Cerai tanpa niat

Soalan: Suami saya pernah menceritakan bahawa kawannya telah menceraikan isterinya dengan mengucapkan lafaz cerai tersebut tanpa sebarang niat, cuma untuk menyatakan perceraian mereka sahaja. Apakah hukumnya bila suami menceritakan perkataan tersebut kepada saya?
– Nurul Nasimah Bt Junaidi,
Kota Belud, Sabah

Jawapannya: Hubungan anda yang mendengar perkataan atau cerita dan hikayat tersebut tidak terjejas dengan suami anda, kerana perkataan itu bukan ditujukan kepada anda melainkan semata-mata sebagai hikayat atau cerita mengenai perbuatan kawannya sahaja. Adapun lafaz cerai yang dipertikaikan itu ialah lafaz cerai yang ditujukan kepada isteri dalam keadaan bergurau atau marah dan sebagainya. Sedangkan cerita dalam bentuk hikayat adalah lain keadaannya. Justeru itu dalam al-Quran juga terdapat perkataan atau cerita Tuhan itu tiga sebagai hikayat dan cerita mengenai kepercayaan orang lain seperti firman-Nya bermaksud: Telah kafirlah mereka yang berkata bahawa Allah itu salah satu dari tiga tuhan (Surah al-Maidah ayat 73). Jadi sekiranya perkataan secara hikayat dan cerita juga tidak boleh disampaikan pastilah ayat ini tidak boleh dibaca oleh orang Islam. Kita tahu semua ayat al-Quran itu, disuruh kita membacanya tanpa sebarang pengecualian sedikitpun.

Walau bagaimanapun untuk menolak sebarang keraguan dan was-was syaitan eloklah si suami jangan mengucapkan perkataan tersebut. Sabda Nabi bermaksud: tinggalkan apa yang boleh meragukan dan ambil perkara yang tidak meragukan (maksud al-hadis). Menurut kaedah kita juga “perkara yang diyakini itu, tidak boleh hilang (terjejas) kerana datang sebarang keraguan.” Adapun lafaz cerai itu sekiranya ditujukan kepada mana-mana isteri ianya akan jatuh talaknya tanpa perlukan niat lagi. Kerana ianya termasuk dalam lafaz soreh (jelas dan nyata) tidak boleh difahami selain perceraian sahaja. Berlainan dengan mereka yang berlakon kerana perkataannya di tujukan benar-benar kepada isterinya sekalipun dalam lakonan, sebab itu kebanyakan ulama mengatakan talaknya itu jatuh juga. Wallahualam.

23 Responses to Cerai tanpa niat

  1. Seri Farizan Ahmad Fuad berkata:

    Melalui artikel tuan, ucapan cerai tanpa niat jatuh talaknya.
    Cuma saya ingin ketahui lafaz cerai seperti
    “kalau susah sangat, kita cerai”

    adakah jatuh talak?

  2. kebayan berkata:

    perkataan cerai bukan perkara yang main main .Jangan biasa menggunakannya .Kalau kena dah sampai tiga kali alamat dah tak boleh bersama .

  3. ira berkata:

    sekiranya suami kata begini, “lebih baik kita saja”..lepastu dia sambung kata lagi, “kalau begini perangai kau,lama-lama jadi itu”. Apa cerai dah jatuh atau tergantung je?

  4. ira berkata:

    sekiranya suami kata begini, “lebih baik kita cerai saja”..lepastu dia sambung kata lagi, “kalau begini perangai kau,lama-lama jadi itu”. Apa cerai dah jatuh atau tergantung je?

    • likely likely only berkata:

      tak jadi kudis pun ..tapi nampak nya, dia cuma memberi amaran di peringkat awalan aje..nampak nye u nie dah mulai dah nak ‘meligatkan’ diri, membelakangkan diri dia,likely he stills have 60% senses loyalty to u, tetapi u dah mula hilang rasa terhadap diri dia..tak besama pun tak pe,u rasa boleh idup ataskaki sendiri.mungkin masa akan dtg lebeh mencabar lagi..mungkin penceraian atau scenario makan nasi berulam jantung..salah faham atau permasaalahan harian akan timbul sepanjang idup besama dia..kalo agak agak dah tak serasi lagi, ada yg menunggu di usia muda nie belah aje..nanti dah mulai berkedut dah tak laku…keling botol pun tak mau..tapi tak pe aku ..bagi aku boleh fikiak dulu..

  5. ...... berkata:

    no sweats at all..kata baisa tak memberi erti ape2 ..melainkan dia kata..aku cerai kan engkau degn talak .1..2..3.. bersaksikan atau didebgari oleh mana man insan..kebiasean nye aku kasi empat terus..senang sikit dan lega sikit..dia atau kite leh pasang yg lain..kalo 1..2.. dia syok sana kemari..dah puas..last tak laku lagi nak kembali…kata mat dia memang puas..dgn ..keadaan bab jong pecah u kenyang..no string attached….

    • Fairuz berkata:

      Salam,

      Saya ingin tahu, semasa saya bergurau dengan rakan sekerja saya cakap “saya dah bercerai” jatuh talak ke atas isteri saya ker?

      • . berkata:

        kalo islam original..dah jatuh..pengakuan dan di saksi kan.. tapi dok islam biasa nie tak lah kot

      • nurul berkata:

        talak tak akan jatuh. Itu bukan lafaz cerai..
        Lafaz cerai mestilah ditujukan kpd isteri dengan lafaz yang sarih spt ” aku ceraikan engkau”.

  6. amri berkata:

    saya ni nak mintak penjelasan sikit..adakah cerai atau talak itu sah jika si suami melafazkan nyer dalam hati dan tak lafazkan dgn kata2…sedang kan si suami tak tahu hukum hakam tentang cerai ini..semasa berniat begitu?

    • nurul berkata:

      sekali suami tak lafazkan, maka talak tidak akan terjadi

      • nurul berkata:

        selagi suami tak lafazkan, maka talak tidak akan jatuh

      • kongkekman berkata:

        likely..de hukum shfi’e de malasie ini..kalo toak lapaz secaro batin kuat..ta’ado insan ALLAH islei mendogar….toak sah laku nya…melaen di dengarie..di saksie kien..makluk islei ..ini semua terjagie ahkibat ahkibat ..kemarahan membara de hatie…goodlucks

      • kongkekman berkata:

        dlm mazhab shafie …tak sah …hampeih jerr..kalo toak lafaz secarao zahir-kuat didebgarie atau bersaksikan…

  7. nurul berkata:

    saya ada kemusykilan..tolong share jawapan blh x?

    asssalammulaikum ustaz,

    Saya ada satu soalan mengenai lafaz cerai. Pada suatu malam, saya dan suami sedang menonton TV cerita lawak bersama dua orang anak kami. Cerita dalam TV tersebut memaparkan tentang seorang lelaki yang sedang melafazkan cerai kepada isterinya tetapi di dalam bahasa inggeris.
    Semasa kami sedang menonton drama TV tersebut, tiba-tiba ibu suami saya datang dan terus bertanya kepada suami saya kenapa dengan drama TV ini?( ibu suami kurang pendengaran ) suami pun berkata dia dah kena cerai, dia dah ceraikan isteri dia dan suami terus kata aku ceraikan kau ( dengan tujuan untuk memberitahu tentang situasi drama tersebut ).
    Dalam situasi ini, lafaz cerai tersebut tidak ditujukan kepada saya (isteri ). Hanya untuk memberitahu kepada ibu dan ditujukan kepada drama tersebut.
    Soalan :
    1. Adakah talak itu jatuh terhadap saya (isteri)
    2. Apa pandangan ustaz mengenai masalah dan situasi saya ini
    Saya berhapar sangat ustaz dapat bantu saya. Saya risau memikirkan hal tersebit

  8. alang berkata:

    saya ada kemusykilan..tolong share jawapan blh x?

    asssalammulaikum ustaz,

    Saya ada satu soalan mengenai lafaz cerai. Pada suatu malam, saya dan suami sedang menonton TV drama Melayu. Cerita dalam TV tersebut memaparkan tentang seorang lelaki yang sedang melafazkan cerai kepada isterinya.

    Semasa kami sedang menonton drama TV tersebut, terdapat adengan skrip pelakon lelaki menceraikan pelakon perempuan (isterinya) melafazkan beberapa kali. Tiba-tiba suami saya bertanya pada saya (isteri), “Boleh ke lafaz aku cerai kau banyak kali?aku cerai kau, aku cerai kau??”
    Dalam situasi ini, lafaz cerai tersebut tidak ditujukan kepada saya (isteri ). Hanya untuk memberitahu persoalan dalam drama tersebut.
    Soalan :
    1. Adakah talak itu jatuh terhadap saya (isteri)
    2. Apa pandangan ustaz mengenai masalah dan situasi saya ini
    Saya berhapar sangat ustaz dapat bantu saya. Saya risau memikirkan hal tersebut.

  9. kongkekman berkata:

    itu persaolan ….pertanyaan dia ajerr…menanyakan pendapat sahaja..kalo betul2 pun misti di saksikan///kalo sms tak di tunjuk baca oleh mana oarang pun tak sah …

  10. kongkekman berkata:

    az cerai/talak perlu bersaksi
    by kamin » Mar 23rd, ’11, 20:41

    Wa’alaikumussalam

    Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.

    Jumhur ulama dari kalangan sahabat, tabien dan Imam-Imam Mazhab berpendapat bahawa tidak perlu saksi didalam penceraian, dan dikalangan mereka mengatakan kalau ada saksi sekali pun bukanlah disebabkan kewajipan.

    Dikalangan Syiah (Ja’fari) dan beberapa ulama’ seperti Jamaluddin al-Qasimi dan Ahmad Shakir, saksi adalah syarat sah talak. Tanpa saksi, talak tersebut tidak sah. Cuma yang menjadi paradoksnya adalah, Nikah Mut’ah di kalangan Syiah tidak memerlukan saksi apabila sesuatu kontrak itu berakhir!

    Firman Allah swt :-

    فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ
    “Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh idahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik dan adakanlah dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata” [surah al-Talak : 2].

    Pentafsiran ayat al-Quran ini yang telah memperlihatkan Ahmad Shakir dll mengatakan Talak memerlukan saksi. Jumhur ulama’ memahami ayat ini menjelaskan kepada perbuatan rujuk.

    Al-Qurthubi berkata, “Firman Allah swt: …dan persaksikanlah …memerintahkan kepada kita untuk mendatangkan saksi semasa talak. Ada pula yang berpendapat bahwa harus mendatangkan saksi semasa rujuk. Yang jelas, keharusan persaksian itu adalah dalam rujuk, tidak dalam talak. Kemudian, persaksian itu hukumnya mandub (sunah) menurut Abu Hanifah, seperti firman Allah swt, sebagaimana persaksian melakukan jual beli. ” Sedangkan menurut Imam Syafie, persaksian itu wajib dalam rujuk.

    Didalam satu laporan di Arab Saudi, suami telah menceraikan isteri tanpa saksi, dan mereka telah pergi kepada syiekh untuk bertanya. Sheikh tadi menyuruh pasangan tersebut membawa 2 orang saksi yang menyaksikan suaminya melafazkan talak. Jika tidak, talak tersebut terbatal kata syeikh. Implikasi yang lebih besar akan berlaku akibat dari ini:

    a. si suami boleh menceraikan isterinya berkali2 disebabkan tanpa saksi talak tersebut tidak sah. Dengan senang sekali si-suami boleh bermain-main dengan lafaz talak ini.

    b. Talak dan rujuk ditangan suami. Jika saksi menjadi penentu kepada sebuah penceraian, maka hilanglah hak si-suami itu untuk menentukan masa depannya yang kemungkinan rumahtangganya sudah runtuh.

    c. Bagi isteri yang dehaka, sudah tentu sukar untuk suami menceraikannya tanpa saksi. Bayangkan jika si-suami terpaksa menceraikan isterinya akibat tidak dapat memberi nafkah batin, sudah tentu dengan adanya saksi, keadaan itu memalukan beliau.

    Hukum talak adalah HARUS, akan tetapi hukumnya berubah-ubah. Ia akan menjadi WAJIB apabila rumahtangga tersebut tidak dapat diselamatkan dengan keputusan hakim Mahkamah Syariah ataupun suami sudah bersumpah menceraikan isterinya. Ia menjadi HARAM jika suami mencerikan isteri didalam haid atau ketika telah suci tetapi baru disetubuhi. Ia akan menjadi SUNAT jika suami tidak dapat menunaikan nafkah batin dan menjadi MAKRUH jika menceraikan isteri tanpa sebab.

    Kesimpulannya, jumhur ulama’ mengatakan sah talak tanpa saksi, dan jika didatangkan saksi, ia bukanlah satu kewajipan. Persoalan seperti ini tidak mungkin ulama’ salaf melihat dari satu aspek sahaja, tanpa melihat perpektif yang lebih luas. Lihat sahaja agama Kristian, pasangan suami-isteri tidak dibenarkan bercerai, tetapi realitinya, banyak sekali penceraian walaupun agama Kristian tidak mengizinkan penceraian. Imam Mazhab lebih teliti dalam melihat hukum perceraian ini dalam menafsirkan ayat al-Quran. WA.

    Sekian, wassalam
    ÎíÑÇáÃãíä

    kamin
    Panel Feqh

    Posts: 1475
    Joined: Sep 11th, ’01, 02:00
    Location: Subang Jaya, Selangor

  11. musmun88 berkata:

    Jawapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin:

    Semoga Allah mengeluarkan puan dari kezaliman manusia. Berikut adalah jawapan saya dalam masalah yang puan kemukakan:

    1. Jika benar seperti yang disebutkan, pihak yang memperkenalkan suami puan kepada puan sehingga puan menerima pinangannya itu berdosa kalau mereka tahu dia seorang penagih tetapi tidak memaklumkannya kepada puan. Mereka termasuk dalam golongan yang menipu dan melakukan penyaksian dusta. Dosa keperitan hidup yang puan tanggung akan dikenakan juga kepada mereka atas penipuan tersebut. Nabi s.a.w bersabda:

    “Sesiapa yang memperdaya kami (kaum muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka” (Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban, dinilai sahih oleh al-Albani).

    Dalam hadis ini Nabi s.a.w menyatakan mereka yang menipu orang Islam itu terkeluar dari jalan petunjuk baginda. Bahkan perbuatan itu tempatnya dalam neraka.

    2. Seorang muslim hendaklah berlaku jujur apabila ditanya tentang bakal suami atau isteri yang hendak seseorang kahwini. Memberitahu perihal seseorang kepada yang ingin membuat pertimbangan untuk menerima atau menolak pinangan tidak termasuk dalam mengumpat yang diharamkan.

    Cumanya, pemberitahuan itu hendaklah sekadar yang diperlukan tanpa berlebihan kepada perkara-perkara yang tiada kaitan. Dalam hadis, apabila Fatimah binti Qais bertanya pendapat Nabi s.a.w mengenai Mu’awiyah bin Abi Sufyan dan Abu Jahm yang datang meminangnya, Nabi s.a.w menjawab:

    “Adapun Abu Jahm dia tidak menurunkan tongkatnya dari bahunya. Sementara Mu’awiyah seorang yang miskin tiada berharta. Kahwinilah Usamah bin Zaid” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Dalam hadis ini Nabi s.a.w memberitahu perihal Abu Jahm dan Mu’awiyah yang menjadikan tidak sesuai untuk diterima pinangan mereka. Tidak menurunkan tongkat dalam hadis tersebut boleh jadi bermaksud sering bermusafir atau suka memukul wanita. Kemiskinan Mu’awiyah juga dimaklumkan oleh Nabi s.a.w untuk mengelakkan masalah. Bahkan Nabi s.a.w mencadangkan calon lain yang lebih baik.

    3. Rumahtangga atau perkahwinan bukanlah penjara seksaan untuk seorang lelaki atau wanita. Ia sepatutnya dibina atas cinta dan kebahagiaan, bukan kebencian dan permusuhan. Jika kebencian dan permusuhan mengambil tempat, maka tiada ertinya lagi untuk sesuatu perkahwinan itu diteruskan. Ia akan lebih mengundang dosa daripada pahala. Ia akan merosakkan jiwa dan ketenteraman perasaan.

    Hidup ini bukan sekadar untuk bertarung dengan masalah sebuah rumahtangga semata sehingga melupai tujuan kehidupan yang sebenar. Untuk itu, Islam mensyariatkan talak dan beberapa pintu lain seperti khulu’ dan fasakh untuk memboleh seseorang keluar dari neraka kehidupan dan mencari ketenteraman yang baru. Islam tidak seperti sesetengah agama yang menganggap perkahwinan itu semestinya abadi dan tiada jalan keluar lagi sekalipun terpaksa hidup memamah derita.

    4. Pemikiran sesetengah masyarakat Islam bahawa penceraian atau talak itu semua buruk adalah tidak benar. Talak atau cerai adakalanya disuruh oleh al-Quran, jika perkahwinan sudah tidak lagi membawa kebaikan. Firman Allah: (maksudnya)

    “Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik, dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat (hukum) Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan), dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat (sunnah), untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala-galanya” (Surah al-Baqarah, ayat 231). (Surah al-Baqarah, ayat 231).

    Maka talak itu jika membawa kebaikan seperti mengelakkan kezaliman antara suami dan isteri atau anak-anak, maka itu adalah suatu kebaikan. Jika membawa keburukan maka keburukan atau perkara negatif dibenci oleh Allah dan RasulNya. Adapun hadis riwayat Abu Daud:

    “Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah talak” merupakan sebuah hadis yang dhaif atau lemah.(lihat: al-Albani, Irwa al-Ghalil, 7/106, Beirut: al-Maktab al-Islami).

    Sementara hadis:

    “Kahwinilah dan jangan kamu talak, kerana talak itu menggoncang Arasy” adalah sebuah hadis yang palsu. (lihat: al-Albani, al-Silsilah al-Daifah, 1/278, Riyadh: Maktabah al-Ma’arif).

    Hadis ini amat tidak lojik, bagaimana mungkin Arasy Allah bergegar dengan perceraian seseorang?! Sedangkan Nabi s.a.w sendiri pernah mentalakkan isteri baginda.

    5. Wanita juga boleh memohon fasakh (bubar perkahwinan) atau khulu’ (tebus talak) jika dia merasakan suaminya sudah tidak sesuai dengannya dan dia tidak mampu lagi menunaikan tanggungjawab sebagai isteri. Isteri Thabit bin Qais pernah datang kepada Rasulullah s.a.d dan mengadu:

    “Wahai RasululLah! Aku tidak mempertikaikan Thabit bin Qais di sudut akhlak dan agamanya. Namun aku membenci kekufuran dalam Islam. Maka RasululLah s.a.w pun bersabda: Mahukah engkau mengembalikan kebunnya? Jawabnya: “Ya”. Lalu RasululLah bersabda kepada Thabit: Ambillah kebunmu dan talakkanlah dia” (Riwayat al-Bukhari).

    Membenci kekufuran dalam Islam bermaksud penderhakaan terhadap suami yang akhirnya menyerupai kaum yang tidak beriman. Ada juga para ulama yang menafsirkan maksudnya dia terdesak menjadi kufur kerana ingin membebaskan diri dari suami. Kata al-Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H):

    “Sesungguhnya wanita apabila membenci suaminya disebabkan akhlak atau rupa paras atau agama atau usianya yang tua atau lemah atau seumpamanya dan dia takut tidak dapat menunaikan perintah Allah dalam mentaati suami, maka harus baginya untuk khulu’ (tebus talak) dengan bayaran gantian untuk dirinya. Ini berdasarkan firman Allah: (maksudnya): “jika kamu takut keduanya (suami isteri) tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa – mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya”(Surah al-Baqarah:229) (Ibn Qudamah, al-Mughni, 10/267, Kaherah: Hijr).

    6. Seorang suami yang menagih dadah boleh membahayakan isteri. Sama ada boleh membawa penyakit yang bahaya seperti aids atau mendorong dia berlaku kejam. Kes-kes seperti ini tidak sepatutnya ditangguhkan. Surat bukti sah suami terjebak dengan dadah sepatutnya cukup untuk memboleh perkahwinan dibatalkan oleh pihak kadi atau mahkamah. Ini jika mahkamah mempunyai kesedaran tentang keadilan melebihi kecenderungan mempertahankan kerenah birokrasi.

    7. Sebenarnya, banyak perkara yang disebut oleh para ulama yang membolehkan perkahwinan dibatalkan atau dibubarkan (fasakh) apabila berlaku kezaliman kepada isteri. Dr Karim ‘Abd al-Karim Zaidan ketika mambahaskan tentang memisahkan (tafriq) suami dan isteri disebabkan mudarat menyebut dua jenis mudarat yang memboleh isteri menuntut untuk dia dipisahkan.

    Satunya, mudarat dari segi fizikal seperti suami memukul, atau membuatkan sesuatu yang menyebabkan kecederaan. Kedua, segi jiwa atau psikologi seperti suami memakinya, atau tidak lagi mahu bersetubuh dengannya, atau menengkingnya atau enggan berbicara dengannya. Dr. Zaidan juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir:

    “Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab yang dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat. Ini seperti yang berlaku dalam kalangan mereka yang tidak senonoh. Di samping itu tambahan kepada dipisahkan, dia patut dihukum untuk diadabkannya. Ini seperti jika dia meliwat isteri”. Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah: “Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (difasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja”. (Dr Zaidan, al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah 8/439. Beirut: Muassasah al-Risalah).

    8. Jelas, Islam sama sekali tidak pernah menzalimi wanita. Apa yang berlaku dalam banyak keadaan adalah disebabkan oleh pengurusan sesetengah pihak tentang urusan wanita yang tidak menekan nilai-nilai keadilan, keselamatan wanita, perasaan mereka yang lemah dan seumpamanya. Janganlah disalahkan Islam, sebaliknya lihat keadilan Islam jendela nas-nas yang sahih.

    9. Perkara yang terpenting dalam hal puan ini, berdoalah kepada Allah agar dibebaskan diri dari keadaan puan dan diberi gentian suami yang lebih baik dan soleh. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui tentang masa depan seseorang, pohonlah masa depan yang baik daripadaNya.
    KIRIMAN: AIZUDDIN PADA 9:20 AM

  12. arya berkata:

    Assalamualaaikum..wr.wb
    Pak ustadz yg terhormat..
    saya telah berumahtangga selama 7 tahun dan telah di karunia sorang anak perempuan umur 6 tahun, Langsung saja ya pak ustadz..
    Dulu saya pernah bertengkar dgn istri saya. istri saya minta cerai..Sehingga secara spontan saya melafaskan kalimat di bawah ini dalam keadaan marah dan spontan/reflek tanpa niat dan pada waktu yang berbeda-beda.
    1. kalau macam ini terus cerai saja dah.
    2. saya ceraikan dikau nanti
    3. Memang dikau nak saya ceraikan
    Dari masing2 kalimat di atas apakah jatuh talak pak ustadz…??? mohon penjelasannya. Terima kasih pak ustadz
    Wassalamualaikum wr. wb

  13. miji berkata:

    kalau ikut teori memang senang tetapi bukan itu yang selalu berlaku di mahkamah terutama bila suami tak mengaku menceraikan, atau dah ada bukit sms yang suami sendiri tulis dan ditujukan kepada isteri, tapi bila sampai makhamah suami dengan senang hati angkat sumpah depan hakim kata tak ada niat, balik rumah teruskan perkara sama dan kali ni mungkin lebih teruk lagi. sebab bila sampai mahkamah, bersumpah.. lepas. Saya tak pasti itu kah sistem keadilan yang islam ajarkan. yang teralu bergantung sumpah seseorang.

  14. nora fiza berkata:

    assalamualaikum….
    saya sesuami,penah melafazkn cerai,ayatnyr macam nie..
    (aku ceraikan kau)
    tolong beti saya jawapan?

  15. nora fiza berkata:

    assalamualaikum….
    saya sesuami,penah melafazkn cerai,ayatnyr macam nie..
    (aku ceraikan kau)
    tolong beri saya jawapan?
    saya sayang isteri saya

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

%d bloggers like this: