Kekacauan hormon Tiroid masalah sepanjang hayat

Hipotiroidisme tidak terhad pada usia tertentu, gagal dikesan kerana gejala tidak ketara, sangat umum

PENYAKIT tiroid sebenarnya masalah kesihatan yang kerap berlaku di seluruh dunia. Malah, ada kajian yang menunjukkan penyakit tiroid menjejaskan lebih 200 juta warga dunia. Antara masalah tiroid yang kerap terjadi adalah hipotiroidisme, tetapi kebanyakan pesakit tidak menyedarinya.

Secara lebih jelas, hipotiroidisme merujuk kepada satu daripada masalah gangguan hormon. Ia terjadi apabila kelenjar tiroid gagal menghasilkan hormon tiroid yang cukup untuk memenuhi keperluan tubuh.

Kelenjar tiroid adalah kelenjar endokrin berbentuk rama-rama yang secara normal terletak pada bahagian hadapan bawah leher dan berfungsi menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid yang utama ialah T4 yang mengandungi molekul iodin.

Hormon tiroid penting dalam membantu setiap sel tisu dan organ berfungsi dengan baik. Justeru, ia membantu tubuh bertenaga, memastikan tubuh sentiasa panas selain otak, jantung, otot dan organ lain berfungsi dengan baik.

Dari segi angka, seorang daripada enam wanita dan seorang daripada 12 lelaki akan mengalami masalah hipotiroidisme pelbagai peringkat dalam jangka hayat mereka. Selain itu, antara 10 hingga 20 peratus wanita berusia 40 tahun ke atas akan mengalami kekacauan tiroid.

Pakar Perunding Endokrinologi Hospital Putrajaya, Dr Zanariah Hussien, berkata kekacauan tiroid secara umum terjadi di kalangan tujuh hingga lapan peratus wanita manakala dua peratus lelaki. Malah, bagi kes hipotiroidisme kongenital (sejak lahir) ia membabitkan janin yang masih dalam rahim.

“Masalah yang paling utama, ia gagal dikesan kerana gejalanya yang tidak begitu ketara dan sangat umum. Selalunya pada peringkat awal, pesakit akan mengadu rasa letih dan mengantuk selain sakit serta sengal dengan daya ingatan atau tumpuan yang lemah. Justeru, pesakit dan doktor yang merawat akan mengaitkan simptom itu sebagai kesan tekanan atau sebahagian proses penuaan,” katanya.

Katanya, hipotiroidisme tidak terhad pada usia tertentu kerana ia boleh berlaku pada janin, malah pada warga emas berusia 80 tahun ke atas.

Beliau berkata, bagi kes hipotiroidisme kongenital, janin selalunya berhadapan dengan masalah tiroid tidak terbentuk atau tidak terbentuk dengan sepenuhnya secara normal. Ada juga kes membabitkan sebahagian atau keseluruhan tiroid berada di tempat yang salah.

“Bayi yang berhadapan dengan hipotiroidisme kongenital memerlukan penggantian hormon tiroid sejurus selepas lahir bagi mencegah kecacatan mental yang serius,” katanya.

Faktor

  • Penyakit Hashimoto – merujuk pada sistem imun mengganggu fungsi kelenjar tiroid
  • Pembedahan tiroid – pembedahan untuk hipertiroidisme, barah tiroid atau beguk.
  • Hipotiroidisme konjenital – ada sesetengah bayi yang lahir tanpa tiroid atau hanya sebahagian saja tiroid. Ada juga bayi yang lahir dengan sebahagian atau kesemua tiroidnya berada di tempat yang salah (dikenali sebagai ectopic thyroid). Justeru, sel tiroid atau enzim tidak berfungsi dengan baik menyebabkan mereka mengalami hipotiroidisme sejak lahir. Ada sesetengah kes, tiroid boleh menghasilkan cukup hormon untuk seketika tetapi apabila dia dewasa, jumlah itu tidak mencukupi.
  • Rawatan untuk hipertiroidisme – hipertiroidisme merujuk pada penghasilan hormon tiroid yang berlebihan. Ia dirawat dengan ubat-ubatan anti tiroid, iodin radioaktif atau pembedahan. Kesan daripada rawatan begini mungkin hipotiroidisme
  • Kekurangan iodin – Kelenjar tiroid mesti memiliki jumlah iodin yang cukup bagi menghasilkan hormon tiroid. Iodin diperoleh menerusi makanan. Memastikan penghasilan hormon tiroid seimbang memerlukan jumlah iodin yang betul. Bagaimanapun, jumlah iodin yang terlalu banyak boleh menyebabkan atau memburukkan lagi hipotiroidisme.

    Diagnosis

    DIAGNOSIShipotiroidisme selalunya mudah. Ujian darah diperlukan bagi mengukur hormon (dikenali sebagai ujian TSH). TSH yang normal berada dalam kadar 0.4 hingga 2.5 mU/l. Bagaimanapun, jika ia melebihi 2.5 mU/l, ada kemungkinan anda berhadapan dengan hipotiroidisme pada masa depan.

    Jika tahap TSH melebihi 4 mU/l, ada kemungkinan anda menderitai hipotiroidisme. Justeru, ada pelbagai lagi ujian perlu dibuat bagi mengesahkan diagnosis dan menentukan punca ia terjadi.

    Rawatan

    MASALAH kekacauan tiroid adalah masalah sepanjang hayat. Justeru, rawatan hipotiroidisme bermaksud terapi penggantian hormon tiroid. Rawatan ini menggantikan apa yang tubuh tidak boleh hasilkan secara semula jadi.

    Bergantung pada berat badan, keperluan metabolik dan fungsi asas tiroid, dos akan diberikan. Justeru, jika anda bertukar jenama ubat, satu ujian lain perlu dibuat kerana setiap ubat tidak sama. Di pasaran terdapat beberapa jenama terapi penggantian tiroid. Antara yang terbaru dilancarkan ialah Euthyrox daripada Merck.

    Dr Arlene berkata, walaupun semua jenama penggantian hormon bertindak dengan cara yang sama tetapi pengambilan dos penggantian hormon tiroid mestilah tepat dan ia berbeza-beza mengikut jenama.

    Penggunaan dos lebih rendah di kalangan pesakit yang lanjut usia contohnya sangat penting kerana risiko kardiovaskular bertambah tinggi dengan peningkatan kadar denyutan jantung dan tekanan darah.

    “Pada masa sama, dos lebih tinggi perlu diberikan kepada wanita hamil yang menghidap hipotiroidisme pada tempoh kehamilan mereka. Dos yang tepat sangat penting kerana ia membolehkan doktor memulakan, menguruskan dan memantau rawatan pesakit,” katanya.

    Beliau berkata, dos yang fleksibel memudahkan pesakit mengambil tahap jumlah betul yang diperlukan kerana jumlah ini berbeza antara pesakit.

    “Kanak-kanak memerlukan dos yang lebih tinggi apabila mereka meningkat dewasa manakala wanita hamil juga memerlukan dos yang lebih tinggi untuk memenuhi keperluan bayi dalam kandungan,” katanya.

    Apa yang anda perlu tahu mengenai hipotiroidisme

    Wanita hamil berisiko tinggi berhadapan dengan hipotiroidisme. Hormon estrogen dan hormon wanita yang lain akan menjejaskan cara tubuh mengendalikan hormon tiroid dalam sistem tubuh. Wanita yang hamil buat pertama kalinya berhadapan dengan risiko hipotiroidisme pada bulan pertama selepas bersalin kerana sistem imun yang tidak bertoleransi. Imbasan untuk hipotiroidisme pada awal kehamilan boleh mencegah masalah ini bukan saja kepada ibu tetapi kepada janin.

    FAKTA: Simpton tiroid

  • Kadar denyutan nadi yang lemah (60 kali dalam seminit)
     
  • Kelenjar tiroid yang membesar
  • Kulit yang pucat, kekuningan, kering
  • Kuku yang rapuh
  • Rambut yang kering dan mudah gugur
  • Suara berubah menjadi parau dan serak
  • Pertuturan yang lambat
  • Sejuk apabila orang lain berasa panas
  • Letih
  • Kemurungan
  • Berat badan bertambah
  • Sembelit
  • Lidah tebal
  • Kejang otot
  • Jari jemari yang kebas
  • Tidak subur, jika hamil kandungan mudah gugur dan aliran haid bertambah
  • 129 Responses to Kekacauan hormon Tiroid masalah sepanjang hayat

    1. Ikhwan Syahmi berkata:

      Dimana boleh saya mendapatkan rawatan lebih sempurna mengenai penyakit Tariod?
      Apakah kesan penyakit ini dimasa hadapan?

    2. nur dania melissa bt mohd faizal berkata:

      bagaimana pesakit tiroid untuk hamil? saya telah mendapatkan rawatan dan sekarang ini saya telah pulih sepenuhnya tanpa pembedahan tetapi masih tiada tanda-tanda untuk hamil. adakan pesakit tiroid tiada peluang untuk medapatkan cahaya mata?

      • zurina berkata:

        dania. saya merupakan salah seorang pesakit tyroid cancer & telah mengidap selama 8thn. saya juga baru sahaja mlahirkan seorang anak lelaki. pada awal perkahwinan, saya mengalami keguguran. selepas 1thn keguguran barulah saya disahkan mengandung semula. tapi sebelum tu mmg saya banyak mbuat rawatan untuk mengandung. alhamdulillah, saya bjaya mengandung. jangan putus asa. semuanya ketentuan dari Allah… penyakit tak jadi penghalang. cume harapan mgkn tipis sedikit..

    3. PUAN NORZIMAH BINTI ZAKARIA berkata:

      Saya baru mendapat tahu pada hari ini bahawa saya mengalami thyroid deaseas setelah menjalani ujian darah. Ini disebabkan denyutan nadi terlalu laju hingga ke tahap 100. Akibat daripada keputusan darah dan mendapat panggilan daripada pakar pagi tad, saya rasa tak keruan dan hilang rasa keyakinan diri. bolehkah penyakit ini membawa maut?

    4. leely berkata:

      saya berusia 21 tahun.sering pening kepala,sakit leher,senak perut dan sukar bernafas.bila saya telan air liur,agak sukar kerana terasa ada lendir yang tersekat. saya ada berjumpa doktor dan doktor sarankan saya membuat blood test kerana suspek tiroid. saya nak tahu lebih lanjut tentang penyakit itu dan bagaimanakah caranya untuk membuang penyakit itu..

    5. abd khalid bin hashim berkata:

      saya berusia 38 tahun dan selama 7 tahun menjalani rawatan hemodialysis dan pada baru-baru ini telah menjalani ultrasound dan mendapati ujudnya tiroid di kelenjar leher saya. oleh itu bagaimana cara untuk mencegahnya dan membuang penyakit itu…

    6. ika berkata:

      saya berumur 26 tahun. Saya mengalami masalah haid tidak teratur selama 5 tahun. Saya akan mendapat haid 3 atau 4 bulan sekali. Tetapi, tidak ketahui yang mempunyai penyakit hypotiroid. Malangnya saya menjalani rawatan rapi pada julai 2008 sahaja sehingga kini. Namun begitu saya tidad period dari januari sehingga oktober. Kenapa period saya tidak teratur walaupun telah makan ubat throxin selama 4 bulan.? Berat badan saya juga semakin meningkat. Doktor berkata selagi period tak elok saya tak boleh mnegurangkan berat badan. Saya juga mengalami masalah kesembapan dimana kaki bengkak kadang-kadang. Saya ingin tahu penjelasan kenapa saya tidak mendapat period lagi.

    7. nurul saadah bt sa'adon berkata:

      saya berumur 28 tahun, berkawin pada 14032008.. saya menghidap penyakit tyrod 2 thn lepas dn selepas di kesan saya terus menjalankan rawatan susulan di ppukm. doktor hanya memberi ubat propranolol dan cabi mazol…. tiap2 bulan darah akan di ambil dan berjumpa doktor. saya ada bertanya boleh kah saya mengandung tp doktor pakar hanya menjawab not yet… adakh penyakit tyrod ini menyebabkan saya tidak boleh hamil dan jika hamil apakah kesan nya?… bolehkah penyakit ini hilang hanya dengan memakan ubat yang di beri doktor dan sampai bila saya harus bergantung kepada ubat yang di beri?

    8. salmizan berkata:

      pg td sy baru cek darah..doktor kt kemungkinan sy kn tirois..sy rs takut coz mata saya semakin kuyu.nadi laju..wat ECG pn jarak graf sy dekat2..ape implikasi tirod?mata sy akn semakin tertutup ke?

    9. PN ISMA berkata:

      masalah sy sama dgn ika…saya dah 9 bulan tak dtg period..sbelum nih..sy makan pil perancang selepas melahir kan anak pertama secara ceaser..may 2008..saya berhenti ambil pil perancang…sehingga may 2008- feb 2009..saya belum lagi period..saya sering sakit kepala..sakit leher…kaki sembab…pinggang sakit…BP pun tinggi 150/90…sy tention la!

    10. umie berkata:

      saya menghidap penyakit tiroid sejak 10 thn yg lalu,
      leher semakin membesar, pernah ke hospital, tetapi tdk diberi sebarang ubat, adakah penyakit ini blh di rawat? saya masih bujang, apabila berkahwin nnti apakah peluang utk mengandung tdk ada? jika blh mengandung adakah bayi yg dilahirkan akan mengalami kecacatan??

      • Mus berkata:

        saya sarankan Cik pergi ke Klinik Kesihatan, minta rujuk ke Klinik Pakar di Hospital berdekatan. sebab penyakit ni ada ubat. tentang kandungan boleh cacat tu boleh tanya lebih lanjut kepada doktor pakar.

    11. El berkata:

      adakah tyroid ini menyebabkan maut..?? sy bru shaja berumur 17 tahun telah menghidap penyakit ini pada usia sy 13 tahun lagi.. adakah berisiko tggi dlm rumah tangga sy nanti..??

    12. putri berkata:

      salam….kawan2…utk pengetahuan semua,,,penyakit tiriod ni tidak merbahaya spt penyikit lain..akan tetapi kena selalu mkn ubt dan jaga pemakanan tu..cth nnya mkn mkanan yg bnyak iodine….sy tahu ni pasal mak sy kena penyakit nir…abg sy pula doktor so dia slalu nasihatkan mak sy mcm tu…penyakit ni akan lega dengan pengmbilan ubat yg berterusan….mak sy pun rasa murung..keletihan..tensen suma pun ada..slah satunya denyutan nadi dan jantung cepat..dan tgn sedikit menggeletar..abg sy slalu nshitkan mak jgn terlalu stress..buat relex cm biasa dan mkn ubat..kalau buleh tu bnyakkan minum air…bagus utk melawan penyakit…air kosong d masak yer….salam suma..

    13. jag berkata:

      harap lebih ramai orang akan tampil memberi pandangan dan nasihat bagi meringankan ketegangan yang dialami oleh pesakit tiroid. kalau nak harapkan doktor…..kita semua sedia maklum, terutamanya doktor di klinik kerajaan. so bagi sesiapa yang menghadapi penyakit ini, dan yang telah sembuh, sila lah berkongsi pengalaman dan berikan nasihat.

    14. husna berkata:

      saya dah 30 minggu hamil…dah 2 minggu jantung anak saya berdenyut pada bacaan 170…esok saya kena ambil darah untuk ujian tiroid….apa kesannya pada bayi?

    15. embun berkata:

      salam sumer..sya menghidap tiroid ni daa hampir dua thun..stahun ni bru mndapatkan rwatan..benar sperti yg d nyatakan di atas..pnyakit ni tdak membawa maut..cma simptom2 yg trsenarai di atas..tp,doktor yg merawat sya ada mnyatakan..mesti mkn ubat cabemazol spti yg di arahkan..dlu sya mkn 8bji shari..skang daa bkuragan 4 bji shari..memang kna bgantung pda ubat ni spnjang hayat,ubat ni hnya dpat membntu mngurgkan tgan yg mgeletar..pluh..dnyut nadi yg terlalu lju..alhmd..skang emosi sya tdak sprti dlu..cpat mrah..klu sya terlalu ltih..nadi lju..sya amik propanol 2 bji skali mkn..alhmd..propanol dpt memberi rehat yg lbih.klu kaki sya kejang2..sya amik pil kalsium.shbt2 sumer..jgn lupa mkn ubat dan dptkn rwatan..wlau kna bgantung pda ubat seumur hdup,jgn rsau..insya, dgn izinnya penyakit ini akan beransur2 baik..mkn ubat ikut arahan..bnyakkan mkn iodin+kalsium..

    16. Nurul Amielia berkata:

      Salam. Sy b’umur 19 tahun. Sy menghadapi thyroid sejak berumur 13 tahun lg. Macam2 jenis perubatan yang telah sy gunakan tp tetap tak berhasil. Doktor sarankan sy supaya menjalani rawatan iodine. Tp setahu sy, kesannya kemungkinan sy akan m’dapat hip0thyroidism. Adakah rawatan ini bagus utk sy?

      • mas berkata:

        salam.akak dh minum radioiodin.1st minum,masih hyper.kne minum lg.tros jd hypo.bdn jd naik sbb metabolisme bdn rendah. tgn dh x menggigil,jantung dh xdegup laju.doc ckp kne mkn ubt sepanjang hyt.

        • duan berkata:

          salam,slps akak mnum iodin x de apa2 kesan ke kat tubuh..ada yg sy dgr slps minum iodin nie bdn jadi lemah…btul ke?

    17. ilham karmila berkata:

      Salam…saya pun hidap tiroid..dah hampir 2 tahun…dulu selalu follow up ngan doctr tp dh lama stop. akhir2 ni saiz tiroid ni makin besar banding ngan dulu..tapi masih ok laa simptom masih ada tapi kalau tension2 tu jgn ikut sangat…cuba kawal diri dan selalu fikir positif…sekarang saya kembali jumpa doktor untuk follow up..tapi bagi saya jgn risau sangat laa..sakit ni kan sebagai ujian…sikit je tuu…usaha dan tawakal…

    18. Rahman berkata:

      Isteri saya adalah bekas pesakit tiroid yang mana telah menjalani pembedahan pembuangan kelanjar tiroid. Jadi ia terpaksa memakan pil tiroksin. Masalahnya ialah emosinya sentiasa kurang stabil dan kadang-kadang mengundang masalah dalam rumahtangga. Adakah ini perkara normal? Bagaimana cara saya menghadapinya?

    19. sha berkata:

      Salam..umur sy 23 thn.sy dah setahun lebih ada hypertyroid ni..mula2 mmg la takut..tekanan darah tinggi, kurus kering je,berdebar2,mmg x blh fokus, asyik pikir bukan2 je..siap berhenti blaja coz’ xdpt tumpukan perhatian..dulu sy makan ubat 10 biji sehari, tapi sekarang alhamdulillah dah kurang 4 biji sehari..selama setahun ulang alik ke hospital buat check up..sebenarnya tyroid ni x bawa maut, tapi kene la rajin buat check up, ikut ckp doktor n selalu think positif..sy syorkan cuba makan minyak kelapa dara.minyak kelapa dara mmg baik utk penyakit tyroid..alhamdulillah ramai juga yg saya dgr sehat lepas mengamalkan minyak kelapa dara..disamping tu makan jugak la ubat yg doktor bagi.InsyaAllah blh sembuh sepenuhnya jika kita konsisten makan..Usaha dan bertawakallah pada Allah..^^
      sy pun tgh amalkan minyak kelapa dara sekarang ni..penyakit ni sebenarnya kifarah..Allah sayang kita, sbb tu Dia uji kita dgn penyakit..selalulah bersangka baik dan muhasabah diri kita..kesakitan itu kan penghapus dosa..huhu

    20. nd berkata:

      salam.umur sy 24 thn.sy ade penyakit thyroid jenis grave disease(hyperthyroid).sy disahkan menghidap penyakit ni disember 2008.mula2 sy tak tau yg yg menghidap thyroid.bebulan2 sebelom tu sy tak dtg period,badan kurus walaupn mkn byk, asik emosi, xleh tdo mlm,kdg2 sesak nafas,letih. tp sy igtkan bende ni biase.pg cek doktor, doktor kate lelah n bg rwtan biase je.tp lama2 makin teruk smpai nk tulis pn tgn mengigil2.sy mula syak sy de thyroid sjak mak sy tegur leher sy bengkak.ms tu sy mula takot n wt siket research psl thyroid n pg wat pemeriksaan doktor.bl dh sah thyroid,sy trz wt rwtan kat hospital swasta.wlpun mhl sket tp cpt&puas ati.sy dpt rawatan ptama bln disember.doctor ckp hormon sy 4xgnda lebih dr normal.ms tu kne mkn ubat cabimazol 14 biji sehari tmsuk ubat thn mengigil.dlm bln february ke mac hormon sy kembali ke thap plg lemah.doktor kate bdn sy cpt reaction kat ubat.ms tu sy dh kne mkn ubat euthyroid utk menaikkan kmbali hormon.tp bdn sy jnis positif kt ubat bl mkn ubt pecut hormon jd mengigil2.jd doktor sarankn sy xmkn ubat biar hormon tu kmbali normal semulajadi.bln april sy dh xmbik ape2 ubt.follow up ke bln oktober dan skgdoktor suruh sy dtg semula tahun depan bln february.sy rs gembira sgt sbb dh xpyh mkn ubt.alhamdullah.tp dlm tempoh sakit tu sy mmg pntng mnum gas,soya n mkn kobis.bende ni mmg pntg sgt bg org thyroid.sy pn de amik mnyk klapa dara.

      • iza berkata:

        Hai…

        Bleh tanya ckit? Brapa yer kos rawatan kat hospital swasta?Saya igt nk cuba dapatkan rawatan hosp swasta klau bajet mencukupi.

        TQ

        • Mc'lyna berkata:

          iza,
          mula2 dulu pn sy ingat bayaran sampai seribu lbh untk mdpt rwtn kt hosp swasta tp sebenarnya x sampai pn 2 ratus..jgn x buat rwtn sblm tlambat

        • nazirah berkata:

          Buat rawatan kat Hospital Ampang Puteri, dengan doktor SH. Sakinah sejak tahun 2003…Alhamdulillah ok jer…bil rawatn xpernah cecah rm200.

    21. nd berkata:

      sekarang ni ujian darah sy sejak april berada dlm keadaan normal..alhamdulillah.hrp bekekalan..mmg byk dugaan ms kne pnyakit ni lg la time mkn ubt tu..bdn sy bengkak2.lenguh2..mata jd sembab n kabur..muke pn jadi lain..thyroid pn byk gangu pelajaran sy kat universiti.dhla tahun akhir.keputusan sy merosot.lecturer&kwn2 byk yg xphm.sy agak terkilan.sy bkn plajar yg terlalu lemah dlm plajaran sblm ni.pertturan sy jd lembab,ssh nak igt.kalau org yg xkene pnyakit ni xtau.perasaan&emosi org yg kne pnyakit ni rasenye mcm org kne menopous sy rs.tp tu la..org sekeliling xfhm.igt kite saje2 mengada2.mmg byk effect relationship sy dgn kwn2.smpai bgadoh dgn bestfriend yg sblm ni xpnh gado.mmgla pnyakit ni xseteruk org kne cancer.tp effect sluruh sistem bdn sbb sakit ni bekaitan hormon.penah sy smpai xleh nk drive sbb mata sy kabur& jantung bedegup kencang..lepas tu xdpt nak agak kelajuan&motion kereta len..rs mcm dh drive laju tp bl tgk meter sbnrnye drive biase je..bila nk melintas pn kite xdpt nak agak kete yg dtg tu laju@slow,,hu2 camtu skali la thyroid ni..tp skng alhamdullilah dh xyah mkn ubat..cme emosi je kdg2 xbape stabil..hehe..kpda sape2 yg kne hyperthyroid..jgnla mkn bende2 byk iodin mcm soyabean tu,kobis n jgn minum air gas,kopi atau teh.benti dulu mkn bende2 ni.rajin mkn ubat.ikot nasihat doktor.sll g follow-up check.lg satu cube la try minum kalapa dara.insyaallah..bykkn bedoa pd allah cpt sembuh.

      • ayleen berkata:

        saya pun hypertiriod jugak..dah berhenti makan ubat tapi kadang2 ada rasa bedebar2 dan tangan pun mengigil lagi. tak pernah cuba minum air kelapa dara..nanti nak try jugak lah..tapi berapa kerap kena minum ehh?

        • ezzi133 berkata:

          2 bulan lepas sye didiagnos kne hyperthyroid..adelah simtom2 sebelum disahkan hyperthyroid tu mcm heartbeat yg lju sgt,berat bdn turun almost 10 kg,tgn menggigil n bdn rase lemah je spnjg hari….dr segi emosi plak,mmg rase nk marah jer….huhu..tp lps jmpe doktor n dia bg ubat,sye rase makin ok…smpi skrg sye masih bermandikan ubat2an tapi sye amik supply ubt dr klinik krjaanlah coz b4ni amik dr klinik swasta bnyk gak duit melayang..
          sye msh bljr di universiti n latelyni,sye agk aktif dengan aktiviti persatuan n kesannya…bdn sye jd sgt lemah n lenguh yg berpanjgn,kadang2 tu sampai bengkak pada bhgn2 tertantu..n juz nk sharelah..tp sye nak tanye jgk tntg kcg soya…sebelumni ade juga bce artikel yg suruh kite mkn n mnm bnyk kacg soya utk pesakit hyperthyroid..skrg sye agak confiuslah dgn saranan nd??????t

    22. ida berkata:

      salam..sya berumur 28 bru je berkahwin sya telah mengidap penyakit thyroid jenis grave disease(hyperthyroid).Masalah yg sya hadapi sya selalu resah , kurang tumpuan kdg pikir negetif salah anggap kt org, kdg2 terlalu tkt sgt smpai tknk keluar dr rumah…sya nk cb mkn minyak kelapa dara tp adaka minyak kelapa dara ni elok untuk penyakit tiroid kerna sya tak penah dgr tntg minyak kelapa dara?

      • devi berkata:

        SAma pertanyaan ny seperti ida..
        minyak tu sprti ap.dan bisa kita dpt kn dimn..

      • saya pun baru je seminggu dpt tau mcm ada bengkak di leher, dah jumpa doktor kat GH nnt ada appointment ambil darah. Ikut simptom2 tu saya mungkin sudah mengidapnya lebih kurang setahun, cuma saya je tak tau.Ubat yg diberi pun memang ubat tiroid..Saya lalaki berumur 32tahun.
        Saya nak tau dan tanya pada semua yang rasa dah semakin baik setelah makan ubat ni…adakah bengkak di leher tu semakin berkurangan jugak?

        Terima Kasih untuk SHARE…!

    23. serialrapist berkata:

      What Is Graves’ disease?
      Graves’ disease is a condition resulting from a problem in the body’s immune system.

      The immune system is a complex network that normally defends the body against “invading” organisms and other foreign substances. When the immune system detects a foreign substance in the body, it responds to this by producing antibodies against the invaders. These antibodies will recognize and attack this foreign substance when they next encounter it.

      In Graves’ disease the immune system mistakenly directs an immune “attack” against its own healthy cells. Antibodies are manufactured and misdirected against the thyroid gland, mimicking the action of the hormone from the brain (thyroid stimulating hormone) that normally controls the thyroid function. These antibodies act like a switch put into a permanent “on” position. Thyroid cells are continually stimulated to produce and release thyroid hormone, even after blood levels are already high.

      Any condition in which the body’s immune system attacks its own cells is called an autoimmune disease.

      Graves’ disease is more frequent in women than in men. The symptoms of Graves’ disease may begin at any age but those between the ages of 20 and 40 are more likely to develop this condition.

      What Happens With Graves’ Disease?
      With time, the over stimulated thyroid becomes generally enlarged and may eventually become noticeable to the affected person or others as a swelling in the front of the neck. In addition, in some people Graves’ disease may be associated with particular eye and skin changes.

      The eye changes are called hyperthyroid eye disease and occur in about 30 percent of people with Graves’ disease. These changes are visible as protruding eyes. There is no relationship between the appearance of eye changes and the severity of the hyperthyroidism. There is increased risk for infection and visual problems in persons with severe hyperthyroid eye disease.

      Eye disease is most likely to progress in people who fit a certain profile. This includes those:

      •Whose hyperthyroidism is not promptly corrected and controlled

      •Whose thyroid hormone level is not within normal limits

      •Who smoke cigarettes

      The autoimmune process that causes hyperthyroid eye disease is poorly understood. Doctors do understand what causes the swelling of tissues behind the eyeball, decreased range of motion of the muscles around the eyeball, and retraction (a pulling back) of the eyelids.

      Common symptoms include pain, excessive tearing, increased sensitivity to light, blurred vision, double vision, or protrusion of the eyes from the face.

      The most common skin problem associated with Graves’ disease is called pretibial myxedema, which is characterized by swollen patches of skin on the front of the lower legs. This skin change is found in about five percent of persons with Graves’ disease. These patches itch and become bothersome; usually no other symptoms or problems are associated with them. Doctors evaluating a patient with possible hyperthyroidism check for pretibial myxedema because it is almost never found in persons who do not have Graves’ disease.

      What Is Nodular Thyroid Disease?
      Nodular thyroid disease is unlike Graves’ disease in five important ways:

      •Nodular disease is much less common.

      •The cause is not known.

      •It tends to develop in persons older than those who develop Graves’ disease.

      •The disease process is not found throughout the thyroid gland.

      •No particular problems outside the thyroid, such as eye or skin disease, are seen with nodular thyroid disease.

      When a physical exam is done, the thyroid is usually enlarged and painless. As untreated disease progresses, distinct nodules (lumps) may be felt with the fingertips. Within the thyroid gland, nodules of abnormal thyroid cells are visible among areas of normal cells. This patter of nodular disease is seen as spots of over activity on radioactive iodine uptake scanning.

      Is Hyperthyroidism Genetic?
      Certain genetic factors may make someone more likely to develop an autoimmune disorder. It is not uncommon for individuals with Graves’ disease to develop other autoimmune conditions including:

      •Hashimoto’s thyroiditis, a thyroid condition that results in an unusually low thyroid hormone level

    24. serialrapist berkata:

      How Is Graves’ Disease Diagnosed?
      Most people with hyperthyroidism, or about 95 percent, are eventually diagnosed with Graves’ disease.

      The diagnosis is confirmed through laboratory testing.

      In people with Graves’ disease, blood tests usually demonstrate:

      •Increased levels of T3

      •Increased levels of T4

      •Low levels of TSH

      •Presence of thyroid stimulating antibodies

      A radioactive scan, such as RAIU testing, is usually not necessary to confirm the diagnosis of Graves’ disease. If a scan is performed, it typically shows increased uptake of radioactive iodine throughout an enlarged thyroid gland. Areas of iodine uptake represent those areas in the gland producing thyroid hormone.

      How Is Nodular Thyroid Disease Diagnosed?
      When a physical exam is performed, the thyroid is usually larger than normal; however, there is usually no pain associated with an enlarged thyroid. As untreated disease progresses, individual lumps or nodules may be felt with the fingertips.

      RAIU testing may be used to diagnose nodular thyroid disease. In individuals with this form of hyperthyroidism, this test shows clusters or nodules of abnormal thyroid cells among areas of normal cells. After this test, doctors see “spots” of overactivity on radioactive iodine uptake scanning film.

      Back to Top of Page

      > Read much more about this topic:
      •What Is Hyperthyroidism?

      •What Causes It?

      •Symptoms Of Hyperthyroidism

      •How Is It Diagnosed?

      •Is Hyperthyroidism Serious?

      •Treatment Of Hyperthyroidism

      •Who Needs Surgery?

      •Hyperthyroid Eye Disease

      •Looking After Yourself

      •Hyperthyroidism And Pregnancy

      •Common Questions

      •Putting It All Together

      •Glossary

      •Sources Of Information

      If you have a medical question, visit our Discussion Forum

      HomeAll Our TopicsContact UsSite MapBack to Top of Page

      Thanks for visiting our award winning site.

      We strive to make every page helpful to every reader.

      Let us know if we’ve succeeded or how we can improve your experience on our site even more.

      Click here to comment

      How Is Graves’ Disease Diagnosed?
      Most people with hyperthyroidism, or about 95 percent, are eventually diagnosed with Graves’ disease.

      The diagnosis is confirmed through laboratory testing.

      In people with Graves’ disease, blood tests usually demonstrate:

      •Increased levels of T3

      •Increased levels of T4

      •Low levels of TSH

      •Presence of thyroid stimulating antibodies

      A radioactive scan, such as RAIU testing, is usually not necessary to confirm the diagnosis of Graves’ disease. If a scan is performed, it typically shows increased uptake of radioactive iodine throughout an enlarged thyroid gland. Areas of iodine uptake represent those areas in the gland producing thyroid hormone.

      How Is Nodular Thyroid Disease Diagnosed?
      When a physical exam is performed, the thyroid is usually larger than normal; however, there is usually no pain associated with an enlarged thyroid. As untreated disease progresses, individual lumps or nodules may be felt with the fingertips.

      RAIU testing may be used to diagnose nodular thyroid disease. In individuals with this form of hyperthyroidism, this test shows clusters or nodules of abnormal thyroid cells among areas of normal cells. After this test, doctors see “spots” of overactivity on radioactive iodine uptake scanning film.

      Back to Top of Page

      > Read much more about this topic:
      •What Is Hyperthyroidism?

      •What Causes It?

      •Symptoms Of Hyperthyroidism

      •How Is It Diagnosed?

      •Is Hyperthyroidism Serious?

      •Treatment Of Hyperthyroidism

      •Who Needs Surgery?

      •Hyperthyroid Eye Disease

      •Looking After Yourself

      •Hyperthyroidism And Pregnancy

      •Common Questions

      •Putting It All Together

      •Glossary

      •Sources Of Information

      If you have a medical question, visit our Discussion Forum

      HomeAll Our TopicsContact UsSite MapBack to Top of Page

      Thanks for visiting our award winning site.

      We strive to make every page helpful to every reader.

      Let us know if we’ve succeeded or how we can improve your experience on our site even more..

    25. serialrapist berkata:

      How Is Hyperthyroidism Treated?
      There is no known cure for Graves’ disease. Three forms of therapy are available for the treatment of hyperthyroidism.

      These therapies work by decreasing the amount of thyroid hormone made by the thyroid gland; therefore, an excess amount of hormone does not get into the bloodstream

    26. geaddiasease berkata:

      Q: I just found out that I’m pregnant and I have Graves’ disease and hyperthyroidism. My obstetrician is setting up a consultation for me with an endocrinologist. What about pregnancy and hyperthyroidism?

      A: Discuss all of your feelings and concerns with both your obstetrician and your endocrinologist. Take a team approach and have everyone work together to care for you during your pregnancy. You may need anti-thyroid medication during your pregnancy. Infants born to mothers who take anti-thyroid drugs generally have no drug-related complications. However, your thyroid hormone level will need to be monitored closely during your pregnancy. You will probably have to wait until after the baby is born to discuss your long-term treatment plan.

      Q: A woman I know at work has a long history of Graves’ disease. I noticed that her eyes protrude from her face, now more than ever. I also know that she has trouble with blurred vision. Is there any treatment for this problem?

      A: Hyperthyroid eye disease may be very troubling for individuals with Graves’ disease. Not only are there symptoms such as blurred vision, but there are also psychological complications due to the change in facial appearance. There are medical and surgical treatments available. If your friend hasn’t been evaluated by an ophthalmologist who is familiar with hyperthyroid eye disease, she should consider it. Severe hyperthyroid eye disease may be associated with increased risk for eye infection and other serious eye problems.

      Q: I was treated for Graves’ disease and hyperthyroidism. I think that my current thyroid hormone level is fine. Should this have any impact on my future medical care?

      A: Before your first meeting, doctors typically ask for a detailed medical, family, and drug history. Be sure to tell new doctors about your history of Graves’ disease. It is particularly important to know when your thyroid hormone level is high. The warning labels for some over-the-counter medications, including some for the common cold, contain warnings that persons with thyroid disease should check with their physician before taking any medicine. This warning is intended only for those whose thyroid hormone levels are high. It is possible that the medication speeds up the heart rate just like thyroid hormone does. This may lead to a potentially dangerous situation.

    27. geaddiasease berkata:

      •Hyperthyroidism is a condition in which there is overproduction of thyroid hormone by the thyroid gland.

      •Symptoms of hyperthyroidism may include a rapid heartbeat, tremor of the fingers and hands, weight loss, and the inability to tolerate heat.

      •The most common form of hyperthyroidism is Graves’ disease, a condition resulting from a problem with the body’s immune system. Some families have a tendency toward developing Graves’ disease. About 95 percent of individuals with hyperthyroidism have this form of the disease.

      •About 30 percent of people with Graves’ disease have associated eye disease, which may cause significant changes in vision along with eyes that bulge or protrude from the face.

      •The three major treatment options for hyperthyroidism-medication, radioactive iodine, and surgery-work by decreasing the amount of thyroid hormone produced.

      •The effect of antithyroid drugs stops when treatment is discontinued, allowing the individual to switch to another treatment plan if necessary.

      •Therapy with radioactive iodine permanently destroys thyroid tissue, meaning that too much thyroid will no longer be produced. The main disadvantage to this type of treatment is that hypothyroidism (low levels of thyroid hormone) may result. However, hypothyroidism is treatable.

      •Surgery to remove almost all of the thyroid gland is called thyroidectomy and brings rapid permanent control of hyperthyroidism.

      •Most people feel much better after treatment for hyperthyroidism is complete, but thyroid hormone levels still need to be checked periodically throughout a person’s lifetime.

      •Most pregnant women and their babies will not experience significant problems if the disease is mild to moderate.

    28. honey berkata:

      salam.. selepas membaca pengalaman rakan-rakan disini membuatkan saya menjadi tak keruan tentang penyakit tiroid ini. Actually im the one yang telah dianugerahkan ALLAH untuk mendapat penyakit ini. Saya telah disahkan menghidap tiroid pada 9 thn yang lalu dan telah menjalankan pembuangan tiroid secara keseluruhannya.. means dah takda tiroid hanya bergantung pada thyroxine seumur hidup kata doktor cannot stop..pengalaman scan whole body di HKL pada 2005 & 2006 sangat menakutkan saya hanya ALLAH yang tahu.. namun saya redha dengan ketentuannya.. keletihan & debaran sering melanda saya apalagi setelah genap setahun berkahwin belum disahkan mengandung fikiran-fikiran negatif pula mengambil alih membuatkan saya tertekan.. doktor saya mengatakan pesakit tiroid tidak ada masalah untuk mengandung dan tidak akan menjejaskan kandungan tapi apabila terbaca komen rakan dalam laman web ini membuatkan saya resah.. saya selalu membaca buku-buku motivasi untuk menghilangkan perasaan yang bukan-bukan tapi pada pendapat saya pesakit tiroid perlukan teman untuk meluahkan perasaan dan melepaskan tekanan jangan disimpan hanya memudaratkan diri sendiri..

      • effa berkata:

        saya mula mengidap penyakit ni pada tahun 2001 dan telah menanngungnya sehingga sekarang.Saya pn beluma ada rezeki utk dapat anak.selama ini saya makan pil yang disyorkan oleh hospital.Saya bersyukur kerana mendapat suami yg begitu sabar dan prihatin ttg masalah penyakit saya.esok saya akan wat ultrasound iaitu last stage sebelum pembedahan.yang membimbangkan saya leher saya tidak bengkak seperti pesakit lain dan saya keliru bagaimana pembedahan akan dilakukan..Mudah-mudahan saya selamat menjalani pembedahan ini…

        • Mc'lyna berkata:

          effa,
          mungkin effa dh slmt mjalani pemedahan skrg ni. bagai mna perasan effa? sekiranya tiroid sy masih ada dlm 2 thn ni,wlpn dh bmcm cr sy lakukan termasuk cr tradisional kemungkinan sy pn buat pemedahan.

        • ita berkata:

          bagaimana keadaan saudari slps pembedahan?

        • zie berkata:

          Saya telah menjalani pembuangan keseluruhan tiroid minggu lepas. Memang pengalaman yang menyakitkan. Sy didaignosis pembengkakan tiroid bulan lepas. Tarikh pembedahan urgent diambil memandangkan pembengkakan telah menekan salur pernafasan sy sehingga tinggal 0.5 cm shj lg. Sy terpaksa di intubate dalam sedar memandangkan sy mungkin collaps jika di bius awal. Hanya Allah shj yg tahu betapa sakitnya. Sehari masuk HDW dan 7 hari di wad biasa. Sy terpaksa discaj dengan traecostomy tube. Terpaksa suction sendiri dirumah. Sebulan baru boleh off trachy ni. Apa2 hal sy bersyukur.. Allah memberi ujian kepada hambanya yg mampu. Alhamdulillah. Sy bernafas lagi di hari ini.

    29. azlina berkata:

      salam.saya berumur 31 thn dan ada 2 org anak.sebenarnya dah 2 tahun saya mengalami simptom sakit leher, pening2 kepala,mcm susah nak menelan mcm ada lendir kat tekak.dah mcm2 doktor n specialist saya pegi,mcm2 diagnosis sy dapat:sakit tekak biasa, GERD, alahan, dan segala mcm ubat dan test termasuk endoskopi test(yang menyakitkan tu) saya dah buat tapi resultnya negatif.dan terbaru saya ke klinik swasta dan doktornya agak muda,tanpa memeriksa leher n tekak sy dengan selambanya dia kata mungkin kanser! sy rasa mcm nak mati je.esok sy akan ke klinik kerajaan buat pemeriksaan lanjut.harap2 sekadar gangguan hormon tiroid.takuttttttttt…..!

    30. Farah berkata:

      salam…
      saya ingt bertanya,adakah penyakit tariod boleh menbawak maut??
      adakah pesakit tariod,boleh pulih sepenuhnya???

    31. Farah berkata:

      Aslkum?saya berumur 22 tahun..
      saya menpunyai simptom penyakit tiroid,tp sy tidak pasti adakah sy salah seorang yg mengidap penyakit ini…disebabkan sy blm menbuat pemeriksaan doktor…
      apa yg sepatutnye saya laku kan skrg…
      saya takutttt…klu saya benar2 mengidap penyakit tiriod..adakah pesakit tiriod ini menpunyai masa depan????ramai jugak yg sy dgr klu org yg mengidap penyakit ini…susah untuk menpunyai cahaya mata??? betul ke???ya allah takutnye syyyyyy

      • shamaza berkata:

        tingkatkan imun badan dengan mengambil makanan tambahan sebab semua penyakit disebakan oleh sistem imun badan yang tidak kuat. tentang susah nak dapat cahaya mata tu..lain cerita . rawat dulu penyakit tersebut…bersihkan sistem badan.

      • devi berkata:

        saya sm sperti kamu farah.usia sya jg sm…saya bru tw td klo saya terkeda penyakit ini tp blum saya pasti tuk pemeriksaan labor.ap kh + penyakit ini..saya dianjur oleh ddosen saya to cek to.
        tp bnr kata mu..saja takut akn penyakit ne..stlah saya bnyak bca artikel ttg penyakit ne dipa2rkn penyakit ni sngat brbahaya n tax bz brtahan lm..
        ap kh to bnr..?
        saya jg bingung ap yg hrz sya lkukan..

    32. misteriku berkata:

      salam… saya dari kecik mengidap penyakit tiroid nie.. skun umo dh mencecah 21 tahun… saya amik ubat sampai umo 10 tahun je kemudia berhenti sampai skun.. minta sape2 yang arif tolong la bg pendapat apa saya nak wat.. skun nie macam dah menjadi2 sakit nie. saya cepat nak marah, mudah riso, stress n tangan selalu menggeletar..

    33. perogolmalam101 berkata:

      beli minyak BIOVCO dan minum atau sapu…type bioVCO di google …yahooo

      • lailaasyikin berkata:

        pd januari 2008 sy mengalami beguk toksik or hipertiroidism.bacaan tiroksin sy 204.1 nmol/L.sy mengalami degupan jantung yg cepat,insomnia,tgn ketar,letih n weight loss.sy mkn ubt carbimazole 5mg wlp ia memberi side efek spt muntah n rmbut gugur.sy telah dperkenal dgn spirulina organik,sy mengambil 100 biji sehari.bacaan tiroksin beransur turun ke 192 nmol/l.slps sbuln ia turun hingga 102 nmol/l n it return to normal range 69 nmol slps 6 bln.kini sy PULIH DRPD BEGUK TOKSIK DAN KESIHATAN SY BERTAMBAH BAIK.sy amat yakin dgn spirulina organik. jika sesiapa berminat,send komen anda kpd sy.

    34. eina3 berkata:

      salam. sampai skng sy blum paham tentang penyakit nie, ape penyebab penyakit nie sebenarnye? dakah sebab pemakanan? kalau pemakanan ape makanan yg tak boleh di makan untuk sembuhkan penyakit nie?? actually sy ingt sgt mendapat cahaya mata, tp selepas tahu tentang penyakit nie sy jadi risau, hrpnye kehamilan takde kaitan dgn tiroid…tolong doakan sy ye…salam

    35. Regina.Bawole berkata:

      saya penderita hypotiroid dan saya disarankan dokter ztiap akhir bulan ke lab untuk memeriksakan keadaan hormon saya
      dan mengonsumsi tirax tapi saya tdak mau ketergantungan hingga akhirnya saya tdak teratur minum obat
      pertanyaan,apakah ada pengaruhnya
      dan apabila saya hamil saya harus ttap mengomsumsi tirax ????
      Terima kasih zblumnya,,,,

    36. jeson berkata:

      Emak saya mengidap penyakit tiroid. Kira2 2 tahun lepas emak saya dibedah. sekarang dia bergantung kepada ubat tiroid. Sekarang kondisi badan emak saya lemah, semakin nyayuk dan susah juga nak menelan makanan sampai ubat tiroid pun susah dia nak telan. Minum air juga di mengambil masa yang lama untuk menelan nya. Kepada sesiapa yang tahu atau berpengalaman.. tolong bantu beri pendapat bagaimana untuk menyembuhkan emak saya ini. Saya sangat kasihan melihat emak saya.

    37. ttanye?? berkata:

      bagaimana cara utk saya pulih dari penyakit tiroid ini
      saya sudah mnghidap pnyakit ni slame thun ini…n saya brhrap agr Allah kurniakn syifa utk saya pulih…

    38. jiha berkata:

      hi,salam sejahtera…
      boleh saya tau,adakah untuk merawat penyakit tiroid ini
      hanya dengan melakukan pembedahan iaitu membuang kelenjar tiroid??? jika ia di buang,adakah ia memberi kesan sampingan terhadap operasi sistem tubuh manusia??
      tolong saya,saya risau ni…

    39. amear berkata:

      Salam.. saya nak tahu sama ada nak buat blood test kene bayar ke tak?? tolong la sesiapa boleh bagi tahu saya..

      • basyar berkata:

        bayar singit tuk daftar..pastu cume tunggu gilira nak test n tunggu keputusan,sebulan gak lah..kerajaan punye lah…nak cepat swasta jelah…

    40. izang berkata:

      saya dah lama mengidap tiroid tapi disebabkan penyakit ni tidak menyebabkan sebarang kesakitan, jadi saya biarkan.. kealpaan saya akhirnya menyebabkan leher saya makin besar.. tapi saya takut untuk melakukan sebarang ‘operation’.. ada kawan saya yang menjalani pembedahan buang kelenjar tiroid dan terpaksa menghabiskan seumur hidup dengan pengambilan ubatan..

      skrg ni saya sedang mencari kaedah alternatif / tradisional.. ada sapa2 yg tahu sila maklumkan di sini..

    41. zara berkata:

      sekadar nak berkongsi. saya dulu pesakit tiroid. 5 tahun bergantung ubat cabimazole 5mg yg harus diambil 5 biji sehari, ikut nasihat doktor. dari awal pengambilan ubat memang saya amalkan mulakan dgn bismillah, selawat dan membaca doa ‘bismillah hi syaafi’ maksudnya ‘dgn nama Allah yang maha menyembuhkan’. Yang penting hati kena yakin yg penyakit akan sembuh.

      Alhamdulillah setelah mengamalkannya selama 5 tahun,kini saya tak bergantung dgn ubat lagi. Bengkak di leher pun hilang sepenuhnya. Cuma sekarang saya telah 2 tahun berkahwin dan belum lagi dikurniakan zuriat dan saya masih mengharapkan keajaiban berlaku satu hari nanti. Doktor saya pernah kata saya boleh mengandung cuma sekiranya masih mengamalkan pengambilan pil, pil perlu ditukar mengikut kesesuaian kandungan supaya tak effect pada bayi. Setakat hari ini saya tak pernah dengar penghidap tiroid tak boleh hamil. Insyaallah.

      • hamidah rahmat berkata:

        alhamdulillah saya dikurniakan sepasang cahayamata yang comel…jangan bimbang sentiasa ber usaha allah akan kurniakan orang yang sakit macam kita anak yang comel dan pandai.memang susah untuk kita consive tapi…. tak mustahil…

    42. wan berkata:

      zara..sy mmg dalam dilema nk buat operation atau tak ni..harap boleh berkongsi dgn zara..boleh bg contact number..

    43. ecah berkata:

      saya berusia 21 tahun, saya dah berkahwin 3 tahun..sebenarnya saya x sedar saya ada tyrod waktu umur 17tahun.mmg badan rasa penat dan nak tidur jer.. berat badan pon bertambah mendadak. tapi bila saya pergi klinik nak cek kesuburan sbb saya kawin dah 3 tahun tapi xda anak tpi keputusan yg saya dapat saya ada tyrod.. tapi doktor kata xda ubat.tapi kena cek hospital ..tapi dah 3 bulan saya x pergi pon..saya kompius la…sbb mak saya dulu.. kena bedah..

    44. Salam..suami saya merupakan pengamal perubatan AYURVEDA (perubatan herba india paling lama di dunia) sejak 20 tahun yang lalu base di Balik Pulau, Pulau Pinang (dikenali sebagai Balik Pulau Selva Vaidyar AYURVEDIC & HOMEOPATHY SPECIALIST) sebelum memindahkan operasi di SUMMIT, Subang Jaya dan dikenali dengan nama LUQMAN HERBS CENTRE. Beliau telah merawat ramai pesakit yang mengidap berjenis penyakit dan mereka sembuh sepenuhnya. Antara masalah kesihatan yang boleh dirawat adalah:- kencing manis, darah tinggi, arthritis, rheumatoid arthritis, lumpuh, sakit tulang belakang, batu karang, buasir, resdung, gaot, asma, psoriasis, eczema, sopak, epilepsy (sawan tarik), sakit kepala, barah, sakit tuan / puan, ketidaksuburan (susah dapat anak), lupus dan lain-lain penyakit. Sesiapa yang ingin mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan perubatan alternatif, bolehlah berhubung melalui talian: 03 56502948 (Off) / 014 6332307 (Dr Luqman) untuk menetapkan tarikh temujanji atau layari http://www.luqmanherbscentre.com menerusi GOOGLE untuk maklumat lanjut. Tq.

    45. Dr Luqman Malik berkata:

      Salam..saya merupakan pengamal perubatan AYURVEDA (perubatan herba india paling lama di dunia) dan Homeopathy sejak 20 tahun yang lalu. Saya telah merawat lebih 70 ribu pesakit yang mengidap berbagai jenis penyakit dan mereka sembuh sepenuhnya setelah menjalani rawatan untuk tempoh seperti ditetapkan. Antara masalah kesihatan yang saya rawat adalah:- kencing manis, darah tinggi, arthritis, rheumatoid arthritis, lumpuh, sakit tulang belakang, batu karang, buasir, resdung, gaot, asma, psoriasis, eczema, sopak, epilepsy (sawan tarik), sakit kepala, barah, sakit tuan / puan, ketidaksuburan (susah dapat anak), lupus dan lain-lain penyakit. Sesiapa yang ingin mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan perubatan alternatif, bolehlah berhubung melalui talian: 03 56502948 (Off) / 014 6332307 (Dr Luqman) untuk sebarang pertanyaan atau menetapkan tarikh temujanji atau layari http://www.luqmanherbscentre.com untuk maklumat lanjut. Terima kasih.

    46. assalamualaikum,saya berumur 19tahun skrg.sebelum ni,saya menghidap thalasemia.nurse asyik ambik darah je.then,dari dulu lagi saya rasa ada tanda2 penyakit tiroid.tapi saya x sedar.
      1) saya cepat rasa letih/penat .x boleh tumpu belajar.
      2) heartbeat sy terlalu laju.semua doc ( semua doc yg check saya kata heartbeat sy bkan cam org.sedih :(
      3) cepat emosi.asyik nanges.tambah2 abah saya baru meninggal dunia.then,ambek keputusan balik ke sekolah.masuk form 6.keluar dari UIA.kwn2 semua x paham saya.saya mmg x bole buat kerja.tp saya buat jugak.setiap ari sapu sampah,kemas kelas.x da org nak b’tanggungjawab.terpaksa buat walaupun penat.
      4) tangan,kaki saya menggeletar .saya da x bole masuk forum,jadi MC . sedih sgt.saya minat tp tpaksa tinggalkan benda tu.
      5) susah nak telan air smpai tersedak setiap kali minum air. :(
      6) saya agak lembab membaca dan menulis.saya x nampak apa yang dibaca.selalu tersalah baca :(
      7)terlalu kurus.dulu mmg la nak sangat kurus.bulan 3 lepas,berat saya 56kg,tp skrg 44kg.
      8)mata putih saya jadi warna kuning.sangat ketara.
      9)saya yang dahulunya semangat belajar,sekarang dah rasa terganggu.cikgu2 asyik mengadu dekat my mum yang result saya teruk.x de sorang pun faham keadaan saya sekarang.dah la darah tinggal 7.4 :(

      nak kena kwl thalasemia disamping kawal tiroid.YA ALLAH,tabahkanlah hati hambamu.AMIN.

      • siti berkata:

        sian kat awk la ririn.. saya baru nak try gamogen.. sy ade tiriod.. thalasemia elok minum gamogen.. cari supliment yg sesuai ye.. insyaallah elok..

    47. aira berkata:

      anak sy ad mghidap skit tiroid.bru2 lahir trus da ad..Allah shj yg bolh tntukan pnyakit die baik atau tdak.sy akn brusaha.

      • azanah berkata:

        anak saya pun masa lahir dah dpt tahu…saya anggap ini adalah dugaan yang Allah swt berikan pada saya dan suami…kami akan terus berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak kami..masa mula2 dpt berita ni …saya rasa down sgt…tp saya redha tawakkal dan usaha..mudah2an anak saya akan terus mmbesar dgn sihat dan baik…InsyaAllah…

    48. bb berkata:

      akum….sya bb,nw umur sya 24 years old…slama 7 thun sya menghidap penyakit tiroid nie…urm start 2005 lgi…mula2 rsa ok gak ngan penyakit nie…kena mkn ubat dan x leh trlau stress sgat….tpi yg x tahan tu bila badan mengigil dan sometime slalu fkir yg bukan2 gak……kadang2 smpai x leh tido lgi..uhuhuhhuhu

    49. Mc'lyna berkata:

      sy x pernah tahu tntg penyakit tiroid nie. lps my family tengok perubahan dlm dr sy, mereka pn bw prgi chek kt hosp swasta. setengah tahun sy dpt rasa perubahan dlm dr tp sy x sedar kenapa?. lps doc. terang apa itu penyakit tiroid sy rs dunia sy gelap. sy tlh disahkan mpyi tiroid dan tonsil. dlm ms 4 bln stlh tahu sy tlh buat operation tonsil. sedikit lega rsnya. skrg sy ada mkn ubat yg tlh di beri doc. dh dekat setahun sy mkn ubat dn sentiasa buat follow up dlood test. doc. kata tiroid sy tkawal. stlh mdpt penyakit ini sy rasa rendah dr dn malu dgn org skeliling,x yakin dgn dr sdr,rs sy dh x sempurna,hidup rs kosong.adakah satu nanti sy akan mdpt jodoh dn anak? sy dh kurang bgaul dn bmesra dgn org. tp sy sgt btuah krn dpt family dn kwn2 yg prihatin dgn keadaan sy. mereka bnyk mberi sokongan dan nasihat.
      TERIMA KASIH KEPADA ORG2 YG MASIH SYG KT SY..

    50. Shahrul Nizam berkata:

      Salam sejahtera semua,

      Saya nak berkongsi pengalaman tentang diri saya.Baru saja minggu lepas saya disyaki oleh doktor(klinik panel)yang saya menghidap penyakit hyperthyroid.Sebelum ini iaitu tahun lepas saya memang berhasrat untuk menurunkan berat badan.Saya mengambil pendekatan tidak makan yang berat di waktu yang lewat setiap hari.Cubaan saya berhasil dalam menurunkan berat badan.Tetapi pada Februari yang lalu,saya dapat rasakan badan lemah,kerap marah isteri dan anak-anak.Jantung yang kuat berdebar-debar sehingga dada sakit.Kulit saya pun telah bertambah gelap(menurut isteri,rakan-rakan,jiran).Saya juga sukar untuk tidur tetapi kadang-kadang berasa segar pula di waktu siang.Ada rakan maklumkan kepada saya setelah melihat perubahan diri yang dia syak saya mungkin kena tiriod.Nasihat beliau tidak saya peduli kerana tetap dengan pendirian sebenarnya saya kurus sebab diet,tidak makan lewat malam.Saya mengalami masalah batuk yang agak kuat dan setelah batuk ini tidak berkurangan,saya ambil keputusan berjumpa dengan doktor.Setelah doktor meminta maaf untuk memaklum sesuatu,saya terus berasa risau yang teramat.Doktor mengesyaki saya menghidapu hyperthyroid tetapi beliau belum berani mengesahkan sebelum keputusan ujian.Saya dengan rela hati bersetuju dengan kerisauan doktor mengenai diri,saya memberikan darah untuk diuji.Seminggu keputusan telah dapat,maka tepatlah jangkaan doktor saya menghidap hyperthyroid.Doktor menyuruh saya ke hospital dan ujian darah dilakukan untuk menentukan tiada jangkitan lain.Alhamdulillah tiada jangkitan dialami.Saya dibekalkan dengan ubat yang banyak dan perlu dimakan sebanyak 6 biji dan separuh biji ubat untuk kurangkan debaran dan gigilan tangan.Ada yang boleh tolong maklumkan thyroid ini apa pantang makanan?>boleh emel kepada saya, papaguard@yahoo.com.Untuk makluman juga,adik perempuan saya telah 4 tahun penghidap penyakit ini.

      Sekian,terima kasih.

    51. tie berkata:

      hmmm ai ni sya bru jew wt pmeriksaan tiroid…dlu msa umr 16 sya dh tau n msa 2 sy kna mkn 12 bji shri crbmazol dn bkurangan shingga 4 bji shri……lpas spm sya smbg blajar msa n sy trus stop mkn ubt n x jmpa doktor…now umur sya 21 n bru jew bkhwin…now tnda2 tiroid 2 dtg blik n sya ambik kptusan nk wt test blod…sy risau sgt2 tkt x bleh nk mgndung…..bla suami sy sbut2 pasl ank sy jd risau..n my husbnd blum tau lg pasl pnyakit sy…..hmmmm risau sgt….

      • orang sarawak berkata:

        saya noticed satu ketulan kat leher saya pada februari 2006.
        sudah 8 kali ujian t4 .last mac 2011
        namun semua result t4 ok..tidak lebih dan tidak kurang
        so no medication at all till now.. ubat suplimen un saya tidak ambil. saya agak alah dgn ubat suplimen ..boleh menyebabkan panas badan.
        semua tanda penyakit tyroid ada pada saya (walauun ujian darah normal)
        apabila saya membaca info penyakit ini dalam internet barulah saya sedar bahawa..ianya berpunca dariada ketidakseimbangan hormon tyroid..
        paling ketara ialah pengawalan emosi, kalau sedih, sedih sesangat, kalo marah , marah sesangat, kalo gembira, gembira sesangat..
        minggu lepas saya telah kehilangan anjing kesayangan .. saya menangis bagai nak rak.. sedang semasa muda (sekarang 36)
        saya sukar menitiskan air mata

        hanya pesakit tyroid jer yg faham situasi ini
        pengawalan pertuturan pun ada masalah ..kadang2 kita rasa butir percakapan terabur dan tidak terkawal.
        dulu saya seorang yg pendiam.. sekarang org sgt aktif bercakap
        suara pun agak garau
        bawah mata sembab.. kadg 2 panik
        begitu juga dengan adaptasi suhu
        jika cuaca sejuk.saya akan berasa teramat sejuk
        jika cucaca panas..saya berasa amat panas

        sy un hairan kenapa doktor yang saya temui tidak mengesyor ubat2 atau rawatan.. sedang nodul tyroid sy semakin besar.
        hanya satu ketulan tapi sudah kelihatan ketara .
        minggu depan nak g ultra sound ..(takpayah ultra pun nampak sangat)
        saya perasan …kebanyakan pesakit tyroid adalah wanita .

    52. widyawati zainol berkata:

      Salam semua, saya ingin kongsi pengalaman saya mengidap penyakit tyroid hampir 10 tahun..pd mulanya saya mengetahui saya mendapat penyakit tyroid bila mata saya tersembur keluar selepas melahirkan anak yg ke 2, tapi sy x mempedulikannya…sehinggalah 3 tahun selepas itu sy mengambil ubat camazol di hosp kerajaan….hampir setiap hari saya menelan ubat dan akhinya sy boring dan membeli ubat tersebut di farmasi sj, makan pun ikut suka hati…sehingga akhirnya sy disahkan mengandung pula…siapa kata org ada tyroid x leh mengandung ini semua kuasa tuhan, sy mengandung twin lagi dan alhamdulliallah walaupun twin sy x cukup bulan, tetapi sehingga hari ini alhamdullillah anak sy sihat, mereka sudah hanpir 5 tahun pd 2012 ini.Selepas itu sy mengambil langkah tidak ke hosp kerajaan lagi kerana penat menunggu….akhirnya sy ke hosp swasta utk mengambil ubat dan rawatan di situ, akhirnya pd 26/09/2011 baru2 ini sy menjalani operation pembuangan tyroid dileher sy yg hampir 11 tahun, akhir2 sebelum sy membuat pembuangan tyroid mata sy ketara kuning, muka sembab, letih tetapi yg seorg yg cergas….sy kurang melayan keletihan sy, blh dikatakan stiap hari sy mengemas rumah dll, tapi selepas pembuangan tyroid ini saya belum blh bercakap lagi sudah hampir 2 bulan operation berlalu dan badan sy selalu lenguh2 sj…sy x tahun kesan2 selepas operation kerana sy ingat bila habis operation, sy kembali normal tetapi tidak, doktor mengesyorkan sy mengambil ubat setiap hari..sy memohon jasa baik kwn2 ada x cara lain selain mkn ubat di hosp, kerana sy ini bukannya jenis suka makan ubat lagi pula mata sy masih kuning dan sy terlalu malu utk berdepan dgn org ramai… tlg lah sy cara ubatan tradisonal @ cara lain selain mengambil ubat di hosp…

    53. zora biran berkata:

      Saya akan masuk wad untuk menjalani pembedahan pada 12/3/2011. saya tiada pilihan lain….doakan saya…..semoga pembedahan ini berjalan lancar. Saya harap selepas pembedahan ini emosi saya akan lebih baik.

    54. zue berkata:

      salam…dapatkan rawatan dengan Dr Luqman dari Luqman Herbs Centre – Pusat Rawatan Tradisional. Beliau merupakan pengamal perubatan AYURVEDA sejak 20 tahun yang lalu. Pusat rawatan beliau terdapat di SUMMIT, Subang Jaya dan Kajang, Selangor. Untuk pertanyaan dan maklumat lanjut hubungi beliau di 014 6332307 & layari website beliau di http://www.luqmanherbscentre.com.

      *** Dr Luqman merupakan penggubal sukatan pelajaran (syllabus) untuk perubatan tradisional bagi perubatan AYURVEDA di Malaysia yang dikendalikan oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA yang akan diajar di kolej2 kemahiran.

      • zue berkata:

        *** Dr Luqman akan muncul di program terbitan TV9 (Remedi) bulan Mei 2012 bercakap berkaitan perubatan Ayurveda yang dipraktiskannya yang telah disesuaikan untuk semua lapisan masyarakat di Malaysia berbanding dengan Ayurveda di India.

    55. cik su berkata:

      saalam semua
      saya adalah seorang yang mengidap penyakit tiroid ni. dah lama dari thun 2004.dah macam2 saya cuba, pegi hospital kerajaan sampai lah ke pakar.jawapan nya tah apa-apa. baru- baru ni saya pergi klinik swasta. memang keluar belanja lebih sikit tapi saya tak sanggup nak tunggu rawatan dari kerajaan. sekarang ni saya makan ubat chimozol tu 4 biji 1 hari dan saya ada terbaca di intrnet, tengok maklumat dari tv, sya cubalah mkn healin gamogen yang premium. baru sebulan sya makan dah tak mengigil macam sebelum ni. bengkak di leher pn dah kurang sikit.ada lah perubahan tapi tak lah 100%. jangan harap kan makan ubat sahaja kita kena amal kan benda lain supaya membantu tiroid tu cepat sembuh.banyak jugak saya dengar produk yang bagus-bagus contoh nya gamat emas, bio seed, pamoga, elken pun ada gak tapi saya x mampu sebab produk-produk elken mahal sangat.

      lain orang lain pendekatan nya. macam gamogen ni bagus tpi yang tak bagus nya saya tak lawas buang air besar. sampai lah 2-3 hari.mungkin kurang sesuai buat saya. lagi pun tiroid ni kadang-kadang buat orang kuat makan tapi sya pulak sekarang ni tak selera nak makan. mungkin itu yang mengakibat kan sembelit.

      banyak kan minum air. tapi semenjak sya amalkan zikir selepas solat Alhamdulillah rasa tenang sangat. kalau tak dulu suka marah- marah. banyak cara yang berbeza-beza. bagi yang dah berkahwin. suami nya kena faham banyak2. amalkan solat jemaah bersama-sama.

      lagi 4 hari saya nak ambil darah…saya harap keputusan bertambah baik sebab saya makan gamogen ni..tak sabar sangat.harap-harap kita bersama-sama berkongsi

      • siti berkata:

        ciksu.. nak tye ni.. ciksu ni kena hypotirod ke? kalo saya jenis hypertiroid bleh ke makan gamogen? tsh sy 0.290

    56. hanna berkata:

      salam semua, ari ni saya baru balik dr ppum sbb ada temujanji dengan doktor bedah pasal pembedahan thyroid saya. saya ada hyperthyroid. saya dapat sakit ni dari umur saya 12 tahun selepas datang period. alhamdulilah skang ni saya dah kawen dan ada 3 orang anak. sapa kata pesakit tyroid x boleh mengandung? sekarang ni tengah pening dan bingung sbb td doktor bagi pilihan nak buang separuh sebelah kiri atau semua sbb sebelah kiri saya nampak lain skit cam sel kanser. saya sendiri x boleh nak bagi keputusan sbb tngah bingung. minggu depan jumpa doktor balik… skang ni saya x nak susahkan hati yang memang dah takut sesangat, balik ni nak buat sembahyang istikarah….moga-moga ada petunjuk dari Yang Maha Esa.

    57. mayangberseri berkata:

      salam semua. saya nk sgt tau berapa kos untuk minum iodin radioaktif (RAI) di hosp swaxta?

      • raihan rithwan berkata:

        assalamualaikum..rm1000++ ini yang diberitahu oleh doc saya SH Shakinah ampang puteri..kena buat kat hosp pantai..ampang puteri tak ada

    58. adik berkata:

      Salam

      Saya baru disahkan oleh doktor PPUM bahawa saya mengidap hypertiroid. Baru beberapa hari rasa sedih sangat tapi demi anak dan husband akan saya kuatkan semangat saya utk disiplin dan mkn ubat ikut masa. InsyaAllah….

    59. raihan berkata:

      assalamualaikum w.b.t
      saya ada masalah hyperthyroid sejak umur 15 tahun lagi, sekarang 25 tahun..sepanjang 10 tahun consult dgn Dr SH Shakinah (ampang puteri).
      pernah masuk ward 5 hari awal tahun 2010 sbb thyroid teruk sgt that time. jantung laju, kurus tiba2, pikir bukan2..
      akhir tahun lepas Dr cakap tak perlu lagi makan ubat..happy sgt2!!
      tapi baru2 ni check up, Dr cakap thyroid datang balik, tinggi gila! makan lagi Carbimazol 9 biji dan proponolol.. last saturday, Dr advise buat radioaktif..dgr nama pun dah cuak. menangis depan Dr.
      Dr cakap xda apa2, its not like kimoterapi etc. u just need to consume that thing and usually Dr akan bagi MC for 1 week.
      saya ada tanya Dr, what is the side effect, she said after taking radioactive, i need to take thyroxin for my whole life. rasa dunia gelap. tanya Dr lagi, macamana dgn tahap kesuburan utk mengandung..she said dun worry, after this 10 anak pun boleh dapat! =)

      sekarang rasa down sgt2..kalau boleh mmg nak ambil radioactve tu sbb da penat rasa nerves tak pasal2, panas badan, fikir bukan2, emosi tak tentu hala, badan mengigil and paling tak best heartbeat tak teratur. ada buat research, macam penyakit AF..tanya Dr, she said kena byk bertenang dan berzikir. she further said after ambil radioactve da tak ada all the abovementioned problems dah..bila fikir semua ni, tak sabar nak ambil radioctve tu TAPI bila fikir if ambil radioactve tu kena makan ubat seumur hidup…ya ALLAH, tak sanggup rasanya.

      • zue berkata:

        salam raihan…cuba call Dr Luqman (pengamal perubatan ayurveda) di 014 6332307 tanyakan dia boleh rawat x penyakit ni. mana tau dia ada jalan penyelesaian kepada masalah penyakit u.

        • raihan berkata:

          thanks for ur info zue. i akan call insyaALLAH..u pun sakit yang sama ke?

        • zue berkata:

          welcome…xlah saya tak idap penyakit sama. cuma mencadangkan perkara yang baik kepada kawan-kawan seperti u. oh ye b4 lupa, Doktor Luqman akan muncul di TV9 dalam rancangan Remedi pada selasa, 15 dan 22 Mei 2012 pada pukul 9.30 mlm dan diulang siar pada 18 dan 25 (jumaat – pukul 7.30 mlm) jgn lupa tonton yer. kalau rajin buka blog ni http://www.mazlinnordin@blogspot.com (penerbit xklusif Media Prima) di muka 3 atau 4 ada sedikit catatan semasa penggambaran dengan Dr Luqman. dan add remedi di facebook. tq & tc :-)

      • duan berkata:

        Salam,,hbs skrg dh mnum ke radioaktif 2?…doktor pn syor kan sy mnum,,,tp kesan yg sy dgr ada stgh2 orang tubuh dh jdi lemah slps mnum iodin nie…sy pn keliru..?????..

        • rosmia abdrasyid berkata:

          berapa arr kos minum radioaktif ni?
          bole saya tau,,saya da tnya doktor tp dia org x bagitau,,
          yg dia org bgtau xda la mahal sgt?
          yg x mahal sgt nya tu berapa??
          smpai skrg saya msih tertnya2,,

    60. Nur Ashikin berkata:

      Saya berumur 20 tahun dan saya baru sahaja sedar yang saya ada tiroid selepas mak saudara saya memerhati hati baru-baru ini dan meminta saya untuk pergi berjumpa dengan doktor. masalahnya saya takut untuk menjalani pembedahan. ada cara inisiatif yang lain tak untuk mengurangkan tiroid ini kerana tiroid ini baru saja tumbuh.

      • fida berkata:

        nur .cuba amalkan minyak kelapa dara(ramai yg cdgkan),spirulina.makanan yg mgandungi iodin.kobis jgn makan..sy baru buat operation buang sebelah…tp risau sebab ramai komen kata kena makan ubat x sudah2 smpai bila2 utk stabilkan hormon tiroid…kalu kecik lagi cuba la dulu.klu jumpa doc mesti dia suruh operate je.

    61. virgitta nokiavisa rampengan berkata:

      saya baru keluar dari RS dengan diaknosa hyperthyroid,,nadi saya lebih dri 100x/mnt,darah saya tinggi,rambut rontok,mudah marah, sering keram otot,tangan keringat dan gemetar,mata saya sering buram,, sakit kepalah sampai tak tertahankan, kadang susah berkomunikasi,,, kirakira apa yang harus saya lakukan dan harus saya hindari???? :(

    62. jun berkata:

      saya mengalami msalah tiroid ketika umur saya 17tahun,dan sy telah menjalani pembedahan pembuangan tiroid yg membesar di leher.tapi sejak dari lepas pembedahan,sehingga sekarang sy berumur 23tahun,sy tidak ada sebarang membuat rawatan susulan. apakah kesan pembedahan tiroid tanpa sebarang ubat dan rawatan susulan?? adakah merbahaya ?

    63. cikgeegee berkata:

      saya tak tahu sy ade ke tak, tapi lately sy asek sakit kepala, pastu saya sakit bile nak menelan, dan org ckp leher nampak bengkak. tp sy xdek simptom2 mcm menggeletar berpeluh kuat emosi. sy cuma cepat penat dan mengantuk.makin kurang daya ingatan dan tumpuan pun ya.prestasi dalam kelas pun dah makin merundum. risau jugak. macam nie pun simptom2 ada penyakit thyroid ker ?

    64. amy berkata:

      as salam…SAYA BERUMUR 28 TAHUN (LELAKI).. saya ada masalah tiroid hampir 7 ke 8 tahun … sampai saya sendiri pun tak faham apa jenis penyakit saya ni… saya dah pun mendapatkan rawatan di pantai medical centre, di ampang puteri, ppukm, tapi still saya tak faham lagi… saya ni ada tiroid yang jenis mcm mana..??? doktor ada mengesahkan yang saya menghidap penyakit tiroid, tp dalam masa yang sama jantung saya berdebar debar, masalah pikir yang bukan2, kadang2 berpeluh di kaki dan tapak tangan, masalah ni saya tahu salah satu simptom panyakit tiroid… yang saya tak paham kenapa saya TIDAK BOLEH TINGGAL BERSEORANGAN ?? maksud saya,, NAFAS SAYA AKAN JADI TIDAK TERATUR, DADA RASA SEMPIT, PERUT CEPAT JADI KEMBUNG, BILA BERNAFAS SEOLAH OLAH MCM TAK CUKUP OKSIGEN (MCM SEMPUT) TAPI SAYA TAK ADA MASALAH ASMA , LELAH ATAU SEMPUT.. CEPAT PENAT, RASA MCM GELABAH JE, KEPALA JADI PENING DAN MATA MCM KABUR2.., OTAK PUN JADI MACAM LAMBAT JE… PASTU DULU SEBELUM SY ADA TIROID NI SAYA SGT CERGAS, AKTIF SUKAN… TAPI SELEPAS SAYA MGHIDAP PENYAKIT TIROID SAYA JD LEMAH.. TAK KUAT SEPERTI DULU… SEOLAH2 MCM ORG TUA… SEDANGKAN UMUR SAYA 28 TAHUN.. NI LAH MASALAH YG MEMBIMBANGKAN SAYA.. SAMPAI DOKTOR PUN TAK FAHAM APA PENYAKIT SAYA…. ADA TIROD TAPI KERAP SEMPUT, CEPAT PENAT DAN TAK BOLEH DITANGGALKAN SEORANG DIRI.. SAMPAI SAYA PUN JADI RIMAS SEBAB TERPAKSA MENYUSAHKAN ORG LAIN UTK TEMANKAN SAYA.. JADI, KAT SINI SAYA NAK MINTA TOLONG DAN PENDAPAT ANDA SEMUA UNTUK MEMBANTU SAYA YANG DLM KESUSAHAN INI… KERANA SAYA DAH BUNTU MENCARI JALAN PENYELESAIAN… SEKARANG SAYA MASIH LAGI MAKAN UBAT CAMAZOL 4 BIJI 1 HARI MENGIKUT NASIHAT DOKTOR…

      • aris berkata:

        Amy. Saya rasa awk ada masalah anxiety disorder juga. Awk patut jumpa pakar psikiatri tuk rawat masalah tu. Insyaallah akan sembuh.

    65. duan berkata:

      Kebanyakkan kalau pergi jumpa doktor pakar dia sarankan mnum radioaktif iodin..huhuhu..kpda yg telah mnum radioaktif iodin tlg la share2 yer…mcm mane ksan dia…sy pn dktor sarankan mnum iodin nie…

    66. Luqman Ayurvedic berkata:

      Penyakit ini boleh dirawat dengan kaedah AYURVEDA di pusat rawatan kami: LUQMAN AYURVEDIC HERBS CENTRE. Rawatan kami adalah 100% bebas dari dadah / steroid. Mengapa perlu terus menerus menjalani rawatan yang tidak menjanjikan kesembuhan setelah bertahun-tahun menjalani rawatan tersebut malahan menjadikan penyakit menjadi bertambah teruk / serius.

    67. irfan berkata:

      apa ka pantang org mengalami penyakit tairoid.
      Dan adaka ia mengalami tekanan sehingga ia meracau racau.ianya hilang kawalan diri?

    68. Inn86 berkata:

      Dl sy kene hypertiroid truk sgt sbb sy mlas mkn ubat.. 2thun kene sy dh duduk wad sbanyak 4x… Jantung brdgup sgt2 laju, so dkter cdngkan mnum radioaktid iodin.. First mnum ok skejap jew pastu jd lg.. Dkter suh mnum lg skali, ok tp kene hypotiroid plak.. Kene mkn ubat.. Skrng sy pregnant tp yg mrisaukan tu hormon sy msih x stabil walaupun sy amik ubat… Sy risau akan keadaan baby sy sm ad ok ke x??? Nk pg scan pn sy rs ragu2… Kinik krajaan pn mcm wat x tau jew…

    69. fida berkata:

      1 oct 2012 sy buat pemeriksaan darah.xray.ultrasound.air kencing,cucuk sedikit di leher(sample utk dhtr kemakmal).di hosp pakar puteri..seminggu lps tu keputusan keluar mmg sah tiroid..doctor kata xda cara lain kecuali operate.pd 10.10.2012 sy buat operate..doc buang sebelah je….doc kata klu buang dua2 kena makan ubat seumur hidup..ketakutan dan kerisauan mmg menghantui diri. 18 oct 2012 kena pegi lg utk buka plaster kt leher dan nk tau ujian makmal lg..harap2 semua ok…tuhan je la tahu perasaan mereka yg kena tiroid ni.. tapi bila sy buat reseacrh kt internet sy rasa mungkin ia boleh dikurang tanpa mjalani pembedahan..kita kena tau apa makanan yg boleh dan yg tak boleh di makan. makan makanan tambahan yg sesuai,,seperti minyak kelapa dara ,spirulina..kalsium.makanan yg kaya iodin…..lps ni sy akan cuba amalkan semua ni..kobis jgn makan langsung..pantang terus.
      ramai rupanye yg senasib dgn saya…
      mari kita minta bantuan tuhan supaya kita sihat.

    70. norliza berkata:

      saya akan minom iodine kali ke 2 pada 12.11.2012 ni… minom iodine pada awal tahun ni tidak mengurangkan paras tiroid saya… tiadakah rawatan alternatif untuk tiroid ni…sgt letih makan ubat dan menanggung simptom yg ada

    71. mat boh berkata:

      hyper kene jage makan.ari2 jgn mis makan ubat.madu khaula sgt sesuai untuk hyperthyroid.thanks

    72. LyaEmran berkata:

      salam..
      saya disahkan menghidap hypertyroid pada 2007.simpton nye amat general.kaki saya menggigil, cepat marah, resah, denyutan nadi terlalu laju and so on. then pada 2009, saya menjalani pembedahan. multi nodular goiter, kalau tak silap. doktor buang dua2 bahagian with hope that saya tak payah makan ubat sepanjang hayat. kos nya lebih kurang RM8000 ++..then few months after operation, berat badan saya naik mendadak, saya jadi malas, cepat mengah and so on. doktor buat blood test, then dia tengok saya menghidap hypothyroid pulak..hormon saya masih tak stabil. saya terpaksa makan ubat jugak. tp saya ni degil. dah setahun lebih gak saye tak makan pil thyroxine tu. dan kesannya, berat badan saya bertambah-tambah..sekarang dah 65 kg..dulu saye dlm 45-50kg je.. then baru2 ni baru saye tersedar yg maybe berat saya naik sebab saye stop makan pil tu. conclusion nya kawan2, makan ubat seperti saranan doktor..jangan skip. kalau tak, jadi mcm saye nanti. this weekend baru saya nk p farmacy, nk start blk makan pil tu. doakan saya ye..amin.. :)

    73. diana dennis berkata:

      salam sejahtera.. adik perempuan saya menghidap penyakit hipertiroidisme dan menerima rawatan hospital sejak berumur 8 tahun. dan apabila dia berumur 13 tahun, ibu saya mengambil keputusan untuk
      menghentikan rawatannya. apakah kesannya sekiranya pengambilan ubat oralnya dihentikan,adakah adik saya ini akan mengalami halusinasi? kerana dia sering terjaga dari tidur dan berkelakuan seperti mengigau dan kerap mengadu ketakutan ketika itu.
      terima kasih.

    74. Shah berkata:

      Ini pengalaman saya apabila suami saya mengidap Thyroid jenis Grave. Suami saya tiba2 kurus. Mulanya saya ingatkan dia mengidap penyakit diabetic tetapi semasa dia terkena penyakit batu karang, saya minta doktor membuat pemeriksaan darah. Doktor confirmed yang dia kena tyroid. Masa tu periksaan di hospital swasta di jalan tun razak. Doktor membuat susulan ujian x-ray di Pusat Kanser (kat Kg. Baru, KL). Di situ baru confirm yang dia kena jenis Grave.

      Terus terang saya katakan, memang banyak betul dugaan menjaga pengidap penyakit ini. Kalau tidak kerana anak-anak dan fikirkan dia sakit, dan kalau ikut perasaan, saya rasa saya dah terbang jauh keluar dari rumah tersebut.

      Pengidap penyakit ini terlalu emosi, cepat marah. Mereka tidak boleh kawal perasaan mereka. Boleh dikatakan kalau orang kata panas baran, tapi lebih dari panas baran.

      Bagi pengidap diluar sana, kawallah perasaan anda. Kami tahu anda sakit tetapi orang sekeliling juga anda perlu hormati.

    75. zack berkata:

      salam…kepada pengidap hipertirod mohon jangan ambil minyak kelapa darah..ianya khas utk pengidap hipo sahaja..
      kalau hyper amik minyak kelapa dara jantung akan dengup lg laju..
      terima kasih

    76. wanzack berkata:

      Salam semua…
      Kepada pengidap tirod..
      Sila ke group tairod dan anda di facebook.boleh bincang secara meluas dan dengar pengalaman drpd otai2…

      Betul kata org atas..hyper jgn amik myk klapa dara..
      Itu utk hipo

      cube amalkan jus delima,jus kulit manggis
      in shaa allah..
      Yg jntng dengup laju kne makan ubt propanolol pg jmpa doktor.

      Sekian…jumpa di group tairod dan anda…

    77. ira berkata:

      sy mghidap pyakit tiroid sjk 2010..tp thun ni doktor ckp tiroid sy dh normal..tp bengkak tu masih ade….berat bdn sy mmg menurun dn skg sy juz mkn suplimen spirulina…mcmne nk ilangkan bgkak ni???anyone plezzazz

    78. leya berkata:

      sye nk taw buleh x jus pamoga baekkn tiroid?kne skt nie da lme mse 2004.mohon share plez..

    79. kak zura berkata:

      assalamualaikum,saya mengidap hyperthyrodism ,dimana hormon thyroid terlalu aktif merembeskan hormon, dulu doktor bg sy propanolol n carbimazole,bagaimanapun thyroid sy terkawal tp x pulih sepenuhnya,gejalanya tangan menggigil kadar metabolisme tinggi,kuat berpeluh n kemurungan teruk,selepas mengamalkan spirulina saya hampir pulih sepenuh ya dr thyroid,cuma hormon t 4 agak tinggi semasa mengandung,boleh cuba spirulina sepupu saya pun sudah pulih setelah mengamalkan spirulina,apa2 jenama sy ambik jenama 21first century ,jenama yg plg murah di pasaran,cubalah inshaa Allah,wallahualam

    80. saradiana86 berkata:

      Sy berusia 28thn.bru 2minggu sy disahkan doc ada thyroid.sbelum ni sy cirit birit.tngan menggigil..heartbeat laju 150. demam on off.p klinik doc kata sy thyroidstrom..badan semakin kurus,susah nak tido lena n my baby full breastfeeding..berat turun 10-11kg..now berat sy 36kg..sy sgt susah hati..hilang keyakinan diri..now sy kena mkn ubat thyroid tu 14biji 1 hari..harap sgt ada harapan utk sembuh..sian my baby sy dah x larat nak jga dia sgt..apatah lagi nak dukung dia mmg x larat..

    81. Ieman berkata:

      Cara nak sembuhkan ..dgn cara pembedahan je ka ? Selain pembedahan x boleh ?

    Tinggalkan Jawapan

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

    Follow

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 345 other followers

    %d bloggers like this: