Solat hajat dan istikharah mencari jodoh

SOALAN: Saya melakukan solat hajat dan istikharah untuk tujuan mencari jodoh. Sebelum ini saya juga pernah berkenalan dengan seorang tetapi sudah lama terputus. Apa yang menghairankan ingatan saya bertambah kuat terhadapnya. Adakah ingatan dan perasaan ini sebagai petunjuk Tuhan kepada saya terhadapnya?

– Ramzi Hassan,Merapuh.

——————–

JAWAPAN: Anda sudah melakukan apa yang diarahkan agama dan ingatlah sabda Nabi yang bermaksud: tidak akan menyesal mereka yang beristikharah kepada Tuhannya. Perasaan anda itu perlu dilihat terlebih dahulu, adakah ianya (bakal calon pilihan anda) itu menepati ciri-ciri sebagaimana yang di gariskan agama atau tidak. Sebab arahan agama dalam perkara memilih calon, sangat jelas iaitu pengutamaan perlu diberikan kepada mereka yang mempunyai latar belakang agama perlu menjadi asas pilihan, sebagaimana sabdanya bermaksud: pilihlah mereka yang beragama pasti kamu akan berjaya. Wallahualam.

Dijawab oleh MOHD. YYUSOF ABAS

64 Responses to Solat hajat dan istikharah mencari jodoh

  1. zack berkata:

    bro … apa yang kita tak dapat mmg laa camtu … manusia kan .. cuba ade peganti tentu ingatan tu tak di bazirkann … .. kalau ingat juga cari laaa kawan anda itu dan ajak dia berkahwin dengan bro .. dari asik memikir … penat bro… kalau dia tidak mahu juga anggap jee urr terlalu baik untuk nyaaa …. coz tuhan lbh mengetahuikann… yang penting .. berfikir ,, berusaha ,. .. n berdoa ….tawakall …

  2. amor berkata:

    askum, ingatla kalau kita tak ada jodoh didunia kita akan jumpa jodoh kita diakhirat ,
    tak perlu dingatkan lagi orang yang tak menhargai kasih sayang kamu.cukup lah kita cinta pada allah. jodoh itu akan datang sendiri bila tiba waktu.insyallah

    • dora berkata:

      erm… kadang, akal dok pikir.. walau dh tau jodoh ajal maut ditangan Allah… kalo tkde support, lagi la boleh stress…

      setiap hari perlukan sokongan bile situasi mcm ni happen

      tp betullah, kalo org tk ingat kita, watpe kita ingat org tu..

      erm.. kalo dh suke… susah jugak nak cakap… kena hadapi jugak…

  3. ina berkata:

    assalamuaalaikum…ina melakukan solat hajat istikarah kerana kecewa dgn bekas kekasih ina yg tipu ina dan memberi harapan palsu akhirnya di tinggalkan and then na melakukan solat istikarah sejak akhir ni na terbayang wajah seseorg yg na kenal tetapi…belum kenal secara rasmi kerana dia jenis pendiam…apa kah patut na lakukan???

    • dora berkata:

      kalo ina betindak dengan mulakan pertanyaan, salah tak?

      pada sy mcm blh settlekan masalah… lbh cepat tau..

      tp kan… tgk situasi.. kang silap2 org kata kaum hawa tkde adab lak…

      herm.. apapun good luck… untung ina :)

  4. farahaza pdi berkata:

    askum…mmg ramai yg ingin mendekati saya tapi knp hati saya hanya mampu setakat kawan shj.dah bermcm2 cara sya cb utuk pujuk hati sya agar dpt menerima sseorang.kdg2 org yg saya suke saya x dpt tapi yg sya taknak itu yg selalau dtg..ape yg pasti sya takut memikitkan jodoh sya yg belum ada.ape yg ptt sya buat?

    • dora berkata:

      wah…. fara beruntung… jadi perhatian :)

      farah cuba la cari doa2 yang boleh bukak pintu hati untuk menerima seseorang tu k…
      :)

  5. cempaka berkata:

    utk ina i rasa kenal budi insan tu dulu, jgn tergopoh gapah takut nnt menyesal lak… yer la, nmpak pendiam tak tak tentu lagi baik budinya… bak perpatah, rambut sama itam tp hati lain2… slow2 ina tak lari gunung dikejar, if dia pasangan ina sure tuhan redhokan,amin..

    to farahaza pdi, i rasa u ni tak terbuka ati lagi utk berkawin, just kawan jer.. tak salah, kawan jer dari situ kita leh kenal yg mana paling sesuai ngan kita, n bykkan doa agar tuhan temukan jodoh yg baik . smoga mnjd keluarga yg bhgia dunia n akhirat…

    jawapan di tangan u all sendiri, so lakukan dgn keyakinan…

    amin

  6. watie berkata:

    saya sedang mencari pasangan yang sesui untuk jadikan pasangan hidup.. ciri2 :
    dia mestilah
    1. beiman
    2. bertanggungjawab
    3. bekerjaya
    4. ada paras rupa( x hensem pun x kisah)
    5. penyayang.

  7. kebayan berkata:

    watie .. seronoknya andai nya kita dapat memilih .Jodoh itu ketentuan dari tuhan …

  8. razzawct berkata:

    watie…contact gua and leave your contact number privately kat saya ye…leh jumpa trus arini pun ok:D

  9. yup berkata:

    aku pn sdg alami mcm kwn kite ni la
    dh wat solat hajat n solat istikarah..mcm2 aku cba buat nk jauhkan dr dia
    nk lupa dia..tp aku masih teringat2 kat dia…tp aku xpts asa..aku yakin satu hari nanti..pasti aku dpt gak jadi milik dia..insyaallah

  10. mar berkata:

    Assalamualaikum,
    Saya inginkan pendapat, saya berasal dari Pantai Timur dan teman lelaki dari Pantai Barat.Kami bercadang untuk mendirikan rumah tangga tetapi tidak mendapat restu drpd keluarganya dgn alasan tidak mahu bermenantukan gadis pantai timur. Soalan, boleh tak saya melakukan solat hajat untuk memudahkan jodoh kami?

  11. Nur Kasih_K@Z berkata:

    wasalam..restu keluarga dalm proses jodoh amat penting..mula2 laku kn dulu solat taubat,istiharoh n hajat minta petunjuk adakah itu jodoh terbaik anda..jika benar..maka teruskan bedoa dgn hajat..antra wak2 doa dimakbulkan ialah 2/3 malam terakhir,ketika ayam berkok..amalkan selalu ykin Allah memakbulkan doa anda.doakan Allah lembukan hati kedua ibu bapa”Ya Allah lembutkan hati kedua ibu bapaku sebagai mana engakau lembutkan besi kepada Nabi Daud a.s”.Yakin Allah akn beri hnya yg terbaik utk umatnya.

  12. Myne berkata:

    salam.saya ingin mendapatkan pendapat serta tips,saya ada seorang kawan yang betul2 saya suka.saya ingin bercakap dengan dia yang saya sukakan dia, tetapi mulut saya terkunci.lama saya pendam,akhirnya dia ada seorang kawan yang dia suka.saya rasa menyesal sebab selama ini saya hanya diam saja & tak mampu b’kata2.bolehkah saya dapt tawan semula hati dia atau dengan membuat solat hajat?

  13. leen berkata:

    sometimes terfikir gak….perlukah kita ada pasangan hidup???
    per yg ada dlm kepala nie just bt yg terbaik tuk ditinggalkan pd org yg msh hidup..sbb mgkn umur xpnjg..n mgkn sy akan pergi bl2 ms
    so,smp sy mls nk pikir psl pasangan hidup..
    teruk ker klu sy berfikir mcm tue?

  14. shaz berkata:

    salam..saya nk komen lebih pon xpandai cz saya pon menghadapi masalah yang sama dengan kawan2 yang lain. saya sangat mencintai seorang lelaki ni dan dia pernah berjanji akan mengawini saya. tp malangnya impian kami tidak menjadi kenyataan. hubungan kami putus ditengah jalan. saya dapat tahu bahawa lelaki yg saya cintai ini mempunyai wanita lain selain saya. walaupun kecewa tp hati ni masih sayangkan dia. sampai kini saya masih mencintai dia. saya dah cuba untuk lupakan dia tp malangnya semakin saya lupakan dia semakin sayang dan rindu di buatnya. saya dh buat sembahyang istiqarah tp saya semakin teringatkan dia. apa yg harus saya lakukan??

    • yanis berkata:

      shaz skang umur bpa.. teruskn slt taubat n slt hajat.

      • lily berkata:

        kwn2 soal jodoh tuhan dah tentukan bila da sampai msnya jodoh tu akan dtg tampa kt sedari.cuma kt ikhtiar je la byk2 berdoa.

    • afrin berkata:

      hi shaz.. teruskan solat taubat dan hajat insya allah akan pudarlah kasih dr hati shaz tuk sidia. Jgn ikutkan perasaan sgt k. Take care

  15. yanis berkata:

    sy brsia 29yo but now blum ketemu ngn sesiapa yg bkenan di hti. sy jg pernah bkwn ngn lelaki tetapi semuanya tak mnjadi. sy pun hairan. skang tiap2 ada kelapangn sy akn luangkn masa buat solat
    taubat + slt hajat serta bc surah yassin dgn kerap minta dipmudahkan laluan jodoh.jgn sesekali kita minta selain drpdNYA (ALLAH).

    • afrin berkata:

      Yup yanis nasib kita serupa..moga dapt yg terbaik tuk kita semua dunia dan akhirat. Biar Lmbt asal selamat. Gud Luck dan perbnyakkan berdoa. Insya allah.

  16. iman berkata:

    jgn risau jodoh kita ada, cuma bezanye lambat dan cepat shj. ada hikmah disebaliknya.

  17. Raf' berkata:

    Salam..
    Just nk mintak pendapat…
    salah kah kite klu terlalu memilih…?
    i mean kite pilih yg kite berkenan…?
    xkan kite just accept je gurl…
    of course kite nak jgk yg cantik pd pandangan mata kan..
    anybody pls response…tq

    • aku berkata:

      selalunya jodoh datang tanpa kita menanti .Dan yang sebaliknya .. kalau ternanti nanti memanglah tiada.Kadang kadang yang tak cantik di mata tetapi kalau hati sudah berkenan dan dengan keizinan tuhan itulah jodoh kita .

      • Raf' berkata:

        yes…u r rite..!
        tp first look 2 penting jgk..
        b4 turun ke hati..
        mcm mn xternanti2 klu umur dh lanjut..?
        xkan nak biar je even dh agak berumur..?
        perlukah kite beusaha ‘mengurat’ gurl
        or just berdoa, solat hajat, istiqarah n so
        on..?

      • no hard feeling okeu berkata:

        yg tak cantik tu, tak pe lah bang..tapi poket kembong..ati senang

    • dia tak setia berkata:

      sy stju ngn Raf…
      1st impression really important..
      appearance, dr segi look..
      xmahu la dsebabkn nk cpt dpt jodoh main sapu sapa2 jer..
      n jgn pula terlalu memilih…
      kita pn xla sehebat mn pn =)

  18. Raf' berkata:

    agreed wit ‘dia xsetia..’
    bla dh umur meningkat tp xjumper jodoh lg..that y la ader yg terpaksa sapu je mn yg ader…
    2 la yg takut…tp cmne nak dapt pasangan klu xpandai nak cari…??
    any idea..??

    • qalbu berkata:

      hiduplah kita dalam kesesuaian suasana .Yang belum ada jodoh bergembiralah dengan caranya .. sebab apa bila kita terlalu mengharap kecewa akan mengundang sedangkan soal jodoh adalah kerja tuhan .Jodoh yang baik bukan pada rupa atau harta tetapi keserasian ..

    • dia xsetia berkata:

      laman sosial…facebook,tagged,ym..
      but im so typical..susah nk prcya jodoh yg dtg mcmni..
      tp bkn bmaksud jodoh dgn cara ini xbagus lsg…pendapat individu..

      raf..
      ataupun perkahwinan yg diatur keluarga…lg berkat =)

  19. arisya berkata:

    sy sedih… die berjanji tapi die lupe semue janji yang die ucapkan.. hanya dengn satu kesalahan die minta sy tinggalkan die.. dan lupakan die… cume sy berdoa andai die adalah lelaki yang benar2 ikhlas pada sy.. menyanyangi sy seperti apa yang die lafazkan.. moga dipermudahkan jodoh sy dn die dan andainya die tidak ikhls dengn perhubungan yang dibina moga sy dipertemukan dengn sesorg yg amat sy cintai… dan sayangi dengan seikhlas hati… dan die juga menyintai sy sebgaimana sy menyintainya.. amin!!!

    • arisya berkata:

      segalanya adalah takdir darinya.. sy redha dengan apa yg berlaku… mungkin ada hkmah… jika die adalah jodoh sy.. insyaAllh kami akan disatukan… segalanay dengan izinnya.. jika bukan… hanya mampu berdoa agar ditemukan dengan seseorg yg benar2 ikhlas…….. n now sy ingin membuka hati ini untuk sesiapa shj yg benar2 ikhlas menjadi sahabat sy…. kerana sahabat itu lebih beerti dari seorang kekasih… sahabat tidak akan pernah menyakiti hati sahabatnya tetapi kekasih…. belum tentu akan dapat menjaga hati kekasihnya….(nurarisyanatasya@yahoo.com)

  20. syifa berkata:

    bercinta 6 taun.. Tp abh brt nk lpskn sy.. Fktor keturunan menjadi hlgn.. Ibu bapa nya bkn jenis y menjga solat.. 6 taun die syg sy.. Tp 22 taun ibu bapa sy menyayangi sy.. Restu kuaga tsgt2 penting.. I’m sori.. Wlupun kamu CINTA sy,tp my parent is everythng 2 me.. Mereka la NYAWA sy.. Kdg2 dlm hdp ni kte tpksa memlh.. Mgkn plhn y dbuat mlukakn ati org.. Tp pcyala kdg2 ia bkn krn niat.. Tesepit di antra plhn.. Hopefully ble kte menjga ati ibu bpa,Allah akn gantikn dgn y lbh baik.. Sy harus kuat!!

  21. su berkata:

    saya sudah hampir 7 tahun berhubungan dengan kekasih saya yang saya kasihi sangat2..dalam hubungan saya dan kekasih sampai sekarang bahagia. kadang2 saya dengan dia ada juga berselisih faham tapi hal itu dapat diatasi dengan terbaik..buang yg keruh dan ambil yang jernih..namun baru2 ini saya dapat tahu yang parent kekasih saya mengaturkan pertunangan dia dengan orang yg tak dikenali.tetapi parent dia bukan memaksa dia dan hal ini diserahkan 100% samada dia menerima ataupun tidak..sgguh berat bagi saya mendapat dugaan mcm ni.sebelum ini saya xpernah dapat benda2 sedemikian.saya cuma suruh dia pikir kan dahulu hal pertunangan itu dan mengingatkan dia bahawa hubungan saya dengan dia sebelum ini..kalau tidak untuk pertunangan tu saya harap dia dapat memperjelaskan hal yang sebenar dan kedudukan beliau bersama saya..sampai sekarang saya masih berusaha menyakinkan dia bahaya saya amat menyanyangi dia sampai akhir hayat kelak.saya harap dia dapat membuat keputusan yang terbaik untuk hbungan kami selama ini..hanya Allah saja yang tahu selepas mendengar perkabaran macam ini..saya ingin membuat solat sunat istiqarah dan saya berharap saya mendapat petunjuk dari Nya yang sebaik baik petunjuk..saya harap hubungan saya bersama beliau diredhai dan diberikan kasih sayang sesama kami hingga akhir hayat kami nanti.Amin dan Wasalam

  22. mastura mas berkata:

    saya ade mengenali seorang lelaki.. pada mulanye hubungan kami baik… dia telah berjanji untuk mengahwini saya.. bermacam janji yang dia bagi…
    hanya kerana pergaduhan yng kecil… sanggup dia tinggal saya begitu sahaja…. saya sangat mencintai dia..susah utuk sya melupakan dia.. kering sudah air mata saya menangis bila terkenangkan mengapa dia sanggup lakukan sebegitu…
    Kejam sungguh hati lelaki.. sempena bulan baik(RAMADHAN) saya akan solat hajat dan istikhorah.. untuk lembutkan hati dia dan untuk membuat pilihan….

  23. Raf' berkata:

    Sy masih mencari wanita utk dijadikan isteri…
    klu ada yg sudi bleh add sy dlm facebook under R’F Roger name…

  24. wann berkata:

    Setiap insan mungkin berlainan corak perjalanan hidupnya…dalam hal keadaan sy …adalah menjadi pertanyaaan pd sy kenapa sy sering dipertemukan dg insan y dah berpunyaa…mengapa begini tari perjalanan hidup ni….Aku y masih tercari-cari….

  25. nadeera berkata:

    sy dh kawen tp hbngn ngn suami x smesra dulu..n pnah bcerai lps tu rujuk blik..prsaan syg/kasih kt suami x cm dulu..skrg ni sy ada hbgn dgn llaki lain,sy syg sgt2 kt die..dh x leh id0p tnpe die..sy tau ini slh..sy dh xtau nk wat ape..kt suami hye ade rse kesian..kt kekasih pula..rase cinta yg tramat sgt..ape ptot sy buat…

    • ayu berkata:

      syurga sorg isteri trletak dibwah telapak kaki suami..nabi pon pnh brsbda…kalau mnusia dibenarkn sjud sesma mnusia..nescaya aku akn perintahkn isteri untuk sujud di kaki suaminya…blik lah ke pangkal jln…tgalkn hubungan terlarang..smoga bhgia dunia dn akhirat..

  26. iskandar berkata:

    salam nadeera.
    1st step..jgn ada langsung hub dgn dia..stop.
    2st..dekatkan diri dgn Allah..khusyuk dalam solat..
    3rd,if dah ada anak..ms ank tdo.lihat wajah anak nadeera..”anak aku ni anugerah Allah..tanda ksh syg aku pd suamiku”.
    4th,sama dgn item no.3,lihatlah wajah suami nadeera masa dia tido..akn timbul 1 perasaan(yg nadeera akan dpt rasakan).
    5th, jgn lupa perbykkan solat hajat&tahajjud.
    insyaAllah..nak seribu daya!!

    • nadeera berkata:

      salam iskandar..
      thanks..sy x yakin sy leh id0p tnpa kksih sy..24jam sy brhubung dgn die,td0 sme2 walaupun hnye dgr s0re..sy dh trlalu syg kat die..sy leh jd gile kalau die x ade dlm id0p sy…ape2 yg sy buat..mst pikir die dulu,sy prlukn die(kkasih..lg 1 sy x ade ank..kawin dh 6th…

      • iskandar berkata:

        ok..awk tau knp awk syg kat dia??..awk tanye&awk pun dah jawab..sy copy ayat awk “24jam sy brhubung dgn die”…makin dibaja..makin mekarlah&berseri bunga ditaman..aduhh..fobia aku kata2 ni..

        nadeera..p’puan sentiasa bermain dgn perasaan..suka belai2 jantung hati nyer.. :).

        p/s:masa bercinta dgn ur husband..sy rs ayt yg sm awk pakai..copy ayt awk td blk.. “24jam sy brhubung dgn die(suami)”..& ini mungkin kata2 awk dgn suami masa bercinta dulu..[sy agak & if salah maafkan sy]..& lagi..(ms bercinta dgn suami)”Aku terasa bahagia apabila dapat memandangnya walaupun sekejap.Perasaan itu begitu indah.Aku ingat lagi keadaan itu.Aku memandangnya dan berkata “Dialah cinta pandang pertama aku”..

        so Y sekarang dah x mcm dulu??..itu yg point yg nadeera kena kaji&buat research..??

        ini sy jumpa 1 article(yg dah diedit)utk dikongsi:
        Nafsu sungguh jahat, syaitan pandai menipu.
        Di akhir zaman ini
        ramai orang berkahwin berkenal-kenalan
        dan bercinta-cinta lebih dahulu.
        Sebelum berkahwin di waktu bercinta semuanya indah-indah belaka.
        Tidak ada yang susah, tidak ada masalah.
        Semuanya baik walaupun jelik, sekalipun menyusahkan, tapi indah.
        Di masa itu kentutnya pun wangi, peluhnya pun harum mengalahkan perfume.

        Tapi setelah berkahwin, tidak sampai setahun, tiga bulan sahaja yang dahulu bukan masalah sekarang masalah.
        Dahulu yang busuk berbau harum, sekarang yang harum berbau busuk.
        Sekalipun perfume pilihannya yang dipakai namun baunya menyakitkan.
        Dahulu yang diminta perkara susah bukan masalah, sekarang yang mudah satu kewajipan pula dianggap masalah.
        Dahulu cinta itu dirasakan sampai kesudah, rupanya sebelum separuh jalan …punah.
        Dahulu yang jahat pun dianggap baik, sekarang yang baik dianggap jahat.
        Betapalah yang jahat terasa berpuluh-puluh kali jahat dan menyusahkan.
        Perang mulut pun mula terjadi, masing-masing menunjukkan sikap bermusuhan.
        Kadang-kadang tidur pun berasingan atau tidur saling membelakang.
        Dahulu marahnya pun indah, sekarang senyumnya pun pahit.
        Masing-masing bawa diri, izin-mengizin sudah tiada lagi.
        Makin bertemu perang menjadi-jadi,makin berjumpa makin benci-membenci.Akibatnya apa sudah terjadi pada suami isteri ni?!
        Kedua-duanya pergi jumpa tuk kadi minta cerai katanya jodoh sudah tidak ada lagi.timbul perasan bersalah..rujuk balik bila timbul penyesalan dlm diri..

        Begitulah kesan cinta dahulu sebelum&selepas kawen.

        lagi sekali..nadeera kena kaji Y benci suami?.igt azab Allah..mmm..

        nadeera..if nak share..connect to my email..iskandarbijak@gmail.com
        -iskandar-panjang pulak aku hari ni..
        cool..

  27. shida berkata:

    saya jatuh hati dengan seseorg lelaki. dia bekerja di tempat kawasan yang sama dengan saya. dia pernah senyum dua kali dekat saya tapi kami tak pernah bertegur sapa. bolehkah memohon hajat semoaga dia adalah jodoh saya? saya tak tahu kenapa hati saya kuat untuk dia menjadi jodoh saya.

    • permata berkata:

      pelik .. x kenal mcmmana bole jatuh cinta .Pasai tu prempuan slalu tkena .Klau ttarik pada rupa bukanlah caranya .Bkenalan dan bkawan lah dulu .Selamilah hati budinya dlu ..

  28. julia berkata:

    Salam…

  29. julia berkata:

    Salam…
    saya belum berkahwin dan ada kekasih sejak 4tahun yang lalu…baru2 ini saya dipertemukan dengan kawan masa saya kanak2 dulu dan selalu berhubung dengannya melalui hp tanpa berjumpa..sekarang,kawan lama saya berhasrat memperisterikan saya dalam masa yang sama, kebetulan saya rasa tawar hati dengan kekasih…saya dah buat solat istikharah, dan hati saya lebih kepada kawan lama saya…dari segi latar belakang agama,kedua2 nya punya pengetahuan agama yang cukup tetapi kawan lama mengaku pernah berzina dan dia sudah bertaubat… manakala kekasih tidak memberatkan hal solat dan sering mengeluarkan perkataan maki kepada orang lain. apa perlu saya buat? perlukah saya ikut kata hati sedangkan saya tau pasti akan ada tentangan dari pihak ibu dan ayah yang tahu masa silamnya?

  30. siti berkata:

    sy p’nh b’cinta tp putus d tgh jln. p’nh d risik tp dia bkn jodoh sy.msih lg m’cari tp belum b’temu. jejaka d cari b’agama,sekufu, b’kerjaya,b’tggungjwb n pnyayang.YA TUHAN kuat kn aku tok b’usaha m’cari & b’temu jodoh y KAU redhai….AMIN

  31. wawa berkata:

    salam..umur saya baaru sahaja 26thun..tp kawan2 baik saya sume dah kawin..jadi saya pun rasa tergugat dan ingin berkahwin jgk..tp masalah saya ialah saya terlalu banyak pilihan..makin saya tangguh utk berfikir, orang lain plk datang..jadi sampai skang saya diam tanpa beri keputusan kpd sesiapa…tp buat masa skang ada ada berkawan rapat dgn seorg lelaki..masalahnya dia tidak pernah meluahkan perasaannya kpd saya..tp kami amat rapat dan kalau ada peluang slalu berjumpa..adakah saya perlu memulakan dulu utk meluahkan isi hati saya..sedangkan saya ni perempuan…

    • pasuki berkata:

      kisah kiter hmpir sama laa… sy xberani nk mulakan langkah takot sy bertepuk sebelah tangan tp dari penilaian sy rasa dia rasa apa y sy rasa myb dia pn malu jgk kot… biarlah masa y menentukan jodoh antara kami…

  32. ietta berkata:

    salam…umur saya sudah menjangkau 34tahun…..hingga ke hari ini sy masih belum lg berkhawin….nak kata pakwe pon tak da….dulu pernah sekali bertunang tp putus di tengah jalan gara2 bekas tunang ada skandal dengan perempuan lain…..saya tidak memilih cuma biarlah lelaki tu beriman,bertanggungjawab & bekerja….sya sedih n malu bila tengok semua kawan2 sekolah sudah berkhawin dan mempunyai anak…..

  33. ain berkata:

    Assalamualaikum..
    Saya kan.. ada satu masalah.. Actually, dah setaun dh sya putus dengan dia.. dia pon dah siap ada awek lain.. serius, sedih masa putus tu.. sebub sblum saya kapel ngn dia, saya dah wat solat istikharah dan ati sya berat merasakan orang yg muncul dlm mimpi saya tu adalah dia.. tapi kitaorang xkekal lama.. saya tarik diri sebub dia dah ada awek, awek dia pon mcm xsuka saya kan.. Tapi tiap2 bulan2 mesti saya mimpi dia.. n mimpi tu berulang2.. wat masa sekarang rasa takut sangat nak buat balik solat istikharah.. sebub sblum ni dh byk kali dpt dia.. rasa mcm xcukup kuat nk hadapi smua ni.. huhu

  34. loser berkata:

    saye, bercinta hampir 5 tahun..memang selama dengan dia, dia sgt syg pd sy. cuma kadang2 sikap sy yang kurang matang, selalu merajuk tak tentu pasal..yela, sy takut hilang dia, sy terpakse kontrol die sikit. die ade rupe, and caring sangat2. siape pun risau kan..die tahu ape sy suke dan xsuke. dia pandai jage hati sy. tapi beberape bulan ni, hubungan kami, bermasalah, mulenye sy anggap sebab kami berjauhan. jadi sy pikir masih ade harapan untuk di baiki. tapi sebulan yang lepas, dia cakap, die dah tawar hati untuk teruskan hubungan ni..mase tu, sy menggigil-gigil bile dgr die cakap camtu.die ckp die dh penat dengan perangai sy yang xmemahami die. lepas die ckp cmtu, sy tersedar semua silap pada die selama ni. sy nekad berubah, mintak ampun pada Allah. mula buang sikap negetif..mula pujuk-pujuk die, sampai sekarang, dah sebulan lebih sy masih cuba buat die sedar sy betul-betul nak berubah. tapi dia masih tak boleh terima perubahan sy. die kate die dh tawar hati.sy tak salah kan die. sy juga buat solat hajat tiap-tiap malam, agar tuhan kembali bukak hati die untuk sy. sy juga buat macam-macam untuk die ingat semua kenangan waktu kami bersama. tapi, macam xde ape2 yang positif.sy betul-betul merana memikirkan sy tak akn dapat lagi perhatian dari die..sy juga pernah berdoa, mintak tuhan tunjukkan, andai dia bukan untuk sy, luputkan dia dari ingatan. tapi, sy xpernah dapat luputkan die dari ingatan. sy juga pernah mintak tuhan tunjukkan, andai die untuk sy, mintak die lembut hati. mase tu, sy sakit. pg nya tu, bila bgn dari tidur, tiba-tiba sy bkk msj dari die, die tanye keadaan sy. mase tu sy tersentak. sy keliru, patutkah sy lepaskan die, sedangkan banyak tanda-tanda yang mengatakan jodoh kami kuat.

    • gadis sabar berkata:

      salam…situasi awak sama mcm sy…sy couple ngan kekasih sy 3 tahun…dulu dia tggl di penang…dia sgt caring…tp sy mintak dia keje dekat dgn sy…so dah takdir dia dpt keje di s.alam…kitorg sll kuar bersama…di s.alam dia tggl dgn kawan2 sekampung dgn dia….mungkin dia dah rase seronok dgn kawan2 dia..lama kelamaan dia dah rasa tawar hati dgn sy…alasan dia nak bebas dan nak hidup sendiri dan x nak pikir pasal cinta lagi…tp sy berjaya pujuk dia dan kami bersama sebagai couple semula…dlm masa yg sama sy solat istiqarah dan sy mendapat mimpi sy nampak dia bersama kawan2 kami masa belajar dl, bila sy tegur dia x endahkan sy, sy sedih dan terus jln pergi ke tmpt lain…tp dia kejar sy dan memberi sepucuk surat tulisan jawi meminta sy supaya memberi dia masa…bla sy sedar waktu tu hampir waktu subuh…skrg dia minta hubungan kami sebagai kawan sahaja…padahal sy x pernah kongkong dia selama ni…sy sedih sgt dgn perubahan dia…dia memutuskan hubungan sehari sebelum hari lahir sy baru2 ni…baru-baru ni sy sakit agak teruk, dia still amik berat tentang sy……tp dia tahu x hati sy sgt sedih dgn tindakan dia…kawan2 sy ckp mungkin dia masih syg kan sy tp bt masa skrg dia belum bersedia lagi…bg peluang kepada dia tuk bt ape yg dia suka skrg…1 hari nanti InsyaAllah ade jodoh dia pasti akan kembali juga…sy Redha jika ini kehendak dari Allah…x ade gunanya sy memaksa dia menyayangi sy..sbb hati dan perasaan x boleh dipaksa…tp sy sentiasa berdoa untuk kebaikan kami…Sbb sy percaya jika kita selalu berdoa dan meminta pada Allah..Dia pasti akan perkenankan doa kita…Amin…

  35. zie berkata:

    sye menjd mangsa penipuan llaki yg pandai menaburkn jnji2 manis..tp semua dusta..dh kawin tp ckp bujang..pttnya kami brnikah pd 7sept bru ni..tp dia tglkn sye tanpa sebarang kate2..sye dtinggalkn dgn tekanan n bebanan utk hadapi keluarga n kwn2…skrg sye cme berdoa n brtawakkal pd Allah…Dia maha mengetahui mana yg terbaik utk kte…sye anggap ini ujian yg paling hebat bg sye…mdh2an sye kuat n tabah..aminn……….

  36. almond london berkata:

    kome nih .. jd lah seorg wanita yg di kejar .. bukannya tekejar kejar ..Org laki nih rimas klau di kongkong ..klau ada jodoh x kemana ..

  37. gadis keliru berkata:

    salam…

    klo kte dh buat solat istkharah n mimipi kn sorang lelaki nie, adkah kte bleh yakin yg die jdoh kte? sdgkan,kmi bru je ptus..slme nie, memg ktorg pnah plan nk kawen..tp alih2, die knal sorang pmpuan yang dekat dgan die..ble sy mnta die plih, die kate die sayang dua2..lpas tu,sy diam kn dri..ari2 die bhubung dngan pmpuan tu..

    lelaki tu pun pnah buat solat istkharah.. bgun je tdo, die kate die mimpikan sy..tp die ttap x yakin dgan mimpi die..adkah sbb die slalu bhubung dgan pmpuan tu die x yakin dgan dri die? ape ptut sy buat skrg?

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 343 other followers

