Rahsia jadi isteri solehah

ADA yang bertanya, bagaimana saya mahu menjadi wanita atau isteri solehah. Adakah perlu warak (kuat beribadat), memakai purdah atau pandai membaca al-Quran?

Wanita solehah ialah mereka yang pandai menghibur dan melayan suami dengan mempersembahkan segala kemesraan, kemanjaan dan cinta sepenuh hati sehingga suami sentiasa rindukan dirinya malah tidak mahu berpisah walaupun sekejap.

Bukan perkara yang susah mahu menjadi wanita solehah. Hanya dengan senyuman yang manis dan menambat hati suami, mereka boleh menduduki carta itu.

Ada yang berkata senyuman isteri yang dilakukan dengan ikhlas semata-mata untuk suami lebih baik daripada menggunakan produk alat solek jenama mahal yang berharga ratusan ringgit.

Pandangan yang mesra dan lembut ibarat celak yang paling indah menghiasai sepasang matanya. Kelembutan dan kehalusannya berbicara seperti pakaian yang paling cantik dipakainya.

Suami mana akan memandang ke belakang apabila isterinya sentiasa harum dan bersih. Malah, aroma itu pasti memikat selera suami untuk sentiasa berada di samping isteri daripada berborak bersama rakan di kedai kopi.

Berapa ramai isteri yang memberikan senyuman manis, pandangan yang mesra dan lembut serta wajah yang berseri-seri ketika mengiringi suami keluar rumah atau menyambut kepulangannya di muka pintu.

Rasululullah s.a.w pernah bersabda bahawa isteri solehah ialah yang menggembirakan suaminya apabila suami melihat kepadanya.

Bayangkan suami yang pulang dalam keadaan letih kerana beban tugas di pejabat ditambah kesesakan jalan raya, isteri yang menyambut di muka pintu menguntum senyuman, wajah yang dihiasi cantik, menolong membawa beg, membuka sarung kaki dan menyediakan minuman untuk menghilangkan dahaga.

Memang sukar mencari ciri-ciri wanita sedemikian kerana kebanyakan isteri terutama yang bekerja terlalu terbawa-bawa perangai mereka di pejabat sehingga suami tidak diberi perhatian. Akhirnya, suami jemu dan sengaja balik lewat ke rumah.

Kadangkala kita tertanya-tanya mengapa sesetengah lelaki suka mencari pelacur untuk memuaskan nafsu. Tidakkah mereka takut dengan hukum Allah dan risiko jangkitan penyakit yang boleh mereka dapat.

Sebenarnya, sesetengah lelaki gemar mencari perempuan lacur kerana mereka mendapat layanan kelas satu ketika bersama wanita berkenaan. Mereka tidak mendapatnya ketika di rumah apatah lagi isteri yang terlalu sibuk dengan kerja sehingga mengabai nafkah batin kepada suami.

Mungkin ada yang berkata, wanita lacur memberi layanan kelas satu kerana mereka dibayar atau mendapat tip.

Adakah isteri juga mahu suami memberi bayaran kepada mereka semata-mata untuk mendapatkan layanan kelas satu? Jika isteri mempunyai pandangan sedemikian, jangan melenting jika dikatakan mereka juga sama dengan pelacur.

Layanan isteri kepada suami tidak perlu kepada unsur kewangan. Sebagai ketua rumah tangga, suami perlu menyediakan keperluan kepada isteri termasuk makan minum, pakaian, perhiasan dan belanja isteri.

Jika perkara ini dilaksanakan, apa alasan isteri untuk tidak memberi layanan kelas satu kepada suami.

Beruntung isteri yang tahu melayan dan menghiburkan suami kerana selain mendapat kenikmatan, mereka juga mendapat ganjaran pahala daripada Allah.

Isteri yang sengaja enggan melayan nafsu suami akan dilaknat malaikat kerana tidak menunaikan tanggungjawab sebagai suri rumah tangga.

Kajian mendapati suami yang mendapat belaian dan kasih sayang isterinya akan cemerlang di tempat kerja dan masyarakat. Mereka tidak memerlukan apa-apa lagi melainkan isteri di sisi.

Mungkin ramai yang tidak percaya bahawa semangat suami lebih tinggi jika mendapat kasih sayang isteri. Suami manusia biasa, walaupun segagah atau segarang mana mereka, jika dimanja atau dibelai, mereka ibarat harimau jinak.

Justeru, isteri perlu mempunyai teknik atau kaedah untuk memikat suami, bukan semata-mata wajah yang jelita atau harta yang banyak.

Bayangkan ketika kecil, anak mendapat perhatian dan kemanjaan ibu bapa, tentu anak membesar menjadi manusia yang baik. Tetapi jika tiada kasih sayang ibu bapa, anak pasti membesar sebagai manusia yang tidak terkawal.

Oleh itu, isteri perlu faham, walau setinggi mana pangkat, kedudukan, harta dan darjat mereka, jangan lupa memberi kasih sayang dan kemanjaan kepada suami. Senyuman, kemanjaan, pakaian dan haruman adalah senjata untuk memancing manusia bernama lelaki.


Rahsia Isteri Hebat. Nak tau, sila klik sini

79 Responses to Rahsia jadi isteri solehah

  1. Nasron al-Jauhari berkata:

    mmm… saya tak minta banyak… cukup apabila terkena musibah atau sesuatu yang buruk atau merugikan, si isteri berkata, “sabarlah bang, ini semua ujian allah”. bukan menambahkan kecewa, marah dan sakit hati. dahla tak dapat membantu, dia tambahkan lagi beban fikiran.

    itu cuma sketsa kat drama. tak ada kaitan ngan yang telah hidup atau yang masih mati.

  2. idaali berkata:

    Saya bersetuju bahawa suami yang mendapat kasih sayang dan perhatian isteri akan cemerlang di tempat kerja dan tidak memerlukan orang lain selain isteri di sisi.
    Alhamdulillah saya mampu memberikan kasih sayang dan sepenuh perhatian kepada suami tetapi ini dapat saya lakukan dengan mudah kerena saya dikurniakan seorang suami yang dalam pemerhatian saya, baik, ikhlas, tidak ego dan matang. (insyaallah). Saya dapati daripada pengalaman rakan2, isteri yang tidak dapat memberi kasih sayang dan perhatian yang sepatutnya adalah disebabkan
    1. Isteri itu bukan kategori org yang beriman
    2. Suami mereka juga kurang beriman
    3. Suami ego dan tidak matang
    Selebihnya, saya perhatikan ramai isteri yang cinta dan sanggup memberikan kasih sayang kepada suami yang juga membalas kasih sayang mereka dan berkongsi semua perkara bersama.
    Justeru itu yang penting ialah mencari jodah yang sesuai dan beriman. Bukan dengan melihat rupa paras, harta benda dan menurutkan kehendak nafsu sahaja

    • yanti echo berkata:

      alhamdulillah sy sangt setuju sekali dg pendapat mbk…bahwasanya mencari seorang pendamping hidup it bukan karna fisik/harta melainkan kematangan & tanggung jawab serta keimanan yg dimiliki karna semua it pondasi yg kuat untuk menuju pernikahan yg bahagia,,,

  3. meen berkata:

    Saya kurang setuju sebabnya kaum lelaki sekarang ni malas nak bekerja, hanya mengharapkan pendapatan isteri sahaja, sedangkan tanggungjawab suami harus memberi nafkah kepada isteri menanggung makan minum dan pakaian, tetapi sayang saya tak dapat semua itu, anak saya juga tidak mendapat layanan sebaiknya dari seorang ayah, apakah ini semua harus saya akur untuk menjadi isteri yang solehah..sedangkan di zaman nabi para2 suami yang menyara isteri, bukan isteri yang menyara suami…

  4. ummi qistina berkata:

    macam mana plk suami yg mengambil kesempatan ke atas isteri yg bekerja.mcm mintak isteri belikan itu ini,brg2 rumah,tp suami simpan duit mereka.mmg isteri kene beri layanan mesra,senyum ikhlas,abis tu klu merajuk mcm mana.bila hati terluka mesti tak dapat buat mcm tu kan.bila masa nk merajuk.

  5. siti berkata:

    isteri yang telah menjalankan tanggungjawab terhadap suami dengan baik nyer..tetapi bagaimana dengan suami yg masih mengambil kesempatan terhadap isteri nyer…masih tidak cukup kah layanan dan kasih sayang yang telah diberikan oleh isteri…

  6. nadfis berkata:

    ana setuju sangat dengan apa yg tertulis di atas tapi dunia hari ini yg semakin banyak
    cabaran terutama untuk mencari pasangan yang betul2 mampu mengikut syariat bukanlah mudah..tapi walaubagaimanapun usahalah dan pegang pada matlamat meenagapa kita mencari pasangan…jika betullah matlamatnya..jalan yang diambil insyaallah kita mampu meraih bahagia tidak tertakluk pada mencari isteri solehah tetapi juga suami yang soleh

  7. faizal berkata:

    sy teringin nak dpt isteri yg bila sy ada masalah dia memberi sokongan moral bukan mencari kesilapan nak menambahkan sakit hati. sy mengaku sy gagal dlm perkahwinan tapi sy juga setuju kegagalan dlm suatu perkahwinan itu adalah kesilapan dari suami sbb suami yg mesti bijak membentuk isteri yg solehah.

    • kyoko berkata:

      awaklah satu2nye lelaki yg mengaku kesilapan…..yg lain hanya tuduh wanita je…..
      padahal, wanita dah jadi isteri yg baik, suri rumah juga….keje lagi….
      lelaki ramai yg tak tahu bersyukur.
      Ramai wanita yg mati akibat di pukul suami…tu masih kata tak solehah.
      bye

  8. sayalah berkata:

    nk jd isteri solehah gak…emmm

  9. thaheerah berkata:

    semoga sy dikurniakan suami yg soleh

    semoga sy dapat menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri

    semoga sy dapat menjadi seorang isteri solehah dan ibu yg mithali

    semoga sy dan suami berjumpa semula di taman syurga :)

    -ameen-

  10. sue berkata:

    saya di katakan degil, padahal saya dah buat yang terbaik. Saya isteri yg ke2 tapi suami tak pernah keluar dgn saya takut orang nampak. Saya di sorok.

  11. nazrida berkata:

    saya bersyukur setakat ni tak pernah minta lebih2 dari kemampuan suami, saya terima seadanya dan dia terima saya seadanya…..saya banyak kekurangan tapi suami tak pernah merungut sejak bersama hampir 16 tahun.

    Nak harap suami 100% perfect memang tak boleh. Ada masanya dia down, begitu juga saya…..tapi orang kata give n take la…

    nak jadi isteri solehah 100% pun tak boleh la, saya bukan malaikat…

    apa-apa pun, bersyukur atas apa yang ada!

  12. sinar berkata:

    isteri yang solehah….

    saya banyak tgk golongan suami ni…. bagi saya sungguh mengecewakan, termasuklah suami saya sendiri.

    meminta supaya terima kelemahan dia seadanya walhal dia sendiri tak dapat menerima kelemahan isterinya sendiri. sang isteri hanya mampu diam tanpa sebarang tentangan dan ungkitan bagi menjaga keamanan rumah tangga walaupun hati ni sakit dan menangis. tetapi sang suami sikit2 mengungkit kelemahan isteri, merendahkan isteri demi egonya dan keluarganya.

    dulu saya tertanya jugak, kenapa kebanyakan isteri mendiamkan dia bila disakiti. tapi bila saya sendiri menjadi isteri, baru lah saya tau.. mereka buat begitu demi menjaga rumahtangga mereka agar suaminya sentiasa gembira dan bahagia walaupun hati sendiri tak gembira dan bahagia. mereka relakan diri mereka dihambur sang suami. kerana.. mereka terlalu sayangkan suami mereka dan menerima seadanya suami mereka.

    ni cakap org tak beriman, kadang2 terpikir gak.. adalah isteri ni dijadikan macai suami? hanya mementingkan hati suami sedangkan hati sendiri tergadai. bila melawan, berdosa, bila ikutkan, makan hati.

  13. cahaya berkata:

    nak jadi isteri solehah dan yang terbaik untuk suami.bukanlah saya ni sempurna utk suami,tapi saya akan buat yg terbaik untuk dia.harapan saya pun sama,dia akan layan dengan sebaiknyer terhadap saya.saya ju ga kadang2 macam sinar juga,bila melawan berdosa,bila ikutkan makn hati,so kita sebagi isteri kenala banyak bersabar kerana dia tetap suami kita selamanyer dunia akhirat.semoga saya akan bahagia selamanyer bersamanyer.

  14. nora berkata:

    suami juga main peranan utk si isteri jadi isteri solehah. kalo da tak bagi langsung nafkah pada keluarga..agak2nya, bolehker si isteri senyum lagi ngan suami, sayang suami??…so, salah siapa kalo isteri dah tak sayang suami?…dah 2 tahun saya tak dapat nafkah dari suami, semua perbelanjaan dia saya tanggung, pengajian dia saya tanggung, perbelanjaan keluarga saya tanggung, malah perbelanjaan utk keluarga dia juga saya tanggung…suami apa tu???!!!…agaknya, masih boleh ker saya tersenyum???….

  15. sepi berkata:

    Saya setuju dengan Nora, kalau tengok perenggan yang di atas

    “Layanan isteri kepada suami tidak perlu kepada unsur kewangan. Sebagai ketua rumah tangga, suami perlu menyediakan keperluan kepada isteri termasuk makan minum, pakaian, perhiasan dan belanja isteri.”

    saya tidak dapat keperluan dari suami. Semua urusan rumah tangga termasuk perbelanjaan makan minum dan segala2nya terletak di tangan saya, suami hanya ada gaji untuk diri sendiri (beli hp 2 dan digital camera 2) TAPI beli susu anak pun tak nak…SO macamana isteri nak bagi layanan kelas satu?

    APa yang saya faham, suami wajib mentaati suami dan layan suami macam raja kalau suami menjalankan tanggungjawabnya. Suami yang tk kisah, maka isteri pun tak leh nak senyum…

  16. jannah berkata:

    Untuk Faizal, belajarlah dari kesilapan yang lalu, moga2 dapat menjadi suami soleh supaya dapat mendidik isteri supaya menjadi solehah.

  17. nani berkata:

    sy sgt sygkan suami..sy ign jd yg trbaik untuknya..sy pnh bjnji utk diri sy,cmne mrh pun dia pd sy, cmne benci pun dia trhdp sy, apepun sgkaan dia pd sy, sy tetp akan menyayanginya utk slmanya..insyaAllah…

  18. nisa berkata:

    istri yang baik adalah ia mampu memberikan yang terbaiak pula untuk suami nya. sebagai istri bukan kita disuruh untuk mengalah, isalam sudah meberikan porsinta buat istri maupun suami…..
    sebagi istri berusahalah untuk memberikan yang terbaoiak untuk suami, menjadi pendamping setia seorang nahkoda kapal…
    banyak istri yang mengeluhkan sikap suaminya..
    akan tetapi belajarlah untuk mencintai kekurangna pasangan kita bukan mencintai kelebihannya..
    rumaha tangga yang didasari keimanan akan embawa kita pada surga dunia dan akhirat…

  19. solehah berkata:

    sy ase sowg istri msti lkukn tggungjwbnya sbaik mgkin..istri mna yg sggup mliht suaminya mcari pmpuan laen…

  20. hai369in berkata:

    solehah..btul kta awk..kta ni istri ingin mnjdi istri yang tbaik, mdgr kta suami n jauh skali nk drhakan..tp apalah dya sgla pgorbanan tidak dpt dpndg dgn mta halus sbliknya kekuranga dpt dpndg dgn mta ksar..xkan ada istri yg snggup melihat kecurangan istri dgn wanita lain..sesungguhnya allah swt mjdikan kta yang ptama tuk suami krn allah swt tu mha adil die thu sglanya yg blaku..pilihan dariNYA tuk kta adalah yang pling tbaik..tp kta sbg hambanya tidak pnh rs bsyukur dgn ape yg ada..slma 5 thn sy mjdi istri bkn mhu mengungkit tp tiada penghargaan buat suami tcinta..apa dosa sy sehinggakan die curang dgn perempuan lain yg hanya mahu meruntuhkan rumahtangga yg sy bina atas dasar k.syg yg suci n ikhlas menerima dia seadanya..isteri yg mcm ner lg suami perlu cri..sgala2nya sy tlg..sehinggakan nafkah pun sy tlg..n x pnh nk bkira..nafkah kuarganya sy juga tlg hlurkan..blik kg pun sy sentiasa mbwa kpluan supaya dpt membahagiakn kuarganya..tp bla blaku pgolakan umahtangga sy seluruh kuarganya membenci sy..knp nmpk pd kekurangan..knp x dlihat ttg kebaikan..nsib sy bkerja n x mgharap duit suami..sy thu doa istri yg t’aniaya akan dmakbulkan allah swt..smga 1 hari suami sy akan sedar atas sgala ksipannya..

  21. nora berkata:

    emmm …macam mana ekk…nak sentiasa wangi, tak comot…sentiasa berhias untuk suami…abis, kalau dah masak kat dapur, mengemop umah, mencuci bilik air n longkang, bila masa nak bersolek? bila masa nak wangi2? tak pikir ke? tak de otakke? tau2 nak cari lain! kalau dah tak mampu nak cari org gaji tu, bantu2 la bini. ni tak. buat tak dono je.
    bukan pe…saja nak kupas senario sebenar…para suami tak patut demand sgt.. kalau nak bini tu sentiasa cantik dan wangi, lu buatla sume keje!!!
    betul tak?
    saya ni belum kawin..tapi ngeri nak kawin bila tengok org sebelah umah asyik bertekak ari2….

  22. maya Qamaria berkata:

    salam utk semua… sedih jgak ngan nasib kita sebagai wanita… kita sentiasa cuba yang terbaik untuk rumahtangga kita… menjadi istri yg solehah namun selalu dilihat suami dengan rakus menggunakan kuasa vetonya menunjukkan keegoan kepada istri… berlagak sebagai raja.. lupa dengan tanggungjawab sebagai suami seperti contoh yang telah ditunjukkan oleh nabi junjungan kita.. para istri selalu cari cara untuk menambat hati suami.. tapi berapa ramai suami yang cuba ambil tahu cara menambat hati istri? sian sang istri… namun, percayalah.. itu semua ujian dari Allah s.w.t.. kita sebagai manusia haruslah sentiasa bijak untuk mengatasinya… semoga Allah memberi jalan yang terbaik untuk kita… amin..

  23. ameera berkata:

    walopn isteri yg baik tidak mndapat layanan dan penghargaan dr somi tp ingatlah yg penting sbg wanita yg brgelar isteri setiap prkara yg dilaksanakan utk somi n kluarga itu ‘niatkan’ tujuannya untuk beribadah krna ALLAH.biarlah didunia tidak dhargai tp biarlah disisi tuhan YANG MAHA PENGASIH itu kita dihargai…

  24. siti berkata:

    salam pada semua….berbalik sahaja pada yang tertulis di dalam kitab Al Quraan…semua nya sudah di rencana kan dalam kehidupan kita

  25. Ranny Haris berkata:

    Alhamdulillah…aku telah berumah tangga lebih dari 3 tahun dan telah dikaruniai anak 2 (sepasang). Alhamdulillah juga aku diberikanNya suami yg sangat mengayomi, mendidik, menyayangi aku dan anak2ku sepenuh jiwanya. Alhamdulillah. Artikel di atas sangat menarik, demi meningkatkan kualitasku sebagai istri, insya Allah mencapai istri solehah idaman suamiku. Amiin. Trima kasih banyak.

  26. Ermma berkata:

    Salam… sy bersyukur krn Allah memilih seorg lelaki yg baik mjdi suami sy..tpi dia tetap insan biasa bila2 msa bole berubah..
    sy hnya berusaha yg tbaik melayan nya.. jika ada tkurang sy akn minta maaf n sma2 bbincang berusaha memaniskn rmh tngga kami. Rahsia kami sentiasa bergurau senda n cuba ketawa sekurang2 nya sekali sehari.
    selebihnya sy serahkan pd Allah krn stiap takdirnya ada hikmah di sblknya

  27. eidha berkata:

    salam…saya hanya wanita biasa…hanya mampu berdoa padaNya….jiwa saya didera…bagaimana harus saya lakukan lagi….semua nya saya lakukan yang terbaik untuk keluarga…kesilapan saya sahaja yang nampak….

  28. NIN berkata:

    Askum,nak jadik isteri yg solehah bukan perkara yg mudah pada masa skrg..saya setuju apa yg rakan2 smua bitau yg suami skrg kbykan bergantung pd pendapatan isteri.Suami saya pn apa sahaja yg dibeli msti dikongsi dua. Ikutkan gajinya mmg tersangat mampu utk menanggung saya n anak2.Pnh tercetus pergaduhan disebabkan sy memendam perasaan ni terlalu lama dan pergaduhan ini sampai ke pengetahuan ibu mertua saya. Yg kelakarnya ibu mertua sy seorg ustazah menyebelahi anaknya.Ok saya nak tanya anda semua DIMANA SILAPNYA?? Bagi pendapat saya, kisah saya lalui btl2 mgajar saya supaya saya memberikan ilmu agama YANG BETUL kepada anak2 dan Didiklah anak2 tak kira lelaki atau perempuan jadik manusia yg tau apa itu tanggjwb.

  29. farhana berkata:

    salam..pd sy pula berlainan..sy dan suami berkahwin atas dasar suka sama suke,telah berkahwin hampir 5 tahun.tapi belum dikurniakan cahaya mta..masaalah saya..suami tidk memberi nafkah batin.dgn alasan letih setiap masa.sy cube memahami.berdosa kah sy jika sy menentang tindakn suami.suami pula tdak pernah memahami permintaan sy.sbg isteri..sy mahu dberi perhatian.suami berubah kira2 beberapa bulan lepas.ape ptt sy lakukan.sy sngat tertekan.

    • NIN berkata:

      saya pggl awak ana ekk..ermmm awak pnh berterus trg tak dgn suami…mmg tak salah klu ana memberontak sbb kita ni manusia yg ada perasaan..tapi ana cuba tnya n bincang baik2 dgn suami ana dulu.. ana bitau apa yg ana nak…jgn malu sbb tu suami ana bukan org lain…cuba dulu n tgk apa respon dia ekkk

  30. PUTERI NOR AZZORA berkata:

    MEMANG SEMUE ISTERI MAHUPUN SUAMI INGINKAN SEBUAH RUMAHTANGGA YG CEMERLANG DAN GEMILANG.JADI KE2 BELAH PIHAK HARUS MAINKAN PERANAN MASING-MASING…SUAMI PUN PERLU BIMBING ISTERI.

  31. muso berkata:

    biasa nya …ada jugak ..keinginan isteri berjiwa soleha nie berkecai bagitu saja dgn lenangan ayor mata bila mendapat suami ..peringkat awalan se olah olah taraf wali ..tetapi bertukar menjadi kutu embun di kemudian hari…kehidupan zaman sekarang memang tak pasti lagi..atau impian menjadi reality..chaos

  32. mish Nuyui berkata:

    saya cuba jadi isteri yang baik dan solehah buat suami saya..kadang-kadang saya tertekan dan beremosi bila suami saya selalu menyalahkan ,menghina dan memandang rendah terhadap saya..suami selalu berkata”bodoh” muka saya hodoh,dan macam2 lagi..puas sudah saya bersabar, dan bila saya nasihatnya nya dia pulangkan semula kata2 tu kepada saya.apapun kesalahan seorang isteri sebagai suami dan bapa pendidik, dia perlu mengawal amarah nya.tetapi syukur setakat ini dia belum pernah pukul kami (saya dan anak) saya juga mauhukan suami yang beriman dan matang..Tetapi suami saya tak ubah macam budak2..sehingga saya tidak boleh lagi bersabar dan menyebabkan hari2 kami bertengkar..apa yang perlu saya buat..saya perlukan sokongan moral, saya mahu jadi yang terbaik untuk suamisaya juga mahu jadi ibu dan isteri yang solehah.

    • chinta fasha berkata:

      hmm..mish nuyui tu laa nama yer idup..bnyk dugaan nyer..dah jodoh..sendiri pilih kan..hmm ntah laa..ader yg dpt suami baik sgt2 tapi poka n x der rupa..ader yg dpt suami poket lebat..ensem lawa tapi perangai hudoh…maner satu nak pilih erk..

  33. amoi berkata:

    memang suami x adil….hanya mahu yang terbaik tetapi x mampu memberi yang terbaik untuk isterinya..

  34. amoi berkata:

    salam kaum adam, adakah kamu tahu yang isterimu adalah amanah dari Allah tapi mengapa kau sanggup kasari kami yang lemah ini…sebagai seorang ketua keluarga kau lah yang bertanggungjawab membimbing kami ke arah kebahagian hidup…Ingatlah bahawa kau akan dipersoalan nanti jika kau gagal mendidik kami kaum hawa………

  35. izahns berkata:

    macammana lea nak jadi isteri yang solehah, sedangkan suami pun perlu dibimbing, sepatutnya dia lea yang patut membimbing isteri dan anak2. Sebenonya suami nie lebih banyak jobo dan egonya.

    • ibu berkata:

      jgn terlalu berkira dgn suami.. kite juga ade tgungjwb utk mbimbing bukn shj utk suami tp utk kluarga. fikirlah juga utk masa dpan ank kita. kita adalah cth utk ank d masa dpan..

      • shera manap berkata:

        Setuju dgn Ibu,.. sebaik2 ikutan & contoh Muslimah Khadijah a.s. Sesungguhnya yg memimpin akan sentiasa terpimpin oleh AlLah snw,. Ingatan buat diri sendiri & untuk dikongsi~
        Sabda RasululLah saw;
        “Kalaulah aku mahu memerintahkan seseorg sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku akan perintahkan wanita sujud kepada suaminya.”
        (Hadith Hassan Sahih riwayat Tarmidzi)

  36. sue berkata:

    memang la lelaki ni pentingkan ego dia daripada isteri.lelaki2 yang ego ni biarkan dia terjun dgn labu-labunya shj.

  37. sue berkata:

    mengapa isteri sahaja sering disalahkan & kena mengalah dengan suami..Sedangkan sifat wanita itu lemah..sepatutnya lelaki yg kena mengalah dgn isteri…pendek kata isteri ni memang jadi kuli batak suami la…lagi2 kalau dapat suami yg ego & x bertanggungjawab.Dh la nk tegur pun payah….pelik tak??

  38. mia_amirza berkata:

    kemaafan dendam yang terindah..kejayaan seorang isteri adalah apabila berjaya membentuk seorang suami yang berada dlm kegelapan..ujian kita sbg manusia berbeza2..Allah berikannya mengikut kemampuan kita..allah tdk zalim..Allah maha adil..bkn semua yg berjaya,ada yg terkandas..andai kita terkandas..ingat..allah bersama kita..masing2 ada kelemahan dan kebaikan..wahai suami..bkn kami pinta untuk membebankan kalian..hati kecil menjerit untuk membahagiakan kalian..tp kami tak terdaya..kami cuba untuk lakukan yang terbaik..andai kata kami terleka..pimpinlah kami ke jalan Allah wahai suami..andai kalian terleka..terimalah kami untuk membimbing kalian agar kita bersama2 mndpt keredhaan dari ALLAH….

  39. mia_amirza berkata:

    INNALILLAH HIWAINNAA ILAIHIROO JIUUNN…

    ALLAH HUMMA INDAKA AH TASII BUU MUSIIBATI

    FA AJIRNII FIIHA WA ABDIL NI BIHA QOIROM MINHA

    “sesungguhnya kita milik Allah dan sesunggunhnya kita akan kembali kepadanya. Ya Allah..musibah yang menimpa aku, ku pertaruhkan di sisi-Mu, oleh itu berilah pahala kepadaku dan gantikan bagiku yang lebih baik daripadanya.”

    (wahai sahabat2ku..amalkan lah doa ini..sekiranya kalian dlm musibah…amalkannya sebagai zikir…insyaallah,,allah akan gantikan musibah anda dengan kebaikan.satu musibah allah akan gantikan dengan 5 kebaikan.bersangka baik lah pada allah)

    • ibu berkata:

      moga kite mendapat rahmat dr Allah. Ya Allah, berikanlah kami kekuatan dlm menempuhi ujianMu.. Marilah kite sama2 mdptkan amal ibadah yg lg berkat di bulan Ramadhan yg mulia ini..

    • hashira berkata:

      boleh tak sertakan zikir tu dalam tulisan arab..

  40. nani berkata:

    Isteri solehah? Suami pun perlu soleh…tlg buat kerja rumah…ni tak basuh toilet…cuci habuk kipas..tak pernah..semua kerja berat isteri buat..sampai mengecat rumah pun isteri…Betul…Isteri pulak kerja..balik waktu sama walau kereta lain..badan pun penat..cam mana nak senyum..kena pulak nak masak jaga anak…suami tak faham-faham susah penat lelah isteri..nak melawa pun susah lah..asyik duk dapur…buat kerja rumah..balik dah petang…klu tolong tak apa…kita sakit pun dia biar je…macam takde perasaan..patut la ramai isteri yang sakit darah tinggi..mati cepat..

  41. Isteri derita berkata:

    aaah.. Nasib digelar isteri yang bekerja and ibu kepada anak.

    Terpaksa melayan kerenah suami tapi suami tak pernah endah apa yg berlaku pada diri and rumah.

    Yang dia tahu, semua beres. Suami berhak menunjukkan emosi yg negatif tapi isteri terpaksa mengunci mulut.

  42. suami muda berkata:

    Xsemua wanita mampu lakukannya…
    bagi saya akibat terlalu hormat dan manjakan isteri…
    Saya pula jarang dpt layanan yg baik dr isteri….

    Saya harap give n take… Sya bantu jg ank2 n ambil tugas dia di rumah kecuali mengemas bila dia terlalu letih…

    Tapi setakat ini…kesabaran sya banyak diuji selalu menerima kata yg meninggi drpd dia..bila ada yg tak kena….

    Sekarang ini sya hanya mampu berdoa dan cuba buat amalan zikir yg dapt melembutkan hatinya…

  43. iskandar berkata:

    setuju dgn suami muda..itu yg patut kita buat as seorang suami.
    mmg betul suami sbg ketua keluarga,penambah pahala&”penanggung dosa” ke ats tanggungannye.iman&kesabaran yg tinggi tunjang kerukunan r/tangga.kita betulkan diri kita&atas taqwa kita pad Allah yg ikhlas..inyaAllah..r/tangga kita selamat.doa yg terbaik.

  44. SURI HATI berkata:

    salam.

    cabaran untuk mnjadi isteri solehah adalh amat payah ,kerana ia perlukan kebaikan yg tercipta dari kedua belah pihak,isteri solehah yg sempurna apabila hidupnya adalah dalam dunia rumahtangga sahaj tanpa perlu bekerja.dari situ fikirannya tidak di kelabuai pelbagai ragam dunia luar yg di penuhi godaan

  45. SURI HATI berkata:

    alhamdulillah saya miliki seorg suami yg luhur budinya,ringan tulang membantu ,juga syukur atas nikmat tuhan saya juga miliki anak2 yg soleh ringan tulang ,walau baru darjah lima malah anak lelaki tapi sudah boleh bancuh susu untuk adik yg masih kecil walau di tengah malam,inilah hasil didikan suamiku yg soleh .hanya bidadari sahaj untuk suami yg tercinta ini

  46. harriani berkata:

    cmna nk jd istri yg soleha klu suami pn tnjuk cntoh x baik kt istri…

    • iskandar berkata:

      salam Hariani..
      to share..
      article dipetik dr ustazazhar.com
      Assalamualaikum.

      Ustaz,
      Saya ingin menjadi seorang isteri yang dapat membahagiakan suami & di redhai.

      saya ingin meminta pendapat, bagaimanakah cara terbaik utk menambat hati suami utk mewujudkan rumah tangga yg bahagia & diberkati?

      Terima kasih.

      …..
      w.salam
      * Isteri yang sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana ia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri.
      * Isteri yang sentiasa menjaga aurat dari pandangan yang bukan mahramnya dan pandangan matanya sendiri. Tidak membenarkan lelaki bukan mahram memasuki rumahnya ketika ketiadaan suami.
      * Isteri sedia menjadikan suami sebagai ketua dalam rumah tangga mereka. Ini kerana sifat semulajadi itu Allah anugerahkan kepada lelaki.
      * Isteri sedia memberikan kesetiaan, ketaatan dan kepatuhan kepada suaminya selagi suruhan suami tidak bertentangan perintah agama.
      * Isteri sedia memberikan layanan dan kasih sayang yang sepenuhnya sehingga membuatkan suami berasakan rumah tangganya adalah tempat untuk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan dari sebarang masalah kerja.
      * Isteri yang sentiasa menjaga rahsia dan maruah suaminya, begitu juga dengan maruahnya sendiri ketika ketiadaan suami. Isteri mestilah memohon keizinan suaminya untuk keluar dari rumah atau untuk mengerjakan puasa sunat.
      * Isteri mestilah bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dengan kadar sederhana dan tidak membazir. Cara ini dapat menyelamatkan suami daripada masalah kewangan.
      * Isteri yang sedia menerima pemberian suami dengan penuh keikhlasan dan kerelaan. Isteri tidak meminta sesuatu yang suami tidak mampu menunaikannya.
      * Isteri yang sentiasa bersyukur dan tenang, sama ada menerima nikmat atau dugaan daripada Allah. Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu serta perintah Allah dengan tabah dan sabar.
      * Berdiam diri sambil mendengar bila suami bercakap.
      * Isteri yang sedia melayani dan memenuhi kehendak batiniah suami bila diperlukan.
      * Isteri yang sentiasa menghias diri bila di hadapan suami dan
      sebaliknya pula bila ketiadaan suami.
      * Isteri yang sentiasa mendahulukan keperluan suami dari keperluannya sendiri.
      * Isteri yang sentiasa bersikap malu terhadap suaminya, bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatannya.
      * Isteri yang menemani suaminya ke muka pintu bila ia hendak keluar dan menyambutnya dengan senyuman bila ia pulang.

      wallahua’lam

      p/s:if suami wat cth x baik kat isteri..jwpn;isteri wat cth kat suami.. :)
      istei dah buat yg terbaik (spt antara article kat ats),,itu dia dgn Allah..isteri X boleh nak hukum..

      -iskandar-
      cool

  47. indah berkata:

    iskandar….syahdu nya ayat2 awak tu…brsyukur laa para isri yg brsabar..bukan senang nak jadi is3 soleha..bnyk dugaan nya..Alhamdulilah..mula2 kawin ego suami mmg tinggi..susah gak nak sesuaikan..bnyk brsabar..pas 20 thn brsama..baru rasa nikmat nya..sama2 brtolak ansur..hidup slalu brgurau senda coz tinggal brdua biler anak2 dah masuk kolej..kalau di fikirkan masa mula2 kawin dulu..cam x nak truskan jer..nie laa nikmat brsabar..Alhamdulilah kurniaan mu ya Allah..terima kasih suami ku

  48. SURI HATI berkata:

    salam ada beberapa tips bila kita nak tegur suami
    1 tegurlah dalam nada gurauan.
    contoh ” abang ,sebenarnya Ain best sangat kalau abang tolong basuh pinggan ,sebab nampak macam macho sangat.”

    2 tegur dengan minta pendapat;contoh ” Abang bagaiman jika seorang perempuan tu dia sayang sangt sangt pada suaminya .sebagai membuktikan kasih sayangnya ,di jaga makan minum suaminya,di belai anak2 dari suaminya,bila suaminya merindui sesuatu di maka dia layani rindu itu.membantu suami dalam segi kewangan dengan sama-sama bekerja,tapi bagaimanaya agaknya suaminya membuktikan cintanay pada isteri..sebab isteri tu kan bang tk lah berangan hidup mewah tp sekadar benda yang remeh jer…contoh sentiasa bantu dlm hal kerja rumah,

    ada lagi tk sempat tulis. i allah di lain masa

  49. mak dara berkata:

    suri hati…bukan semua para suami tu ada perasaan kasih sayang..kebanyakan nyer ego..angkuh dan brlagak ngan isteri masing2..buang masa jer …
    isteri derita…aper sebenar nyer tujuan awak nak online mlm2 yer..gersang ker..x payah laa pk sgt nikmat dunia tu..yg mmg pn kaum lelaki jer yg dpt menikmati nyer..tu laa hakikat jadi isteri

  50. tom berkata:

    cuba pk balik .. naper kaum lelaki ni ada yg perangai mcm tu .Bukan kah hasil didikan dari kaum perempuan jugak .Kaum ibu tidak mendidik ank2 lelakinya dgn betul..Manja .. x disuruh melakukan kerja2 rumah .Sikap itu akan terbawa2 hingga ke tua ..

  51. kongcakeman berkata:

    keadaan tekanan dlm kehidupan harian dan seketar nya boleh menyebab bang aji bertukar sarban….

  52. sayangallah1 berkata:

    salam buat semua..
    Dalam meniti perjlanan dlm dunia fana ni, kita harus lalui pelbagai ujian…alam rumahtangga adalah salah satu ujian yang perlu kita lalui sebelum mengadap ILLAHI…Dalam r/tgga, pasti ada pahit n manis yg harus kita tempuh…kita harus merenung kembali…apakah matlamat akhir kita thadap sebuah perkahwinan?adakah krn harta?material?cinta? atau semata2 kerana ALLAH? apabila kita perbetulkan kembali niat dan matlamat perkahwinan kita…kita akan sentiasa bersangka baik kepada Allah…sekaligus kita menyelesaikan segala mslh yg sedang membelenggu kita selama ini…ingat satu perkara…what u give,u get back..x perlu harap org akan balas segala pengorbanan kita…kerna semuanya ALLAH akan beri pbalasan atas segala perbuatan baik or buruk kita.apa yg penting….kerjasama! hehehe…apa yg penting kita tunaikan tggungjawab kita sebaik mungkin…dan yang lain2 tu kira sedekah jika kita ada tolong atau sara suami kita selama ini…moga kita semua bakal jd isteri solehah…aminnn.. ingat…bersihkan hati.

    • farhayu ruslan berkata:

      saya bersetuju dengan pendapat tersebut, meskipun saya juga merupakan penyumbang utama kepada ekonomi keluarga…kadang memang tak dinafikan hati kita disakiti.tetapi sejauh mana org dapat memenuhi apa yang kita impikan..saya selalu memujuk hati dengan berkata hanya Allah yang sempurna..maafkan dia moga kita juga dimaafkan Allah…

  53. nomie berkata:

    macam mana pula kalau suami yang tidak menunaikan solat.Apakah yang harus kita lakukan…perlukah kita berdiam saje….kalau dah cuba menasihatinya tp tak berubah juga…dah si isteri terus marah….apakah itu dikira berdosa kerana marah2 si suami…

    • rangers berkata:

      banyak2 kan berdoa agar suami itu mendapat hidayah… banyakan solat malam.. solat dlm bilik dekat suami tidur.. dan masa doa tu doa (keluar suara).. agak2 suami terdengar doa si isteri.. semoga si suami terbuka pintu hati..

      InsyaAllah..

  54. awanies berkata:

    assalamualaikum….
    rmhtgga sya hmpir2 musnah sbelum ni..berkat kesabaran
    dan doa kepada Allah S.W.T,sya dpt semula suami sya..
    bagi sya klu suami wat hal,kalu nak suami kta semula,
    layan suami sperti biasa atau lebih dr sebelum ni..ubh jika kta ade kekurangan..yang penting ikhlas..
    jika kta ikhlas,suami akan nmpk keikhlasan kta..InsyaAllah,kta akan dpt smula suami kta..

  55. kluklxkln berkata:

    den raso lah hiel..pado pendapat den..nok jadie soleha nie timbul secaro automaticaally dari hatie naluri orng punyo diri sendiri..kalo lahir dari golongei baik2 baik..walauo dah ternodaie..ia kan totap sodar ke pangkalan Illahi..loh agak nyo..

    • mm berkata:

      klkln..macam anjing makei tahik ko..macei mana baek puin akan totap gitiu jugak ko..ke ahkir riwayat nyo..wallhuallam..

  56. hanna berkata:

    Alhamdulillah… Saya bersyukur dengan anugerah yang diberikan oleh-NYA.. Siapa pun dia, apa dia lakukan… Saya tetap menyayanginya dan menghormatinya kerana dia SUAMIKU DUNIA AKHIRAT.. dan syurgaku terletak dibawah telapak kakinya.. Redhaku jua adalah redhanya.. dan sebagai seorang ISLAM, saya percaya apa yang dirancang oleh-NYA adalah yang TERBAIK… ‘ALLAH knows better…’ =) Syukur Alhamdulillah…..

  57. Yoga Swara berkata:

    makanya jadi istri jangan sok belagu

  58. kaos bukhari berkata:

    owh bagus banget artikelnya,,

  59. miersa berkata:

    betul lar kata org..pk masak2 sebelum kawin..sbab byk rintangan die..lepas bkawin sy slalu btekak dgn suami..lagi2 bunting pelamin..setiap hari mnangis sebab suami xphm keadaan sy.. :(
    tp sy xpenah abaikan tanggungjwb sbgai isteri.. cuma skang ni sy dok umah mentua,jd pgerakan sy tbatas..nk masak utk suami mmg boleh sgt tp bile mentua ade umah,sy xberani nk usik brg dapur..bile mentua keluar jek,sy berani ,masak..sy keje juga..slalu suami ckp sy ni xmatang,ego tggi,lembab,degil,..tp sy diamkn jek.. hanya senyap seribu bahasa..even sy betul skalipun ! kalo sy bsuara,dkatanye melawan suami..ape sy bleh buat? sy xde niat nk aibkn suami sendiri sbab die ibarat maruah sy juga tp kpd sape sy nk mgadu?? xkan pd parent sy..sy nak burukkan suami pd dorg..sy xpenah mgadu masalah sy ni pd sesiapa…pertama kali sy mgadu disini..

Tinggalkan Jawapan

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers

