Kaunseling Remaja: Gadis cantik mencintai suami orang

Oleh Dr Sapora Sipon

SAYA bertemu kekasih melalui Internet secara tidak sengaja. Sikapnya yang selalu mengambil berat menyebabkan saya memilih dia menjadi teman istimewa saya.

Secara jujur, ramai lelaki ingin menjadikan saya teman istimewa kerana saya dikategorikan gadis yang cantik. Bukanlah saya nak memuji diri sendiri cuma, ramai yang berkata saya cantik.

Walaupun ramai lelaki meminati saya, kekasih saya satu-satunya lelaki yang memikat hati saya.

Kekasih saya tua lebih 5 tahun daripada saya. Saya berusia 23 tahun. Saat-saat indah bercinta saya diganggu oleh pengakuan dirinya yang mengatakan dia seorang suami dan bapa kepada dua anak. Ini menyebabkan saya amat sedih.

Masalahnya, saya amat sukar melupakannya walaupun tahu kekasih saya itu suami orang. Apatah lagi dia mengatakan keinginannya memperisterikan saya. Bolehlah saya katakan, dia telah melamar saya beberapa kali.

Seboleh-bolehnya saya tidak mahu menganggu kebahagiaan rumah tangga wanita lain. Ibu saya adalah isteri pertama bapa saya.

Bapa mempunyai seorang isteri lain dan bapa lebih menyayangi isteri keduanya itu daripada ibu saya. Saya rasakan ini amat tidak adil.

Walaupun ibu cuba menyembunyikan perasaannya, saya tahu peritnya perasaan ibu. Ini kerana saya selalu juga melihat ibu menangis bersendirian.

Pengalaman pahit ibu itu membuatkan saya bertekad untuk tidak berkawan apatah lagi mengambil suami orang.

Malangnya Dr, saya terperangkap dengan keadaan yang saya tidak ingini ini. Saya memohon Dr membantu saya.

Mahani
Kodiang, Kedah

—————————

JATUH cinta dan mencintai adalah fitrah dalam kehidupan setiap insan. Begitu juga fitrah untuk hidup secara berpasangan. Apatah lagi apabila menemui orang yang dirasakan dapat membahagiakan diri.

Cinta yang berputik dari ruang siber juga menjadi semakin lumrah kerana proses kesejagatan teknologi maklumat berlaku. Kini amat mudah bagi kita untuk mengenali insan lain melalui alam siber seperti Internet dan blog.

Bagi diri adik, cinta yang berputik dari dunia siber kini menjadi cinta yang menuntut adik untuk membuat keputusan penting dalam hidup adik. Ia mewujudkan konflik yang ingin adik leraikan.

Dr amat memahami konflik adik. Tetapi bak kata orang “berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul”. Adik kini terperangkap di antara perasaan sayangkan kekasih tetapi pada waktu yang sama tidak mahu menganggu kebahagiaan wanita lain. Pengalaman ibu adik bermadu menyebabkan adik merasa lebih tertekan dengan masalah adik ini.

Niat suci kekasih adik untuk menjadikan adik isteri keduanya menunjukkan kekasih adik itu memang sayangkan adik. Jelasnya, kekasih adik itu tidak mempermainkan-mainkan perasaan dan diri adik.

Adik, Islam adalah agama fitrah yang mengiktiraf kepelbagaian keperluan dan kehendak manusia dalam kehidupan berpasangan.

Berasaskan kepada keadaan inilah, Islam membenarkan poligami bagi mengelak manusia melakukan perkara dilarang seperti berzina.

Namun, poligami diharuskan untuk dinikmati dan digunakan dengan penuh tanggungjawab. Ukuran tanggungjawab digariskan dengan terang melalui amalan keadilan.

Adil menyentuh soal seperti giliran, pemberian nafkah zahir dan batin, makan, minum, pakaian, jaminan, keselamatan dan tempat tinggal antara lainnya.

Masalah yang timbul pada perkahwinan ibu bapa adik ialah kegagalan bapa adik untuk berpoligami dengan penuh tanggungjawab.

Berbalik kepada masalah diri adik, adik perlu ikhlas untuk mendengar suara hati dan kemampuan diri adik sendiri. Adakah suara hati adik betul-betul bersedia untuk bermadu?

Benarkan adik sudah benar-benar mampu untuk mengharungi rumah tangga dengan berkongsi suami dari aspek emosi, rohani, fizikal dan minda untuk berkongsi suami?

Jawapannya di tangan adik. Adiklah yang akan membuat keputusan akhirnya.

Isu poligami boleh menjadi isu yang sangat sensitif kepada kaum wanita khususnya isteri pertama yang merasakan suami adalah hak mutlak mereka.

Bolehkah adik menghormati isteri pertama suami adik nanti? Bolehkah adik berkompromi, berbaik sangka, berterus terang dan jujur terhadap diri sendiri atau kepada suami dan madu adik? Jika adik belum bersedia, adik mungkin mengalami apa yang ibu adik alami.

Jika perkahwinan antara kekasih adik dengan adik berlaku, kekasih adik perlu memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan kebahagiaan perkahwinan.

Suami penting dalam mencorakkan kehidupan dua atau tiga rumah tangga yang dibina. Isteri-isteri yang berkongsi suami pula harus bersedia menerima perkongsian itu dengan berkompromi.

Jika adik mengambil keputusan tidak menerima lamaran kekasih adik itu, adik perlu belajar secara perlahan-lahan untuk melupainya.

Ia memang sukar tetapi lambat laun adik akan belajar untuk melupai dia. Ini adalah untuk kebaikan diri adik, kekasih adik dan keluarganya.

Masa akan banyak membantu adik nanti untuk perlahan-lahan belajar melupai kekasih adik.

Lakukan aktiviti-aktiviti yang boleh membuatkan adik belajar melupai kekasih adik itu. Dalam kehidupan ni adik, banyak pengorbanan yang perlu kita lakukan.

Selain itu, berdoalah kepada Allah SWT supaya adik dapat menemui kebahagiaan dalam hidup. Doa memberi kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian kepada orang yang ketakutan.

Apapun sahaja keputusan yang adik ambil, Dr doakan kebahagiaan diri adik.

Mutiara Kata: “Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi ada kalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus.

71 Responses to Kaunseling Remaja: Gadis cantik mencintai suami orang

  1. ARIANA berkata:

    saya sendiri mencintai suami orang.saya tidak tahu sama ada menyintai suami orang adalah kesalahan jahat.pelik? kadang-kadang saya sendiri tertanya adalah mencintai suami orang satu kesalahan jenayah.bila saya mencintai dia saya sudah bersedia menerima dirinya dengan seadanya.

    • qis berkata:

      i pon xtau sebab ini adalah perasaan.kita mmg marah klu suami kene amek tp klu perasaan mcmane?setiap hari bejumpa @bekerja dtmpat yang sama.mesti lama2 akan timbul perasaan sayang

  2. Quintas berkata:

    ariana…tau x kamu sedang mempengaruhi rumah tangge org?
    disebabkan kamu, leh hancur kan hubungan suami isteria mereka stelah kian lame dibina. ntah 30 thn dah kawen..datang plak mu sceare tbe2…pastu hancur.

    xke sia2 korban and usaha si isteri terhadap suami dia? u akan ambek hak orang laen tau…dosa besar tu…

    bnyk lg laki2 yg single laen..jgn lah gangu rumah tange org yg dah lame dibina or baru lagi dibina.

    memg u tgh dilamun cinta, xtau mane satu baek buruk, tapi pikitr logik da…nanti kalo u kawen in the future, betina laen kaco and curi husband u macam mane? pe perasaan u nanti?

    kalo kite wat jahat kat org laen, tuhan akan balas blik jahat tu kat kte balik, and selalunyer lebih teruk hukuman nyer tu. pecaye la i sudah lalui nyer.

    • haniey berkata:

      xke sia2 korban and usaha si isteri terhadap suami dia? u akan ambek hak orang laen tau…dosa besar tu…

      mcm mane law hak org laen tu pnh jd hak kte dlu?

    • 88 berkata:

      ske hati je ckp dose…poligami kn mmg d bnrkan dlm islam…ko jdi bni no 1 mmg la bleh ckp..cbe ko jdi kt no 2…ckp mmg sng

  3. Quintas berkata:

    kalo laki tu nak ambek u sbgi isteri kedua, sanggup ke u trime poligami?
    sanggup ke isteri dia berpoligami?and mcm mane anak2 dia kalo ader anak and family dia and family u.

    mampu ke dia berpoligami ? mampu ke dia layan same adil dgn u and wife satu lagi dalam semua aspeK?

    tgh duk bercinta memg la lak u tu semua perfect xde cacat cela, tapi jgn da bute diri jer. wat selidik sket, tanye kawan 2 baek dia ke, tmpt keje dia ke, family dia ke and so on..

  4. Jalil berkata:

    Kepada Quintas,

    Jgn terus membuat kesimpulan negetif terhadap Ariana, belum pun tahu hujung pangkal cerita sudah menjatuhkan hukum.

    Dalam agama kita jelas hukum membenarkan poligamy, ada kaedah penyelesaianya. Mencintai suami orang bukan bererti merosakkan rumahtanga orang, itu hanya tanggapan semata-mata.

    Jangan menyanggah hukum kerana mengikut emosi!

  5. umairah berkata:

    erm…kepada anda pecinta suami org…cuba anda renungkan sejenak…bagaimana jka hak anda dirampas oleh perempuan lain.sanggupkah anda membenarkan diri anda berkongsi kasih sayang dengan perempuan lain.cuba anda bayangkan anda ditempat isteri pertama,adakah anda gembira dan bahagia jika suami yg anda kasihi dan sayangi sepenuh hati kini bukan milik anda sorang?
    bagi sang yg bergelar lelaki…walaupun anda dibolehkan berkahwin sampai 4, tp pernahkah anda terpikir perasaan isteri pertama anda.pengorbanan yg dilakukan selama ini.mungkin anda berkwin lain kerana ada masalah tertentu dengan isteri tp alangkah baik jika berbincang terlebih dahulu…jgn ambik keputusan tanpa berbincang wlpn pd hakikat anda mampu.tp anda harus juga mengambil tahu perasaan isteri pertama anda.cuba bayangkan anda ditempat mereka.
    tp….kalu dah jodoh…kawin je lah,nk buat macam na.sume dah dirancang dan ditentukan oleh-Nya…yg penting berlaku adil.jgn berat sebelah.
    pikir2kanlah wahai golongan adam dan hawa….nafsu bukan segala-galanya.kehidupan xkan kemana dengan nafsu jer……..heehee;)

  6. Quintas berkata:

    ahanks, sory nyerk, bukan aku tulis nk bg pandangan negative, lupe da nak taruk maybe kat depan semua ayat tu..

    sory ek semua org. terlupe dey..

  7. kebayan berkata:

    orang semacam awaklah yang selalu menghancurkan rumahtangga orang.Kalau dah bercinta dgn suami orang,tak payahlah nak minta pendapat org lain lagi.Konon nak buat baik minta pendapat org.
    Awak tu muda lagi,cuba banyakkan membaca tentang kehidupan kehidupan ini…penuhkan dada dengan bahan bacaan yang berbentuk kehidupan dan motivasi.Jangan suka sangat baca dan mendengar lagu kisah cinta.Nanti kuat berangan,perasaan terbuai buai dek rasa cinta.Kahwin dgn suami org ni,mula mula aja seronok
    sakitnya berpanjangan ,fikirkan lah…

  8. Quintas berkata:

    kebayan..dey…jgn da ikut emosi…kite x tau ag dia hancurkan lg x..xtau mempengaruh lg ke x..

  9. ek ele berkata:

    Jalil…kalau cakap pasal hukum…..org perempuan tunggu aje kat rumah….org lelaki
    masuk pinang….takdenye gi buat maksiat dulu dgn laki org…pastu nak kawin
    pastu nak poligami baru nak ikut hukum…….

    tepuk dada tanya selera…dari permulaan percintaan/perhubungan dgn laki org tu ikut
    hukum tak?…..saya pun tak tau hujung pangkal..so jawab le sendiri awek oii…

    bak kata quintas dan kebayan….statistic menunjukkan keruntuhan rumah tangga atau
    porak peranda tu lebih sangat dari yang bahagia…..so ternyata yang porak peranda
    tak ikut hukum di stage permulaan ke arah poligami…

    senang cakap camni lah…kebanyakan laki org tu dah main dulu dgn awek baru dia
    baru nak kawin…so kalau ikut hukum Allah…..patut mampos dah laki org tu..tak de
    sempatnye nak kawin patutnye……pikir2 kanlah..

    udah2 lah …toksah kacau rumah tangga org…..kalau laki org tu dgn bini dia datang
    umah kau masuk pinang kau ..baru lah ada bau2 ikut hukum…..kalau gi main dulu
    pastu baru nak kawin…ikut hukum sapa tu?

  10. Noor berkata:

    Ai..Cik Jalil ..dlm agama mmg jelas dibenarkan poligami…tapi tgklah sbab musababnya. Nabi dulu poligami sbab nak bela nasib kaum wanita yg suaminya mati dlm perang. Tapi zmn skrang ni…lebih kpd nak layan nafsu yg besar. Hukum tu tak salah..tpi org yg mengamalkan poligami tu rata2 tak menunjukan cnth yg baik..cuba tgk keliling kita…byk kes..

  11. Noor berkata:

    Ariana….. Sya nak tanya smpai kemana agaknya hbngan awak. Takkan nak bcinta aje…mesti nak kawin. Berfikirlah secara rasional… smasa bcinta mmg smua nmpak indah…lbh2 lgi suami org ni.. mmg pndai main kata2, pujuk rayu, penyabar..maklum le dah ada pngalaman. Berfikir panjang le…sya pcaya skrang ni..apa pun org ckap..awak tak peduli. Itulah kuasa cinta…tpi jgn terus hanyut…Dekatkan diri kpd Allah..smoga awak diberi petunjuknya.

  12. Quintas berkata:

    dey..kite just leh beri kate2 ja..kalo dia xmau ikut nk wat cer…

  13. emmett berkata:

    apa susah2..
    try buat solat sunat istikarah..
    bukan nak jadi ustaz..tapi tanya lah Tuan Segala hamba..Yang Maha Berkuasa..
    sambil tu mintaklah petunjuk..bimbingan dariNya..banyak2kan amalan..zikir..doa..
    mintak dia buka…pintu rahmatNya..
    yang batil akan lenyap..dan yang Hak akan Menang..
    everything is connected!

  14. emmett berkata:

    sorry tak bagi salam..menyampuk td maaf ekk semua..
    hanya pandapat jer..

  15. maya berkata:

    aku pun sekarang ni tengah bercinta dengan suami orang..jadi aku paham sedikit sebanyak perasaan ariyana. tapi aku lagi sadis, dia terus-terang cakap ngn aku dia tak kan ambil aku sebagai isteri ke-2 dia. Dia tau, dia tak mampu. Tapi aku betul2 perlukan dia dalam hidup ni coz dia mampu buat aku bahagia.. Dia tak melarang aku kalau aku jumpa orang lain, tapi dia cakap bagi dia peluang untuk dia bahagia kan aku. Selalu ada untuk aku.. Memang dia buat aku bahagia… Aku ada rasa bersalah dgn isteri dia kerana curi masa dia yang sepatutnya dgn suami dia… Tapi… aku tak mampu lagi lepaskan dia buat masa sekarang….

  16. kebayan berkata:

    betul betul cari bala…….

  17. Quintas berkata:

    to maya:

    kesian dey, isteri dia…u xrase bersalah ke curi suami org..ntah brape tahun kawen tbe2 u dtg and pengaruhi rumah tangga org…xrase bersalah langsung ka..??

    bnyk lg laki yg leh wat u hepy, leh bg kebahagiaan kat u. Skrg u tgh sedap becinta memg la ckp x leh idup semua tu, tapi realiti nyer, u sanggup ke jadi kekasih gelap dia selame 2 nyer? pikir logik da..same ader dia yg pikat dia 1st or u pikat dia 1st, dia memg laki yg bnyk nafsu da…xleh setia dgn satu org, nak cari yg lain lagi..u nak ke dgn laki mcm tu??

    dey..semua ni just pendapat saye, and anggapan semate2 nyer, sory kalo kasar sket..

  18. nur athira berkata:

    salam…

    wallawe..ini hanyalah pendapat saya .

    Ariana..
    Saya percaya awak adalah seorang yang baik kerana kita dilahirkan adalah putih dan bersih. Ibu bapa dan setelah akil baligh..diri kita yang mencorakkan kanvas kehidupan itu.

    Mencintai & Dicintai adalah HAK kepada sebuah kehidupan. Namun yang harus dan WAJIB awak ingat ialah PRO & KONTRA, DOSA & PAHALA serta BAHAGIA & DERITA.

    Sebelum menasihati seseorang yang lain, kita mesti menilik diri dan saya akui saya PERNAH terlibat dalam hubungan TIGA SEGI ini namun ketika lelaki tersebut bergelar tunangan seseorang dan kerana saya jugalah perkahwinan mereka ditangguhkan dan juga hampir memutuskan pertunangan tersebut.

    Bukan berniat memuji diri atau berbangga..tidak sama sekali namun mungkin saya seorang yang mempunyai gerak hati yang sangat kuat serta mempunyai perasaan EMPATI yang kuat yakni mampu menilai sesuatu walau dalam keadaan yang maha pahit. Saya betul dan teramat MENCINTAINYA..dan hakikat yang pahit saya harus berbalik kepada asas agama..what you do , it will resent back to you..Allah bayar cash dkt dunia..

    Saya berdoa walau saya tahu agama saya cetek..saya berusaha solat lima waktu, saya juga Isthikarah dan doa yang paling terkesan ialah

    “…….Ya Allah sekiranya dia baik untukku, agamaku, masa depanku dan zuriatku kelak..satukanlah hati kami dalam keimanan yang berlandaskan jalan-Mu TETAPI jika dia bukan ditetapkan di Loh Mahfuz untukku izinkanlah hubungan ini sejauh langit dan bumi..Amin”

    Namun satu yang harus awak ingat, Doa ini amat berat. Awak mungkin berbelah bagi TETAPI saya sentiasa yakin dan redha serta lalui apa sahaja dugaan yang mendatang. Kini saya telah berkahwin dan dipertemukan Allah insan yang cukup memahami (Insya Allah) untuk selama-lamanya.walau masih belum punya cahaya mata suami adalah seorg lelaki yang cukup sempurna di mata saya dan saya yakin inilah jawapan dalam mimpi saya 6 tahun yang lepas.
    Dia yang kini menjadi suami saya adalah insan yang dipertemukan dalam mimpi yang lalu..

    Pengalaman lalu amat pahit dan sebenarnya dalam alam pertunangan dahulu, saya juga hampir putus kerana diuji Allah dugaan yang sama seperti saya buat dahulu..bezanya tunang kini suami saya tidak memilihnya.

    Jadi renung-renungkanlah..saya yakin awak mampu menilai. Yang utama adalah zuriat awak kelak..sikap awak yang akan mempengaruhi faktor sesebuah keturunan.

    Adios..

  19. Key berkata:

    ariana….fikirlah baik2…jgn menyesal di kemudian hari…i think elok rasanya u ty hati u…lau NAK,teruskanlah dgn si dia,lau TAK NAK,jauhkn diri darinya…lg pun ramai lg lelaki yg masih bujang….

  20. maya berkata:

    memang ramai lagi lelaki lain yang suka dgn aku, tapi aku x pandai nak suka kat orang yang aku x suka.. tapi, hari ni aku sedih sangat coz hari minggu , dia spend masa ngn family dia. aku menangis, mengalir air mata aku mengenangkan dia tgh bersuka ria ngan isteri dia. sedangkan aku kat umah tgk konsert af. aku ni bukan sosial sgt, tapi nasib aku suka pulak dgn suami orang.. Aku dan dia tau , n kita dah berbincang semua ni xkan kekal lama, .Dia cakap mungkin 2, 5 atau 10 tahun.. tapi bukan selama- lamanya..

    Aku tak tau la nak cerita pada siapa benda ni semua. Kawan2 aku sume dah tau, n ader bagi komen yg sepatut nyer. tp n aku tau ape yang patut aku buat..

    Dia dah kawin 2 tahun, n skang isteri dia tgh mengandung kalau tak silap aku dlm 6 bulan cm tu.. Aku pun dah jumpa isteri dia masa mula2 aku kenal dgn kekasih aku nih. tp isteri dia tak tau pun skang ni aku ader affair ngn suami dia. Betul la cinta tu buta, aku dah tau dia dah kawin masa first time jumoa dia, tapi aku tetap sayang dia jugak….

    Sejarah hidup aku, sebelum ni aku bercinta semasa first sem di Universiti. Dia tinggalkan aku masa sem 2 coz dia balik semula ngn xgf dia. umo kami lebih kurang sebaya. Aku x dapat lupakan dia sampai la aku jumpa dgn kekasih aku yg skang ni. Skang ni dah nk masuk 1 tahun aku keje.. Aku ni susah betul bila dah suka kat orang tu, orang tu jugak la…..

    Hari ni aku dah cm x berapa nk betul coz x dapt dgr suara dia sehari suntuk. Dia bg mesej je. Rindu nye hanya tuhan je yg tahu…..

    Aku mula terbayangkan sebenarnye susah berkongsi kasih ni…. Rasa sengsara sgt menanggung rindu …..

  21. Quintas berkata:

    to maya:

    so u pikr la baek2, nak still tetap dgn sengsare kongsi kasih dgn org laen or cari sumone else yg leh bg cinta dia kat u sorang jer.. U leh pikir baek2, logik sket tme mcm ni sb ni soal rumah tangge org and mase depan u jgak.

    Pecaye la, u bleh cinta kan laki laen mcm u cintakan kekasih u skrg ni..just u degil sgt2 and x nak mencube..for me xke mane hubungan u skrg ni…well thats just my pendapat. Org laen leh suka 2 jer kuar bile2 dgn pasangan masing 2, u plak kene tungu giliran and dalam keadaan sembunyi bile nak berhubung dgn kekasih u tu.

    U pikir la baek2, its simple, but aint easy. BEst of luck to u.

  22. kepayan berkata:

    To Maya….tengah angau bercinta memang susah nak tinggalkan .Anda sebenrnya sudah ada kesedaran tapi seolah olah tidak boleh lari dari cengkaman angau cinta.Apa yang perlu anda lakukan kena perlahan lahan
    atau sedikit demi sedikit dulu,jauhkan diri dari kekasih suami orang awak tu.Kalau boleh cepat cepat lah cari pengganti yang bujang trang tang tang.
    Bila awak rindu aja kat kekasih suami orang awak tu…awak bayangkan yang dia tengah berseronok dengan bini dia.Kekasih suami orang awak tu…dia sangat berbahagia dengan cara hidup dia sekarang almaklum lah ada dua bunga ditaman hati yang boleh dibelai.Yang menderitanya awak.
    Kena ayat dengan laki orang.

  23. sepi berkata:

    akum….
    saya baru terbaca blog ini…
    sy nk berkongsi pengalaman saya menyukai lelaki yang sudah mempunyai teman wanita…saya sudah setahun berkawan dgn dia… memang selalu kluar bersama..dan ramai yang menyangka kami sebagai pasangan kekasih..
    saya sedar dia tidak betul2 menyukai saya…kadang2 saya rasa dia hanya mempergunakan saya sbb aweknya berada jauh dari nya… saya telah jatuh cinta dengan nya… saya tau saya hanya bertepuk sebelah tangan… sebab si dia sendiri tidak pernah meluahkan perasaannya sendiri kepada saya…
    sekarang saya cuba untuk menjauhkan diri darinya….tapi saya tidak punye kekuatan…
    tolong berikan pendapat dan sokongan kepada saya untuk memilih jalan yang terbaik untuk diri saya….
    kadang2 saya rasa begitu buntu dan merasa hidup ini seperti kosong….

  24. ciya berkata:

    hi sepi…
    mmg mender nie always hapen around us..rupe2 nye diri sndri pon kena kan..
    tp sy percaya laki mmg ssh jth cinta..klu 1x die nk suke kat pompuan tue ..smpi bile die suke..laki akn ingt cinta p-1 wpon die da kawen..pompuan biase nyer ingt 1st luv but akn pupuk cinta ngan laki yg dinikahi…stp kali sy mulai suke kat somebody…sy akan wat solat istkharh..mintak petunjuk..alhmdlh kena yakin hgga temui petunjuk yg sebenr…sbr hadapi dugaan

  25. sepi berkata:

    akum…time kasih ciya..
    sebab bg pendapat…. skang saya dah banyak kan semayang dan berdoa .
    hidup saya ni banyak masalah.. saya harap seseorang bleh berkongsi pendapat dn berbual dengan saya….saya benar2 nak luahkn perasaan saya….saya x mampu nk pendam seorang diri ….

  26. sepi berkata:

    jika sudi bleh add ym saya di orange_blitz@yahoo.com.my

  27. jannah berkata:

    Untuk sesiapa yang bercinta dgn suami orang, tunang orang ke, sebenarnya itu adalah kebahagiaan sementara. Orang2 yang dah berpunya ni memang pandai melayan sebab dah berpengalaman, kononnya dapat membahagiakan diri. Kalau mereka ini lelaki yang baik dan bertanggungjawab, mereka tidak akan curang. Sebelum kawin, memang mereka akan layan dgn baik, tunggulah bila dah kawin nanti, semua yg indah akan hilang. Kebahagiaan boleh dapat dari orang lain, cuma buka kanlah ruang hati utk org lain. Tak usahlah cakap hanya dia seorang dpt beri kebahagiaan, itu semua tipu daya saja. Sebelum mereka berkawin dgn isteri mereka, tentu mereka juga memilih orang yg terbaik, tapi kenapa selepas berkwin cari perempuan lain pulak? Fikir2kanlah. Itu hanyalah tipu daya syaitan. Seorang lelaki yang baik, akan berusaha mengukuhkan institusi keluarganya bukan ada affair dgn orang lain. Wallahu’alam

  28. meow meow berkata:

    mmg nisbah wanita lebih ramai dr lelaki skrg ini….wanita boleh mmilih ssiapa saja untuk dijadikan pasangan hidup hatta suami ,tunang orang atau abah orang….tak rasa bersalah ke meremuk redamkan hati kaum sejenis….pd mereka2 yg terjatuh cinta pd hak orang…bertenang..muhasabah diri…fikir 1000x cuba bayangkan..emak,kakak or saudara2 perempuan kita yg lain dimadukan…..tak sanggup rasanya…..

  29. gojila berkata:

    dey…kalau korang jd isteri..pastu g becinta dgn laki org or budak bujang lain lebih muda dari korang…lagi hampeh…tak guna satu sen pun..

    insaf la suma…jgn sakiti hati suami/isteri….

  30. violeta berkata:

    apa yang kamu alami sama seprti apa yang saya alami..saya faham..cuba berfikir dengan tenang..buat solat istikharah pohon yang terbaik untuk diri kita..

  31. nor berkata:

    bg sy tdk slah mnyintai sseorg lelaki yg bergelar suami kpd wnita lain.sy juga pernah menghadapi situasi yg sama.lebih kurang stahun sy bersmanya tanpa pengetahuan isterinya..dia mmpunyai seorang anak.sy mmg amat bahgia dgn nya krn pandai mnjaga hati & perasaan sy berbanding lelaki bujang.isterinya jenis panas baran & tidak memahaminya.sbb itu dia mencari seorg prempuan yg blh berkongsi masalah & mmahami sikapnya.tapi langit tidak slalunya cerah & isterinya mengetahui hbungan kami dan balik ke kg & mngugut suaminya jika tidak mninggalkn sy dia tdk blh melihat anaknya lg.dia jd tertekan krn terlalu mnyayangi anknya.dia tiada plihan dan terpaksa mninggalkn sy.sy sgt kcewa knapa seolah2 sy dpermainkn.sy hanya ingin mmberi pndapat jgnlah terlalu rapat dgn lelaki yg dah brumahtngga ckuplah sekadar kwn2 biasa & jgn pikir lebih dr itu krn merosakkn diri sendiri & org lain juga..tp kalau jodoh itu mungkin takdir Tuhan.berserah jela….

  32. shakri berkata:

    salam

    sebenarnya musuh orang perempuan adalah orang perempuan sendiri,tidak akan runtuh satu rumahtangga jika orang perempuan sama-sama menerima.Betul zaman nabi(saw) dulu kawin kerana menolong wanita yang suaminya mati dalam peperangan.Zaman sekarang menolong wanita juga di sebabkan wanita telah ramai dari lelaki(tanda-tanda dunia akhir zaman)dan lelaki pula hari ini banyak duduk di pusat serenti,penjara dan yang mati di jalanraya.Cuba orang perempuan tenggok kiri kanan anda,berapa ramai perempuan yang dah berumur tapi tak kawin-kawin.Mesti ada kalau tak adik beradik,emak saudara,sepupu,jiran-jiran,kawan sepejabat .Kalau orang perempuan tidak bermusuh sesama sendiri rasanya tidak runtuh sebuah rumahtangga itu.Apabila Islam dah membenarkan itu bermakna ada kebaikannya,lagi satu pesan saya pada orang perempuan ni,kalau tak membenarkan suami kawin lain tak mengapa tetapi jangan mempertikaikan hukum allah ta’ala kerana itu bahaya.

    Maaf kerana terasa nak beri pendapat,kalau nak komen,komenlah….

  33. farah berkata:

    Hi semua,

    i nak berkongsi pengalaman bercinta dengan suami org..Selama 3 tahun berkawan semua indah..dia sgt penyayang dan amat mengambil berat dgn diri i..semua kwn2 tahu dan merestui hubungan kami..dia mempunyai 2 org cahayamata yang sangat comel..everytime kalau i pergi overseas ataupun jalan2 mesti i belikan buahtangan untuk anak2 dia..pendek kata i dah bersedia sangat nak jadi mak tiri dan isteri kedua..tapi hubungan kami tetiba putus setelah isteri dia mendapat tahu..si isteri tak rela di madu walaupun i merayu2..i sayang sgt sampai sanggup ikut watever syarat yang isteri dia tetapkan..si isteri mengugut untuk bercerai dan membawa lari anak2..oleh kerana kasih dan sayang kepada anak mengatasi segala-galanya, si dia memutuskan hubungan dgn i..si isteri telah memaksa si dia menyain dokumen supaya si dia kekal setia dan tak kan kahwin lagi. Sekira si dia melanggar syarat maka talak akan jatuh…dia amat menyayangi isterinya sama seperti dia menyayangi saya…tak pernah dia berlaku tidak adil dengan isteri…kadang2 bila bergaduh suami isteri sayalah yang banyak menasihati supaya balik kepada isteri…even birthday present untuk isteri pun saya yang pilihkan..bukan semua org ketiga itu jahat..setiap yang jadi itu ada hikmahnya dan i redha…i menarik diri kerana i tak sanggup tgk dia merana tanpa anak2..i doakan dia kekal bahagia di samping keluarga..

  34. ikin berkata:

    farah..x yah lah u ngaku yg u nak jadi baik bila jadi isteri kedua..u belon kawin lagi mmg u kata nak jadi baik tapi bila dah kawin u akan tau langit tinggi rendah lelaki ni akan berubah ..u akan jadi cemburu x tentu pasal dan u x kan dpt tolak ansur dgn suami u tu. Bila kawin sifat penyayang dan ambil berat kat u akan jadi kureng..mesti jadi haru biru u dgn 1st wife dia…x usah nak jadi baik jika diri x sebaik khatijah….dan u x yah kawin dgn laki orang jika u x yakin yg bakal suami u tu sebaik rasullullah…lelaki zaman skrg ni baik sebelum dapat je…kalau x , tak kan dia buat macam tu kat bini dia…cuba u letak diri u kat tempat 1st wife dia..sure u pon x kasi dia kawin lagi punya…sedarlah ramai lagi org lelaki bujang..yg nak cari bala tu buat apa.. bukan i nak menentang poligami tapi 1 isteri pon x terjaga, camna nak jaga yg kedua…bukan setakat wang ringgit dan nafkah batin sj patut cukup tapi pengetahuan dan didikan ugama utk isteri dan anak2 itu yg mustahak. Larat ke dia nak jawab di akhirat nanti…

  35. sha berkata:

    salam..memang lumrah zaman skrang nie,segelintir girl lebih sukakan suami org drpada lelaki bujng coz…lelaki yg dh kawin lbh experience..Sy yg kawin nie pun xsanggup kalau kongsi kasih dgn perempuan lain…hakikatnya,sy memang xrela berkongsi kasih…walhal..klu izinkan suami kawin lain dgn ikhlas,rela hati..si isteri dihadiahi sepayung emas…but sy memang xsanggup!…kepada girl yg bercinta dgn suami org…lebih baik elakkan dari awl…bagaimana klu anda ditempat si isteri dan perempuan lain merampas suami anda.??..kemungkinan perasaan marah,cemburu tetap ada…better,jauhkan diri anda dari bercinta dgn suami org..Fahamilah hati seorang perempuan..kerana’ anda yng disayangi’ itu jg seorang perempuan…perempuan memng lembut hati…walaupun ada perasaan dgn suami org,but u all masih berfikir positif…sy xsalahkan..perempuan kalau terjatuh hati dgn suami org,sebab hati perempuan lembut penuh kasih sayang…Apapun,sebelum kenal dgn lelaki make sure “dia” belum beristeri…Jauhkan diri dari bercinta dgn suami orang..kerana risikonya terlalu besar..Jgn jadi pemusnah rumahtangga,pisahkan anak2 dari ibu bapanya..Nescaya,anda juga akan mempunyai keluarga suatu hari kelak…

  36. bulan berkata:

    jorang ni,jgn lah nak hina satu sama lain.. Allah tu Maha Kuasa n Adil.Dia yg tentukan segalanya..if dh jadi mcm tu,cari di mana salah si isteri tu sendiri.mcm mana sikap pd suami. biarlah lelaki nak kawin ramai pun.tgklah apa jadi kat pompuan zaman sekarang.korang xkesian?apalah.saya pon pompuan..bukan saya ckp..tapi saya simpati dgn pompuan2 yg xtentu nasibnya..xsalah dapat payung emas.Akhirat lebih penting dari dunia…fikirlah.jika pompuan sendiri x berkerjasama, pompuan akan makin ramai rosak..sedih kn..jadila manusia yg berfikir secara rasional..jika itu semua takdir, redha jerlah pada Qada’ n Qadar..bykkn amal..jgn dipenuhi dgn emosi jer.

  37. MATAHARI berkata:

    bulan…

    Wow…!!!! bulan dalam dunia ni..nak cari perempuan macam ko..memang susah….
    Wow…!!!! ko bela ye..lelaki… Aku ingat kalau ko ada suami nanti ko suruh la…hubby ko..kawin 2 @ 3. Borang kosong dok ada lagi 3 tau… Ko tunjuk la contoh pada kami semua…Bila ko..dah rasa macam mana hidup bermadu cete kat kami semua…

    Ko..tahu tak kenapa perempuan banyak yang tak kawin2. Sebab lelaki yang diciptakan untuk mereka..jgan2 dok pusat serenti. dok dalam penjara. Kalau ko tgk dalam pusat serenti tu..kebanyakkan semuanya lelaki.. Dimonopoli oleh kaum lelaki…Kalaulah lelaki ni..tadi tak duduk kat pusat serenti dah tentu perempuan2 kat luar ada pasangannya. (Aku agak aje beb…)

    Ko tahu betapa ramainya lelaki pda hari ni..tahu nak kawin 2 @ 3 tapi tak tau..nak jalankan tanggungjawab. Ada satu bini pun jadi huru hara nak tambah 2 @ 3. Berjawab la kat akhirat nanti…Kalau ada duit banyak dah tak tau nak buat apa aku tak kisah…kawin la sampai 4 pun..Yang aku marah ni..nak bagi makan anak bini..kat umah pun tak cukup teringin nak menikah lagi…Lepas tu..bila suami buat tak betul semua nak salahkan si isteri. Kita ni..bila dah bergelar isteri, setia kita pada suami, jarang seorang istri nak mengabaikan suami, Nisbah 1 dalam 10 kalau ada pun… Yang aku sedihnya para sisuami ni..bila kawin 2@3 cari isteri yang bekerja. Bila duit tak cukup maka duit isteri jadi sasaran. Tanggungjawab apa namanya…

    Ko kena ingat bulan nak kawin senang tapi nak jalankan tanggungjawab tu..bukannya mudah…Bagi akulah para2 suami ni..kalau mereka tahu betapa beratnya harus dipikul bila menjadi suami dan bapa. Mereka nak kawin sekali lagi pun mereka fikir 2 kali.

    Dan pada aku bagi perempuan2 yang suka jerat suami orang ni.. Fikir la sama kalau suami ko orang kena jerat dek betina lain ko orang suka ke…Macam la tak ada jantan lain ko orang nak cari…suami orang juga yang ko orang nak…Fikir la sama apa perasaan siisteri dan anak2 kat rumah.. Bagi perempuan yang dah bergelar isteri bermadu terlalu pahit untuk ditelan.

    Kalau Allah dah latak takdir tu..sejak azali lagi nak buat macamana….

  38. hawazhar berkata:

    assalamualaikum…
    maaf kalau menyampuk….tapi di dunia ini tuhan dah tentukan setiap hambanya dijadikan berpasang pasangan.sebenarnya tidak ada yang inginkan hidupnya di permainkan atau dimadukan…semua itu allah telah tentuka….memang bila bermadu sakit itu berpanjangn…tetapi segalanya ada hikmah di sebalik hubungan yang telah terjadi.dan sebaiknya kita mengelak kan dari bermadu seandainya usaha tidak juga menjadi anggap lah jodoh telah di tentukan…allah maha berkuasa…dan lebih mengetahui…

    wasalam….

  39. ikin berkata:

    ya mmg betoi ckp hawazhar. Poligami dihalalkan dan itu adalah satu ketentuan Allah. Tpi kita manusia ada akal fikiran, jgn main nak rentap saja suami orang. Kalau suami saya nak kawin lagi saya akan benarkan JIKA….dia dah menjalankan bertanggungjawabnya dgn baik dari segi dunia dan akhirat…ini solat dia sendiri pon x lepas ada hati nak kawin lagi..apa barang???Pompuan yg nak laki orang ni kena lah check dulu ..ada x dia berlaku adil dgn isterinya, jujur ke tak? ni nak bercinta pon sorok2 dgn isteri . nak jaga hati isteri lah konon..semua tu auta dia saja..
    Ha untuk ko bulan..sapa yg x nak payung mas di akhirat? semua org nak. Soalnya boleh ka suami berlaku adil?? Setiap insan di dunia ni ada tanggungjawap dan amanah dari Allah…Qada & qodar di tentukan Allah tapi kita diberi juga akal untuk berfikir dan berusaha..

  40. lovely rose berkata:

    hi maya ,
    how is your relationship dengan kekasih u tu , masih bersama ke dah putus sekarang ?
    lelaki yang u suka tu lebih muda dari u kan …..

  41. matahari berkata:

    hawazhar…

    Seperti yang aku katakan kalau Allah dah letakkan takdir tu..sejak azali lagi nak buat macamana. Semua orang islam tahu jodoh,ajal,maut dan rezeki telah ditetapkan Allah sejak azali lagi. Berpoligami pun tak salah dan dibenarkan dalam islam tapi mesti mengikut syarat2 yang telah ditentukan oleh Allah. Aku tak kisah kalau sisuami diluar sana yang nak menikah lebih dari satu tapi persoalannya sekarang adakah mereka ini mengikut syarat2 yang telah ditentukan oleh Allah. Satu keluargapun tak dapat menjalankan tanggungjawab dgn adil nak kawin lagi satu…Allah pun tak suruh buat macam tu..Itulah sebabnya kita diberi akal dan fikiran untuk berfikir.

    Bagi lelaki diluar sana kalau nak kawin lebih dari satu cerminkan diri sendiri dulu..tanya pada diri sendiri mampukah anda berlaku adil dan bertanggungjawab pada isteri2 anda nanti. Didunia ni..memanglah terlepas tapi diakhirat nanti tak terjawab pula.

    Bagi wanita yang dah terjebak bercinta dgn suami orang ni..berfikir habis2 bila nak buat apa pun. Semua ni..atas diri kamu sendiri…semangat kena kuat untuk menjauhkan diri anda dari mereka…Banyak lagi lelaki kat muka bumi ni..kenapa nak menyusahkankan diri sendiri dgan memilih suami orang untuk bercinta. Percayalah tak sampai kemana…

  42. ikin berkata:

    sokong matahari..hidup matahari…

  43. matahari berkata:

    matahari tetap akan menyinari orang lain…dalam masa yang sama matahari tetap akan membakar dan memberi kepanasan pada mereka yang degil.

  44. leena berkata:

    memang poligami dibenarkan dalam islam. Memang ada nikmatnya jika mengikut cara yang betul. Cuma apa yang berlaku sekarang biasanya perempuan tahu bahwa lelaki itu telah bersuami. Jika kita tahu hukum bahawa berjumpa, berhubungan dengan lelaki yang bukan muhrim itu berdosa tentunya perempuan itu tidak akan terjebak dengan cinta terlarang. Apa yang penting sekarang ialah mengikut hukum yang Allah dah tetapkan. Haram tetap haram tak boleh jadi halal. Air yang suci bila bercampur setitik arak akan jadi haram. Fahamilah kata-kata aku ni……….

  45. leena berkata:

    Aku nak beritahu…kaurasa gembira dapat suami walaupun itu adalah suami orang. Tahukah kau bahwa isterinya sangat sedih kerana orang yang disayangi telah dimiliki oleh orang lain.Bagi perempuan yang terjebak dengan bercinta dgn suami orang…elakkan lah diri anda. Memanglah pahit utk melupakan lelaki yang disayangi tetapi lebih besar pahalanya jika engkau menggembirakan hati wanita lain. Mungkin hari ini kau berkorban untuk gembirakan hati orang lain.. pasti satu hari orang lain akan gembirakan hati kau… Tuhan itu Maha Adil….Percayalah cakap saya…

  46. Nurazlina Maskor berkata:

    Hai semua… nama saya nina. Saya sedang mengalami masalah yang lebih kurang serupa. Bezanya saya mencintai lelaki yang bukan berstatus suami tetapi boyfrend org. Dia bekerja sebagai polis dan asalnya saya mengenalinya disaat saya baru putus cinta. Jarak usia saya dengan boyfren saya memang amat jauh. 6thn. saya suda menjangkau usia 28tahun sementara dia baru mencecah 22tahun. Dia berasal dari semenanjung dan saya berasal dari sabah. Dia ditugaskan disabah untuk seberapa lama saya (kurang pasti) tetapi yang menjadi persoalanya… dia bukan saja memiliki jurang umur pada saya tetapi juga memiliki kekasih yang 5 tahun sama2 menyulam kasih bersamanya. Sepanjang saya bersamanya, saya hanya membutakan hati dan mata saya walaupun dalam masa yang sama saya boleh membalas sms di hpnya bilamana gufrennya sms… saya boleh tahan hati saya. Katanya perempuan itu adalah cinta pertamanya. Dia telah berjanji mengahwini perempuan itu dan berkata dia sayangkan saya dan tidak mahu saya makan hati nantinya. Saya nekad meninggalkan dirinya walaupun saya tahu saya sudah benar2 mencintainya. Dia masih mencari saya. Saya sedaya upaya lari darinya dan berfikir dunia ini sangat luas. Kenapa perlu saya merampas hak dan kebahagian waninta lain? Kasihan gufren nya…itulah yang selalu saya katakan pada diri saya. Bagaimanapun…saya sudah terlanjur beberapa kali dengannya sehingga kini saya merasa amat menyesal kerana membiarkan nafsu syaitan mengelilingi dunia saya. Nasihat saya, lupakanlah semua yang bergelar ‘KEKASIH GELAP’ kerana ianya tidak akan menjanjikan apa2.

  47. shaken berkata:

    (gadis cantik mencintai suami orang)

    Berterus terang aje lah..jgn siksa diri menanti dan bermimpi..zaman dah berubah..pompuan meminang lelaki…kalo sama2 suka go ahead make urr days,bermadu pun tak pa lah..asal halal..berkemampuan aje yg jadi halangan.

    Umor no barrier ..kalau 5 th tua ..tak de hal punye lah..kawan i sweet 50 kawin anak daro sweet 30 dia orang bahagia he.

    Umor ajal tidak menentu ..ada yg muda mati dulu drp yg tua..yg dapat pengantian yg baru..syok aje dapat rasa yg baru..jagan senyuman tersipu sipu lah u ni..

  48. m_aiman'09 berkata:

    Salam Sejahtera pada semua yang memberi komen dan pendapat tentang situasi gadis cantik mencintai suami orang ni,sy ni sebenarnya bukanlah seorang yang arif tentang hukum TUHAN tapi sy peka kepada sesuatu kejadian disekeliling sy,sy tidak suka menjaga tepi kain sesiapa pun kerana nak jaga diri dan family sy sendiri pun tak sesempurna yang diharapkan.Namun bila terbaca apa yang telah anda semua luahkan tentang isu ini hati sy dapat merasa kan situasi yang berbagai-bagai,pedih, sebak, kelu,sayu,sejuk,sesekali rasa sakit pun ada,ternyata memang dah sifat kebanyakan makhluk yang bernama manusia..mereka ni kalau apa yang orang buat semuanya tak betul,dia aje yang betul kan,tetapi ramai juga dikalangan anda yang mana bila berkata-kata pandai menjaga lidahnya..Maaf jika ada yang tersentuh bila sy perkatakan sesuatu lebih banyak disini,Maklumlah manusia kan..semua orang memang punya HATI dan PERASAAN bukan? Tidak keterlaluan rasanya jika sy mengatakan bahawa semua wanita yang telah bergelar ISTERI tidak akan dapat menerima hakikat jika suaminya ingin menduakan nya..pelbagai cara dilakukan untuk menyekat/menghalang niat suami tercintanya itu.Kalau yang kaya tu sanggup belanjakan seberapa banyak pun asalkan dia tidak di MADU kan..Bomoh jugak yang dapat habuan..Ingatlah wahai isteri2 diluar sana bahawa kita semua ni adalah makhluk yang paling sempurna dimukabumi ni,sy rasa tak payah lah nak bagitau apakah sifat yang membezakan manusia dan haiwan tu,semua orang tahu kan..cuma kadang2 tu bila dah kena kat batang hidung kita sendiri kan barulah kita tau dan dapat rasakan apa yang dah orang lain rasa sebelum kita rasa ni,kita harus ingat tidak ada kuasa yang boleh merubah sejarah(perkara dah berlaku) melainkan pemBOHONGan saja dan mungkin masa tu kita masih mampu untuk menipu orang lain,tapi adakah orang yang mampu menipu dirinya sendiri?(Error404)..bercakap atas dasar pengalaman sy sendiri yang telah hidup 38 tahun sampai hari ini dan telah jadi suami orang hampir 12tahum,sy pernah disayangi(nk sebut dicintai kut ada yang termuntah lak krg)oleh 4 orang gadis yang berumur antara 21 ke 24 tahun,sy bukan seorang yang kacak..berada jauh sekali,cuma kawan2 cakap sy ni punyai sifat caring pada sesiapa saja(lelaki & pompuan),mungkin itulah agaknya diaorang tu boleh jatuh sayang pada sy dan rumahtangga saya pernah jadi tak stabil pasal kes ni,untuk pengetahuan anda semua 3 drp 4 gadis ni ber kelulusan IPTA dan memiliki Ijazah dibidang masing2..peliknya juga mereka ni telah pun arif tentang status sy sebelum jatuh sayang pada sy.. bila sy tanya kenapa awak nak ikut sy dah tau sy ni kan suami orang?dengan selamba je diaorang jawab tak tau tapi HATI saya nak ikut awak,sy tanya lagi sanggup ke nanti orang kata awak ni perampas suami orang?ganggu rumahtangga orang? pandai pula dia jwb tak nak..So MORAL OF THE STORY bila seseorang tu telah di tentukan siapa JODOH nya maka akan kahwin la dia walau dihalang dengan Banjaran Titiwangsa sekali pun dan kalau itu bukan lagi JODOH dia..maka PUAN_PUAN diluar sana tu tak perlu la nak bazirkan masa,tambah kan koleksi DOSA kerana ‘maniskan’ mulut duk KUTUK kaum sejenis kita juga..nanti kita pun ada anak pompuan, time tu baru kita tak nak keluar rumah kerana takut kepada suara2 “mak dia dulu sedap sangat kutuk anak dara orang tergila-gilakan suami dia” dan sekarang giliran orang lain la pulak..Sy pulak sampai arini masih punya satu isteri kerana TUHAN tak temukan JODOH saya lagi selain isteri tercinta saya sekarang, esok, lusa dan seterusnya tak ada siapa yang tahu selain ALLAH S.W.T, Wallah hu wa’lam..

  49. bolehje berkata:

    m-aiman, tahniah lah kerana awak berjaya mempertahankan rumahtangga sela 12 tahun. sy rasa komen diatas bukanlah kutuk mengutuk tp adalah luahan hati seorang ISTERI. cuma cara ia di luahkan itu agak kekasaran. mcm pengalaman u sndiri pn dgn mudah that girls jwb tak tau sbb HATI dia suka kt u. itu sebenarnya jawapan bagi orang yg x beriman. kita boleh mengawal diri kita jd x perlu salahkan HATI. Allah bagi kita perasaan dgn rasa yg berbagai jika HATI dah suka pd hb orang apa salah salahnya ajar HATI tu pulak supaya bersimpati dgn nasib kaum sendiri. fikir pula HATI si isteri td. sedangkan isteri nabi sendiri pun masih ada sedikit rasa cemburu sesama mereka tp kerana iman yg kuat mereka berjaya mengawal HATI mereka. kepada gadis2 yg mecintai suami org walau dgn niat yg suci murni (kononnya) ingatlah!!! masa bercinta itu mmg segalanya indah. u all tak terfikir ke, kalau lelaki tu benar2 baik, sempurna, bertanggung jawab kenapa dia sanggup menyakiti hati isterinya. lelaki ni masa dia hendak mmg dia akan berjanji mcm2, kalau suruh terjun klcc tu sanggup (maaf bebyk kalau ada yg terasa, maksud saya bkn semua).tapi bila dah dapat janji tggal jnji. even dgn isteri yg 1 tu tak dpt tunai jnji yg konon nak sehidup semati, susah senang bersama, lautan api pun sanggup di renangi (jnji masa bercinta lah) apatah lg kalau ada yg ke2. hidup ini hanya sementara dan Allah telah sediakan berbagai nikmat kpd kita sbg hambaNya. jgn jadikan nikmat itu penderitaan kpd org lain. byk lg nikmat dunia yg telah Allah sediakan…. carilah, kejarlah nikmat itu melalui jalan yang benar……

  50. m_aiman'09 berkata:

    sebagai seorang manusia yang diciptakan dengan memiliki akal dan keinginan kita semua tidak harus menolak kepada ketentuanNYA..memang satu dalam sejuta pun sukar untuk kita temui seorang isteri boleh menerima hakikat suami nya ingin berkahwin lebih dari seorang..saya tidak berniat utk menegak kan benang yang basah tapi semua manusia harus pasrah dalam perkara2 tertentu bahawa perjalanan hidup di dunia sementara ini sememangnya kita akan di uji mengikut kadar tertentu..kenapa perkara sebegini terjadi kepada kita..? kenapa tidak kepada orang lain..? Wallah hu wa’lam..

  51. nasuha berkata:

    kita sebagai manusia perlu bersikap mengingati allah…apabila kita ada masalah kita perlu bertawakal dan cuba sembahyang sunat istikharah…insyaalah kita akan ditunjukkan jaln penyelesaian yang baik..tak paelu dengan menyeksakan diri

  52. nasuha berkata:

    askum…bagi saya kawan karib kita sendiri pun tikam kita dari belakang cumanye kiita tak sedar cuba kita perge ke topik lain contohnya girl sukakan suami orang tu sebenarnya mahu memusnahkan rumah tangga oran kalau tak…tak buat

  53. lara berkata:

    betull… mencintai suami orang memang perit, rasa sangat sengsara.. jika suami orang itu seagama, mungkin boleh dipertimbangkan. tetapi bagaimana pula jika suami orang tu bangsa lain? yang perlu tukar agama, dan melakukan apa yang diperintahkan oleh ALLAH. memang tanggungjawab besar. sy ada sorang kawan yang sudah bertunang dan pada yang sama menjalinkan hubungan dengan suami orang yang bukan seagama apatah lagi bangsa. suami orang tu sgt mencintai tapi taknak convert, dia selalu mengadu pada sy. tp, sy pun xde idea mcm mana nak nasihatkan dia tinggalkan suami orang tu. can any of u help my friend?

  54. Nurulsepy88 berkata:

    Pendpt sy xslh lgsung myintai suami,malah pda sy bgtu b’bngga mnjd kekasih suami org,sy dh brcnte dgn suami org ne slama 4tahun khdun kmi sprt kekasih2 yg lain brpegang tgn,brjaln dtmpt awm,kluar shoping,dan dy xpnh segan mencium sy d tmpt2 awm,life kmi mcm biasa xpnh nk smbunyi apa2 dr pgetahuan awm sy kagum dgn sikap gentle dy tlh tnjukkn pda sy,sy trlalu myintai dan myayangi drinya wlaup0n dy pnh jth susah tp sy xpnh trfkir untk mngglkn dri nya sy br kn sokongn dn smangt untk majukn prniagaan smula shngga skarg prniagaan tlh maju,dn dy tlh mlmar untk jdkn sy sbgai istri k2,tp mlangnya isteri tua xizinkn krna xsggup hdup brmadu tp wlaup0n mndpt tentangn dri istri dy tp dy ttp lyn sy sprt s0rg puteri dy mnatang sy bgai myk yg pnuh sy trlalu bhgia hdup brsma nya..dy bgtu m’mahami jwa sy dan dy jgak lah insan yg tristmewa bt sy hnya dy dht sy xkn ada org lain yg brtahta dht ini,yg ada hnyalah Rosli b Ahmad kekasih htku sm0ga impian kta untk hdup brsma trlaksana tahun dpan..amin

  55. aminah berkata:

    untuk nurulsepy88
    Perbuatan anda tu berdosa. ingatlah Allah..

  56. noer ain berkata:

    memang saya akui mencintai suami orang memang kedengaran nya sungguh tak enak,,,,tapi kita tak bisa pungkiri prasaan kita walau pun mmg kita sadari hal itu tak wajar untuk kita jalani,sebab jiwa kita akan meronta di saat orang yang sangat kita cintai harus berpisah dengan kita,,apalagi pisah nya disaat kita masih saling mencintai,,,disini kita tak boleh menghakimi orang begitu saja,,sebab kita harus ngrti dengan yang nama nya perasaan,,,sebab perasaan sungguh menyiksa bila harus di bohongi

  57. lela berkata:

    dah namapun bercinta..bercinta sesama bujang pun berdosa inikan pula bercinta dengan suamo orang. kalau dah bersayang-sayang, kata-kata rindu asik diperbualkan pahalakan itu. perasaan cinta tak salah tapi cara orang sekarang meluahkan cinta itu yang salahnya.

  58. serina berkata:

    Salam…kepada sedara n sedari sekalian…sebenarnya apa yang termaktub dalam kitab Al-Quran adalah untuk sepanjang zaman sampailah kita ni mati dan daibangkitkan semula di hari kiamat.

    Kepada yang bernama lelaki memang la beruntung sbb dah termaktub dalam Quran dapat kahwin sampai emapt…mmg kalau kita bandingkan dengan nabi tak siapa pun boleh menandingi dia…dia berkahwin sebab memperjuangkan hidup wanita yang suami terkoran dlm perang. so kalau benda kahwin lebih itu haram maka kita ni dah lari akidah sebb menidakkan hukum tuhan. Jaga bahasa takut lari akidah pulak.

    Cuma skrg ini masyarakat menolak dan terus menjatuhkan hukuman berdosa besar jika seseorg perempuan itu mengahwini suami orang. Sbb banyak masalah yang timbul dalam perkahwinan poligami so hukuman itu dijatuhka supaya wanita sama ada isteri pertama, dan khususnya yang kedua teraniaya…serta anak2 yg dipoligamikan. So kita semua tidak mengetahui apakah msing2 punyai peristiwa dalam kehidupan. So jangan cepat menghukum. Sbb bini no 2 ni akan dituduh perampas dan peruntuh kebahagiaan org… Kerana apa? sbb hati isteri orang yang dicintai tidak dapat menerima takdir dan menentang habis2san sbb itu timbul masalah.

    Satu lagi kalaulah dah terlanjur bercinta dengan suami orang dan dah berjanji nak berkahwin sekurang2nya bertemu matalah dengan isterinya dan keluarga lelaki supaya kita dapat tahu penerimaannya. Bukan mudah utk hidup berpoligami sbb banyak masalah2 yang timbul dari perkahwinan ini. Itu la yang manusia tidak mahu…kalau dah betul keputusannya so awak haruslah kuat supaya perkahwianan itu tidak berhenti separuh jalan. Ingat jangan kita haramkan benda yang halal dan jangan kita pandai2 buat fatwa sendiri…

    Sebab itu nabi tinggalkan Al-Quran dan sunnah sebagai ikutan. Dan dalam Quran dan Sunnah banyak bab dan banyak permasalah yang boleh diselesaikan…Kita ni hamba Allah. Siapa kita nak kata benda dia beri tak betul….so pikir2kan. Kita lah yang mencorak sama ada hidup kita itu berada dalam keadaa yang betul atau tidak…Jangan la bercinta dengan suami orang dan membuat sesuatu yang salah dan mengikut nafsu itu baru dikatakan salah…so ikut prosoding betul…sbb semua hidup ada panduan…kita dah ada yang besar itu Allah…jika dah betul jalannya dan cara untuk bersama dengan org tersyg tanpa membuat perkara sumbang so itu adalah cabaran. Terimalah sbb anda telah memilih untuk bersama dengannya…Sabar terhadap tomahan dan kutukan itu jihad besar…so that it.

  59. balqish berkata:

    Pelik lah…kebanyakan dari u all bercakap tentang hukum Tuhan ikut perasaan sendiri.Lupa yer…u all tengah mempertikaikan halal haram yang dah ditetapkan Allah.Hukum Allah nie bukan semata-mata logik akal jer…ia perlu disertai dengan faith iaitu percaya pada Allah dan berbaik sangka dengan Allah. U all pertikai2 nie … u all tak percaya pada Allah ker….tak percaya pada ketentuan Dia. Allah lebih tahu sebab tuh Dia tetapkan begitu…saper kita lak nak kata tak leh?

    Bagi I poligami tak salah…tapi ader syarat2 yang perlu dipatuhi sebab tuh bukan senang nak berpoligami (kalo senang…rasenye semua lelaki kat dalam dunia nie dah berpoligami).Kalo lelaki tuh kata dia kahwin sebab nafsu…salah ker…sedangkan salah satu hukum WAJIB kahwin ialah bila dia mampu dan tidak mampu menahan nafsu syahwatnye.Kalo lelaki kata dia kahwin lagi sebab ‘jatuh cinta lagi’…salah ker.Before itu i nak tanye u all semua…urusan hati nie milik saper???? Milik Allah bukan. Sedangkan kita sendiri x memiliki hati kita..tidak berkuasa atas hati sendiri…saper lak kita nak menidakkan kurniaan Allah.Ingat Allah jadikan lelaki berbeza dari kita..mereka dalam satu2 masa boleh mencintai ramai wanita…itu ciptaan Allah…tak leh nak salahkan lelaki kerana diciptakan begitu..u all berani salahkan lelaki tak setia…actually u all salah kan saper???Itulah perempuan bila bercakap x pernah nak fikir panjang.

    Sebenarnye i tak peduli pun….u all nak berperang ngan suami sendiri sampai tahap nusyuz ker atau nak berperang ngan orang ketiga…ganyang sampai mati ker.Lantak koranglah tuh dosa korang tanggunglah sendiri..u all sanggup tanggung dosa suami u all berzina …itu hak u all.But yang buat i bersuara nie…satu jer..bila kita mempertikaikan hukum Allah..boleh terbatal weh..akidah kita. Harga seorang suami lebih besar dari akidah kita ker??? I cakap sebab i kesian …itu dosa yang paling besar yang tidak Allah ampunkan. So renung-renungkanlah.

  60. siokbonar berkata:

    siok bonar kalo adao gadis cantik suka kat aku…dah tentu aku belai sepenoh nya dgn jiwa raga..godam puas puas selagi ade selera mendadak..kalo dah tunjok bumi sorry lah ..pakei herba tunjok langit pun dah tak guna..bayang kan ayam bogel atas meja…ke ke ke..musang pun leleh ayor liur kalo melihat ajerr..forgive me ‘HAPPY NEW YEAR’…

  61. zakaria berkata:

    Kenapa poligami kebanyakannya menghadapi masalah..tidak ramai yang mengecap kenikmatan berpoligami…kebanyakan lelaki ini hanya garang dan teringin untuk berpoligami….tapi hanya sebilangan kecil sahaja yang berani merealisasikannya. So wahai kaum wanita jangan lah takut…dan janganlah menjatuhkan martabat lelaki…yang kononnya poligami adalah berpunca dari lelaki….. cuba tanya diri sendiri kenapa laki dia cari pompuan lain….adakah para isteri memahami sifat-sifat lelaki…apa yang diinginkan dan sebagainya… cuba renungkan kenapa pada zaman nabi dahulu dibolehkan mutaah sehinggalah datangnya perintah dari Allah S.W T melarang mutaah…kaji…….para isteri sekarang hanya pentingkan diri sendiri…… jadilah seperti isteri-isteri Rasulullah…..sifat lelaki garang,kemahuan tinggi, penguasa dan sebagainya…layan dan penuhilah keinginannya…. baru tak kuar rumah… ini tidak abaru ada anak satu ….suami ntah kemana… konon letih…..dan sebagainya….ada setengahnya nak jadi ketua keluarga…suami cuba dikuasainya……

    tidak dinafikan kebanyakan lelaki cari pasangan lain disebabkan nafsu…..so… para isteri penuhilah tuntutan ini tanpa…alasan…. pasti suami setia….

    maaf …..bukan marah tapi nasihat……

  62. putera berkata:

    pernah x sapa2, menjadi tman kepada ssorg prempuan yg dtg kpd kita dan mengatakan cinta pada kita…dan mmg dh lama anda cinta kat dia..
    tba2 dia dtg dlm hdup anda..
    msti anda gembira dan snggup wat apa sja utk dia kan…
    stlh berkwn begitu lama,
    tba2 dia beralih arah..
    rpanya apa yg berlaku hanyalah lakonan smata-mata sbb dia ksyunyian dan perlukan tman setelah bergaduh dgn tman llki lama dia…
    jd slama ni anda ditipu prasaan, jiwa dan seluruhnya..
    dan blh dia kata dia prnh kata jgn menaruh harapan terlalu tinggi…
    sedangkan dia yg bina harapan 2..
    dia yg ucap kata syg terlbh dahlu…
    sya slalu ingat jnji dia dn janji sya..
    sdangkan dia x prnh ingat atau hargai jnji2 2…

    klu bnda ni prnh berlaku pada saudara tlg berkongsi ae…

  63. Anorm berkata:

    Kenapa islam mmbenarkan lelaki berkhwin 4…
    Jodoh ajal maut/percaya Qada Qadar,..
    Hanya Allah yg tahu apa yg baik dan buruk utk hambanya..minta ptunjuk Allah
    Klu boleh elakkan cubalah
    Tak semua ibu tiri tak bekemanusiaan
    pokok pangkal hati..adakah mencintai kerana Allah atau nafsu

  64. criezzz berkata:

    saya seorang gadis yg bru berusia 25 tahun,tetapi sya mempunyai seorang kekasih yg jauh lebih tua dr saya dan dia telah menpunyai istri dan 2 orang anak.

    dsni sya merasa bingung dan bersalah.
    saya sangat menyayangi dan mencintai pacar saya yg mna dia suami org,saya tkut tuk khilangan dia,tapi sya jga tidak akn mungkin bisa tuk memiliki dia seutuhnya,,
    entah sudah berapa kali dia mengucapkan kata” mau kah kamu aq jadi kan istri ke 2 Q”
    saya menjawab”saya tidak mau dmadu”????

    saya bingung pa mksd dr ini semua nya,pa yg akn saya lakukan juga saya tidak tau, skr ini saya tidak tau saya berada di posis mana…

    TOLONG SAYA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH INI……

  65. Chinta Stella berkata:

    saya juga bercinta dengan suami orang, pada mula saya sendiri tidak tahu die tu sebenanrnya suami orang, selama perkenalan kami 2 tahun akhirnya baru die memberitahu kepada saya yang die sudah berkahwin dan mempunyai dua orang anak. pada mulanya memang saya ingin meninggalkannya tapi hati saya tak mampu untuk meninggalkannya sehinggalah sekrang. saya dan dia dah bercadang apabila saya habis je belajar kami akan berkahwin tapi mampukah saya untuk menandingi semua ini ?? masih bermain dalam fikiran ni, anak2 dia selalu bersama saya kerana mamanya bekerja dan papanya pula mempunyai syarikat sendiri dan selalu ada waktu untuk bersama saya dan mereka memanggil saya mummy, rasanya seperti sayalah ibu mereka. kekasih saya juga telah membawa saya berjumpa dengan ibunya dan mengenalkan saya dengan ibunya dan memberitahu bahawa saya adalah kekasihnya. apa yang bermain dalam fikiran aku adalah, bilakah semua ini akan selesai ? saya perlukan penyelesaian kerana tak sanggup lagi untuk terus menanti . kami nak contact pun susah, hanya saya yang harus menunggu panggilan dari dia, contohnya bila isterinya cuti agak sukar untuk contact ataupun jumpa, kalau jumpa pun jumpa waktu malam sahaja, kalau isterinya bekerja ia seperti hari ku , sepanjang masa die bersama saya dan anak2. kami menghabiskan masa dengan shopping dan berhibur bersama-sama.

  66. puteri suraya Akmal berkata:

    bagi saya tidak salah untuk kita mencintai suami orang… kerana itu adalah ketentuan Allah S.W.T. namun apa yang paling penting dalam dunia poligami adalah kejujuran & keiklasan… jujur untuk menyatakan keinginan, iklas untuk menerima beribu kemungkinan… seperti saya yang pernah mengalami situasi ini… pada awal mengetahuinya memang cukup perit dan sangat menyakitkan.. saya berfikir sejenak… mencintai & d cintai itu adalah anugerah… kenapa perlu menyiksa diri?? kenpa perlu membohongi diri untuk membencinya… jika benar suami orang ini mencintai diri kita… kenapa tidak memintanya untuk bersikap jujur…

  67. Nadiyaa berkata:

    Tak salah mencintai suami orang tetapi janganlah berlebih2. kalau dah mampu, baik kawen je. tak payah nak buat dosa lg. si suami pun kenalah bertanggungjawab setelah mempunyai ramai isteri. kena adil saksama. tanggungjawab suami lg besar nak dibandingkan si isteri. kebanyakan suami skrg nie gatal nak isteri ramai tetapi tak boleh buat tanggungjawab.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

