Penangan bercinta di laman sembang

CIK KUNTUM masih ingat zaman Cik Kuntum bersekolah dulu, sekitar 80-an, hendak menggunakan kemudahan komputer di sekolah pun terpaksa menunggu giliran kerana pada masa itu komputer dianggap barang mahal dan mewah tetapi perlu ada dalam kehidupan dan pembelajaran kerana ia membantu menambahkan pengetahuan dalam pelbagai bidang.

Kini penggunaan komputer perkara lazim dan alat elektronik itu juga satu keperluan domestik, malah pejabat yang tidak mempunyai komputer dianggap pelik serta ketinggalan kerana teknologi menguasai kehidupan manusia global dengan begitu pantas.

Bercakap mengenai disiplin melayari internet di pejabat, Cik Kuntum suka mengingatkan diri sendiri supaya tidak menyalahgunakan kemudahan yang disediakan majikan.

Tidak dinafikan ada insan yang begitu taksub dengan tabiat melayari internet dan boleh menghabiskan masa berjam-jam lamanya bersembang di alam maya walaupun tiada suara kedengaran dan sedikit pun tidak mengenal rupa empunya badan yang menjadi lawan sembang itu.

Al kisahnya, Cik Kuntum teringat kepada Monaliza, rakan yang Cik Kuntum kenali ketika menghadiri satu kursus induksi di ibu kota tidak lama dulu.

Monaliza sangat pakar dan mempunyai kemahiran yang tinggi mengenai penggunaan komputer kerana dia boleh mengetahui apa saja nama perisian dan program walaupun Cik Kuntum hanya menyebut nama pangkal saja.

Kekaguman Cik Kuntum terhadapnya makin bertambah-tambah kerana dia pernah menolong Cik Kuntum menyelesaikan sedikit masalah berkaitan komputer.

Kata Monaliza, dia bersyukur diberi ingatan yang tajam dan mudah menerima ilmu kerana dengan kemahiran yang ada, dia boleh membaiki komputer dan memasang perisian sehingga mampu membuka kafe internet di kawasan tempat tinggalnya dan perniagaan itu agak menguntungkan.

“Memang seronok Kuntum menguruskan kafe internet ni tapi Liza nak pesan pada Kuntum, jangan tersalah langkah dan menyalahgunakan kemudahan yang dinikmati. Kalau Kuntum nak tahu, ada kes isteri tipu suami kerana si isteri mengadakan perhubungan sulit dengan teman yang dikenali di laman sembang,” katanya pada Cik Kuntum ketika kami bertemu, baru-baru ini.

“Macam mana tu Liza. Ada ke kes begitu? Bila masa pula si isteri menipu suami dan keluar ‘dating’ dengan rakam sembangnya?” tanya Cik Kuntum yang agak naif mengenai senario begitu.

Menurut Liza, kisah wanita yang terbabit dalam skandal alam maya bukan perkara baru. Percintaan dengan rakan sembang bermula dengan bertanya mengenai kerja dan perbualan biasa. Namun, lepas dua tiga minggu, ke lain pula perbualannya.

Malah, kata Liza sudah sering kali beliau melihat adegan yang lucu apabila pelanggannya asyik ‘berbual’ dengan rakan sembang. Kadang-kadang mereka tersenyum sendiri, pada waktu lain pula ada yang terkekeh-kekeh ketawa walhal mereka hanya bercakap dengan skrin.

Pernah sekali, ada pelanggannya yang meminta Liza bersubahat dalam usaha menyelamatkan diri daripada suami yang mula dapat menghidu kecurangan isteri.

pelanggan berkenaan memang obses dengan rakan di laman sembang sehingga tidak dapat mengawal diri dan kerap berjumpa pasangannya itu.

Pada mulanya Liza tidak tahu mengenai kejadian itu tapi Allah Maha Kaya, suaminya menelefon Liza bertanyakan isterinya yang kerap pulang lewat malam.

Kata isterinya, dia keluar dengan Liza dan mentang-mentanglah Liza ibu tunggal, dia babitkan nama Liza pula.

“Habis tu apa jadi?” tanya Cik Kuntum yang tidak sabar untuk mengetahui kesudahannya cerita Liza.

“Liza beritahu suaminya Liza memang ada keluar dengan si isteri itu, tetapi setakat sekali saja dan itupun kami pulang sebelum jam 9 malam kerana Liza kena jenguk kedai sebelum ditutup. Suaminya memohon dan merayu Liza menyelidik si polan yang keluar dengan isterinya,” kata Liza.

Antara kasihan dan tidak mahu terbabit dengan maksiat yang terjadi, Liza berkata dia cuba membantu sedaya upaya suami tadi kerana tidak mahu rumah tangga rakan tadi binasa.

Akhirnya, kata Liza, dia mendapat tahu rumah tangga pasangan berkenaan kembali bertaut dan si isteri seolah-olah seperti tersedar daripada mimpi yang buruk serta si suami juga menunjukkan keprihatinan yang lebih kepada si isteri.

Apabila difikirkan kembali cerita Liza, Cik Kuntum seperti tidak percaya tetapi itulah hakikat yang wujud dalam kehidupan manusia kini kalau kita terlalu taksub dengan laman sembang. Mungkin juga si suami sentiasa sibuk dan isteri kesepian, maka berlakulah perkara sedemikian.

Sebaik-baiknya, saling berbincang antara satu sama lain dan sifat percaya antara satu sama lain adalah teras dalam kehidupan rumah tangga. Setakat ini, Cik Kuntum gembira dengan pengetahuan mengenai komputer yang Cik Kuntum ada, ia membantu dan tidak pula membuatkan Cik Kuntum terfikir yang bukan-bukan. -

cikkuntum@bharian.com.my

~Petikan Berita Harian

56 Responses to Penangan bercinta di laman sembang

  1. abdul rafal berkata:

    selamat berkenalan

  2. abg baik berkata:

    nak kenal ngan ina bleh

  3. ina3884 berkata:

    nk knl dgn ina ok jer…dr mn erk…ade ym x??klu ade add la erk..
    r.flower85@yahoo.com

  4. aNNa Said berkata:

    em…macam-macam…Selalunyer dengar kaum lelaki je yang selalu wat cam ni…Tapi ini dah terbalik kod plak….Tu mesti ade something wrong yang laki diae buat sbb tu wife die jadi cam tu……

  5. ikram berkata:

    hai

  6. ikram berkata:

    ina le kenln

  7. ema berkata:

    smoga success

  8. RYZAL berkata:

    hai bleh join x

  9. Jojo berkata:

    A’kum semua ada tak yang nak jadi rakan saya boring la sekarang.Tak tau nak buat apa?

  10. adikis berkata:

    BERMINAT MELAKUKAN KERJA SAMBILAN HANYA 2-3 JAM DI RUMAH…
    SYARIKAT BERDAFTAR DENGAN SSM…

    UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL NAMA DAN ALAMAT KE SELAMBER_TOEQ@YAHOO.COM

    PGM RESOURSE SDN.BHD

  11. norhaizan berkata:

    memang la kena kaji dulu si suami tu..pasal apa isteri jadi macam tu..
    buatduit.viviti.com

  12. suzana berkata:

    kalau nak tahu semua rahsia najib dgn paklah kena tgk sini…

  13. rohaya.. berkata:

    macam mana nak tahu rahsia 2….
    sya pun tahu juga…kita kongsi ek..

  14. Dilemma berkata:

    Korang berdua ni pong kembar siam ke apa??>> ROHAYA & SUZANA ?? nama lain2 tapi avatar nyer sama jek… korang pakai email yg sama ehh..?? hehehhe… tu lah..lain kali belajar lagi ye cik kak…?? jgn sampai korang terkantoi camnie… ni macam kalo, sume org akan tau yg korang ni adalah org yg sama..

    saya nak kasitahu je, sbb korang ni macam amatur je lagi kat intim nih yek..?? ;)

    no offence ya..!! happy reading here… bye!

  15. mnb berkata:

    di mano..cerito apo..jgn jgn kes perigi buto kot

  16. klonex berkata:

    yo lag kes semavei mongolian 2 kot..sedop sodap

  17. Ladang ternak berkata:

    xde yang menarik nya kat laman ni…just wat serabut kepala ada la..

  18. 101 berkata:

    Nak buek camno kita manusia selagi ado nyawo selagi to nak nak tak kira umoq..balun aje lah…bertemu di internate dah pekara biaso lum bertemu bila dah syok gie jumpe la.. chit chat sampei berayor nie dah lumrah..ada yg maseh terikat pun mengakui bujei lah ..jando anak 3 tigo lah..pak belang lak naik siok jumpo taboh aje..main yg harei ini memang macei makan ayei pangang kentucky fried cikei..sampei mimpi ayoior liur meleleh pak itam menangis..nyanyiaqn kata arauh R.azmi..ala tu di internate leh cayo sentiase belaku..

  19. luciferbaik berkata:

    ladang ternakan …adoi, sedap nye name mu 2, terbayanga aku … seolah olah semacam kes kat kelang tu,penjulan bayiseolah olah **ladang ternakan bayi untok di pasarkan..** yg kena cekup baru baru ini, pengiatan orang tempatan dan yg belambak orang seberang,aku merasa sedeh jugak kalau kalau mereka ini benih baka islam ,di jual kat bukan islam..auzubillah…

  20. perogolmalam@ berkata:

    ala lucifer tupang sekaki dah lah sodeh ape, dia orang tak namapk sedih pun , tersenyum indah aje semasa perlayaran dalei lautan bergelora ,jgn tumpang sodeh ..kou bayangkan lah msso maso nak lopeh tu, dalei kolam takongan tu, nyaman bonar, lepas tu kosong aje fikiran..rigan aje kepalo..hilae panas baran..bilo dah dapek..

    • jajariri0728 berkata:

      assalammualaikum..

      halal lagi lumayan jika anda membeli e-book mas kahwin ini..

      ini jugak dapat membantu anda untuk memulakan hidup baru sbagai seorang yang bergelar suami dan isteri..

      dengan e-book ini juga, anda dan pasangan akan dapat mengurangkan beban untuk mendirikan rumahtangga..

      jangan risau..ia jamin akan membuat anda dan pasangan lebih bahagia menjalani hal rumah tangga tanpa perlu

      memikirkan terus tentang kos hantaran, mas kawin dan juga kewangan selepas berkahwin..pasti anda tidak akan rugi. !

      hanya klik link ini dan akan mengubah hidup anda ke arah lebih baik.,http://www.Maskahwin.com/index.php?ref=jaja_riri

  21. mansepi berkata:

    baru2 bie aku jumpa joe,dia kata kat aku…berkenalan bercinta kat internate nie ada lah semacam mimpian aja,datang dan pergi.. ada yg kata tempat menjual lambakan ‘barangan’ aja, itu semua mungkin aku percayai nya..tambah joe “aku dah banyak berkenalan, berjumpa …memang puas ku terokai ” tanah tandus yg amat berharga.. berbagai rupa..dan rasa..melepas keinginan yg sentiasa membara… kebanyakan mereka meredai aku menjelahi tampa segan silu, seolah dah lama bertemu sua,bagi diri ku pula sentiasa membayang ayam golek bermadu bulat bulat.bulat terhidang atas meja,,untok di telani kepuasan diri..kadangkala tampa ku sedari ayer lior meleleh terkeluar membasahi dagu kiri..kadangkala terfikir juga ..aku ni seolah olah musang yg sedang merhatikan dan meratah ayam …semacam prilaku kebinatangan haiwan tampa fikiran… bagai peladang menorokai tanah..dgn slow and steady aja..ada kala dalam aski kenikmatan sorga dunia itu..aku lihat mata di bawah tindihan yg sayu layu ..berkelip suku terbuka sekali sekala..dgn syadu… merasi kenikmatan lonjkan permainan malam itu…..maseh ku ingat dan bermain di kedengaran ku.. kata2 insan ..yg mempunyai potong bentuk badan yg aku amat ku sukai..tercari2 selama ini.. ” abang dalam sikit bang.. sambil memeluk ku dgn amat erat penoh kesayangan yg beum ku temui hingga sekrag ini.samasekali, seolah olah dia tak nak melepaska ku lagi..seolah olah ingin mati bersama.. pergi, kini bila kesepian tiba aku kerap kali ,meratapi kesepian dosa dosa yg diperlakukan tempoh hari..kdgkala menagis aku bersedihan.ssorang diri…nak jugak menamatkan diri..menghukumkan diri atas dosa 2 ku lalui..ku merasai amat terharu-pedih di hati..seolah olah hati ku iuga turut mengeluarkan ayer mata saasekali,bila menyenangkan kembali permainan pementasan yg dlalui.. dgn pernoh keisafan diri..persaolan kini sentiasa berlegar legar di pemikiran ku sama ada aku di ampuni oleh illahi..atau ada kah aku tetapa akan menjadi ahli neraka-sebati….tapi apa leh buat semasa perbikinan -perlakunan malam itu aku melupai perbatasan -kebesaran illahi .. atas keinginan nafsu yg sentiasa membara yg begelora..adang yg sentiasa berdarah muda..togak togak aje selalu..yg setiasa merayu kelaparan ..kini aku rasa diri ini tidak ada harga lagi..di sisi keugamaan..nak ku mmunahkan diri sendiri … mungkin ..aku akan di ampuni..tapi disebalik nya aku juga amat hairan sama sekali kebanyakan yg ku layari..menghilangkan diri tampa dapat di hubongi,memang betul kata kawan ku perogolmalam, diinternate ni berkawan untok menikmati bukan sebati..mereka ini ingin merasa memenikmati kehausan rohani ..diri malam tu aja.lepas tu .menghilangkan diri gitiu saja ..tampa dapat di jejaki ..satu aje aku bangga terhadap diri ku ini..kebiasaan nya aku akan kasi sikit cendera mata yg tak seberapa, untok service kenikmatan diri..kalu nak banding dgn nilai permata yg di terojai tu ..memang tak dapat di nilaikan dgn wang ringgit..atau nyawa sama seksali ..tapi aku bersyukor dapat hidup seterusnya..untok bertaubatkan diri kpd illahi..berbanding insan yg mati semasa pertarungan..kat joe kat aku..aku kata ” joe jgn risau pintu taubat maseh terbuka untok mu,,selagi kou lumpergi…kebali kpd illahi” …

  22. zorro berkata:

    mansepi,cerita yg pnuh erti…

  23. mansepi berkata:

    Tadi aku talipon joe kata kat die yg aku tulis nie..dengan nada sayu terharu dia menambah ..”sekarang nie aku selalu terjaga malam tak semena mena hingga kepagi mengenang kembali kenikmatan kelazatan liku2 idup yg di lalui,” fikiran nya tidak tenteram…akan dosa2 yg dia lakukan,dgn suara tersasau..tengelam timbul..aku dapat selami perasaannya..tapi apa boleh buat dah takdir perilakunan idup nya dah bagitu..tambahnya “dosa2 sentiasa bermain dipermikiran ku.pergi dan datang berulangkali”.. kata dia.. “tapi kemahuan nafsu aku tak jugak berubah . maseh mau mau punya.. merayu rayu mau merasa lagi.. menojahi lagi.. kalau ada yg memberi” ..auzubillah ..kata aku “joe umok kamu tu dah nak ke abad alam gahib.” kata ku..dia diam aje…sambong nya “aku dah sembahyang nasuha..dan cuma kadangakala aja hati aku bertakwa pada illahi sepenoh nya.. dgn khusuk ..tapi kadangkala keiblisan datang semula.. m,emainkan adengan2.. yg ku lalui..terbayang lady yg 65′antu .. memang maseh ketat panas sedap ..ku rasai dan makwe yg dakap ku tu sentiasa terasa hiba nak jumpa dgn dia ..alah dia menghilangkan diri..ingin ku memperisterian dia”..kata jo kat aku..aku pun tumpang kesedihan.. itu lah member2 kalu maseh lum kawin tu ‘kawin’ aje cara halal ,,rezeki akanm dtg mengolek..lepas tu..jgn sekali2 main yg haramm..laksan selaput kehitaman kekotoran menjaringi -mengelp selaputi roh daripada melihat cahaya kebenaran.. ..yg akan membahagiakan di ahkirat kelak..main nie sedap[ sekali aje.dgn dikejari dosa dosa ….bara api neraka sentiasa menanti kepulangan mu untok di bakari..terasa lebeh perik lagi drp kena sula dgn buloh di dunia…semerah padi atau lagenda pulau langkawi ..

  24. zorro berkata:

    hrp2 mansepi tak skandal dgn joe??? ee ngeri

  25. ana berkata:

    hem…korang nie mcm2 ler….

  26. nurul berkata:

    hai,leh join tak

  27. aku berkata:

    ley jer.. kite pun owang baru gak kat cni hihi..

  28. muslim berkata:

    kalau sudah jodoh,bukan saja laman sembang,jiran sebelah pun bleh jadi bini….

    • chempaka berkata:

      betul tu muslim…saya setuju apa awk katakan…bukan setakat laman sembang /jiran sebelah… klau dah suka bibik yg x lawa pun jalannnnn…

    • marah berkata:

      itu dikatakan gatal macam2 itu lah di katakan lelaki zaman.sama juga macam pp suka menhancur kan rumah tangga orang lain pp zaman sekarang semua nya hancur tak seperti dulu semua pandai menjaga maruah masing2 pp sekarang hanya tahu nak seronok saja kerana terlalu ikutkn orng2 barat sebab2 jadi mcm2 semua nya tak tahu mana yang halal dan mana yana haram semua nya sapu je saya paling tak suka pp kaki rampas hak orang lain.

      • lucifer clans berkata:

        sarban aji pun leh tanggal kalo berdua2an dgn massage gurlz dalei bilek..kato [ak aju de surau tempoh hari.. nie kan lak yg tak bersarban nak selalu lah..tak kan u tak mau rase kot..hawa nafsu pompuan itu yg membuat lelaki gatal….kalo bertepok sebolah tangab mane nak jadi kan..

  29. man--7 berkata:

    BISA AJE , BORAK2 JUMPA BEDAL , LEPAS TU TUTUP BAB, BUKA YG LAIN,BERKAWAN DE INTERNATE NIE BINI YG BERMASAALAH PUN TAK TIDOR SAMPEI 5 PAGI..apa yg die orang cerita aku tak tau..kata man..,DIA BUAT KITA pun FOLLOW UP STYLE yg SAMA LAH…TAPI CINTA BERAHI KAT ALAM MAyA NIE… seMACAM MIMPIan AJE..JUPA SAPU ..ROMEN2 DAH biasa …TAK JADE HAL..TAPI DAH MENGERUDI MASING2 LOST CONTEK …. seolah2 tak ada apa2 yg belaku ..atau lalui, KATA MAN aku cuma diam aje

  30. cycomaniac berkata:

    ye lerrrr sodap memang lah sodap, yg lum beranak tu memang sempit siok rase nye,yg adei rupe potongan tambah lak kebersehab terjago, kat mano parts pun leh ratah..yg loose tu rase semacam rugi buang maso ajo…loteh badan ajo..kata dol…macei manoo puin akein sentiase dalei kenangan manis, tapi ingat , kata bob ..lak, bila dah tue balak mendatang lak,dalei berbagei rupoei , pancaroba dan kegerian idup seta dugaan, jam tu akein tanya diri,kenape lah aku sakit azab sebagini, merayu lak supaye nyawa de rarek copek copek..tak dapek menaggung deritei“

    • ben berkata:

      Hi…,cycoman as long as you still breathing ,you stills can asks for forgiveness from almighty..one..goodkucks

  31. marah berkata:

    wahai bagi kaum lelaki dan pp jaga lah maruah masing2 kalau nak kan sesuatu biar lah halah jangan lah asyik nak buat maksiat saja ingat lah dunia ini hanya sementara sahaja yang kekal hanya lah akhirat sahaja buat selamanya buat lah baik sebelum terlambat.

  32. jinjun berkata:

    dunis yan tiada bats nya;harus lah di batas oleh penghuni nya.untuk apa di cipta pahala dan dosa…syurga dan neraka….fikir fikir kan lah

  33. wawa berkata:

    klau laa suami bole setia n x penah curang..
    Klau laa suami bole lebih memahami..
    Klau laa suami sanggup berkongsi susah dan payah..
    Klau laa suami sanggup ketepikan ego, sombong dan bodoh..
    Klau laa suami berbesar hati menerima segala kekurangan isteri..
    Klau laa rupa n bentuk fizikal bukan mjadi ukuran..
    Klau laa iman di dada mjadi pegangan..
    Klau laa hati ini tdk kekosongan..
    Dan kesepian..
    Maka tidaklah aku melemparkn tudung di kepala..
    Maka tidaklah aku merayau mencari ketenangan..
    Maka tidaklah aku berlagak solo n gemar mncari hiburan..
    Maka tidaklah aku mnjadi ibu yg hilang sifat keibuan..
    Maka tidaklah aku mencari belaian kasih sayang..
    Maka tidaklah aku hanyut dgn godaan syaitan..
    Astaghfirullah hal azim…
    Maha suci allah..
    Ampunkan segala dosa2 kuuu…
    Aaamiiinnnn…..

    • musmun88 berkata:

      kata2 hati yg baik, bakal saorang isteri yg soleh..berbau sorga idaman kalbu….tapi ada juge yg manis di mulut aje…tidak di ati.. tiap2 manusia itu inginkan kecantikan fisikal paras rupa bukan perasaan dihati…ada insan ingin menumpang keselesaan aja…susah nak di perkatakan…zaman kini

      • jajariri0728 berkata:

        assalam.

        halal lagi lumayan jika anda membeli e-book mas kahwin ini..

        ini jugak dapat membantu anda untuk memulakan hidup baru sbagai seorang yang bergelar suami dan isteri..

        dengan e-book ini juga, anda dan pasangan akan dapat mengurangkan beban untuk mendirikan rumahtangga..

        jangan risau..ia jamin akan membuat anda dan pasangan lebih bahagia menjalani hal rumah tangga tanpa perlu

        memikirkan terus tentang kos hantaran, mas kawin dan juga kewangan selepas berkahwin..

        cubalah!! anda tidak akan rugi. !

        hanya klik link ini dan akan mengubah hidup anda ke arah lebih baik.,http://www.Maskahwin.com/index.php?ref=jaja_riri

    • rusmadi berkata:

      jika nak suami yang baik ,maka jdilah orang yang baik, jika nakkan kekayaan perbanyak sodakoh ,jika nakkan suami yang setia jadilah orang yang setia ,jika nakkan suami yang jujur maka awak harus jujur, sbb hidup ini ibarat gema dlm satu gaung apa yang kita buat dia akan kembali kepada kita jua, cuba awak pegi ke gaung awak teriak hai si cantik maka gaungpun meniru cakap hi si cantik, coba wak teriak hi si ,,,,,,,,,,,,,,,,, maka gaungpun meniru teriakan wak , itulah hidup ibarat cermin

  34. wawa berkata:

    lama mana paras rupa fizikal bole bertahan..
    Yg cntik ‘kan kerepot..
    Yg tegang kan kendur..
    Yg ketat kan longgar segala..
    Yg manis kan btukar masam kelat jua akhirnya..
    Alahai..
    knp laa nafsu sering mengalahkn akal?..

  35. wawa berkata:

    bercinta di alam maya mmg seronok. kena plak dgn pasangan yg sesuai n sejiwa. rasa mcm dibuai mimpi2 indah. bila dh jatuh cinta, mmg susah. lg pulak di alam realiti masing2 dh punya family. mmg huru hara jadiknye.
    sebelum terjerumus lebih dlm, lebih baik tarik diri. cinta di alam maya x kenal paras rupa, usia atau apa sahaja..asalkn setiap ari bole berbicara. melayani segala apa saje yg terdetik di fikiran..
    bertuahlaa mereka yg bercinta di alam maya dan dpt bersama akhirnye di alam realiti..
    mimpi jd kenyataan..
    haii..indahnya..

  36. wawa berkata:

    calling for iskandar..calling for iskandar..
    x nk komen ker..?

  37. ADAM berkata:

    best ke wawa??sya x penah alami pun…

  38. iskandar berkata:

    Nafsu sungguh jahat, syaitan pandai menipu.
    Diakhir zaman ni
    ramai org berkahwin, kenal2
    dan bercinta-cinta lebih dahulu.
    Sblm b’kahwin..diwaktu b’cinta semuanya indah-indah.
    tak ada yg susah, tak ada yg bw masalah.
    Semuanya baik w/pun jelik, sekalipun menyusahkan, tapi indah.
    Di masa itu kentutnya pun wangi, peluhnya pun harum mengalahkan atar..
    cinta mmg best..cinta mmg INDAH.

    -iskandar-

  39. iskandar berkata:

    romantik sikit ari ni..
    sambil wat keje layan lagu everyday i love u (boyzone)..member dok jeling cam menyampah..hahaha….”ko jadi mat jiwang ari ni”..sindir kawan..
    hahaha…aku peduli apa..cinta itu indah.. :)

  40. iskandar berkata:

    + lagi.. :).
    w/bgmnpun..Biarlah cinta kita kepada Allah..sekalipun sebezar zarah namun Allah akan tetap memberikan ganjaran yang amat hebat.mmm..
    p/s:”Sejauh mana cinta kita kepada Allah sedangkan cinta kita sesama manusia pun kita gagal”mmm
    -iskandar-

  41. Miss reena berkata:

    bosan la….

    • jajariri0728 berkata:

      assalammualaikum..

      halal lagi lumayan jika anda membeli e-book mas kahwin ini..

      ini jugak dapat membantu anda untuk memulakan hidup baru sbagai seorang yang bergelar suami dan isteri..

      dengan e-book ini juga, anda dan pasangan akan dapat mengurangkan beban untuk mendirikan rumahtangga..

      jangan risau..ia jamin akan membuat anda dan pasangan lebih bahagia menjalani hal rumah tangga tanpa perlu

      memikirkan terus tentang kos hantaran, mas kawin dan juga kewangan selepas berkahwin..

      cubalah!! anda tidak akan rugi. !

      hanya klik link ini dan akan mengubah hidup anda ke arah lebih baik.,http://www.Maskahwin.com/index.php?ref=jaja_riri

  42. jajariri0728 berkata:

    salam

    halal lagi lumayan jika anda membeli e-book mas kahwin ini..

    ini jugak dapat membantu anda untuk memulakan hidup baru sbagai seorang yang bergelar suami dan isteri..

    dengan e-book ini juga, anda dan pasangan akan dapat mengurangkan beban untuk mendirikan rumahtangga..

    jangan risau..ia jamin akan membuat anda dan pasangan lebih bahagia menjalani hal rumah tangga tanpa perlu

    memikirkan terus tentang kos hantaran, mas kawin dan juga kewangan selepas berkahwin..

    cubalah!! anda tidak akan rugi. !

    hanya klik link ini dan akan mengubah hidup anda ke arah lebih baik.,http://www.Maskahwin.com/index.php?ref=jaja_riri

  43. rusmadi berkata:

    renovation center

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

%d bloggers like this: