Talian bantu mangsa dera dilancar

Oleh: HABIBAH OMAR

PUTRAJAYA 5 Dis. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melancarkan Talian Nur yang berfungsi memberikan khidmat bantuan kepada orang ramai berkaitan isu-isu sosial termasuk kes dera dan keganasan rumah tangga.

Talian 15999 yang dikendalikan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu difokuskan kepada mereka yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga, penderaan kanak-kanak, bencana alam, kebajikan dan penjagaan serta isu berkaitan keluarga dan masyarakat.

Ia akan beroperasi 24 jam, tujuh hari seminggu dan dibuka sepanjang tahun dengan 29 kakitangan telah ditugaskan untuk mengendalikan talian hayat itu yang beroperasi dari Kuala Lumpur.

Dalam ucapan pelancarannya, Abdullah berpesan jangan ada pihak yang membuat panggilan palsu melalui talian berkenaan kerana Talian Nur amat penting dan bernilai kepada mereka yang memerlukan bantuan.

“Saya berharap tidak ada mana-mana kumpulan nakal yang akan membuat panggilan palsu kerana kalau dibiarkan perbuatan nakal itu akan menjadi perbuatan jahat dan ia tidak baik.

“Pada masa yang sama, talian itu perlu sentiasa berfungsi dan tidak terputus manakala kakitangan yang akan menyambut panggilan pula perlu aktif serta mengangkat panggilan dengan segera,” katanya pada majlis pelancaran talian itu di sini hari ini.

Hadir sama ialah Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S. Samy Vellu dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Menurut Perdana Menteri, tindakan segera perlu diambil terhadap setiap panggilan ke Talian Nur bagi mengelakkan kelewatan yang pastinya akan membawa kepada kemudaratan.

Bagi kakitangan yang terbabit pula, kata Abdullah, mereka perlu bertindak segera dengan memaklumkan kepada pegawai atasan sekiranya talian itu menghadapi masalah teknikal atau kekurangan pembantu.

‘‘Kakitangan yang terbabit perlu bekerja dengan dedikasi, efisien dan cepat,” katanya.

Sementara itu, Shahrizat memberi jaminan kakitangan Talian Nur yang bertugas akan menjawab panggilan dalam tempoh tiga deringan dan segala butiran termasuk aduan akan direkodkan ke dalam komputer.

Pada hari pertama operasinya Talian Nur 15999 menerima kira-kira 100 panggilan daripada orang ramai.

10 Responses to Talian bantu mangsa dera dilancar

  1. Hasanah berkata:

    Di sini saya bukan ingin berhasrat untuk meyatakan sebarang komen. Saya ingin membuat satu pertanyaan untuk menangani masalah yang berlaku pada seorang saudara saya. Saya ingin sebarang pendapat atau langkah yang patut kami ambil untuk menylesaikan masalah ini. Kisahnya begini……

    Saudara saya adalah seorang ibu tunggal, 5 orang anak. Setelah kematian suaminya, beliau memikul semua tanggungjawab. Anak sulongnya, lelaki berusia dalam 18 tahun telah dibesarkan disebuah rumah anak yatim di ibukota. 3 anak perempuannya dibesarkan di Rumah Budi, Yan. Kedah. Hanya anak bongsunya yang tinggal bersamanya.
    Permasalahannya begini….Anak lelaki sulung saudara saya ini, telah mengenali seorang ibu angkat yang masih bersuami dan mempunyai 4 orang anak. Namun, hubungan ini ada sedikit kemusykilan. Ibu angkatnya seakan menghalang anak lelakinya dari terus menghubungi keluarga kandungnya seperti biasa. Memang dalam masa yang sama dia menyara pengajian anak lelakinya ini disebuah kolej di ibukota. Perubahan tingkah laku anak lelakinya ini memang amat ketara sehingga membuat naluri seorang ibu sayu dan merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan hubungan ini. Anaknya lebih menyebelahi ibu angkatnya ini. Saudara saya ada mendapatkan pandangan dari seorang pengamal perubatan tradisional, dan jawapannya amat mengejutkan. Anak lelakinya telah diguna-gunakan untuk satu tujuan yang kurang baik. Saudara saya telan cuba untuk membawa anaknya kembali ke kampung tetapi gagal……
    Saya amat berharap pihak tuan dapat membantu saya dalam menangani hal ini….

  2. Runiza Mohd Salleh berkata:

    Assalamualaikum. Saya bukan nak memberi komen cuma ada pihak2 yang dapat membantu sepupu saya. Sepupu saya seorang wanita yang mempunyai 4 orang anak. Anak sulung beliau besekolah darjah 4 dan yang kecil sekali 3 tahun. Suami dia seorang yang tidak bertangungjawab. Dia tidak mendera sepupu saya dari pada fizikal tetapi mental. Suami beliau tidak mahu bekerja. Kadang-kadang 3 bulan menghilangkan diri tampa memberi nafkah kepada anak isteri. Suami beliau juga mempunyai hutang keliling pinggang dan terpaksa isteri beliau tanggung. Lebih membebankan sepupu saya ini tidak mempunyai pekerjaan tetap. Beliau hanya membantu ibu beliau berniaga di gerai makanan. Beliau ingin berniaga tetapi tidak boleh membuat sebarang pinjaman kerana nama beliau telah disenarai hitam. (suami beliau menggunakan nama beliau untuk membuat pinjaman bank). Beliau tidak berani untuk bercerai kerana suami mengugut akan membawa lari anak-anak. Pernah sekali beliau berdiri di atas Jambatan P.Pinang dan cuba untuk membunuh diri. Beliau mengalami tekanan perasaan yang teruk. Ahlamdulilah ibunya berjaya memujuk. Dapatkah atau sudilah sesiapa dari pihak nur membantu beliau. Sudah berkali-kali kami dan keluarga menasihatkan beliau ke Pejabat kadi tetapi beliau enggan. Saya harap pihak tuan dapat membantu. Terima kasih.

  3. Norzihan Hj Abdul Karim berkata:

    Assalamualaikum…saya ingin meminta bantuan untuk adik perempuan saya.Adik saya mempunyai 4 orang anak dan kini sedang mengandungkan yang kelima.Beliau bekerja sebagai pembantu jualan di pasaraya Bintang.Masaalah saya adalah adik ipar saya yang bekerja tidak menentu dan suka berjudi.Setiap teguran kami adik beradik tidak di endahkan.Teguran emak saya juga tidak di pedulikan.Sebalik nya menyalahkan adik beradik yang lain konon tidak membantu mereka.Pada hal sudah banyak yang kami tolong.Anak mereka yang ketiga sudah diambil oleh adik lelaki saya untuk dipelihara dengan sempurna.Rumah mereka sekarang tidak mempunyai bekalan air dan letrik kerana sudah dipotong.Jadinya sekarang anak-anak yang tinggal dengan mereka sekarang tidak mendapat kehidupan yang sempurna seperti kanak-kanak lain.Kadang-kadang kalau ada duit belanja anak-anak akan pergi sekolah.Kalau sibapa tidak ada duit maka anak-anak tidak pergi sekolah.Makan juga begitu selalu anak-anak disuruh makan mee segera.Adik saya ini jenis yang menurut saja apa kata suaminya seperti sudah tidak ada perasaan terhadap anak-anak.Seperti sudah terkena buatan orang pula rasanya.Kalau difikirkan mana ada seorang ibu yang sanggup melihat anak-anaknya tak makan dan tak kesekolah tapi berlainan dengan adik saya ini.Saya sedih melihat anak-anak saudara saya hidup seperti orang yang tidak mempunyai orangtua.Bukan kami tak mampu untuk menjaga mereka tapi ibubapa mereka tidak mengizinkan kami mengambil anak-anak mereka.Apalah yang akan jadi pada mereka sekira tiada yang dapat membantu nasib mereka.Ibubapa mereka seperti sudah berkerat rotan dengan kami.Saya tak tahu nak buat macamana sekarang.Saya mohon ada yang dapat membantu saya dalam masaalah ini.Terima kasih.

  4. mia alisa berkata:

    Pening!pening! belakang lorong rumah saya ada seorang pengasuh.Pengasuh tersebut mengasuh seorang budak. Ibu bapa budak tersebut kami tidak kenal, ini kerana pengasuh tersebut ambil budak tersebut di rumah ibu bapa budak lelaki terbabit. Acap kali kami jiran tetangga dengar tangisan budak lelaki terbabit. Pernah sekali kami ternampak pengasuh tersebut memukul budak lelaki tersebut dengan penyebuk air di kepala dengan kuat. Jiran sebelah sudah tegur perbuatan pengasuh tersebut, tetapi pengasuh tersebut terus tidak bertegur sapa dengan jiran setempat.Jika kami kenal ibu bapa budak tersebut senang untuk laporkan perbuatan pengasuh yang keji itu.Budak lelaki tersebut tinggal dengan pengasuh terbabit seminggu empat kali.Jika kami menelefon talian dera adakah maklumat kami diketahui oleh pengasuh tersebut? anak sekecil itu tidak tahu apa-apa. ditempik,dipukul.. hati kami tersiksa.

  5. kaseh selamat berkata:

    saya seorg guru tdk swasta….seorg anak murid saya terdpt kesan lebam akibat pukulan ibu titi…saya pernah bertanyakan masalah kesan lebam ini kpd ibunye tetapi dia marah2 dan kini ada lg kesan tersebut…saya kesian padanya..murid ini takut untuk berterus terang dah sering menipu mengatakan dia terjatuh ketika bermain…tapi kami guru2 tahu itu bukan kesan jatuh tapi kesan pukulan….ape yg harus saya lakukan?

  6. nur berkata:

    assalamualaikum…
    saya ingin bertanya, apakah yang patut saya lakukan untuk mendapatkan hak anak perempuan kakak saya yang kini di bawah jagaan bapanya. Bapanya( bekas suami Kakak saya) melarang keras anak buah saya bertemu dengan ibu atau keluarga dibelah pihak ibu. tetapi kakak saya sebagai seorang ibu dia telah menemui anaknya secara senyap disekolah anaknya. ibu saya menghantar sms menyatakan anak buah saya kena belasah separuh mati kerana mengetahui kakak saya dan anaknya bertemu secara senyap disekolah. Keluarga kami tahu bahawa bekas abang ipar saya kaki pukul dan disebabkan oleh perasaan panas baran, kakak mintak diceraikan kerana tidak tahan dipukul oleh bekas suaminya.

    Saya memikirkan keadaan anak buah saya apabila dia yang masih berada dibawah jagaan ayahnya akan merasakan dirinya selamat atau menjadi mangsa dera oleh ayahnya seperti yang kakak saya alami selama hidup bersama bekas suaminya…

    berikan nasihat apa yang perlu saya lakukan untuk menyelamatkan anak saudara saya dari mangsa dera ayahnya sendiri.

  7. Sugie berkata:

    Saya kahwin dah 13 tahun degan 2 orang anak (lelaki 10 & perempuan 3). Bulan January 2011, saya mendapat tahu yang suami saya mempunyai hubungan dengan seorang perempuan melayu. Setelah berbincang panjang, dia berjanji akan melepaskan hubugan tersebut.

    Tetapi bulan Februari, saya melihat sepucuk surat yang menyatakan nama orang melayu dengan nombor pengenalan suami saya. Saya mendapat tahu yang dia telah memeluk agama Islam.

    Apakah saya kena buat sekarang. Saya dah bincang untuk bercerai tetapi dia mendiamkan dirinya.

  8. Norhimah A. berkata:

    Saya mohon bantuan. Nak saudara saya di dera secara mental oleh suami dan keluarga mertua. Dia sgt tertekan dan telah keluar rumah pd hari Sabtu 16/7/2011. Laporan polis telah dibuat untuk keselamatan beliau.

    Masaalah nya beliau ada anak ygn sedang menyusu badan dan terpaksa ditinggalkn semalam setelah dihalang oleh suaminya. Saya ingin membantu beliau utk mendapatkan anaknya demi kesihatan dan keselamatan bayi yg berusia 4 bulan ini.

    Apakah langkah yg perlu diambil untuk mengambil bayi tersebut.Mohon bantuan segera!

  9. isteri terseksa berkata:

    Salam sejaterah saya seorang isteri dan ibu kepada 3 orang anak yang masih kecil.Saya ingin meminta pandangan dari pihak nur mengenai permasalahan saya ini.suami saya seorang kontraktor dan ini menyebabkan dia selalu ke pusat2 hiburan dan akan balik ke rumah pada waktu subuh2.Apabila ditanya,dia akan mengamuk dan megugut untuk memukul dan menceraikan saya jika banyak bertanya.Sudah beberapa kali dia memukul saya dengan teruk dan menghalau saya dari rumah tengah malam,keluarga saya menyarankan agak membuat laporan polis tetapi saya tidak berbuat demikian kerana memikirkan kerjaya dan namanya akan rosak.Tetapi sejak akhir2 ini saya sudah tidak tahan dengan perangainya,hanya kerana bertanya dia lewat atau x balik ke rumah dia akan marah dan memukul saya.saya heran apalah status saya sebagai isteri sekiranya tidak mempunyai hak untuk ambil tahu tentang suami…..harap pihak ini dapat membantu saya….

  10. sayang mak berkata:

    Asslmm.saya seorang anak..saya ingan beritahu kepada nur .mak saya selalu kena pukul dgn bapa tiri saya .kalau gaduh mesti pakai pisau ..bila gaduh ja .kami dan adik2 hanya tau ckp .dah laa abah ..dan manjerat mantak tolong dari umah sebelah…bila mak pergi buat report polis dan agma..mesti depa xdapat nak tolong mak saya..kata depa mak kawin kat siam .bila dah depa kata lagu itu kami anak beranak sedihh dan terasa agak geram. ..mak saya kawin dah 12tahu hidup xpernah rasa gembira ..hanya pernah rasa sakit pukul dari seorang laki yang kejamm..mak kami pernah kata kepada kami semua .agaknyaa mak akan mati di tangan suami kejam…baru2 nie.7.6.2013 mak kena pukul lagi sebab xdak pun tau2 kena pukul..abis rambut mak dia potong .guna pisau muka mak pun dah xmacam muka dah.. mak h xtau nak buat apa..dah tu saya ank dia .hanya dapat beritahu kepada nur saja..kalau2 nur boleh bantu kami anak beranak..

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

