Apabila anak mencuri

ANAK anda menyiapkan kerja rumah tepat pada masanya dan membantu membersihkan meja selepas makan. Tetapi percayakah anda bahawa anak yang sama mungkin mencuri?

Sebelum anda melakukan apa-apa, adalah lebih baik anda mengetahui mengapa si anak mencuri dan bagaimana anda boleh membantu.

Terdapat pelbagai sebab mengapa kanak-kanak atau anak remaja anda mencuri.

*Kanak-kanak adakalanya mengambil barang tanpa memahami ia adalah perbuatan yang salah. Segelintir daripada mereka pula mungkin merasakan terlalu sukar untuk menahan godaan benda yang disukai.

*Anak yang sudah mencecah usia remaja tahu mencuri adalah salah di sisi undang-undang dan diharamkan agama. Tetapi mungkin juga mereka mencuri kerana keseronokan atau mungkin sebab pengaruh rakan sebaya. Ada antara mereka yang percaya mereka tidak akan ditangkap dan tidak kurang juga yang mencuri sebagai tanda memberontak.

Selain itu, terdapat juga sebab yang lebih kompleks mengapa perbuatan itu dilakukan. Ada yang berkemungkinan sengaja berbuat demikian untuk menarik perhatian ibu bapa. Tindakan mereka boleh mencerminkan sesuatu masalah atau tekanan yang dihadapi di sekolah mahupun di rumah.

Dalam sesetengah kes, remaja mencuri bagi membalas dendam terhadap penderaan fizikal yang dialami di rumah. Terdapat juga kes di mana anak remaja mencuri kerana mereka tidak mampu membayar apa yang diperlukan seperti jam berjenama.

Apa sekali pun alasan mereka, ibu bapa perlu mencari punca masalah agar anak anda tidak terjebak dalam kes yang lebih teruk seperti penagihan dadah.

n Apakah yang perlu saya lakukan?

Apabila seseorang anak remaja ditangkap kerana mencuri, ibu bapa perlu mengenal pasti sama ada ia pertama kali dilakukan atau sudah mempunyai rekod yang panjang.

Kepada anak yang lebih kecil, ibu bapa boleh membantu mereka memahami bahawa perbuatan mencuri itu salah. Misalnya, jika anak anda mencuri gula-gula, minta si anak supaya pulangkan kembali kepada tuannya. Tetapi, andainya gula-gula itu sudah dimakan, anda boleh membawa anak kembali ke tempat asal untuk meminta maaf.

Terangkan kepada anak bahawa memulangkan barangan yang telah dicuri adalah satu perbuatan yang mulia.

Apabila anak remaja mencuri, ibu bapa disarankan bersikap lebih tegas ketika menghadapi situasi ini.

Perasaan malu si anak ketika berhadapan dengan perbuatannya sendiri akan memberi pengajaran berguna pada masa akan datang.

Hukuman tambahan khasnya yang melibatkan keadaan fizikal tidak perlu dan kemungkinan akan membuatkan si anak bertambah marah serta bertindak di luar jangkaan.

Ibu bapa perlu ingat bahawa mencuri barang di kedai bukan sekadar kes kecurian biasa yang boleh diakhiri dengan ungkapan maaf. Ia adalah satu perbuatan jenayah yang boleh menjurus kepada akibat teruk seperti dimasukkan ke penjara atau pusat pemulihan juvenil.

Andainya si anak mencuri duit ibu bapanya, dia perlu menerima hukuman sama ada memulangkan wang tersebut atau melakukan kerja-kerja rumah tambahan.

Perlu diingatkan, ibu bapa jangan sesekali ‘mengumpan’ anak dengan sengaja meletakkan wang di merata-rata tempat dengan harapan dapat menangkap perbuatannya.

Tindakan ini boleh menjejaskan kepercayaan antara ibu bapa dan anak.

n Anak terus mencuri

Sekiranya anak masih tidak insaf dan meneruskan niat mencuri, anda sebagai ibu bapa mungkin memerlukan bantuan profesional. Kesalahan yang berulang mungkin memberi petanda kepada sesuatu masalah yang lebih besar.

Satu pertiga daripada juvenil yang ditangkap mencuri barangan di kedai berkata, mereka menghadapi kesukaran untuk menghentikan perbuatan tersebut.

Jadi, adalah penting untuk anak remaja anda memahami mengapa perbuatan mencuri adalah salah dan boleh membawa kesan buruk dalam jangka masa panjang.

Antara mereka yang boleh menghulurkan bantuan untuk membantu anda dan anak menangani masalah ini termasuk:

*Pakar terapi keluarga atau kaunselor.

*Doktor panel keluarga.

*Kaunselor sekolah.

*Badan bukan kerajaan yang mungkin boleh menyediakan maklumat untuk membantu.

Biarpun kebanyakan tindakan mencuri mungkin didorong oleh keperluan atau pengaruh rakan sebaya, dalam sesetengah kes, jarang seseorang berkemungkinan mencuri kerana menghidap kleptomania.

Kleptomania merupakan sejenis gangguan penyakit dan antara punca bagi sebilangan kecil kes yang melibatkan kecurian di kedai. Mereka yang menghidap gangguan ini gagal menepis godaan dan kecenderungan mencuri biarpun nilai objek yang diminati tidak seberapa.

Individu seperti ini biasanya akan membuangkan objek yang dicuri dan turut mengalami gangguan pemakanan serta personaliti yang lain.

Apa sekali pun puncanya, ibu bapa perlu mengambil tindakan segera apabila mendapati perbuatan mencuri si anak sudah mencapai tahap kritikal. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web www.childdevelopmentinfo.com.

3 Responses to Apabila anak mencuri

  1. sangmalam berkata:

    wah bermanfaat sekali ni.makasih banyak ya

  2. saodahajil berkata:

    info sangat membantu..

  3. faridah berkata:

    doa apa yang boleh menyelamatkan anak saya dari terus
    mencuri. anak saya baru berusia 10 tahun merupakan anak
    ke-2 dari 5 beradik. saya dan suami sudah puas menasihat
    kan anak saya ni.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 350 other followers

%d bloggers like this: