Ulser kornea penyebab buta

Oleh: Hafizah Iszahanid (Hafiza@nstp.com.my)

KANTA lekap menjadi sebahagian trend fesyen hari ini. Walaupun ia sepatutnya menjadi instrumen bagi membantu penglihatan, kini ia diterima sebagai aksesori berikutan pelbagai corak dan warna kanta lekap.

Kanta lekap yang dipakai bagi tempoh yang panjang sebenarnya boleh menjejaskan penglihatan. Apatah lagi jika rutin kebersihan dan pemakaiannya tidak diambil peduli, si pemakai memang berisiko menghadapi dengan ulser kornea.

Ulser kornea terjadi apabila permukaan kornea rosak atau terjejas (radang). Sebenarnya, pemakaian kanta lekap bukanlah satu-satunya penyebab ulser kornea. Secara umum, ia lebih kerap dikaitkan dengan jangkitan bakteria, virus dan fungus.

Pemakaian kanta jenis lembut misalnya dalam jangka panjang mudah menyerap bakteria dan organisma yang berjangkit. Apatah lagi jika pengendaliannya tidak dilakukan dengan cermat dan teratur. Pemakaian kanta lekap yang lama juga boleh menyekat oksigen masuk ke kornea membuatnya lebih mudah dijangkiti.

Ulser kornea disebut juga sebagai keratitis. Bergantung kepada puncanya, ada kes ulser kornea yang boleh menyerang beberapa kali yang dicetuskan tekanan, pendedahan kepada matahari atau keadaan yang memusnahkan sistem imun.

Ulser yang disebabkan bakteria selalunya sangat sakit dan dikaitkan dengan pecahnya epithelium, lapisan permukaan kornea. Dalam sesetengah kes, radang yang terjadi membabitkan ruang dalam mata bersama kornea. Sesetengah jenis bakteria sangat agresif dan boleh menyebabkan kerosakan serius malah buta dalam masa 24 jam jika tidak dirawat.

Masalah ulser kornea yang bukan disebabkan bakteria tidak menyebabkan kesakitan yang teruk. Selalunya ia tidak menyebabkan lapisan permukaan kornea pecah. Walaupun tiada data tepat mengenai kes ulser kornea di Malaysia, di Amerika misalnya, hampir 30,000 kes ulser pada kornea disebabkan bakteria terjadi setiap tahun.

Rawatan

Ulser kornea memerlukan rawatan yang agresif, jika tidak ia boleh membuatkan seseorang itu hilang penglihatan. Langkah pertama adalah menyingkirkan jangkitan. Antibiotik diberi selain ubat-ubatan khas yang mensasarkan punca jangkitan. Kebiasaannya ia akan sembuh. Bagaimanapun jika tidak dan kornea kekal berparut, pemindahan kornea diperlukan bagi mengembalikan penglihatan.

Rawatan awal sangat diperlukan kerana ia boleh menghalang pembentukan ulser. Jika tidak, jangkitan boleh menyebabkan ulser.

Pemindahan kornea di Malaysia

TIDAK seperti organ lain yang memerlukan individu itu ‘mati otak’ sebelum pendermaan dibuat, pendermaan kornea boleh dilakukan antara 12 ke 48 jam selepas seseorang itu meninggal dunia.

Malah, dengan kadar 12 penerima setahun, keperluan pendermaan kornea di Malaysia sebenarnya agak besar. Apatah lagi kebanyakan bekalan kornea yang ada kini diimport dari Amerika Syarikat.

Timbalan Pengerusi Bank Mata HKL-Lion, Dr Chin Yoon Hiap berkata, satu ketika dulu kebanyakan kes penerimaan kornea adalah di kalangan penoreh getah dan mereka yang bekerja di sektor pembinaan. Bagaimanapun hari ini, 15 peratus kes penerimaan kornea bukan lagi trauma sebaliknya jangkitan. Antaranya, ulser kornea.

Dr Chin berkata, Bank Mata di Malaysia bermula agak lewat. Secara tidak rasmi ia bermula pada 1998 dengan bekalan kornea yang semuanya diimport dari Sri Lanka.

“Ketika itu bekalan kornea yang hanya disimpan dalam peti sejuk biasa. Hinggalah pada 2002 dengan bantuan syarikat korporat satu bank mata yang lebih eksklusif dimulakan di tingkat lima, Hospital Kuala Lumpur,” katanya.

Katanya, hari ini kebanyakan bekalan kornea tidak diambil dari Sri Lanka sebaliknya bergantung kepada pemberian kornea percuma dari Amerika Syarikat (AS) selain didermakan orang awam. Berbanding import kornea dari Sri Lanka sebelum ini, kornea dari Amerika menjadi pilihan disebabkan faktor kualiti dan kebersihan.

“Walaupun kornea dari AS itu percuma, pesakit masih perlu bayar kos pengendalian kira-kira RM1,200 untuk satu kornea,” katanya.

Dr Chin berkata, setiap bulan sekurang-kurangnya sepasang kornea diperlukan manakala setiap tahun sekitar 12 orang memerlukan kornea. Sama seperti kebanyakan pendermaan organ lain, pendermaan kornea juga mempunyai senarai menunggu yang panjang.

“Biasanya atas persetujuan keluarga, kami memperoleh kornea daripada pesakit yang meninggal dunia di unit kawalan rapi (ICU). Bagaimanapun jumlahnya tidak begitu banyak,”

“Kornea tidak seperti jantung atau buah pinggang, lepas mati pun masih boleh derma kornea. Jadi tiada sebab tidak berbuat demikian,” katanya.

Sesiapa saja boleh menderma kornea kecuali pesakit HIV dan hepatitis B. Malah, pendermaan kornea boleh dilakukan kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas.

“Pendermaan kornea membantu pesakit mengurangkan masalah penglihatan atau buta yang disebabkan kornea. Ada beberapa keadaan yang memerlukan kornea baru selain ulser kornea. Antaranya, mengekalkan anatomi kornea dan penglihatan pesakit,” katanya.

Beliau berkata, dalam pemindahan kornea, prosedur pembedahan akan membabitkan penggantian kornea yang terjejas.

“Ia akan membabitkan bahagian jenis di depan iris dan pupil. Di Malaysia, kita ada ramai kepakaran dalam melakukan pemindahan kornea,”katanya.

Bukan semua kes ulser kornea memerlukan kornea baru. Pada peringkat awal, sesetengah penyakit (seperti keratoconus), kanta lekap boleh digunakan bagi memperbaiki penglihatan. Bagaimanapun ini hanya untuk peringkat awal. Pemindahan kornea diperlukan diperlukan jika penglihatan makin terjejas.

“Bergantung pada jenis pembedahan, jika prosedur kombinasi ia mengambil masa satu hingga dua jam,” katanya.

Pemindahan kornea boleh dibuat pada sesiapa saja termasuk bayi atau warga tua, asalkan mereka memiliki kesihatan yang baik untuk menjalani pembedahan. Bagaimanapun, majoriti kes membabitkan mereka yang berusia 20 hingga 59 tahun (54%).

Pada 2005 saja ada 192 kes pemindahan kornea di buat di Malaysia.

FAKTA: Simptom

  • Mata merah
  • Sakit (tidak semua)
  • Tompok putih pada kornea, bergantung pada tahap serius ulser ia mungkin tidak kelihatan pada mata kasar
  • Sensitif pada cahaya
  • Mata yang sentiasa berair
  • Mata yang gatal dan rasa terbakar.
  •  

    5 Responses to Ulser kornea penyebab buta

    1. aini berkata:

      saya memakai kanta lekap..kadangkala memakai spek mata…bila bangun dari tidur,mata akan merah dan tahi mata panjang..adakah saya terkena jangkitan ??

    2. perogolmalam berkata:

      -INJURIES
      -BACTERIA INFECTIONS
      –Rasa gatal sentiasa atau tengelam timbul berpanjangan -seolah2 ada ‘benda’ di dalam
      –berayer-molecue putih macam gam-nanah (purulent) keluar-bengkak tak menentu (Edema)
      –Mata kekeringan akibat kekurangan atau penahan anti body yg hilang (Xerosis)
      –hilang penghilatan-image tak jelas- -=blurr vision
      –sakit perit
      –photophobia terhadap cahaya
      –kemerahan berpanjangan

      Dengan mengunakan ‘slit lamp’-microscope-para pakar mata dapat membuat analisa dgn tepat

      –Blood test

      PENGUBATAN:

      –Ubat tahan sakit,anti bacterial,drops
      –Yang teruk perlu di bedah dgn tera[pi

    3. yana berkata:

      sy berumur 17 thun..dah pkai kanta lekap sjak 15 thun..sblum ni,xde msalah..tp ade 1 ari tu,,bulu mata tmasuk mata..sy ,dgn xbsuh tgnnye..trus korek dan gosok2 mata..dlm 10 mnit tnpa henti,,bulu mata dpt dkluarkn..tp mata plak merah..merahnye bpanjgan..lbih 3 mggu..lps tu,,rsa ade bnde mlkat kt dlm..sgt skit,,tp xtaw nk wat ape..sy stop pkai kanta lekap kat mata knan tu..tp still pkai kat mata kiri..smpai la ade artikel psl pyakit niy kt newspaper..sy mmg risau sgt..leh buta..dgn simptom pnyakit ni..sume ade tanda2 pnyakit ni pd sy..tp sy takut nk gtau mak ayah.. sbb sy yg degil dlu nk pkai knta lekap gk g skolah..ape prlu sy buat niy..

    4. mia adriana berkata:

      Suami saya pernah membuat transplan kornea mata pada tahun 2005. Kami baru berkahwin pada Mei 2010,namun, sejak pertengahan 2010 ini mata beliau mula menunjukkan rejection terhadap penerimaan mata tersebut setelah lbh kurang 5 tahun. Mata menjadi merah dan saraf darah merah dalam mata seolah menyerang kornea beliau. Apa yang saya khuatiri,saya sendiri tidak ada pengetahuan untuk menjaga pesakit yang alami masalh seperti ini.
      Soalan : 1. Apakah punca rejection ini berlaku?
      2. Adakah penerima kornea ini ada alahan makanan atau makanan yang boleh dicadangkan utk dimakan untuk mendapatkan kualiti mata lebih baik.
      3. Adakah beliau berisiko untuk buta?
      4. Bagaimana penjagaan mata yg terbaik boleh dilakukan oleh seorang isteri.

    5. ali berkata:

      kepada yang memerlukan organ mata, saya sudi menderma sebelah dari mata saya. syaratnya adalah menyediakan RM750k bersih kepada saya (kos sara hidup selepas pemindahan organ), membiayai semua kos pembedahan berkenaan. blood type A+
      ali_perkasa@yahoo.com

    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

    Ikut

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 349 other followers

    %d bloggers like this: