Masalah onani dan testis bengkak

Doktor,
SAYA gemar melakukan onani. Apakah risiko yang saya peroleh daripada perbuatan saya yang suka beronani ini?

Dan saya dapati testis sebelah kiri saya lebih besar berbanding sebelah kanan. Kadang-kadang saya juga terasa sakit pada testis di sebelah kiri tersebut? Tolonglah saya doktor.

– PEMUDA RUNSING

———————————–

Pemuda Runsing,

Onani adalah aktiviti yang tidak akan menyebabkan sebarang masalah fizikal seperti mati pucuk atau penyakit prostat. Dan jika mengalami bengkak testis, ini mungkin tidak berkait dengan onani. Bengkak testis mungkin disebabkan oleh jangkitan kuman, ketumbuhan atau pendarahan jika terlibat dengan kecederaan pada testis.

Saudara perlu berjumpa dengan doktor yang boleh membuat pemeriksaan lanjut dan jika perlu menjalani imbasan ultrasound untuk menentukan punca testis bengkak.

- Jawapan disediakan oleh Pakar Urologi, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor, Dr. Jamil Merican Mohd. Yacob.
 

15 Responses to Masalah onani dan testis bengkak

  1. kemad berkata:

    saya punya pertanyaan begini, kenapa testis saya tidak seimbang? dan testis sebelah kanan lebih kebawah daripada testis kiri? dan juga saluran atau urat yang menghubungkan ke testis lebih banyak yang sebelah kiri/
    apakah itu normal ….?

  2. ABG SAKIT berkata:

    saya punya pertanyaan begini, saya agak sukar untuk buang air kecil, kadang-kadang ok kadang-kadang tidak ok, urat sebelah kiri yg menggabungkan dengan testis ataupun saluran air kencing ini seperti bengkak, apakah ini akibat infection??kerana saya sudah berjumpa dua doktor, sudahpun cek air kencing, tapi katanya air kencing bersih. Perkara ini terjadi tibe2 kencing saya susah nak kluar, boleh doctor tolong jelaskan??

  3. denmazz berkata:

    beberapa waktu yang lalu kelenjar tyroid saya bengkak, kemudian sembuh setelah pengobatan dengan antibiotik. tetapi kemudian testis saya yang sebelah kanan bengkak dan terasa sakit. mohon petunjuknya. terima kasih.

  4. sakit telur berkata:

    Saya mengalami bengkak testis sebelah kiri. Kejadian bermula semasa saya bangun tidur dan berasa sakit pada ari-ari (seperti menahan drpd buang air kecil). Beberapa hari kemudian, saya dapati testis kiri saya bengkak dan apabila disentuh, terasa sakit yang amak sangat. Testis saya itu bengkak sekali ganda dari sais asal. Pada suatu ketika, saya langsung tidak dapat bergerak bebas kerana rasa nylu yang amat sangat bila testis saya itu berlaga dengan paha.

    Saya, ingin bertanya, apa punca bengkak ini terjadi? Adakah selalu meminum minuman bergula dan slalu menahan daripada buang air kecil boleh menyebabkan testis membengkak?

  5. adhan berkata:

    saya sering melakukan onani apakah boleh?

  6. haikal berkata:

    as’kum…
    kwan sye selalu lakukan onani ni….sye nk minta pndgan doktor supaya bantu sye untuk cari jalan penyelesaian untuk dia….

  7. naktahu berkata:

    hi… saya ada sedikit masalah… sy rasa senak n sakit pada testis kiri sejak 2, 3 ari lepas… bila diamati… ada ketulan keras… apakah sebenarnya yg sedang saya alami?

  8. timmy berkata:

    doktor.
    suami saya ad masalah dengan testisnya, wktu itu dy naek tangga lalu tangganya potek dan dy lanssung jatuh dan pingsan. setelah itu ketika dy kencing mngeluarkan darah dan menyebabkan penis suami saya tdk bisa berfungsi lagi prti dulu.

    -TAKUT

  9. lan berkata:

    sy kerap onani, sejak akhir2 ni sperma sy cair sperti air besa..testis sbelah kiri juga bengkak..adakah kilang sperma sy dah rosak? sy cuba berhenti onani, slepas 3 minggu air mani sy tetap cair sperti air kencing dan pudar..sy kerap dmm

  10. Skith berkata:

    sy juga kerap onani tetapi kali ini bkn air mani yg keluar tp darah malah sy kencing juga keluar darah, testis sbelah kiri saya terasa sakit boleh bantu sy

    Mr S

  11. senok berkata:

    kenapa testis sblh kiri lg pnjg dr kanan?rase senak..mohon penjelasan

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

