Implikasi pengguguran haram

ISU pembuangan bayi bukanlah perkara baru. Boleh dikatakan saban hari ada saja akhbar melaporkan mengenai kes sebegitu sehingga bagaikan lumrah dalam kehidupan masyarakat hari ini.

Lazimnya, wanita yang sanggup membuang bayinya membabitkan kes kehamilan di luar nikah akibat gejala sosial atau kecurangan bagi mengelakkan berita tersebar. Tetapi, ada juga yang mengambil jalan mudah dengan menggugurkan kandungan sebelum perut membesar bagi mengelakkan maruah tercalar.

Pendedahan akhbar mengenai klinik di sekitar ibu kota yang sanggup menjalankan khidmat berkenaan, tidak memeranjatkan kerana khabar angin mengenainya sudah lama tersebar. Malah, ada juga yang mengatakan khidmat menggugurkan kandungan turut dijalankan bidan kampung.

Pakar Perunding Sakit Puan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj, berkata pengguguran haram boleh memberi implikasi besar kepada kesihatan individu berkenaan kerana selalunya dilakukan tanpa prosedur perubatan yang ditetapkan atau dikendalikan oleh pihak yang tidak terlatih.

“Pengguguran tidak selamat dibuat tanpa membuat rujukan daripada pakar perubatan yang bertauliah. Ada juga yang melakukan pengguguran haram dengan menggunakan perkhidmatan mereka yang tidak bertauliah antaranya mengikut cara tradisional. Ini memberikan banyak kesan kepada mereka.

“Wanita terbabit berisiko tinggi menghadapi kematian berikutan pendarahan dan jangkitan pada rahim. Mereka juga terdedah kepada kesakitan pada saluran pembiakan sekali gus boleh mengakibatkan kemandulan,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Akhbar sebelum ini pernah melaporkan walaupun tiada statistik direkodkan di Malaysia, jumlah kematian akibat pengguguran tidak selamat juga dijangka terus meningkat hasil kehamilan yang tidak diinginkan, manakala kadar pengguguran pula dianggarkan meningkat sebanyak 30 peratus.

Ini tidak mustahil berlaku kerana berdasarkan statistik ditunjukkan pada 10 tahun lalu, jumlah kematian terus meningkat dari 251 dalam setiap 100,000 pada 1995 kepada 266 kematian pada 1996.

Bagaimanapun, Dr Halina berkata, secara purata, pengguguran kandungan di seluruh dunia dianggarkan membabitkan 50 juta kes setiap tahun, dengan sebanyak 30 juta melakukannya secara sah, sementara 20 juta lagi dibuat dengan tidak selamat atau secara haram.

Daripada jumlah pengguguran secara haram itu, 80,000 menghadapi kematian akibat kompilasi yang rumit.

Beliau berkata, seperti kebanyakan negara lain undang-undang negara ini turut mengharamkan pengguguran kerana ia adalah satu jenayah. Malah, mereka yang terbabit dalam kes pengguguran berkenaan boleh didakwa.

Beliau yang juga Ketua Wanita Jemaah Islah Malaysia (JIM) berkata, ada banyak cara boleh dilakukan sama ada mengikut cara moden iaitu perubatan ataupun tradisional. Ada yang melakukan pengguguran dengan cara pembedahan, menggunakan sedutan vakum dan mengorek.

Bagi cara tradisional pula, katanya, pengamal perubatan berkenaan selalu menggunakan herba atau cecair beralkohol. Selain itu, ada yang hanya melakukan urutan. Satu lagi cara yang merbahaya dan tidak bersih ialah dengan memasukkan benda asing ke dalam rahim.

“Selain kehamilan luar nikah, ada pengguguran berlaku atas sebab tertentu yang mana wanita sudah berkahwin, tetapi belum bersedia menimang cahaya mata. Pelbagai alasan dikemukakan untuk melakukan proses itu antaranya sumber kewangan masih tidak mencukupi, mengalami tekanan emosi,” katanya.

Beliau berkata, semua agama di dunia melarang pengguguran tetapi sekiranya ia memudaratkan ibu mengandung, kandungan itu perlu digugurkan.

Sementara itu, Ketua Obstetrik dan Ginekologi di HUKM, Prof Dr Zainul Rashid Mohd Razi, berkata pengguguran memberi kesan besar pada seseorang yang melakukannya. Mereka yang melakukan secara tidak betul boleh menyebabkan jangkitan pada bahagian peranakan.

“Selain itu, ia berpotensi mengalami pendarahan dalam perut yang boleh menyebabkan wanita berkenaan pengsan atau lebih teruk maut. Rahim juga boleh mengalami kecederaan apabila melakukan pengguguran secara tradisional kerana mereka yang tidak bertauliah akan menggunakan benda tajam seperti kayu, lidi atau ranting kayu.

“Pendarahan itu kadangkala tidak dapat dikesan dengan cepat, tetapi mengambil masa panjang. Ada antara mereka tidak sedar mengalami pendarahan berkenaan sehinggalah pengsan,” katanya.

Dr Zainul berkata, pada jangka masa yang lama, sukar bagi wanita berkenaan untuk mengandung lagi kerana proses pengguguran itu juga boleh mengakibatkan usus dan rahim melekat selain saluran ovari tersumbat.

“Sekiranya wanita itu hamil dia mungkin mengalami kehamilan di luar rahim. Bagi yang pernah mengalami kecederaan sebelum ini, rahim boleh pecah secara spontan dan menyebabkan maut.

“Sekiranya tidak, wanita yang pernah melakukan pengguguran boleh mengalami kemandulan. Itu kesan pada diri sendiri, tetapi ia boleh juga memberi kesan pada mental dan emosi selepas mendirikan rumah tangga,” katanya.

Beliau berkata, wanita berkenaan juga boleh masalah psikologi khususnya kemurungan terutama apabila sudah berumur kerana sering terfikir mengenai kandungan yang pernah dibuang itu.

Kesan lain termasuk mengalami senggugut dalam rahim yang mana keadaannya lebih sakit berbanding ketika mengalami proses haid.

FAKTA: Kesan pengguguran haram

Pada diri sendiri:

  • Jangkitan kuman pada bahagian peranakan.
  • Mengalami pendarahan dalam perut yang boleh mengakibatkan kematian.
  • Kecederaan pada rahim.
  • Sukar untuk mengandung lagi.
  • Jika mengandung, wanita berkenaan akan mengandung di luar rahim dan apabila beranak rahim boleh pecah secara spontan.
  • Mandul.
  • Senggugut dalam rahim.
  • Masalah psikologi – mental dan emosi.
  • Kemurungan berikutan teringat akan anak yang pernah dibuang.

    Keluarga

  • Malu.
  • Psikologi – mental dan emosi.

    Masyarakat

  • Mengikut langkah selepas mendapat tahu ada cara mudah yang boleh menggugurkan kandungan.
  • Kes pembuangan bayi semakin berleluasa.
  • Pandangan serong oleh orang sekeliling.
  • 153 Responses to Implikasi pengguguran haram

    1. ima berkata:

      I think it was an excellent article

    2. Loolaa berkata:

      sy mendapati diri sy teleh mengandung kira-kira 1 bulan lebih.saya nak minta panduan bagaimana hendak menjalani pengguguran secara selamat tetapi tidak memerlukan kebenaran ibubapa saya kerana jika mereka mendapat tahu, sy akan di bununh oleh ayah saya kerana telah mencemar nama baik keluarga..lagi pun, saya melakukan hubungan ini secara tidak sengaja.saya juga adalah harapan keluarga, saya tidak sanggup untuk melukakan hati ibu bapa saya.

    3. iza berkata:

      sy penah mgugurkan baby berusia 3 bulan..hasil hubungan zina dengan teman laki.melakukan penguguran di sebuah klinik swasta.wlaupun sudah hampir 8 bulan berlalu saya mgalami trauma yang amat teruk kesan dri pguguran.selalu murung,rasa bersalah pada diri sendri dan banyak lagi..andai masa leh di putarkan balik saya inginkan baby tu..krana kesan yang saya alami skrg amat tetekan..

    4. puteri berkata:

      to iza..

      dimanakah teman lelaki awak?
      dia tak bertanggungjawab.
      adakah dia tahu awak menggugurkan baby tu?
      mak ayah awak tahu tak?
      teman lelaki awak memang tak boleh dibuat teman hidup..
      dia dah menghancurkan awak..
      awak akan dapat lelaki yang lebih baik lagi..
      perkara yang sudah berlaku jangan di fikirkan..
      lebih baik awak fikir apa yang perlu awak lakukankan untuk masa depan..

      • kartina berkata:

        2 puteri.

        sya mmng kagum dgn awak nie,wlaupun kata2 yg awak tujukan dgn IZA tu ada sdkit kasar tp awak katakan perkara yg bnar kan???

    5. Luvluna berkata:

      Sy pernah bersama teman lelaki selepas 2 minggu period…
      Selepas kali akhir bersama dia, sehingga sekarang sudah masuk sebulan sy tidak datang haid..
      Sy pernah membuat 2 kali ujian kehamilan tetapi keputusannyan negatif…
      Sy sering kali terasa seperti ada lelehan tapi hanya sedikit dan kerap…
      Adakah sy hamil???

    6. ayuni berkata:

      sedih bila dengar pasal pengguguran haram..rasa dunia seakan nak hancur bila benda ni selalu jadi. saya ada saudara kandung yang pernah terlanjur dengan teman lelakinya.pd ms tau die pregnant,sy rasa cukp benci dan menyampah tengok muka die.nk cover malu,family suruh gugur tp kakak nak anak die. last,kakak selamat melahirkan babay girl yang sangat comel.saya tau baby itu xsalah n yg berdosa lelaki dan perempuan yang berzina itu. tapi sekarang saya sudah dapat memaafkan kakak dan berdoa agar kehidupannya bahgia setelah genap sebulan die kahwin (bukan lelaki sama yang menghancurkannya).. i love her so much n moga saya akan di lindungi Allah s.w.t daripada perbuatan terkutuk itu.AMIN….

    7. lil.. berkata:

      baru2 ni mak saudara saya,ada mengambil anak luar nikah sbg anak angkat,baby tu diberi oleh seorang kenalan(seorang doktor),baby tu comel sangat,tak taulah macam mana seseorang tu sanggup buang tak pun bunuh anak sendiri!!kejam betul…..

    8. paktengek malam berkata:

      ok lah tu.sekurang2 nya dia tak jadi pembunuh.pembuangan merata2…..sian bayi buangan terjadi ahkibat nafsu menjadi2…

    9. maaf zahir batin berkata:

      …NAK BUEK CAMNO BONDO DAH MEMBERONTAK. sembilan puloh degree.. tampa tongkat ali…merayu2..bahan ‘ lak dopan mato …badan lak gebu berisi …telontang ajo menanti…memanggik ku ‘abe abe mali sini” TALA AJO LE demo ..amboi mak Sodap bonar..halal haram tak dapet den bayangi lagi….skg den dah insaf pintu neraka neraka menanti…..maaf zahir batin

    10. berhati2 lah menjaga diri berkata:

      My dearest loola.since its only a month old.never too late-I thinks u just walk in to any clinic,see a doctor tell urr problems.I think they will do their best to hekp u. …skull@priest.com. tapi kalu foetus dah sampai jadi bentuk manusia,lebeh baik lahirkan…….skull@priest.com

    11. ismie fara berkata:

      salam….
      bukan nak ditujukan pd sesape..
      namun,adalah nyata yg manusia semakin lalai dgn hal duniawi berbanding ukhrawi..
      nak salahkan parent mereka yg melakukan perbuatan terkutuk ni pun bkn jawapan yg relevan skrg. Malah,ade di antara mrk ni adlah anak kpd ibubapa yg sememangnya tahu persis perihal agama ni…………….
      entahla.. family saya sndri pun ade yg wat pkre cmni.
      nk salahkn sapE?????
      astaghfirullahal’azim…..Ssungguhnya,kite memperbanyakkan istghfar dan snantiase memohon doa agar kite d’jauhi dr melakukan segala jua bentuk perkara2 yg boleh membuatkn kte terjerumus dlm lembah zina & sebagainya.

    12. farra berkata:

      saya sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak berusia 5 bulan, dan kini saya telah hamil 1 bulan. masalah saya disini anak per1 saya baru berusia 5 bulan, saya x bersedia utk menerima baby ke2 dan saya bekerja. saya rasa saya tidak mampu utk menjaga mereka berdua dan dalam masa yang sama saya perlu bekerja. saya telah bincang dengan suami saya dan kami telah buat keputusan untuk menggugurkannya tetapi dalam masa yang sama saya takut melakukannya dan saya rasa sangat sedih serta saya tak tergamak nak membunuh darah daging saya sendiri. saya buntu dan tolong saya buat keputusan yang terbaik untuk saya dan suami

      • chinta berkata:

        saya rasa anda tidak perlu menggugurkan kandungan…..kerna anak itu adalah utusan daripada tuhan…..tetapi jikalau anda mahu menggugurkan kandungan, anda telah membuat dosa yang besar

    13. farra berkata:

      tentang masalah saya tadi if anda ada pendapat dan nasihat email pada saya di farra_wahida@yahoo.com

    14. kebayan berkata:

      farra .. masaalah farra biasa terjadi kepada ibu ibu yang mempunyai anak yang maseh kecil .Rasa nya belum bersedia lagi untuk menerima kehadiran yang kedua kali .
      Anak adalah pemberian dari tuhan .. adalah lebih baik kiranya farra menerima saja .. lagi pun haram hukumnya kiranya kita dengan sengaja menggugurkan kandungan itu .Ada juga kawan kawan yang mengalami masaalah yang sama seperti farra .. tetapi mereka nekad .. meneruskan kandungan itu .. sesungguhnya tuhan itu maha adil .. dipermudahkan segala urusan dan diperbanyakkan rezeki anak anak untuk kita menumpang sama …

    15. lamir berkata:

      assalamualaikum…..
      to farra,hrp dpt fkir baek2…
      ssungguhnya,ank 2 pmbwa rezki…
      insyaallah,dgn khdrn chya mta yg ke 2 ni,
      rezki anda akn b’tmbh…amin…

    16. jojo berkata:

      sy msh muda dan pnh melakukan penggguran semasa kndungan sy mencecah 3bln.. ape yg dpt sy kongsikan disini, masa xdpt diputarkan semula.. penyesalan terus mghantui diri.. bakal tunang sy xpnh mendesak utk mggugurkan bayi kami tp krn x sgp menanggung malu..sy gugurkan jua dan akibatnya..bahagian rahim sy msh trase sakit hingga kini… sy hnya mengharapkan perkara hitam ini xkan berulang lg..

      • rain berkata:

        awk bt camtu pn bkn untk ska2 kan..awk mgkn ada alsan dan sebab sendiri untuk bt perkara 2.sabar je la…jd kn pkara 2 sbg pengajaran.jgn ulang perkara yg sama pd masa akan datang..

    17. mimi berkata:

      sory..mcm mane cara untuk gugur kandungan yang belum cukup 2 minggu???tlg r saya….

      • liena berkata:

        sy tlh mnjalinkan hbgan dgn teman lelaki seblm sehari sy habis period. teman lelaki telah menancut air mani ke dlm. sekarang, sebulan sy tidak period. adakah sy mengandung?

      • chinta berkata:

        ya tuhan…………da membuat dosa, nk tmbah lagy ke?

    18. sadgurlz berkata:

      skang ni dh 6 hari sy lmbt dtg bln…
      sblm ni x prnh pn mcm ni…adkh sy hamil…tanda2 hamil..lngsg x de…lau sy mengandung…mcm mane nk gugurkan….

    19. Dian berkata:

      Sy tlah drogol oleh tman llki sy. Skrg sy disahkn hmil 1 blan. Apa y prlu sy lakukn. Adkh sy bleh ggurkan kndungan ini?

    20. kak na berkata:

      Salam…gugur bukan satu keputusan yg baik…kenape nak bunuh mereka yg tak bersalah…mmg la klo brita pregnant w/o married nie tersebar ia memalukan(pd g terlnjur/drogol), tp kesan pd si ibu akn lebih parah klo slh langkah…yg siksa si ibu…berfikir la secra waras…tergamak ke kita membunuh, tmbh2 drah daging kita sndri..fikir2 kan lah….

      sy sudi membantu, kami mempunyai pusat jagaan…ape yg sy harap, taknak ade 1 pun kes ggur & buang bayi dlm suratkhabar…brita tue sgt menyakitkan hati..

      hubungi sy, kak na, 0173684689….

    21. diana berkata:

      akum
      disini sy ingin kongsikn pglaman sy.sy dlu pun prnah terlanjur dgn teman lelaki,masa tu sebelim family tau sidia ade mnyuruh saya gugurkan kadungan..namum sy panik mase tu sampai satu saat famili saya tau yg saya hamil..masa tu saya panik hny di pikiran adalah untuk buang baby.sampai satu saat mase tu,ade seorang mak cik datang dan mengusap perut saya dan hanya”kesian anak ini’..keluar dari mulutnya,secara automatik sy insaf…perasaan syg sy pa anak ini terus menebal,pada mase tu konflik famili memang tegang diorang xnak menangung malu memaksa saya gugurkan kndungan..tp dengan naluri ibu saya..walaupun nyawa sy dipertaruhkan sy xkan buang bayi saya.alhamdulilah dua tahun perkara tue berlalu,saya bertekad besarkan die,malah sekarang rezeki saya bertambah baik dengan kehadiran permata hati saya,kepada wanita yg senasib saya jgn ikut hati anda..ikutlah peasaan naluri sebagai seorang ”IBU’.

    22. diana berkata:

      Perkara seumpana itu bnyk terjadi,sy harap wanita yg hamil ank luar nikah jgn ikut kata hati,ank yg akan lahir pun perlukan anda sebagai ibu,seperti anda perlukan ibu anda?alhamdulilah skrg saya bahagia melihat tumbersaran ank sya..setiap nafasnya,kebahagianya adlah umpama emas kebahagiaan untuk saya,pengubat segala luka di hati,penawar sgala racun kehampaan masa lampau..walaupun die x dia x dibesarkan tanpa kehadiran seorg ayah namum..keihklasan kita mendidik dan memberikan kasih syg cukup ternilai pada si kecil..so jgn lakukan kesilapan yg sama dlm hidup.

    23. diana berkata:

      maaf,sy mingin mberikan pndapat pde dian…klu dlm situasi awk ni,awk boleh buat laporan polis dan awk boleh meminta bantuan dari badan2 seperti pusat kewaja,
      ingatlah allah..syg baby tu,jgn di gugurkan
      hadapi dunia ini dengan kesabaran,setiap anak ade rezeki insyaallah ia berguna untuk awk kelak.
      jgn sia2 kan hidup si kecil anda”think are positve!

    24. samrie berkata:

      sy nak cr klinik yang blh gugukan kandungan 3bulan
      sape2 yang tau sila bls

    25. kak na berkata:

      salam,

      samrie, sy tak galak kan tuk gugur kan bayi tue..sbb dah 3 bulan..bhya tuk ibu n baby..harap awk fikir pnjang, tiap mslah ade jln keluar..jgn berfikiran cetek…ape pun mslah tetap kena hadapi…ade baik nye pergi ke pusat jagaan sehingga bayi lahir…bayi dlm kndungan ibu itu tak berslh…

      bleh hubungi pn saripah, dari pusat jagaan baitul ummi, 0196652838…

      bykkan berdoa, moga dipermudah kan segala urusan…insyaallah…

    26. elasha berkata:

      salam sape2 kt cniy bley tly sye x..tlg bd taw almt knik yg bley gugur kan kngngan…???????????????

    27. kochokman berkata:

      al call aje nombor kat atas tu kot..demo leh bage..

    28. kak na berkata:

      elasha, pusat jagaan nie terletak di cheras…utk sebarang temu janji, awk bleh hubungi no yg tertera dats…insyaallah, kami bleh membantu….

    29. sifatlelakiygEvil berkata:

      dunia manusia memang menyedihkan, lelaki selau hanya tau nikmati kesyokan tapi tak mau tanggungjawab. kalau bkan btul2 cinta, tak berupaya, jgnlah buat perkara tu menghancur perempuan tu saja sekiranya mengandung. dunia ni penuh dgn kesedihan & kekejaman. sebab tu lah perempuan-perempuan perlu jaga diri dan tabah

    30. HEMA berkata:

      I HAVE MADE A LOVE WIT MY BOY FREN,NOT TO SAY IM PREGNANT BUT MY BODY GETTING WEAK DAY TO DAY I CANNOY BE ACTIVE AS NORMAL AS BEFORE!!!!!!!!!!!I JUST FEEL SCAT TO GO AND CHECK AT CLINIC IT MIGHT MAKE A PRO IN MY LIFE SO HOW COULD I GET KNOW WHETHER IM PREGNANT OR KNOW I NEED A ANSWER FROM ANY1 TAT CAN REALLY HELP ME!!!!!THANKS!!!!!!

    31. nizu berkata:

      Salam..nak tya, betul ke sape yang pernah buat penguguran, jika hamil lagi, akan hamil luar rahim? Sape ade pengalaman mcm tu? Just nk tahu..thanks

    32. kartina berkata:

      sya nak btanya? apakah kesan ke atas org yg pernah melakukan penguguran sebanyak 3@4 kali??? sebab sebelum nie,my best frnd pernah buat penguguran.tp dia sudah bkahwin n laki dia tak nak baby tersebut jdi dia pun gugurkan kandungan itu??? skrang sya tak tahu kat mana kwn sya tu… sya hrap dia sihat dan mempunyai baby

    33. perogolmalam berkata:

      -mental distress-depressions later in life
      -bodys action – response physical complications later
      – Chemical reaction-body unique reaction subject to procedure performed
      – medical problems later ..cancer,hearth diaseases,loss of life while in performances.
      – Complications include uterine hemorrhage, uterine perforation, endometriosis, pelvic inflammatory disease, coexistent ectopic pregnancy, asherman syndrome, and delayed sequelae.
      Abdominal pain and cramping
      Nausea
      Vomiting
      Diarrhea
      Spotting and Bleeding
      Potential more serious complications following an abortion.
      Although serious complications only occur in less than 1 out of 100 first trimester abortions and approximately 1 out of every 50 late term abortions; it is important to know the possible risks:

      Heavy or persistent bleeding
      Infection or sepsis
      Damage to the cervix
      Scarring of the uterine lining
      Perforation of the uterus
      Damage to other organs
      Death

    34. shaqilah berkata:

      pengguguran adalah haram dan salah di sisi undang2

      • wali berkata:

        tapi kalo janin berkeadaan membahayakan ibu nya atau janin yg dah tak bernyawa berpenyakit harus di keluarkan tapi kalo bernyawa berkeadaan tip top tu bior aje dia terkeluar serah kat JKM atau org persaorangan ,kgn sekali membunuh ato buang mcei sampah..kita buat kita berani tanggong, nak malu ape kat manusia ini..mereka pun samo ajo…mcam aku muka baik ..tuhei yg tau..jgn buang secara tak langsung membunuh, kita laknati oleh ALLAH..kalo dah terlanjur tu bertaubat nasuha…semoga di ampuni..ALLAH tu maha pengampun…

    35. Narissara berkata:

      Hurm bolehkah kaum lelaki/ doktor mengesan wanita yg pernah melakukan keguguran ? kawan saya was was bahawa bakal isterinya (bekas teman wanitanya) pernah melakukan pengguguran haram bersama bekas teman lelakinya dan kini kawan saya berasa seperti menjadi kambing hitam.

    36. PERHATIAN berkata:

      dah pasti buleh..kalo pakar..pergi jumpa…senang aje tau….

    37. Din berkata:

      sya bru 22 thun n gf sy umur 20,
      kami pernah terlanjur beberapa kali akibat kedatangan dia dari jauh utk berjumpa ngn sya, besenya saya akn ambik bilik hotel, mgkn sumenya bermula krana x igt ajaran agama supaya elakkan situasi yg blh mybabkn zina…
      sesungguhnya sya syg sgt kat dia, and dah ttap dlm hti utk mgkhwini dia bila dah berkerjaya esok…cuma masalah sya skrg gf adu dah seminggu lebih x datang bulan…sya takut sgt dia mengandung krna sy dlam keadaan yg tak dapat bertanggungjwab krana hdup sya sendiri x stabil..sy tgh study dlm tggngn sendiri…
      dia juaga tgh blajar…
      soalan sya ialah adakah dia mengandung?
      bagaimana nak tahu dia mengandung ke tak?
      kalau ambil pregnancy test? adakah hasilnya tepat?
      kalau yer,, boleh tak gugurkannya dengan selamat?
      tolong bantu saya sebab sy syg sgt gf sya and xnak apa2 buruk brlaku padanya…
      tolonglah saya yer…

      din(insan hina)

      • GRANDLUCIFER berkata:

        Hi, welcome to our heaven’s , by admiting U are our new brother’s of our clans,we shall conguered to last of holy souls to etenity, tills our beloved friend’s dajal appeared, please enlarge your groups,recruits more members, as to up grade your superority level..Good lucks..

      • siti berkata:

        saya ngah wat research ttg pengguguran skrg nie..memangla melakukan pengguguran 2 salah tapi yang penting kita kena tahu kesan nya dulu sblm lakukannya.sebenarnya, ibu bapa pada zaman skrg tak patut menyalahkan anak semata-mata.ibu bapa yang baik adalah menerima anaknya seadanya.maksudnya kt cni,ibu bapa sepatutnya yang menjadi kekuatan kpd anak mrka yang mengandung di luar nikah dgn memberi smgt.kita semua thu yg masa xkn mgkn berputar blk biarpun menangis air mata darh sekalipun.cuba fikirkan,sudahlah berzina itu berdosa,dah mengandung lepas tu gugurkan plak, so tmbh lg 1 dosa.bila dh gugurkan bru rasa nyesal.dlm hal nie xdk salah sesiapapon.bagi pndpt sya,lahirkan,susukan,didik dan asuh lah anak tu dengan sebaiknya.kita semua tahu yang Allah itu maha adil,maha mengasihi dan menyayangi hmbanya.mungkin Allah akan mengampukan dosa2 lalu anda dengan bagaimana anda menghargai anugerah yg diberikannya(anak).
        apa2 pon terpulangla kpd plhn msg2.

        • aan berkata:

          saya setuju ngan siti dan nak tambah sedikit…saya rasa saudara harus bertanggungjawab dengan perbuatan saudara…lagipun perkara ni dah terlanjur …lebih baik ibubapa saudara sendiri yang tahu daripada mengetahui perkara ini dari orang lain kerana mereka akan lebih malu lagi jika mendengar perkara tersebut menjadi buah mulut orang lain…dan anak saudara harus di beri peluang sebagaimana saudara ….

    38. HO HO MAN berkata:

      mu dah siok nak maen ..current dah siot..itu sobab kalo umok 12-44 tahun single ato dah 4 bini pun ke ..nak jumpa makwe kena lah ade org ketiga teman…lucifer memang naik shaik gian dia cuma resapkan bisikan .. dalam diri manusia dan manusia tak kuat iman di conguered..dan dia dapek main puas2.. melepas gian dia kot melalu abe’ manusia tu..memang lah nala punya power..kato ismuda..

      kalo dia dah nak berputih ..tok mintak kamu tak payah nak tambah dosa bosa lagi dgn mengugor..serah kat orang atau skrg ni JKM mula nak ambik ..anak saperti tu…lain2 badan kebajikan…..bertaubat nikah aje dgn dia..bila ..janin anak tu dah terkeluak..tentang test tu ..gie kat farmasi bagi tau nak beli ..test mengandung..tak berapa sen pun…tak tahu baco atau guno tanyo dia macei mano nak guna atau tanya ibu2 yg dah veteran..jagei sekali2 gugorkan kandongan buang dlm tong sampah atau sumbat di mangkok najis.. buang dlam longkang..laut sebagai nyo..nanti ikei makei, beribu ribu olang makan ikan..u tanggong dosa nyo …jgn rasa bersalah ..kasi bayi tu lahir ..kalo dah terjadi..memang lah last moment nak melepas tu amat siok sekali..dah lopeh baru menyosal tak guna lage..see urr in heaven or hell…

      • kucikuro@gawab.com berkata:

        yerr le ho ho men..taubat nasuha sebelum pergie..bukan semua manusia masuk sorga idaman..ade jugak yg pakai serban tu pun bermula dgn keinsafan – kesalahan diri…merasai bersalah sebelum melilitkan kepala macam sarban singh tu..ado juga bertopengkan ajo..maseh jua mempololitikan hal duniawi..serta melaku kan dosa2 tampa di sedari…

        Memang lah di mor muda nie kalo sihat meamng benda nya ..membagun selalu ..nak nak…apa nak buat dah semula jadi..

    39. Bertaubatlah berkata:

      salam kepada yang dah terlanjur..saya nasihatkan jangan lah digugurkan kandungan tersebut kerana 1, berdosa besar kerana diira membunuh kalau kandungan sudah berusia 3 bulan. 2,membahayakan kesihatan ibu yang mengandung..adalh sebaiknya saudara cepat mengahwini gf saudara untuk mengelak dosa dan kebahayaan yang lebih besar..dari saudara minta tolong orang untuk meggugurkan kandungan tersebut adalh lebih baik saudara minta tolong untuk membantu saudara berkahin dengn gf secepat mungkin..sekiranya kandungan belum berusia 3bulan maka dengan perkahwinan kandungan gf saudara akan terselamat daripada dikira sebagai kandungan haram..saya nasihatkan saudara jangan fikir tentang malu dunia sahaja, fikirlah tentang malu dan azab akhirat sama..kasihanlah pada gf saudara..mintalah pandangan keluarga..nak buat macamana dah terlajak,kita manusia mana x buat salah. daripada saudara fikir membahayakan gf saudara lebih baik saudara selamatkan dia dengan perkahwinan. sekirannya saudara telah bertaubat maka janganlah saudara risau akan rezeki yang tuhan telah aturkan untuk saudara..mintalah petunjuk dariNya bukan menambah kemurkaanNya lagi..saya kasihkan saudara jadi fikirkanlah

      • miss my baby berkata:

        saya pernah terlanjur dengan teman lelaki saya..akibatnya,saya mengandung.. tapi keluarga kami tidak dapat menerimanya..saya terpaksa menggugurkan kandungan ketika berusia 10minggu..saya akur dengan kehendak keluarga. ..saya sempat melihatnya melalui ujian ultrasound..hanya tuhan yang tahu macam mana perasaan saya..sebelum melakukan pengguguran,saya sempat berkata kepadanya(baby)”sayang,maafkan mama dan papa”smpai hari ini,saya masih sayangkannya..adakah saya berdosa kerana meragut peluangnya untuk melihat dunia??saya terpaksa,.

        • tamz berkata:

          mcm ne ek nak ggurkan kndgn???
          kat klinik mne ek????
          plzzz reply…

        • miss my baby berkata:

          awk..xpyahla bt bnda cmtu..
          pcayalah ckap sy..awk akn myesl seumur hdup awk..
          lw tman llaki awk xnk brtggungjwb..atleast awk kna ingat tuhan yg sentiasa d sisi awk..
          plezz…sy mrayu..jgn ulangi ksilpan untk kli ke2..syangila baby 2

    40. nurmuslimah berkata:

      bertaubatlah…kpd ALLAH… astarfiruallah alazim…pengguguran itu adalah haram dri sisi undg2 agama islam…. hnya 1 shj yg dpt kita slmtkn diri dr prkra x sepatutnya berlaku iaitu…keteguhan iman dan ketaqwaan kpd ALLAH …anda x fikir ke apa yg berlaku diakhirat nnti…siksaan yg amat iaitu siksaan api NERAKA…menyakitkan…bertaubatlah…bertaubatlah…..

    41. siti berkata:

      semoga yg sedang berada dalam keadaan dilema samada nk gugurkan atau tak tu fikirlah elok k..

    42. nightmare of solomon berkata:

      buat berani,dah mengandung nak buat dosa lagi.orang islam skrg ni memang betul2 lemah. macam mana nak tolong orang palestin. orang yahudi kuat psl org islam asyik bergelumang dgn maksiat. Ni la jadinya kalau hidup bertuhankan setan.

    43. jessy berkata:

      komen i mudah je…berani buat berani lah tanggung.jgn pandai mkn x pandai nak simpan…..dlm hal ni…x kira lelaki atau perempuan semua sama..x kuat iman.tp nasihat i…ibu bapa pun kena tolong apa yg patut…jgn ak perempuan dah mengandung pasal nak jaga maruah kononnya….halau mereka keluar rmh la…atau buat benda yg x patut…kalau dah ak suka suruh kahwin hbs cerita.bg yg kat luar tu kalau dah terlanjur tu,atau dah ada baby..cepat la kahwin tp kalau jantan x nak bertanggungjawab…sendr la cari jalan supaya baby lahir dgn selamat dan yg penting jgn buang…carilah mereka yg sudi membantu.berpuluh ribu manusia mesti ada yg sudi bantu yg penting jgn mengulangi.setiap manusia pernah melakukan kesilapan yg penting kita bersedia berubah…

    44. jessy berkata:

      hi din….jgn suruh gf u gugurkan kandungannya andai dia benar mengandung.terima la ak itu seadanya.lelaki mana yg conform dah standby nak jd bapa tp cuba u fikir,ak tu x berdosa..yg berdosa kita yg x pandai kawal hati kononnya syg tp bila dah ada baby ni la reason…mana syg time buat benda tu???jgn jdkan kita ni manusia lbh teruk daripada binatang…bincang dgn family…cepat kahwin.bkn semua manusia dikurniakan ak.jgn membuat sesuatu yg akan membuat u menyesal seumur hidup..x ada duit dpt kerja,x ada kerja dpt cari tp kalau x de ak biar duit berjuta pun x ada guna.dpt beli ak tp bkn drh daging sendiri…x sama.

    45. lynz berkata:

      tabahkan hati ja…pa yg jd ada hikmahnya…

    46. yg bersalah berkata:

      bulan ni sy lewat dtg bulan.selalaunya klau buln ni sy kene 2x,buln depnnya sekali.tp tnda2 hamil xda pulak.sy hamil ke?klu ye mcmane nk ggurkn

      • edi berkata:

        Lau nk gugurkn, sng je. Pegi ke hospital. Bwk skali bapak kepada budak dlm perut tu… Tak kan masa sedap je nk bersama? Masa susah pun kena bersama2 jugak.

        • blurman berkata:

          ishk .. ishk .. mana boleh macam tu .. bawa bapak budak tu pei jumpa tok kadhi .. nikah aja .. bela aja anak yang dikandung tu .. yang penting insaflah .. mulakan hidup baru ..

        • aishah berkata:

          asyik2 nak gugur,,, pls la bg solution lain.. desperate sgt ke?? borink la… klinik,, hospital… ape nie??? nonsense… gugurkan bukan solution nye…

    47. isteri berkata:

      dasyatnya …

    48. isteri berkata:

      anak itu amanah dari ALLAH

    49. aishah berkata:

      salam…
      walaupun sy tiada pengalaman sebagai seorg ibu.. tp bayangkan kalo anak tu senang2 je nak gugur… kiter bukan negare barat,,, jage la anak tu…
      kenape bnyk sgt pendapt nak gugurkan kandungan.. berbaloi ke…. bnyk effect negatif kpd org yg gugurkan anak tu… ” perempuan zina hanya layak dengan lelaki zina . perempuan yang baik hanya layak bersama lelaki baik”
      point nye… bukan masalah lelaki x bertanggungjawab ke,,, senang je nak menunding jari… kat ibu bapa la.. rase nye zaman sekarang pelajaran seks tu mmg kite dah blaja dari kecik lagi.. so mmg x logik la kalo kiter still nak berzina tp x tak tau risiko nyer… bukan masalah syg gf ke… syg bf ke… kenape x bleh sayang bayi tu?? kenape nak gugur?? gugur mcm mane pon.. bende nie x bleh sembunyi…. tuhan nie… sentiase benar… jd ape yg kiter sembunyikan tu.. pasti akan ade org tahu… fikir la btol2…

      • liza berkata:

        .. negara barat tidak membuang anak .Negara malaysia yang berugama islam dan lantang mengharam itu ini yang buang anak .Sepatutnya masyarakat diajar untuk membetul dan menerima kesalahan bukannya mengutuk dan menghina perbuatan mereka .Mereka dalam keadaan terdesak dan pendek akal ..

    50. saiful berkata:

      apa kesan bila kita gugurkan kandungan dengan cara vakum?darah xberhenti mengalir je selepas da wat vakum..apa maksudnya?

    51. hurmm berkata:

      bkan saje slh d sisi undg2..

      salah gak d sisi agame islam bg sesape yg beragame islam..!!
      astaghfirullah hal azim…
      sedih rase bace komen2 org yg penh wat hbgn ngan boyfren..
      HARAM dn sgt DILAKNAT oleh ALLAH sesape yg wat tu..
      smoge diberi HIDAYAH oleh ALLAH…
      amiin..
      ape nk jdila org islam zman skang ni..
      mntak djauhkn p’kare2 cmni dripda sye dn org yg sye knali..
      amiin..

    52. insanberdosa berkata:

      jgn mengulangi dosa besar dengan melakukan perguguran,berzina itu pn dah tak tertanggung balasannya…di dunia dapatlah disembunyi,dapat dirahsia,tp di akhirat semuanya akan terbuka sebab telah dicatat dalam buku..Tuhan bayar tunai setiap dosa hambanya..tgklah,ada yg mandul sbb gugurkan anak,ada yg sakit,ada yg mati..Subhanallah…
      tgk muka anak orang pn dah timbul rasa kasih,ini pula kenapa sanggup membunuh anak sendiri…Ya Allah,kenapa manusia di zaman ini semakin menghalalkan yg haram..
      Bertaubat..dan berdoalah…Kasihanilah baby itu sblm digugurkan,fikirlah dan cuba rasai kesakitan dibunuh.Tempat baby itu semestinya di syurga..dan kita yg membunuhnya dapatkah mencium walaupn bau syurga itu sekalipun?

    53. groovy berkata:

      askum ..sy pernah terlanjur,dan gugurkan kndungan yg mse tue da 2 bulan lebih…mse nk operate,hnya tuhan yg thu..antra di persimpangan hdup gn mati je..mse tu kt kl,stgah jam sblum operate mak asyik call tnye khbr..mcm die thu je..tp die xpenah thu..dlm hti hnye berdoa kalo umur xpnjg mak ampunkan sgala dosaku ..alhamdulillah umr msh pnjg..tp tuhan yg thu jgk betapa sakitnye saat2 tu.kalo boleh da xnk bt lg..ntahla kenapa pisang berbuah dua kali…aku tkot sgt2..effect memg boleh bt aku mti kalo gugur lg…ya tuhan ape yg aku plu lakukan ..

    54. kongk3kman berkata:

      skrg nie dah ada pusat pengambilan anak saperti tu,tak perlu mengugurkan lagi,benda dah belaku, buat apa nak membunuh- kalo dah bernyawa.., lagi pun, jika penguguran dilakukan , mungkin di masa mendatang akan ada implikasi pada diri dan kandongan seterus nya..mungkin aje nie…takpasti.

      Iklan aje kat sini mungkin ada yg simpati menolong..

    55. typah berkata:

      kesian pada awek2 yang diperguna pakwer mereka..lepas dah dapat semua lepas tgn…pagi tadi pon ada lagi kes pembuangan baby…dlm family aku pon ada gak perkara ni terjadi..adik ipar aku..baru abis sekolah dah serahkan maruah pada teman lelakinya..skang dah pregnant 3 bln..puas sudah aku nasihat jgn buang baby tu, kesian dia..tapi dia degil..aku pon xtau apa yang menimpa dia ari ni sebab semalam dia ada ckp nak g klinik ari ni nak buang baby tu…dari tadi aku cll xdapat pon…remaja zaman sekarang cepat sgt melatah..masa wat xpenah pk.. bla dah jadi nak marah pon dah xberguna..kepada yang mengalami nasib camni jgn buang baby tu..dia ank kita…jgn menyesal bla baby tu dah tiada..

    56. Moon berkata:

      Salam groovy & yang senasib…
      BERTAUBATLAH!!!!!
      kalian pernah terlanjur….sesungguhnya Allah maha pengampun…Jangan gugurkan kandungan (baby) itu tidak bersalah…jangan ulangi dosa besar dengan membunuh!!..pada yang tidak tahu hendak melahirkan baby itu di mana sila lah berhubung dengan Pn. saripah pengasas Baitul Ummii di Cheras – 0196652838(tempat perlindungan utk ibu yang mengandung anak luar nikah)…InsyaAllah, disana kalian akan di didik dengan ajaran agama dan baby akan di lahirkan dengan selamat di hospital terpilih… yang penting baby itu juga mempunyai sijil kelahiran sama seperti anak2 sah taraf… selepas kelahiran, jika rasa x mampu menjaga anak itu sendiri, boleh di beri kepada keluarga angkat(segalanya di uruskan) yang dah berlalu jadikan pengajaran dlm hidup…lagi satu, klu kalian bimbang jika di ketahui keluarga, di pusat Baitul ummi segalanya dirahsiakan, jadi tiada apa yang nak dibimbangkan…yang penting lahirkan baby dalam kandungan itu dengan selamat!!
      JANGAN DI GUGURKAN @ DI BUANG BAYI ITU!!!
      JANGAN DI ULANGI DOSA BESAR DENGAN MEMBUNUH SETELAH DOSA BESAR BERZINA!!
      KEMBALILAH KEPANGKAL JALAN…
      Hidup kita x lama di dunia ini..
      (x sanggup menatap surat khabar cerita pembuangan bayi lagi…)

      • putericahaya berkata:

        macam mana nk pastikan yang kehamilan ini dapat dirahsiakan?????kalau keluar rumah 1 hari pun mkayah dah tanye ni kan plak nk tungu sampai lahirkan anak…..saya harap dapat pandangan yang membantu kerana pada saat ini segala kemarahan dan penghinaan sudah cukup membuat seseorang hilang pertimbangan diri……hanyalah nasihat yang dapat membantu….
        yang mengharap…..

        • iskandar berkata:

          4-5 bulan dah nampak bonjolnye puteri..tak bole sorok.
          lain la badan berisi..myb susah nak agak..

    57. diana berkata:

      saya nak tau personal email doctor ni…

    58. Kak Na berkata:

      Saya wakil Pn. Saripah, pengasas pusat perlindungan Baitul Ummi…sedia membantu, hubungi : 017 830 4642..

    59. jake berkata:

      alah kalo dah menjadi tu tak payah lah mengugorkan nya..untok menjadi ahli neraka di kemudian hari..sekarang banyak pusat atau badan yang dapat membantui untok menerima nya…kalau mengugorkan nye banyak komplikasi terhadap diri sendiri di krmudian ari..tambahan pula..di ketergerikan oleh ILLAHI sebagai pembunuh..kalu dah terjadi secara paksa ..di nodai..atas kerelaan diri sedap sendiri untok di lalui terima aje laa…takuti lah azab di ahkirat nanti..kat sini pun banyak insan yagng dapat membantui…

    60. idayu berkata:

      salam semua….

      sya leeya, Pada mereka dan adik – adik bermasalah, janganlah memgugurkan bayi anda kerna ramai yang sudi menolong anda dan bayi anda. jangan ambil jalan mudah dengan membuang anak itu, dia berhad untuk hidup setelah anda memberikan nyawa padanya.
      Pada mereka yang ingin mengugur anak yang tak berdosa itu, renunglah pembalasan diahkirat besok, biarlah anak itu hidup dan berikan anak itu kepada mereka yang sudi menerima anak itu. Akak pasti ramai yang inginkan baby itu. Kalau adik ingin bagi kat akak terima seikhlasnya. tolonglah mereka seikhlasnya. Menolong meraka yang ada masalah bererti menolong mereka menbina hidup baru yang lebih baik. Jagalah anak yang diberikan dengan penoh kasih sayang dan bimbinglah kejalan yang diberkati. meraka yang rasa bersalah boleh hubungi akak di aleeyanastasha@yahoo.com.my… kita saling memebantu sikhlasnya.014 2956257….

    61. mencari cahaya mata berkata:

      SALAM buat semua,saya sedang mencari anak angkat tak kira laki atau prompuan….kepada hamba Allah yg sudi dan bersedia menyerahkan anak mrk dengan seiklasnya tanpa rasa ragu2 dan memerlukan perlindungan kerna sebab2 tertentu, dengan hati yg penuh dengan keiklasan saya sudi menjaga dan membantu …sila email saya eumora2009@gmail.com….. h/p +60109344991

    62. AN cyn berkata:

      hye… nw sya dlm keadaan yg sma n i knw how it feel… my baby bru 12 weeks n my conditions seems lke your’s…
      sya pnya bapa kpda anak tidak btgjawab lngsung… december, we r breakoff evndore dia tahu yg sya tgh pgnant tme tu..dia kata sya curang,,evn tme tu dia sndri tahu.. tu lah yg plg mngecwakn sya.. n kmi dua tngkar.. until at 5 han sya buat scanning n gt my baby pic…sya hntr pic baby n guess wat did he tolds to me.??? K… NOT OK.. hw i feels..??? oh gosh… kakak dia tahu hal ini n kakak dia lah yg bgtau family dia hal ini… n guess wat he answer to family??? dia ckap bkan bby dia… btpa hncur hati… pnah saya tpikir hndak mbuang n whatevr lah.. n dia pn pnh ckap KAHWIN,,CERAI N BABY DIA PUNYA… saya lah..????? thats mke me so angry n bpkir mcmtu…

    63. ahmad berkata:

      salam sume…pertama sekali sy sgt menyesal kerana menjadi insan yang paling hina dlm muka bumi ini.ceritanya sy telah terlanjur dgn teman wanita sy,dan kini hamil 4 bulan,menjadi masalahnya ialah,ttg penguguran bayi tersebut,sy tidak sanggup utk melakukanyer kerana kasihankan bayi tersebut yg tidak bersalah,sy tidak sanggup melihat bayi itu hancur berkecai,tetapi teman wanita sy seboleh bolehnyer mahu mengugurkan kandungan tersebut.atas alasan takot akan diketahui.

      sy juga pada mulanya pikir yg sama,takot diketahui keluarga,dan malu.namun setelah sy sedar akan kesan sampingan dari segi psikologi dan fizikal,sy rela dibelasah,mahupun sanggup dibunuh tidak kira dari pihak keluraga sy mahupun keluar belah awek sy.dari sy menangung penyesalan sehingga ke mati.

      masalahnye sy masih dlm dilemma,sy ada dua pilihan maruah ataupun tanggungjawab..plez i need somebody

      0177749086 _ ahmad.

      • ahmad berkata:

        lagi satu sebabnye,dalam usia kandungan 1 bulan kami telah pergi ke sebuah klinik,dia memberikan pil utk dimasukkan kedalam kemaluan teman wanita sy,maka bayi tersebut akan hancur,dan kesanyer mmg seperti yg dijangka,namun stelah sebulan berlalu ternyata tidak berhasil,tapi yg sy musykil,yang keluar tempoh hari apa dia??ya allah betol berdosa besar sy jika bayi itu lahir kelak tidak sempurna akibat kebodohan dan kelemahan iman sy…biarlah bayi itu lahr gn cukup sifat ya allah

    64. jyun berkata:

      pertengahan ramadhan 2010 saya disahkan mengandung 2bln
      hati sy sgt bahagia sbb sy mmg ingin kan anak
      sy tahu sy berdosa sbb melakukan perbuatan tu tanpa hubungan yang halal
      beberapa hari sebelum menyambut syawal
      saya mohon pd bf saya supaya menceritakan hal sebenar kpd ibubapanya supaya kami boleh menikah secepat mungkin sebelum bayi tersebut di BIN/BINTI kan ABDULLAH
      hasilnya sgt mengejut kan saya apabila kedua ibubapa kami bersepakat menggugurkan kandungan saya
      hanya tuhan tahu betapa luluh hati saya
      tanggal 15hb september 2010
      mak dye bwk sy ke klinik swasta di KL tk melakukan pengguguran
      hati sy pilu tak dapat pertahankan anak saya sndri
      selepas operation tu sy dijaga mak dye selama 4 hari dan selepas itu mak dye hanta sy balik ke rumah sewa
      kesan drpada tu sy murung tertekan hampir meroyan sbb harapan sy terlalu tggi nak kan anak
      akhirnya pada penghujung oktober kami ditunangkan
      tp kesilapan tu sy x mampu nk maafkan kedua ibu bpa sy dan dye malahan dye sendri
      sy sedar sy berdosa dan sy nk tebus dosa saya dgn pelihara anak tu sebaiknya
      tp apakan daya
      saya benci mereka~!!

    65. heeee berkata:

      ya Allah…itula manusia..masing2 ade kesilapan..ape yg penting jika anda mngandung anak luar nikah..kalau boleh settlekan dgn cara yg baik..mak bpk marah kejap jerr bile da tgk bayi kecil tu sejukla hati drg..tau korg ade mslh masing2 sbb tu la beringat sebelum melakukannya…lebih baik anda lahirkan jerr sbb anak itu rezeki yg Allah bagi..insyaAllah selepas tu anda akn bahagia bersama bayi anda..TLG LA JGN GUGURKAN..kesian la kat bayi tu..sekarng mmg mslh ley settle tapi bile anda da tua nnti masa tu anda teringat..lps tu baru nk menyesal bermurung..da takder guneee…kalau agak2 ta mau serah je kat rumah kebajikan…tak pon kat aku ni hah..bole je jage..haih,…kesian kesian bayi tuuuu.. :'(

    66. jyun berkata:

      saya nak bayi saya tapi ibubapa kami yang x nak~ :'(

      • miss my baby berkata:

        pikirkan tntg implikasi trhdap dr awk..
        jgn d ulangi dosa untuk kli kedua…
        awk dah brzina dan awk jgn jd pmbunuh..
        anak itu anugerah dan amanah allah kpda kta..
        pliharalah ia sebaiknya..

    67. purple berkata:

      saye ade seorang kawan yg pernah mengalami masalah seperti in.. “mengandung tp belum berkahwin”.. mase tu bawu pas abih spm..time nak anta buku teks ternampak dye dgn perut yg memboyot.. masalahnye mase kat sek xpersan lgsong.. xsangke sgt2!! dye plak dahla kurus kering..hmm.. lg memalukan dye adalah adik kpd seorang guru mate kat sek tu.. ape yg nak dikongsi disini adalah…””dia tetap menjage kandungannye dan tidak pedulikan tohmahan owg.. sebaliknye dye melahirkan anak itu dgn selamat.. n pastu baru dye nikah n siap wat kenduri kawin lg.. lupe plak!! lelaki yg bertanggungjawab tu sebaye n 1 kelas jgak.. tgk diowg happy je skang..owg pon x de dah nak ngumpat2 ke ngate kat diowg… sbb?? diowg wat salah.. n diowg bertanggungjawab diatas perbuatan diowg.. jd.. kpd yg berkenaan.. pk2 kanlah sebelum wat kptsan yg akan wat kalian menyesal di kemudian hari.. ingatlah Allah itu Maha Pengampun lg Penyayang..

    68. nur berkata:

      ntahla kn…da x gna law nk nyesal skarng..
      bnda ni smpai bla2 pon akn ttp mghantui kta..
      cmana la kn law ank yg dggurkan 2 msih ada??msti da pndai syum and call (MAMA…)

      • jyun berkata:

        nurul~ saya selalu pikir kan mcm tu~ lau nk ikot kan skrg ni sy da bersalin~ tapi apakan daya~ sbgi ganti bby sy~ sy amek sorg anak angkat kwn sy~ fmily sy x taw~ sy hny mmpu curahakn kasih syg seorang ibu pd dye~ slh sy wt silap n dosa besar~ tp sy cube pertahankan bby sy~ tp bile ibubapa bersuara mngatakn suruh gugur~ hati sape x sebak~

        • mummy.. berkata:

          naseb kta sma ja..lw awk nk thu,if my baby still alive right now..dia da berumur 2 thun da..sb 2 sy xblh tgk baby..hati jd sebak sgt

        • eyn berkata:

          tak semua ladies yg dah gugurkan bayi ada keinsafan…tapi awak ada…itu sudah cukup baik. awak jalanilah hidup dgn lebih berhati2.

    69. skuzzie berkata:

      kesian nyer….

    70. skuzzie berkata:

      kwn saya penah gugurkan kandungan 4mggu tp lepas tu makin teruk pasal dia still amik ubat tok brain cancer.skang ,da timbul ag 1 issue dalam perut nye terdapat pelagaan ubat.

    71. namideh berkata:

      helo..sy tw cra mggrkn byi..minun kopi 5 jug sehari.yo! Pasti gugur..

      • jEaNyziEz berkata:

        jGn mGarUt wEiih!
        nChAt pEr yG kOe p bG niE?…
        x psL2 Der pLax yG t’kOrbN gEgArA TERPENGARUH nGn nChAt kOe niE,
        kCiAn kpD OwG yG TERPENGARUH nGn nChAt ntAh pE2r kOe niE tW x?
        aiHh,
        kOk yUr pOwn. . .
        bG LhAa…nChAt yG snOnOh Ckitz kAt sUmEr oWg yG sWiOuz mOe p gUgUrkN kNdUngN dOrG,
        bkN mOe bG jHaNm aGie dOrG… .
        pEr r…
        b’timbG rSA LhAa Ckitz….
        hMmmm.
        dOn’t b aNgrY r…nAmidEh?
        sY jUzt cKp pEr yG ptUt jUr…
        yUr LhAaa,
        sbLum Der yG pAzs aWay kAng,
        k LhAaa,
        tuE jUr LhAaa rSA’y,

    72. eyn berkata:

      kenapa semua ni tak difikir sebelum lemas dgn nafsu? luluh hati sy baca stp luahan ni. sy turut tinggal bersama bf sy,, tp percayalah kami memang berjaga2 dgn stp langkah kami, kami inginkan cahaya mata yg halal, dan sy nakkan hubungan kami clean tp kawan sy pulak ditimpa masalah yg sama seperti kalian. bantulah sy ,apa perlu sy lakukan utk slmatkan baby tu. sy cintakn babyn tak suka isu baby dibuang. kawan n bf dia baru berusia 22 tahun. sy hampir marah n benggang dgn apa yg dia lakukan. kenapa tak pk future b4 semua ni teradi? bukankah nafsu boleh kita control? kenapa biarkan nafsu yg kontrol diri? kawan baik sy tu hanya ada sy tempat utk meminta pertolongan. sy buntu. berdosakah sy kerna membantu? kemana kematangan? kemana akal fikiran? pliz help me, perlukah sy membantu kawan sy? perlukah sy menghubungi ibu bapa mereka? perlukah sy doakan supaya doktor meyampaikan kabar bahwa baby tersebut tidak dapat digugurkan? apa yg sy perlu lakukan utk jadi sahabat yg betul2 makna sahabat?

    73. bella berkata:

      saya ada kawan yg skrg mengandung 6 bulan tapi mak bapak dia x dpt trima,pakwe dia tu da kwen tp nikah pun kena paksa…
      skang ni dia nak dptkan hospital swasta yang boleh slmatkan dia n anak dia dari di gugurkan atau di ambil oleh pihak lain..
      sy kesian tgk dia,sbb dia dah xde sape lagi… bapak dia x bg balik lg ke kmpung…

      • eyn berkata:

        i pray n hope ur friend dpt selamatkan. biarlah kesilapan nya ditebus.. tak semua ladies zalim seperti yg sewenang2 buang baby.. ada segelintir membuang sbb keinginan nak ada ‘freedom’ balik…itu salah… tapi bg ladies yg dipaksa oleh org tua n sanggup berbuat apa saja utk menghalang dari digugurkan…i pray to ol of u….

    74. eyn berkata:

      emp…tgh malam tadi , kawan sy selamat ‘gugurkan’ bayi dia.
      sy xsanggup pun hubungi dia. dia hanya ada saya sbagi kawan utk bantu dia. tapi sy ni bukan kawan dunia n akhirat dia sbb tak dapt bantu dia dari mlakukan sumting yg amat berdosa. baby dia dah sempurna anggota badan. saya tak tahu kemana hati perut seorg perempuan sanggup lihat keadaan anak sendri,darah daging sendri dan semua jadi atas kehendak sendiri. mengugurkan bayi bukan penyelesaian selama2nya… pliz ladies, jagalah diri kalian. sekiranya anda terlanjur…fikirlah masa depan anak…bukan masa depan kalian sahaja. sekiranya kalian dibunuh oleh ibu sendiri, apa kah perasaan kalian? sayangi maruah anda..

    75. hana berkata:

      ape nk wt nie mcm mane nk tau kite mengandung????

    76. ayu berkata:

      sy ada kwn yg pernah lahirkan baby di tandas mid valley padahal spatutnya wktu itu sy yg ada sblh dia tp sbb sy ada kelas sy tak dpt teman dia shopping.smp hari ni sy tanggung rasa bersalah.. sy jg ada kwn yg telah buat abortion 2 kali. doctor btau jgn ada kali ke3 sbb nnt dia takkan blh pregnant lg.tp br2 ni dia trpaksa buat abortion lg malah bf dia suami org dan suami org tu trpksa ceraikan isteri krn kwn sy ni.. tak tau nk tulis apa lg..sekadar berkongsi..

    77. jEaNyziEz berkata:

      4 namideh,

      errr…r u crAzY O wHat?
      5 jUg kOpi sEariE?
      kOe niE oK kUr x?
      tuE bkAn AgiE m’gUgUrkAn kNduNgAn jUr,
      sAhiH m’bWa mAut kpD c yG mLakUkN’y Der LhAa… .
      aAiyAa…!
      u Aaa…
      kLw mOe g NsiHat tUe,
      sWiOuz r Ckitz…
      nNt wHen Der yG brAbiz pCaYa gLa nGn pEr NchAt kOe…
      yUr LhaA…
      kLw oWg tUe mOe gLa uDh m’gUgUrkN kNdUngN n tEtibA Dier nMpAx ‘nChAt’ kOe yG ntAh pE2r ntAh. . .
      tHen Dier pOwn p bWat…,
      x kUr nAyA tuE?…
      wEiih…bAbE,
      u mMg bNyAx gLa oO,
      hA3,,
      sWiOuz sY ckp oO… .
      u btuL nOnsEnsEz,

    78. fiza berkata:

      salam if ader sesiapa yg xnak bayi mereka sila lah call or sms no ni sye perlukan baby tolonglah jgn gugurkn die xberdose sya sedia menjaganye ingatlah die pn perlukan hidup seperti kte,,,,sye sedia ambil die sbgai anak sye juge,,,,,0127797156

    79. jEaNyziEz berkata:

      saya merupakan seorang pelajar kolej.
      tetapi saya telah mengandung selama 4 bulan kini.
      bF saya enggan untuk bertanggungjawab.
      saya tidak mampu untuk menjadi ibu tunggal di usia saya sekarang.
      oleh itu,
      kepada sesiapa yang terlalu sangat berharap akan cahaya mata,
      namun tidak kunjung tiba,
      silalah email kpd saya.
      ng_ngozi_hamaqa@yahoo.com

    80. iwanzdila berkata:

      sape2 yg tau klinik 2,tlg bgtau aku…. plez……

    81. saraadira berkata:

      saya terlanjur dgn bf sy..hasilnye,sy prgnant 3 bulan skrg..sejak dri awal,sy xnak gugurkan kandungan.tp bf sy slalu mendesak,mcm2 pil die suruh sy makan untuk gugurkn kandungan.darah tetap tak turun,.akhirnye,kami ke klinik untuk mengesahkn usia kandungan n tanya tentang kos pengguguran.masa scan,sy nmpk baby sy,buat saya rasa makin syg n tak sampai hati nak gugurkan.mslhnye,bf sy tetap taknak bertanggungjawab dan sering memakse sy gugurkan kandungan.lbih truk lagi,die menyuruh sy menanggung keseluruhan kos tersebut,temujanji dgn doktor pd hari esok,sedangkan hati saya meronta2 tak ingin gugurkan anak.implikasinye sgt teruk dan sy tak mampu nak hadapi..sy terfikir untuk jadi ibu tunggal,tapi mungkin sy akn lbih dipulaukn..ape yg perlu sy lakukan skrg??

      • safura berkata:

        dik,akak merayu pd adik tolongla jgn ikutkan ckp bf adik tu.jgan tambah dosa dik…adik berila anak adik pd org.ramai org yg memerlukan anak angkat.akak sendiri pun dah lama kwen xde anak.

        • kongkekman berkata:

          Salam..memang benour kate mu tu safura..kalau dah terlanjur biarkan ianya lahir ke dunia inie..bertaubat lak se ianya….nasuha…semoga di ampuni oleh ALLAH maha pengasih lagi pengampun ..benda dah terjadi kalau gugor pun tak guna lagi..implikasi kesihatan akan pasti terganggu hingga kemati….dari feedbacks yg aku temuie…membunuh dosa besar..lagi pun ia akan mengganggu emosi tiap2 hari nanti…penyesalan di pemikiran akan menjelma .. tenggelam timbul ..menghantui emosi….aku dah banyak bertemu perilaku seperti ini…ado yg menyesal tak sudah2..ado yg bersukur tidak mengikut hati naluri..aku juga memohon pada sara jangan menggugurkkan nya…beri peluang dia hidup….darah daging sendiri…if u wants help let me know…kongkekman1111@yahoo.com

    82. chinta berkata:

      asyik2 teman lelaki……….menyampah

    83. irina berkata:

      kongkekman…lama tak nampak…

      • kongkekman berkata:

        Salam irin aruah omak den sakit…ambo lamo khet kg.Salam….

        • kongkekman berkata:

          Salam ina ..should u thinks of me in future or anytime of urr life..ha ha ha..kie kie kie .just write my name only..continuosly on the web..i be there..4u…u can follows up my footsteps…be happy always till last of urr breath..syonara.take cares…maaf zahir batin….’ sense of humor ‘ …Salam

    84. irina berkata:

      kongkekman..bila nak tukar nickname tuh…huhu…malu nak sebut..mengongkek..kui…kui…lalalala….

      • kongkekman berkata:

        Morning Marina..apa lah ada pada nama..kadangkala ianya tidak mencerminkan diri .. identiti sebenar nya si pemuaya.

        kadangkala manusia memang gerun dengan sesautu yg tidak bermakna langsung…daripada kegerunan terhadap yg Maha Esa..tampa segan silu melaku perbuatan menyalahi kehendak nya.

        Puas sudah aku menjelajah bukit bukau bersemak samun ..yg gondol.. lembah besungai sunut berpayor… kering kontang ..untok mendapatkan kepastian namo aku.. namun.hinggo ke muko pintu gudang DBP yg termasysur itu dengan perkataan dan ejaan Melayu. yg di teragong di dunia itu..tetapi malang nya..maseh lagi tidak mebernihkankan diri ku ini.. ia tidak langsung memberi apo apo makno atas nama ku..

        Laman Web DBPLaman PRPMAktiviti TerkiniPanduanPerkhidmatanJudul Terbaru
        Maklum balas
        Carian Spesifik

        PRPM Laman Web DBP www
        Adakah anda bermaksud : kongkek man, kongkek man, kongkoan, kongkongan, kongkek

        Tesaurus
        ***********Tiada maklumat tesaurus untuk kata kongkekman

        Laman Web DBPLaman PRPMAktiviti TerkiniPanduanPerkhidmatanJudul Terbaru
        Maklum balas

        PRPM Laman Web DBP www

        Cadangan :
        Pastikan perkataan dieja dengan betul
        Cuba masukkan perkataan yang lain

    85. john hashim berkata:

      Ya KKman perbuatan keji lebeh indah dari kegerunan nama..

    86. reen berkata:

      as salam… pasti rmi yg mencaci mrh keji pde perempuan yg pnh gugrkan kndungan… sy fhm.. mmg slh berdosa xberperikemanusiaan bile snggup gugurkn kandungan sendiri… darah daging sndiri…
      perkara ni pnh trjdi pde seseorg yg rpt sngt ngan sy… tnpa di sangke2 di hamil.. die mnta lelaki yg bertangung jwb tu nikah dgn die..tapi lelaki tu enggan.. sampai kndungan mencecah usia sebulan.. akhirnye teman rpt sy pg clinic tak bertauliah..sng ckp clinic yg mnjljnkn aktiviti pngguguran haram…
      tpi smpai skunk teman sy murung.trtekan,tak chat..kire hidup die teruk..sy pun tak tau bagaimana care nk tlg..ade sbrg cdgn x?

      • saraadira berkata:

        wslm. sy dah experience gugurkan kndungan luar nikah. bagi sy, cara nk pulih balik, kne la lupakan apa yg kte dah buat tu. tak perlu fikir benda yg dah lepas n xde lagi. dah tau bnde tu brdosa, kite truskn beribadat nj mntak ampun kt tuhan. tumpu pd bnde lain n mase depan.

        • reen berkata:

          puas reen nasihat… now die dah cm orang giler.. ape pun tak boleh buat… die kerap sakit di bahagian rahim..sy ajak pergi hospital..tapi die takot.. entahlah..sbgi teman rapat die..reen tak nak lah sampai hidup die musnah..tapi reen sendiri tak tau pe perlu buat…nak beritahu fmly die..tkot..

    87. Jannah berkata:

      Salam, sy skg berusia 29. Saya telah berkahwin selama 3tahun. Masih belum di kurniakan cahaya mata.. Saya percaya ini semua pembalasan dari Allah di atas perbuatan saya semasa remaja membuat pengguguran sebanyak 3kali.. Astarfirullahalazim.. Saat saya menaip di sini.. Bercucuran airmata saya mengalir. Betapa saya sungguh zalim dan hina sangat. Betapa dulu terlalu senang untuk saya letak (mengandung). Tp sekarang bermacam cara saya buat tp Allah masih tidak mengizinkan untuk saya mengandung. Suami saya terlalu baik dan tidak pernah mengetahui perjalanan hidup saya yg lampau. Hari pertama saya di nikahi saya terus memakai tudung n suami byk membimbing saya. Tapi jauh di sudut hati ini terlalu menyesal n sy selalu menangis di tikar sembahyang…Betapa jahil nya saya dahulu. Saya xtahu penyesalan mcmana utk saya ungkapkan.. Saya memang terlalu damba kan tangisan seorang bayi tp sesungguhanya Allah maha berkuasa. Saya tidak pernah berhenti berdoa siang dan malam moga Allah ampun kan dosa2 besar saya dahulu.. Moga Allah kurnia kan cahaya mata utk saya.Saat ini saya hanya berserah pada Allah , saya percaya ini ujian allah turunkan pada saya di atas kejahilan saya masa lampau. Saya terima dgn REDHA.. Buat kwn2 yg pernah terlanjur dan tgh mengandung skg…. Saya pohon jgn la di buang anak tu. Anak itu tidak bersalah.. Jgn menyesal bila kelak Allah jatuhkan hukum.. Moga Allah memberi kita sume taufiq dan hidayah. Amin.. ;(

      • saraadira berkata:

        kak jannah.. sedih sgt cite akak ni.. sy sendri menyesal n fkir hukuman mse akn dtg.. sy harap akak bersabar n truskan usaha dan mintak pada Allah yg Esa.

      • eila ayob berkata:

        wsalm kak.. sy pun mngalami masalah yg sme..tpi sy bru kwin 6 blan..akak ade cube alternatif lain x?

    88. eila ayob berkata:

      assalamualaikum, mac yg lalu sy disahkn mgandung 5 minggu, suami (dulunya bf) sy surh simpan baby tu,tpi sy takot sgt kalo family dpt tau, akhirnya sy buat kputusan tok gugurkn, june yg lalu kteorg nikah, skarg da msuk 6 blan sy berkhawin. msih blum mgndung lg, suami inginkn baby cepat, sy tkut sy da x bleh mgndung lg.. ade x ubat yg bleh pulihkn dri kesan dulu.. skarg sy mnesal sgt. tuhan je yg tau, skrg sy jdi seorg yg moody, selalu mnangis.. sy tkut sgt..tolong la bantu sy..

    89. wana berkata:

      Boleh tak klau nk bersalin kt hukm tanpe Surat nikah …

    90. pai berkata:

      HI SEMUA…

      HI SAYA ADA MENJUA PIL ORIGINAL CYTOTEC BAGI YANG MERANCANG KELUARAGA / CUCI RAHIM DARI USIA 1HARI -3BULAN

      *Anda pasti puas hati 100% gugur (duit akan dpulangkan sekiranya tidak gugur) PM/Sms 0176878077 KL AREA

      *1 bulan =RM 210
      *1 bulan lebih =RM 280
      *2 bulan =RM 360
      *2 bulan lebih =RM 410

      #HANYA MENAWARKAN PADA YANG DH MENDIRIKAN RUMAH TANGGA

    91. pai berkata:

      HI SEMUA…

      HI SAYA ADA MENJUA PIL ORIGINAL CYTOTEC BAGI YANG MERANCANG KELUARGA / CUCI RAHIM DARI USIA 1HARI -3BULAN

      *Anda pasti puas hati 100% gugur (duit akan dpulangkan sekiranya tidak gugur) PM/Sms 017 6878077 KL AREA

      *1 bulan =RM 210
      *1 bulan lebih =RM 280
      *2 bulan =RM 360
      *2 bulan lebih =RM 410

      #HANYA MENAWARKAN PADA YANG DH MENDIRIKAN RUMAH TANGGA SHJ

    92. pai berkata:

      I SEMUA…

      HI SAYA ADA MENJUA PIL ORIGINAL CYTOTEC BAGI YANG MERANCANG KELUARAGA / CUCI RAHIM DARI USIA 1HARI -3BULAN

      *Anda pasti puas hati 100% gugur (duit akan dpulangkan sekiranya tidak gugur) PM/Sms 0176878077 KL AREA

      *1 bulan =RM 210
      *1 bulan lebih =RM 280
      *2 bulan =RM 360
      *2 bulan lebih =RM 410

      #HANYA MENAWARKAN PADA YANG DH MENDIRIKAN RUMAH TANGGA

    93. chintaku berkata:

      Assalammualaikum :)

    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

    Ikut

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 351 other followers

    %d bloggers like this: