mata kegembiraan…En somi??? kebetulan hari ni dia x temankan coz semalam dia da temankan ai n anak yg 2yrs tu ke klinik…ai x mampu nk cl dia..ai just msg n tell him da good news tu..berjurai2 air mata ai mengiringi ai kluar dari klinik jam 12 noon td. hari ni Allah telah memberi ai anugerah lagi. kepada yg menghidapi tiroid, perlulah kuatkan semangat anda…kepada sang somi2 di luar sana, berikan sokongan anda…dan kepada anda semua, tolong doakan ai n kandungan ai semoga selamat semuanya…

  69. ct berkata:

    saya rasa sy ader tiroid (sbb leher di kanan ader benjolan sikit…, n maklumat2 ‘tanda2′ toroid di internet)
    tp..2x ujian darah n sekali ultra sound..smua negatif….
    hurm….risau

    • zakiah berkata:

      salam ct.munkin yg ct maksudkan itu adalah kelenjar dileher.jgn biarkan ia menjadi lebih aktif/lebih merebak dileher anda.anda boleh dapatkan nutrisi yg saya minum sehingga kini.anda minum
      tiaphari insyAAllah akan jadi kesep.utk keterangan lanjut sila ke http://www.facebook.com/nutrisiterbaik atau add terus admin dipage itu.dan like terlebih dahulu.
      tq.sama sama kita sehat sama sama dapat manafaat

  70. syarah berkata:

    Adakah tiroid ni disebbkan kekurangan iodin dalam badan?

  71. It’s very trouble-free to find out any topic on web as compared to textbooks, as I found this post at this web page.

  72. ling berkata:

    sy jga mgidap Tyroid sejak thn 2004..masalahnya bacaan Tyroid sy
    tdk menentu..kdg tinggi kdg normal..ini mgkn disebabkan sy seringkali terlupa makan ubat..dlm msa seminggu mesti ada skali dua tlupa mkn ubt…kini pabila lupa mkn ubt,ia npak sdikit bengkak di leher sy..apakah ia bleh membahayakan?? sy amt bharap sesiapa yg pernah mgalaminya @ doktor dpt memberi pendapat kpd sy..trm ksh..

    • zakiah berkata:

      salam ling.saya pernah mengalami tiroid.dulu saya makan ubat selama 6 bulan dlm masa yg sama saya ambil nutrisi.Alhamdulillah sekarg saya tidak dibekalkn ubat oleh doktor lagi kerana saya normal kini.sekarang saya tetap teruskan dgn nutrisi.saya cuba ambil darh lagi…memang benar tiroid saya kini sudah tiada.sila add akk utk ketahui lebih lanjut.di fb http://www.facebook.com/nutrisiterbaik

  73. shikin berkata:

    Assalm, sy perasan ada benjolan si tengah tekak sy dlm 1in pd pertengahan bln 2 thn ni.. sy x mengalami apa2 simptom tp pd bln lps bru sy tperasan benjoln tu. Sy follow up dgn klinik biasa n drujuk ke pakar. doc kt mgkin cyst. Sy seorg yg amt mudah risau. Sy sedih n n mnjadi tkut tp pd ms sma sy amalkan surah2 n berubat tradisional. Appt u/sound n drah pd hjung bln 5 sebulan dri skrg n sy amt brdebar n terganggu menanti. Mcm2 brmain dfikiran sy. Hny Allah sje yg tau. ada rkan2 yg mengalami bejolan n mslh spt sy sbutkan? Sy bnar2 perlukan pndangan n nasihat.

  74. Rehka berkata:

    Hai..i need ur advice vry clearly..i dah kahwin n i hv a child rdy..bt nw i do plan 4 my 2nd baby..bt i hv tiriod..n ubat dos i 5mg only..n doctr said my tiriod hormon is kurang n tatz y i mengalamai masalah tiroid..so ada tak i hadapi masalah bila i mengandung..dan saya tidak pernah makan pun ubat itu..ape nak i buat skrg..plz help me..

  75. haziq berkata:

    salam… saya adalah sorang dari mangsa tkena tyroid .. event i sendiri keja as a nurse… saya takut nk buat ape2…. boleh bantu saya tak?
    hormon T4 saya very high…..

  76. nrfqhmdshhr berkata:

    Saya Afiqah. Bru 22 tahun. saya baru dua minggu buat pembedahan thyroid. cuma masalah saya sekarang, perubahan pada suara. Rasa sakit pembedahan macam luka jatuh basikal shj. dua hari lepas tu dah tak rasa sakit. Harap2 suara sy kembali pulih seperti sedia kala.

  77. TAIROD DAN ANDA berkata:

    TAK SEMUA ORANG BOLEH KEMBALI NORMAL SETELAH MAKAN NUTRISI ATAU SUPPLIMENT APA2 PUN..BERGANTUNG PADA BADAN.MUNGKIN AWAK ZACK OK.TP BAGI YANG LAIN MACAM MANA?.SEBENAR NYE TAIROD NI XKAN SEMBUH TAPI BOLEH DIKURANGKAN DENGAN MAKAN UBAT HOSPITAL.
    JANGAN MEMPENGARUHI ORANG UNTUK BELI PRODUK YANG MENGUNTUNGKAN AWAK DAN MERUGIKAN PESAKIT YANG BERSUNGGUH2 MENCARI PENAWAR..
    YE TAK SALAH MENCUBA TP FIKIRKAN LA..JANGAN MEMPERDAYA ORANG UTK BELI PRODUK APA2 PN..BUKAN MCM NI CARANYA.

    • zcklz berkata:

      assalamualaikum.terimakasih atas penilaian anda.saya bukan ingin keuntungan dgn mempengaruhi produk yg saya beritahu.kalau nk untung tak perlu saya share disini.lebih baik saya pergi ketempat yg lebih luas.saya seka=dar berkongsi saja kerana saya pernah mengalami tiroid.terpulang pada fikiran masing masing.tak baik cakap saya memperdayakan org.cakap biarlah menggunakan budi bicara …buat apa saya bohong pada diri sendiri..mmng saya pernah kena tiroid dan doktor sudah stpkan ubat kerana saya dh normal..pleaselah jgn cakap begini.saya ada kerjaya sendiri bukan penjual produk.harap maklum.buat p/thuan anda saya adalah tailor bukn direct selling.

  78. IqaPika berkata:

    Salam..sy salah seorang penghidap tiroid sejak disahkan mengadung..tapi alhamdulillah kandungan sy menurut cakap doktor normal..mula2 dok bg ubat 50mg dan selepas beberape kali buat rawatan hospital dok tukar dos ubat ke 5mg..tapi bila sy mkn ubat tu sy rasa tiroid mcm semakin mengembang pulak..kenape ye?dan tekak sy rase semakin rase tak selese sebab sy kne mkn mcm2 ubat pulak..ade x care lain selain pengambilan ubat untuk mengurangkan kesan radang tiriod ?

  79. lela berkata:

    salm , sy pun ada sakit tiriod tu , saya tgh hmil sekrg ni .. sakit tiriod ni tk mnjejeskn pda bby tak …

    • Syida berkata:

      Salam..
      Sy da dpt penyakit hipertiroid nie slama hampir 9-10 tahun…skjp hilang skjp ade..3-4 bln lepas doc suh stop mkn ubat sbb dpt hipotiroid plak..sbln lepas simtom2 hipertiroid dtg blk..bla jmpe doc suh mkn ubat blk..da hampir sminggu mkn ubat carbimazol n proponolol simtom2 tu xberkurang lg..sntiasa gelisah susah nk tdo..susah nk nafas..kalo nafas kena tarik nafas dalam2..seksanye Allah saje yg tau..slama nie hnye mkn ubat hospital tu jer..skrg sy tngah try gamat emas..minum pati gamat plus..bru arinie start mkn..jd kpd sesiapa yg da try mkn gamat emas tolongla sharekn sikit pngamalaman tuan puan slepas amalkn mkn gamat emas..bagaimana keadaan tuan puan slepas itu?..nk tau sgt plzz..

      • Mr.S berkata:

        salam sume, sy nk tnya tentang penyakit tiroid ni adakah boleh berjangkit?..jika bole berjangkit dari segi ape?

  80. pembantu dalaman berkata:

    Penyakit tiroid boleh disembuh sepenuhnya dgn pnggunaan cbd dan thc yang dtg dari pohon ganja. Merupakan satu pokok ajaib ketika zaman kegemilangan islam dalam menyembuh penyakit unsur saraf darah ketumbuhan dan kanser dan juga sebagaibubat pelali…tiada kesan sampingan.tiada overdose dan tiada bahan kimia lain…penerimaan ganja hanya untuk pesakit yang tinggi ilmunya. Ubat pharmacy hanya untuk create customer kebanyakan

  81. mas cv berkata:

    sy ada pnyakit tiroid sejak thn 2000.dlu hyper+pas mnum radioiodin, sy hypo.skrg sy preggy ank ke-2.byk pngalaman sy dh dgn pnyakit ni.sy hrp,wlu kta sume ada pnyakit ni,kta x tension ye. ikut arahan doktor,mkn ubt ikut waktu,+ happy2 selalu.bbrp hr lps sy ada combine clinic kt hosp tunku jaafar.doc bgtau kesan2 pd bby klu sy xjga paras hormon tiroid sy.sdih tp sy tekad sy xmo ank sy ada mslh. sy akn ikut arahan doc+slebihnya,sy hanya mampu bdoa yg terbaik.smoga kta tabah ye ;)

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

