Masalah keputihan

DOKTOR,
Saya perkenalkan diri sebagai Jamie. Saya mempunyai masalah keputihan yang terlalu banyak. Bagaimanakah caranya untuk saya mengatasi masalah ini?

– JAMIE

—————————————

Jamie,

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita ada pelbagai sifatnya dan berbeza di antara seorang wanita dengan yang lain.

Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Lazimnya, jika keputihan tiada berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan.

Sama juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak berbeku seperti susu basi atau berubah berbau hanyir, atau terdapat radang dan kegatalan pada faraj menandakan jangkitan.

Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.

Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.

Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.

Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan.

Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.

Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.

Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan.

Jika anda aktif dalam melakukan hubungan kelamin, maka anda perlu menjalankan ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.

Gunakan alas seluar dalam (panty liner) untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan. Elakkan wangian dan pencuci antiseptik kerana ini akan memudaratkan keadaan.

Ubat-ubatan untuk jangkitan adalah khusus dan ada kalanya perlu diulangi rawatannya. Suami atau pasangan seksual juga dinasihatkan untuk menjalani rawatan.

Jawapan disediakan oleh Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor, Dr. Fairuz A’shikin Abd. Kadir.

83 Responses to Masalah keputihan

  1. baby berkata:

    dokter,saya mempunyai keluhan penyakit keputihan. saya melihat gambar penyakit vaginasis bakteria dan sepertinya saya terjangkit penyakit itu. hanya saja keputihan saya tidak berbau tapi kental seperti salep/bubur. apakah penyakit keputihan ini dapat mengakibatkan mandul? setiap saya berhubungan badan dgn suami,di alat kelamin suami saya juga terdapat keputihan saya itu dan berbau anyir dan juga keluar dari vagina saya cairan seperti salep putih berbau anyir. klu tidak berhubungan badan cairan seperti bubur itu tidak berbau,tp vagina saya gatal. apkah penyakit ini berbahaya?

  2. mis3gurl berkata:

    dok,saya juga mempunyai masalah keputiha, dimana keluar keputihan yg banyak bergumpal. kadang-kadang semsa berhubungan dengan suami saya tedapat keputhan di alat kelaminnya. apa yang harus saya lakukan untuk mengurang kan keputihan tersebut dan adakah ianya penyakit yang serius.

  3. Dewi berkata:

    dok, saya mengalami keputihan hapir setiap bulannya setelah selesai menstruasi. rasanya gatal dan ada lendir berwarna putih susu putih dan seperti bubur.

    saya sudah konsultasi kepada doketr kandungans aya, dan dinyatrakan ada jamur. saya diberikan diflukan 150mg 2×1 dan canesten single dose.

    mengapa keputihan ini selalu berulang, dan saya menggunakan spiral sudah 2.5 thn.

    apa oral sex bisa menyebabkan keputihan?

    Terima kasih

  4. ries berkata:

    dok, saya mengalami keputihan,setiap sya melihat celana dalam saya, selalu ada bercak kekuning2an disertai bau busuk,ketika berhubungan intim dgn suami saya, cairan yg keluar dr vagina saya jg berbau busuk.kenapa ya dok?apa penyakit saya termasuk keputihan biasa atau kanker?? dan setiap kli saya kencing spt ada rasa ngilu,apa itu pengaruh dr keputihan saya??

  5. mamafida berkata:

    salam doc,

    saya fida.. saya rasakan saya ada mengalami masalah keputihan yang agak berat selepas bersalin anak pertama(hampir 3 bulan lepas), saya bersalain secara forcep. sebelum ini saya tiada ada masalah berkaitan keputihan dan haid. sekarang ini saya terpaksa memakai panty liner kerana cecair kekuningan keluar agak banyak dan berbau. saya juga mengalami rasa nyilu apabila membuang air kencing dan rase pedih apabila faraj saya terkena air..adakah masalah ini serius dan perlu berjumpe doktor atau tidak? sekiranya tidak apa cadangan atau petua yang perlu saya lalukan untuk menghilangkan cecair tersebut? saya juga ingin tahu apakah punca keputihan berlaku dan adakah ia berkait rapat dengan cara pengambilan makanan kita? mohon jasa baik doctor memberi respon kepada email saya.
    terima kasih

  6. wawa berkata:

    saya mengalami keputihan yang teruk…ia sudah berubah menjadi warna kehijauan.ia semakin banyak dan berketul seperti susu basi..

  7. hanum berkata:

    tolong kirimi saya info2 kesehatan yang berhubungan dengan wanita ya.terimakasih..

  8. Arren berkata:

    slmt sejahtera …dok saya amat risau dengan keadaan vagina saya yang amat gatal sehingga saya terpaksa menggaru dan menyebabkan luka akibat terlalu digaru….saya mengalami gatal2 pada 3tahun yang lalu dan saya mengalaminya selama dekat setahun.. dan sekarang saya mengalaminya semula… saya seorang diabetes tetapi peringkat permulaan iaitu dengan meng “control” makanan sahaja..dan satu masalah lagi vagina saya tidak boleh terkena air yang sejuk kerana boleh mendatangkan rasa gatal..fikiran saya buntu memikirkan masalah ini…bolehkah saya tahu apakah rawatan alternatif selain rawatan bersama doktor..

  9. Arjuna berkata:

    kalau setakat keluar putih je tak pe…. ni ade yang berbau ishhh, dan kalau kena kulit gatal pulak…

  10. Arjuna berkata:

    potong….potong

  11. penyu berkata:

    jumpalah doktor…..pe masalah.kalau gatal dia masukkan ubat kapsul kat tuuut je.takut ada vaginitis je……….kuman,bakteria or kulat.klu kena yg ini rasa panas,pedih lepas buat asmara,kencing lg pedih.pg farmacy je……..nak tau lebih tgk kt ntnet VAGINITIS

  12. kebayan berkata:

    Arren …. kalau ada kencing manis vagina memang gatal … jumpalah doktor … memang ada ubat untuk mengatasinya

  13. Arjuna berkata:

    masalah keputihan boleh datang dan pergi… datang senang nak pergi susah. Kaum wanita, berhati2lah… carilah ubat, berubatlah, rawatlah… jangan biar jadi melarat…

    Mintalah bantuan suami anda supaya perihatin dan sama2 cari penyelesaiannya. Sebagai suami, aku amat tertekan sekiranya masalah keputihan berlaku. Yang aku tahu, masalah keputihan tinggi peratusnya disebabkan oleh wanita yang tidak mengambil berat hal alat sulitnya. Tak pandai cuci, tak tau bahan2 rawatan, tak endahkan apa yang keluar dari alat sulitnya, malas nak bertangas wap air panas.

    Fikirkanlah… usahalah.. (jgn marah ok) takkan nak menghidang makanan dengan lauk pauk yang basi. Kalaupun lauk tak basi, makanan sejuk pun hilang selera juga.

  14. penyu berkata:

    betul tu……..sendiri mau ingat

  15. Arjuna berkata:

    Berselera makan kalau lauk kegemaran ade..walaupun sejenis lauk…

  16. ziela berkata:

    Masalah keputihan…memang memalukan dan mengerikan….
    Rawatan dari pakar sakit puan memang diperlukan tapi sekiranya masih tiada apa2 perubahan…hanya satu ingin saya cadangkan kpd kawan2 sume cubalah amalkan produk ni…
    Ladys Herbs Gold…saya dah amalkan…bukan hanya keputihan..senggugut…tapi 1001 macam masalah wanita dapat diatasi..insyallah.

    Thanks kak kamariah kerana mencadangkan…..

  17. kamariah berkata:

    u r welcome ziela….tahniah…
    Akak pasti ramai yg ingin mengetahui tentang Ladys Herbs Gold kan…baca ni…
    petikan ini saya copy dari laman web mereka…harap2 dapat membantu..

    Keterangan Produk
    Formula jamu moden, Ladys Herbs Gold dirumus dari 100% herba asli yang diproses secara bio-herb tanpa bahan pengawet, bahan perasa, pewarna dan bahan-bahan yang berasaskan kimia dan dadah. Ia juga tidak mengandungi bahan-bahan yang meragukan dan tiada kesan sampingan terhadap kesihatan tubuh badan.

    Penyembuhan penyakit adalah lebih cepat berkesan sekiranya tindakannya bermula dari dalam melalui saraf-saraf dalam darah, kelenjar-kelenjar dan terus ke seluruh tubuh badan. Begitulah fungsinya herba-herba yang terkandung dalam ramuan Ladys Herbs Gold.

    Produk kesihatan ini amat sesuai diambil oleh semua wanita. Ia mampu melancarkan perjalanan darah, menguatkan antibodi (daya tahan penyakit), mengaktifkan saraf denyutan, serta berfungsi sebagai agen awet muda. Ladys Herbs Gold mampu membantu menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan kaum hawa antaranya merapatkan faraj, melancarkan perjalanan haid, merawat senggugut, menghilangkan keputihan dan bau pada faraj dan merawat ketumbuhan.

    Selain itu, ia juga bertindak menghilangkan bau badan, menegangkan kulit, menegangkan payudara, menegangkan punggung, memecahkan lemak yang berlebihan dan mengawal perut dari buncit.

  18. aduka berkata:

    bunyi macam nak lariskan jualan langsung je.bini aku makan intra.bagus gak.

  19. ziela berkata:

    aikkk aduka……sharing is caring…aku petik kata2 nazrida…
    mana yg elok kita share share la…jgn dok simpan sorang…kalau nak share tu share aje le….tepok dada tanya hati…..hehehe

  20. rafika berkata:

    as’salam…di ruanggan ini saya nak berkongsi masalah yang di alami sekarang ..saya ada masalah pada faraj…di bahagian lubang pintu faraj saya ade perubahan..seperti ketulan..bulat n di atasnya ada ketul2 seperti bijik2 di atas lidah kita…( macam ketulan kecil atas bunga brokoli ) …..ianya lembut dan tak sakit..saya baru perasan selepas melahirkan anak yang pertama…itu pun dah lama tahun 2002..rasanya ianya semakin membesar setiap kali selepas melahirkan anak .. sekarang ni anak saya dah masuk tiga orang…dari mula saya dapat tahu tentang benda tu saya dah mula rasa takut nak tengok alat sulit saya sampai sekarang ni…adakah itu ketuat kelamin…atau masalah dari ubat yang di gunakan sewaktu bersalin…atau jangkitan kelamin dengan suami…atau dari sabun wanita…. atau memang ianya akan berlaku setiap kali melahirkan anak dan terus merubah kita punya bentuk lubang faraj itu …tolonglah saya … sekarang ni saya dah berasa takut sangat bila membaca tentang banyak sangat penyakit kelamin ni…

  21. Nastiti berkata:

    Dear All,

    saya memiliki produk alternatif yang telah terdaftar di depkes RI dan negara lainnya. produk tersebut dapat membantu therapy keputihan, kista, dan mioum. Jika Anda berkenan, saya akan menunjukkan demo produk tersebut untuk menunjukkan bahwa produk kami memang dapat membantu orang banyak. jika berkenan pula saya dapat dihubungi di 6281584003002.

    Regards,
    Nast

  22. NURUL berkata:

    Assalamualaikum…
    Doktor saya berusia 20 tahun…
    Saya pernah melakukan hubungan sulit…
    Boleh kah doktor memberi tunjuk ajar dari segi penjagaan alat sulit…
    Adakah pencuci wanita khas yang digunakan utk mencuci alat sulit boleh mengurangkan keputihan????
    Adakh ubat yg digunakan untk menghilangkan keputihan mahal???
    Adkh keputihn nie akan hilang?????
    Keputihan bolh menyebabkan sistem peranakan terjejas???
    Adakh dengan melakukan onani sistem peranakan bolh terjejas??

  23. chalid berkata:

    obat yg bagus untk kputihan apaan sih..

  24. anna berkata:

    dok, saya mengalami masalah keputihan di mana telah bertukar menjadi kekuningan seperti hingus.untuk mengelakkan ketidakselesaan kerana basah saya menggunakan panty liner.tapi tiada rasa gatal. ini ada kaitan dengan jangkitan kulat ke?

  25. eqwanyelya berkata:

    saya mengalami penyakit keputihan, rasat tak selesa, gatal dan sebagainya. sakit di bahagian abdomen dan rasa nak deman. saya ingin mendapatkan maklumat lanjut.

  26. liana berkata:

    akum kepada kawan2 yang ada masalah keputihan, saya cadangkan supaya mencuba produk DCL (inte cleanse) ia untuk mencuci usus…kerana masalah ini berpunca daripada sistem pembuangan kita yang tidak sihat..saya pun mempunyai masalah keputihan dan saya mencuba produk tersebut…alhamdulillah sekarang ni tiada masalh lagi..kawasan tu sentiasa kering….kepada kawan2 selamat mencuba…niat saya hanya membantu kawan2 yang dibelenggu masalah ini…

  27. Dara berkata:

    Saya seorang suri rumah, berumur29 tahun mempunyai 1 anak lelaki dan menetap diPulau Pinang ingin berkongsi pengalaman saya apabila dijangkiti Candida Albicans.

    Saya ada mengalami keputihan sebelum ini dan ia sangat memalukan saya apabila hendak bersetubuh dengan suami saya.

    Keputihan dan cecair berbau busuk banyak keluar dari vagina saya.

    Ada beberapa kali saya tidak dapat berdiri dan berjalan kerana terlalu banyak jangkitan kulat dan banyak cecair busuk keluar melalui vagina saya.

    Seperti biasa suami membawa saya ke klinik dimana saya sangat dikenali disitu.

    Apabila doktor melihat saya, dia sudah tahu masalahnya kerana saya selalu ke klinik berkenaan masalah ini.

    Doktor mengarahkan saya memasuki anti-biotik yang berbentuk segitiga(diameter-lebih kurang 1cm persegi) kedalam vagina saya.

    Ia amat menyakitkan dan membuatkan saya tidak selesa.

    Selepas itu masalah saya akan berkurangan tapi hanya untuk seketika sahaja selepas beberapa hari saya dijangkiti semula.

    Apabila saya diperkenalkan dgn produk semulajadi NEIBAC5 daripada Mak saudara saya, 4 bulan yang lalu, Alhamdullillah Syukur dengan izin Allah saya tidak lagi menghadapi masalah itu sehingga hari ini.

    Saya menyembur Neibac5 sebanyak 2@3 kali ke dalam air minuman saya setiap kali saya minum. Sekurang-kurangnya 4 kali sehari.

    Saya tidak lagi jangkiti kulat yang dipanggil Candida Albicans itu dan hubungan saya dgn suami semakin rapat dan mesra.

    Kepada yang menghadapi masalah ini boleh cuba Neibac5 yang saya gunakan sehingga hari ini.

    Saya bukan nak promosi produk ini tetapi cuma nak bantu kaum wanita yang menderita dgn masalah Kulat Candida Albicans ini.

    Cara mendapatkan Neibac5 hubungi:

    Mami Tanjung Trading Hub

  28. asfalaila berkata:

    SAYA MENGALAMI MASALAH KEPUTIHAN,TAPI JARANG-JARANG SAJA.
    ADAKAH MASALAH INI TIMBUL AKIBAT HUBUNGAN INTIM BERSAMA SUAMI? ADA KAH MASALAH INI MENYEBAB KAN KEADAAN DUKAR HAMIL? BANTU SAYA DOK…

  29. lynn berkata:

    kat cni x de doktor ke?????

  30. SinarisBeauty berkata:

    Salam…

    Untuk merawat dan mengatasi masalah keputihan serta masalah dalaman wanita yang serius..sila layari http://www.anggunbeaute.blogspot.com untuk keterangan lebih detail.

    Insyaallah, produk kami dapat membantu anda…

  31. sisdayen berkata:

    korg,sis just nk share my experince ngn u all sume..
    pada sape2 yg mmpunyai masalah keputihan ataupun kepada isteri2 yg da ‘longgar’, ni recommendation dr sis, u try SW.. mmg terbukti keberkesanan n keselamatannya..
    no need to worry,SW ade kelulusan kementerian kesihatan malaysia..berbaloi dgn harga rm15 shaja..
    110% sis brani jamin maslah dalaman wanita kt terutama masalah keputihan dpt dselesaikn..
    sape2 yg nk sis tlg,just sms my hp num
    014-5234115

  32. dina izzat berkata:

    salam smua, pada kengkawan yg mengalami keputihan dan sakit puan sila layari http://dinaonlineshoppe.blogspot.com
    insyaallah telah terbukti dgn produk kami.

  33. sumandak berkata:

    salam,
    doc sya telah mengelami keputihan yang bketul seperti susu beku..tpp xdk bbau..kdg2 rsa gtal…ada kh ianya berbahaya??

  34. sisdayen berkata:

    sumandak, sis sedia bntu..do email me
    tq

  35. miss_genit berkata:

    sumandak..u cuba makan lady herbs gold..saya dah cuba, masalah keputihan saya dah tak ada lagi

  36. Nurul berkata:

    Salam….

    Amalkan makan ladys herb gold dan jus intra…

    nak tahu lebih lanjut mail saya nhasnrl_07@hotmail.com

    betul2 mujarab dengan izin ALLAH…. Dah ader bukti

  37. along berkata:

    salam..,
    masalah saya ini boleh dikatakakn teruk la jugak, masalah keputihan yang buatkan saya xselesa krn gatal. tetapi keputihan saya tidak la seturuk mana ianya biasa sahaja. ini menyebabkan saya fobia utk bersama dgn suami krn selepas kami bersama saya berasa tramat sakit dan bila kencing faraj trasa pedih dan kadang2 saya menangis smasa kencing. faraj menjadi melecet, bla kena air lagi la pedih. suami menjadi kesian krn selepas kami bersama saya yang akan menangung kesakitan. Dia takut untuk kami bersama kerana dia akan berasa bersalah. ada sesiapa yang dapat menolong saya menyelesaikan masalah ini.

    • Ross Safina Hor berkata:

      Salam Sahabat Semua….
      Masalah Keputihan? Saya mempunyai produk yang sangat hebat dan berkesan untuk melawan kulat dan bakteria yang menyebabkan masalah ini berlaku. Masalah Keputihan kronik pun boleh diatasai tanpa menjejaskan flora baik kemaluan dan sistem antibodi kita. 100% dari sumber semulajadi iaitu esktrak dari buah Pomelo dan citrus. Mempunyai banyak clinical study dari pakar2 saintis diseluruh dunia dan ia juga baik diamalkan untuk berbagai-bagai keperluan dan tidak lupa juga untuk kecantikan.

      Produk HALAL dan telah berdaftar dengan KKM. Kami memerlukan pengedar diseluruh Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia.

      http://rosssafinahor.com

  38. bolehje berkata:

    along…,
    cubalah makan cm nurul 2… manalah tau serasi kan. kalau tak cuba x tau, utk kebahagiaan r/tangga gak… sian kat cik abang tuh…..

  39. pz berkata:

    kalo orang pregnant pulak camna? sbb sy pregnt 6 bln dah.dulu ada pastu dah ilang pas jumper doktor last year ms wat pap smear sbb tkt kanser. now, dier dtg balik. sbb oral sex ker? kitorang ada wat oral sex ms pregnt 3 bln n 4 bln.im kind of active sex ms pregnnt ni. cam yg sumorang ckp ada keputihan melekat kat dier punyer ‘anu’ tu. adusss.. risau la pulak.

  40. mamasara berkata:

    kepada along dan juga anda yg menghadapi masalah keputihan..cuba amalkan memakan kapsul ladys herbs gold bersama dgn gula herba..saya dah cuba…amat berkesan!!

  41. along berkata:

    terima kasih kpd yang mberi nasihat. dekat mana saya boleh membeli kapsul ladys herbs gold dan berapa RM..?

  42. along berkata:

    suami juga memaksa saya pergi jumpa doktor, bila saya pergi jumpa doktor. doktor check macam xikhlas je buat sakit hati je. saya juga sudah mencuba beberapa produk tetapi x berkesan cuma buat saya bertambah selera makan. kadang2 saya tdk bsama ngan suami hampir sebulan ya la sakit dah 2 minggu tambah lg dtg bln. takut juga nanti suami cari lain.. lps dtg bln sakit tmpt sulit kembali lg.. aduh xtau nk buat mcm mana.

  43. bolehje berkata:

    along…..,
    sy ada beberapa produk yg boleh membantu awk. kalau ingin tahu, awk boleh email sy kt rohayawfg19@yahoo.com. nt awak boleh bertanya lebih lanjut kt sana k..

  44. lin berkata:

    salam,

    sy masih bujang. sy mengalami masalah keputihan. sy rs ianya agak teruk. keputihan yg berketol seperti susu basi dan berbau. tidak gatal tetapi di bahagian bibir kemaluan seakan melecet. adakan disebabkan sy memakai seluar yang ketat mengakibatkan melecet tersebut? adakah disebabkan pemakanan keputihan itu? kerana sy suka minum air teh. apakah masalah sy ini.

  45. sisdayen berkata:

    lin, sis ade 1 produk kmpung yg mmg sngt2 elok tuk masalah keputihan… dijamin… rm15 je… jom tgk kat http://www.oricurly.blogspot.com k…sis guide nnti…

  46. bolehje berkata:

    sis, sy dah tengok web tu…. macam menarik je, teringin nak try tp banyak lg ubat kt umah. eumora yang rm25 tu besor mana…

  47. sisdayen berkata:

    boleh je, eumora rm85 tu same besar ngn sabun hotel…. yg rm25 tu, 1 ketul eumora yg sama besar ngn sabun hotel tu, dibahagi 4…. ok?

  48. mamasara berkata:

    kepada along dan juga lin..cuba amalkan ladys herbs gold..insyaallah berkesan, kalau nak dapatkan kapsul tu cuba hubungi stokis ni 013-3903443..mama beli kat sini jugak..

  49. miss_genit berkata:

    lin..
    saya pun ada masalah mcm awk jugak dulu tapi sejak saya makan lady herb,masalah keputihan dah takde..saya pun bujang mcm awk so sy paham perasaan awk. kalau awk nak tau lagi pasal lady herbs ni, try bukak blog ni http://www.anggunbeaute.blogspot.com

  50. along berkata:

    hai, nk la jgk try lady herb ni tp nk telefon ni yg susahnya. xada ke jual kat kedai2..

  51. HelpMe berkata:

    Doktor,saya mempunyai masalah keputihan, dimana keluar keputihan yg banyak dan berketul-ketul tetapi tidak berbau dan ianya hanya berlaku ketika saya berhubungan dengan suami. Kadang-kadang terdapat keputihan di alat kelaminnya. apa yang harus saya lakukan untuk mengurangkan keputihan tersebut dan adakah ianya penyakit yang serius?

  52. eila berkata:

    sya berumo 16 thun da ada ank 1..sya jgk mngalami keputihan..tpi x la truk sngt..cuma slepas have sex ngan husband sya vagina sya sperti timbul..apakah e2??bole beri jwapan??

  53. Protecur-100 berkata:

    Salam Aidilfitri,

    Saya ada penawar untuk masalah ini…
    PROTECUR-100 dapat membantu masalah keputihan dengan cepat dan berkesan. Keputihan disebabkan oleh jangkitan fungus atau kulat dan immune system badan yang rendah. PROTECUR-100 dapat membantu masalah ini dan memberi anda keselesaan dan keyakinan hidup yang sempurna.

    Hilangkan CANDIDA ALBICANS(FUNGUS)yang selalu menyerang kaum wanita dan menyebabkan KEPUTIHAN, BAU BADAN, JERAWAT, KEGEMUKAN dan banyak lagi masalah yang akan kita hadapi jika fungus ini tidak dapat dikawal.

    Lawati website ini untuk selanjutnya:
    http://www.PROTECUR.COM

  54. Iega berkata:

    Slm sjh tera

    saya nak tanye,adakah hubungannya keputihan dengan penyakit seperti sifilis atau hiv?
    D.mohon jawabanny.

  55. Agus berkata:

    Anda mengalami keputihan dan penyakit kewanitaan yang lainnya, gunakan CRYSTAL-X untuk mengobatinya 100% berhasil dan tanpa efek samping.
    info lengkap & testimoni:
    http://www.crystal-xmakassar.com/testimoni.php.htm

  56. faizal berkata:

    saya sudah dua tahun berumah tangga tapi belum juga mendapatkan zuriat hati. apakah di karenakan istri saya keputihan dia tidak boleh hamil

  57. faizal berkata:

    apakah di karenakan istri saya keputihan dia tidak boleh hamil. mohon petunjuk dokter. dari saya faizal

  58. kirah berkata:

    http://revirgyn.webs.com/ cbe tgk ni..klau ada masalah kputihan

  59. cinta berkata:

    hai faizal….saya pun dah nak dkat 3 tahun berumah tangga tapi hga skrg tak da cahaya mata lagi….saya pun ada mengalami masalah keputihan tapi dah jumpa doktor hampir 5 kali bagi benda yg sama dan pnykt yg sama akan datang selepas 1 mgu……tolong lah beri jawapan….

  60. dayen berkata:

    cinta, utk masalah keputihan, sis ade 1 produk yg sngt2 elok utk direkemen utk cinta….
    hanya RM15…. boleh hilangkan keputihan and ketatkn vagina utk kesan segera…
    nk tau lebih lanjut, take a look kat blog sis k..
    http://www.oricurly.blogspot.com
    atau ade sebarang pertanyaan, trus email sis k…
    tq

  61. ana berkata:

    salam..sy sgt risau dgn mslh keputihan sy..dr dlu sy sgt menjaga alat sulit sy sebaek mungkin..tp sy sgt risau sejak akhir2 ini sy mengalami keputihan yg byk..pd pemulaanya keputihan sy berwarna jernih tp berbau hanyir..makin lame keputihan bertukar wrna putih susu dan berbau..keadaan ini menyebabkn sy xselesa..sy sgt risau dan takut kalau keputihan ini boleh membawa kepada kemandulan..

    • Dr Salwa berkata:

      Salam Ana,
      Saya pasti anda telah mengetahui akan simptom dijangkiti bakteria,parasit,kulat dan virus sebagai penyebab utama anda dijangkiti keputihan.Simptom yg anda tunjukkan jelas anda telah dijangkiti,saya syorkan anda cuba SERUM DH-5 & PPW keluaran Dr Herba.Produk ini telah terbukti berkesa dan telah dapat membantu ramai wanita bermasalah seperti anda.

      http://www.doktorherba.com

  62. syirah berkata:

    salam doc
    saya brumur 22 tahun dan masih bujang. saya mempunyai masalh bhgn alat sulit saya. di bwh bhgian bibir alat sulit terkeluar(kulit kecut) kerana masa saya kecil2 apabila saya basuh saya selalu tertarik kulit itu sehinggakan terkeluar dan kelihatan tidak normal sekarang. apa perlu saya buat doctor?? saya sangat risaukan rupa alat sulit saya sekarang kerana saya masih bujag…. harap doctor memberi pertolongan kepada saya… terimakasih….

  63. ras berkata:

    Salam doc
    sy br kawin..sy ada masalah bau faraj..sebelum kawin tiada masalah bau..tiap kali sy buang air mesti bau..ini semua berlaku slps membuat hubungan seks.

    • Dr Salwa berkata:

      Salam Ras,
      Setiap pasangan yang telah berkelamin berisiko tinggi untuk dijangkiti antara satu dengan lain.Masalah yang Ras hadapi ini terlalu lumrah untuk pasangan suami isteri.Bakteria,kuman,parasit & fungus adalah penyebab kepada jangkitan yang Ras alami.Mungkin tahap serangan tidak dapat dikawal dan telah menyerang saluran kencing mengakibatkan terasa sakit apabila membuang air kecil.Keadaan ini tidak boleh dibiarkan takut ia menyerang uterus yang juga boleh mengakibatkan kemandulan.Sebaiknya saya syorkan Serum DH-5 yang telah terbukti berkesan untuk melawan jangkitan yang serupa.Untuk perlindungan pula,PPW yg digunakan seperti pencuci intim dapat mengelakan dari jangkitan berulang.

  64. intan uye berkata:

    saya mngalami keputihan setiap hari,dri saya kecil sampai usia saya 17thn,knp yah?dan bagai mna cara pengobatannya?

    • Dr Salwa berkata:

      Harap adik intan dapat memberi gambaran yang lebih jelas tentang keputihan yang dialami untuk memastikan samada ia keputihan yg patologis atau just non patologis.

  65. mutia andriani berkata:

    dokter, saya wanita berumur 20 thun telah mengalami keputihan yang seperti nya berlebihan warna nya puti,kdang gatel dan berbau, padahal saya tidak pernah melakukan hubungan seksual, itu kenapa doter tolong beri saya solusi nya agar saya bisa sembuh dari penyakit keputihan ini.terima kasih dokter

    • Dr Salwa berkata:

      Berkemungkinan anda dijangkiti BV yang kerap dialami oleh remaja yang belum berkelamin.Cuba perhatikan simptom dan risiko seperti dibawah:-

      Bacterial vaginosis (BV)

      Selalunya berlaku kepada 10-30% wanita dalam usia reproduktif mereka. Di dalam faraj seseorang wanita terdapat bakteria baik (lactobacillus) yang bertugas mengimbangi keadaan asidik sejurus memberi pelindungan dalam faraj dari bakteria yang berbahaya. BV terhasil apabila bakteria jahat seperti Gardnerella vaginalis dan genital mycoplasma tumbuh lebih banyak dari bakteria baik lactobacillus. Wanita berisiko tinggi untuk mendapat BV termasuk wanita yang muda (remaja), pengamal vaginal douching (kerap membasuh faraj dengan air atau sabun), IUCD (alat mencegah mengandung dalam rahim) dan mereka yang mempunyai ramai pasangan seks.

      50% daripada BV tiada gejala. Bagi mereka yang mengalami gejala, selalunya akan mempunyai lendiran putih-keputihan yang banyak dan berbau busuk. Gejala ini lebih teruk selepas hubungan seksual atau selepas haid. Faraj dan kawasan kemaluan selalunya tidak bengkak.

      Pertanyaan lanjut boleh email saya drsalwa@doktorherba.com

  66. Nieta berkata:

    Petua Berkesan – InsyaAllah
    1. Minum minyak kelapa dara dua kali sehari – pagi dan malam
    2. Amalkan juga susu kambing
    3. Makan buah -buahan yang bersifat anti oksida seperti dragon fruit

  67. keke berkata:

    Basmi Keputihan Serta Masalah Kewanitaan Dengan Crystal X

    Crystal–X diramu dari tumbuhan dan bahan organic yang mengandung Sulfur, Antiseptik, Minyak Vinieill.
    Bermanfaat untuk menyembuhkan iritasi di selaput miss V, membunuh kuman dan bakteri, membersihkan kerak atau kotoran diselaput miss V, membantu menghilangkan bau tidak sedap di miss V, mencegah dan menyembuhkan keputihan, mengaktifkan dan melenturkan kembali selaput miss V, menambah kepekaan miss V terhadap daya rangsang, dan mencegah terjadinya serangan kanker pada organ kewanitaan.

    Natural Crystal X juga akan memberikan kenyamanan dan menambah rasa percaya diri Anda sebagai wanita karena keharmonisan rumah tangga berada dalam genggaman tangan Anda.
    Berikan kejutan pada sang suami dan katakan bahwa Anda sangat mencintainya.
    Atau bagi Anda para suami, berikan Natural Crystal X sebagai kado terindah untuk istri tercinta dan nikmati sensasi yang luar biasa.
    Inilah Solusi Cerdas Mencegah dan Mengobati Masalah Kewanitaan.

    http://mahkotadewa.net/perawatan_kewanitaan/crystal-x.html

  68. Ross Safina Hor berkata:

    Salam Sahabat Semua….
    Masalah Keputihan? Saya mempunyai produk yang sangat hebat dan berkesan untuk melawan kulat dan bakteria yang menyebabkan masalah ini berlaku.

    Produk HALAL dan telah berdaftar dengan KKM. Kami memerlukan pengedar diseluruh Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia.

    http://rosssafinahor.com

  69. mimiU berkata:

    saya mengalami keputihan y terlampau.keluar cecair bewrna hijau dan hanyir.sy tidak dtg haid slma 4bulan.prgnnt test negative..sy prgi ke klnk dan diberi antibiotik n antifungal.tetap tidak menjadi jugak.selpas mmbuang air kecil kemaluan sy disblh kanan akan terasa senak y tramat.saya tidak tahu lg mcm mana nk ubati mslh sy ini

  70. putri berkata:

    mimi u…better awk try produk nie pad anion…..sya bkn pnjual,or stokis,cma pngguna….:-)….mmg bgus…sy pn

  71. Cuba yang satu ini tak perlu banyak cakap dijamin halal, bahan dari tanaman alam no chemical : http://herbalkeputihan.com/

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 345 other followers

