Hati terpaut suami orang

MENJADI lumrah masyarakat hanya tahu bercakap tetapi tidak mahu memahami.

Setiap yang berlaku ada sebabnya dan sebahagian daripadanya adalah ujian bagi menguji ketahanan mental dan fizikal manusia dalam mengharungi hidup.

Begitu mukadimah catatan saya minggu ini sebagai pembuka kata kepada kisah yang ingin saya paparkan, kisah seorang gadis yang kini sedang menjalin hubungan dengan suami orang.

Mendengar alasannya mungkin ramai yang mencebik tapi kata empunya diri, tepuk sebelah tangan masakan berbunyi.

Bagi memberi peluang kepada pembaca menilainya dan berkongsi pengalaman, saya catatkan kisah gadis ini yang mahu dikenali sebagai Idayu.

Idayu (bukan nama sebenar), 23, mahu masyarakat tahu bahawa tidak semua gadis yang berkawan dengan suami orang itu dianggap pengikis dan perampas.

“Saya bukan gadis yang lemah lembut dan mempunyai ciri-ciri kewanitaan seperti yang lelaki harapkan sebagai teman hidup. Sikap saya amat kasar dan tidak tahu menjaga adab sopan apabila di khalayak. Tapi sebaik bekerja di syarikat ini saya mula berubah dan punya keyakinan untuk menjadi wanita sejati,’’ katanya.

Lima bulan setelah bekerja di sebuah syarikat korporat di Petaling Jaya, kata Idayu, seorang lelaki dikenali sebagai J cuba mendekatinya.

“Pada permulaannya, J selalu datang ke syarikat saya untuk berurusan dengan pegawai atasan kami. Setiap kali dia berkunjung ke pejabat saya kami hanya berpandangan dan saling melempar senyum.

“Selama tiga bulan itu juga saya merasakan ada perubahan pada diri saya. Hati dan perasaan saya menjadi tidak keruan setiap kali terpandang wajahnya.

“Keinginan untuk berkenalan dengannya semakin hebat. Risik punya risik, saya mendapat khabar J sudah berkahwin dan mempunyai empat orang anak.

“Menariknya pula, J sering bertanya tentang saya kepada para pegawai atasan. Rupanya saya tidak bertepuk sebelah tangan, dia juga suka kepada saya dan ingin berkenalan.

“Dengan bantuan kawan-kawan, J akhirnya dapat menghubungi saya. Mulanya kami hanya mengirim mesej. Selepas itu telefon bertanya khabar. Mungkin Kak Nor bertanya kenapa saya melayannya?

“Jawapannya mudah saja. Saya sunyi sebab tidak ada kawan lelaki. Layanan dia terhadap saya membuka hati saya untuk terus berhubung dengannya,’’ tambah Idayu.

“Perkenalan itu memberi saya harapan bahawa J baik orangnya. Dia tidak mengambil kesempatan ke atas saya. Selalu dia bercerita tentang keletah anak-anaknya apabila kami berbual di telefon. Dia juga pandai menjaga hati saya, tidak menyakiti perasaan saya, walaupun saya selalu buat perangai. Dia cukup tabah dan sabar. Yang paling penting dia pandai buat saya ketawa. Saya bahagia bila dapat mendengar celotehnya. Itu kelebihan yang dimiliki J,’’ ujar Idayu berterus terang.

Namun kata Idayu, jangan salah sangka J tidak pernah memberi kemewahan, malah tidak pernah mengucapkan selamat ulang tahun kepadanya.

“Kami juga tidak pernah keluar berdua. Hanya berpandangan di pejabat, telefon dan bertanya khabar,’’ jelas Idayu.

Tambah Idayu, dia ingin tegaskan bahawa bukan semua gadis muda yang berkawan dengan suami orang itu ingin mengikis.

“Seperti saya, sekadar ingin menumpang kasih. Tidak lebih daripada itu. Belum terniat untuk mengahwininya sehingga ke saat ini. Ada masa, saya rasa bersalah pada isteri dan anak-anaknya. Tetapi saya akui semakin hari hati saya semakin sayang kepadanya. Saya cuba tinggalkan dia dan cari yang lain tetapi lelaki-lelaki bujang di luar sana tidak menghargai saya.

“Mereka tipu dan cuba kikis duit saya, itu lebih menyakitkan hati. Sedangkan bersama J, dia terlalu menjaga hati saya. Dia percayakan saya, malah dia benarkan saya berkawan dengan orang lain yang sesuai untuk saya. Hubungannya itu turut diketahui oleh ibu,’’ kata Idayu.

“Saya tidak pernah berselindung apa-apa daripada ibu malah ibu juga pernah berbual dengan J menerusi telefon. Ibu juga mengatakan J seorang yang baik. Tapi ibu mana yang inginkan anak gadisnya berkawan dengan suami orang, tapi ibu nampak bahagia di mata saya apabila J menelefon mungkin sebab saya satu-satunya anak gadis ibu. Walau marah dia terpaksa telan.

“Kak Nor, saya sebenarnya serba salah. Sama ada hendak tinggalkan J atau meneruskan hubungan dengannya. Apa yang perlu saya lakukan? Saya betul-betul menyayangi dia tetapi setakat ini belum terfikir untuk berkahwin dengannya.

“Adakah saya perosak rumah tangga orang? Saya sendiri tidak tahu macam mana boleh berkawan rapat dengan J. Tolonglah saya selesaikan masalah ini Kak Nor?’’

Kalau anda diberi peluang untuk menjawab pertanyaan Idayu apa yang ingin anda katakan? Tentu kebanyakan anda akan marah dan menasihatinya supaya memutuskan hubungan dengan J.

Tapi Idayu punya alasan sendiri untuk mengekalkan hubungannya lelaki idamannya itu.

Apa pun kerana saya ada peluang memberi komen, saya ingin menasihati Idayu agar menjauhkan diri daripada J sebelum terlambat.

Kalau sehingga saat ini masih belum ada niat untuk berkahwin dengannya, kenapa tidak berundur sebelum dibuai perasaan lebih hebat.

Jika sayangkan J dan ada simpati terhadap isteri dan anak-anaknya, elakkan hubungan ini menjadi lebih serius. Saya percaya Idayu cukup bijak untuk menilai yang mana terbaik untuknya. Jika sekadar J boleh membahagiakan dirinya, saya berkeyakinan Idayu boleh mencari lelaki lain yang boleh memberinya kebahagiaan sehingga ke hujung nyawa.

Buktikan yang anda bukan pengikis dan perampas, Idayu. Jangan menganggu kebahagiaan J dan keluarganya. Ada masa kita perlu melepaskan orang yang kita sayang kembali kepada yang lebih berhak kerana mereka adalah pemiliknya yang sah.

Macam mana sayang sekalipun, hak orang tetap hak orang. Sebagai manusia diri kita ibarat cermin bagi manusia yang lainnya. Jika kita berbudi pekerti baik, maka orang lain akan berlaku serupa kepada kita di mana raga akan tenang dan hati akan damai.

Kepada Idayu berfikirlah dengan waras. Saya tidak nafikan mungkin anda telah mula menyayangi dan mencintai J tapi tidak mahu mengaku. Risiko yang bakal dihadapi juga perlu diambil kira.

Menutup kata, sekadar pesanan: Nikmati hari-hari indah yang hanya akan singgah cuma sekali dalam hidup kita. Seiring dengannya, carilah sesuatu yang dapat mencegah berlakunya penderitaan sebelum penderitaan itu datang singgah dalam hidup kita.

- NORMALA HAMZAH

kaknor@utusan.com.my

Sumber: Utusan Malaysia

68 Responses to Hati terpaut suami orang

  1. rina berkata:

    Saya bukan nak menyokong ataupun membantah. Memangnya untuk pengetahuan Idayu, Suami orang ni memang pandai memainkan peranan, baik hati, carring dan baik macam2 sbb mereka2 ni dah pun melayari kehidupan rumahtangga dan memahami hati budi perempuan. Mana2 perempuan pun akan cair. Pael perempuan dalam tgn lelaki. Tak salah berkawan dan berkahwin dengan laki orang. Kalau la kata kahwin dgn laki org salah mesti Allah dah pun mengharamkan istilah ni bermadu. Maknanya nabi tu salah la. Dan Aisyah tu pun salah. Tapi pada pandangan masyarakat kita tidak dapat menerima keadaan itu. Orang akan ckp perampas dan peruntuh rumahtangga org walaupun isteri pertama mereka bust perangai dan jahat. Keadaan itu sampai bila-bila tak akan berubah. Bukan senang nak melayari hidup berkongsi kasih. Jika mendapat madu yang baik ok lah dik. Kalau dapat madu yg jahat main ilmu hitam merana hidup sampai mati. Pikir la baik2. Sebelum apa2 jadi. itu aja.

  2. ila berkata:

    Idayu, saya merupakan isteri.. suami saya mempunyai hubungan dengan perempuan lain juga. Disini, saya mahu idayu tahu prsaan isteri bila suami ada hubungan dengan orang lain.. idayu,…. sedih hanya allah yang tahu.. tambahan ada anak.. anak terbiar kerana masa ayah dihabiskan dengan perrempuan.. lgpn, sanggupkah idayu b,kongsi kasih.. masa bercinta tak pe la… nanti idayu kena tima yang suami takan bersama dgn idayu sepanjang masa… masa itu, idayu akan tahu… k.. apapun, ila hanya mampu beritahu apa yang ila rasa… tapi percaya lah, hubungan yang sah terjalin jangan diputuskan, dan hubungan yang tak sah dan masih bo. dielak, cuba elakan jika ia memudaratkan hubungan yang sememangnya sah…

    • AYU berkata:

      DAH JODOH DAN APE YG JADI PON DAH TERTULIS DI LUH MAHFUZ,SEBAGAI UMMATNYE KITA PERLU SABAR DENGAN UJIAN,TAK DE SIAPA NAK BERKONGSI KASIH TAPI LAU SUDAH JODOH………

  3. aish.han berkata:

    bukan tak tahu baik buruknya..dah tahu, tapi hati ini kadang-kadang betul-betul degil. sya pun macam idayu juga..tapi itulah..hati.

  4. seri berkata:

    saya dpt memahami idayu krn saya pun berada di tempatnya…dan saya juga memahami perasaan perempuan yg bergelar isteri krn saya jug merupakan seorg perempuan yg tidak mahu haknya dikongsi oleh orglain..

    ttp kadangkala hidup kita ini bkn spt apa yg kita inginkan..sy pasti bkn kehendak idayu utk jatuh cinta kpd suami org…spt pgalaman sy juga..sy cuba menafikan perasaan sy n cuba mgelak drp trs bermain cinta dgn suami org..ttp kita sbnrnya tidak dpt nak menolak takdir jika itu yg sudah tersurat utk kita..bkn niat utk menghancurkan masjid yg sudah terbina ttp cuba utk membina satu lagi masjid di ats tapak yg sama..mgkin di sebalik keburukan yg kita nampak, tersirat byk kebaikan yg kita xnampak…kita hidup di dunia ni hanay sementara n bkn segala2nya hak mutlak kita..

    yg pntg idayu..cubalah beristikharah n minta petunjuk Allah jika itu jalan yg salah n cuma dugaan Dia utk menguji kita..hentikanlah…ttp jika sebaliknya..berdoalah semoga kita dikuatkan iman n diberi ketabahan serta dipermudahkan segala urusan hari kelak..insyaallah kalau niat hati kita ikhlas kerana Allah n bkn kerana nafsu Allah akan beri petunjuknya..wallahualam

  5. mayang berkata:

    Jangan dekati suamiku. tolong lah….

  6. izahani berkata:

    Salam,

    Idayu fikirlah yang terbaik sebelom terlambat. Terlajak perahu boleh diundur tetapi telajak tindakan baik buruk terpaksa tempuhi. Minta petunjuk dari Allah..doa banyak-banyak untuk cari yang terbaik dalam hidup ini. “Sayang ” sampai ke mana adakah jaminan sayang dan cinta itu utk kita bahagia hingga keakhirat..tanya hati, tanya akal pilih yang terbaik. Semoga idayu beroleh satu pilihan yang terbaik. Kaji baik buruk nya setiap tindakan yang bakal dimabil.Kadang yg pahit itu ubat yang manis tu racun.

  7. maz berkata:

    kalau idayu fikir itu adalah terbaik untuk ayu teruskanlah jangan peduli apa orang lain kata. apa yang berlaku akan datang kita tak tahu lagi buat apa nak fikir itu semua.kalau ikut kata orang sebenarnya kita tak akan kemana. orang hanya pandai berkata-kata.perempuan yang mana sanggup bermadu dan berkongsi kasih itulah melambangkan bertapa tamaknya kaum ayu sendiri seolah-olah lelaki itu di cipta untuk mereka seorang.keadilan selalu dipersoalkan tapi siapakah yang menyebabkan lelaki tak adil, perempuan jugakan!.

  8. littlemama berkata:

    Idayu, kalau dah suka sangat dengan laki orang tu, kawin aja dengan dia. Rugi kalau tak kawin dengan orang yang kita suka……lepas tu, kalau dah melangkah, ada apa-apa hal belakang hari, terima aja la……begitulah kehidupan, kalau tak ada masalah tak dinamakan hidup…..pendapat saya, kalau dah cinta tak ada siapa yang dapat mengubah hati tu!

  9. LIZA berkata:

    saya merupakan seorang isteri dan mempunyai 3 org anak.suami saya sekarang sibuk utk berkahwin lagi dgn seorg gadis berumur 20an. saya telah cuma mempertahankan agar suami tidak meneruskan niatnya tapi dia tetap berdegil baginya bagaimana dia menyayangi diri saya begitulah dia sayang pada gadis itu.gadis itu pun telah tahu yg suami saya telah berkahwin dan dia sanggup bermadu.baru-baru ini saya dapat tahu yg mereka telah bermalam di sebuah hotel hancur luluh perasaan saya tapi saya terpaksa relakan sebab saya terlalu sayang pada suami saya kerana beliau menjaga saya dengan baik.saya redha jika suami saya berkahwin lain kalau itu sudah kehendaknya. apakah benar keputusan saya tolonglah! saya benar-benar bingung skrg

    • syasya berkata:

      slam. relakan saja. sbb dari mereka trus buat maksiat? x ke dosa nmanya ? akak bnyk berdoa la.semoga allah tu beri ruang kebahagian akak. x semesti ny klo usband kwen lain, xkn dpt kbahagiaan lagi. yg penting ikhlas hati .

  10. edek berkata:

    SAYA SEORANG SUAMI….Saya bekerja selalu di arah oleh boss utk pergi ke setiap cawangan. Biasanya sya akan duduk 2-3 bulan di setiap cawangan. Ini problemnyer….

    Di setiap cawangan mesti jumpa awek….ada bini org….ada anak dara. Bila hari2 dok jumpo mesti terpaut hati…..

    BAHAYA…

    http://fkrmobile.wetpaint.com/

  11. salmah salleh berkata:

    sepanjang perkahwinan saya selama 25 tahun, berbagai cerita duka dan kecurangan suami terhadap saya. dulu memang saya takut untuk menghadapi situasi suami berlaku curang dan suka berpoya-poya dengan isteri orang dan perempuan lain, tapi setelah menjalani kehidupan bersama selama ini, saya pasrah dan reda dengan perangai suami saya. apa yang pn liza hadapi pernah saya lalui. cuma harapan saya kita sebagai perempuan agar tidak mudah mengalah degan kisah-kisah kecurangan lelaki. tumpukan perhatian kita kepada anak-anak, lupakan sebentar kisah curang suami kita, kuatkan semangat, tabahkan hati dan fikirkanlah bahawa apa yang terjadi akan tuhan limpahkan seribu kenikmatan disebaliknya. insyaallah

  12. Noor berkata:

    Asm..Salam perkenalan semua..

  13. maya berkata:

    betul.. hidup ni kadang tak seperti apa yg kita terpikir. dan saya x pernah terpikir akan jatuh cinta dgn suami orang. Jadi saya faham perasaan idayu.
    Saya juga berusia 23 tahun dan baru memulakan kerjaya. Apa yg sy pikirkan disini, sy mahu tumpukan lebih perhatian sy pada kerjaya, demi membantu keluarga.. Kalau ada jodoh dgn suami orang, sy terima kalau itu ketentuan Nya. Tapi yg penting disisni insyaAllah sy tak lupa sy ingin berjaya dlm kerjaya sy dahulu….

  14. ek ele - azlan berkata:

    bagi yang muda2…..percayalah….criteria2 yang ada pada lelaki bergelar suami org tu
    memang hebat….tapi…kita hidup kena berlaku adil kat org jugak…utk lelaki menjadi
    matang camtu…it take time….dan perlu melalui proses pembelajaran….dan yang paling
    nyata….apa yang di belajar dan di lalui selama ni adalah dgn ister tersayang….

    dan cuba fikir…setelah melalui proses kematangan..pembelajaran….kewangan…sume..
    tiba2 anda sekalian hendak cari jalan short cut amik laki org….memang issue jodoh
    ni Allah yang tentukan….tapi kita yang hidup ni bukan menganga je,,,,kita bleh berusaha…
    dan kearah mana?..kalau ke arah laki org…maknanya..hasil nya memang lah laki org…so ada banyak alternative lain…

    saya ni suami org…dan saya paham sangat apa perasaan isteri2 kalau suami di curi
    org…..dan bende2 camni takyah kita melalui baru nak paham….

    so…titik mula hidup kita dalam satu2 stage tu di rancangkan oleh kita sendiri dgn ketentuan dari Illahi….so rancang lah dengan elok..

    kalau ikut firasat saya….alasan2 yang di landaskan dalam Islam utk berkahwin lagi yang applicable kat Malaysia ni adalah satu je …Nafsu lelaki aje…yang lain…macam ramai
    janda akibat laki mati perang….atau takde lelaki dah…atau nak jaga kesucian apa sume tak berapa applicable kat malaysia ni….

    saya sebagai seorang suami memang tak bleh nak hipokrit….mana tak sedap dapat
    tanah tiga segi baru…..tapi ..apa alasan kita?…gi mahkamah syariah tu…dengar
    apa org lelaki nye alasan…..camni alasan dia….bini tak pandai kemas….bini tak suka
    selalu atas katil…bini tak pandai jaga anak…bini itu…bini ini…..,,herankan….ini aje
    tak betul…

    so kalau ada awek2 yang termakan cite suami2 yang bagi alasan bini dia cam diatas tu..he he…saya bleh gelak je lah….herankan…ada perempuan termakan alasan camtu
    je utk lelaki selak kain korang…aku direct je….ye…sory

    so penyelesaian nye patutnya…bimbing bini…ajar bini…bincang dgn bini….ini
    tak,,,cari perempuan lain….he he…ingat2 lah ye….yang nak jadi bini no 2 tu….silap2
    kalau alasan org lelaki tu cam di atas tu…you may end up jadi maid je lah ye tak…he he

    dan utk awek2….hidup ni pendek je…jangan isi kan dengan kesengsaraan utk diri sendiri dan org lain….

    Salam sume

    • ain berkata:

      saya suka pendapat awk…sy juga pernah alami..suami sy curang dengan kawan baik sendiri…yang sy tatang bagai minyak yg penuh…bkn nak aibkan suami tp mulut dia pun sy yang suapkan hari2…dia tidak bekerja tapi dia menjaga sy dengan penuh kasih syg selama hari ni…tak tahulah dia ikhlas atau tak…tp bila dikhianati suami dan sahabat sendiri…sy terfikir….bkn sy menolak poligami tapi suami sy mmg tak mampu kahwin dua…kalo dia mahu kahwin lain terpaksa lah dia lepaskan sy…dah 16thn kahwin kenapa sekarang baru sy ini diberitahu berbagai kekurangan…tp dr mulut perempuan ketiga…bukan dr mulut suami sendiri…adilkah begitu?…dia kata dia rasa hilang kuasa seorang ketua keluarga kerana urusan sy yg urus…segala keputusan sy yg buat…tp bila sy tnya keputusan dia,dia selalu kata”ikut awk le”skrg ckp mcm tu…lapug sy yg cari rezki menyara keluarga…tentulah sy yang akan mengurusnye…kenapa dia tak sara keluarga dan uruskan keluarga…selama ini…semua sy lakukan utk dia dan anak2….sampai sy tak kisah ape yg sy ade janji dia dan ank2 selesa…patutnye dia yg ade perasaan begitu…layak kah dia berkahwin 2…sedangkan 1 pun dia tak terbela…

  15. kebayan berkata:

    ko tahu ek ele..aku sekarang ni takut nak comment pasal bercinta dengan laki orang ni..pasal aku ada anak dara..minta simpang lah…

  16. kiranto berkata:

    pada MAYA..i’allah dengan tekad anda.. anda
    akan berjaya.. good luck

  17. ek ele berkata:

    kebayan…takpe comment pun…kita org melayu ni selalu ada pepatah tak guna..tu..
    pulang paku buah keras…..oleh sebab pepatah tu,….kita takut nak kupas / berbincang
    pastu…kita kurang ilmu camna nak tangan kalau terjadi kat kita….akibatnya….mereka
    dan keluarga mereka lah merana….

    aku memang direct je…kalau tak betul ..tak betul gak lah…

    aku pun ada gak nanti ni..baru darjah satu….sikit hari tengok lah nanti…tu sebab
    aku suka bincang2 ni,…nanti senang kita ada banyak tips dah…

  18. kamariah berkata:

    ek ele, kebayan…..akak pun x berani nak komen sbb akak pun ada anak dara…

    Klu zaman dulu, kata orang la ye…nak pikat hati suami kena jaga perutnya
    (jaga makan minumnya) tapi zaman sekarang nampaknya ..nak pikat hati suami,
    isteri kena tawan nafsunya… baru suami x cari lain….
    Sori ye….Ini pendapat akak aje…tak sume suami gitu…tapi banyak yg camtu….

  19. ek ele berkata:

    akak…saya ni suami org…betul lah tu rasanya…tapi elok siang2 buat homework
    apa yang laki suka dan tak suka…dan praktikkan….so nanti di kemudian hari tak
    ada alasan alasan bodoh dia kasi bila dah jumpa awek lain…

    dan…saya tak mo hipokrit lah…kalau saya lah cari perempuan lain…memang utk
    bersedap-sedapan aje…takde nye pasal bini tak elok itu ini……senang cite lah kan…

    tapi kita ada faktor2 lain yang perlu di fikirkan……faktor ugama…social dan kewangan..
    dan yang paling utama sekali perasaan bini dan anak2 kita….entahlah….

    …salah satu faktor penting…jangan kasi laki renggang dgn anak2…kalau bleh biar
    dia rapat dan layan budak2 jugak….pasal tu salah satu ikatan kuat rumah tangga…

    ..he he…lagi satu..kalau dgn saya rasa senang aje…hah bini pakai baju tidur jarang hari2 settle lah…ha ha

    • Sudin berkata:

      Betul uh.. bagi bini pakai seksi-seksi da setel. xyah cari perempuan seksi lain kat luar.

      masa dgn duit tuh baik spend utk family. bawak anak gi jalan2, ajar anak. followup prestasi anak kat umah.

      Sesetengah family, ayah kawin dua, anak terabai, rosak akhlak. Tanggung jawab yg sedia ada pun x lepas, xyah nak cari tanggung jawab tambahan.

      Isteri pun, layan2 la suami baik2. seksi2 kat umah. jgn bagi kepala suami serabut. ambik ati suami.

      Bagi sy, isteri sy skang adalah yg terbaik. setiap langkah sy kat muka bumi Allah nih adalah doa sy utk kebaikan dan kesejahteraan isteri sy dan keluarga sy.

      • Abgsyg berkata:

        Betul tu Sudin. Buat ape nak beli PC baru kalau PC lama masih elok dan masih boleh digunakan lagi kan?. Upgrad aje PC tu untuk tingkatkan performancenye… subhanAllah.

  20. aida berkata:

    HATI TERPAUT SUAMI ORANG…. hmmm aku ler tu….. kau orng para suami… suka x kalau di cintai isteri kawan sendiri,,, bangga ?rasa kau org lebih hero dari kawan sendiri ? test market je? …. aku rasa sebelum aku sukakan suami org tu, aku di usik2 dari tahun 2003 lagi… baru 2008 ni jadi… maknanya lelaki ler yang mulakan…. dari lelaki yg kat rumah suka cari pasal, dan lelaki yang kat luar sana yg memang tunggu peluang… tpi org lelaki kat blog ni OK …. hmmmmmm

  21. mieee berkata:

    assalammualiakum sume…..
    sbnarnya bkn mudah nak harungi ari2 yg mdtg tanpa kita msg2 ketahui bahagian masing2.Sebnarnya,sume anak dara pasti pernah alami situasi macam idayu kalu x sama2 saling mcintai,mgkin laki org ni ngorat kita….ada gak yg da tlanjur entah berapa kali tp still x kawin2,alasan laki org ni mudah…sabar!Masalahnya,anak dara mcm kita ni x myabar,kalu da cinta da x de perasaan kesian kat bina laki tu sbliknya myampah (bkn sume) & sanggup bkorban apa saja utk idup bsama laki org tu tp ksudahannya ttp tiada krn isteri ptama ttp ptama & laki org ni bkn nak bsungguh pun kawin dgn anak dara,nak madu je,abis madu sepah dibuang lagi2 lah kalu free…..virgin lagi tue,kalu pnh tlanjur dgn mana2 pak we baru turn laki org,lagi laki org suka…sbb x perlu nak btgjwab.Anak dara ni lak….bila da tau laki org,nak bkawan konon,x per anggap mcm abg angkat,tempat mrujuk kalu gaduh dgn pak we….then mulalah laki org ni main peranan,”isteri malas,x layan dgn baik,mcm2 ada”then anak dara dengar…mula2 simpati,lama2 jatuh ati…parah!!!
    Pada sume kaumku…….walu bkn sume laki org jahat,tapi itu bkn alasan utk kalian mdekati diri dgn laki org,mmg x ada kesudahan yg pasti kerana perlu mnunggu janji2 kosong,bdasarkan pgalaman ku yg pnah gak jatuh ati gila2 kat laki org…….mujurlah aku tarik diri,mcm2 aku buat utk mlupakan juga mninggalkan dia,bkn mudah…CINTA….mmg tiada ksudahan,walu mcmmana aku nak bkorban,alasan dia mudah…x sanggup nak tinggalkan anak2,walu kita setuju utk hidup bmadu,alasan lagi dia x mampu…..sumenya kata2 palsu….aku terumbang ambing bawa diri,dia x ambil tau pun….pendek kata & kesudahannya…dia msh bsama bini & anak2 dia.
    Hampir 2 thn aku mnunggu dia tunaikan janji,krn bosan mnunggu,aku pnh dtg direct jumpa bini dia,depan anak2 dia,tanya dia depan bini dia,kaku dia,x berani nak cakap apa,”Salah abg,awak bdua x salah”.Bayangkanlah perasaan aku ketika itu…..aku bkawan & bcinta dgn dia sbb ptama krn kasihan mdengar dia kecewa dgn bini dia,rmtgga dia,dia bgtau bini dia x pnh masak,suka pukul anak2,kalu p shooping,dia lak mcm org bodoh sbb kena teman sambil jinjing brg2..masa dia ceta aku bayangkan..betapa kesiannya….start bcinta dgn dia,setiap minit mesti call aku,bil telefon dia pnh cecah rm2500+++ sebulan,aku pnh tengok bil dia..tgh anggau gak kot kat aku…masa tue sume ye indah2 belaka,aku hampir2 tlupa dgn sapa aku bcinta,juga tlupa asal usul serta maha penciptaku…Bila teringat pengalaman itu,aku benar2 rasa bdosa…..tapi alhamdulilah…aku da bertaubat nasuha,minta dijauhkan diriku,keturunan ku dr sume dugaan yg pnh mnimpaku.Syukur..aku sempat btaubat krn aku pcaya,ada hikmah disebaliknya…..
    Sume kaum2ku……kita x muda selalu,tiba masanya kita bakal kawin,bakal ada rmtga sendiri,ari ni kita dpt org yg kita nak (hak org lain),esok lusa org lain pulak yg rampas dr kita,kita gak x bule nak patah balik kalu da pilih jadi madu(da sah kawin)..baik kita undur diri drpd biar ati mnanggung bebanan cemburu,iri ati,dengki sesama kaum kita gak….lumrah kehidupan,nak sesuatu kena korban sesuatu,nak ketenangan kena korban laki org…sebenarnya berbaloi,jadikan sume pgalaman pgajaran & panduan dlm kita mjlni ari2 yg blalu…
    Kepada isteri2…..jagalah suami kalian baik2,cuba2lah stsa selalu bkongsi & btanya apa kkurangan yg perlu ditambah & kelebihan yg perlu dikurang
    Kepada suami2…isteri & anak2 adalah amanah Allah yg plg bnilai..jadi hargailah pasangan anda walupun lps isteri mlahirkan badan gemuk,bantu dia diet,kalu muka serabai,antar dia p pusat kecantikan & spa…..insyaallah….jgn kacau anak dara org krn x mustahil 1 ari nanti org lain pulak buat anak dara anda,jgn ambik kesempatan kat anak dara org walu da tlanjur sekalipun dgn bekas pak we,jgn nak numpang sekaki lak meratah tubuh badannya….x selamanya seronok…ingat…anak2 kamu,adik2 perempuan kamu,mak cik2 kamu juga keturunan,x mgkin kamu terlepas dr dosa2 kamu…..
    Semoga kita sama2 mdpt pgajaran & panduan diatas semua kisah2 kehidupan ini. Tiada yg hendak dibanggakan krn kita sbenarnya gagal dgn ujian Allah krn nafsu mgatasi iman yg kita nipis…..pendek kata,bcinta dgn hak org adalah pkara sia2…..fikir2kanlah & renung2kanlah diri kita,ibadah & amalan kita juga gerak geri & tingkahlaku kita….siapa kita???

  22. hai369in berkata:

    pd sy lau x btepuk sblh tgn x bunyi..ikutkan lau dh tau suami org g lyn buat ape..bgtahu trus trg ‘AKU X SKE NK LAYAN SUAMI ORG N JAGA ANAK BINI D RUMAH BAIK2..kdg2 owg lelaki ni lupe dri bla dpt tgk pompuan dahi licin..kpd yg ada kekasih gelap n dpt tinggalkan aku respek kt hang..coz bla kta suke sgt amik hak owg, allah swt akan tunjukan blik..msa tu nk mkn pun rs mcm ada btu jer kt kepala..sedarlah wahai kaum hawa..org bujang byk kt lua..jgn suke kebas hak owg…

    • AYU berkata:

      ALA LAU SUDAH JODOH NAK WAT CMNER?KITA HIDUP BKLN MENONGKAT LANGIT

      • KURT berkata:

        BETUL. JODOH AKAN TETAP JODOH. KALAU TAK, TAKKAN ADA ISTILAH BERMADU. TERIMA SAJALAH, SUAMI BUKAN HAK MILIK KEKAL SEORANG WANITA. JANGAN TERLALU TAMAK TUK MEMILIKI SUAMI.

      • fifi berkata:

        nk bls tuk kurt sbnrnya tp xde part balas
        so reply bwh ayu
        yup stuju ngan kurt
        cinta kpd Allah lebih abadi drp cinta kpd manusia
        suami bkn milik kekal isteri
        bserahlah kpd NYa sekiranya kita diuji sebegini: suami xsdr diri b’affair ngan anak dara yg gatal!

  23. Shiro2009 berkata:

    saya sendiri kini mengalami pekara yang sama wlapn sy hnya berumur 24 tahun sedangkan bos sy itu berusia 30+. Sejak dulu lagi sy mmg tak suka dan tak akan terpikat dengan mana2 suami org (bos) tetapi hati dan perasaan ini sesuatu yang “unik”.saya sndiri tak slhkan sesiapa tp sy juga seorg insan yang akan bergelar isteri satu hari nanti dan saya paham..tapi sya bersyukur bos saya tidak mengambil kesempatan terhadap perasaan yg ada di hati saya.kata pepatah “tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi”.

  24. AYU berkata:

    SEBENARNYE ALLAH TU TAHU APE YG TERBAIK UNTUK UMMATNYER,JGN KITA MENAFIKAN HAK ALLAH…SEMUA ORG TAK INGIN HIDUP BERMADU TAPI,..
    DAH ITU TAKDIR N JANJI ALLAH..
    U ALL SENDIRI PIKIR LERRR

  25. nikifrt berkata:

    berhati2 hatilah dengan lelaki yang pandai berkata2 dan manis sekali tuturnya…. selalunya ada maksud yang tersirat dari awal lagi…
    lelaki yang benar2 bertanggungjawab pada rumahtangganya, isterinya, anak2nya, tidak akan mempunyai masa, ruang akal dan ruang emosi berlebihan untuk dikongsi kongsikan dengan wanita lain… ruang akalnya sudah cukup tersusun dan penuh dengan tanggungjawab mendidik isteri, anak2, membina masa depan, dan beruasaha keras untuk menjadi hamba allah yang terbaik dimuka bumi… betul… masa yang ada hanya cukup untuk berehat dan tido… selebihnya penuh dengan tanggungjawab termasuklah tanggungjawab bergurau senda dengan isteri, anak2, mendengar luahan isteri, omelan anak2, bercerita mengenai hari persekolahan mereka etc etc…

    can u imagine that ? itulah rutin sebenar seorang suami yang betul2 menjalankan tanggungjawab nya sebagai suami yang sebenar…

    kalau anda terjumpa suami yang terlebih2 masa, berborak kosong, bergesel2 dgn anda tu maknanya adalah tanggungjawabnya yang sedang diabaikan di rumah itu…fikirlah sendiri suami macam mana anda sedang berhadapan ketika itu…. permata kah ? hampas kah ? womennnnnn out there!! OPEN UR EYES please ! dont put urself that low…

    menjadi suami, adalah amanah Allah, tugas dan tanggungjawab berat yang perlu dipikul, bukan untuk dibuat main… bukan untuk bergesel2 dengan wanita lain…walhal sekalipun alasan mencari wanita lain ialah kerana isterinya tidak sempurna, maka, kalau dia betul2 ikhlas, maka padalah tanggungjawabnya juga untuk mendidik isterinya pula, belum kira lagi mendidik anak2 yang bagai kain putih tu… perlu diajar sembahyang, mengaji, tatasusila, adab sopan, matematik, sains, membaca, mengira… errrr… ada masa ke nak menggatal cik abang oi ?

    so, fikir sendiri lah…

    masa bercinta 100% tidak sama dengan masa berumahtangga… bila dah hidup sekali, baru tahu dan nampak semua belangnya nanti…. tunggu dan lihatlah sendiri!

    good luck!

    • fifi berkata:

      yup, standed jek alasan bini xlyn… peh da suma keje bini yg buat. ingat bini ni robot?

      tlg2 la bini kt umah tu suami oiii.. bru bini bley lyn uols tiptop punya. ni spenda kotor pon nk dkutip, sudah dibsuh dijemur pulak. tlg angkat pon tidak tahu2 sudah tsedia dlipat dlm almari…

      lum kira keja umah yg laen anak lg, keje opis lg…
      masa bcinta mmg la pakwe ni ringan tulang

      hehehee ni skdr cth yg blaku d sekeliling ai

    • KAMAL berkata:

      nikirf.. I really agree wif u.. Leleki dan perempuan yg “kurang intelektual” @ bodoh @ x tajam pemikiran byk membuat kesalahan dgn isu poligami.. Ayuh! luangkan masa didik anak dgn betul.. Lelaki yg masih mempunyai masa mengorat perempuan lain selain isteri nya memang lelaki jahanam.. Masa untuk didik anak mane wahai lelaki?? Mreka bukan binatang wahai lelaki.. Bina matlamat untuk anak dan kaluarga yg ada!!

  26. Budans berkata:

    salam semua
    Kalau dh takdir bertemu dgn suami org teruskan niat..
    sudah tertulis… sama2 dpt nikmat di dunia n akhirat.
    payung emas beb… di dunia nie hanya sementara.. akhirat kekal jua… jgn tamak haloba.. suami bkn kepunyaan kita …kepunyaan Allah… allahuakhbar…

    • fifi berkata:

      setau aku yg cetek ilmu ni, pyg emas tu istilah kita jek.. tidak disebut d dlm al-quran ataupun mana2 hadis.. wallahualam..

  27. hanis berkata:

    bagi aku senang je,ape yang tuhan kata xsalah disisi agama itu adalah yang terbaik,kadang2 manusia ni benda yang dibolehkn dia menafikan,tapi benda yang tak boleh dia mengiakan,byk contoh2,ikutan budaya barat,kata orang sekarang biasa la TREND skrg, tapi bila orang kawin dengan suami orang,kata jahat,pengikis,dan mcm2 lagi,sedarkah anda seperti katakn apa yg tuhan kata bolh itu salah???xtakut kah korang semua dicop mengubah perintah tuhan???bagi aku kita diatas dunia ni cuma pelakon yg melakonkn skrip yg telah tertulis,jadi terima@redha sj dgn ape yg berlaku,skrip telah tertulis,director hanya satu iaitu allah s.w.t,mmg xdinafikan kita sbg perempuan akan rasa sakit bila org atau benda yg kita sayang diambil orang,tpi fikirlah anda wahai kaum hawa,anda sebenarnya orang2 yg dipilih oleh tuhan utk memberi keistimewaan kpd anda…sepatutnya anda redha dgn segala yang berlaku..bila anda redha anda akn rasa lebih tenang,kerana tuhan sentiasa merahmati anda.

    • fifi berkata:

      hmmm… yg suami nk kawen lebey dr 1 tu ne adil ek… zaman rasul dulu dia bkn kwen ngn anak dara pon kec aisyah. semua if xsalah is mak jan. sbb nk jg status dpa spy x dfitnah.

      whereas kt mesia ni poligami disalahgunakan. adil pon bkn dr segi duit jek.. adil ni besar maksudnyer. klu si jantan ni mampu blaku adil, well go ahead. if xmampu… cermin2 la diri tu!

  28. elly _ain 26 berkata:

    kepada semua…kat sini elly nak kongsi cerita…setiap apa benda kita kena redo…sebab saya juga wanita…ini cerita dah lama pada awal nya saya seorang yang kuat cemburu..dan pada satu hari saya dapat tahu suami saya ada layan seorang perempuan ..dan saya cuba untuk pisah kan mereka..tapi tak berjaya ..akhir nay saya da satu malam saya buat sembahyang hajad selama tiga malam..dan apa yang saya minta ya allah ya tuhan ku ulah maha pergasih lagi maha adl lagi maha berkuasa bantu ni lah hamba mu ini norelly binti shharin..jika suami ku…ingin kawin lain kau beri kan nya jidoh yang terbaik untuk nya..ya allah ya tuhan ku kau kunci kan lah hati ku perasan cemburu ku dan kau beri kan aku kesabaran dan kekuatan untuk ku tempuhi di masa akan datang engkau lah maha pegasih pendengar ,maha adl lagi maha kuasa..dan hari seterus nya saya masih tak boleh terima ..saya berkata abang ampun akn segala dosa dosa saya dunia akhrat dan halal kan makan dan minum saya andai kata besok pagi dan selama nya saya masih ada aku bersumpah dgn nama allah ber saksi kan alquran saya akan kawin kan awak dengan orang lain sebelum saya pejam..kan mata…so selepas tiga bualan saya tenang dan tiada perasan cemburu..lagi pada diri sayadan suami saya pernah bercinta mana mana perempuan bila nak kawain tak jadi alasan tak sanggup nak ambil hak saya,ada yang cakap tak sanggup jaga anak ,tak sanggup berkongsi kasih..hanya seorang aje..tapi suami macam tak suka..tu lah bagi saya pada mula kalau saya cite kat semua orang yang suri2rumah dorang cakap saya dah gila kot ada yang cakap saya ni bangang kot dah dapat laki pergawai apa yang kau nak..bodoh betul itu lah hujah han orang pada saya..sampai ..apa yang saya nak cakap kita tak boleh sangka yang buruk kat seseorang tu…setiap apa yang belaku mesti ada ikmah nya..danorang yang pernah cakp kan saya tru pun suami nya dah kawin lain…tapi bagi saya …bagus juga..sebab dia cepat melatah..saya nak bagi tahu semua lah sumpah pada manusia boleh gelak2 sumpah pada allah ada tak yang boleh lawan..bagi saya setiap apa kita redo..kalau minta baik baik lah jadi nya..klu minta jahat jahat lah jadi nya…yang baik tu datang nya dari pada allah yang jahat itu datang nya dari pada syaitan yang lemah tu dari pada diri kita sendiri….dan nak bg idea kalau suami nak kawin cuba cakap mampu ke …awak tya mampu.. ke perempuan tu dudk serumah.. kalau mampu on aje lah pasti kan hak awak anak dah ada dan kita nak madu pun biar yang sebaya..baru aman ..jgn tua sangat jgn muda sangat…yang sedang2 macam kita..dan wanita mana kah yang sanggup bermadu sebenar nya wanita ni ada persaan tamak dan hiri hati biasa lah tu..tapi kepada yang bermadu kena lah fikir sumi kita suami dia juga yang isteri muda ..kena ingat suami kita ibarat ada dua sayap ke kiri dan ke kanan kita kena lah adil juga kena ingat kan tanggung jawab suami kalau tak senget sebelah nanti ….pada suami ingat tanggung jawab pada anak jangan kita abai kan jawab lah kemudian hari timbang kati kena lah pasti kan berfungsi k.bagi yang bermadu buang kan lah sifat sifat syaitan tak rugi kalau kita bersabar..ingat kalau nak menyalak macam anjing je memang tak aman..allah tu tidak zalim..yang zalim ni manusia tidak reti bersyukur…apa yang ada..dan kalau itu dah takdir tuhan dah tertulis redo aje lah..ok lah sampai kat sini aje lah ..fikir-fikir lah sendiriapa yang penting niat..dan belajar erti bersyukur dan redo ..kehendak allah

  29. elly _ain 26 berkata:

    apa yang penting pada semua izin kan aje elak kan dari pada buat maksiat …elok lah kawin ..itu yang utama adil dan tahu agama …dan berserah pada allah
    doa itu penting

  30. elly _ain 26 berkata:

    sayang isteri yang hakiki apa bila suami akwin lain dia masih taat pada suami nya…dan tidak menyalak macam anjing..itu masih bersama..

  31. emma berkata:

    bagi pendapat saya….

    kalo suami nak kawin beri saja… tapi kalo segi kewangan dia pun kita yang support… suruh dia pikir btol2… supaya kita di beri nafkah secukupnya… lagipun kalo g jab agama islam.. kena tgk gak gaji suami berapa..anak berapa.. bila dah lulus… baru leh kawin lain… (kalo saya tersilap info tolong perbetulkan yea)

    kalo tak ikut prosedur.. tu yang kes kawin kat siam tu… kalo kita tak benar dia kawin nnt mcm2 masalah… zina dll…

    bagi wanita2 yang baru nak berjinak2 dengan suami orang… pikir kan btol2… supaya tdk menyesal kemudian…

    tgk gaji dia berapa… kalo gaji besar ok la.. kalo makan kiter yang belanja… paham2 la..

    tgk dia ada minta pinjam duit tak? (jenis mengikis)

    dia berterus terang tak status dia awal2? (takut jenis penipu)

    dia burukkan isteri dia tak? (nnt dia boleh burukkan awak juga)

    dia ada anak tak? (mana tahu kot isteri tak leh bg anak ke..)

    dia sembahyang tak? (hubungan dgn Allah baik.. dgn kita pun insyaallah la..)

    tapi.. cinta itu butakan? selepas kawin baru mata boleh terang… nampak macam2 keburukan…

    kawin dengan bujang pun banyak masalah.. kawin laki orang pun sama… (spesis lelaki la katakan)

    tapi kita tak boleh nak tolak hukum Allah… berdosa…mmg lelaki boleh kawin 4! tapi bersyarat… bkn kawin nak seronok semata2.. nabi kita pun kawin sebab menolong nak tolong golongan janda dan bukan kerana nafsu pun.. supaya ada tmpt bergantung… bkn macam lelaki hari ini…nak cari yang kaki masjid susah sangat! tapi kaki judi, kaki botol, clubbing mmg banyak…

    jangan tangkap muat jer adik2… ni melibatkan masa hadapan…

    masa cinta sedang berbunga memang semua wangi.. tapi lepas tu busuk kalah tahi..!

    hehehe… sekadar pendapat…

  32. elly _ain 26 berkata:

    kepada eman minta maaf lah kalu elly cakap emma seperti orang putus harapan …je..ye betul sebanyak sedikit pendapat awak tu tapi…saya nak cakap sikit kalau kita nak suami yang kuat iman nya cari yang selalu jejak kan kaki ke masjid kalau kita pergi ke pusat hiburan ..kaki botol cabing…mana nak dapat yang kaki masjid..ye lah kan sitiap apa dengan niat kalau nak baik baik lah jadi nya…tapi entah lah setiap orang pendapat tak sama…rambut sama hitam hati warna warni…soory lah kalau kak comen kalu bab pergi makamah pasal …rasa takcukup nafkah itu hak masing2 ada juga yang bergaji rendah kawin 4 tapi apa tindakan makamah kalau orang tu minta cerai cerai lah..hakim..kalau dah tak boleh di selamat kan lagi istana nya..dan apa yang akan terjadi pada isteri pertama kalau kita letakkan anak kita 12 bagi yang kejaya ok lah bagi yang makan tido ye apa akan terjadi pada anak2 dan mula lah salah kan suami ..dan suami salah kan isteri ..anak jadi jahat kaki botol kaki,jantan dan macam macam hilang nya aklak ..adan agam..melayu je islam tidak.. oarang lelaki kita tidak boleh buat dia seperti kerbau pergi sawah meraka juga tahu dan boleh menilai kan kadang kala kita sebagi wanita tau isteri tidak tahu dan nampak di mana kelemahan diri kita …contoh kalau suami balik rumah bersepah anak merayau dan amacam2 lagi mana tak terkanan…bukan nya hati wanita aje ada taman …dan suami pun ada hanya kita tak nampak..apa apa pun pikir lah sendiri jangan fikir tak sanggup kongsi fikir kasih sayang anak tak banyak pun secebis pun cukup lah untuk mereka terus kan hidup tampa tekanan ..ambil hati anak setiap kerputusan pandang muaka anak…kepada ema kak juga berusia muda anak 2 walau pun abang kini masih bersama akak …tapi benda camtu kak dah belajar redo..kerana kita telalu sayang..kan ntya dan salah satu sebab punca penceraian masa depan terpaksa tempuh tinggal kan cita_cita untuk menjadi seorang loyer tp tak dapat jadi loyer perguam pun takpe jadi lah loyer buruk..he..he..ok sampai kat sini nak balas

  33. atul berkata:

    Xyah la ngada2 nk lyan prasaan cinta tu..llaki sblm kwin mmg la pijak smut x mati, tmbh2 laki org lg la pndai mmancing..Kena ingat, Nabi dlu xpnh madu kan isteri prtama nya..Saidatina Khatijah da wafat br la Nabi bpoligami itu pn ngn janda2 yg rmai anak & anak dara sorg (Aisyah), itu pn atas printah Allah sbb ktajamannya mngingat hadis2..sudah lah bjuta llaki kt luar sna tu..saja je nk cr msalah..

  34. sayang berkata:

    berpoligamilah dengan alasan yg benar2 munasabah…

    bgi si gadis pula..berusaha la supaya mencari lelaki yg bujang terlebih dahulu..

  35. madu no2 berkata:

    emm.. tak payah lah nak cari pasal ngan laki org.Perasaan kecewa dan sakit hati berkongsi laki tu lagi parah ngan apa yang kau org alami sekarang ni, ia itu angau ngannya .

  36. ummi berkata:

    salam.. jgn di cari masalah, laki org jgn dicari cuba benda ni jadi dekat korang apa korang rasa.. aku dh masak dh dengn cerita laki org ni, menympah pon ada yang pompuan x mula, yang laki plak mula, kalu laki dia pompuan cari pasal, bila laki fed-up cari lain mulalah nak buat gila. ermm yang si laki pon satu bini dh cukup baik dekat umah pgi lagi cari lain, mana jnji2 sebelum kawen sehidup semati, hidup smpai akhir hayat? hampeh ja semua… ermm jgn tipu diri sendiri kau dh berjnji t jnji ni kalu x tunai akan makan diri sendiri… mcm kena makan sumpah.. ko jgn yang si pompun ni tolong2 lah jaga laki elok2 jgn dok melawan ikut kata hati sendiri, lelaki ni ada kuasa veto yang kita sendiri x leh tahu nasib kita kelak kalu mereka gunakan kuasa itu, yang mana kita akan berpisah selamanya. udah2 lah dengan apa yang ada bersyukur sebb dapat suami , syukur sebb dapat isteri, klau isteri x cukup baik peranan si suami adalah memdidik si isteri untuk menjadi yang terbaik. si suami kalu x cukup baik isteri cari altenatif untuk jadikan si suami sebagai yang terbaik.. susah payah kumpul duit nak kawen last2 bercerai, pasang lagi satu, banyak sangat ker duit sampai nak nikah 2,3.. klau bnyak sangat sedekah jer pada yang kurang berkemampuan… kalu dah x nak , ramai lagi yang nak kawen tp x cukup duit smpai bt zina dan buang anak, so bagi duit tu dekat diorang untuk kepentingan berkahwin, x ker kita mencegah zina. dah dapat pahala… hey kenapa lah kita tidak beringt sesama sendiri, mmg lah benda ni x jd pada diri saya tp cuba selami diri org yang mengalaminya, apa yang diorang rasa… cayokk

  37. Azura berkata:

    Kalau si lelaki boleh curang pada isteri,,, fikirlah sendiri apa terjadi pada diri awak bila dah kahwin dengan orang macamtu… Tak Mustahil dia akan lakukan benda yang sama pada awak.

    Ingatlah bahawa doa orang teraniaya itu sangat makbul. Awak melukakan hati seorang isteri. Kalaulah mengganggu tunang orang dah berdosa besar,, apatah lagi mengganggu suami atau isteri orang hingga bergegar masjid yang dibina…sudah tentu dosanya lebih besar lagi. Jangan hanya melayan perasaan sendiri tanpa memikirkan dosa pahala.

    Orang yang menyakiti hati saudara muslimnya yang lain dan mengambil hak muslim lain, bila meninggal rohnya akan tergantung bukan di langit atau di bumi sehingga saudaranya itu memaafkannya.. fikirlah sendiri. wasalam

  38. perogolmalam berkata:

    dah kejadian biasa ajerr..kalo laki curang bergomol dgn bini orang anak dara sunti kerr…kee tak lah tampak season sangat..atau tak kan perut naik mengembong..macam pompuan tampak aligtmen lali.. apa tah lagi kalo perut dah buncit..kereta api leh masuk..sapu dan bedal ajerr..koboq masing2 sediri tanggong..

  39. arjuna berkata:

    Suami bukan milik isteri…suami milik Allah..anak milik Allah…harta milik Allah…Masa milik Allah…semua akan ditanya….
    Jadi tiada istilah “suami orang”….
    Pendapat suami hanya untuk satu isteri…pendangan tidak bertamadun….
    Tetapi suami akan ditanya tanggungjawab…
    Perasaan cemburu adalah sifat sahabiah radiollahuanhu…rasa cemburu ada sifat wanita yg telah Allah taala redo…
    Belajar berkongsi…jgn musuhi kaum yg sama…
    Sebab tak semua lelaki jahat…dan tak semua wanita jahat…
    kalau suami nak berpoligami…jgn melatah….kenal wanita itu…
    Poligami walau ditentang macammana pun tidak akan terhapus sampai kiamat….
    wanita belajar sifat berkongsi….redo suami..redo Allah….tapi bagi suami yg soleh…
    Bukan soleh macam nabi…sebab nabi maksum….tapi belajar jadi soleh….
    Wanita…syurga adalah target kita…dunia 60 70 tahun….redo Allah matlamat kita

  40. arjuna berkata:

    Kalau saya jadi wanita…..sy nak cari suami yg soleh…amalkan agama..amalkan sunnah…
    Saya nak beranak banyak banyak….biar banyak dosa terhapus…
    Bila suami saya nak kahwin lagi…sy akan izinkan dgn senyuman…sebab disitu ada tarbiah…ada pengampunan ada redo Tuhan…
    Sy nak cari redo Tuhan….
    Kalau kita berlaku baik pada suami….anak2 dan Allah…Allah akan balas yg terbaik…
    AKu riddukan syurga….
    Kalau amalan solat..puasa…tadarus Alquran…nak dikirakan…berapalah banyak sangat…..
    tapi bila sy mengabdikan diri pd suami kerana Allah….pahala mencurah curah..
    Tapi saya lelaki….
    banyak tanggungjawab…banyak akan ditanya oleh Allah….aku takut….
    Wahai wanita…kamu beruntung….

  41. boyapatahgigi berkata:

    tanya die kalo die sudi go ahead..kalo aku ado siti ko mah ko jah ko sanggup nak serah diri aku terima aje..sedap sedap..tapie harus ingat bertepok sobolah tangei ini..amat bahayo..aku dulu ado pompuan terpaut dgn akaku..aku terime bulat ..tambah lak dio ado segalo galo nyo..aku tarah cukup2.. buli dia gasak wang die..benda die aku tojah puas puas..ado siok nye..last last aku kawin lak dgn makwe jambu..yg suka toreh pokek aku lak..selalu menhiris perasaan hatie ku pulak..adoi yg pertama tadi lak aku selalu abaikan die ..kesedehan pilu selalu…makan hatie berulam jantung..

  42. lan berkata:

    kalo john mampu nak menjelajah di waktu malam tak renti2 okey laa..kalo setakat 1-2 minute rentikan nak pasang port lebeh drp satu.. kalo diri sendiri pun soru selalu miss ..jangan nak meranakan anak orang…melainkan die tak kesah..kawin dua tiga inie mula2 ok tapi bila umor meningkat bermasalah lak..

  43. KAMAL berkata:

    Sayang sekali, inilah nasib bangsaku.. Terkongkong dgn masalah poligami.. Intelektual bangsa lain sudah maju ke depan, kita kebelakang dgn masalah kekeluargaan.. Kesan terhadap anak2 yg “bapa mereka tidak ikut syariat berpoligami tetapi nak jugak” sgt ketara.. Di malaysia, kajian telah banyak dilakukan menunjuk terlalu banyak kesan negatif drp amalan poligami oleh lelaki2 melayu.. Mereka ini sebenarnya golongan yg haram berpoligami kerana banyak memberi kemudaratan kepada org lain dan merekalah antara golongan yg meruntuhkan masyarakat islam.. Hikmah dan kebaikan poligami hanya diperolehi oleh golongan lelaki tertentu sahaja, dan drp lelaki yg sebetulnya layak inilah yg banyak mengembangkan zuriat dalam keluarga mereka dan memberi kebaikan kepada masyarakat islam.. Ingat lah, lelaki yg tidak layak berpoligami adalah haram kerana banyak dikhuatiri mendatangkan keburukan yg amat ketara kepada masyarakat.. Lelaki yg mempemainkan isu ini, sbnrnya kamu golongan yg sedang meruntuhkan institusi masyarakat Islam.. Ya allah lindungi kami semua drpd musibah ini.. Ku harap bangsa ku maju ke depan dgn pemikiran yg tajam..

    -LELAKI PEMERHATI-

  44. mem berkata:

    solat istiqarah n sentiasa berdoa kepada Allah.. dia Maha Mengetahui.. setiap kejadian semua atas kehendak dariNYA… saya tidak menyokong perbuatan kamu betol ataupun salah… dan apa yang terjadi bukan kehendak kita…. fikir2kan lah..

  45. mohktar berkata:

    Viazome ake ke ubat ni nak bagi isteri i kuak ckit skesnya….i ni jenis kuat isteri xkuat…sape pernah try ubat ni?

  46. Miss Zara berkata:

    hi.

    ini pendapat peribadi saya. saya juga berteman baik dengan suami orang. terkadang, bila melihat wanita muda bersama dengan suami orang, masyarakat terus pentafsir – perampas, pengikis & perempuan miang. padahal ia semua terletak dihati kita. jika niat kita baik, jadinya, baik. kalau kita niat nak merampas, buruklah jadinya. sometimes, ia bukan “hubungan” tetapi persahabatan dan kadang kadang si lelaki belajar jadi baik dengan wanita lain berbanding isteri sendiri. as long as bukan SEKS menjadi topik utama, itu merupakan perhubungan yang sihat. pandai pandailah menjaga maruah diri. meskipun tidak bercinta dengan suami orang sekalipun, bersama dengan “bujang” pun boleh jadi masalah. yang penting niat dihati.

  47. senyum berkata:

    aku dah setahun bertunang tp rupanya aku baru tahu dia menjalinkan hubungan dengan janda muda. Depan aku memang pijak semut pun tak mati. Tapi apabila dah pecah tembelang baru dia mintak maaf dan berjanji takkan curang lagi. Ingat aku boleh percaya ke? dalam hati aku sekarang ni aku rasa nak balas dendam je apa yang dia dah buat kat aku. Sebab tu aku bukak lagi ruang dlm hati aku ni untuk lelaki lain. akhirnya aku jatuh cinta dengan pelanggan aku iaitu suami orang. Aku tak mintak nak jatuh cinta dgn suami orang tapi setiap hari dia datang denagan senyuman aku jadi cair.aku buntu. aku dah curang dgn tunang aku sebab dia penah curang jugak. tp aku tak boleh lupakan suami orang ni. semua orang yang tak mengalami takkan rasa apa yang aku rasa. korang ckp senang putuskan hubungan,jgn kacau suami orang.CAKAP MEMANG SENANG.

  48. zali berkata:

    bila suami kawin lagi satu..salahkan suami..apa salahnya suami kawin satu lagi..kan islam benarkan suami kawin lebih dari satu..yang tak boleh ialah isteri kawin 2..kenapa nak langgar undang2 islam..wanita islam kena terima hakikat ini..kecewa..well..sepatutnya tak timbul..masaalah?..kawin satu pun ada masaalah..kalau anda menghayati islam dengan sebenarnya.. takkan timbul masaalah..masaalah, kerana anda kurang pengetahuan dalam islam..jodoh adalah di tangan tuhan..walaupun isteri ke 2

    • syasya berkata:

      yup! betul tu. if jadi isteri ke 2 pon buat apa 1st wife nk marah2. 2nd wife itu pon jodoh dtg dr Allah juga. jd pls la yang perempuan d luar sana. saling paham memahami la. jgn terlalu ikut rasa hati. allah da lahirkn manusia ni utk saling memiliki.. cuba la halang sangt suami nak khwin satu lagi, allah tu tarik nyawa suami anda. apa rasa ? lebih baik bagi dia khwin lain atleast kita masih lagi nmpk suami kita dpn mata.. bab sakit hati ke cemburu ke tu semua boleh di tepis… tu peranan suami la pula…. yg penting masing2 ikhlas. selamat la semua. amin

      • ke ke ke berkata:

        mane leh malam nanti aku potong dengei gunting…tambah dengei nasie kangkang…aku nok die ngankang kat payo aku jerr..siok jerr nuik

  49. man king berkata:

    Salam semua. Ini semua asalnya dari hati dan iman. terus terang saya katakan yang saya pernah jatuh hati pada seorang gadis yang baik. Gadis itu menyedari yang saya sudah beristeri dan sanggup bermadu. Akhirnya bila sendirian diatas sejadah saya mula berfikir yang membayangkan wajah isteri dirumah yang tidak bekerja. Setiap hari dia melayani saya. Dia memelihara anak2 saya. Bila saya pulang dia menyambut saya dengan senyumaman.Akhirnya saya mengambil keputusan tidak mahu menjalinkan hubungan dengan gadis yang saya kenali. Saya tidak sanggup menghancurkan hati isteri saya yang baik. Apa alasan saya untuk berkahwin lain. Walaupun saya halal melakukan demikian tapi atas kasih sayang saya terhadap isteri saya tidak sanggup meneruskan niat ini. Fikir-fikirlah

  50. siska berkata:

    saat ini yang aku rasakan,sangat menyedihkan…terkadang aku ada rasa takut.setelah aku liat semua crita klian di atas

  51. siska berkata:

    apa sebaiknya,aku akhir”i aja hbungan ini….tapi rasanya angat sakit,dan hati ini belum bisa menerima

  52. irma berkata:

    rindu itu datang lagi..dan lagi..ntah la..rindu pada yg dah berpunya…bisa kah aku melupakan mu..

  53. arjuna berkata:

    kadang2 benci dgn komen2 diatas….
    tau tak aku tak ada anak..aku nak anak…umur dah nak masuk 40…
    kalau nak anak kena buat projek dgn wanita….tapi tak boleh ambik perempuan tepi jalan….kena jadikan isteri dulu…
    wanita pulak kena yang baik2 baru dpt anak yg baik…
    jadi aku nak kawin lagi…paham tak…
    Tapi aku tak boleh cerai kan isteri aku ni…sebab itu zalim namanya..
    Bila nak kawin dgn wanita…kena ada perasaan sayang dan cinta dulu….ingat senang2 je boleh kawin….nanti nak projek pun tak ada selera….nanti tak tertunai pulak nafkah batin…
    so kenalah berkenalan….berhubung dulu…kenal hati budi dulu…
    tapi org kata aku gatal… susah laa..
    isteri pulak tak bagi….
    tau tak…aku terinyaya dgn isteri sendiri….aku lemas dalam dakapan isteri….aku terinyaya…tak tahu apa nasib….mungkin ini takdir ku…
    sedih tau..aku gilakan anak….
    tolong jangan guna ayat “suami orang”..sakit hati ku mendengarnya…

    Aku benci dgn lelaki yg main2kan poligami…sebab engkaulah imej poligami tercemar….hinggakan aku nak berpoligami pun tak boleh….
    .binguuuug

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

