Cara Mengambil Pil Perancang

RAMAI wanita mengamalkan kaedah merancang keluarga menggunakan pil perancang. Ada berbagai-bagai jenis pil perancang di pasaran.

Lazimnya pil perancang kombinasi iaitu yang mengandungi kedua-dua jenis hormon estrogen dan progestogen digunakan melainkan mereka yang masih menyusu ataupun mempunyai masalah penyakit seperti tekanan darah tinggi.

Oleh itu seseorang wanita yang ingin mengambil pil perancang perlu berjumpa dengan doktor sebelum memulakannya supaya kesesuaian dapat dikenal pasti dan nasihat yang tepat dapat diberikan.

Wanita yang berumur melebihi 35 tahun dinasihatkan mengambil pil perancang yang mengandungi kadar estrogen yang lebih rendah iaitu 20 microgram ethinyloestradiol.

Pemeriksaan tekanan darah perlu dibuat serta pemeriksaan ujian pap smear. Wanita yang mempunyai masalah seperti lemah jantung atau barah payu dara tidak boleh mengambil pil perancang jenis ini.

Pil perancang kombinasi bertindak melalui beberapa cara iaitu:

1. Menghalang proses ovulasi dengan menghalang pembesaran folikel.

2. Menyebabkan mukus daripada serviks menjadi kental dan menjejaskan pengangkutan sperma ke dalam rahim.

3. Tisu pada dinding rahim menjadi nipis dan tidak sesuai untuk pelekatan janin. Oleh kerana tisu dinding rahim ini nipis, pendarahan haid menjadi sedikit dan hanya beberapa hari saja.

Cara pengambilan pil perancang kombinasi adalah seperti berikut:

Untuk pengambilannya pada kali pertama, seseorang wanita perlu mengambil pil pertamanya pada hari pertama pendarahan haid berlaku. Pengambilan pil seterusnya diambil selama 21 hari mengikut arah anak panah pada paket pil perancang.

Kesan bagi menghalang kehamilan berlaku serta-merta dalam kes ini. Jika pil pertama ini diambil pada hari kelima haid, seseorang wanita perlulah menunggu selama 14 hari sebelum penghalang kehamilan berkesan. Keadaan ini disebabkan pengambilan pil pada hari kelima haid tidak menjamin menghalang pembesaran folikel yang akhirnya akan melalui proses ovulasi dan menyebabkan wanita itu subur walaupun sedang mengambil pil perancang. Oleh itu wanita yang memulakan pengambilan pil pertamanya pada hari kelima haid dinasihatkan supaya mengguna cara lain seperti azal atau kondom untuk menghalang kehamilan selama 14 hari.

Untuk pengambilan pil perancang pada bulan kedua dan seterusnya, ia perlu diambil setelah berhenti selama tujuh hari. Lazimnya pendarahan haid berlaku dalam masa tujuh hari berehat daripada mengambil pil perancang. Pil pertama untuk paket kedua dan seterusnya perlu diambil pada hari kelapan dari tarikh mula berhenti tanpa mengambil kira pendarahan haid berhenti atau tidak.

Sebagai contoh, wanita A ingin memulakan pengambilan pil perancang:

Pendarahan haid wanita A berlaku pada 1 Julai 2005. Wanita A mula mengambil pil yang pertama pada Jumaat, 1 Julai. Dia akan mengikut arah anak panah pada paket pil perancang hinggalah habis pil pada 21 Julai 2005.

Beliau kemudian berhenti mengambil pil selama 7 hari dan akan mula mengambil pil perancang paket kedua pada 29 Julai 2005 ia itu hari Jumaat juga. Lazimnya pendarahan haid akan mula berlaku pada 22, 23 atau 24 Julai dan hanya untuk beberapa hari saja.

Apa yang perlu dilakukan jika terlupa mengambil pil perancang?

Jika seseorang wanita lupa mengambil pil, teruskan pengambilan pil apabila teringat semula dan teruskan pengambilan pil yang seterusnya pada masa yang lazim diambil. Jika jangka masa terlupa melebihi 12 jam (terutamanya bagi pil pertama atau terakhir pada paket) pencegahan kehamilan mungkin tidak berapa berkesan.

Oleh itu sebaik saja ingat, teruskan saja pil yang sepatutnya diambil macam biasa. Oleh kerana ia mungkin tidak lagi berkesan, pasangan perlu mengambil langkah lain selama tujuh hari untuk menghalang kehamilan. Jika tujuh hari ini menjangkau melebihi paket yang ada, mulakan dengan paket baru tanpa berhenti selama tujuh hari.

Bagi bulan itu, wanita ini mungkin tidak akan mengalami pendarahan haid sehinggalah ia habis paket yang seterusnya, iaitu pada bulan kedua. Kemungkinan juga pendarahan yang tidak normal berlaku, tetapi wanita ini perlu meneruskan pengambilan pil setelah memastikan bahawa ia tidak hamil.

170 Responses to Cara Mengambil Pil Perancang

  1. bad berkata:

    camner ek nak elak dari mengandung???takde cara lain ke selain ambil pil2 yang maybe effect besar pada kesihatan?contoh makan nenas ke or something yang sewaku denganya??help me!!!

    • nur iman berkata:

      anak tu anugerah allah.tak payah la nak merancang tanpa sebab yang munasabah.jangan merancang kerana takut pada kemiskinan…kerana rezeki sesoarang ditentukan oleh allah

      • wanina berkata:

        Perlu juga mengamalkan perancang kehamilan jika sebelum ni bersalin secara pembedahan caeserean.

      • za berkata:

        saya setuju dengan komen wanina…bg yang caeserean perlu rancang kehamilan untuk kesihatan dan keselamatan

      • adila berkata:

        tahun lepas, saya bersalin secara pembedahan n sekarang sy makan pil Yasmin utk mengelakkan diri daripada mengandung…n mmg anak itu anugerah Allah swt n bukan semua wanita yang berkawen itu terus mendapat zuriat adakalanya, yg sudah bertahun2 n baru berkahwin pun susah nak lekat…camner nak jawab…itu semuanya rezeki yer…xsalah pun kalu kita nak merancang…merancang specially utk org yg bersalin secara caeseran like…sakit beb..

    • ita berkata:

      Jika kehamilan terlalu rapat juga perlu untuk ibu merancang keluarga. Keadaan anggota tidak begitu pulih sepenuhnya dan kembali untuk mengandung lagi. Banyak risiko yang akan berlaku kepada ibu. Adalah penting untuk ibu menjaga kesihatan ibu itu sendiri dan anak yang dilahirkan untuk mendapat kasih sayang yang secukupnya daripada ibunya. Ini juga untuk kebaikan suami dan keluarga.

    • Berapa banyak nenas yg nak di ambil @ di beki setiap hari??..

    • nur syahira berkata:

      hy,saya nak tanya,saya dah mengamalkan pemakanan pil perancang tak smpai 1 tahun,bnyk dengar dari kwan2 yang makn pil prancng nie boleh buat smpai satu tahap,tak boleh mengandung,
      betol ke tak ea,kalau makan pil prncng ,boleh buat tak boleh mngndung balik.?

  2. mia berkata:

    Pada hari ke 13, saya terlupa makan pil selama 3 hari berturut-turut. ada darah keluar. Soalan saya, adakah ini darah haid. Patutkah saya berhenti makan pil ?

  3. ita berkata:

    Pada hari ke-13, saya kehilangan pil. 3 hari beturut-turut saya tidak makan kemudian ada darah keluar. Adakah darah tersebut adalah darah haid. Hari ke 3 darah tersebut turun seperti mula-mula datang haid..

  4. zaizura berkata:

    pada 11/1/08 saya telah menjalankan 1 cuci keguguran dan pada mlm itu saya telah start mkn pil perancang jenis ricevidon selama 21hari..seningga cukup 21hari pada 31/1/08.tapi saya pernah terlupa memakan pil sepatutnya saya akan mkn pada setiap malam..tapi saya terlupa..awal pagi bila saya sedar saya termakan..adakah ada masalah dari kesan lewat makan..dan berapa hari haid saya akan keluar selepas saya abis makan pil perancang itu.

    • bbydear brandnancy berkata:

      utk pgetahuan puan.. tidak ada masalah jika pd mlm 2 tlupa mkn tp hndak la dmkn ubt 2 pd ke esokan pagi ny.. jnji jgn tgal mkn ubt 2 k,..

  5. Noni berkata:

    pada tahun lepas saya telah keguguran sebanyak 2 kali (jun & november). Untuk menjarakkan kehamilan, saya baru mula mengambil pil perancang jenis diane 35 pada hari haid ke 5 (1/2/2008). selepas beberapa hari saya mula berasa mual2 dan loya2 serta pening2. adakah mual dan loya itu kesan daripada pil berkenaan. bolehkan saya terus berhenti dari mengambil pil tersebut dan apakah akibatnya?

    • miranti berkata:

      biasanya,diane35 ni d ambil pda hri kedua haid..
      sy pn bru mula mengambil pil perancang jenis ni,sbb bkn hnya utk perancang tp jg baik utk kulit..sy tidak mengalami sebarang masalah semasa mengambil diane35

  6. intan zuraini berkata:

    assalamualaikum…saya ingin mengemukakan satu kemusykilan. saya biasanya mengambil pil perancangan (mercilon) pada pukul 7- 8 pg. pada hari ke-7 makan pil. saya terlupa dan hanya teringat pd jam 6 ptg kira-kira 10- 11 jam kemudian. adakah kaedah pil perancang kehamilan ini masih berkesan digunakan?

  7. eda berkata:

    saya ingin memulakan pengambilan pil perancang, tetapi, saya lupa mengmbilnya pada hari pertama kitaran haid saya. jadi, bila saya boleh mula mengambil pil.

  8. ek ele berkata:

    eda ..apa lagi….bulan depan lah pulak makan….dan pakai topi lah sebulan…he he

    Salam

  9. eja berkata:

    saya baru bersalin anak no 2..bilakah perlu saya mengambil pil perancang? untuk makluman saya masih lagi menyusu badan..

  10. yatt berkata:

    saya telah mengambil pil perancang marvelon selama 2bulan.dalam waktu tu berat badan sy naik mendadak.ada kaedah lain x yg boleh sy amalkan….

  11. muhau berkata:

    ader x care lain utuk menghalang kehamilan?..contohnya mkn buan nenas ker?..hehe
    satu lagik pil perancang tue aper?..hehehe

  12. Sarie berkata:

    Saya mengambil pil perancang selepas saya melahirkan. Pil yang diambil bernama Rigevidon, saya baru sebulan mengambil pil ini.Saya bermula memakan ubat ini pada 16/2/09 dan tarikh terakir saya makan pada 8/3/09 dan pada 8/3/09 malam saya bersama suami saya, tetapi hari yang keesokan nya saya tidak memakan pil lagi kerna saya menunggu darah haid saya selama 7 hari. Adakah saya beresiko untuk mengandung? sedangkan saya tidak mengambil pil pada hari terakhir saya mersama suami saya?…please bagi tau saya

  13. kebayan berkata:

    sarie .. selepas hari ke 21 adalah tempoh yang selamat ..

  14. seri berkata:

    askum..
    nk kongsi citer skit..
    seri dh kawen slama 8 taun..
    slama 8 taun gk seri x mbik pil perancang..
    seri ade 2 owng anak ..
    yg sulung 8 taun n then yg bongsu 5 taun..
    actually,seri x brani nk mkn pil perancang..
    coz seri x takut mkn ubat..
    so seri merancang anak ngn cara seri sendiri..
    dan pe yg seri taw mkn pil perancang ni mbhyakan kesihatan..
    seri ade sowng kawan..
    kawan seri nie mgamlkn pengambilan pil perancang..
    slama 15 taun mkn pil perancang..
    tapi smpai ke 1 tahap..
    kawan seri b’henti mkn pil perancang..
    berat bdn dier naik mendadak..
    dan sering rase sakit..
    datang lak haid x menentu..
    skang ni..
    seri x taw dh cmne keadaan kawan seri 2..
    coz seri dh hmpir staun x jumpe..
    seri blik kg..
    tapi kawan seri 2..
    stil kat slgor..
    insyaAllah..
    bulan jun nie..
    seri b’cuti kat slgor..
    jumpe my hb n jumpe my frenz 2..
    nnt seri tnye kwn seri 2 pasal pggunaan pil perancang ni eh..
    heheheh..
    nnt seri kongsikn citer dlm pages nie ye..

  15. seri berkata:

    pembetulan..
    “coz seri x takut mkn ubat”..
    sebenarnye..
    “seri takut mkn ubat”..

  16. Idera berkata:

    saya baru bersalin… bila waktu sesuai untuk saya ambil pil perancang dan selalu nya berapa lama tempoh masa untuk wanita bersalin akan datang haid semula.

  17. qisya berkata:

    askum..org baru nih..saya bersalin dah msk 4 bulan..saya dah ambil pil perancang (marvellon) pada hari ke 21 saya lepas bersalin.bulan ni,saya terlupa mkn pil yang ke 13 (hari ahad lepas)..jadi, hari ke 14 (isnin)tu saya mkn plak pil yg ke 13 tu..hari ni dah hari ke 15 (selasa)..macam mane nih?tolong saye..saya perlu mkn lagi pil tu pagi hari selasa tu ker?sebab saya mkn pil tu mlm hari jer..

  18. qisya berkata:

    nape tak der org nih..

  19. kakak berkata:

    qisya ..kalau terlupa satu hari , tak mengapa .. tinggalkan dan sambng untuk hari yang seterusnya ..

  20. noy berkata:

    saya baru bersalin dan merancang nak amik pil perancang…….pil mane yg bagus yg tidak menaikkan berat badan….satu lagi,waktu bila saya nak ambil selepas bersalin nih…..

  21. LYN berkata:

    SY.X FHM LAH…BYK ARTIKAL YANG SY BC,BYK JGAK NASIHAT YG SY DPT TTG CRA PENGAMBILAN PIL PERANCANG,SEMUA MENYATAKAN PENGAMBILAN HANYA SELEPAS SEHARI@2 HARI DARAH KERING TAPI ARTIKAL INI PLAK MENYATAKAN HARI PERTAMA DTG HAID.SY KELIRU..TLG JELASKAN

  22. kaler biru berkata:

    lyn, awk x yah ler ambil pil…sebab makan pil…jadi subur.awk buat lah cara lain…pancut kat luar ker…ok gak…

    ko bincanglah dgn asben..pancutkan kat luar..tapi aku x tahulah..maybe kepuasan agak kurang kut…maybe otai2..somi2 leh bagi pedpt…

    aku pun nak tahu sebab..somi aku sll pancutkan kat luar…

  23. wanita resah berkata:

    salam..mcm ner pengambilan pil diane 35?saya berhajat untuk mengambilnyer

  24. alina berkata:

    erm,macam ne kte nk prevent after..
    maksudnye i x pasti samada i lekat ke x..
    tp i risau kalo lekat baby..
    hubby i n i da rancang xnak baby masa terdekat ni..
    de pe2 ubat x yang bley gugur mase peringkat darh lagi??

  25. ima berkata:

    saya ambil pil jenis mercilon pada 3/10/09.lepas 21 ari saya brenti dan rehat 7 ari tapi tak datang peroid.caner ni?

  26. haila berkata:

    aku lum kawin lg…tp aku try mkn pil perancang ni..just nak naikkan berat badan….apa kesan klu aku ambi pil perancang..

  27. hasya berkata:

    salam… saya dh 2 bulan bersaln dan baru nak mula makan pil perancang.. boleh start terus ke kena tunggu haid baru makan? boleh bersama suami terus ke lepa makan pil tu?

  28. mala90 berkata:

    salam…saya telah mencuba pil jenis regividon,sati ,saya baru memakan sebanyak 13 biji,darah haid saya keluar,saya berhenti makan sampai sekarang.selapas darah haid saya kering, saya n hasben bersama,adakah dengan berhenti memakan pil tersebut adakah saya akan mengandung?Saya baru 2 bulan habis berpantng dan kini anak pertama saya baru berusia 2bulan.

  29. along berkata:

    ramai2 kwn2 ckp pil perangcang jenama jasmine ok. tp saya lum try lg. tggu pil yg ada habis dulu.

    • ajja berkata:

      bkn..jasmine..tp ejaan dia yasmin…
      ikut jgk klu org yg sesuai okla..anak sedara xsesuai dia mkn 8bulan still rasa pening..saya plk mkn kulit jd kering..

  30. nurul berkata:

    saya baru mkn pil rigevidon (paket 1) dan sekarang hari ke 10. adakah risiko mengandung berlaku seandainya hubungan kelamin diadakan dalam tempoh awal tersebut… maklumlah takde protection…err risau juge sbb saya baru shj keguguran (kandungan 2nd, 1st baby 8month) plz kawan2 respond

  31. amyza berkata:

    saya skrang mgamlkan yasmin… tapi mahl skit RM50+++ doktor kata ianya bleh mencntikkan kulit and ramai artis yg mengmlkan yasmin. tak tau la plak.. tapi ok je.. dh 5 bulan saya amalkan bdn still maintain and x de kesan smpngan pun.

  32. noerm berkata:

    dh makan diane 35 dkat 5 tahun brp lama lg bleh mkan skarag dah 41 tahun x nk mengandung tapi kulit muka mcm byk jeragat lak..mcm mna ya

  33. huda berkata:

    salam semua..sy ade cite ttg pil perancang ni..
    sy dh sethn 9 bln kawin tp masih blm dikurniakn cahaya mata..selama berkawin sy mmg x pernah amik pil perancang @ ape2 jenis pil kehamilan pun..
    sy dan suami terlalu inginkn anak..:(
    mslah sy ialah lepas kahwin period sy jd teratur..
    sebln ke 3 bln br dtg blk..tmpoh yg agak lama..
    for info,berat bdan sy mmg naik lepas kawin..mkn x control!!
    sy check di hosp. k/sel dktor scan nmpak mcm de fibroid..without giving any pil or medicine, she’s refered me to pakar gyne hosp. sg. buloh & they put me for appoitment on Sept nnt..
    punyala lame!! semggu lepas tu sy ke klinik sbb x sdp bdn..sy cite la kt dktor ttg semua tu…then dktor tu bg sy pil perancang brand ‘MERVELON’!! agak terkejut sbb org nk anak kene mkn pil perancang ker??? tu yg nk tanya pendapat semua di sini..sy blum mkn sebiji pun pil tu sbb tkut nnt x sesuai dgn bdan sy atau akan effect lg lmbt sy utk get pragnant..
    lg satu,dktor tu kata pd sy mkn pil tu akan mmbetulkan blk period sy and die suh amik pil tu for 3 months!! btol ker?? ade sape2 yg blh tlg explain??? eat for 21 days,excape 7 days..then smbg smpi bln ke3..
    ermmm..agak pening pk kn..pls anyone help me..

    • jun berkata:

      ikut jer apa yg dokter tu kata,mmg betul blh sbbkan kita pregnt sbb sy pun mcm tu..n skrg dah ade 3 anak

    • ati berkata:

      to huda,

      saya skrg tengah buat rawatan dekat hukm bhgn mac, mmg doc suggest sy makan pil perancang Diane 35. period saya mmg x lancar sebab berat badan mmg mendadak naik since lepas kawen lagi la..mula2 mmg saya pun takut nak makan, saya pun sama macam huda, kita nak anak tp lagi suh makan pil perancang, tmbhn saya da nak masuk tahun -3 perkahwinan masih blm ade anak lagi, tp saya tekadkan dalam hati sebab doc suruh juga saya makan (nie baru bln pertama) sebab lepas turun period nanti saya kena buat ujjian tiub follopio takut tersumbat, harp2 semuanya ok…risau juga nie. saya pun baru mula makan pil tu 29/02/12 hari tu masih blm abis n blm period lg. kdg2 saya pun ade juga terlupa tapi doc tu cakap klu lupa makan esok paginya tapi yg utk hari tu kena makan juga malamnya..

  34. nor berkata:

    salam
    sy de keliru sikit, mintk kpd sesiapa yg arif tlg erk
    sy dh 2 bln mkn pil perancang, bln pertama ok, bln ke2 period x menentu.smlm last mkn ubt noriday, hr nie g klinik nk bli ubat lg, tukar kpd jasmine sbb baby x myusu bdn dh..
    yg keliru nyer..
    patut amik hr nie ke ubt jasmin tu tau kne tggu period lu?
    so klu nk bsama ngan suami dlm smggu nie, kle pkai protection gak ke?

    • sue berkata:

      nor,noriday tu utk ibu2 yg mmberi susu pd bayi..utk yasnine plak,,mgikut pnglaman sy,kene tgu period n period pertama trs makan sb ne adlh pek prmulaan bg nor..

  35. ina berkata:

    saya mengambil pil regivedon. kebiasaannya period saya akan datang pada hari keempat selepas 7 hari berhenti mengambil pil. setiap bulan pusingan ini akan tetap. tetapi, pada bulan ini, period saya masih lagi tidak datang sehinggalah hari kelima saya berhenti mengambil pil. adakah ini bermakna saya mengandung?

  36. damia berkata:

    kalo baru first time nak ambek..mmg kene tunggu waktu first haid ye?

  37. sue berkata:

    damia..ya,ini utk mmastikan anda btl2 babas dr mgandung dan mulalah makan pd hr pertama anda haid

  38. FARA berkata:

    MACAM MANE NK AMIK ?PADA WAKTU BILE XPAHAM LAH…

  39. FARA berkata:

    berape hari kene amik semule?

  40. zuryati berkata:

    saya nk tnye..saya dah amik mercillon…utk pemulaan start 1st day period smpai hari ke 21 mkn tanpa henti…then kita perlu stop 7 hari atau beli paket baru ye?? dah period semula baru behenti makan atau cmaner?…tlg…sebelum ni ambil noriday…

  41. aina berkata:

    salam……sy dah kawen 5 thn dan ada 2 org ank…ambil pil perancang lebih dr sebiji dlm satu waktu blh membahayakan ke??ada sesiapa blh bgtau tak…plez

  42. puteri berkata:

    sy nk tny..sy ni br pas lahirkan 1st bby mei lalu..so da amek pil noriday..tp ade slh fhm kat situ..sy mkn noriday dr 1st day period smpai hari ke-21..and stop. nk amek utk 2nd paket sy egt kan kna 1st day period jgk tp pas bc ni br sy phm rupe2nye kna stop 7ari br amek blk..so skrg sy da terlebih 12ari tmasuk yg 7ari tu..n da make love ngn hby..so cmne ek..perlu tak sy trus amek mlm ni @ stop dulu ke cmne?

    • za berkata:

      saya dulu makan noriday hari2 non stop…bulan pertama jer period..lps tu x period selama 9 bulan..saya stop makan noriday bulan 7…dan skrg sy dah period semula n start makan pil regulon pada hari ke 5 period…

      • Naza berkata:

        i mula amik noriday wktu baby umur 1bln..
        i mkn nonstop smpai smlm n hr ni kna g klinik utk ambik stock bru..
        tp nurse tu suh stop noriday n mkn regulon sb baby i mnum air msk slain susu badan..
        tp i dgr regulon blh keringkan susu..btul ke? tlgla komen bg sape2 yg penah ambk regulon..i nk bg full bf kat baby i..

  43. zu berkata:

    sya dh kwin 2 thun…n da baby boy 1 thun lbey… sya makan regeividon…ari 2 da terskip 3 ari coz dmam n pda wkt 2 xdala make love ngan somi…pas tu smbung cam besa…bila ubat dah abeh, saya stop la…lpas 3 ari period dtg skit ja…pas2 trus kering…smpaila arini…sya juz rsau yg sya pregnant…agak2 sya ni pregnant ke???

  44. azirah berkata:

    askum sya nak minta pendapat krn sy bru je wat sehs dgn by tapi boy kata sy mybe hamil n boleh x tolomg sy…..

  45. Roxxane berkata:

    sy blm berkhawin dan melakukam hubungan seks dengan bf.sy blm dtng bln .apa ka harus sy bt?harus mengambil pil ini???

  46. lily berkata:

    Salam………
    Jgn tanya2….halpil ni….
    Jumpa doktorlagi baik….
    Saya nak makan pil….tanya doktor la.
    Sume org pun lain2 efek ma…..

  47. rusyamimi berkata:

    salam..sy dh 3 bulan ambik pil jenis noriday..skrg ank dh x mau menyusu badan..bilakah sy perlu bertukar ubat yg lain..tunggu period dulu ke,mcm mana

  48. dr cassanova berkata:

    likely…ado terrific side effects later on at urr old age laa

  49. ibu nurin berkata:

    salam sumua…

    harap sangt ada yg sudi membantu..saya ada seorang anak, saya mmg mkan pil marvelon,then 5 bulan lpas saya dh stop makan sbb nk plannnung baby nombor 2,harap sngt laah niii..tp tiba2 dpt arahan dr jabatan utk sambung study blik selama 3 tahun..so,saya terpaksalah amik blik pil ni sbb mmg x blh pegnant dlm tempoh study nii..huhuu apa nk buat..so skrang ni saya ingt nk amik mercilon..sbb ramai yg ckap ok..tp cuma nk pastikan satu soalan ni saja..betulkah ckap2 org kalu amik pil perancang ni dlm tempoh yg agak lama susah nak lekat balik nnti..tolong laa sayaa…

    • Kak Ani berkata:

      Kakak ambil mavlon 7 tahun. lepas stop sebulan terus melekat….. Mavlon tak mempengaruhi kesuburan. yang penting isteri subur dan air mani suami berkualiti…..bagi suami pancut kuat2 dan dalam2 sikit betul2 di pintu rahim. Lagi pekat lagi bagus.

  50. ibu nurin berkata:

    satu lagi soklan nk tnya niii..
    5 bulan tinggalkan pil ni,dh terlupa plk cara nk mulakan semula…mcmana errkk? hari pertama period kan,betul x?
    kalu cilap tlg lah explain kan kjap…

  51. fatin mohamed berkata:

    salam,
    saya baru mula mengambil pil perancang YASMIN….masalahnya selepas habis tempoh 21 hari saya tidak datang bulan walaupun selepas 7 hari….

    adakah saya perlu meneruskan pengambilan pil seperti biasa atau tgu sehingga period..?

    terima kasih.

  52. ntah berkata:

    saya makan diane 35 utk treatment betulkan balik pusingan haid sbb susah nak ngandung.So kalo makan pil nih bila time yg sesuai utk bersama suami utk cepat ngandung? Dan boleh ke bersama suami dalam masa tretment nih dijalankan?

  53. dira berkata:

    saya dah 5 bln ambil pil noridy tp sehingga sekarang masih tak period lg….perlu ke saya berhenti dahulu pengambilannya atau sebaliknya…..

  54. kathy berkata:

    Hai..nk tanya sy baru jer sebulan kawin..Suami tak nak baby lagik..Sy dan suami bersama pada hari ke2 saya abis period dan terpancut kat dalam rahim sy..Adakah sy boleh mengandung..?? Hari ke4 last period baru saya memakan pil perancang jenis Loette..Adakah sy boleh mengandung dan apa efect nyer??

    • mimi berkata:

      bahayalh tindakan awak ni. sepatutnya pil diambil ketika hari ke5 period. risau time awak bersama hubby tiba2 ‘terlekat’ pula & awak pula terus makan pil, ditakuti pula kandungan cacat. – minta2 dijauhi

      • fieza berkata:

        opsss…sy juga mengalami masalah yang sama dgn mimi…tp bila jupe dokte…she said…tak ade ape2 akan berlaku sbb belum time waktu subur…maknenye kitaran pembentukan dinding tu belum sampai waktu betul2 dikatakan subur…(cuak juga) pastu dokte kata stat je makan pil noriday…tp takleh berenti…kene continously…berpeluh gak kalau peknen =_=

  55. lia berkata:

    saya skrg telah amik injection utk family planning 3 bln…first inject 29/11/10 so 28/02/11 sy nk kena inject lagi untuk second time…masalah saya skarang kalau sy nk bertukar kepada pil yasmin bila saya perlu amik pil yasmin tu? dan sy skrg slps inject tu selama 3 bln sy period,x kering2..ader je walau sikit..pls anyone jawab masalah sy ni..

  56. sha berkata:

    Salam,

    Nak tanye la. sy ni baru 3bln bersalin anak sulung. pd 8/2/2011 sy dtg period dan pada malam sama sy start makan pil perancang yasmin (1st start makan la ni).then sy abes period pd 14/2/2011.pd 15/2/2011 sy dh make love ngn hubby..so, dh berkesan ke blom ubat yg sy makan tu?ade kemungkinan preggy jugak ke x?time subur kn..uhuk..

  57. mum ryan berkata:

    nak tnya..sy ni first mama…baby bru 3 blan nak tanya ni..sy menyusukan baby susu badan sepenuh masa tak pena campur apa2..selepas darah nifas sy blum gi priod smpi skrg..tapi napa ya kat klinik suru makan pil perancang noriday stat baby 1 bln gi..sy da mkn 2 bln mknanya da 2 pek la..bru skrg sy tahu nak mkn pil kena tgu pirod..sblum ni sy slalu lpa mkn dan ada skli 2 bersama suami pla…mcm mn ya????????

  58. sanniah berkata:

    sejak bersalin ank ke-2, saya telah mengalami period sebanyak 2x sebulan.. Pertama kali ke klinik, klinik hanya memberi suppliment spt EPO & pil henti darah.. tetapi pada bulan seterusnya, tiada perubahan jg(ttp period 2x sebulan. Berjumpa doktor kali ke 2 (klinik berlainan)doktor bahi ubat henti darah(ponstone).. tiada perubahan juga.. doktor suggest supaya saya mengambil pil perancang utk mengembalikan kestabilan hormon… apakah jenama@jenis ubat perancang yg perlu di ambil??? bolehkah saya menghambil ubat perancang seperti utk kulit & kecantikan???

    • Kak Gee berkata:

      Apa-apa hal pun adik perlu dapatkan nasihat dari Doktor pakar. Jumpa balik your gyne dan ceritakan masalah. Mereka lebih pakar memberikan pandangan dan nasihat. Sebab bukan semua pil/ubat tu sesuai utk semua orang. Kena check dulu your blood pressure, jenis darah, ada penyakit ke, ada allergy ke sejarah komplikasi period, menyusukan ke tidak dan sebagainya… So Adik jumpa doktor pakar ye…..kalau nak tanya kat mana boleh dpt goring pisang best, mee bandung best… boleh tanya org kat web ni. About your health..dont ever!!

      • ajja berkata:

        betul…saya sokong..sbb kat web ni kita just leh share pengalaman je..soal tubuh bdn kesihatan dalaman kita hanya setelah buat check up je br doktor dapat detect..so kita jgn terpengaruh dgn kejayaan org lain (maksud saya bila org lain sihat mkn ubat tu…mkn ubat ni..) sbb belum tentu kita akan sihat mcm 2..apa² pun depends la, just advise je…

  59. ana berkata:

    kalau biase ambil pil pertame (utk pek baru tiap bulan tu)slalu sy ambikl kul 9.30mlm tetibe sy trlupe..pukul 11.30mlm hari yg same baru sy tringat the trus makan..kire selamat ke x ye??

  60. .. berkata:

    jagei bikin dosa..membunuh..tiap2 yg di bikin oleh ALLAH ado lah rezeki..kalo kou membuang ia nyo totap akan dikira..lagi pun lambat alun ado implikasi nyo..sakaet 2 dein inie ..olang kato sobab makei ubat..aku kato ALLAH nok ajar ..supayo insaf seblum kojol..kongcake menyodap nok bilo dah jadie doh tandok..ke ke ke..lain kali lum maien pakai lah drex cap…tak payah nok susah ..maaf

  61. siti sarah rosli berkata:

    sy 2bln xdtg period.bl test pregnant xhml.apakh krn kta mkn tukar2 jenama pil perancang stiap bln? nk kta mkn xmenentu xpn.mkn ikt jadual.emm..pil perancang pe yg xmenaikkn berat bdn.krg brt bdn sy naik ar..

  62. ninie89 berkata:

    nak tnya… kalau kita berhenti mkn pil utk 3 bln, pastu nak smbung blik lepas 3 bulan tu, boleh ke?

  63. mya89 berkata:

    sy dh ada bby boy umor 7 bln,,hubby dh keje tp sy smbg stdy lg, so kene la planning..nak tanye klu xpenah makan pape pil boleh ker saya start ngn pil perancang yasmin??? orang ckp pil tuh bagus,,dlu ad nurse suggest sy amik pil tuh. kat maner yer nak dpt pil tuh. kt guardian ad ker??

  64. amoi berkata:

    ..salam. saya tak pernah mkn apa2 pil…merancang sendiri je..tp mlm td hubby terP**CUT kt dlm…saya pulak br abis period hr ke 11. tp period saya utk bulan Apr dtg dua kali..kali pertama awal april dan kedua 24apr…masa tu di oversea..org kata bila pergi tempat org cuaca sejuk pulk bole jd period..so kira hormon tak balance…so skrg risau pulak kalau terpregnant..>bkn tak nak anak lagi…cuma anak yg ke3 br umur 1.5 bln…hmmm mcm ni la lelaki suka2 je…geram betullll!!!! ada sesapa bole komen. thks

  65. norizah zainol berkata:

    saya baru pertama kali mengambil pil perancang dan doktor mengesahkan mengambil noriday, semasa mengambil pil perancang saya belum lagi period dan selepas habis 28biji pil hari ni saya masih belum lagi period perlukah saya terus pack baru macam biasa atau macam mana.

  66. suraya ahmad berkata:

    sebelum ambil marvelon, berat badan cuma 42kg je, tp lepas mkn pil ni berat naik 45kg, dalam masa 5 bulan, seronok jgk la naik berat tp risau jgk kalau naik lagi, patut ke saya tukar

  67. fara othman berkata:

    bagaimana cara nk melewatkan atau melangkau pusingan haid ye… bole ke kita teruskan pengambilan pil direct slps 21 hari (pack1) iaitu dlm tempoh 7 hari bebas pil (pack ke2)…ada kesan sampingan ke?

  68. mimimiki berkata:

    salam, nak tnye. sy br berkahwin beberapa bulan yg lps, n suami keja offshore n kami belum merancang nak dpt baby dlm ms terdekat (kalau boleh) tp x menolak sekiranya ‘tereksiden. sy mle mkn nordate (atas nasihat kwn) sbln yg lepas. nk tnye, kalau sy mkn pil tu tuk 1 bln, adakah dlm bulan tersebut saya ‘selamat’ n bln berikutnya saya xmkn, saya jd ‘xselamat’, n bln berikutnya lg sy mkn, ‘selamat’ balik. mcm tu ke?

  69. azwa berkata:

    cam mana kalau sebelum makan pil noriday saya belum period,tp belum habis pil saya terus period.bilakah saya perlu makan pil tu semula?

  70. norfaizah binti awang berkata:

    assalamualikum… sy seorg ibu kpd 2 orang anak…. saya ingin bertanya bagaimana nak makan pil regulon?adakah pil itu d makan waktu malam.. ?kalau kita datang haid adakah kita perlu makan pil itu juga? saya tak faham sangat ttg pil regulon dan cara memakan nya…. krn dulu masa sy melahirkan anak pertama nurse menyarankan saya memakan pil noriday.. sekarang sy br lps melahirkan anak ke dua … anak kedua sy tidak menyusu badan… nurse tlh menyuruh sy memakan pil regulon…. jd sy nak tau serba sedikit tentang regulon… di harapdapat di kongsi bersama ttg pil regulon ini…

  71. syiera asri berkata:

    sy bsalin ank prtama dah hmpir sthn n abis je pantang sy dah mula mkn pil regivdn 4bln prtama ok lps tue sy sy mgalami masalah gatal2 kat faraj smp la skrg nie…gatal2 slalu nak dkt periot..ada sape2 pernah jg mcm sy jom share ape yg ptt sy buat…thanks

  72. khairul berkata:

    saya brmslh selps mlahirkan ank pertama di mana saya tidak dtg haid…..selama 6 bulan…..apakah punca mslh terssebut…..saya sngt bimbang tentang mslh itu

  73. miza berkata:

    saya br jer habis pantang dah masuk 47 ari. tapi saya lum ambil pil perancang lg tapi dah bersama suami .. sy rancang nak start makan noriday tapi period belum datang lg. perlukah ambil noriday sehingga dtg period?

  74. mieza berkata:

    emm…sye pn tkut nk amik prancng, tp sy mesti amik sbb ank prtma n ke2 rapat…jd pnting utk pnjagaan bby dgn lbih baik, memulihkan ksihtan ibu dan faktor kwangan…
    tp sbb tkut side effect jangka msa lama, sya x amalkn spenuhnya, amik ble prlu, cth msa priod x amik, utk jg ksihatn bdn…sya jg mengamalkan prancang smula jd, adjust2 cket…hehe

  75. kimon berkata:

    Awek saya xdatang haid da 3hr. Boleh x sape2 tlg?? Memang kamu penah buat seks. TP xpenah pncut dalam.

    Dan kalau gf saya terprgnant tp x smp sbulan lsgi still boleh gune prncang n elak die trus prgnant x??

    Tolong sgt2 sape tlg bg jwapan tepat saya bg hadiah pleaseee!!

  76. sky berkata:

    hi, saya bru berkahwin .umor 23thn. tak pernah makan pil perancang lg. skg hanya guna cara semulajadi elak pregnant. tp risau takot tereksiden.hee… . usually kawan2 kat sini awal2 kawin rancang keluarga mcm mana ek? sy tak rancang amk baby lg sbb tgh sambung study.. and blom stabil. harap kawan2 cini dapat bantu..thx..

  77. mamafida berkata:

    salam, saya dah ada 3 org anak, yang sulung 18thn, no. 2 13 thn dan no. 3 6 thn. Saya memang mengamalkan pil perancang jenama Minulet. Alhamdulillah tidak ada masalah lansung. Selepas period hari yang ke 5 sahaja saya terus makan.

    • mama fida umur berapa dh ya? sebab mcm best je ank2 dh besar. boleh tak bgtau pil perancang jenama MINULET ni beli kt mane? saya pn pakai pill perancang jenama noredette and badan naik mendadak. sakit kepala yng teramat bila period. saya rasa nk try yng lain tapi xtau nk pakai ape? yasmin i want to try but the price so expensive…..

  78. riadiana berkata:

    Salam. Saya sudah berkahwin 18 bulan tetapi belum dikurniakan anak. Selepas berjumpa pakar baru-baru ini, pakar memberi saya makan marvelon untuk 3 bulan dan saya sudah habiskan 1 paket. Selepas enam hari saya period. Tetapi pada masa sama doktor meminta saya makan clomid pada hari pertama hingga kelima period. Bolehkah saya makan clomid bersama marvelon? Tidak akan ada apa2 effect kah?. Alhamdulilah suami, keluarga dan keluarga mertua tidak mendesak tetapi saya sudah bersedia untuk menjadi ibu…

  79. miss88 berkata:

    salam…saya ambik pil perancang selepas hr ke 14 tmpoh subur…cmner nie??bkesan ke??nie 1st time makan pil perancang..

  80. pakkochok berkata:

    jagei mu nok menyedap mengambil pill perancang selalu selalu.nanti terus mandul..wallahualam

  81. muza berkata:

    hurm…salam…saya nak tanya…fakta : kita makan pil 21 hari, kemudian rehat 7 hari, dalam waktu rehat kita period then kita tak makan, selepas 2 3 hari period datang lagi dalam tempoh 5-6 hari…soalannya…bile kah period kite akan datang balik…sebab saya tak datang2 [eriod hampir 2 bulan sedangkan sentiasa menggunakan stoking getah semasa bersama…hurm…leh sesapa jawab…

  82. intan berkata:

    erm…tkut..takut…plz help me.!!ai xsure terpancut dlm ker x..sama2 tgamam,ai tnya my hubby pun dia xleh jwb dh..ai last period 3hb nov,ank ai skrg 1.6bln..selama ni kami merancang sndiri..so,apa ai ptut buat?xplan nak prgnt lg….xkan nak tnggu period xdtg baru nak bt sumthing kot..kalu da sapa2 petua mkn apa2 ker.. plz share ok…

  83. intan berkata:

    erm…tkut..takut…plz help me.!!ai xsure terpancut dlm ker x..sama2 tgamam,ai tnya my hubby pun dia xleh jwb dh..ai last period 3hb nov,ank ai skrg 1.6bln..selama ni kami merancang sndiri..so,apa ai ptut buat?xplan nak prgnt lg….xkan nak tnggu period xdtg baru nak bt sumthing kot..kalu da sapa2 petua mkn apa2 ker.. plz share ok…

  84. siti berkata:

    hello..i nak tny,i start mkn noriday hr first period after lahirkan ank,then sebulan pas mkn pil 2,my period xdtg2 dh…is it normal?atau harus ke i check pregnant?

  85. Lala berkata:

    salam,,
    saye nk tye,, pil perancang ni 100% ke elak kite mgandung,,,
    coz sye lasy period blan 12 thun lpas
    sehingga skrang x period2 ag.. kalau lekat ag alhamdulillah la
    sye x leh nak tlak rezki y ALLAH bg,,, tp kesian plak kat ank kecik lagii,,, baru 3 bulan

  86. issha berkata:

    Salam… sy nk tnya uols yg dh bpengalaman mkn ubt perancang ni.. sy nk jarakkn bby…skunk ank umur nk msuk 2thun, selama nih hubby just buang luar… alhmdulilah la bkesan… xlekat… tp bru2 nih sy period 11/2/12, dlm 18/2/12 hubby ter…lepas kt dlm… then selang 2ari pastu hubby blk kursus, kteorg bsama mmg hubby lpas kt dalam… so sy g klinik untk start amk ubt perancang, dokter suggest mercilon… dia suh tggu period first bru start mkn first pill… sy takot bln nih xsempat dtg bln jek… coz hubby ngada2 lpas dlm… boleh ker kalu sy nk start mkn without tggu first period? Bdn dh xsedap nih…

  87. linda berkata:

    salam,sy nk tnya…sy bru berkawin..nie fst makan pil prnacg sbb suami dok jauh…belajar…,farmasi ade ckp bulan pertama nk makn pil,msti kna pde hari pertama period,tp sy lps smggu priod,sy terus mkn,(x ikut yg org fermasi saran kan..)sy terus mkn sampi ari nie…sy nie jenis yg kelang kabot…. sy baru mkn pil masok hari yg ke13,tp baru sy prasan yg sy da tersilap makan…sy x taw bila sy mkn pil yg ke 20,n 21…adoi…cm ne nie…adakah sy beisiko untuk hamil???

  88. red berkata:

    sy berkawin awl bulan 3 taon lpas..selama kawin x pnh mintak isteri mkn pil perancang…sy lps dalam msti mintak persetujuan isteri ..hehehe…bb xnk dy termengandung…sbb sy lom sedia untuk ade bby lg…pertgahn bulan 4,isteri ade bg taw dy x sdp badan..dokter kate isteri sy prgnent..tp sy mme lom sedia untuk ade bby..kami ambik kputusan untk cuci..sbb awal lg…lps tudy x de mkn pe2 ubat..awl bulan 11 sekali lg sy terlepas dalam…selama kawain baru 2 kali buang dalam..tp setiap kali buang,msti lekat..kali nie dokter sah kn baby kami kembar…law istri hamil,sy yg akn dapat tempias nyer…seblm dapat tahudy hamil…sy pening2,pitam..loye2..cm org mgandung..sampai deman2 semggu…istei xde pe2 pon ok je…tp sy yg jd cm tu…mggu lps,isteri kna tumpah darah..dy kegugurn..mgkin bkn rezeki kami…waktu bila kah isteri sesuai mkn pil perancnag selepas keguguran???

  89. angah berkata:

    nk tanye la,klau kite x bersama suami seminggu,x mkn pil perancang xpe ker?adakah time ngan suami je patut mkan???

  90. nur berkata:

    saya nak tanya…saya mmg ambil pil perancang rigevidon…apakah akn terjadi masalah xdatang haid…saya dh ambil selama 1 tahun lebih…tp xpernah plak xdatang haid…tp dh 1 bulan xdatang…saya bt andaian saya hamil…tp bile cek keputusan tetap negatif…so sekarang xpasti apa mslhnya…

  91. Diejae berkata:

    Skrg ni sya mkn pil yg 21 biji ni,nk tnya msa kita rht lps hbs pil hri ke-21,dlm mse 7 hri tu kite brsama suami,adakah kita akn mgndung jika kita brsama sblum dtg haid?

  92. maa berkata:

    salam….saya br 5bln mlahirkan anak.31/12/2011 start makan noriday.dr ari 2 sy terus makan walaupun haid dtg tak ada ms untuk waktu berehat.br nie kakak ipar sy bgth yang kita perlu ada ms berehat.pening sy nurse tmpat sy ambk ubat 2 bgth terus makan ubat jgn bhenti2.apa patut sy buat.tlg bg pandang pd msalah sy nie

  93. faridah ahmad berkata:

    saya makan pil perancang regivedon. saya nak tanya sekiranya saya terlupa makan pil tersebut pada hari ke 20 dan 21 (2 biji pil terakhir) apa tindakan yg perlu saya lakukan

  94. Lala berkata:

    saya baru start mkan regivedon,,,, 21 biji,,, kalau period nak stop makan ke

  95. raha berkata:

    Nak tnyelh…sya nie nak tkr pil noriday kpd yasmin..sya bru jek abis period…perlukah sya tggu smpi first period an dtg tuk mkn pil yasmin?
    a

  96. atirah berkata:

    sya nk tya da kah susu bdn akn brkurang setelah mkn pil perancang ni…

    • anna berkata:

      brgantung kpd pil yg diambil.x salah saya kalu menyusu ambil pil marvelon ok la..kalu yg lain mmg akn kurang susu..

  97. anna berkata:

    betul ker diane 35 elok utk kulit?..coz saya mkn loette naik jerawat..jd saya nk tukar kpd diane 35..any suggestion?

  98. aida berkata:

    salam. sy masih menyusu bby sy, tp sy amik pil yasmin. ape efect kt bby ye? leh ke tkr amik pil lain sbb sy bru mkn pil ni 2 ari.

  99. vee berkata:

    Ape harus sya lakukan sekiranya sya tlupa 1 hari mkn pil mercilon .utk pgetahuan baki pil yg masih ada adalah 6hari sja lgi.tq!

  100. cerol berkata:

    Sy nk tya ne..sy termakan pil sehari awal dr tarikh sepatutnya..da pa2 kesan tak.

  101. atirah berkata:

    Saye ade jumpe doktor bg pil perancang untuk stabilkn hormon….adekah mkn pil perancg ni blh sbbkn kegemukan???….

  102. farah sbh kk berkata:

    Pil2 ni lain org lain ragam nya.. Aku amik yasmin, so far ok, mkn mcm biasa, bdn tak naik, jrwt, bintik2 itam dan parut dah beransur pulih, bdn menten jer, yg best nyer kulit jdi cerah n gebu.. Sesuai la ngan aku..:-)

    • hafiza berkata:

      hai farah…sy dah 4thn amik pil mercilon(pink) ok la..tp 3bln nie sy try tukar yasmin kononnye yasminkn utk kulit sekali so xpayah la susah2 sy amik spplment ape2 utk kulit lg,Member2 sy mkn pn ok cantik je muka pn bersih nmpk..tu yg teruja nk try yasmin tp muka saya naik jerawat lak..sy pertahan jugak 3 bln, tp jerawat sy menjd2 lak xnk ilang2!Adakah sy xsesui dgn yasmin?

  103. farah sbh kk berkata:

    Tp tu cerita tahun lps 2011.. Skrg da stop da, dlu amik yasmin 10 bln jer, n aku stop dkt 10 bln ga.. Nw jrwt dtg blik, hormone dah x stabil, period tu adala lwt brpa ari jer ah pas tu dtg la.. Dlu aku amik yasmin bgs, menstabilkan hormone aku yg kacau bilau ni.. Huhuhu.. Rindu la nk mkn yasmin.. Huhuhu.. Sadisnyer muka aku.. Rmai kwn2 tego.. Adeiii

  104. farah sbh kk berkata:

    Sory yer tiba2 pla nyampok kat cni, x pa ba kan..:-):-), aku pn nak share pglaman pil perancang ni.. Ehehe.. Aku dgr2 doc ckp, better u takin at nite, coz klu ada simptom2 dia pun u x trasa coz d bwa tdo kan.. Tiap2 jam 8 mlm la aku mkn, berita tv3 la aku buat alarm tuk mengingatkan aku mkn ubt.. Ehehe.. X tau la npa ek..:-):-), pena ga skali lpa mkn ubt n then sok pagi nya aku mkn, n mlm tu mcm biasa la mkn sebiji.. Aku nk jmpa doc ni blik, nk amik yasmin.. Tp aku nak cba diane 35 la, coz dgr2 dia ader kuat ckit dri yasmi klu ntuk skin la.. Aku kira nak try diane 35 la tuk 3 4 bln ni, klu skin da impruv, bru tukar p yasmin, coz dgr2 lg amik diane35 ni tuk masa yg pnjg x baek konon, ntah la.. Im nt sure la, i ask my doc first.. Ehehe.. Nti aku share lg yer klu da dpt info..:-):-)

  105. ezna montella berkata:

    sy baru b’salin 5 bln lpas…pd mula nye sy ambil pil prncg norriday..pd bln lpas sy b’hnti mkn pil t’sbut..pd bln 2 sy x dtg period..adkh ksan dri xmkn pil t’sbt..kini sy ingn mngambil pil yasmin..bleh ke amek wktu bese@x priod..

  106. pacak 7557 berkata:

    Salam smua..sy istri muda brumur 20thn.suami pula 28thun. Kmi brkhwin ats dsar suka sama suka,sy cuma keliru dan tertanya2,kerana tiap kali ‘bersama’ suami sy tidak pernah merasa apa erti kepuasan. Suami hanya mampu brtahan paling lama pun 5minit. Adakah ini normal?atau sy sahaja yg terlalu memikirkan kepuasan? terima kasih.

    USAH BIMBANG LAGI KITA ADA JALAN PENYELESAIANYA..PM SAYA JIKA BERMINAT ATAU ADD DI FB pacak pacak bera

  107. pu3 berkata:

    sblm ni saya mkn ubat perancang mercilon….dh dekat 2 thn…bln lepas saya berhenti mkn sbb ingat nk rancang sendiri…masalahnya skrg ni period saya x dtg2 lg…saya dh buaj test tp negatif…ada kemungkinan x itu kesan sampingan sbb berhenti mkn ubat tu…tq

  108. numiemie berkata:

    salam saya bru bersalin pd bln 8 dan sy telah mengambil pil perancang norriday ada 28 biji. Satu hari tu saya lupa makan ubat dah 10 hari saya tinggal soalannya adakah saya perlu tggu period dtg bru saya blh makan ubat tersebut.

  109. pacak pacak bera berkata:

    18sx
    Kajian Menunjukkan… 70% Dari Para Suami Gagal Memuaskan Isteri Mereka (Klimaks Tak Sampai) Ketika Melakukan Hubungan Seksual !

    Satu dialog antara sepasang suami isteri…

    Suami : Macam mana Ayang, Ayang puas tak tadi?
    Isteri : Hmm… oklah puas…
    Suami : (Dalam hatinya… “puas jugak isteri aku ni… masih power aku ni…”)
    Isteri : (Dalam hatinya… “ kalau aku cakap tak puas nanti kecik pulak hati dia”)

    semua ini akan berakhir..pm/add facebook pacak pacak bera / pacak langit bera jika berminat

    • umai oshin berkata:

      Aku br pas kering nifas 4hr lpas..da bole solat..tp usben asyik manje terrrrrlalu..nak amik pil perancang.dulu amik rigevidon..sesesuai..tp kene tgu period first dulu kn..hmmm nyampah tol perasaan ni…kesian tp tgh keliru.bkn apa.skang ni pun msh dlm 44hr pantang.org laki niiiiiiii,x sbo sbo..cuma nak mntk advice uols…mmg kena tgu period dlu kn..rasa x slmat kalo nk gna kaedah sendiri n kondm.
      .

  110. faizura berkata:

    salam… saye ade 1 kemusykilan… saye baru lepas bersalin c-zer pada 8-9-2012 lepas. hari ke-42 saye dh start makan rigevidon…. habis 21 biji & 4 hari kemudian saye period… sepatutnya saya mulakan pek kedue pada hari ke-8 selepas 7 hari rehat tu, akibat tersilap kira, dengan konfidennya saye makan hari ke-9 (hari ke-5 period & malam tu terus bersama suami tanpa protection) huhu~, tapi kali ni saye ambil pil nama “novynette”…. saya makan mcm biasa, xpernah terlupa & makan pada masa yg sama… akibatnya, sehingga hari ini, saye dah 11 hari x datang period… masa hari ke-7 buat upt result -ve & klw ikut pengalaman yg lepas, hanya selepas 14 hari baru result upt saye akan positif klw betul saye pregnen…

    adakah di sebabkan lewat sehari tu boleh menyebabkan saye ‘ter’pregnant? atau itu hanya gangguan hormon semata-mata? huhu~ risaunya, x mau la pegnen lagi…

  111. puspa berkata:

    period aku x dtg2 sejak mkn pil ni

  112. Ida berkata:

    Saya makan pil perancang mercilon..jika dlm tempoh 7 hari tu,boleh x bersama suami jika haid dah habis…

  113. lynn berkata:

    saya dh 3 bulan makan mercilon. pada bulan ke 4 saya terlewat makan ubat selama seminggu dan saya dan suami telah melakukan sex. adakah kemungkinan saya akan hamil…

  114. lilliana berkata:

    sblum ni sy pnah makan diane 35, tp pening kpla sngt2 smpai hntak kpla k dinding pn xrsa. stop lepas t makan yasmin. mula2 rsa mual tp continue jgk dn bulan ke2 pngambilan dh ok xmual2 lg. bdan maintain, kulit xbrmsaalah. so jimat dr segi pnjgaan. almost 2 thun jgk. lpas tu tkar plak mercilon sbb cba nk save, brat naik, mkan ckit xckup, perut pedih klu tahan makan. tp kulit maintain berseri. kmdian stop sbb nk baby. 4blan kmdian bru +ve. skrang anak dh stahun stgh, sbb anak bf so xamik apa2 pil. dh try nk pkai iud tp xpat nk masuk sbb xsesuai kot, then sakit sngt msa nk pkai mcm skit msa nk cek bkaan nk bsalin, then bgtau doc stop je usha nk ltak iud t sbb skit sngt. skang nk mula blik mkan pil ni, smada mercilon atau yasmin. tp tgh berusa nk trunkn bdan, jd tgh trfkir2 untuk consider yasmin, tp agk mhal lh. hummm.

  115. dinnah berkata:

    Mcm ne tu.saya terlupa makan pil yg ke 2 mlm.sò apa patut saya buat sis

  116. aida berkata:

    hai ols
    sy pilih noriday sbb murah.skg anak k2 da 5bln.dulu terkantoi dpt yg ke2 ni sbb slh phm.mkn noriday tp rest 7 hari.patut takle rest lgsg kn.huhu..la ni mula ambik dgn betul which is 28 ari no rest lgsg.tp masalahnya start ambik mase anak 3bln lebih sbb nk stabilkan period sama (nifas tak tau bila stop,kdg2 byk kdg skit) so ambil pil ni.lps ambik ari ke2 period la 6 7 ari.ok la tu.then dlm ujung bln tu kluar stain (prasaan yg tak bess la)ckit2 mcm tanda pregnant la.daku agak waktu subur time tu.lps tu terus takde dh period smp ke laaa ni..cane? beli pregnant-tester kt farmasi sbln lps tu check -ve lak.nk gi klinik gov.takot saspen ngn result lak.

  117. jfp berkata:

    salam aida… sya pun pilh nriday jugak k.. setakt nii k jer…

  118. syamilla berkata:

    salam. saya illa… nak bertanya jika saya tertinggal beberapa hari pil yasmin dan mkn semula seperti biase ikut hari turutan adakah berkemungkinan sy berisiko utk mengandung…

  119. wanyshahril berkata:

    askom.. sy wany.. sy nak tnya sal pil noriday.. mcammn ye sy nak wat kalaw sy slap hari mse start mkan ubat ni..cth>sy sptutnya start makan pada hari selasa,tapi saya tsilap makan utuk yang hari rabu

  120. suria berkata:

    salam..sy nk tny…sy br amik pil yasmin…cara mkn smpi 21 hr then rht 7 hr….hr ke 8 tu blh trs mkn smula @ nk kene tggu period dulu…sy confius jgk samada nk trs mkn pd hr ke 7 wlpn blm period lg aupun nk kene tggu dtg period dulu

  121. dieyna berkata:

    Salam,boleh saya tahu kebaikan dan kekurangan bila mkn pil marvelon?tq……

  122. iz berkata:

    saya telah melakukan hubungan kelamin 2 pada hari ketujuh selepas haid.. pasangan saya pancut kt dalam… lpas tu sy fikir nak ambil pil perancang selepas dua hari.. masih berkesan lagi x klu mkn? riso gak ni..huhu

  123. sweet firdauz berkata:

    sy bru je nak amik pil prancng ni..tp x reti la cra mgunakannya..ada yg kata tngu haid klima bru mkn..tp ada stngah kata haid pertama dah kena mkn..confius la yg mana btul ye..sy bru 3 bln bkahwin..so nak mrncg dlu..ada sape2 yg tahu x?? n jnis pil apa yg sesuai

  124. aziela berkata:

    salam saya nak taye pasal nak mkn pil perancang?
    saya baru pas bersalin pada 25/11/2013 dan sampi hariini period sy tak datang..macam mane saya nak makan pil perancang???

  125. mimie berkata:

    Asslamualaikum…sy ada kemusykilan nak tnye..sy mkn pil noriday x pnh skip..tp minggu lepas sy terlupa mkn 2 jam lps bersama suami adakah risiko utk hamil tinggi…dan sepatutnya sy dtg bulan 27hb tp ni dh lewat seminggu..mcm mna nak mengatasi sebab sy bru melahirkan ank ke2…n skrg bru 5 bln..

  126. ekin berkata:

    assalam.. sy start mkn pil perancang rigevidon sebln slps melahirkan anak pd feb 2012 & dah stop okt 2013 seingat sy.. persoalan nye ade tempoh ke utk sy mengandung lg slps berhenti mkn pil rigevidon ni? sbb sy inginkan zuriat lg…

  127. hasnun khairam berkata:

    sy nk bertanya.. sy terlupa mkn pil perancang pada hari ke 14 dan pada hari ke 15 sy mkn seperti biasa. pd hari ke 16 brulah sy sedar sy terlupa untuk mkn hari ke14.. pada hari ke 16 sy telah mkn 2 biji. adakah betul cara pengambilan sy? adakah sy perlu meneruskn pengambilan seperti biasa? atau berhenti sahaja pengambil dan menunggu period y seterusnya untuk memulakan kembali pengambilan pil

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 344 other followers

