Kesan Perceraian Kepada Anak-Anak

* Kajian psikologi menunjukkan, perceraian boleh menimbulkan tekanan dan trauma kepada kanak-kanak untuk memulakan hubungan baru.

* Kajian yang pernah dibuat mendapati, perceraian adalah penyebab tekanan kedua paling tinggi, selepas kematian pasangan hidup.

* Umumnya, suami dan isteri yang bercerai akan lebih bersedia menghadapi perceraian itu jika dibandingkan dengan anak kerana sebelum bercerai, biasanya pasangan terbabit akan berfikir semasak-masaknya dan mempertimbangkan baik buruk jika perceraian itu berlaku.

* Mahu tidak mahu, anak lazimnya mesti menerima keputusan yang sudah dibuat oleh orang tua. Jarang sekali ibu atau bapa ingin mengambil atau menerima pandangan anak, apatah lagi jika mereka masih kecil.

* Perceraian meninggalkan kesan negatif. Anak khususnya, akan menghadapi kejutan kesan perpisahan yang tidak mereka relakan.

* Kesan psikologi amat mendalam terhadap anak yang membesar, sehingga mungkin boleh menjejaskan pelajaran mereka di sekolah.

* Kanak-kanak ini juga sedikit sebanyak terdedah kepada kesan perpisahan antara ibu dengan bapa apabila dewasa nanti, jika perkara ini tidak ditangani dengan baik.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 349 other followers

%d bloggers like this: